Obowiązek wystawienia PIT-11 przez Powiatowy Urząd Pracy oraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych. - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.232.2022.1.RS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 7 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.232.2022.1.RS

Temat interpretacji

Obowiązek wystawienia PIT-11 przez Powiatowy Urząd Pracy oraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika. Uzupełnili go Państwo 5 lipca 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Bezrobotny był zarejestrowany w Powiatowym Urzędzie Pracy od dnia 18 sierpnia 2020 r. i posiadał prawo do zasiłku od dnia 18 sierpnia 2020 r. do dnia 17 sierpnia 2021 r.

W związku z ustaleniem ww. prawa do emerytury pomostowej od dnia 1 grudnia 2020 r. ww. nie przysługiwał zasiłek dla bezrobotnych za okres od dnia 1 grudnia 2020 r. do dnia 17 sierpnia 2021 r.

W związku z powyższym i zgodnie z art. 78 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1100 z późn. zm.), Powiatowy Urząd Pracy pismem z dnia 22 września 2021 r. zwrócił się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o zwrot równowartości świadczenia wypłaconego bezrobotnemu za okres od dnia 1 grudnia 2020 r. do dnia 31 lipca 2021 r. w łącznej kwocie 9 123,40 zł brutto wraz z przekazaną od tego świadczenia zaliczką na podatek dochodowy od osób fizycznych w kwocie 494 zł i składką na ubezpieczenie zdrowotne w kwocie 707,08 zł. Zakład Ubezpieczeń Społecznych w dniu 1 października 2021 r. zwrócił na rachunek bankowy Powiatowego Urzędu Pracy kwotę 9 123,40 zł brutto. Zgodnie z art. 78 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy: „w przypadku przyznania bezrobotnemu lub osobie, o której mowa w art. 43 prawa do emerytury, świadczenia przedemerytalnego, renty z tytułu niezdolności do pracy lub służby, o której mowa w art. 71 ust. 2 pkt 1, renty szkoleniowej, renty socjalnej, zasiłku macierzyńskiego, zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego, zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego lub renty rodzinnej w wysokości przekraczającej połowę minimalnego wynagrodzenia za pracę za okres, za który pobierali zasiłek, stypendium, dodatek aktywizacyjny albo inne świadczenie pieniężne z tytułu pozostawania bez pracy, pobrane z tego tytułu kwoty w wysokości uwzględniającej zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych i składkę na ubezpieczenie zdrowotne zalicza się na poczet przyznanego przez organ rentowy świadczenia. Kwoty te traktuje się jak świadczenia wypłacane w kwocie zaliczkowej w rozumieniu przepisów o emeryturach i rentach z funduszu ubezpieczeń społecznych”.

Zgodnie z art. 78 ust. 3 ww. ustawy „organ rentowy przekazuje kwotę zaliczoną na poczet przyznanego świadczenia, o której mowa w ust. 1, na rachunek bankowy Funduszu Pracy Powiatowego Urzędu Pracy, który wypłacił zasiłek, stypendium, dodatek aktywizacyjny albo inne świadczenie pieniężne z tytułu pozostawania bez pracy.”

Zasiłek dla bezrobotnych przyznany za grudzień 2020 r. został wypłacony w styczniu 2021 r.

Pytanie

Jeżeli Zakład Ubezpieczeń Społecznych w 2021 r. zwrócił Państwu równowartość zasiłku wypłaconego bezrobotnemu w kwocie 9 123,40 zł brutto za okres od dnia 1 grudnia 2020 r. do dnia 31 lipca 2021 r. to czy powinni Państwo wystawić bezrobotnemu deklarację PIT-11 za 2021 r. „czy w takim przypadku PIT wystawia tylko Zakład Ubezpieczeń Społecznych”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Państwa, PIT powinni wystawić zarówno Państwo jak i Zakład Ubezpieczeń Społecznych uwzględniając w PIT kwoty faktycznie wypłacone przez ww. instytucje bezpośrednio na konto zainteresowanego. Państwo powinni wystawić PIT wskazując jako przychód kwotę 9 123,40 zł, natomiast ZUS kwotę wypłaconej emerytury pomniejszoną o zwrot dokonany na Państwa konto, tj. o kwotę 9 123,40 zł.

W związku z tym, że ZUS dokonuje zwrotu kwoty brutto (wraz z zaliczką na podatek dochodowy od osób fizycznych i składką zdrowotną) na rzecz Państwa to nie występujecie Państwo do Urzędu Skarbowego o zwrot podatku pobranego z tytułu wypłaconego bezrobotnemu zasiłku dla bezrobotnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, z późn. zm.),

opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 35 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane organy zatrudnienia - od świadczeń wypłacanych z Funduszu Pracy, pomniejszonych o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b.

Jak wynika z art. 39 ust. 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.,

płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74 i 148. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Stosownie do art. 38 ust. 1a ww. ustawy,

w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i art. 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru.

Zgodnie z art. 78 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,

w przypadku przyznania bezrobotnemu lub osobie, o której mowa w art. 43, prawa do emerytury, świadczenia przedemerytalnego, renty z tytułu niezdolności do pracy lub służby, o której mowa w art. 71 ust. 2 pkt 1, renty szkoleniowej, renty socjalnej, zasiłku macierzyńskiego, zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego, zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego lub renty rodzinnej w wysokości przekraczającej połowę minimalnego wynagrodzenia za pracę za okres, za który pobierali zasiłek, stypendium, dodatek aktywizacyjny albo inne świadczenie pieniężne z tytułu pozostawania bez pracy, pobrane z tego tytułu kwoty w wysokości uwzględniającej zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych i składkę na ubezpieczenie zdrowotne zalicza się na poczet przyznanego przez organ rentowy świadczenia. Kwoty te traktuje się jak świadczenia wypłacane w kwocie zaliczkowej w rozumieniu przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

W myśl art. 78 ust. 3 ww. ustawy,

organ rentowy przekazuje kwotę zaliczoną na poczet przyznanego świadczenia, o której mowa w ust. 1, na rachunek bankowy Funduszu Pracy powiatowego urzędu pracy, który wypłacił zasiłek, stypendium, dodatek aktywizacyjny albo inne świadczenie pieniężne z tytułu pozostawania bez pracy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że bezrobotny był zarejestrowany w Powiatowym Urzędzie Pracy od dnia 18 sierpnia 2020 r. i posiadał prawo do zasiłku od dnia 18 sierpnia 2020 r. do dnia 17 sierpnia 2021 r.

W związku z ustaleniem ww. prawa do emerytury pomostowej od dnia 1 grudnia 2020 r. ww. nie przysługiwał zasiłek dla bezrobotnych za okres od dnia 1 grudnia 2020 r. do dnia 17 sierpnia 2021 r.

Powiatowy Urząd Pracy pismem z dnia 22 września 2021 r. zwrócił się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o zwrot równowartości świadczenia wypłaconego bezrobotnemu za okres od dnia 1 grudnia 2020 r. do dnia 31 lipca 2021 r. w łącznej kwocie 9 123,40 zł brutto wraz z przekazaną od tego świadczenia zaliczką na podatek dochodowy od osób fizycznych w kwocie 494 zł i składką na ubezpieczenie zdrowotne w kwocie 707,08 zł. Zakład Ubezpieczeń Społecznych w dniu 1 października 2021 r. zwrócił na rachunek bankowy Powiatowego Urzędu Pracy kwotę 9 123,40 zł brutto.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że Powiatowy Urząd Pracy był podmiotem zobowiązanym do sporządzenia informacji PIT-11 oraz przesłania jej urzędowi skarbowemu oraz bezrobotnemu, gdyż w 2021 r. wypłacał jemu zasiłek dla bezrobotnych. W sytuacji nałożenia się świadczeń, kwotę wypłaconego w 2021 r. zasiłku za okres, w którym przysługiwała emerytura pomostowa, należało zaliczyć na poczet przyznanego przez organ rentowy świadczenia. W niniejszej sprawie, w ramach rozliczeń pomiędzy jednostkami, organ rentowy przekazał kwotę zaliczoną na poczet przyznanego świadczenia na rachunek bankowy Powiatowego Urzędu Pracy, który wypłacił zasiłek, zatem zasadnie uważają Państwo, że faktycznie wypłacone kwoty powinny znaleźć odzwierciedlenie w wystawionej informacji PIT-11.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).