Temat interpretacji
Opodatkowanie wypłaconego przez spółkę wspólnikowi zysku wypracowanego przez nia przed uzyskaniem statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w przypadku podjęcia uchwały o podziale zysku wypracowanego przed 1 maja 2021 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi działalność w formie spółki komandytowej. Docelowo wspólnikami Wnioskodawcy będą wyłącznie osoby fizyczne.
Wnioskodawca jest podatnikiem podatku CIT od 1 maja 2021 r.
Wnioskodawca w związku ze zmianą przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.), („Ustawa o CIT”), rozważa skorzystać od 2022 r. z możliwości opodatkowania swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych (dalej: „estoński CIT”).
Wnioskodawca posiada na kapitale zapasowym zyski wypracowane w okresie przed 1 maja 2021 r., kiedy to Wnioskodawca – jako spółka komandytowa – nie podlegał w ogóle opodatkowaniu podatkiem CIT.
Wspólnicy Wnioskodawcy, przed przejściem na model estońskiego CIT, rozważają podjęcie uchwały o wypłacie zysku w zakresie dochodu wypracowanego przez Wnioskodawcę w okresie do 1 maja 2021 r., tj. za okres, w którym Wnioskodawca nie podlegał opodatkowaniu podatkiem CIT. Jednak, aby zapewnić płynność w działalności Wnioskodawcy, faktyczna wypłata środków nastąpi w przyszłości (tj. w okresie, kiedy Wnioskodawca będzie już opodatkowany według estońskiego CIT).
Pytania
1.Czy zgodnie z art. 12 ust 2 w zw. z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123), („Ustawa Wprowadzająca”), w zw. z art. 24m ust. 1 pkt 1 oraz art. 24n ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, opodatkowanie wypłaty zysku wypracowanego przez Wnioskodawcę w okresie przed 1 maja 2021 r. nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem CIT w przypadku skorzystania przez Wnioskodawcę od 2022 r. z możliwości opodatkowania swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych (estoński CIT), zarówno, w przypadku gdy uchwała o podziale tego zysku zostanie podjęta:
a)po wyborze opodatkowania swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych (estoński CIT), jak i
b)przed wyborem opodatkowania swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych (estoński CIT), przy założeniu, że wypłata środków z tytułu podziału zysku nastąpi po tym dniu.
2.Czy zgodnie z art. 12 ust. 2 w zw. z art. 13 ust. 1 Ustawy Wprowadzającej, w zw. z art. 30a ust. 4, art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych („ustawa o PIT”), w przypadku wypłaty zysku wypracowanego przez Wnioskodawcę w okresie przed 1 maja 2021 r. na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek płatnika i związany z tym obowiązek pobrania podatku od dokonanej wypłaty, także w przypadku, gdy uchwała o podziale tego zysku zostanie podjęta:
a)po wyborze opodatkowania swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych (estoński CIT), jak i
b)przed wyborem opodatkowania swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych (estoński CIT), przy założeniu, że wypłata środków z tytułu podziału zysku nastąpi po tym dniu.
Państwa stanowisko w sprawie
Do dnia 1 stycznia 2021 r. przepisy ustawy o CIT nie miały zastosowania do spółek komandytowych. Spółki komandytowe miały charakter podmiotów „transparentnych podatkowo”, co oznacza, że opodatkowanie ich dochodów następowało na poziomie wspólników będących podatnikami podatku dochodowego – powyższe wynikało przede wszystkim z art. 5 ust. 1 ustawy o CIT oraz analogicznej regulacji w art. 8 ust. 1 ustawy o PIT. Konsekwencją takiego stanu rzeczy był brak opodatkowania wypłaty zysku ze spółki komandytowej dokonywanej na rzecz jej wspólników. Jako bowiem, że wspólnicy „na bieżąco” opodatkowywali dochody osiągane przez spółkę komandytową, łącząc je ze swoimi dochodami, sama wypłata zysku była już zdarzeniem niemającym konsekwencji na gruncie podatku dochodowego.
Na mocy art. 2 pkt 1 lit. a Ustawy Wprowadzającej, przepisy ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r. mają, co do zasady, zastosowanie również do spółek komandytowych. Zgodnie bowiem ze znowelizowanym brzmieniem art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT, przepisy ustawy o CIT mają również zastosowanie do spółek komandytowych spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Konsekwencją powyższego jest nie tylko opodatkowanie dochodów spółek komandytowych na poziomie samej spółki (która to przestała być podmiotem „transparentnym podatkowo”, a stała się odrębnym podatnikiem podatku dochodowego), ale również opodatkowanie wypłaty zysków takich spółek na rzecz wspólników. Z uwagi bowiem na status spółki komandytowej jako podatnika, ich dochody nie podlegają już łączeniu z dochodami wspólników w oparciu o art. 5 ust. 1 ustawy o CIT bądź art. 8 ust. 1 ustawy o PIT, natomiast wypłata zysku stanowi przychód wspólnika, co do zasady podlegający opodatkowaniu z jego perspektywy w oparciu o art. 22 ust. 1 ustawy o CIT oraz art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT (przy czym obowiązek pobrania i zapłaty podatku ciąży w tym wypadku na spółce komandytowej jako płatniku podatku – m.in. art. 26 ust. 1 oraz art. 26 ust. 2e ustawy o CIT, a także art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 ustawy o PIT).
Zgodnie z art. 12 ust. 1 Ustawy Wprowadzającej, w przypadku spółek komandytowych oraz spółek jawnych, które z dniem 1 stycznia 2021 r. uzyskały status podatnika CIT oraz w zakresie uzyskanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatników podatku dochodowego od osób fizycznych przychodów i poniesionych kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce, w tym z tytułu objęcia (nabycia) i zbycia udziałów tej spółki, wystąpienia z tej spółki lub jej likwidacji, przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od dnia 1 stycznia 2021 r., z zastrzeżeniem postanowień art. 12 ust. 2 Ustawy Wprowadzającej.
Jak wynika zaś z art. 12 ust. 2 Ustawy Wprowadzającej, spółka komandytowa mogła postanowić, że przepisy ustaw zmienianych (ustawy o CIT i odpowiednio ustawy o PIT) w brzmieniu nadanym Ustawą Wprowadzającą, stosuje się do tej spółki oraz przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce począwszy od dnia 1 maja 2021 r.
W takim przypadku, spółka komandytowa uzyskała status podatnika podatku CIT z dniem 1 maja 2021 r.
Jednak przepis art. 13 ust. 1 Ustawy Wprowadzającej stanowi, że do dochodów wspólników spółki komandytowej uzyskanych z udziału w zyskach takiej spółki, osiągniętych przez taką spółkę przed dniem, w którym taka spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, stosuje się przepisy ustaw zmienianych w brzmieniu obowiązującym przed dniem, w którym taka spółka stała się podatnikiem podatku CIT.
Wskazana norma potwierdza, że intencją ustawodawcy, w odniesieniu do zysków osiągniętych przez spółki komandytowe przed dniem, w którym dana spółka staje się podatnikiem podatku dochodowego, było stosowanie dotychczasowych zasad opodatkowania. Wobec tego, w zakresie w jakim Wnioskodawca osiągnął zyski przed 1 maja 2021 r., podlegały one opodatkowaniu na poziomie jej wspólników. Natomiast wypłata takiego zysku (niezależnie od terminu) nie będzie wiązać się z powstaniem po stronie wspólników przychodu podlegającego opodatkowaniu.
Powyższa konkluzja znajduje potwierdzenie w orzecznictwie dotyczącym konsekwencji podatkowych wypłat zysków osiągniętych przez spółki kapitałowe po ich przekształceniu w spółki jawne. Organy podatkowe konsekwentnie prezentowały, w odniesieniu do powyższego zagadnienia, stanowisko, iż istotny jest pierwotny charakter zysków, które mają być przedmiotem wypłaty. Jeżeli takie zyski zostały osiągnięte przez spółkę kapitałową to nawet jeżeli ich wypłata realizowana była już przez spółkę jawną, to powinna być traktowana jako dochód z udziału w zyskach osób prawnych.
Stanowisko takie zostało podtrzymane przez WSA w Szczecinie w prawomocnym wyroku z 21 października 2015 r. (sygn. akt I SA/Sz 769/15): „W ocenie Sądu zasadne jest stanowisko organu, że mimo następstwa prawnego w przypadku przekształcenia spółki z o. o. w spółkę osobową środki pochodzące z zysku wypracowanego w latach poprzednich przez spółkę z o.o., które zostały podzielone na mocy uchwał zgromadzenia wspólników spółki z o.o. i przeniesione na kapitał zapasowy nie tracą swojego charakteru także po przekształceniu spółki kapitałowej w spółkę osobową. W konsekwencji późniejsza wypłata tych środków przez spółkę osobową nie będzie stanowić dla Skarżącej przychodu z udziału w spółce komandytowej, o którym mowa w art. 5 ust. 1 i 2 u.p.d.o.p. Środki te nie pochodzą bowiem z działalności gospodarczej prowadzonej przez spółkę osobową, lecz w dalszym ciągu z wcześniejszych zysków spółki z o.o. (por. wyrok WSA w Krakowie z dnia 29 sierpnia 2014 r., sygn. akt I SA/Kr 905/14)”.
Również w przypadku przekształceń realizowanych w przeciwnym kierunku, tj. gdy spółka osobowa przekształcana była w spółkę kapitałową, organy podatkowe prezentowały stanowisko, zgodnie z którym wypłata przez takie spółki kapitałowe zysków zatrzymanych sprzed przekształcenia następuje bez opodatkowania podatkiem dochodowym, nawet gdy uchwała o podziale zysku podejmowana była już po przekształceniu) – tak m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 21 maja 2015 r. (nr ILPB1/4511-1-279/15-2/AMN).
Reasumując, na mocy ww. przepisów, wypłata zysku wypracowanego przez Wnioskodawcę przed dniem 1 maja 2021 r. nie będzie podlegała opodatkowaniu CIT, ani nie będą ciążyć na Wnioskodawcy obowiązki płatnika.
Potwierdzeniem powyższego stanowiska są także liczne interpretacje organów podatkowych, w tym:
-interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 lutego 2021 (nr 0114-KDIP2- 1.4010.442.2020.1.SP);
-interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 lutego 2021 r. (nr 0114-KDIP2-1.4010.444.2020.1.JC);
-interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 marca 2021 r. (nr 0111-KDIB1-2.4010.29.2021.1.BD);
-interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 sierpnia 2021 r. (nr 0114- KDIP3-1.4011.453.2021.4.MG).
W ocenie Wnioskodawcy, także przyjęcie przez Wnioskodawcę estońskiego CIT w 2022 r. nie będzie miało wpływu na sposób opodatkowania zysku wypracowanego przez Wnioskodawcę przed 1 maja 2021 r. w zakresie podatku CIT oraz obowiązków płatnika, bez względu na to, kiedy Spółka podjęła decyzję o wypłacie zysku.
Zgodnie z Ogólnymi wyjaśnieniami przepisów prawa podatkowego do estońskiego CIT z dnia 23 grudnia 2021 r. opublikowanymi przez Ministerstwo Finansów, które dotyczyły – co prawda –prawa do pomniejszenia należnego podatku PIT o podatek CIT zapłacony przez spółkę opodatkowaną ryczałtem w ramach estońskiego CIT: „dla zastosowania pomniejszenia u wspólnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu otrzymanej wypłaty podzielonych zysków spółki o ryczałt należny od spółki od jej dochodów nie jest istotne, w jaki sposób spółka jest opodatkowana w momencie wypłaty podzielonych zysków spółki wspólnikom, ale znaczenie ma sposób opodatkowania spółki w okresie z jakiego osiągnięty przez spółkę zysk jest wypłacony".
Mając na uwadze powyższe stanowisko, a także przepisy Ustawy Wprowadzającej, należy analogicznie przyjąć, że dla opodatkowania wypłaty zysku wypracowanego przed dniem 1 maja 2021 r. (tj. przed dniem, kiedy Wnioskodawca stał się podatnikiem CIT) istotne znaczenie ma sposób opodatkowania Wnioskodawcy w okresie, z jakiego osiągnięty przez Wnioskodawcę zysk jest wypłacony. Nie ma tu żadnego znaczenia, w jaki sposób Wnioskodawca jest opodatkowany w momencie wypłaty podzielonych zysków wspólnikom Spółki.
Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, wypłata zysku wypracowanego przez Wnioskodawcę przed dniem 1 maja 2021 r. na rzecz wspólników Wnioskodawcy nie będzie podlegała opodatkowaniu CIT.
Mając na uwadze stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w Ad 1, zgodnie z art. 12 ust. 2 w zw. z art. 13 ust. 1 Ustawy Wprowadzającej, w zw. z art. 30a ust. 4, art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 ustawy o PIT, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika i związany z tym obowiązek pobrania podatku od dokonanej wypłaty, niezależnie czy uchwała o podziale zysku zostanie podjęta po wyborze opodatkowania swoich dochodów ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych (estoński CIT), czy też po takim wyborze.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Od dnia 1 stycznia 2021 r. na mocy ustawy z 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123; dalej: ustawa nowelizująca), spółki komandytowe zostały podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.
Przepisy regulujące ryczałt od dochodów spółek wprowadzone zostały do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawą nowelizującą i weszły w życie z dniem 1 stycznia 2021 r., wprowadzając nowy reżim opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych. Powyższe przepisy, umieszczone w rozdziale 6b ustawy nowelizującej.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy nowelizującej, w przypadku spółek komandytowych oraz spółek jawnych, które z dniem 1 stycznia 2021 r. uzyskały status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, oraz w zakresie uzyskanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatników podatku dochodowego od osób fizycznych przychodów i poniesionych kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce, w tym z tytułu objęcia (nabycia) i zbycia udziałów tej spółki, wystąpienia z tej spółki lub jej likwidacji, przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od dnia 1 stycznia 2021 r., z zastrzeżeniem ust. 2.
Jednakże zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy nowelizującej, spółka komandytowa może postanowić, że przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do tej spółki oraz przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce począwszy od dnia 1 maja 2021 r. W takim przypadku spółka komandytowa uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również:
1)dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
2)oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
3)podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,
4)wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.
Z uregulowań zawartych w art. 24 ust. 5 ww. ustawy wynika, że dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału.
Jak stanowi art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 52a.
Stosownie do treści art. 5a pkt 31 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o udziale w zyskach osób prawnych oznacza to również udział w zyskach spółek, o których mowa w pkt 28 lit. c-e.
Przy czym, zgodnie z art. 5a pkt 28 lit. c analizowanej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce oznacza to spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że uzyskane przez wspólników spółki komandytowej przychody z tytułu udziału w jej zyskach, wypracowanych przez taką spółkę już po uzyskaniu statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych analogicznie jak przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Przychód ten powstaje w momencie jego wypłaty i co do zasady jest opodatkowany podatkiem w wysokości 19%. Na spółce komandytowej natomiast ciążą obowiązki płatnika.
Jednakże w myśl przepisu art. 13 ust. 1 ustawy nowelizującej, do dochodów wspólników spółki komandytowej lub spółki jawnej uzyskanych z udziału w zyskach takiej spółki, osiągniętych przez taką spółkę przed dniem, w którym taka spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, stosuje się przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu obowiązującym przed dniem, w którym taka spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
Jak wynika z powołanych wcześniej przepisów do dochodów osiągniętych przez spółkę komandytową przed datą uznania jej za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych zastosowanie znajdą przepisy sprzed nowelizacji.
W stanie prawnym obowiązującym przed 1 stycznia 2021 r., spółki komandytowe były traktowane jako podmioty podatkowo transparentne, tzn. takie których uzyskiwane przychody oraz ponoszone koszty podlegały uznaniu za przychody i koszty jego wspólników.
Stosownie do art. 5a pkt 26 w zw. z art. 5a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2021 r., spółka komandytowa uznawana była za spółkę niebędącą osobą prawną.
Zgodnie z art. 5b ust. 2 tej ustawy, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędącą osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.
W myśl zaś art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.
Z kolei przepis art. 8 ust. 2 ww. ustawy stanowi, że zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:
1)rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;
2)ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.
Odnosząc się zatem do kwestii opodatkowania zysku z tytułu udziału w spółce komandytowej w stanie prawnym obowiązującym przed 1 stycznia 2021 r. należy wskazać, że poprzez skonstruowanie norm art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i posłużenie się w nich kryterium „prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną” ustawodawca stworzył zasadę obowiązku prowadzenia rozliczeń podatkowych związanych z samym faktem uczestnictwa w spółce niebędącej osobą prawną (bycia wspólnikiem takiej spółki). Ustawodawca nie uzależnił przy tym poziomu obciążeń podatkowych wynikających z udziału podatnika w spółce niebędącej osobą prawną od wartości rzeczywiście uzyskiwanych przez podatnika (wypłacanych podatnikowi) zysków z takiej spółki.
W świetle powyższego, z uwagi na transparentność podatkową spółki osobowej, przychód należny jest alokowany na poszczególnych wspólników w takiej proporcji, w jakiej wspólnicy partycypują w jej zyskach na podstawie umowy spółki. Podobnie ustala się wysokość kosztów uzyskania przychodów u każdego wspólnika, uwzględniając jednak te wydatki, które nie mogą stanowić kosztu podatkowego u danego wspólnika. Dopiero dochód określony na podstawie tak ustalonych kwot przychodu oraz kosztów uzyskania przychodu podlega u wspólnika opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Z powyższego wynika zatem, że dochód każdego ze wspólników, rozumiany jako zysk z tytułu udziału w spółce komandytowej, winien być systematycznie opodatkowywany w ciągu roku. W tym zakresie nie ma znaczenia, czy zysk wypracowany przez spółkę komandytową został wypłacony wspólnikom.
Przychody spółki komandytowej, co do zasady, stanowią już w momencie ich powstania przychody jej wspólników i u nich też są opodatkowane dochody uzyskane z tego tytułu na przestrzeni roku podatkowego z zachowaniem proporcji określonej przepisem art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast wypłata z tytułu podziału zysku stanowi odzwierciedlenie uzyskiwanego przez wspólników dochodu z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki niebędącej osobą prawną, opodatkowanego w trakcie roku podatkowego w formie zaliczek na podatek i rozliczonego ostatecznie w rocznym zeznaniu podatkowym. Stąd więc rozdysponowanie majątkiem już opodatkowanym, jest z punktu widzenia podatku dochodowego od osób fizycznych podatkowo neutralne.
W przedmiotowej sprawie będą miały zastosowanie przepisy przejściowe zawarte w ustawie nowelizującej, m.in. art. 12 i 13, stanowiące, że zyski wypłacane przez spółkę komandytową w momencie posiadania przez nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, które zostały wypracowane (osiągnięte) w okresie, kiedy ta spółka była jeszcze podmiotem transparentnym podatkowo, nie są opodatkowane ponownie podatkiem dochodowym od osób prawnych lub podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a zatem wypłata takich zysków ze spółki komandytowej jest opodatkowana na zasadach obowiązujących przed 1 stycznia 2021 r. (lub z zastosowaniem okresu przejściowego wydłużającym stosowanie starego stanu prawnego do dnia 30 kwietnia 2021 r.).
Zatem, na mocy art. 13 ust. 1 ustawy nowelizującej, otrzymanie przez wspólników zatrzymanych zysków osiągniętych przez spółkę komandytową przed uzyskaniem przez nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych podlega przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed wejściem w życie ustawy nowelizującej. Skoro zaś przepisy te nie przewidywały opodatkowania wypłaty zysku na rzecz wspólnika spółki komandytowej do wysokości przypadającej na niego wartości tego zysku, to otrzymanie przez wspólników wypłaty zysków wypracowanych przez spółkę komandytową przed uzyskaniem przez nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych będzie dla wspólników neutralne podatkowo, nawet jeśli wypłata ta nastąpi już po uzyskaniu przez nią statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.
Podsumowując, wypłata wspólnikom zysku wypracowanego przez Wnioskodawcę przed uzyskaniem przez Niego statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, tj. przed 1 maja 2021 r., dokonana po tej dacie, w okresie opodatkowania przez Wnioskodawcę ryczałtem zarówno, w przypadku gdy uchwała o podziale zysku zostanie podjęta po wyborze opodatkowania dochodów ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych, jak i przed wyborem opodatkowania dochodów ryczałtem od dochodów spółek – stanowić będzie redystrybucją zysków z lat ubiegłych, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (o ile faktycznie zysk ten zostanie ustalony według takiego samego udziału, według jakiego dla celów podatkowych ustalany był udział wspólnika w przychodach i kosztach spółki komandytowej), a w konsekwencji będzie zdarzeniem neutralnym podatkowo na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych.
Tym samym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru podatku jako płatnik, w momencie wypłaty tych zysków wspólnikom .
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwo i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Końcowo wskazać należy, że w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).