Temat interpretacji
Przychody mężczyzny, który ukończył 65. rok życia i nabył uprawnienia do emerytury, o której mowa w ustawie o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin – uzyskiwane ze stosunku pracy oraz z umów zlecenia wskazanych w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27 tej ustawy, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł na mocy art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy – mimo pobierania wojskowej renty inwalidzkiej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 marca 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy „ulgi dla pracujących seniorów”. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Jest Pan osobą fizyczną z miejscem zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tj. podlegającą obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (tzw. nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu).
Jest Pan mężczyzną urodzonym 15 lipca 1956 r., a tym samym ukończył Pan 65. rok życia. Jest Pan byłym żołnierzem zawodowym, który w dniu zwolnienia z zawodowej służby wojskowej posiadał co najmniej 15 lat służby wojskowej w Wojsku Polskim. W konsekwencji, nabył Pan uprawnienia do emerytury, o której mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, jednakże nie pobiera jej z uwagi na to, że Pan uzyskuje wojskową rentę inwalidzką, o której mowa w tej ustawie przyznaną na podstawie decyzji właściwego wojskowego organu emerytalnego (tj. przez Dyrektora Wojskowego Biura Emerytalnego w A.).
Historycznie, pobierał Pan już emeryturę, o której mowa w ustawie o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin przyznaną na podstawie decyzji właściwego wojskowego organu emerytalnego, ale z uwagi na przyznaną grupę inwalidzką uzyskuje Pan wojskową rentę inwalidzką.
Równocześnie uzyskuje lub może uzyskiwać Pan w przyszłości przychody ze stosunku pracy oraz z umów zlecenia wskazanych w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27 tej ustawy, tj. podlegające opodatkowaniu według skali podatkowej. Z tytułu uzyskania tych przychodów podlega lub będzie podlegał Pan ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.
Ponadto nie otrzymuje Pan:
a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,
b)renty rodzinnej, o której mowa w ustawie o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin,
c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin,
d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,
e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. świadczeń pieniężnych otrzymywanych po zwolnieniu ze służby przez funkcjonariuszy służb mundurowych oraz żołnierzy, w związku ze zwolnieniem tych osób ze służby stałej na podstawie odrębnych ustaw, przez okres roku co miesiąc lub za okres roku jednorazowo albo co miesiąc przez okres trzech miesięcy.
f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych.
Pytanie
Czy przychody Wnioskodawcy uzyskiwane ze stosunku pracy oraz z umów zlecenia wskazanych w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27 tej ustawy, tj. opodatkowane według skali podatkowej, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, przychody uzyskiwane ze stosunku pracy oraz z umów zlecenia wskazanych w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27 tej ustawy, tj. opodatkowane według skali podatkowej, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł.
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw ustawodawca wprowadził do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nowe zwolnienie od podatku dochodowego, które zakłada, że pewne kategorie podmiotów mające ustalone prawo do emerytury lub renty rodzinnej, a które nie pobierają tych świadczeń będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego w odniesieniu do przychodów ze stosunku pracy, a także z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 tej ustawy (nowo dodany pkt 154).
Zgodnie bowiem ze wskazanym powyżej przepisem, tj. art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:
a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,
b)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2020 r. poz. 586 i 2320),
c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2020 r. poz. 723 i 2320),
d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 291,353, 794, 1621 i 1981),
e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,
f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2072 oraz z 2021 r. poz. 1080 i 1236).
Powyższy przepis zakłada zatem, że dla zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego w odniesieniu do kategorii przychodów w nim wskazanych (tj. przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych) konieczne jest spełnienie następujących warunków przez podatnika:
1)podatnik ukończył 60. rok życia w przypadku kobiety i 65. rok życia w przypadku mężczyzny,
2)podatnik podlega z tytułu uzyskania ww. przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych,
3)podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje świadczeń wskazanych pod lit. a do f art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie zwolnienie stosuje się do wysokości przychodów określonych w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł.
Co istotne, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują innych wyłączeń w stosowaniu przedmiotowego zwolnienia od podatku dochodowego.
Przenosząc powyższe na opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego należy zauważyć, że:
I.Przychody podlegające zwolnieniu
Uzyskuje lub może uzyskiwać Pan w przyszłości przychody wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychody ze stosunku pracy oraz z umów zlecenia wskazanych w art. 13 pkt 8 tej ustawy, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. podlegające opodatkowaniu według skali podatkowej. W konsekwencji, przedmiotowe przychody mieszczą się w zakresie przychodów podlegających zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie powyższego przepisu.
II.Ukończenie 65. roku życia
Jest Pan mężczyzną urodzonym 15 lipca 1956 r., a tym samym ukończył 65. rok życia. Tym samym spełnia Pan warunek ukończenia odpowiedniego wieku dla zastosowania zwolnienia.
III.Podleganie ubezpieczeniom społecznym
Jak wynika z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego z tytułu uzyskiwania przychodów ze stosunku pracy oraz z umów zlecenia wskazanych w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27 tej ustawy, tj. podlegających opodatkowaniu według skali podatkowej, podlega lub będzie podlegał Pan ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.
IV.Ustalenie prawa do świadczenia
Jest Pan byłym żołnierzem zawodowym, który w dniu zwolnienia z zawodowej służby wojskowej posiadał co najmniej 15 lat służby wojskowej w Wojsku Polskim. W konsekwencji, nabył Pan uprawnienia do emerytury, o której mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin.
Z art. 12 ww. ustawy wynika bowiem, że emerytura wojskowa przysługuje żołnierzowi zwolnionemu z zawodowej służby wojskowej, który w dniu zwolnienia z tej służby posiada 15 lat służby wojskowej w Wojsku Polskim, z zastrzeżeniem art. 12a, z wyjątkiem żołnierza, który ma ustalone prawo do emerytury określonej w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, obliczonej z uwzględnieniem okresów służby wojskowej w Wojsku Polskim i okresów równorzędnych z tą służbą.
Historycznie, pobierał Pan już emeryturę, o której mowa w ustawie o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin przyznaną na podstawie decyzji właściwego wojskowego organu emerytalnego, ale z uwagi na przyznaną grupę inwalidzką uzyskuje Pan wojskową rentę inwalidzką.
Tym samym nie pobiera Pan emerytury, o której mowa w ustawie o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin pomimo nabycia takiego uprawnienia z uwagi na to, że uzyskuje Pan wojskową rentę inwalidzką w rozumieniu tej ustawy, która została przyznana na podstawie decyzji właściwego wojskowego organu emerytalnego (tj. przez Dyrektora Wojskowego Biura Emerytalnego w A.).
Należy mieć na uwadze, że art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wskazuje, że pobieranie wojskowej renty inwalidzkiej wyłącza możliwość korzystania ze zwolnienia określonego w tym przepisie. Co istotne, wyrażenie „wojskowa renta inwalidzka” nie mieści się w zakresie definicji „emerytura” oraz „renta rodzinna” w rozumieniu ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin. Analiza tej ustawy prowadzi bowiem do wniosku, że „emerytura”, „renta rodzinna” oraz „wojskowa renta inwalidzka” to trzy różne kategorie świadczeń, które mogą zostać przyznane na jej gruncie. Wynika to m.in. z:
–art. 2 ust. 1 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, zgodnie z którym w ramach zaopatrzenia emerytalnego przysługują na zasadach określonych w ustawie:
1)świadczenia pieniężne:
a)emerytura wojskowa,
b)wojskowa renta inwalidzka,
c)wojskowa renta rodzinna (...);
–art. 3 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin zawierającego definicje legalne: użyte w ustawie bez bliższego określenia pojęcia oznaczają:
1)emerytura – emeryturę wojskową;
2)renta inwalidzka – wojskową rentę inwalidzką;
3)renta rodzinna – wojskową rentę rodzinną (...).
–odrębnych rozdziałów w ustawie o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin dotyczących szczegółowych zasad przyznawania poszczególnych świadczeń (tj. Rozdział 1 Emerytura wojskowa, Rozdział 2 Renta inwalidzka, Renta rodzinna).
Z powyższego wynika, że „wojskowa renta inwalidzka” nie mieści się w zakresie znaczeniowym wyrażeń „emerytura” oraz „renta rodzinna”, o których mowa w ustawie o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin. W konsekwencji, pobieranie wojskowej renty inwalidzkiej nie wyłącza możliwości korzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Co więcej, biorąc pod uwagę, że nie otrzymuje Pan również:
a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,
b)renty rodzinnej, o której mowa w ustawie o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin,
c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin,
d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,
e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. świadczeń pieniężnych otrzymywanych po zwolnieniu ze służby przez funkcjonariuszy służb mundurowych oraz żołnierzy, w związku ze zwolnieniem tych osób ze służby stałej na podstawie odrębnych ustaw, przez okres roku co miesiąc lub za okres roku jednorazowo albo co miesiąc przez okres trzech miesięcy,
f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych,
–w Pana ocenie spełnione są wszystkie przesłanki do objęcia Pana przychodów uzyskiwanych ze stosunku pracy oraz z umów zlecenia wskazanych w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27 tej ustawy, tj. są opodatkowane według skali podatkowej, zwolnieniem od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podsumowując, Pana przychody uzyskiwane ze stosunku pracy oraz z umów zlecenia wskazanych w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27 tej ustawy, tj. są opodatkowane według skali podatkowej – podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:
pkt 1 – stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
pkt 2 – działalność wykonywana osobiście.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Na podstawie art. 12 ust. 7 ww. ustawy:
przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych.
Natomiast w myśl art. 13 pkt 8 tej ustawy:
za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c)przedsiębiorstwa w spadku
–z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
Na mocy art. 1 pkt 13 lit. a tiret 13 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) – wprowadzono zwolnienie od opodatkowania zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten stanowi, że:
Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:
a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,
b)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2020 r. poz. 586 i 2320),
c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2020 r. poz. 723 i 2320),
d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 291, 353, 794, 1621 i 1981),
e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,
f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 2072 oraz z 2021 r. poz. 1080 i 1236).
Na mocy art. 30 ust. 1 pkt 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń pieniężnych otrzymywanych po zwolnieniu ze służby przez funkcjonariuszy służb mundurowych oraz żołnierzy, w związku ze zwolnieniem tych osób ze służby stałej na podstawie odrębnych ustaw, przez okres roku co miesiąc lub za okres roku jednorazowo albo co miesiąc przez okres trzech miesięcy – w wysokości 20% należności.
W myśl art. 21 ust. 39 ww. ustawy:
przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z art. 21 ust. 44 tej ustawy wynika, że:
suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85.528 zł.
Na mocy art. 32 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
płatnik przy poborze zaliczki na podatek uwzględnia zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152-154, jeżeli podatnik złoży płatnikowi sporządzone na piśmie oświadczenie, że spełnia warunki do stosowania tych zwolnień. W oświadczeniu dotyczącym spełnienia warunków do stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152, podatnik wskazuje również rok rozpoczęcia i zakończenia stosowania zwolnienia przez płatnika. Płatnik stosuje zwolnienie najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymał oświadczenie, nie dłużej niż do upływu terminu wskazanego przez podatnika. Jeżeli podatnik powiadomi płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia, płatnik nie uwzględnia zwolnienia najpóźniej od kolejnego miesiąca, w którym otrzymał powiadomienie.
Zgodnie z art. 32 ust. 1h ww. ustawy:
oświadczenie, o którym mowa w ust. 1g, jest składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia i zawiera klauzulę o następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
Na podstawie art. 41 ust. 11a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
płatnik przy poborze zaliczki na podatek uwzględnia zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152-154, jeżeli podatnik złoży płatnikowi sporządzone na piśmie oświadczenie, że spełnia warunki do stosowania tych zwolnień. W oświadczeniu dotyczącym spełnienia warunków do stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152, podatnik wskazuje również rok rozpoczęcia i zakończenia stosowania zwolnienia przez płatnika. Płatnik stosuje zwolnienie najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymał oświadczenie, nie dłużej niż do upływu terminu wskazanego przez podatnika. Jeżeli podatnik powiadomi płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia, płatnik nie uwzględnia zwolnienia najpóźniej od kolejnego miesiąca, w którym otrzymał powiadomienie.
W ramach „Polskiego Ładu” wprowadzono przepisy dla osób, które pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego nadal pozostają aktywne zawodowo i nie pobierają świadczeń emerytalno-rentowych, zwane potocznie „ulgą dla pracujących seniorów”. Ulga ta zapisana została w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uprawnionymi do korzystania z tego przywileju podatkowego są kobiety po ukończeniu 60. roku życia i mężczyźni po ukończeniu 65. roku życia pod warunkiem podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskania objętych zwolnieniem przychodów. Analizowany przepis przewiduje zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów osiągniętych przez te osoby ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia zawieranych w ramach działalności wykonywanej osobiście, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej według skali podatkowej, podatkiem liniowym lub ryczałtem ewidencjonowanym albo rozliczanych w ramach tzw. IP Box-a. Zwolnienie to jest limitowane – dotyczy bowiem przychodów w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł. Aby korzystać z omawianego zwolnienia, podatnik nie może również otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych enumeratywnie w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z wniosku wynika, że jest Pan mężczyzną, który ma ukończony 65. roku życia i nabył uprawnienia do emerytury, o której mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin. Nie pobiera Pan ww. emerytury z uwagi na to, że uzyskuje Pan wojskową rentę inwalidzką, o której mowa w tej ustawie, przyznaną na podstawie decyzji właściwego wojskowego organu emerytalnego. Ponadto, uzyskuje lub może Pan uzyskiwać w przyszłości przychody ze stosunku pracy oraz z umów zlecenia, wskazanych w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27 tej ustawy. Z tytułu uzyskania tych przychodów podlega lub będzie podlegał Pan ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
Badając przesłanki umożliwiające skorzystanie przez Pana z omawianego zwolnienia należy przejść na grunt ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin. W art. 2 tej ustawy wskazane jest, że:
w ramach zaopatrzenia emerytalnego przysługują na zasadach określonych w ustawie:
1)świadczenia pieniężne:
a)emerytura wojskowa,
b)wojskowa renta inwalidzka,
c)wojskowa renta rodzinna,
d)dodatki do emerytury lub renty,
e)zasiłek pogrzebowy;
2)inne świadczenia i uprawnienia:
a)świadczenia lecznicze,
b)świadczenia socjalne,
c)prawo do umieszczenia w domu emeryta wojskowego.
Na mocy art. 3 ust. 1 pkt 1-6 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin:
użyte w ustawie bez bliższego określenia pojęcia oznaczają:
1)emerytura – emeryturę wojskową;
2)emeryt – emeryta wojskowego;
3)renta inwalidzka – wojskową rentę inwalidzką;
4)renta rodzinna – wojskową rentę rodzinną;
5)rencista – rencistę wojskowego;
6)renta – wojskową rentę inwalidzką lub wojskową rentę rodzinną.
Ponadto, na podstawie art. 3 tej ustawy:
ust. 2 – emerytem wojskowym jest żołnierz zwolniony z zawodowej służby wojskowej, który ma ustalone prawo do emerytury wojskowej;
ust. 3 – rencistą wojskowym jest żołnierz zwolniony z zawodowej służby wojskowej, który ma ustalone prawo do wojskowej renty inwalidzkiej.
Zgodnie z art. 7 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin:
w razie zbiegu prawa do emerytury lub renty przewidzianych w ustawie z prawem do emerytury lub renty albo do uposażenia w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego przewidzianych w odrębnych przepisach wypłaca się świadczenie wyższe lub wybrane przez osobę uprawnioną, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
Zatem – odnosząc powyższe na grunt przedstawionego opisu zdarzenia – zgodzić należy się z Panem, że pobieranie przez Pana wojskowej renty inwalidzkiej nie wyłącza z możliwości korzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Co prawda świadczenie „wojskowa renta inwalidzka” przysługuje w ramach zaopatrzenia emerytalnego na zasadach określonych w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, jednakże w lit. b art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jak słusznie Pan zauważył – ustawodawca wskazał wyłącznie „emeryturę” lub „rentę rodzinną” przyznane na podstawie tej ustawy. „Wojskowa renta inwalidzka” nie mieści się w zakresie definicji „emerytura” oraz „renta rodzinna” w rozumieniu ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin. W konsekwencji, pobieranie przez Pana „wojskowej renty inwalidzkiej” nie wyłącza możliwości korzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przy spełnieniu pozostałych warunków wskazanych w ustawie.
Odpowiadając zatem wprost na zadane we wniosku pytanie stwierdzić należy, że Pana przychody – tj. mężczyzny, który ma ukończony 65. rok życia i nabył uprawnienia do emerytury, o której mowa w ustawie o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin – uzyskiwane ze stosunku pracy oraz z umów zlecenia wskazanych w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27 tej ustawy, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł na mocy art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy – mimo pobierania wojskowej renty inwalidzkiej.
Wobec tego Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
–stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
–zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
–Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
–Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 20229 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
–w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
–w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).