Temat interpretacji
PIT - obowiązki płatnika z tytułu organizowanego Programu Motywacyjnego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że stanowisko Państwa w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
‒nieprawidłowe w części dotyczącej braku obowiązków informacyjnych w związku z objęciem/nabyciem akcji Spółki w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych przez Uczestników, którzy uzyskiwali od Spółki przychody określone w art. 12 ww. ustawy na moment przystąpienia do Programu Motywacyjnego, ale nie uzyskują ich już w momencie objęcia/nabycia akcji w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych;
‒prawidłowe w pozostałej części.
2 września 2022 r. wpłynął wniosek Państwa o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika z tytułu programu motywacyjnego. Uzupełnili go Państwo – pismem z 2 listopada 2022 r. (data wpływu 2 listopada 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Jesteście Państwo spółką akcyjną z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, a także posiadającą status czynnego podatnika VAT.
W 2020 roku Spółka wdrożyła program motywacyjny na lata 2020-2024 (dalej: „Program Motywacyjny"), w ramach którego uczestnicy Programu Motywacyjnego (dalej: „Uczestnicy") nabywają prawo do faktycznego objęcia/nabycia akcji Spółki.
Uczestnikami Programu Motywacyjnego są kluczowi pracownicy i współpracownicy Spółki. Pracownicy są zatrudnieni w Spółce na podstawie umów o pracę, uzyskując tym samym od Spółki przychody ze źródła przychodów o którym mowa w art. 12 Ustawy PIT. Współpracownicy wykonują na rzecz Spółki umowy o świadczenie usług zawarte w ramach prowadzonych przez nich działalności gospodarczych, uzyskując tym samym od Spółki przychody ze źródła przychodów o którym mowa w art. 14 Ustawy PIT.
Głównymi celami Programu Motywacyjnego są:
‒trwałe związanie posiadających określone kompetencje i doświadczenie Uczestników ze Spółką,
‒umocnienie poczucia współuczestnictwa kluczowych osób, wzbudzenie aktywnego zainteresowania takich osób rozwojem i sukcesem finansowym Spółki poprzez zapewnienie im możliwości partycypacji w rozwoju Spółki oraz rozpoczęcie długoterminowego procesu tworzenia wartości firmy (...) poprzez powiązanie interesów Uczestników z interesami Spółki i akcjonariuszy,
‒zapewnienie warunków dla długoterminowego wzrostu wartości Spółki poprzez motywowanie kluczowych pracowników i współpracowników do osiągania celów finansowych wyznaczonych na najbliższe lata,
‒zwiększenie atrakcyjności Spółki jako pracodawcy czy
‒pozyskanie nowych pracowników i współpracowników.
Program Motywacyjny został utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia Spółki. Szczegółowe zasady funkcjonowania Programu Motywacyjnego zostały określone w regulaminie Programu Motywacyjnego (dalej: „Regulamin") uchwalonym przez radę nadzorczą Spółki.
Zgodnie z zapisami Regulaminu, liczba Uczestników Programu Motywacyjnego nie może przekroczyć sześćdziesięciu.
Załącznikiem do Regulaminu jest wzór umowy o uczestnictwo w Programie Motywacyjnym, która jest zawierana z Uczestnikami. Umowa ta zawiera szczegółowe postanowienia dotyczące przydziału warrantów subskrypcyjnych i objęcia akcji w ich wykonaniu, jak również inne kwestie, które nie są szczegółowo regulowane przez uchwałę walnego zgromadzenia Spółki wprowadzającą Program Motywacyjny.
Uczestnicy, którzy otrzymali/otrzymają warranty subskrypcyjne oraz zostali/zostaną wpisani jako posiadacze warrantów subskrypcyjnych w odpowiednim subrejestrze akcjonariuszy, są/będą uprawnieni do objęcia akcji Spółki poprzez złożenie deklaracji wyłącznie po pełnym upływie czasu wskazanego w harmonogramie stanowiącym część Regulaminu. Akcje zostaną wyemitowane na rzecz Uczestników w terminie miesiąca od daty złożenia deklaracji oraz płatności pełnej ceny wykonania. Cena emisyjna jednej akcji Spółki, która ma zostać objęta w ramach Programu Motywacyjnego, będzie równa jej cenie nominalnej. Każda akcja Spółki zostanie objęta po cenie wykonania i zostanie pokryta wkładem pieniężnym. Cena wykonania może być niższa niż wartość rynkowa obejmowanych akcji Spółki.
Akcje objęte/nabyte w ramach Programu motywacyjnego mogą być w przyszłości odpłatnie zbyte przez Uczestników.
Uczestnictwo w Programie Motywacyjnym nie wynika z treści umów o pracę czy cywilnoprawnych, zawartych przez Spółkę z pracownikami i współpracownikami uczestniczącymi w Programie Motywacyjnym, ani innych uregulowań prawnych obowiązujących w Spółce, a dotyczących wynagrodzeń pracowników i innych osób (np. regulamin pracy, regulamin wynagradzania oraz inne dokumenty wewnętrzne obowiązujące w Spółce). Stosunek pracy oraz współpraca ze Spółką w ramach działalności gospodarczej warunkują możliwość przystąpienia do Programu Motywacyjnego, jednak nie stanowią podstawy do roszczeń o uczestnictwo w nim.
Warranty subskrypcyjne nie mają określonej wartości rynkowej na moment przyznania. Warranty subskrypcyjne nie przedstawiają mierzalnej wartości, stanowiąc uprawnienie o charakterze warunkowym, przejawiającym się w potencjalnej, lecz niepewnej możliwości objęcia akcji po preferencyjnej cenie, w przypadku spełnienia przez Uczestnika określonych warunków. Ponadto, w przypadkach określonych w Regulaminie, Uczestnik może utracić prawo do uczestniczenia w Programie Motywacyjnym i w rezultacie nigdy nie otrzymać prawa do objęcia akcji Spółki, jeżeli w okresie trwania Programu Motywacyjnego zakończy się jego współpraca ze Spółką. Jednocześnie, warranty subskrypcyjne nie upoważniają do realizacji uprawnień jakie przysługują akcjonariuszowi spółki akcyjnej, m.in. prawa do dywidendy, prawa głosu, etc.
Przyznane warranty subskrypcyjne nie są i nie będą przedmiotem obrotu. Warranty subskrypcyjne przyznawane Uczestnikom są co do zasady niezbywalne, z zastrzeżeniem prawa odkupu przez Spółkę w przypadkach ściśle określonych w Regulaminie.
Uchwała o warunkowym podwyższeniu kapitału zakładowego Spółki została podjęta na podstawie art. 448 § 2 pkt 3 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1467), natomiast uchwała o emisji warrantów subskrypcyjnych została podjęta w oparciu o art. 453 § 2 ww. ustawy. Uchwała o emisji warrantów subskrypcyjnych określa osoby uprawnione do objęcia warrantu, liczbę akcji przypadającą na jeden warrant, cenę emisyjną, termin wykonania prawa z warrantu.
Przyznane Uczestnikom warranty subskrypcyjne stanowić będą papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. a) ustawy z 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2022 r., poz. 1500, dalej: „Ustawa o Obrocie"), będącym tym samym papierami wartościowymi, o których mowa w art. 5a pkt 11 Ustawy PIT.
W określonych przypadkach, niektórzy pracownicy/współpracownicy po zakończeniu stosunku pracy/współpracy ze Spółką nadal pozostaną Uczestnikami, tj. w dalszym ciągu będą uprawnieni do uczestnictwa w Programie Motywacyjnym.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.
Dokumentem szczegółowo regulującym warunki i kryteria, które musi spełniać osoba uprawniona, aby otrzymać warranty subskrypcyjne i dokonać ich realizacji, jest umowa o uczestnictwo w Programie Motywacyjnym funkcjonującym w Spółce (dalej: „Umowa”),
Podstawą zawierania z osobami uprawnionymi Umów jest Regulamin Programu Motywacyjnego uchwalony przez radę nadzorczą Spółki. Wzór Umowy jest załącznikiem do Regulaminu Programu Motywacyjnego uchwalonego przez radę nadzorczą Spółki,
Regulamin Programu Motywacyjnego został uchwalony przez radę nadzorczą Spółki po podjęciu przez Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki uchwały w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie i wdrożenie programu motywacyjnego a także jego realizację.
Osoby uprawnione do zawarcia Umów (i uczestnictwa w Programie Motywacyjnym) są - zgodnie z uchwałą Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie i wdrożenie programu motywacyjnego a także jego realizację, uchwałą Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki w sprawie emisji warrantów subskrypcyjnych oraz Regulaminem Programu Motywacyjnego - kluczowymi menadżerami związanymi ze Spółką relacją biznesową, posiadającymi doświadczenie, umiejętności lub know-how uznane za wartościowe dla Spółki, wskazanymi przez zarząd Spółki we właściwej uchwale.
W odniesieniu do tej części osób uprawnionych do uczestnictwa w Programie Motywacyjnym, które są objęte zakresem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, warunkami uprawniającymi ich do zawarcia Umowy o uczestnictwo w Programie Motywacyjnym (tj. do przystąpienia do Programu Motywacyjnego), są:
‒ należenie do grona kluczowych menedżerów Spółki posiadających doświadczenie, umiejętności lub know-how uznane za wartościowe dla Spółki, wskazanych przez zarząd Spółki we właściwej uchwale oraz
‒ posiadanie statusu osoby zatrudnionej w Spółce na podstawie umowy o pracę (tj. osoby uzyskującej od Spółki przychody określone w art. 12 Ustawy PIT) w chwili zawierania Umowy o uczestnictwo w Programie Motywacyjnym.
W odniesieniu do tej części osób uprawnionych do uczestnictwa w Programie Motywacyjnym, które są objęte zakresem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, warunkami uprawniającymi ich do objęcia określonej liczby warrantów subskrypcyjnych są:
‒zawarcie ze Spółką Umowy o uczestnictwo w Programie Motywacyjnym,
‒posiadanie statusu osoby zatrudnionej w Spółce na podstawie umowy o pracę (tj. osoby uzyskującej od Spółki przychody określone w art. 12 Ustawy PIT) przez określoną część roku uprawniającą do objęcia określonej liczby warrantów subskrypcyjnych,
‒właściwe wykonywanie obowiązków określonych w Umowie o uczestnictwo w Programie Motywacyjnym,
‒nieprzekroczenie określonej liczby dni nieobecności w pracy i
‒nieposiadanie statusu tzw. Bad Leaver, tj. osoby która:
‒naruszyła zakaz konkurencji i/lub inne zakazy wynikające z umowy o pracę łączącej daną osobę ze spółką i/lub Umowy o uczestnictwo w Programie Motywacyjnym,
‒zakończyła wykonywanie stosunku pracy na rzecz Spółki w wyniku zdarzenia innego niż zdarzenia określone w Umowie o uczestnictwo w Programie Motywacyjnym jako tzw. Good Leaver.
W odniesieniu do tej części osób uprawnionych do uczestnictwa w Programie Motywacyjnym, które są objęte zakresem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, warunkami uprawniającymi ich do realizacji warrantów subskrypcyjnych są:
‒zawarcie ze Spółką Umowy o uczestnictwo w Programie Motywacyjnym,
‒objęcie warrantów subskrypcyjnych i
‒nieposiadanie statusu definiowanego w Regulaminie jako tzw. Bad Leaver, tj. osoby która:
‒naruszyła zakaz konkurencji i/lub inne zakazy wynikające z umowy o pracę łączącej daną osobę ze spółką i/lub Umowy o uczestnictwo w Programie Motywacyjnym,
‒zakończyła wykonywanie stosunku pracy na rzecz Spółki w wyniku zdarzenia innego niż zdarzenia definiowane w Regulaminie jako tzw. Good Leaver.
Dokument dotyczący przyznania warrantów subskrypcyjnych określa osoby uprawnione do objęcia warrantów subskrypcyjnych.
Zgodnie z:
‒Regulaminem Programu Motywacyjnego,
‒uchwałą Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie i wdrożenie programu motywacyjnego a także jego realizację oraz
‒uchwałą Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki w sprawie emisji warrantów subskrypcyjnych,
organem uprawnionym do wyznaczenia osób uprawnionych do uczestnictwa w Programie Motywacyjnym - spośród kluczowych menadżerów związanych ze Spółką relacją biznesową, posiadających doświadczenie, umiejętności lub know-how uznane za wartościowe dla Spółki - jest zarząd Spółki.
Zarząd Spółki wskazał osoby uprawnione do uczestnictwa w Programie Motywacyjnym we właściwej uchwale.
Dokument dotyczący przyznania warrantów subskrypcyjnych określa liczbę akcji przypadających na jeden warrant subskrypcyjny.
Zgodnie z:
‒Umową o uczestnictwo w Programie Motywacyjnym funkcjonującym w Spółce,
‒Regulaminem Programu Motywacyjnego,
‒uchwałą Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie i wdrożenie programu motywacyjnego a także jego realizację oraz
‒uchwałą Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki w sprawie emisji warrantów subskrypcyjnych,
jeden warrant daje prawo do objęcia jednej akcji Wnioskodawcy.
Dokument dotyczący przyznania warrantów subskrypcyjnych określa termin wykonania prawa z warrantu.
Zgodnie z:
‒Umową o uczestnictwo w Programie Motywacyjnym funkcjonującym w Spółce,
‒Regulaminem Programu Motywacyjnego,
‒uchwałą Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie i wdrożenie programu motywacyjnego a także jego realizację oraz
‒uchwałą Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki w sprawie emisji warrantów subskrypcyjnych,
termin wykonania prawa z warrantu upłynie w ciągu jednego miesiąca od 30 czerwca 2024 roku.
Dokument dotyczący przyznania warrantów subskrypcyjnych określa warunki wykonania prawa z warrantów przez osoby uprawnione.
Zgodnie z:
‒Umową o uczestnictwo w Programie Motywacyjnym funkcjonującym w Spółce oraz
‒Regulaminem Programu Motywacyjnego,
w odniesieniu do tej części osób uprawnionych do uczestnictwa w Programie Motywacyjnym, które są objęte zakresem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, warunkami uprawniającymi ich do realizacji warrantów subskrypcyjnych są:
‒zawarcie ze Spółką Umowy o uczestnictwo w Programie Motywacyjnym,
‒objęcie warrantów subskrypcyjnych i
‒nieposiadanie statusu definiowanego w Regulaminie jako tzw. Bad Leaver, tj. osoby która:
‒naruszyła zakaz konkurencji i/lub inne zakazy wynikające z umowy o pracę łączącej daną osobę ze spółką i/lub Umowy o uczestnictwo w Programie Motywacyjnym,
‒zakończyła wykonywanie stosunku pracy na rzecz Spółki w wyniku zdarzenia innego niż zdarzenia definiowane w Regulaminie jako tzw. Good Leaver.
W odniesieniu do tej części osób uprawnionych do uczestnictwa w Programie Motywacyjnym, które są objęte zakresem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Program Motywacyjny jest skierowany do kluczowych menedżerów Spółki posiadających doświadczenie, umiejętności lub know-how uznane za wartościowe dla Spółki, wskazanych przez zarząd Spółki we właściwej uchwale, które posiadają status osoby zatrudnionej w Spółce na podstawie umowy o pracę (tj. osoby uzyskującej od Spółki przychody określone w art. 12 Ustawy PIT) w chwili zawierania Umowy o uczestnictwo w Programie Motywacyjnym.
Tym samym, „byli pracownicy" (czyli osoby, które uzyskiwały, ale nie uzyskują już od Spółki przychodów określonych w art. 12 Ustawy PIT) nie mogą przystąpić do Programu Motywacyjnego.
Mogą wystąpić jednak sytuacje, w których dany uczestnik Programu Motywacyjnego posiadał status osoby zatrudnionej w Spółce na podstawie umowy o pracę (tj. osoby uzyskującej od Spółki przychody określone w art. 12 Ustawy PIT) w chwili zawierania Umowy o uczestnictwo w Programie Motywacyjnym, jednak nie posiada go już dłużej w chwili obejmowania warrantów subskrypcyjnych i/lub realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych.
Powyższa sytuacja dotyczy uczestników Programu Motywacyjnego, którzy zakończyli wykonywanie stosunku pracy na rzecz Spółki w wyniku zdarzenia definiowanego w Regulaminie jako tzw. Good Leaver (np. w wyniku rozwiązania umowy o pracę na mocy porozumienia stron czy rozwiązania umowy o pracę w związku z niezdolnością pracownika do pracy wskutek choroby).
Podsumowując:
‒„byli pracownicy" nie mogą przystąpić do Programu Motywacyjnego (ponieważ warunkiem przystąpienia i zawarcia Umowy jest posiadanie statusu osoby zatrudnionej na podstawie umowy o pracę), ale
‒„byli pracownicy” mogą uczestniczyć w Programie Motywacyjnym (jeśli przystąpili do niego przed zakończeniem wykonywania stosunku pracy i zakończenie wykonywania stosunku pracy nastąpiło w wyniku zdarzenia definiowanego w Regulaminie jako tzw. Good Leaver).
Żadna z osób określanych jako „byli pracownicy” nie uzyskiwała, nie uzyskuje ani nie będzie uzyskiwała od Spółki świadczeń z tytułu określonego w art. 13 Ustawy PIT na moment: przystąpienia do Programu Motywacyjnego, przyznania warrantów subskrypcyjnych, realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych ani zbycia akcji objętych w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych
Wszystkie osoby określane jako „byli pracownicy” uzyskiwały od Spółki świadczenia z tytułu określonego w art. 12 Ustawy PIT na moment przystąpienia do Programu Motywacyjnego (czyli na moment zawarcia Umowy).
Jednakże:
‒część z osób określanych jako „byli pracownicy” nie uzyskiwała, nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwała od Spółki świadczeń z tytułu określonego w art. 12 Ustawy PIT na momenty: przyznania warrantów subskrypcyjnych, realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych ani zbycia akcji objętych w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych (sytuacja określona we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w pytaniu 2a),
‒część z osób określanych jako „byli pracownicy” uzyskiwała/uzyskuje/będzie uzyskiwała od Spółki świadczenia z tytułu określonego w art. 12 Ustawy PIT na moment przyznania warrantów subskrypcyjnych, ale nie będzie ich uzyskiwała na momenty: realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych ani zbycia akcji objętych w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych (sytuacja określona we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w pytaniu 2b),
‒część z osób określanych jako „byli pracownicy” uzyskiwała/uzyskuje/będzie uzyskiwała od Spółki świadczenia z tytułu określonego w art. 12 Ustawy PIT na momenty: przyznania warrantów subskrypcyjnych i realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych, ale nie będzie ich uzyskiwała na moment zbycia akcji objętych w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych (sytuacja określona we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w pytaniu 2c).
Osoby uprawnione nabywają warranty subskrypcyjne odpłatnie za cenę emisyjną w wysokości 0,20 zł.
Pytania:
1.Czy z tytułu realizacji Programu Motywacyjnego na Spółce ciążą obowiązki płatnika lub obowiązki informacyjne w związku z:
a)otrzymaniem warrantów subskrypcyjnych przez Uczestników uzyskujących od Spółki przychody określone w art. 12 Ustawy PIT?
b)objęciem/nabyciem akcji Spółki w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych przez Uczestników uzyskujących od Spółki przychody określone w art. 12 Ustawy PIT?
c)zbyciem akcji Spółki przez Uczestników uzyskujących od Spółki przychody określone w art. 12 Ustawy PIT?
2.Czy z tytułu realizacji Programu Motywacyjnego na Spółce ciążą obowiązki płatnika lub obowiązki informacyjne w związku z:
a)otrzymaniem warrantów subskrypcyjnych przez Uczestników, którzy uzyskiwali od Spółki przychody określone w art. 12 Ustawy PIT na moment przystąpienia do Programu Motywacyjnego, ale nie uzyskują ich już w momencie otrzymania warrantów subskrypcyjnych?
b)objęciem/nabyciem akcji Spółki w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych przez Uczestników, którzy uzyskiwali od Spółki przychody określone w art. 12 Ustawy PIT na moment przystąpienia do Programu Motywacyjnego, ale nie uzyskują ich już w momencie objęcia/nabycia akcji Spółki w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych?
c)zbyciem akcji Spółki przez Uczestników, którzy uzyskiwali od Spółki przychody określone w art. 12 Ustawy PIT na moment przystąpienia do Programu Motywacyjnego, ale nie uzyskują ich już w momencie zbycia akcji Spółki?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Z tytułu realizacji Programu Motywacyjnego na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika lub obowiązki informacyjne w związku z:
a)otrzymaniem warrantów subskrypcyjnych przez Uczestników uzyskujących od Spółki przychody określone w art. 12 Ustawy PIT;
b)objęciem/nabyciem akcji Spółki w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych przez Uczestników uzyskujących od Spółki przychody określone w art. 12 Ustawy PIT;
c)zbyciem akcji Spółki przez Uczestników uzyskujących od Spółki przychody określone w art. 12 Ustawy PIT.
2.Z tytułu realizacji Programu Motywacyjnego na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika lub obowiązki informacyjne w związku z:
a)otrzymaniem warrantów subskrypcyjnych przez Uczestników, którzy uzyskiwali od Spółki przychody określone w art. 12 Ustawy PIT na moment przystąpienia do Programu Motywacyjnego, ale nie uzyskują ich już w momencie otrzymania warrantów subskrypcyjnych;
b)objęciem/nabyciem akcji Spółki w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych przez Uczestników, którzy uzyskiwali od Spółki przychody określone w art. 12 Ustawy PIT na moment przystąpienia do Programu Motywacyjnego, ale nie uzyskują ich już w momencie objęcia/nabycia akcji Spółki w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych;
c)zbyciem akcji Spółki przez Uczestników, którzy uzyskiwali od Spółki przychody określone w art. 12 Ustawy PIT na moment przystąpienia do Programu Motywacyjnego, ale nie uzyskują ich już w momencie zbycia akcji Spółki.
Uzasadnienie:
Wnioskodawca podkreśla, że przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację są wyłącznie skutki uczestnictwa w Programie Motywacyjnym przez osoby uzyskujące od Spółki przychody określone w art. 12 Ustawy PIT (tj. przez pracowników Spółki) oraz byłych pracowników Spółki, którzy na podstawie Regulaminu zachowali prawo do uczestnictwa w Programie Motywacyjnym. Zgodnie z Ustawą PIT:
‒Jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:
‒spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
‒spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji (art. 11);
‒Dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 (art. 11a);
‒Przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:
‒spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
‒spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2 (art. 11b);
‒Przepisy ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania (art. 12a);
‒przepisy ust. 11-11b stosuje się odpowiednio do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji prostej spółki akcyjnej w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez taką spółkę (art. 12b).
W świetle powyższych regulacji, programem motywacyjnym w rozumieniu Ustawy PIT jest system wynagradzania, który spełnia poniższe warunki:
‒jest to system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez spółkę akcyjną, spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w stosunku do spółki lub prostą spółkę akcyjną,
‒prawo do wzięcia udziału w programie motywacyjnym, skutkujące objęciem lub nabyciem akcji, przysługuje osobom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę (art. 12 Ustawy PIT) lub osobom uzyskującym świadczenia w ramach działalności wykonywanej osobiście (art. 13 Ustawy PIT),
‒obejmowane lub nabywane akcje są akcjami spółki, z którą uczestników na moment przystąpienia do programu łączy stosunek określony w art. 12 lub art. 13 Ustawy PIT albo spółki dominującej w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, z którą uczestników na moment przystąpienia do programu łączy stosunek określony w art. 12 lub art. 13 Ustawy PIT,
‒przyznane akcje są akcjami spółki akcyjnej lub prostej spółki akcyjnej mającej siedzibę na terytorium Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w kraju, z którym Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania,
‒uczestnik programu faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tych spółek bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b Ustawy o Obrocie lub realizacji innych praw majątkowych.
Poniżej przedstawiają Państwo argumentację potwierdzającą spełnianie przez Program Motywacyjny wszystkich pięciu powyższych warunków:
Warunek nr 1 - sposób utworzenia Programu Motywacyjnego
Program Motywacyjny, który obowiązuje w Spółce, jest systemem wynagradzania utworzonym na podstawie uchwały walnego zgromadzenia Spółki. Warunek nr 1 w przedstawionym stanie faktycznym jest zatem niewątpliwie spełniony.
Warunek nr 2 - podstawa prawna łącząca Uczestników z organizatorem Programu Motywacyjnego
Przepisy Ustawy PIT dotyczące programów motywacyjnych (w szczególności art. 24 ust. 11 oraz art. 24 ust. 11b) warunkują stosowanie przewidzianych w nich zasad opodatkowania od podstawy prawnej, która łączy uczestnika programu i spółkę w chwili przystąpienia do programu przez daną osobę. Nawet gdyby bowiem stosunek uległ w późniejszym czasie rozwiązaniu (już po przystąpieniu do programu motywacyjnego), to przychody uzyskiwane w ramach uczestnictwa w programie motywacyjnym dalej byłyby związane z wcześniej obowiązującym i istniejącym stosunkiem prawnym. Uczestnictwo w programie motywacyjnym (i ewentualnie uzyskiwane w jego wyniku korzyści finansowe) jest bowiem nierozerwalnie związane z podstawowym stosunkiem łączącym danego uczestnika ze spółką.
Ustawodawca, wprowadzając do powszechnie obowiązującego prawa art. 24 ust. 11 i art. 24 ust. 11b zdecydował więc, że przewidziane w tych przepisach zasady opodatkowania (tj. odroczenie momentu powstania przychodu do chwili zbycia akcji i kwalifikacja tegoż przychodu do przychodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ust. 1 Ustawy PIT) obowiązują w odniesieniu do tych uczestników programów motywacyjnych, których - na moment przystąpienia do programu - łączy ze spółką stosunek generujący przychody określone w art. 12 Ustawy PIT (tj. przychody ze stosunku pracy) lub art. 13 Ustawy PIT (tj. przychody z działalności wykonywanej osobiście).
Uczestnikami Programu Motywacyjnego, których dotyczy niniejszy wniosek o interpretację, są osoby zatrudnione w Spółce na moment przystąpienia do Programu Motywacyjnego na podstawie umowy o pracę.
W konsekwencji, są to osoby uzyskujące od Spółki przychody ze stosunku pracy określone w art. 12 Ustawy PIT w momencie rozpoczęcia uczestnictwa w Programie Motywacyjnym. Warunek nr 2 w przedstawionym stanie faktycznym jest zatem niewątpliwie spełniony.
Warunek nr 3 - obejmowanie/nabywanie akcji Spółki
W ramach realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych, Uczestnicy obejmą akcje Spółki, od której uzyskiwali przychody ze stosunku pracy w trakcie przystępowania do Programu Motywacyjnego. Warunek nr 3 w przedstawionym stanie faktycznym jest zatem niewątpliwie spełniony.
Warunek nr 4 - miejsce siedziby lub zarządu organizatora Programu Motywacyjnego
Wnioskodawca będący organizatorem Programu Motywacyjnego jest spółką akcyjną z siedzibą i zarządem na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej będącej członkiem Unii Europejskiej. Warunek nr 4 w przedstawionym stanie faktycznym jest zatem niewątpliwie spełniony.
Warunek nr 5 - sposób objęcia/nabycia akcji Spółki
W świetle przytoczonych powyżej przepisów w ramach programu motywacyjnego ustawodawca dopuszcza dwie formy faktycznego obejmowania lub nabywania przez osoby uprawnione akcji spółki, tj. bezpośrednio (przez objęcie lub nabycie akcji) albo pośrednio (w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych, w wyniku realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b Ustawy o Obrocie lub w wyniku realizacji innych praw majątkowych).
Mając powyższe na uwadze należy przeanalizować, czy objęcie akcji Spółki w ramach Programu Motywacyjnego w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych jest jedną z form pośredniego objęcia/nabycia akcji wymienionych w art. 11b Ustawy PIT.
Realizacja praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych nie jest realizacją praw z pochodnych instrumentów finansowych, ponieważ - zgodnie z definicją tego pojęcia wskazaną w art. 5a pkt 13 Ustawy PIT odnoszącą się do katalogu praw wynikającego art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i Ustawy o Obrocie - pochodnymi instrumentami finansowymi są:
‒opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności, uprawnienie do emisji lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne, z wyłączeniem instrumentów pochodnych, o których mowa w art. 10 rozporządzenia 2017/565,
‒opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,
‒opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, pod warunkiem że są dopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi, z wyłączeniem produktów energetycznych będących przedmiotem obrotu hurtowego na OTF, które muszą być wykonywane przez dostawę,
‒niedopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, a które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,
‒instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,
‒kontrakty na różnicę,
‒opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także instrumenty pochodne, o których mowa w art. 8 rozporządzenia 2017/565, i inne, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.
Realizacja praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych nie jest także realizacją praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b Ustawy o Obrocie, ponieważ do katalogu tych praw należą inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w art. 3 pkt 1 lit. a Ustawy o Obrocie (tj. uprawnienie do nabycia lub objęcia akcji, praw poboru w rozumieniu przepisów Kodeksu spółek handlowych, praw do akcji, warrantów subskrypcyjnych, kwitów depozytowych, obligacji, listów zastawnych, certyfikatów inwestycyjnych i innych zbywalnych papierów wartościowych, w tym inkorporujących prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowanych na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego), lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w art. 3 pkt 1 lit. a Ustawy o Obrocie, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne).
W świetle powyższego należy więc stwierdzić, że warranty subskrypcyjne nie stanowią ani pochodnych instrumentów finansowych ani papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b Ustawy o Obrocie. Należy zatem ustalić, czy warranty subskrypcyjne stanowią inne prawa majątkowe.
W Ustawie PIT nie wskazano definicji ani praw majątkowych, ani innych praw majątkowych. W art. 18 Ustawy PIT mowa jest jedynie o przychodach z praw majątkowych. Zgodnie z tą regulacją, za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.
Z kolei art. 44 Kodeksu cywilnego zawiera definicję mienia, przez które należy rozumieć własność i inne prawa majątkowe, tj. wszystkie prawa podmiotowe majątkowe. Zgodnie z doktryną prawa cywilnego, rozróżnienie praw majątkowych od niemajątkowych odbywa się w oparciu o kryterium interesu majątkowego bądź niemajątkowego, którego realizacji dane prawo służy.
Przykładowo, zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym przez E. Skowrońską-Bocian: "Z prawem majgtkowym mamy do czynienia wówczas, gdy pozostaje ono w ścisłym związku z ekonomicznym interesem uprawnionego. Bez znaczenia jest przy tym, czy w konkretnej sytuacji za prawo takie można uzyskać pewną sumę pieniędzy lub inne dobro." (K. Pietrzykowski (red.), Kodeks cywilny. Komentarz, art. 44 Nb 1, Warszawa 2005).
W związku z powyższym, nie budzi wątpliwości, że instrumenty finansowe w rozumieniu Ustawy o Obrocie stanowią prawa majątkowe. Wniosek ten znajduje potwierdzenie w piśmiennictwie: "Pojęcie instrumentu finansowego jest jednym z centralnych w terminologii europejskiego i polskiego prawa rynku kapitałowego. Wyznacza ono zakres zastosowania zarówno dyrektywy MiFID I, jak i dyrektywy o nadużyciach, a w konsekwencji także ustawy o obrocie instrumentami finansowymi i ustawy o ofercie publicznej. Definicja instrumentu finansowego ma zdecydowanie techniczny charakter. Nie determinuje ona jednolitej cywilistycznej konstrukcji praw majątkowych określanych mianem instrumentów finansowych. Byłoby to zresztą niemożliwe ze względu na różnorodny i ciągle rozrastający się katalog instrumentów finansowych, które są przedmiotem obrotu na rynkach finansowych. Definicja ta przyporządkowuje pojęciu instrumentu finansowego różnorodne prawa majątkowe, które charakteryzują się pewnymi elementami konstrukcji cywilistycznej lub określonymi właściwościami ekonomicznymi, lub też nazwą występującą w języku prawnym, prawniczym lub finansowym" (T. Sójka(red.), Komentarz do ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, (w:) Prawo rynku kapitałowego. Komentarz, 2015).
W związku z tym, mając na uwadze następujące okoliczności:
‒warranty subskrypcyjne są instrumentami finansowymi (art. 3 pkt 1 lit. a w zw. z art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o Obrocie),
‒doktryna prawa rynku finansowego uznaje instrumenty finansowe za rodzaj praw majątkowych,
‒Ustawa PIT nie zawiera autonomicznej definicji pojęcia "prawo majątkowe" lub "inne prawo majątkowe",
warranty subskrypcyjne stanowią "prawa majątkowe" oraz "inne prawo majątkowe" w rozumieniu art. 24 ust. 11b Ustawy PIT.
Zdaniem Spółki konstrukcja art. 24 ust. 11b Ustawy PIT wskazuje zatem, że ustawodawca, wskazując w przepisie "inne prawa majątkowe", miał na myśli prawa majątkowe inne niż prawa majątkowe z realizacji papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b Ustawy o Obrocie oraz pochodnych instrumentów finansowych. Wskazując w treści omawianego przepisu "inne prawa majątkowe" ustawodawca rozszerzył zatem katalog praw majątkowych pozwalających na nabycie/objęcie akcji w ramach programu motywacyjnego o inne prawa majątkowe niewymienione wprost w przepisie art. 24 ust. llb Ustawy PIT.
Wobec powyższego, analizując charakter uprawnień wynikających z warrantu subskrypcyjnego należy stwierdzić, że służy on realizacji interesu majątkowego osoby, której go przyznano. W rezultacie, zdaniem Spółki warranty subskrypcyjne należy traktować jako prawa majątkowe, których realizacja pozwala na objęcie/nabycie akcji w spółce akcyjnej.
W przedstawionym stanie faktycznym objęcie przez Uczestników akcji Spółki po preferencyjnej cenie w związku z wykonaniem prawa z warrantu subskrypcyjnego nastąpi zatem w wyniku realizacji innych praw majątkowych, tj. inkorporowanego w warrancie subskrypcyjnym ograniczonego w czasie prawa majątkowego do objęcia akcji Spółki będących akcjami nowej emisji po preferencyjnej cenie.
Podsumowując, w ocenie Spółki, warranty subskrypcyjne są innymi prawami majątkowymi w rozumieniu art. 24 ust. 11b Ustawy PIT, a w konsekwencji warunek nr 5 w stanie faktycznym jest spełniony w odniesieniu do objęcia przez Uczestników akcji Spółki w drodze realizacji warrantów subskrypcyjnym.
Tym samym, Program Motywacyjny spełnia wszystkie przesłanki pozwalające na uznanie go za program motywacyjny w rozumieniu art. 24 ust. 11 i art. 24 ust. 11b Ustawy PIT.
Co za tym idzie, zgodnie z literalnym brzmieniem art. 24 ust. 11 Ustawy PIT, przychód Uczestników będących pracownikami Spółki uzyskującymi od niej przychody ze stosunku pracy, w związku z uczestnictwem w Programie Motywacyjnym, powstaje dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji Spółki objętych w wyniku realizacji prawa z warrantów subskrypcyjnych, które wcześniej zostały przyznane Uczestnikom.
Zdaniem Państwa, rozliczenie uzyskanych przez Uczestników przychodów z odpłatnego zbycia akcji Spółki objętych w wyniku realizacji prawa z warrantów subskrypcyjnych nastąpi w drodze samoopodatkowania. W konsekwencji, na Spółce, jako podmiocie organizującym przedmiotowy Program Motywacyjny, nie będą ciążyły ani obowiązki płatnika (w szczególności Spółka nie będzie zobowiązana do poboru jakiegokolwiek podatku) ani obowiązki informacyjne (w szczególności Spółka nie będzie zobowiązana do wystawienia informacji PIT-11 czy PIT-8C).
Mając powyższe na uwadze, stanowisko Państwa, zgodnie z którym z tytułu realizacji Programu Motywacyjnego na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne w związku z:
‒otrzymaniem warrantów subskrypcyjnych przez Uczestników uzyskujących od Spółki przychody określone w art. 12 Ustawy PIT,
‒objęciem/nabyciem akcji Spółki w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych przez Uczestników uzyskujących od Spółki przychody określone w art. 12 Ustawy PIT,
‒zbyciem akcji Spółki przez Uczestników uzyskujących od Spółki przychody określone w art. 12 Ustawy PIT,
‒otrzymaniem warrantów subskrypcyjnych przez Uczestników, którzy uzyskiwali od Spółki przychody określone w art. 12 Ustawy PIT na moment przystąpienia do Programu Motywacyjnego, ale nie uzyskują ich już w momencie otrzymania warrantów subskrypcyjnych,
‒objęciem/nabyciem akcji Spółki w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych przez Uczestników, którzy uzyskiwali od Spółki przychody określone w art. 12 Ustawy PIT na moment przystąpienia do Programu Motywacyjnego, ale nie uzyskują ich już w momencie objęcia/nabycia akcji Spółki w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych,
‒zbyciem akcji Spółki przez Uczestników, którzy uzyskiwali od Spółki przychody określone w art. 12 Ustawy PIT na moment przystąpienia do Programu Motywacyjnego, ale nie uzyskują ich już w momencie zbycia akcji Spółki,
zasługuje na uznanie za prawidłowe.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Za przykład mogą posłużyć:
‒interpretacja z 14 lipca 2022 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.395.2022.2.MG:
- w niniejszej sprawie:
‒program motywacyjny będzie utworzony przez spółkę akcyjną, której siedziba znajduje się w Polsce;
‒program motywacyjny zostanie utworzony na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Spółki;
‒osobami uprawnionymi będą kluczowi pracownicy oraz członkowie kadry zarządzającej tj. osoby uzyskujące od spółki przychody ze źródeł przychodów, o których mowa w art. 12 i 13 ustawy;
‒uczestnictwo w programie będzie skutkowało przyznaniem warrantów subskrypcyjnych stanowiących inne prawo majątkowe, uprawniających do objęcia akcji Spółki;
‒w wyniku realizacji warrantów uczestnicy będą obejmować akcje Spółki, po cenie preferencyjnej;
- opisany we wniosku program motywacyjny spełniał będzie przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w zw. z ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc zasady opodatkowania określone w tych regulacjach znajdą zastosowanie w niniejszej sprawie. Natomiast na Państwu nie będą ciążyć obowiązki płatnika, czy obowiązki informacyjne w odniesieniu do zdarzenia polegającego na nabyciu przez Osoby uprawnione akcji Spółki;
‒podlegający opodatkowaniu przychód po stronie Osób uprawnionych powstanie w momencie sprzedaży akcji objętych w ramach programu motywacyjnego. W przypadku odpłatnego zbycia akcji objętych w wyniku realizacji warrantów, rozliczenie uzyskanych przez podatników dochodów nastąpi w drodze samoopodatkowania. W konsekwencji, na Państwu, jako podmiocie organizującym przedmiotowy program nie będą ciążyły obowiązki płatnika oraz obowiązki informacyjne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
‒interpretacja z 22 czerwca 2022 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.306.2022.1.JK:
‒jako osoba objęta Programem uzyska Pani warunkowe prawo do objęcia imiennych warrantów subskrypcyjnych, a następnie - jeśli spełnione zostaną warunki określone w Programie - uzyska Pani te warranty. Warranty będą uprawniały Panią do objęcia odrębnie emitowanych akcji Spółki po cenie ustalonej na warunkach określonych w Programie;
‒prawidłowo Pani oceniła, że warranty subskrypcyjne - jako papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi - należą do kategorii "innych praw majątkowych" w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy. A zatem, w ramach Programu, w wyniku realizacji innych praw majątkowych będzie Pani faktycznie obejmowała akcje Spółki;
‒w konsekwencji, do sytuacji Pani uczestnictwa w Programie mają zastosowanie art. 24 ust. 11-12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
‒oznacza to, że skutki podatkowe uczestnictwa w Programie będzie miała Pani obowiązek rozpoznać dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji objętych w ramach Programu - niezależnie od tego, czy wcześniejsze świadczenia w ramach Programu (tj. przyznanie warunkowego prawa do warrantów, przyznanie warrantów subskrypcyjnych, objęcie akcji w wyniku realizacji warrantów) miałyby charakter przychodu;
‒jednocześnie, Pani przychody ze zbycia akcji będą przychodami ze źródła kapitały pieniężne (art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Nie ma tu znaczenia, że Program został utworzony przez Pani pracodawcę.
‒interpretacja z 9 czerwca 2022 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.288.2022.2.MG:
- w niniejszej sprawie:
‒program jest systemem wynagradzania utworzonym przez Państwa - podmiot będący spółką akcyjną, której siedziba znajduje się w Polsce;
‒program motywacyjny zostanie utworzony na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Spółki;
‒osobami uprawnionymi będą kluczowi pracownicy i osoby uzyskujące od Spółki świadczenia z tytułów określonych w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
‒uczestnictwo w programie będzie skutkowało przyznaniem warrantów subskrypcyjnych, uprawniających do objęcia akcji Spółki;
‒w wyniku realizacji warrantów subskrypcyjnych uczestnicy będą obejmować akcje Spółki, po cenie wykonania, która może być niższa niż wartość rynkowa obejmowanych akcji Spółki;
- opisany we wniosku program motywacyjny spełniał będzie przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w zw. z ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc zasady opodatkowania określone w tych regulacjach znajdą zastosowanie w niniejszej sprawie. Natomiast na Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika, czy obowiązki informacyjne w odniesieniu do zdarzenia polegającego na nabyciu przez uczestników akcji Spółki;
- podlegający opodatkowaniu przychód po stronie uczestników powstanie w momencie sprzedaży akcji objętych w ramach programu motywacyjnego. W przypadku odpłatnego zbycia akcji objętych w wyniku realizacji warrantów subskrypcyjnych, rozliczenie uzyskanych przez podatników dochodów nastąpi w drodze samoopodatkowania.
‒interpretacja z 6 czerwca 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.250.2022.1.IR:
‒przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że opisany we wniosku Program będzie spełniał przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc zasady opodatkowania określone w tych regulacjach znajdą zastosowanie w niniejszej sprawie;
‒ponadto warrant subskrypcyjny spełnia wszelkie przesłanki zakwalifikowania go jako inne prawo majątkowe, którego realizacja pozwala na objęcie akcji w spółce akcyjnej. A zatem, warranty są "innymi prawami majątkowymi" w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
‒warto zaznaczyć, że sama okoliczność objęcia akcji w następstwie realizacji warrantów, nie generuje dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wskazuje na to wprost powołany przepis art. 24 ust. 11 ww. ustawy;
‒tym samym, podlegający opodatkowaniu przychód po Pana stronie powstanie dopiero w momencie sprzedaży akcji objętych w ramach Programu motywacyjnego.
‒interpretacja z 10 maja 2022 r, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.328.2022.1.LS:
‒przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że opisany we wniosku Program będzie spełniał przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc zasady opodatkowania określone w tych regulacjach znajdą zastosowanie w niniejszej sprawie;
‒ponadto warrant subskrypcyjny spełnia wszelkie przesłanki zakwalifikowania go jako inne prawo majątkowe, którego realizacja pozwala na objęcie akcji w spółce akcyjnej. A zatem, warranty są "innymi prawami majątkowymi" w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
‒tym samym, podlegający opodatkowaniu przychód po Pana stronie powstanie dopiero w momencie sprzedaży akcji objętych w ramach Programu motywacyjnego.
‒interpretacja z 29 marca 2022 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.1200.2021.1.AMN:
‒w ramach programu motywacyjnego dopuszczone są dwie formy faktycznego obejmowania lub nabywania przez osoby uprawnione akcji spółki, tj. bezpośrednio - przez objęcie lub nabycie akcji, albo pośrednio - w wyniku realizacji praw majątkowych (rozumianych szeroko). Należy zauważyć, że wskazane w tym przepisie dwa najczęściej występujące instrumenty finansowe, które inkorporują prawo do objęcia lub nabycia akcji: papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz pochodne instrumenty finansowe w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mają charakter przykładowego wskazania takich praw, z realizacji których możliwe jest faktyczne objęcie lub nabycie akcji. O tym, że w ramach programu motywacyjnego dopuszczone są również inne sposoby nabywania akcji świadczy użycie w tym przepisie zwrotu "lub realizacji innych praw majątkowych", co również odnosi się do realizacji praw z papierów wartościowych określonych w art. 3 pkt 1 lit. a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi;
‒ponadto warrant subskrypcyjny spełnia wszelkie przesłanki zakwalifikowania go jako inne prawo majątkowe, którego realizacja pozwala na objęcie akcji w spółce akcyjnej. A zatem, warranty są "innymi prawami majątkowymi" w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji na Państwu nie będą ciążyć obowiązki płatnika w odniesieniu do zdarzenia polegającego na nabyciu akcji w ramach Programu Motywacyjnego, tj. przyznaniu uprawnionym Pracownikom Warrantów, objęcia przez nich Warrantów lub też objęcia Akcji;
‒warto zaznaczyć, że sama okoliczność nabycia lub objęcia akcji, nie generuje dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wskazuje na to wprost powołany przepis art. 24 ust. 11 ustawy;
‒tym samym, podlegający opodatkowaniu przychód po stronie uprawnionych Pracowników powstanie dopiero w momencie sprzedaży akcji objętych w ramach Programu. Przychód ten należy zakwalifikować do przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
‒interpretacja z 7 kwietnia 2021 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.824.2020.2.MG:
‒podatnik nie jest już pracownikiem. (...) Pozostaje jednak nadal uczestnikiem Planu;
‒prawidłowe jest natomiast stanowisko Wnioskodawcy odnośnie odroczenia momentu opodatkowania przychodu z tytułu preferencyjnego nabycia w roku 2018 i latach następnych, akcji spółki amerykańskiej w wyniku realizacji Opcji, tj. że zastosowania znajdują postanowienia art. 24 ust. 11-12a ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, w brzmieniu ustawy obowiązującym od 1 stycznia 2018 r.;
‒spółka amerykańska będąca organizatorem programu motywacyjnego, o którym mowa we wniosku jest spółką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do pracodawcy/byłego pracodawcy Wnioskodawcy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:
‒nieprawidłowe w części dotyczącej braku obowiązków informacyjnych w związku z objęciem/nabyciem akcji Spółki w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych przez Uczestników, którzy uzyskiwali od Spółki przychody określone w art. 12 ww. ustawy na moment przystąpienia do Programu Motywacyjnego, ale nie uzyskują ich już w momencie objęcia/nabycia akcji w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych;
‒prawidłowe w pozostałej części.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 8 ustawy 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:
1.obliczenie,
2.pobranie,
3.wpłacenie
- podatku, zaliczki.
Jak stanowi art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej:
Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.
Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Niemniej jednak, w odniesieniu do licznych sytuacji zasada ta została wyłączona przez ustawodawcę przez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).
Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), wprowadza system poboru podatku przez płatnika w przypadkach wskazanych w Rozdziale 7: „Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników”.
Jak wynika z przepisów przywołanego Rozdziału 7, ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych przez:
‒określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz
‒określenie kategorii przychodów (dochodów) w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.
Podstawowym warunkiem dla rozważań o obowiązkach płatnika jest jednak istnienie relacji, udzielający świadczenia (płatnik) - uzyskujący świadczenie (podatnik).
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.
Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
Jak stanowi art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. Ponadto treść tego przepisu wskazuje, że do przychodów pracownika zaliczyć należy nie tylko wynagrodzenia, czyli świadczenia wprost wynikające z zawartej umowy o pracę, ale również wszystkie inne przychody (świadczenia), niezależnie od podstawy ich wypłaty, jeżeli w jakikolwiek sposób wiążą się z faktem wykonywania pracy. Oznacza to, że do przychodów pracownika ustawodawca zaliczył nie tylko pieniądze, ale także wartość świadczeń w naturze, czy świadczeń nieodpłatnych otrzymanych od pracodawcy.
Zgodnie z art. 31 ww. ustawy:
Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.
Z opisu sprawy wynika, że w 2020 roku Spółka akcyjna z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej wdrożyła program motywacyjny na lata 2020-2024, w ramach którego uczestnicy nabywają prawo do faktycznego objęcia/nabycia akcji Spółki. Uczestnikami Programu Motywacyjnego są kluczowi pracownicy i współpracownicy Spółki. Pracownicy są zatrudnieni w Spółce na podstawie umów o pracę, uzyskując tym samym od Spółki przychody ze źródła przychodów o którym mowa w art. 12 Ustawy PIT. Program Motywacyjny został utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia Spółki. Szczegółowe zasady funkcjonowania Programu Motywacyjnego zostały określone w regulaminie uchwalonym przez radę nadzorczą Spółki. Załącznikiem do Regulaminu jest wzór umowy o uczestnictwo w Programie Motywacyjnym, która jest zawierana z Uczestnikami. Uczestnicy, którzy otrzymali/otrzymają warranty subskrypcyjne oraz zostali/zostaną wpisani jako posiadacze warrantów subskrypcyjnych w odpowiednim subrejestrze akcjonariuszy, są/będą uprawnieni do objęcia akcji Spółki poprzez złożenie deklaracji wyłącznie po pełnym upływie czasu wskazanego w harmonogramie stanowiącym część Regulaminu. Akcje zostaną wyemitowane na rzecz Uczestników w terminie miesiąca od daty złożenia deklaracji oraz płatności pełnej ceny wykonania. Cena emisyjna jednej akcji Spółki, która ma zostać objęta w ramach Programu Motywacyjnego, będzie równa jej cenie nominalnej. Każda akcja Spółki zostanie objęta po cenie wykonania i zostanie pokryta wkładem pieniężnym. Cena wykonania może być niższa niż wartość rynkowa obejmowanych akcji Spółki. Uczestnictwo w Programie Motywacyjnym nie wynika z treści umów o pracę czy cywilnoprawnych, zawartych przez Spółkę z pracownikami i współpracownikami uczestniczącymi w Programie Motywacyjnym, ani innych uregulowań prawnych obowiązujących w Spółce, a dotyczących wynagrodzeń pracowników i innych osób. Mogą wystąpić sytuacje, w których dany uczestnik Programu Motywacyjnego posiadał status osoby zatrudnionej w Spółce na podstawie umowy o pracę (tj. osoby uzyskującej od Spółki przychody określone w art. 12 Ustawy PIT) w chwili zawierania Umowy o uczestnictwo w Programie Motywacyjnym, jednak nie posiada go już dłużej w chwili obejmowania warrantów subskrypcyjnych i/lub realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych. Powyższa sytuacja dotyczy uczestników Programu Motywacyjnego, którzy zakończyli wykonywanie stosunku pracy na rzecz Spółki w wyniku zdarzenia definiowanego w Regulaminie jako tzw. Good Leaver (np. w wyniku rozwiązania umowy o pracę na mocy porozumienia stron czy rozwiązania umowy o pracę w związku z niezdolnością pracownika do pracy wskutek choroby).
Z okoliczności faktycznych rozpatrywanej sprawy wynika, że Spółka będzie podmiotem faktycznie udzielającym świadczeń uczestnikom programu i realizującym te świadczenia.
W pierwszej kolejności wątpliwości Państwa dotyczą ciążących na Spółce obowiązków płatnika lub obowiązków informacyjnych w związku z otrzymaniem przez Uczestników warrantów subskrypcyjnych.
Z opisu sprawy wynika, że osoby uprawnione nabywają warranty subskrypcyjne odpłatnie za cenę emisyjną w wysokości 0,20 zł. Warranty subskrypcyjne nie mają określonej wartości rynkowej na moment przyznania, nie przedstawiają mierzalnej wartości, stanowiąc uprawnienie o charakterze warunkowym, przejawiającym się w potencjalnej, lecz niepewnej możliwości objęcia akcji po preferencyjnej cenie, w przypadku spełnienia przez Uczestnika określonych warunków. Ponadto, w przypadkach określonych w Regulaminie, Uczestnik może utracić prawo do uczestniczenia w Programie Motywacyjnym i w rezultacie nigdy nie otrzymać prawa do objęcia akcji Spółki, jeżeli w okresie trwania Programu Motywacyjnego zakończy się jego współpraca ze Spółką. Jednocześnie, warranty subskrypcyjne nie upoważniają do realizacji uprawnień jakie przysługują akcjonariuszowi spółki akcyjnej, m.in. prawa do dywidendy, prawa głosu, etc. Przyznane warranty subskrypcyjne nie są i nie będą przedmiotem obrotu. Warranty subskrypcyjne stanowić będą papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. a) ustawy z 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, będącym tym samym papierami wartościowymi, o których mowa w art. 5a pkt 11 Ustawy PIT.
W związku z tym, że osoby uprawnione nabywają warranty subskrypcyjne odpłatnie, oraz warranty subskrypcyjne nie mają określonej wartości rynkowej na moment przyznania, nie przedstawiają mierzalnej wartości, stanowią uprawnienie o charakterze warunkowym, przejawiającym się w potencjalnej, lecz niepewnej możliwości objęcia akcji po preferencyjnej cenie, nie upoważniają do realizacji uprawnień jakie przysługują akcjonariuszowi spółki akcyjnej, m.in. prawa do dywidendy, prawa głosu, nie są i nie będą przedmiotem obrotu to ich nabycie przez osoby Uprawnione, o których mowa we wniosku nie powoduje powstania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym na Państwu, nie będą ciążyły obowiązki płatnika i obowiązki informacyjne w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu nabycia warrantów subskrypcyjnych zarówno przez Uczestników uzyskujących od Spółki przychody określone w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i w stosunku do Uczestników którzy uzyskiwali od Spółki przychody określone w art. 12 ustawy na moment przystąpienia do Programu Motywacyjnego ale nie uzyskują ich już w momencie otrzymania warrantów.
Następnie rozstrzygnięcia wymaga kwesta, czy do Programu motywacyjnego utworzonego przez Spółkę znajdą zastosowanie przepisy art. 24 ust. 11-12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:
1)spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
Zgodnie z art. 24 ust. 11a ww. ustawy:
Dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38.
Stosownie do art. 24 ust. 11b ww. ustawy:
Przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:
1)spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.
W ramach programu motywacyjnego dopuszczone są dwie formy faktycznego obejmowania lub nabywania przez osoby uprawnione akcji spółki, tj. bezpośrednio - poprzez objęcie lub nabycie akcji, albo pośrednio - w wyniku realizacji praw majątkowych (rozumianych szeroko). Wskazane w tym przepisie dwa najczęściej występujące instrumenty finansowe, które inkorporują prawo do objęcia lub nabycia akcji: papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz pochodne instrumenty finansowe w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mają charakter przykładowego wskazania takich praw, z realizacji których możliwe jest faktyczne objęcie lub nabycie akcji.
O tym, że w ramach programu motywacyjnego dopuszczone są również inne sposoby nabywania akcji świadczy użycie w tym przepisie zwrotu „lub realizacji innych praw majątkowych”, co również odnosi się do realizacji praw z papierów wartościowych określonych w art. 3 pkt 1 lit. a) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.
Przepis art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że definiując program motywacyjny ustawodawca miał na celu dopuszczenie wszelkich form faktycznego objęcia lub nabycia akcji przez osoby uprawnione.
W myśl art. 24 ust. 12a ww. ustawy:
Przepisy ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Z programem motywacyjnym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mamy do czynienia w przypadku, gdy:
‒jest to system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez spółkę akcyjną lub spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w stosunku do spółki,
‒podatnik uzyskuje od spółki świadczenie lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 (stosunek pracy) lub art. 13 (działalność wykonywana osobiście),
‒w wyniku tego programu motywacyjnego podatnik uprawniony do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywa prawo do faktycznego objęcia/nabycia akcji spółki akcyjnej lub jej spółki dominującej,
‒podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tych spółek,
‒dochód jest uzyskany przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajduje się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
W niniejszej sprawie w sytuacji określonej w pytaniu pierwszym, gdzie uczestnicy uzyskują od Spółki przychody określone w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
‒program motywacyjny będzie utworzony przez spółkę akcyjną, której siedziba znajduje się w Polsce;
‒program motywacyjny zostanie utworzony na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Spółki;
‒osobami uprawnionymi będą osoby uzyskujące od spółki przychody ze źródeł przychodów, o których mowa w art. 12 i 13 ustawy;
‒uczestnictwo w programie będzie skutkowało nabyciem warrantów subskrypcyjnych stanowiących inne prawo majątkowe, uprawniających do objęcia akcji Spółki;
‒w wyniku realizacji warrantów uczestnicy będą obejmować akcje Spółki po cenie preferencyjnej.
Opisany we wniosku program motywacyjny w odniesieniu do uczestników uzyskujących od Spółki przychody określone w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w stosunku do Uczestników, którzy uzyskiwali od Spółki przychody określone w art. 12 ww. ustawy na moment przystąpienia do Programu Motywacyjnego, przyznania warrantów i realizacji praw z nich wynikających ale nie uzyskują ich już w momencie zbycia akcji spełniał będzie przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w zw. z ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc zasady opodatkowania określone w tych regulacjach znajdą zastosowanie w niniejszej sprawie. Natomiast na Państwa Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika, czy obowiązki informacyjne w odniesieniu do zdarzenia polegającego na objęciu/nabyciu akcji Spółki w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych przez Uczestników uzyskujących od Spółki przychody określone w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w stosunku do Uczestników, którzy uzyskiwali od Spółki przychody określone w art. 12 ww. ustawy na moment przystąpienia do Programu Motywacyjnego, przyznania warrantów i realizacji praw z nich wynikających ale nie uzyskują ich już w momencie zbycia akcji.
Podlegający opodatkowaniu przychód po stronie tych osób powstanie zatem w momencie sprzedaży akcji objętych w ramach programu motywacyjnego. W przypadku odpłatnego zbycia akcji objętych w wyniku realizacji programu motywacyjnego, rozliczenie uzyskanych przez podatników dochodów nastąpi w drodze samoopodatkowania. W konsekwencji, na Państwu, jako podmiocie organizującym przedmiotowy program nie będą ciążyły obowiązki płatnika oraz obowiązki informacyjne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast w stosunku do Uczestników, którzy uzyskiwali od Spółki przychody określone w art. 12 ww. ustawy na moment przystąpienia do Programu Motywacyjnego, ale nie uzyskują ich już w momencie objęcia/nabycia akcji w wyniku realizacji praw z warrantów subskrypcyjnych nie będą miały zastosowania przepisy art. 24 ust. 11-11b ww. ustawy. Wynika to z faktu, że jednym z warunków wynikających z tych regulacji jest to, aby uprawniony do udziału w programie uzyskiwał świadczenie lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 (stosunek pracy) lub art. 13 (działalność wykonywana osobiście) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W omawianym przypadku dojdzie do nabycia akcji przez osoby, które uzyskiwały na moment przystąpienia do Programu Motywacyjnego świadczenie lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 ww. ustawy, ale nie uzyskują ich już w momencie objęcia/nabycia akcji w wyniku realizacji praw z warrantów subskrypcyjnych
W myśl wskazanego wyżej art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:
1)spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
Przepis ten wyraźnie wskazuje na objęcie lub nabycie akcji w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13.
Przyjęcie odmiennej, rozszerzającej wykładni tego przepisu stałoby w sprzeczności z kolejną przesłanką programu motywacyjnego, tj. że jest to system wynagradzania (zgodnie z art. 24 ust. 11b ww. ustawy). Byli pracownicy Państwa Spółki, w momencie realizacji warrantów nie wykonują pracy, za którą są wynagradzani, a zatem nie dotyczy ich system wynagradzania Spółki.
Dodatkowo jak wynika z opisu sprawy celem utworzenia Programu Motywacyjnego, jest m.in:
‒trwałe związanie posiadających określone kompetencje i doświadczenie Uczestników ze Spółką,
‒umocnienie poczucia współuczestnictwa kluczowych osób, wzbudzenie aktywnego zainteresowania takich osób rozwojem i sukcesem finansowym Spółki poprzez zapewnienie im możliwości partycypacji w rozwoju Spółki oraz rozpoczęcie długoterminowego procesu tworzenia wartości firmy poprzez powiązanie interesów Uczestników z interesami Spółki i akcjonariuszy,
‒zapewnienie warunków dla długoterminowego wzrostu wartości Spółki poprzez motywowanie kluczowych pracowników i współpracowników do osiągania celów finansowych wyznaczonych na najbliższe lata.
Wszystkie wymienione cele skupiają się na powiązaniu aktualnych współpracowników z Państwa Spółką, co powoduje, że utworzony Program Motywacyjny staje się systemem wynagradzania w Spółce, a w przypadku uczestników, którzy w momencie realizacji warrantów nie otrzymają już od Spółki świadczeń o których mowa w art. 12 ustawy o takim powiązaniu nie można mówić.
Zatem opisany we wniosku Program w odniesieniu do Uczestników, którzy uzyskiwali od Spółki przychody określone w art. 12 ww. ustawy na moment przystąpienia do Programu Motywacyjnego, ale nie uzyskują ich już w momencie objęcia/nabycia akcji w wyniku realizacji praw z warrantów subskrypcyjnych nie spełnia przesłanek programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stąd przychód u tych osób wystąpi zarówno w momencie nabycia akcji po preferencyjnej cenie, jak i w dacie ich sprzedaży.
W momencie nabycia akcji Spółki przez Uczestników, którzy uzyskiwali od Spółki przychody określone w art. 12 ww. ustawy na moment przystąpienia do Programu Motywacyjnego, ale nie uzyskują ich już w momencie objęcia/nabycia akcji w wyniku realizacji praw z warrantów subskrypcyjnych po ich stronie wystąpi przysporzenie majątkowe, z uwagi na to, że aby Uprawnieni mogli czerpać korzyści z akcji, musieliby nabyć je za cenę rynkową, a w związku z ich nabyciem za preferencyjną odpłatnością - niższą niż wartość rynkowa, nie poniosą takich wydatków.
Operacja ta wywoła skutek podatkowy w postaci uzyskania przez Uprawnionych, przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód podlegający opodatkowaniu powstanie także w momencie zbycia akcji.
Stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Zgodnie z treścią art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1) jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2) jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
3) jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4) w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Art. 11 ust. 2b ww. ustawy stanowi, że:
Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.
Katalog źródeł przychodów został określony w art. 10 ust. 1 ww. ustawy. Jednym ze źródeł przychodów są tzw. „inne źródła”, określone w pkt 9, do których zalicza się te wszystkie przychody, które nie mogą być zakwalifikowane do ściśle określonej kategorii wymienionej w pkt 1-8b ww. przepisu.
Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Zwrot „w szczególności” użyty w art. 20 ust. 1 ustawy oznacza, że ustawodawca jedynie przykładowo wskazał, jakie przychody należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9. Katalog ten nie jest więc zamknięty. Oznacza to, że do „innych źródeł” należy zakwalifikować wszelkie przychody, których nie można zaliczyć do któregokolwiek z pozostałych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ustawy.
Stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Od przychodów z innych źródeł podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych co do zasady podatnik ma obowiązek samodzielnie ustalić wysokość podatku, a następnie odprowadzić go do urzędu skarbowego. Podmiot wypłacający przychody z innych źródeł nie pobiera bowiem zaliczki na podatek dochodowy. Jest on zobowiązany natomiast do sporządzenia i wysłania do podatnika i urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania podatnika informacji PIT-11.
Zatem opisany we wniosku Program w odniesieniu do Uczestników, którzy uzyskiwali od Spółki przychody określone w art. 12 ww. ustawy na moment przystąpienia do Programu Motywacyjnego, ale nie uzyskują ich już w momencie objęcia/nabycia akcji w wyniku realizacji praw z warrantów subskrypcyjnych nie spełnia przesłanek programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nabycie akcji Spółki przez tych Uprawnionych po preferencyjnej cenie będzie skutkowało powstaniem u nich przychodu z tytułu częściowo odpłatnych świadczeń w rozumieniu art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponieważ wydają Państwo Akcje Uprawnionym, którzy nie są już Państwa pracownikami, to nabycie akcji będzie stanowiło dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, na Państwa Spółce będą ciążyły obowiązki informacyjne wynikające z art. 42a ww. ustawy.
Podlegający opodatkowaniu przychód po stronie tych osób powstanie również w momencie sprzedaży akcji. Rozliczenie uzyskanych przez Uczestników dochodów ze sprzedaży akcji nastąpi w drodze samoopodatkowania. W konsekwencji, na Państwu, jako podmiocie organizującym przedmiotowy program nie będą ciążyły obowiązki płatnika oraz obowiązki informacyjne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:
- nieprawidłowe w części dotyczącej braku obowiązków informacyjnych w związku z objęciem/nabyciem akcji Spółki w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych przez Uczestników, którzy uzyskiwali od Spółki przychody określone w art. 12 ww. ustawy na moment przystąpienia do Programu Motywacyjnego, ale nie uzyskują ich już w momencie objęcia/nabycia akcji w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych;
- prawidłowe w pozostałej części.
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie kwestia istnienia po stronie Spółki obowiązków płatnika oraz obowiązków informacyjnych określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga natomiast o sposobie opodatkowania uzyskanych przez uczestników przychodów ze sprzedaży akcji nabytych w ramach programu motywacyjnego. Kwestia ta nie jest decydująca dla wyjaśnienia indywidualnej sprawy Spółki i jej obowiązków jako płatnika w zakresie poboru zaliczki na podatek dochodowy i obowiązków informacyjnych.
Nie dokonano również oceny czy warranty subskrypcyjne stanowią papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. a) ustawy z 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, co było elementem przedstawionych we wniosku okoliczności.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
‒zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji,
‒stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: sytuacja Państwa musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA)
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).