Skutki podatkowe uczestnictwa w programach motywacyjnych. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.298.2022.1.JK

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 17 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.298.2022.1.JK

Temat interpretacji

Skutki podatkowe uczestnictwa w programach motywacyjnych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzeń przyszłych

S.A. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski, tj. podatnikiem podatku dochodowego w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1800).

Spółka jest podmiotem dominującym w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 217, dalej: „ustawa o rachunkowości") wobec wszystkich jednostek należących do Grupy Kapitałowej (…) (dalej: „Grupa Kapitałowa”).

Wnioskodawca jest spółką publiczną, której akcje notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych (dalej: „GPW”). W skład Grupy Kapitałowej wchodzą spółki z siedzibą na terytorium Polski, spółki z siedzibą na terytorium Stanów Zjednoczonych, spółka z siedzibą na terytorium Kanady oraz spółka z siedzibą na terytorium Chin, która na dzień złożenia wniosku znajduje się w likwidacji.

Przedmiot działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę obejmuje przede wszystkim (…).

W celu zapewnienia pracownikom, współpracownikom oraz osobom kluczowym dla rozwoju Spółki oraz spółek z Grupy Kapitałowej, partycypacji w oczekiwanym wzroście wartości Spółki oraz silniejszego związania ww. osób ze Spółką oraz spółkami z Grupy Kapitałowej, w ramach Grupy Kapitałowej rozważane jest wprowadzenie wieloletniego programu motywacyjnego (dalej: „Program Motywacyjny”).

Program Motywacyjny mógłby zostać utworzony w 2022 roku uchwałą Walnego Zgromadzenia Spółki w sprawie wprowadzenia Programu Motywacyjnego (dalej: „Uchwała”).

W ramach Uchwały Walne Zgromadzenie Spółki (dalej: „WZ”) określi podstawowe warunki funkcjonowania Programu Motywacyjnego oraz uchwali, lub upoważni Zarząd Spółki do uchwalenia, za zgodą Rady Nadzorczej wyrażoną w formie uchwały, Regulaminu Programu Motywacyjnego, określającego szczegółowe warunki realizacji Programu Motywacyjnego i uwzględniającego postanowienia Uchwały (dalej: „Regulamin”).

Program Motywacyjny zostanie zaadresowany do wybranych:

§pracowników Spółki i spółek z jej Grupy Kapitałowej,

§członków organów Spółki i spółek z jej Grupy Kapitałowej,

§współpracowników Spółki i spółek z jej Grupy Kapitałowej oraz

§innych osób mających wpływ na wyniki i rozwój Spółki i spółek z jej Grupy Kapitałowej.

Warunki przystąpienia ww. osób do Programu Motywacyjnego będą szczegółowo określone w Regulaminie.

Osoby, które przystąpią do Programu Motywacyjnego zostaną wskazane przez Zarząd (a w stosunku do członków Zarządu – przez Radę Nadzorczą na wniosek Zarządu Spółki).

W ramach niniejszego wniosku Spółka wnosi o rozpatrzenie skutków podatkowych i jej obowiązków jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „podatek PIT”) z tytułu uczestnictwa w Programie Motywacyjnym wyłącznie następujących kategorii osób:

§pracownicy Spółki i spółek z jej Grupy Kapitałowej,

§członkowie organów Spółki i spółek z jej Grupy Kapitałowej oraz

§inne osoby mające wpływ na wyniki i rozwój Spółki i spółek z jej Grupy Kapitałowej, które w dalszej części wniosku będą określane łącznie jako „Osoby Uprawnione".

Zawarte przez Spółkę oraz poszczególne spółki z Grupy Kapitałowej z Osobami Uprawnionymi umowy o pracę, uchwały powołujące Członków Zarządu do pełnienia funkcji w organach Spółki/spółek z Grupy Kapitałowej czy inne umowy będące podstawą współpracy Osób Uprawnionych ze Spółką lub spółkami z Grupy Kapitałowej, nie odnoszą się i nie będą się odnosić do kwestii uczestnictwa w Programie Motywacyjnym.

Zgodnie z postanowieniami Uchwały i Regulaminu, pod warunkiem realizacji kryteriów i celów Programu Motywacyjnego wynikających z Uchwały i Regulaminu, Program Motywacyjny będzie mógł być realizowany na dwa sposoby, tj. poprzez:

1.zaoferowanie Osobom Uprawnionym akcji Spółki emitowanych w ramach warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego Spółki (dalej: „Akcje”), przy czym zgodnie z wymogami ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1526 ze zm., dalej: „KSH”) Akcje będą wydawane posiadaczom niezbywalnych imiennych warrantów subskrypcyjnych (dalej: „Warranty”) uprawniających do objęcia związanych z nimi akcji emitowanych w ramach warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego Spółki z wyłączeniem prawa poboru dotychczasowych akcjonariuszy Spółki, przy czym Warranty wydawane będą na początku lub po zakończeniu okresu Vesting Period (zdefiniowanego poniżej);

2.zaoferowanie Osobom Uprawnionym akcji Spółki nabytych wcześniej przez Spółkę w ramach ewentualnego skupu akcji własnych Spółki przeprowadzonego w celu zaoferowania ich Osobom Uprawnionym (dalej: „Akcje Własne”).

Wybór sposobu realizacji Programu Motywacyjnego, zgodnie z postanowieniami Uchwały powierzony zostanie Zarządowi Spółki (a w odniesieniu do Członków Zarządu Spółki – Radzie Nadzorczej).

Program Motywacyjny w stosunku do jednej Osoby Uprawnionej będzie mógł być realizowany na więcej niż jeden sposób – przez emisję i przydział Warrantów uprawniających do objęcia Akcji lub poprzez zaoferowanie realizacji (części lub wszystkich) Uprawnień (zdefiniowanych poniżej) z wykorzystaniem Akcji Własnych.

Cena, po której Osoby Uprawnione będą obejmować Akcje Spółki i/lub nabywać Akcje Własne Spółki w ramach Programu Motywacyjnego, zwana dalej „Ceną Emisyjną”, będzie odpowiadać cenie nominalnej akcji Spółki (tj. 1 PLN). Warunkowe prawo do objęcia Akcji lub nabycia Akcji Własnych przez Osoby Uprawnione w dalszej części wniosku będzie określane łącznie jako „Uprawnienia”.

W ramach Programu Motywacyjnego Zarząd (a w odniesieniu do Członków Zarządu Spółki – Rada Nadzorcza) będzie przyznawać Uprawnienia każdej Osobie Uprawnionej. Pod warunkiem realizacji warunków, określonych w Uchwale i Regulaminie i po upływie co najmniej trzech lat od daty przyznania Uprawnienia (dalej: „Vesting Period”), Uprawnienie będzie mogło zostać zrealizowane poprzez objęcie przez Osobę Uprawnioną Akcji Spółki (z wykorzystaniem Warrantów – jak przewidziano w KSH) lub nabycie Akcji Własnych. Uprawnienia nie stanowią pochodnych instrumentów finansowych w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o PIT, są przyznawane Osobom Uprawnionym nieodpłatnie. Osoba Uprawniona nie może swobodnie dysponować przyznanymi Uprawnieniami, w szczególności są one niezbywalne. Uchwały Zarządu (a w stosunku do Członków Zarządu – Rady Nadzorczej) będą zawierać informacje o Vesting Period, liczbie otrzymanych przez każdą Osobę Uprawnioną Uprawnień oraz liczbie Akcji lub Akcji Własnych możliwych do otrzymania/nabycia przez Osobę Uprawnioną przy założeniu spełnienia wszystkich warunków określonych w Uchwale i Regulaminie.

Każda z Osób Uprawnionych otrzyma od Spółki pisemny dokument, w którym zostanie poinformowana o objęciu jej Programem Motywacyjnym.

W związku z tym, że Program Motywacyjny jest programem wieloletnim, ww. uchwały dotyczące Osób Uprawnionych mogą być podejmowane w zakresie kolejnych Uprawnień dla Osób Uprawnionych na analogicznych zasadach w następnych latach. W celu realizacji Uprawnień konieczne będzie spełnienie warunku lojalnościowego, tj. pozostawanie przez Osobę Uprawnioną w stosunku prawnym ze Spółką lub spółką z jej Grupy Kapitałowej przez cały Vesting Period. Do momentu weryfikacji warunku lojalnościowego lista Osób Uprawnionych może podlegać zmianom (zarówno w zakresie przyznania, jak i utraty Uprawnień). Zmiana formy stosunku prawnego ze Spółką lub spółką z jej Grupy Kapitałowej nie wpływa na ważność spełnienia warunku kryterium lojalnościowego.

Celem Programu Motywacyjnego jest również stworzenie mechanizmów, które zachęcą i zmotywują kluczowe dla rozwoju Spółki osoby do realizacji strategii Spółki, działania w interesie Spółki i jej akcjonariuszy, czego rezultatem będzie stabilny wzrost wartości Spółki i jej Grupy Kapitałowej. W rezultacie, w stosunku do wybranych Osób Uprawnionych (wśród których mogą być w szczególności osoby wchodzące w skład Zarządu Spółki oraz Zarządów spółek z jej Grupy Kapitałowej, wyższa kadra zarządzająca, jak i kluczowe dla rozwoju Spółki lub spółek z jej Grupy Kapitałowej osoby, dalej: „Wybrane Osoby Uprawnione”) w Programie Motywacyjnym będzie przewidziana odrębna pula Uprawnień, która będzie mogła zostać przyznana Wybranym Osobom Uprawnionym. Realizacja Uprawnień dla Wybranych Osób Uprawnionych uzależniona będzie od spełnienia dodatkowego celu lub celów związanych z budowaniem długoterminowej wartości i wizerunku dla akcjonariuszy Spółki (dalej: “Cel Wzrostowy”).

Wybrane Osoby Uprawnione mogą uczestniczyć jednocześnie zarówno w tej części Programu Motywacyjnego, w której warunkiem do realizacji Uprawnień będzie spełnienie kryterium lojalnościowego, jak i w tej części Programu Motywacyjnego, w której w celu realizacji Uprawnień niezbędne będzie także osiągnięcie Celu Wzrostowego. Wybrane Osoby Uprawnione oraz Osoby Uprawnione, których dotyczy niniejszy wniosek, uzyskują od Spółki lub spółek z jej Grupy Kapitałowej przychody odpowiednio:

§pracownicy – ze stosunku pracy (art. 12 ustawy o PIT),

§członkowie organów Spółki i spółek z jej Grupy Kapitałowej – z tytułu powołania do pełnienia sprawowanej funkcji, tj. z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 pkt 7 ustawy o PIT),

§inne osoby mające wpływ na wyniki i rozwój Spółki i spółek z jej Grupy Kapitałowej – z działalności wykonywanej osobiście określonej w art. 13 ustawy o PIT (inne niż wskazane powyżej przychody z art. 13 pkt 7 ustawy o PIT).

W konsekwencji w ramach Programu Motywacyjnego będą istniały dwie grupy kryteriów podlegających weryfikacji: (i) dla Osób Uprawnionych w ramach przyznanych im Uprawnień - kryterium lojalnościowe; (ii) dla Wybranych Osób Uprawnionych w ramach przyznanych im Uprawnień – kryterium lojalnościowe oraz Cel Wzrostowy.

W związku z tożsamym zakresem realizacji Programu Motywacyjnego dla Osób Uprawnionych, jak i Wybranych Osób Uprawnionych, poza fragmentami wniosku w których Wnioskodawca wprost wskazuje na Wybrane Osoby Uprawnione, w dalszej części wniosku obydwie grupy uprawnionych będą nazywane łącznie Osobami Uprawnionymi. W ramach Programu Motywacyjnego Uprawnienia mogą być przyznawane Osobom Uprawnionym w transzach w ramach limitu możliwych do przyznania Uprawnień stosownie do decyzji Zarządu (a w stosunku do Członków Zarządu – decyzji Rady Nadzorczej na wniosek Zarządu Spółki). W takiej sytuacji Vesting Period będzie obowiązywał odrębnie dla każdej transzy Uprawnień. Uprawnienia będą wygasać w przypadkach określonych Regulaminem, tj. w przypadku ich realizacji, wygaśnięcia Programu Motywacyjnego, rozwiązania stosunku prawnego będącego podstawą świadczenia pracy, usług czy funkcji, na podstawie którego weryfikowane jest spełnienie przez Osobę Uprawnioną kryterium lojalnościowego, rażącego niewłaściwego wypełniania obowiązków, podejmowania działań sprzecznych lub szkodliwych dla interesów Spółki lub spółek z jej Grupy Kapitałowej (w tym godzących w dobre imię i wizerunek Spółki lub spółek z jej Grupy Kapitałowej) oraz śmierci Osoby Uprawnionej. Po dokonaniu przez Zarząd Spółki (a w stosunku do Członków Zarządu – przez Radę Nadzorczą) pozytywnej weryfikacji kryterium lojalnościowego (oraz Celu Wzrostowego w odniesieniu do Wybranych Osób Uprawnionych), Zarząd Spółki (a w stosunku do Członków Zarządu Spółki - Rada Nadzorcza) umożliwi Osobom Uprawnionym objęcie Akcji lub nabycie Akcji Własnych Spółki. Na potrzeby ewentualnej realizacji Programu Motywacyjnego przez emisję i przydział Osobom Uprawnionym Warrantów uprawniających do objęcia Akcji zostanie powzięta uchwała o warunkowym podwyższeniu kapitału zakładowego (dalej: Uchwała ws. Warrantów) w trybie art. 448 § 2 pkt 3 KSH. Zarząd Spółki (a w stosunku do Członków Zarządu – Rada Nadzorcza) będą posiadać umocowanie do jej faktycznego wdrożenia. Warranty będą emitowane nieodpłatnie, w formie zdematerializowanej, jako niezbywalne papiery wartościowe imienne. Jeden Warrant uprawniać będzie do objęcia jednej Akcji, przy czym w celu objęcia Akcji w drodze realizacji Warrantu posiadacz Warrantu będzie zobowiązany do zapłaty Ceny Emisyjnej. Warranty nie będą podlegać dziedziczeniu. Termin wykonania praw z Warrantu zostanie wskazany w Regulaminie. Sam fakt posiadania Warrantów nie będzie uprawniał Osób Uprawnionych do żadnych praw korporacyjnych, w szczególności nie będzie oznaczał posiadania prawa głosu i prawa do dywidendy. Emisja Warrantów nastąpi na podstawie Uchwały ws. Warrantów zatwierdzającej cele i kryteria realizacji Programu Motywacyjnego, przy czym Warranty wydawane będą na początku lub po zakończeniu okresu Vesting Period. Rozliczenie Uprawnień przyznanych w ramach Programu Motywacyjnego będzie mogło nastąpić również poprzez złożenie przez Zarząd Spółki (a w stosunku do Członków Zarządu – przez Radę Nadzorczą) Osobom Uprawnionym oferty nabycia Akcji Własnych Spółki. W przypadku realizacji Programu Motywacyjnego przez nabycie Akcji Własnych Zarząd zwróci się do Walnego Zgromadzenia Spółki o wyrażenie zgody na nabycie Akcji Własnych w trybie art. 362 § 1 pkt 2 KSH. W przypadku oferty nabycia Akcji Własnych Spółki i skorzystania z niej przez Osobę Uprawnioną, Osoba Uprawniona będzie zobowiązana do zapłaty ceny odpowiadającej Cenie Emisyjnej w terminie określonym w Regulaminie. Objęte Akcje i/lub nabyte Akcje Własne nie będą objęte ograniczeniem zbywalności (tzw. lock-up). Spółka nie podejmie działań mających na celu odkup Akcji lub Akcji Własnych bezpośrednio od Osób Uprawnionych. W ramach niniejszego wniosku Spółka wnosi o rozpatrzenie skutków podatkowych i ciążących na niej obowiązków płatnika podatku PIT z tytułu uczestnictwa przez Osoby Uprawnione w Programie Motywacyjnym w zakresie, w jakim zostanie on zrealizowany poprzez emisję i przydział Osobom Uprawnionym Warrantów uprawniających do objęcia Akcji lub poprzez nabycie Akcji Własnych lub stosując łącznie obydwa te mechanizmy.

Pytania

1)Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Warranty są „innymi prawami majątkowymi”, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT i w konsekwencji Program Motywacyjny funkcjonujący na zasadach wskazanych przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego, w zakresie w jakim będzie on realizowany poprzez emisję i przydział Osobom Uprawnionym Warrantów uprawniających do objęcia Akcji spełnia definicję programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT?

2)Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Program Motywacyjny funkcjonujący na zasadach wskazanych przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego, w zakresie w jakim będzie on realizowany poprzez nabycie przez Osoby Uprawnione Akcji Własnych, spełnia definicję programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT?

3)Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym do momentu odpłatnego zbycia Akcji lub Akcji Własnych, uczestnictwo Osoby Uprawnionej w Programie Motywacyjnym, w zakresie w jakim jest on realizowany poprzez emisję i przydział Warrantów uprawniających do i skutkujących objęciem Akcji lub poprzez nabycie Akcji Własnych, nie powoduje powstania przychodu/dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem PIT i w konsekwencji na Spółce na żadnym etapie realizacji Programu Motywacyjnego nie ciążą obowiązki płatnika podatku PIT ani obowiązki informacyjne?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad.1.

Warranty są „innymi prawami majątkowymi”, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT i w konsekwencji Program Motywacyjny oparty na zasadach wskazanych przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego, w zakresie w jakim będzie on realizowany poprzez emisję i przydział Osobom Uprawnionym Uprawnień uprawniających do objęcia Akcji (lub nabycia Akcji Własnych), spełnia definicję programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT.

Ad.2.

Program Motywacyjny oparty na zasadach wskazanych przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego, w zakresie w jakim będzie on realizowany poprzez nabycie przez Osoby Uprawnione Akcji Własnych, spełnia definicję programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT.

Ad. 3.

Przychód/dochód po stronie Osoby Uprawnionej w związku z uczestnictwem w Programie Motywacyjnym powstanie dopiero na etapie odpłatnego zbycia przez Osobę Uprawnioną Akcji Spółki objętych w wyniku realizacji Warrantów lub nabytych Akcji Własnych Spółki. W konsekwencji, na Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika podatku PIT ani obowiązki informacyjne na żadnym etapie realizacji Programu Motywacyjnego.

Uzasadnienie:

Ze względu na wspólną argumentację mającą zastosowanie do pytania nr 1 i nr 2, poniżej przedstawione zostało łączne uzasadnienie stanowisko Spółki w tym zakresie.

Stosownie do art. 24 ust. 11b ustawy o PIT: „Przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

1)spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo

2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 – w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.”

Zgodnie z art. 24 ust. 12a ustawy o PIT: „Przepisy ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania”.

Z powyższych regulacji wynika, że program motywacyjny w rozumieniu ustawy o PIT powstaje, gdy łącznie spełnione są następujące warunki:

1.jest to system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez spółkę akcyjną lub spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w stosunku do spółki,

2.akcje są obejmowane lub nabywane przez osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę (art. 12 ustawy o PIT) lub osoby uzyskujące świadczenia w ramach działalności wykonywanej osobiście (art. 13 ustawy o PIT),

3.obejmowane lub nabywane akcje są akcjami spółki, z którą uczestników programu łączy stosunek określony w art. 12 lub art. 13 ustawy o PIT albo spółki dominującej w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy o PIT,

4.uczestnik programu faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tych spółek bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 328, dalej: ustawa OIF) lub realizacji innych praw majątkowych,

5.przyznane akcje są akcjami spółki akcyjnej mającej siedzibę na terytorium Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w kraju, z którym Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Spółka przedstawia poniżej szczegółową analizę spełnienia poszczególnych warunków.

Ad. 1 – system wynagradzania. Program Motywacyjny, który będzie obowiązywać w Spółce, będzie systemem wynagradzania utworzonym na podstawie uchwały walnego zgromadzenia Spółki, tj. podmiotu będącego spółką akcyjną. W ramach Uchwały WZ upoważni Zarząd Spółki do uchwalenia, za zgodą Rady Nadzorczej wyrażonej w formie uchwały, Regulaminu Programu Motywacyjnego, określającego szczegółowe zasady i warunki realizacji Programu Motywacyjnego, przy uwzględnieniu postanowień Uchwały. Warunek nr 1 w przedstawionym zdarzeniu przyszłym jest zatem niewątpliwie spełniony.

Ad. 2 – osoby obejmujące/nabywające akcje.

Osobami Uprawnionymi do uczestnictwa w Programie Motywacyjnym i objętymi niniejszym wnioskiem są osoby, które otrzymują od Spółki lub jednej ze spółek z jej Grupy Kapitałowej, dla których Spółka jest jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości, świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 (stosunek pracy) lub art. 13 (działalność wykonywana osobiście) ustawy o PIT. Warunek nr 2 w stosunku do Osób Uprawnionych wskazanych w przedstawionym zdarzeniu przyszłym i objętych niniejszym wnioskiem jest zatem niewątpliwie spełniony.

Ad. 3 – obejmowane lub nabywane akcje.

Obejmowane Akcje lub nabywane Akcje Własne w ramach Programu Motywacyjnego będą stanowić odpowiednio:

§akcje spółki zatrudniającej uczestników programu w ramach stosunków prawnych wskazanych w art. 12 lub art. 13 ustawy o PIT oraz

§akcje spółki będącej spółką dominującą w rozumieniu przepisów o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy o PIT.

Warunek nr 3 w przedstawionym zdarzeniu przyszłym jest zatem niewątpliwie spełniony.

Ad. 4 – sposób objęcia/nabycia akcji.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów w ramach programu motywacyjnego ustawodawca dopuszcza dwie formy faktycznego obejmowania lub nabywania przez osoby uprawnione akcji spółki, tj. bezpośrednio - przez objęcie lub nabycie akcji albo pośrednio – tj. w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub w wyniku realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy OIF lub w wyniku realizacji innych praw majątkowych.

W przypadku nabycia przez Osoby Uprawnione Akcji Własnych Spółki warunek nr 4 będzie niewątpliwie spełniony – dojdzie tutaj bowiem do bezpośredniego nabycia Akcji Własnych Spółki przez Osoby Uprawnione. W przypadku realizacji Warrantów dojdzie do pośredniego objęcia Akcji.

Należy zatem ocenić, czy takie objęcie pośrednie w drodze realizacji Warrantów mieści się w dyspozycji warunku nr 4. Przenosząc do art. 24 ust. 11b ustawy o PIT definicje z ustawy OIF, do których odwołuje się ustawa o PIT, należy uznać, że zgodnie z treścią art. 24 ust. 11b ustawy o PIT w ramach programu motywacyjnego możliwe są następujące sposoby objęcia/nabycia akcji w sposób pośredni:

1.w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych zdefiniowanych w art. 5 pkt 13 ustawy o PIT, tj. realizacji praw z instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ustawy OIF, tj.:

a.opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności, uprawnienie do emisji lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne, z wyłączeniem instrumentów pochodnych, o których mowa w art. 10 rozporządzenia 2017/565 (art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy OIF),

b.opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron (art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. d) ustawy OIF),

c.opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, pod warunkiem że są dopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi, z wyłączeniem produktów energetycznych będących przedmiotem obrotu hurtowego na OTF, które muszą być wykonywane przez dostawę (art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. e) ustawy OIF),

d.niedopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, a które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych (art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. f) ustawy OIF),

e.instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego (art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. g) ustawy OIF),

f.kontrakty na różnicę (art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. h) ustawy OIF),

g.opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także instrumenty pochodne, o których mowa w art. 8 rozporządzenia 2017/565, i inne, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych (art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. i) ustawy OIF), lub

2.w wyniku realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy OIF, tj.:

a.innych zbywalnych praw majątkowych, które powstają w wyniku emisji, inkorporujących uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w art. 3 pkt 1 lit. a) ustawy OIF (tj. uprawnienie do nabycia lub objęcia akcji, praw poboru w rozumieniu przepisów KSH, praw do akcji, warrantów subskrypcyjnych, kwitów depozytowych, obligacji, listów zastawnych, certyfikatów inwestycyjnych i innych zbywalnych papierów wartościowych, w tym inkorporujących prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowanych na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego), lub

b.innych zbywalnych praw majątkowych, które powstają w wyniku emisji, wykonywanych poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszących się do papierów wartościowych określonych w art. 3 pkt 1 lit. a) ustawy OIF, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne), lub

3. w wyniku realizacji innych praw majątkowych.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że warranty subskrypcyjne nie stanowią ani pochodnych instrumentów finansowych ani papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy OIF. Należy zatem ustalić, czy warranty subskrypcyjne stanowią inne prawa majątkowe. W ustawie o PIT nie wskazano definicji ani praw majątkowych, ani innych praw majątkowych.

W art. 18 ustawy o PIT mowa jest jedynie o przychodach z praw majątkowych. Zgodnie z tą regulacją, za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Z kolei art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1740) zawiera definicję mienia, przez które należy rozumieć własność i inne prawa majątkowe, tj. wszystkie prawa podmiotowe majątkowe. Zgodnie z doktryną prawa cywilnego, rozróżnienie praw majątkowych od niemajątkowych odbywa się w oparciu o kryterium interesu majątkowego bądź niemajątkowego, którego realizacji dane prawo służy. Przykładowo, zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym przez E. Skowrońską-Bocian, cyt.: „Z prawem majątkowym mamy do czynienia wówczas, gdy pozostaje ono w ścisłym związku z ekonomicznym interesem uprawnionego. Bez znaczenia jest przy tym, czy w konkretnej sytuacji za prawo takie można uzyskać pewną sumę pieniędzy lub inne dobro [podkreślenie Wnioskodawcy]” (K. Pietrzykowski (red.), Kodeks cywilny. Komentarz, art. 44 Nb 1, Warszawa 2005). W związku z powyższym, nie budzi wątpliwości, że instrumenty finansowe w rozumieniu ustawy OIF stanowią prawa majątkowe. Wniosek ten znajduje potwierdzenie w piśmiennictwie, cyt.: „Pojęcie instrumentu finansowego jest jednym z centralnych w terminologii europejskiego i polskiego prawa rynku kapitałowego. Wyznacza ono zakres zastosowania zarówno dyrektywy MiFID I, jak i dyrektywy o nadużyciach, a w konsekwencji także ustawy o obrocie instrumentami finansowymi i ustawy o ofercie publicznej. Definicja instrumentu finansowego ma zdecydowanie techniczny charakter. Nie determinuje ona jednolitej cywilistycznej konstrukcji praw majątkowych określanych mianem instrumentów finansowych [podkreślenie Wnioskodawcy]. Byłoby to zresztą niemożliwe ze względu na różnorodny i ciągle rozrastający się katalog instrumentów finansowych, które są przedmiotem obrotu na rynkach finansowych. Definicja ta przyporządkowuje pojęciu instrumentu finansowego różnorodne prawa majątkowe [podkreślenie Wnioskodawcy], które charakteryzują się pewnymi elementami konstrukcji cywilistycznej lub określonymi właściwościami ekonomicznymi, lub też nazwą występującą w języku prawnym, prawniczym lub finansowym” (T Sójka (red.), Komentarz do ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, [w:] Prawo rynku kapitałowego. Komentarz, 2015).

W związku z tym, mając na uwadze następujące okoliczności:

§warranty subskrypcyjne są instrumentami finansowymi (art. 3 pkt 1 lit. a) w zw. z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy OIF),

§doktryna prawa rynku finansowego uznaje instrumenty finansowe za rodzaj praw majątkowych,

§ustawa o PIT nie zawiera autonomicznej definicji pojęcia „prawo majątkowe” lub „inne prawo majątkowe”

– warranty subskrypcyjne stanowią „prawa majątkowe” oraz „inne prawo majątkowe” w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o PIT.

 Zdaniem Spółki konstrukcja art. 24 ust. 11b ustawy o PIT wskazuje zatem, że ustawodawca, wskazując w przepisie „inne prawa majątkowe”, miał na myśli prawa majątkowe inne niż prawa majątkowe z realizacji:

§papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy OIF oraz

§pochodnych instrumentów finansowych.

Wskazując w treści przepisu „inne prawa majątkowe” ustawodawca rozszerzył zatem katalog praw majątkowych pozwalających na nabycie/objęcie akcji w ramach programu motywacyjnego o inne prawa majątkowe niewymienione wprost w przepisie art. 24 ust. 11b ustawy o PIT.

Wobec powyższego, analizując charakter uprawnień wynikających z warrantu subskrypcyjnego należy stwierdzić, że służy on realizacji interesu majątkowego osoby, której go przyznano. W rezultacie, zdaniem Spółki warranty subskrypcyjne należy traktować jako prawa majątkowe, których realizacja pozwala na objęcie/nabycie akcji w spółce akcyjnej.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym objęcie przez Osoby Uprawnione Akcji po preferencyjnej cenie w związku z wykonaniem prawa z Warrantu nastąpi zatem w wyniku realizacji innych praw majątkowych, tj. inkorporowanego w Warrancie ograniczonego w czasie prawa majątkowego do objęcia Akcji będących akcjami nowej emisji po preferencyjnej cenie.

Podsumowując, w ocenie Spółki Warranty są innymi prawami majątkowymi w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o PIT, a w konsekwencji warunek nr 4 w przedstawionym zdarzeniu przyszłym jest spełniony również w odniesieniu do objęcia przez Osoby Uprawnione Akcji w drodze realizacji Warrantów.

Zaprezentowane powyżej stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS), np.:

• interpretacja indywidualna DKIS z dnia 24 czerwca 2020 r. sygn. 0114-

KDIP3-1.4011.280.2020.1.MG, wydana dla Spółki w odniesieniu do poprzedniego programu motywacyjnego funkcjonującego w Spółce i realizowanego m.in. poprzez emisję i przydział uczestnikom warrantów subskrypcyjnych, w której organ podatkowy w całości zgodził się ze stanowiskiem Spółki, cyt.: „Zdaniem Spółki konstrukcja art. 24 ust. 11b ustawy o PIT wskazuje zatem, że ustawodawca, wskazując w przepisie „inne prawa majątkowe”, miał na myśli prawa majątkowe inne niż prawa majątkowe z realizacji:

§papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy OIF oraz

§pochodnych instrumentów finansowych.

Wskazując w treści przepisu „inne prawa majątkowe” ustawodawca rozszerzył zatem katalog praw majątkowych pozwalających na nabycie/objęcie akcji w ramach programu motywacyjnego o inne prawa majątkowe niewymienione wprost w przepisie art. 24 ust. 11b ustawy o PIT. Wobec powyższego, analizując charakter uprawnień wynikających z warrantu subskrypcyjnego należy stwierdzić, że służy on realizacji interesu majątkowego osoby, której go przyznano. W rezultacie, zdaniem Spółki warranty subskrypcyjne należy traktować jako prawa majątkowe, których realizacja pozwala na objęcie/nabycie akcji w spółce akcyjnej.”,

• interpretacja indywidualna DKIS z dnia 9 marca 2021 r. sygn. 0113- KDIPT2-3.4011.983.2020.2.SJ, w której organ podatkowy w całości zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, cyt.: „Ocena charakteru Warrantów Subskrypcyjnych prowadzi do wniosku, że jest ona prawem majątkowym. Wynika to stąd, że Warranty Subskrypcyjne niewątpliwie służą realizacji interesu majątkowego osoby, która je nabyła. Interesem tym jest bowiem możliwość objęcia akcji Spółki po ustalonej w ramach Programu cenie. Tym samym, nie powinno budzić wątpliwości, że Warrant Subskrypcyjny jest prawem majątkowym w rozumieniu przepisów prawa cywilnego”,

• interpretacja indywidualna DKiS z dnia 9 lipca 2020 r. sygn. 0112-KDWL.4011.18.2020.1.DK, cyt.: „(...) warrant subskrypcyjny spełnia wszelkie przesłanki zakwalifikowania go jako inne prawo majątkowe, którego realizacja pozwala na objęcie akcji w spółce akcyjnej. A zatem, warranty są „innymi prawami majątkowymi” w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika w odniesieniu do zdarzenia polegającego na pośrednim nabyciu akcji w ramach Programu Motywacyjnego, tj. przyznaniu warrantów i realizacji wynikających z nich praw.”,

• interpretacja indywidualna DKIS z dnia 24 marca 2020 r. sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.795.2019.4.MS, w której organ podatkowy w całości zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, cyt.: „(...) warrant subskrypcyjny (...) jest „innym prawem majątkowym”, tj. prawem majątkowym ograniczonym w czasie do objęcia akcji nowej emisji po preferencyjnej cenie. (...) W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, nie budzi wątpliwości, że Warranty zaliczane są do kategorii ,,innych praw majątkowych”, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tym samym Program spełnia warunki przewidziane w tym przepisie.”,

• interpretacja indywidualna DKIS z dnia 16 października 2019 r. sygn. 0113- KDIPT2-3.4011.455.2019.1.MS, cyt.: „(...) zgodzić należy się ze stanowiskiem Zainteresowanej, zgodnie z którym warrant subskrypcyjny spełnia wszelkie przesłanki zakwalifikowania go jako inne prawo majątkowe, którego realizacja pozwala na objęcie akcji w spółce akcyjnej. A zatem, warranty są „innymi prawami majątkowymi” w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji na Zainteresowanej będącej stroną postępowania nie będą ciążyć obowiązki płatnika w odniesieniu do zdarzenia polegającego na pośrednim nabyciu akcji w ramach Programu Motywacyjnego, tj. przyznaniu warrantów i realizacji wynikających z nich praw.”,

• interpretacja indywidualna DKIS z dnia 19 czerwca 2019 r. sygn. 0115-KDIT2-1.4011.87.2019.3.KK, w której organ podatkowy w całości zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, cyt.: „Wskazując w treści przepisu „inne prawa majątkowe” oprócz powyższych ((i) oraz (ii)) ustawodawca rozszerzył katalog praw majątkowych pozwalających na nabycie / objęcie akcji w ramach programu motywacyjnego o inne prawa majątkowe niewymienione wprost w tym przepisie. W analizowanym zdarzeniu przyszłym objęcie akcji nowej emisji po preferencyjnej cenie w związku z wykonaniem prawa do warrantu subskrypcyjnego następuje w wyniku realizacji innych praw majątkowych, tj. prawa majątkowego ograniczonego w czasie do objęcia akcji nowej emisji po preferencyjnej cenie 10% ceny emisyjnej (Warrant).”

Ad. 5 – siedziba organizatora programu.

Spółka – organizator Programu Motywacyjnego – ma siedzibę na terytorium Unii Europejskiej. Warunek nr 5 w przedstawionym zdarzeniu przyszłym jest zatem niewątpliwie spełniony.

Wnioski:

1.Zdaniem Wnioskodawcy Warranty są „innymi prawami majątkowymi”, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT i w konsekwencji Program Motywacyjny, w zakresie w jakim będzie on realizowany poprzez emisję i przydział Osobom Uprawnionym Warrantów uprawniających do i skutkujących objęciem Akcji, spełnia definicję programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT.

2.Zdaniem Wnioskodawcy Program Motywacyjny, w zakresie w jakim będzie on realizowany poprzez nabycie przez Osoby Uprawnione Akcji Własnych, spełnia definicję programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT.

Uzasadnienie ad.3.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o PIT: „Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.”

1.Przyznanie Uprawnień do nieodpłatnego objęcia Warrantów lub nabycia Akcji Własnych.

Zdaniem Spółki przyznanie Osobie Uprawnionej nieodpłatnych i niezbywalnych Uprawnień do objęcia Akcji lub nabycia Akcji Własnych pod warunkiem spełnienia w przyszłości celów i kryteriów Programu Motywacyjnego nie prowadzi do powstania po stronie Osoby Uprawnionej przychodu w rozumieniu ustawy o PIT. Do momentu weryfikacji Celu Wzrostowego oraz kryterium lojalnościowego Osoby Uprawnione mogą zarówno otrzymać kolejne Uprawnienia, jak i stracić Uprawnienia przyznane w przeszłości. Uprawnienia stanowią zatem jedynie potencjalną możliwość objęcia w przyszłości Akcji lub nabycia Akcji Własnych przy założeniu, że zostaną spełnione warunki określone w Regulaminie. Spółka pragnie podkreślić, że Osoba Uprawniona nie może swobodnie dysponować Uprawnieniami, w szczególności nie może zbyć przyznanych jej Uprawnień.

Dodatkowo w przypadku niedotrzymania warunków określonych w Regulaminie (przykładowo w przypadku rozwiązania stosunku prawnego przez dowolną ze stron przed dniem weryfikacji kryterium lojalnościowego), Osoba Uprawniona utraci prawo do faktycznego objęcia Akcji lub nabycia Akcji Własnych bez jakiegokolwiek ekwiwalentu ze strony Spółki. Osoba Uprawniona w momencie przyznania Uprawnień nie ma zatem pewności, czy kiedykolwiek faktycznie obejmie Akcje lub nabędzie Akcje Własne.

W rezultacie, zdaniem Spółki:

§Osoba Uprawniona nie otrzymuje przysporzenia majątkowego w momencie przyznania jej Uprawnień i w konsekwencji po stronie Osoby Uprawnionej nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem PIT,

§na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika podatku PIT ani obowiązki informacyjne z tego tytułu.

Zaprezentowane powyżej stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych DKIS, np.:

interpretacja indywidualna DKIS z dnia 23 października 2019 r. sygn. 0114- KDIP3-2.4011.396.2019.3.MG, cyt.: „Należy wskazać, że samo nieodpłatne przyznanie Osobom uprawnionym niezbywalnego prawa do nieodpłatnego objęcia warrantów subskrypcyjnych, które nie będzie jednak miało określonej wartości rynkowej (…) nie spowoduje powstania przychodu po stronie Osób Uprawnionych. W momencie nieodpłatnego przyznania tych praw uczestnicy Programu nie uzyskają przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uczestnicy nie będą bowiem mogli dysponować przyznanymi im prawami, natomiast stanowić będą jedynie potencjalną możliwość uzyskania korzyści w przyszłości, poprzez preferencyjne nabycie akcji Spółki. W związku z powyższym, nie powstanie po stronie członków zarządu przychód, o którym mowa w art. 13 pkt 9 ww. ustawy, a w konsekwencji na Spółce nie będą ciążyły z tytułu przyznania przedmiotowych praw majątkowych, obowiązki płatnika określone w art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.”,

interpretacja indywidualna DKIS z dnia 24 marca 2020 r. sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.795.2019.4.MS,

interpretacja indywidualna DKIS z dnia 25 września 2019 r. sygn. 0114-KDIP3-2.4011.364.2019.2.MG,

interpretacja indywidualna DKIS z dnia 19 czerwca 2019 r. sygn. 0115-KDIT2-1.4011.87.2019.3.KK.

2.Nieodpłatne objęcie Warrantów.

Zdaniem Spółki nieodpłatne objęcie Warrantów przez Osobę Uprawnioną nie prowadzi do powstania po stronie Osoby Uprawnionej przychodu w rozumieniu art. 11 ustawy o PIT. Warranty będą stanowić jedynie potencjalną możliwość uzyskania przez Osoby Uprawnione korzyści w przyszłości. Przedmiotowej korzyści nie da się jednak jednoznacznie określić na dzień otrzymania Warrantu, uprawnia on bowiem do objęcia Akcji w przyszłości i na dzień otrzymania Warrantu konkretna przyszła wartość Akcji nie jest znana. Dodatkowo Osoby Uprawnione nie będą mogły swobodnie dysponować przyznanymi im Warrantami, w szczególności nie będą uprawnione do ich zbycia. W konsekwencji nie można uznać, że Warrant ma dla Osoby Uprawnionej obiektywną wartość na moment jego otrzymania.

W rezultacie, zdaniem Spółki:

§Osoba Uprawniona nie otrzyma przysporzenia majątkowego w momencie nieodpłatnego objęcia Warrantów i w konsekwencji po stronie Osoby Uprawnionej nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem PIT,

§na Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika podatku PIT ani obowiązki informacyjne z tego tytułu.

Powyższe podejście znajduje potwierdzenie w ugruntowanej linii interpretacyjnej organów podatkowych, np.:

·interpretacja indywidualna DKIS z dnia 23 października 2019 r. sygn. 0114- KDIP3-2.4011.396.2019.3.MG, cyt.: „Należy wskazać, że samo nieodpłatne przyznanie Osobom uprawnionym (...) niezbywalnych warrantów subskrypcyjnych uprawiających do preferencyjnego nabycia akcji Spółki, nie spowoduje powstania przychodu po stronie Osób Uprawnionych. W momencie nieodpłatnego przyznania tych praw uczestnicy Programu nie uzyskają przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uczestnicy nie będą bowiem mogli dysponować przyznanymi im prawami, natomiast stanowić będą jedynie potencjalną możliwość uzyskania korzyści w przyszłości, poprzez preferencyjne nabycie akcji Spółki. W związku z powyższym, nie powstanie po stronie członków zarządu przychód, o którym mowa w art. 13 pkt 9 ww. ustawy, a w konsekwencji na Spółce nie będą ciążyły z tytułu przyznania przedmiotowych praw majątkowych, obowiązki płatnika określone w art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”,

·interpretacja indywidualna DKIS z dnia 16 października 2019 r. sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.455.2019.1.MS, cyt.: „(...) na Zainteresowanej będącej stroną postępowania nie będą ciążyć obowiązki płatnika w odniesieniu do zdarzenia polegającego na pośrednim nabyciu akcji w ramach Programu Motywacyjnego, tj. przyznaniu warrantów i realizacji wynikających z nich praw.”,

·interpretacja indywidualna DKIS z dnia 24 marca 2020 r. sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.795.2019.4.MS,

·interpretacja indywidualna DKIS z dnia 25 września 2019 r. sygn. 0114-KDIP3-2.4011.364.2019.2.MG,

·interpretacja indywidualna DKIS z dnia 19 czerwca 2019 r. sygn. 0115-KDIT2-1.4011.87.2019.3.KK.

3.Objęcie Akcji poprzez realizację Warrantów lub nabycie Akcji Własnych.

Przechodząc do możliwości odroczenia w czasie przychodu z tytułu objęcia przez Osoby Uprawnione po cenie preferencyjnej Akcji w drodze realizacji Warrantów lub preferencyjnego nabycia Akcji Własnych należy przeanalizować przepisy ustawy o PIT dotyczące opodatkowania programów motywacyjnych.

Zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o PIT: „Jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

1)spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,

2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,

 – podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.”

W świetle art. 24 ust. 11a ustawy o PIT: „Dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38.”

Z powyższego przepisu wynika, że dla objęcia lub nabycia akcji w ramach programu motywacyjnego spełniającego warunki przewidziane w art. 24 ust. 11-12a ustawy o PIT, ustawodawca przewidział odroczenie momentu rozpoznania przychodu do momentu odpłatnego zbycia tych akcji. Na organizatorze programu motywacyjnego nie ciążą zatem obowiązki płatnika z tego tytułu na gruncie ustawy o PIT ani obowiązki informacyjne. Co więcej, jak wskazała Spółka w uzasadnieniu do pytania nr 1 oraz pytania nr 2, opisany w niniejszym wniosku Program Motywacyjny realizowany poprzez (i) emisję i przydział Osobom Uprawnionym Warrantów uprawniających do objęcia Akcji, w wyniku którego nastąpi objęcie Akcji lub (ii) poprzez nabycie Akcji Własnych, zdaniem Spółki spełnia definicję programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT.

W świetle powyższego, w opisanym zdarzeniu przyszłym wszystkie warunki pozwalające na odroczenie powstania przychodu do czasu zbycia przez Osoby Uprawnione Akcji objętych w wyniku realizacji Warrantów lub nabytych Akcji Własnych w ramach Programu Motywacyjnego na zasadach preferencyjnych należy uznać za spełnione. W rezultacie, zdaniem Spółki na moment objęcia Akcji lub nabycia Akcji Własnych po stronie Osób Uprawnionych nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem PIT i w rezultacie na Spółce nie będą ciążyć żadne obowiązki płatnika podatku PIT ani obowiązki informacyjne w tym zakresie.

Powyższe potwierdzają m.in. następujące interpretacje indywidualne prawa podatkowego, wydane w odniesieniu do programów motywacyjnych opartych na warrantach subskrypcyjnych:

·interpretacja indywidualna DKIS z dnia 24 marca 2020 r. sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.795.2019.4.MS,

·interpretacja indywidualna DKIS z dnia 9 marca 2021 r. sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.983.2020.2.SJ,

·interpretacja indywidualna DKIS z dnia 23 października 2019 r. sygn. 0114-KDIP3-2.4011.396.2019.3.MG,

·interpretacja indywidualna DKIS z dnia 25 września 2019 r. sygn. 0114-KDIP3-2.4011.364.2019.2.MG,

·interpretacja indywidualna DKIS z dnia 19 czerwca 2019 r. sygn. 0115-KDIT2-1.4011.87.2019.3.KK.

Podsumowując, w ocenie Spółki zasady opodatkowania zawarte w art. 24 ust. 11-12a ustawy o PIT mają zastosowanie w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym. W rezultacie przychód po stronie Osoby Uprawnionej powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia przez Osobę Uprawnioną Akcji Spółki objętych w wyniku realizacji Warrantów lub odpłatnego zbycia przez Osobę Uprawnioną nabytych Akcji Własnych Spółki. W związku z powyższym, z tytułu uczestnictwa w Programie Motywacyjnym przez Osoby Uprawnione po stronie Spółki na żadnym z etapów realizacji Programu Motywacyjnego (tj. w momencie przyznania Uprawnień, objęcia Warrantów, objęcia Akcji w wyniku realizacji Warrantów, nabycia Akcji Własnych) nie powstaną obowiązki płatnika podatku PIT ani obowiązki informacyjne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Państwo interpretacji indywidualnych wskazać należy, że dotyczą one konkretnych, indywidualnych spraw w określonych stanach faktycznych i są wiążące tylko w tych sprawach, nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i tym samym nie mogą być wiążące dla Organu wydającego interpretację indywidualną.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Maja Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.