Temat interpretacji
Na Spółce, jako podmiocie organizującym przedmiotowy Program nie będą ciążyły obowiązki płatnika, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zarówno na etapie otrzymania akcji Spółki przez Uprawnionych, jak i na etapie ich odpłatnego zbycia.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 stycznia 2023 r. (wpływ 13 stycznia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Zainteresowany (dalej także jako: „Bank”, „Wnioskodawca”) jest polskim bankiem komercyjnym, świadczącym usługi bankowe dla klientów indywidualnych, korporacyjnych, rządowych i instytucjonalnych zapewniając im bogaty wachlarz produktów i usług finansowych.
Wnioskodawcę obowiązują regulacje właściwe dla sektora bankowego, w tym Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi (Dz. U. UE. L. z 2013 r. Nr 176, str. 338 z późn. zm., dalej także jako: „CRD IV”) oraz doprecyzowujące ją Wytyczne Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego z dnia 27 czerwca 2016 r. dotyczące prawidłowej polityki wynagrodzeń a także Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/878 z dnia 20 maja 2019 r. zmieniająca dyrektywę 2013/36/UE w odniesieniu do podmiotów zwolnionych, finansowych spółek holdingowych, finansowych spółek holdingowych o działalności mieszanej, wynagrodzeń, środków i uprawnień nadzorczych oraz środków ochrony kapitału (Dz. U. UE. L. z 2019 r. Nr 150, str. 253 z późn. zm., dalej także jako: „CRD V”).
Dokumenty te wskazują m.in., iż Bank, jako spółka notowana, powinien prowadzić program wynagrodzenia zmiennego dla osób o istotnym wpływie na profil ryzyka, w ramach którego uprawnionym osobom przyznawane będą akcje. Komisja Nadzoru Finansowego oczekuje od instytucji nadzorowanych stosowania wyżej wymienionych regulacji.
Mając to na względzie, Bank planuje wprowadzenie nowych programów motywacyjnych, które swym zakresem obejmą:
§pracowników i członków zarządu Banku, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka (dalej jako: „Osoby Uprawnione”, „MRT”) - (dalej łącznie: „Program motywacyjny dla MRT”).
Program ma być oparty na akcjach własnych (dalej również jako “akcje rzeczywiste”) Banku, zgodnie z powszechną praktyką rynkową oraz jednocześnie pozwolić na efektywne powiązanie interesu kluczowych osób z interesem akcjonariuszy.
Oparcie Programu o akcje rzeczywiste spełnia oczekiwania regulacyjne sektora bankowego, w ramach których akcje rzeczywiste stanowią bazowy z dopuszczonych przepisami instrumentów finansowych, z którymi powiązane powinno zostać wynagrodzenie zmienne Osób Uprawnionych. Ponadto przyjęte w Programie podejście wpisuje się w praktykę międzynarodowej grupy kapitałowej i umożliwia pracownikom zbycie otrzymanych akcji w najdogodniejszym dla nich okresie, zwiększając tym samym motywację do budowania długoterminowej wartości Banku.
Konwersja akcji fantomowych na akcje rzeczywiste
W ramach Programu mogą być wydawane akcje rzeczywiste na rzecz MRT w miejsce przyznanych warunkowo akcji fantomowych, które nie zostały jeszcze rozliczone (dalej: “Konwersja akcji”).
Przez rozliczenie akcji fantomowych rozumieć należy wypłatę środków pieniężnych w wysokości determinowanej przez wartość przyznanych akcji fantomowych.
W konsekwencji powyższych zapisów, Konwersja akcji odbywać się będzie w ten sposób, że Bank:
·dokona identyfikacji posiadaczy akcji fantomowych, które nie zostały jeszcze zrealizowane,
·zawrze pisemne porozumienie z Osobami Uprawnionymi potwierdzające zgodę na zamianę akcji fantomowych na akcje rzeczywiste,
·w przypadku wyrażenia zgód, o których mowa wyżej - dokona zastąpienia akcji fantomowych akcjami rzeczywistymi.
Akcje fantomowe będą zastępowane akcjami rzeczywistymi w stosunku 1:1, po upływie okresu odroczenia i retencji danej transzy.
Rada Nadzorcza w stosunku do członków Zarządu, a Zarząd w stosunku do pozostałych Osób Uprawnionych może określić szczegółowe zasady wymiany akcji fantomowych na akcje rzeczywiste.
Podstawy funkcjonowania Programu
Program utworzony zostanie na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Wnioskodawcy.
Bank zakłada iż na podstawie art. 393 pkt 6 w zw. z art. 362 § 1 pkt 8 w zw. z art. 362 § 2 oraz art. 396 § 4 i 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, Walne Zgromadzenie Wnioskodawcy. przyjmie uchwały dotyczące wdrożenia Programu motywacyjnego dla MRT, upoważnienia Zarządu Banku do nabywania przez Bank akcji własnych oraz utworzenia kapitału rezerwowego na potrzeby programu nabywania akcji własnych Banku.
Szczegółowo, Program w Banku regulowany będzie przez dokumenty wewnętrzne, takie jak:
·Polityka Wynagrodzeń Osób, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka Wnioskodawcy (dalej jako: “Polityka wynagrodzeń Osób Uprawnionych”);
·Polityka Wynagrodzeń Pracowników Wnioskodawcy;
·Procedura Zarządzania Wynikami Prac;
·Wykaz Osób Uprawnionych;
·Polityka wynagrodzeń Członków Zarządu i Rady Nadzorczej Wnioskodawcy
·Polityka Nagrody Transakcyjnej.
Bank dopuszcza techniczną modyfikację zakresu bądź nazw powyższych dokumentów, co nie powinno wpływać na opis zdarzenia przyszłego przedstawiony w niniejszym wniosku. Stosowne zapisy dotyczące Programu zostaną wdrożone do Polityk wynagrodzeń stosowną Uchwałą Rady Nadzorczej Banku.
Powyższe regulacje dotyczące Polityki wynagrodzeń Osób Uprawnionych wdrażają postanowienia polskich i europejskich aktów prawnych regulujących kwestie wynagradzania kluczowych osób w sektorze bankowym. Na dzień sporządzania niniejszego wniosku są to w szczególności:
·Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi (CRD IV),
·Wytyczne Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego z dnia 2 lipca 2021 r. Wytyczne dotyczące prawidłowej polityki wynagrodzeń na mocy dyrektywy 2013/36/UE,
·Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/878 z dnia 20 maja 2019 r. zmieniająca dyrektywę 2013/36/UE w odniesieniu do podmiotów zwolnionych, finansowych spółek holdingowych, finansowych spółek holdingowych o działalności mieszanej, wynagrodzeń, środków i uprawnień nadzorczych oraz środków ochrony kapitału (CRD V),
·Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 2439),
·Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 8 czerwca 2021 r. w sprawie systemu zarządzania ryzykiem i systemu kontroli wewnętrznej oraz polityki wynagrodzeń w bankach (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1045),
·Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) 2021/923 z dnia 25 marca 2021 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających kryteria służące ustaleniu obowiązków kierowniczych, funkcji kontrolnych, istotnych jednostek gospodarczych i znacznego wpływu na profil ryzyka istotnej jednostki gospodarczej oraz określające kryteria służące ustaleniu pracowników lub kategorii pracowników, których działalność zawodowa wpływa na profil ryzyka tych instytucji w sposób porównywalnie tak istotny jak w przypadku pracowników lub kategorii pracowników, o których mowa w art. 92 ust. 3 tej dyrektywy,
·Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2088 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych (Dz. U. UE. L. z 2019 r. Nr 317, str. 1 z późn. zm.),
·Wytyczne Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego dotyczące zarządzania wewnętrznego.
Zasady funkcjonowania Programu
Co do zasady, struktura wynagrodzenia Osób Uprawnionych w Banku zakłada następujące elementy:
1)składniki stałe, tj. formy wynagrodzenia, które nie zależą od kryteriów dotyczących wyników (“Wynagrodzenie Stałe”),
2)składniki zmienne, tj. wszelkie formy wynagradzania i innych świadczeń przekazanych w zamian za osiągnięte wyniki niebędące ww. wynagrodzeniem stałym, (dalej: “Wynagrodzenie Zmienne”).
Na moment sporządzenia niniejszego wniosku, Bank posiada system wynagradzania zmiennego.
W ramach istniejących możliwości regulacyjnych, planowane jest wprowadzenie nowego Programu, który oparty będzie m.in. na wypłatach Wynagrodzenia Zmiennego dla MRT w formie innego niż dotychczas instrumentu finansowego. Program zakłada bowiem przyznawanie rzeczywistych akcji Banku.
Jednocześnie, dla zapewnienia ciągłości Programu - w przypadku wystąpienia zdarzeń uniemożliwiających wypłatę wynagrodzenia w formie akcji rzeczywistych, w tym skupu akcji (dalej: “Zakłócenia”) - Bank zastrzeże możliwość wypłaty Wynagrodzenia Zmiennego w formie akcji fantomowych (rozliczanych gotówkowo).
W opinii Wnioskodawcy, w katalog potencjalnych Zakłóceń może przykładowo wpisać się sytuacja, w której Bank nie otrzyma zgody Komisji Nadzoru Finansowego wymaganej do skupu akcji rzeczywistych. Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, Zakłócenia mogą zostać zidentyfikowane również na etapie skupu akcji własnych z rynku, podczas którego Bank napotka trudność z pozyskaniem właściwej liczby akcji pozwalającej zaspokoić wynikające z Programu zobowiązanie do przyznania wszystkim Osób Uprawnionych właściwej liczby akcji rzeczywistych Banku, bądź też skup akcji nie będzie w ogóle możliwy do zrealizowania przez Bank lub Osoba Uprawniona nabyła prawo do ułamkowej części instrumentu finansowego.
W przypadku Konwersji akcji, Zakłócenia nie będą miały wpływu na przyznanie akcji rzeczywistych, ale potencjalnie mogą mieć wpływ na możliwość realizacji praw po zakończeniu okresu odroczenia i retencji. Innymi słowy, Zakłócenia mogą wpłynąć na możliwość wypłaty wynagrodzenia w postaci akcji rzeczywistych i w konsekwencji doprowadzić do tego, że wypłata zostanie zrealizowana w całości lub w części w akcjach fantomowych.
Mając powyższe na uwadze, wypłata Wynagrodzenia Zmiennego na rzecz MRT w formie akcji fantomowych będzie miała charakter wyłącznie incydentalny (tj. nastąpi w przypadku wystąpienia Zakłóceń uniemożliwiających zaspokojenie Osób Uprawnionych poprzez przekazanie wynagrodzenia w formie akcji rzeczywistych). Możliwość przekazania akcji fantomowych pozostanie zatem jedynie alternatywą dla podstawowych zasad funkcjonowania Programu, na wypadek braku możliwości wypłaty Wynagrodzenia Zmiennego w formie akcji rzeczywistych.
W opinii Wnioskodawcy, wprowadzenie wyżej wskazanego zastrzeżenia jest niezbędne dla realizacji polityki zarządzania ryzykiem w Banku, a tym samym ochrony interesów Wnioskodawcy i Uczestników Programu w postaci zapewnienia możliwości zaspokojenia roszczeń Osób Uprawnionych z tytułu wypłaty należnych im Wynagrodzeń Zmiennych.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, że powyższe zastrzeżenie będzie miało wyłącznie charakter mechanizmu zabezpieczającego Bank przed negatywnym wpływem Zakłóceń, tak aby w przypadku ich wystąpienia możliwe było kontynuowanie Programu i wypłata wynagrodzenia Osobom Uprawnionym, zgodna z wewnętrznymi regulacjami Banku.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż określenie skutków podatkowych przeprowadzenia rozliczenia gotówkowego Programu, opartego o akcje fantomowe, nie stanowi przedmiotu niniejszego wniosku i pozostaje poza jego zakresem.
Proces pozyskiwania akcji dla celów Programu
W celu realizacji Programu Wnioskodawca dokona skupu akcji własnych z rynku na potrzeby przyznania akcji rzeczywistych Banku w ramach Wynagrodzenia Zmiennego (dalej: “Odkup Akcji”).
Odkup Akcji może nastąpić w ramach Programu (tj. Wnioskodawca dokona odkupu z rynku odpowiedniej liczby akcji, jaka planowana jest do przekazania na rzecz Osób Uprawnionych) bądź w ramach odrębnej serii przed datą rozliczenia z Osobami Uprawnionymi.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano co następuje.
Osoby uprawnione do udziału w Programach (MRT) uzyskują od Wnioskodawcy świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm., dalej: „Ustawa o PIT”).
Akcje fantomowe stanowią pochodne instrumenty finansowe lub papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 1500 ze zm.). Jednocześnie Wnioskodawca informuje, iż od 1 stycznia 2018 z uwagi na zmiany wprowadzone do Ustawy o PIT (dodanie do art. 10 ust. 4) na mocy przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „Ustawa Zmieniająca”) - przychody osób uprawnionych z tytułu rozliczeń praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych (akcji fantomowych) kwalifikuje jako przychody ze stosunku pracy zgodnie z art. 12 ust. 1 Ustawy o PIT.
Wnioskodawca nie kwalifikuje akcji fantomowych jako stanowiących inne prawa majątkowe, o których mowa w art. 24 ust. 11b Ustawy o PIT z uwagi na to, że akcje fantomowe nie dają prawa do faktycznego objęcia lub nabycia akcji Banku (nie stanowią udziału własnościowego jakiegokolwiek rodzaju w Banku, ani w żadnym innym podmiocie, ani w żadnych aktywach) a jedynie stanowią warunkowe prawo do zrealizowania nagrody w gotówce po upływie ustalonego okresu oraz po spełnieniu określonych warunków.
Pytanie
Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, w przypadku przyznania akcji rzeczywistych Banku na skutek Konwersji akcji, po stronie Osób Uprawnionych powstanie przychód z kapitałów pieniężnych, podlegający opodatkowaniu dopiero w momencie odpłatnego zbycia nabytych przez nich w ramach Programu motywacyjnego dla MRT, zgodnie z art. 24 ust. 11-12b i art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a Ustawy o PIT, a w konsekwencji przyznanie akcji Banku w ramach Polityki wynagrodzeń Osób Uprawnionych nie będzie skutkować powstaniem po stronie Banku obowiązków płatnika, ani w momencie przyznania akcji, ani w chwili odpłatnego ich zbycia?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Banku, w opisanym zdarzeniu przyszłym, w przypadku wydania akcji rzeczywistych na skutek Konwersji akcji, po stronie Osób Uprawnionych powstanie przychód z kapitałów pieniężnych, podlegający opodatkowaniu dopiero w momencie odpłatnego zbycia nabytych przez nich w ramach Programu motywacyjnego dla MRT, zgodnie z art. 24 ust. ii-i2b i art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a Ustawy o PIT, a w konsekwencji przyznanie akcji rzeczywistych Banku w ramach Polityki wynagrodzeń Osób Uprawnionych nie będzie skutkować powstaniem po stronie Banku obowiązków płatnika, ani w momencie przyznania akcji, ani w chwili odpłatnego ich zbycia.
UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY
Jak wskazuje art. 9 ust. 1 Ustawy o PIT opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W świetle art. 9 ust. 2 Ustawy o PIT, jeżeli art. 23o, art. 23u, art. 24- 24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f Ustawy o PIT nie stanowią inaczej, dochodem ze źródła przychodów, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Ustawa o PIT nie definiuje wprost przychodów otrzymanych w ramach uczestnictwa w programach motywacyjnych jako oddzielnego źródła przychodów.
Jednocześnie, zgodnie z treścią art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT, jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:
1)spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
Zgodnie natomiast z art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:
1)spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.
Jednocześnie przepis art. 24 ust. 12a Ustawy o PIT wskazuje, że przepisy ust. 11-11b tej ustawy mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajduje się na terytorium państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Mając na uwadze powyższe, w odniesieniu do przychodów osiągniętych przez Osoby Uprawnione dochodzi do odroczenia opodatkowania na podstawie art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT do momentu odpłatnego zbycia akcji, ponieważ spełnione są wszystkie warunki wynikające z przywołanych wyżej przepisów:
·W wyniku realizacji Konwersji akcji w ramach Programu, Osoby Uprawnione otrzymują akcje spółki akcyjnej, od której uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 Ustawy o PIT;
·Na podstawie Programu szeroka grupa pracowników, mająca istotny wpływ na profil ryzyka Banku, może otrzymywać dodatkowe świadczenia (oprócz stałego wynagrodzenia wynikającego z umowy o pracę) w postaci akcji własnych Banku, a tym samym w analizowanej sprawie istnieje system wynagradzania o charakterze programu motywacyjnego;
·W ramach Programu Osoby Uprawnione dokonają faktycznego objęcia lub nabycia akcji własnych Banku;
·Program ma zostać utworzony na podstawie uchwały Rady Nadzorczej i przyjęty przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Banku.
Tym samym, w opinii Wnioskodawcy, na podstawie art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT, przychód podlegający opodatkowaniu PIT z tytułu uczestnictwa w planowanym Programie powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji przez Osoby Uprawnione, a nie na jakimkolwiek wcześniejszym etapie.
Analizując moment odpłatnego zbycia, należy określić właściwą klasyfikację źródła powstałego przychodu.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a Ustawy o PIT za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.
Z kolei art. 17 ust. 1ab pkt 1 Ustawy o PIT wskazuje, że przychód określony w ust. 1 pkt 6 z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.
Sposób opodatkowania dochodów ze zbycia papierów wartościowych określa art. 30b ust. 1 Ustawy o PIT, zgodnie z którym od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
Zgodnie natomiast z art. 30b ust. 6 pkt 1 Ustawy o PIT, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych (...) i obliczyć należny podatek dochodowy.
W konsekwencji, to na podatniku, który uzyska dochód lub poniesie stratę z odpłatnego zbycia akcji, ciąży co do zasady obowiązek terminowego złożenia wymaganego zeznania rocznego i wpłaty podatku należnego. Uzyskany dochód podatnicy opodatkowują samodzielnie w ustawowym terminie na złożenie zeznania podatkowego PIT-38, składanego za rok podatkowy, w którym dokonają zbycia przedmiotowych akcji. Rozliczenie podatkowe następuje zatem w drodze samoopodatkowania. W takim przypadku Ustawa o PIT nie nakłada na pracodawcę obowiązku naliczenia, poboru i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy ani obowiązków informacyjnych.
Wobec powyższego, na Wnioskodawcy, jako podmiocie organizującym przedmiotowy Program nie będą ciążyły obowiązki płatnika związane z uczestnictwem Osób Uprawnionych w przedmiotowym Programie, w rozumieniu przepisów Ustawy o PIT, zarówno na etapie objęcia/ nabycia akcji Banku przez Osoby Uprawnione (niezależnie od sposobu pozyskania akcji przez Wnioskodawcę), jak i na etapie ich odpłatnego zbycia.
Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że spełnione są warunki określone w art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT, zatem ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu w związku z uczestnictwem w Programie powstanie po stronie Osób Uprawnionych w momencie odpłatnego zbycia uzyskanych przez nich akcji. Ustawa o PIT nie nakłada na Bank obowiązku płatnika w zakresie tego rodzaju dochodów w żadnym momencie. To podatnik (Osoba Uprawniona) jest obowiązany do samodzielnej zapłaty podatku z tytułu dochodu otrzymanego w zamian za zbycie papierów wartościowych (takich jak akcje Banku otrzymane w ramach programu motywacyjnego) oraz złożenia rozliczenia rocznego (PIT-38) w ustawowym terminie.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, w tym:
·interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 lutego 2022 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.879.2020.1.JK;
·interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 października 2020 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.488.2020.1.MG;
·interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 lipca 2020 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.411.2020.1.IR;
·interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 września 2020 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.416.2020.2.MG;
·interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 września 2020 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.412.2020.2.MZ;
·interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 lutego 2020 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.515.2019.2.MK1;
·interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 stycznia 2020 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.60.2019.1.TR;
·interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 grudnia 2019 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.585.2019.2.RR;
·interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 kwietnia 2019 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.48.2019.3.MG;
·interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 marca 2019 r., 0114-KDIP3-2.4011.639.2018.2.AK;
·interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 października 2018 r., sygn. 0115-KDIT2-1.4011.280.2018.2.MST.
Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 marca 2019 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.36.2019.2.JG1, organ podatkowy wskazał, że: „Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w związku z uczestnictwem w Programach Motywacyjnych przychód podlegający opodatkowaniu powstanie po stronie Uczestników Programów Motywacyjnych w momencie odpłatnego zbycia nabytych (objętych) przez Pracowników w ramach Programów motywacyjnych akcji, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzyskany przychód należy zakwalifikować do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z uczestnictwem Pracowników w Programach Motywacyjnych na polskich spółkach nie ciążą obowiązki płatnika w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.
Stanowisko prezentowane w przywołanych wyżej interpretacjach zostało również potwierdzone w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 maja 2018 r., sygn. II FSK 1144/16.
Biorąc powyższe pod uwagę, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego wyżej stanowiska, tj. w opisanym zdarzeniu przyszłym, zgodnie z art. 24 ust. 11-12b i art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a Ustawy o PIT, przychód podlegający opodatkowaniu po stronie Osób Uprawnionych powstanie w momencie odpłatnego zbycia nabytych przez nich w ramach Programu akcji Banku (niezależnie od sposobu pozyskania tych akcji przez Bank) i zostanie zakwalifikowany jako przychód z kapitałów pieniężnych. W konsekwencji, przyznanie akcji własnych Banku w ramach Programu nie będzie skutkować powstaniem po stronie Banku obowiązków płatnika ani w momencie przyznania akcji, ani w chwili odpłatnego ich zbycia.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):
płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:
§obliczenie,
§pobranie,
§wpłacenie
- podatku, zaliczki lub raty.
Po myśli art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej:
płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.
Przechodząc na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy wskazać, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zatem wszelkie dochody podatnika niewymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.
Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów zostały wskazane jedynie przykładowo. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.
Zgodnie natomiast z art. 13 cyt. ustawy:
za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in. przychody:
1) (uchylony)
2) przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, przychody z tytułu udziału w badaniach i eksperymentach prowadzonych przez podmioty tworzące system szkolnictwa wyższego i nauki, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych;
3) przychody z działalności duchownych, osiągane z innego tytułu niż umowa o pracę;
4) przychody z działalności polskich arbitrów uczestniczących w procesach arbitrażowych z partnerami zagranicznymi;
5) przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7;
6) przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9;
7) przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;
7a) przychody otrzymywane przez członków Rady Mediów Narodowych;
8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c) przedsiębiorstwa w spadku
- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9;
9) przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.
W myśl art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
W myśl natomiast art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Na podstawie treści powyższych przepisów należy stwierdzić, że warunkiem istnienia obowiązków płatnika dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób będących pracownikami tego podmiotu.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że są Państwo bankiem, polską spółką kapitałową oraz podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Walne zgromadzenie Wnioskodawcy zamierza utworzyć programy motywacyjne skierowane do pracowników i członków zarządu Banku, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka (dalej jako: „Osoby Uprawnione”, „MRT”). Wskazane wyżej programy motywacyjne oparte mają być na akcjach własnych (dalej również jako „akcje rzeczywiste”) Banku, zgodnie z powszechną praktyką rynkową oraz jednocześnie pozwolić na efektywne powiązanie interesu pracowników z interesem akcjonariuszy. Programy stanowią system wynagradzania.
W tym miejscu odwołać się należy do art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:
1) spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
2) spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 24 ust. 11b ww. ustawy:
przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:
1) spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
2) spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.
Przepis art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że definiując program motywacyjny ustawodawca miał na celu dopuszczenie wszelkich form faktycznego objęcia lub nabycia akcji przez osoby uprawnione.
W niniejszej sprawie:
·opisany program jest systemem wynagradzania wdrożonym przez spółkę – podmiot będący spółką akcyjną;
·program utworzone zostanie na podstawie uchwały Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki,
·Uprawnieni uzyskują od Spółki świadczenia o których mowa w art. 12 lub art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
·Uprawnieni w ramach Programów otrzymują akcje Spółki;
·siedziba Spółki jest w Polsce.
Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że opisany we wniosku Program będzie spełniał przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc zasady opodatkowania określone w tych regulacjach znajdą zastosowanie w niniejszej sprawie. Tym samym, podlegający opodatkowaniu przychód po stronie Uprawnionych powstanie dopiero w momencie sprzedaży akcji objętych w ramach Programu. Przychód ten należy zakwalifikować do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy:
za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.
W myśl art. 17 ust. 1ab pkt 1 omawianej ustawy:
przychód określony w ust. 1 pkt 6 z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.
Zatem odpłatne zbycie akcji objętych w ramach opisanego programu motywacyjnego będzie zaliczone do źródła przychodów - kapitały pieniężne.
Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
Jak stanowi art. 30b ust. 5 ww. ustawy:
dochodów, o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c.
Zgodnie z art. 30b ust. 6 pkt 1 ww. ustawy:
po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14, dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółce albo wkładów w spółdzielniach, w zamian za wkład niepieniężny i obliczyć należny podatek dochodowy.
W myśl art. 45 ust. 1a pkt 1 omawianej ustawy:
w terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b.
Stosownie do art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy:
przed upływem terminu określonego na złożenie zeznania podatnicy są obowiązani wpłacić należny podatek dochodowy wynikający z zeznania, o którym mowa w ust. 1a pkt 1, albo różnicę pomiędzy podatkiem należnym wynikającym z zeznania, o którym mowa w ust. 1a pkt 1, a sumą zapłaconych za dany rok zaliczek.
Dochód z tytułu odpłatnego zbycia akcji Uprawnieni obowiązani będą zatem rozliczyć samodzielnie, w stosownym zeznaniu rocznym, składanym za rok podatkowy, w którym uzyskają z tego tytułu przychód.
Wobec powyższego, na Państwie (Spółce), jako podmiocie organizującym przedmiotowy Program nie będą ciążyły obowiązki płatnika, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zarówno na etapie otrzymania akcji Spółki przez Uprawnionych, jak i na etapie ich odpłatnego zbycia. W konsekwencji Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).