Temat interpretacji
momentu powstania przychodu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2020 r. (data wpływu 15 stycznia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 marca 2020 r. (data wpływu 18 marca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu powstania przychodu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.
Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 2 marca 2020 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.52.2020.1.MM, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w związku z art. 14h powołanej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano za pośrednictwem poczty w dniu 2 marca 2020 r. (data doręczenia 5 marca 2020 r.). Wnioskodawca uzupełnił powyższy wniosek za pośrednictwem poczty pismem z dnia 11 marca 2020 r. (data wpływu 18 marca 2020 r.).
We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca prowadzi indywidualną działalność gospodarczą. Jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Działalność Wnioskodawcy będzie polegała na wynajmowaniu domków letniskowych (kod PKD 55.20.Z - Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania). W 2019 r. otrzymał decyzję o przyznaniu premii w wysokości 100 000 zł w ramach programu Poddziałanie 6.2: Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich. Kwota 100 000 zł została przyznana przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i jest to kwota brutto. Przyznana premia zostanie wypłacona w 2020 r. (na dzień sporządzania wniosku premia nie została jeszcze wypłacona). Środki otrzymane przez Wnioskodawcę zostaną przeznaczone na inwestycję polegającą na budowie domku letniskowego oraz na zakup przedmiotów, sprzętu i urządzeń (o wartości poniżej 10 000 zł) służących prowadzeniu ww. działalności gospodarczej. Z zakupionych przedmiotów, sprzętu i urządzeń oraz materiałów budowlanych, Wnioskodawca z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie się rozliczał w kwotach brutto, gdyż biznesplan, na podstawie którego przyznano 100 000 zł, zawierał wyszczególnienie zakupów w kwotach brutto. Wnioskodawca będzie dokonywał zakupu ww. przedmiotów, które będą służyć czynnościom opodatkowanym. Otrzyma On zwrot poniesionych kosztów łącznie z podatkiem VAT. Z uwagi na fakt, że dokonane zakupy związane będą ze sprzedażą opodatkowaną, Wnioskodawca dokona odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z tych zakupów w pełnej kwocie. W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie odliczał podatek VAT naliczony z faktur dokumentujących zakupy związane z otrzymaną dotacją. W tej sprawie została wydana pozytywna interpretacja podatkowa.
Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie indywidualnej działalności gospodarczej w dniu lipca 2019 r. Działalność gospodarcza polega na świadczeniu usług prawniczych - zgodnie z PKD 69.10.Z. Działalność tą rozszerzono o wynajmem obiektów turystycznych - zgodnie z PKD 55.20.Z, które obecnie jest głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy. Formą opodatkowania ww. działalności jest podatek dochodowy na zasadach ogólnych - skala podatkowa. Środki finansowe z dotacji zostaną przeznaczone na wytworzenie we własnym zakresie środka trwałego (domku letniskowego), od którego dokonywane będą odpisy amortyzacyjne, ale również na zakup drobnego wyposażenia i sprzętu jak m.in.: traktorek (kosiarka), drabina, meble, czy wykaszarka. Środek trwały będzie wytwarzany głównie we własnym zakresie, ale również przy zaangażowaniu firm zewnętrznych. Od środka trwałego (domku letniskowego) będą dokonywane odpisy amortyzacyjne, które będą stanowić koszt uzyskania przychodu. Wyposażenie oraz drobne sprzęty będą jednorazowo zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Dotacja, o której mowa we wniosku, nie jest dotacją przyznaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869), otrzymaną z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnych. Dotacja ta jest przyznana przez ARiMR i jest pomocą na operacje typu Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej w ramach działania 6.2 Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich. Dofinansowanie nie będzie Wnioskodawcy przekazane za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego. Firma Wnioskodawcy w związku z realizacją Programu będzie miała możliwość prawną do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT. Celem przyznania środków finansowych jest rozpoczęcie prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej polegającej na wynajmie obiektów turystycznych poprzez wybudowanie domku letniskowego pod wynajem wraz z wyposażeniem oraz zakup sprzętu. Wnioskodawca będzie bezpośrednim beneficjentem otrzymanego dofinansowania.
Naliczony podatek VAT nie będzie stanowił kosztu uzyskania przychodu, gdyż Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług, zgodnie z interpretacją indywidualną z dnia 25 lutego 2020 r., Nr 0113-KDIPT1-3.4012.39.2020.2.OS. W związku z powyższym, wystąpiła sytuacja, że Wnioskodawca otrzyma z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach dofinansowania pełne kwoty zwrotu za dokonane wydatki (kwoty brutto - wraz z podatkiem VAT) oraz jednocześnie odliczy kwoty VAT naliczonego z faktur w ramach deklaracji.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania
(pytanie Nr 2 dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych zostało sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 11 marca 2020 r.):
- Czy od wskazanych zakupów, sfinansowanych dotacją (premią), Wnioskodawca może odliczyć podatek od towarów i usług?
- Czy w związku z faktem, że Wnioskodawca odliczy VAT naliczony z faktur dokumentujących zakupy związane z otrzymaną dotacją, powstaje przychód w wysokości kwoty VAT wynikającej z faktur zakupowych w części sfinansowanej z dofinansowania? Jeżeli odpowiedź na pytanie 1 jest twierdząca, to kiedy powstaje przychód do opodatkowania?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska w zakresie pytania oznaczonego Nr 2 dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w zakresie pytania Nr 1 dotyczącego podatku od towarów i usług wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.
Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym ostatecznie w uzupełnieniu wniosku, w związku z faktem, że poniesione wydatki zostaną w pełni zwrócone w ramach dofinansowania (w kwotach brutto) oraz jednocześnie podatek VAT naliczony zostanie odliczony w ramach rozliczeń podatku, powstaje w działalności przychód w wysokości zwróconego w ramach dotacji podatku VAT. Momentem uzyskania przychodu jest moment otrzymania środków z dotacji na rachunek bankowy.
Mając na względzie przepis art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy stanowi, że jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług (art. 14 ust. 1 ww. ustawy).
Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Przysługuje Mu pełne odliczenie podatku naliczonego. Otrzyma dofinansowanie na wybudowanie domku letniskowego oraz zakup niezbędnego wyposażenia oraz sprzętu. Wnioskodawca otrzyma zwrot poniesionych kosztów łącznie z podatkiem VAT i dokona odliczenia podatku naliczonego wynikającego z ww. zakupów w pełnej kwocie.
Stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Z zacytowanego przepisu wynika, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:
- dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
- ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się w razie odpłatnego nabycia - cenę ich nabycia.
Natomiast w myśl art. 22g ust. 3 cyt. ustawy, za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.
Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na zakup sprzętu (urządzeń do 10 000 zł) oraz wybudowanie środka trwałego, których wartość określona została w kwocie brutto. W takim przypadku należy wskazać, że pokrycie z otrzymanego wsparcia finansowego, wydatków na zakup ww. rzeczy, w części dotyczącej naliczonego podatku VAT, odliczonego w tym podatku, powoduje, że ta część wsparcia nie będzie związana z zakupem urządzeń, sprzętu, środka trwałego (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy), od którego dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, bowiem pokryty tym wsparciem odliczony podatek VAT nie zwiększa wartości początkowej tego środka trwałego, o której mowa w art. 22g ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 22g ust. 3 ww. ustawy.
W tym zakresie, naliczony podatek VAT, odliczony w tym podatku, stanowi zatem przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Przychód ten nie mieści się w zakresie żadnego ze zwolnień wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie został od niego zaniechany pobór podatku w drodze rozporządzenia Ministra Finansów. Tym samym, zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Zatem, kwota podatku VAT naliczonego w części dotyczącej zakupu środka trwałego dokonanego w ramach dofinansowania, stanowi dla Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w momencie otrzymania środków z dotacji na rachunek bankowy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Definicję przychodów z ww. źródła zawiera art. 14 ust. 1 cytowanej ustawy, zgodnie z którym za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi indywidualną działalność gospodarczą od dnia lipca 2019 r. Formą opodatkowania ww. działalności jest podatek dochodowy na zasadach ogólnych - skala podatkowa. Jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Działalność gospodarcza polega na świadczeniu usług prawniczych - zgodnie z PKD 69.10.Z. Działalność tą rozszerzono o wynajmem obiektów turystycznych (PKD 55.20.Z - Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania), co jest obecnie głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy. W 2019 r. Wnioskodawca otrzymał decyzję o przyznaniu premii w wysokości 100 000 zł w ramach programu Poddziałanie 6.2: Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich. Kwota 100 000 zł została przyznana przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i jest to kwota brutto. Przyznana premia zostanie wypłacona w 2020 r. (na dzień sporządzania wniosku premia nie została jeszcze wypłacona). Środki otrzymane przez Wnioskodawcę zostaną przeznaczone na inwestycję polegającą na budowie domku letniskowego oraz na zakup przedmiotów, sprzętu i urządzeń (o wartości poniżej 10 000 zł) służących prowadzeniu ww. działalności gospodarczej. Otrzyma On zwrot poniesionych kosztów łącznie z podatkiem VAT. Środki finansowe z dotacji zostaną przeznaczone na wytworzenie we własnym zakresie środka trwałego (domku letniskowego), od którego dokonywane będą odpisy amortyzacyjne, ale również na zakup drobnego wyposażenia i sprzętu, jak m.in.: traktorek (kosiarka), drabina, meble, czy wykaszarka. Od środka trwałego (domku letniskowego) będą dokonywane odpisy amortyzacyjne, które będą stanowić koszt uzyskania przychodu. Wyposażenie oraz drobne sprzęty będą jednorazowo zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dotacja, o której mowa we wniosku, nie jest dotacją przyznaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869) otrzymaną z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnych. Firma Wnioskodawcy w związku z realizacją Programu będzie miała możliwość prawną do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT. Wnioskodawca otrzyma z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach dofinansowania pełne kwoty zwrotu za dokonane wydatki (kwoty brutto - wraz z podatkiem VAT) oraz jednocześnie odliczy kwoty VAT naliczonego z faktur w ramach deklaracji.
W związku z tak przedstawionym opisem wskazać należy, że stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Z zacytowanego przepisu wynika, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:
- dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
- ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.
Biorąc powyższe pod uwagę zauważyć należy, że kwota otrzymanego wsparcia finansowego, jako zwrot wytworzenia środka trwałego oraz zakupu wyposażenia i sprzętu, w części dotyczącej naliczonego podatku VAT, odliczonego w tym podatku, powoduje, że ta część wsparcia stanowi zatem przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Przychód ten nie mieści się w zakresie żadnego ze zwolnień wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie został od niego zaniechany pobór podatku w drodze rozporządzenia Ministra Finansów. Tym samym, zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 tej ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Zatem kwota podatku VAT naliczonego stanowi dla Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w momencie otrzymania środków z dotacji na rachunek bankowy.
Należy również zastrzec, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Tym samym, jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie się różnić od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Końcowo wskazać należy, że niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do kwestii zawartej w pytaniu nie odnosi się do innych kwestii podniesionych we wniosku, gdyż nie były one przedmiotem zapytania we wniosku.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID - 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 i 567) dodany przez art. 1 pkt 14 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568).
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej