opodatkowanie nagrody otrzymanej w turnieju na terytorium Chin - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.28.2020.2.MAP

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 23.04.2020, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.28.2020.2.MAP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

opodatkowanie nagrody otrzymanej w turnieju na terytorium Chin

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) oraz art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 374, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2020 r. (data wpływu 13 stycznia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 marca 2020 r. (data wpływu 6 marca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagrody otrzymanej w turnieju na terytorium Chin jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 20 lutego 2020 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.28.2020.1.MAP, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h powołanej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano za pośrednictwem Poczty Polskiej w dniu 20 lutego 2020 r. (data doręczenia 24 lutego 2020 r.). Wnioskodawca uzupełnił powyższy wniosek pismem z dnia 2 marca 2020 r. (data wpływu 6 marca 2020 r.), nadanym za pośrednictwem operatora pocztowego w dniu 2 marca 2020 r.

We wniosku po jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

Od dnia 2 listopada 2018 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, a swoje dochody opodatkowuje na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli stosując stałą stawkę wynoszącą 19% (korzysta z możliwości wskazanej w art. 9a ust. 2 ww. ustawy).

Podstawową formą działalności Wnioskodawcy jest udział w e-sportowych turniejach (...), dokonywany w ramach organizacji i utworzonej przez nią pięcioosobowej drużyny o tej samej nazwie. Zgodnie z kontraktem zawartym z ww. organizacją, Wnioskodawcy przysługuje 16,5% nagród wygranych przez drużynę .

W okresie od dnia 15 sierpnia 2019 r. do dnia 25 sierpnia 2019 r. w . (Chiny) odbył się turniej (...), zwany (...) (w skrócie oznaczany jako (...)), w którym drużyna zajęła . miejsce, zdobywając nagrodę w wysokości 2 059 804 $. Część tej nagrody przypadająca na Wnioskodawcę wyniosła 339 867,66 $ (16,5%).

Dnia 12 listopada 2019 r. Wnioskodawca otrzymał od przelew na kwotę 271 864 $. E-mailem z 11 grudnia 2019 r. (zatytułowanym Tax Certificate of (...) Prize Award, czyli certyfikat podatkowy od nagrody (...)) dział e-sportowych gier przesłał Wnioskodawcy skan certyfikatu podatkowego sporządzonego w języku chińskim. Z dokumentu tego wynika, że podatek pobrano w kwocie 477 993 Yuanów, co jest równoważne 67 974 $ i stanowi 20% nagrody przypadającej Wnioskodawcy (339 867,66 $ x 20%).

W uzupełnieniu wniosku z dnia 2 marca 2020 r., Wnioskodawca dodał, że prowadzi działalność gospodarczą w następującym zakresie:

  • uczestniczy, jako jeden z zawodników drużyny w rozgrywkach e-sportowych organizowanych w Polsce i za granicą (klasyfikacja PKD: 93.19.Z),
  • promuje, w szeroko rozumianym tego słowa znaczeniu, grę (...), imprezy sportowe (turnieje (...), w których bierze udział) oraz organizację i reklamowane przez nią produkty (klasyfikacja PKD: 93.19.Z i 73.11.Z), co obejmuje m.in. noszenie koszulek , użytkowanie sprzętu reklamowanego przez , udostępnienie swojego wizerunku, udział w spotkaniach z mediami, fanami i sponsorami oraz aktywność w mediach społecznościowych.

Wnioskodawca ma na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 i ust. la ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm). Przedmiotowe przychody uzyskane na terytorium Chin Wnioskodawca zalicza do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, tj. do źródła, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy. Wnioskodawca zdobył wskazaną we wniosku nagrodę w wyniku wykonywania usług sportowych na najwyższym poziomie, świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawca nigdy nie pełnił i obecnie również nie pełni funkcji menadżera. W 2019 r. Wnioskodawca uzyskał przychody na terenie Polski z tytułu uczestnictwa w turnieju .. 2019, który odbył się w terminie od dnia lutego 2019 r. do dnia lutego 2019 r. Drużyna wygrała ten turniej zdobywając nagrodę w wysokości 125 000 $, z tego udział Wnioskodawcy wyniósł 20 625 $ (16,5%).

W 2019 r. Wnioskodawca uzyskał także przychody na terenie krajów innych niż Polska i Chiny, uczestnicząc w turniejach (...) zorganizowanych w Malezji, Rosji, Szwecji, Francji i Wielkiej Brytanii.

Wnioskodawca swoje przychody uzyskane w (Chiny) podczas turnieju (...) ((...)), będące przedmiotem wniosku ORD-IN, zamierza opodatkować w następujący sposób:

  • wszystkie dochody osiągnięte w Chinach podczas dwóch turniejów (w tym podczas (...)) i zapłacone podatki (w tym podatek 20% pobrany przez Chiny od nagrody za (...)) będą ujęte w informacji PIT/ZG,
  • analogicznie sporządzone zostaną odrębne informacje PIT/ZG dla dochodów uzyskanych w każdym z pozostałych krajów (PIT/B dla Polski), na terenie których Wnioskodawca uzyskał dochód z nagrody,
  • wypełnione zostanie zbiorcze zeznanie podatkowe PIT-36L za 2019 r., ujmujące wszystkie dochody i zaliczki wynikające ze wszystkich PIT/ZG i PIT/B, celem ustalenia podatku należnego budżetowi państwa (wyliczonego zgodnie z art. 30c ust. 4 przedmiotowej ustawy) i ewentualnej nadpłaty lub niedopłaty.

Rozliczając przychody uzyskane w 2019 r. Wnioskodawca zamierza złożyć zeznanie podatkowe PIT-36L. Kontrakt zawarty przez Niego z organizacją przewiduje, że za usługi pozostałe (inne niż sama gra jako zawodnik podczas turniejów) Wnioskodawca będzie otrzymywał ryczałtowe wynagrodzenie w wysokości 3 000 $ miesięcznie; dochód z tego tytułu będzie ujęty w załączniku PIT/B, jako osiągnięty w Polsce, ponieważ nie ma wystarczająco jasnych kryteriów przyporządkowania go do poszczególnych krajów.

Ponadto Wnioskodawca informuje, że jedno z postanowień kontraktu uprawnia organizację do rozwiązania umowy w dowolnym momencie ze skutkiem natychmiastowym (za pisemnym powiadomieniem) w przypadku niezadowalającego poziomu gry, co zmusza Wnioskodawcę do ciągłego doskonalenia swoich umiejętności sportowych, w tym do obserwowania gier innych drużyn i zawodników oraz do intensywnych treningów własnych trwających wiele godzin dziennie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Jak - w świetle wybranej przez Wnioskodawcę metody opodatkowania dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej i zawartej z Chinami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania - rozliczyć podatek dochodowy od otrzymanej części nagrody wygranej podczas turnieju (...)?

Zdaniem Wnioskodawcy, z art. 17 ust. 1 Umowy między rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a rządem Chińskiej Republiki Ludowej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania wynika, że dochód uzyskany przez Wnioskodawcę z tytułu działalności sportowej osobiście wykonywanej w Chinach (czyli także podczas turnieju (...), odbytego w ) może być opodatkowany w Chinach.

Z kolei w myśl art. 23 ust. la) tej Umowy, Polska obowiązana jest zwolnić ww. dochód Wnioskodawcy od opodatkowania, jeżeli został już opodatkowany w Chinach, z zastrzeżeniem liter b)-d) ustępu 1. Zastrzeżenia te nie mają zastosowania w sytuacji Wnioskodawcy, ponieważ litery b) i c) dotyczą dochodów określonych w art. 10, l1 i 12 Umowy, czyli dywidend, odsetek i należności licencyjnych, natomiast litera d) daje Polsce możliwość (nie obowiązek) zastosowania metody wyłączenia z progresją przy obliczaniu podatku od pozostałych dochodów, czego nie można zrobić w sytuacji, gdy Wnioskodawca opodatkowuje swoje dochody stałą stawką 19%, gdyż w przeciwnym wypadku stopa opodatkowania pozostałych dochodów mogłaby być wyższa od 19%.

Należy przy tym wyjaśnić, że w 2019 r. Wnioskodawca uzyskał także dochody na terenie Polski, jak i na terenie krajów innych niż Chiny (uczestnicząc w nagrodach zdobytych podczas turniejów przeprowadzonych w Polsce i za granicą).

Również przepisy art. 30c ust. 4 i 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazują (a contrario), że dochodu Wnioskodawcy uzyskanego w Chinach z turnieju (...) nie należy łączyć z dochodami polskimi, celem obliczenia podatku od łącznej sumy wszystkich dochodów.

Podsumowując powyższe przepisy Wnioskodawca uważa, że nie ma obowiązku zapłacenia podatku dochodowego w Polsce od dochodu uzyskanego w Chinach podczas turnieju (...), ponieważ państwo to pobrało już podatek dochodowy w wysokości 20% dochodu, czyli wyższej od podatku, który byłby zapłacony w Polsce. Ponadto, Wnioskodawca sądzi, że Jego dochód uzyskany podczas turnieju (...) powinien być w kwocie brutto ujęty w załączniku PIT/ZG do zeznania PIT-36L za 2019 r., ale nie należy łączyć go z dochodami polskimi i zagranicznymi z innych krajów, celem obliczenia podatku od łącznej sumy dochodów (czyli bez stosowania metody proporcjonalnego odliczenia lub wyłączenia z progresją, zależnie od umowy zawartej przez Polskę z danym krajem o unikaniu podwójnego opodatkowania), ponieważ obowiązuje Go liniowa stawka podatkowa od wszystkich dochodów (polskich i zagranicznych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy, czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uczestniczy, jako jeden z zawodników drużyny, w rozgrywkach e-sportowych organizowanych w Polsce i za granicą. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, a swoje dochody opodatkowuje na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawową formą działalności Wnioskodawcy jest udział w e-sportowych turniejach sportowych. Zgodnie z kontraktem zawartym z organizacją Wnioskodawcy przysługuje 16,5% nagród wygranych przez drużynę. W okresie od dnia sierpnia 2019 r. do dnia sierpnia 2019 r. w (Chiny) odbył się turniej, w którym drużyna Wnioskodawcy zajęła . miejsce zdobywając nagrodę w wysokości 2 059 804 $. Część tej nagrody przypadająca na Wnioskodawcę wyniosła 339 867,66 $ (16,5%). Dnia 12 listopada 2019 r. Wnioskodawca otrzymał przelew na kwotę 271.864 $. Wnioskodawcy otrzymał również skan certyfikatu podatkowego, z którego wynikało, że podatek pobrano w kwocie 477 993 Yuanów, co jest równoważne 67 974 $ i stanowi 20% nagrody przypadającej Wnioskodawcy (339 867,66 $ x 20%). Dodał, że posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 i ust. la ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody uzyskane na terytorium Chin Wnioskodawca zalicza do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, tj. do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy. Podał, że uczestnictwo w drużynie , w rozgrywkach e-sportowych organizowanych w Polsce i za granicą (klasyfikacja PKD: 93.19.Z) stanowi jeden z zakresów prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej. Wnioskodawca wskazał, że zdobył wskazaną we wniosku nagrodę w wyniku wykonywania usług sportowych na najwyższym poziomie świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Natomiast zgodnie z definicją działalności gospodarczej (art. 5a pkt 6 ww. ustawy), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Przepis art. 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tj. pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Jak wynika z powyższego, podatnicy uzyskujący dochody ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, sami dokonują opodatkowania tych dochodów.

Z przedstawionego opisu wynika, że w 2019 r. Wnioskodawca będzie podlegał w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu określonemu w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

Zgodnie z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych podatek określa się w następujący sposób:

  1. do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,
  2. ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,
  3. ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zasadę opodatkowania przedstawioną w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się wyłącznie w przypadku, jeżeli podatnik oprócz dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, osiągnął inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce na ogólnych zasadach (według skali podatkowej) albo w taki sposób opodatkowane dochody w Polsce uzyskuje małżonek, a podatnik dokonuje rozliczenia rocznego łącznie z tym małżonkiem. W przeciwnym razie, podatnik nie ma obowiązku składania zeznania podatkowego w Polsce.

W myśl art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.

Stosownie natomiast do treści art. 27 ust. 9a ww. ustawy, w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, uzyskującego wyłącznie dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które nie są zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zasady określone w ust. 9 stosuje się odpowiednio.

Uwzględniając powyższe, metodę unikania podwójnego opodatkowania określaną jako metoda proporcjonalnego odliczenia (zaliczenia) stosuje się w przypadku, gdy umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody wyłączenia z progresją.

Zgodnie z art. 30c ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a dochody te nie są zwolnione od opodatkowania na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub gdy z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku, od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w obcym państwie.

Z kolei zgodnie z art. 30c ust. 5 ww. ustawy, w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, uzyskującego wyłącznie dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które nie są zwolnione od podatku dochodowego na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, lub gdy z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zasadę określoną w ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 44 ust. 7 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, czasowo przebywający za granicą, którzy osiągają dochody ze źródeł przychodów położonych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, są obowiązani w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wrócili do kraju, wpłacić zaliczkę na podatek dochodowy. Jeżeli termin płatności przypada po zakończeniu roku podatkowego, należny podatek jest płatny przed upływem terminu określonego na złożenie zeznania. Do obliczenia należnej zaliczki stosuje się odpowiednio ust. 3a oraz 3c.

Przepisy ust. 1a i ust. 7 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Przepisy art. 27 ust. 9 i ust. 9a stosuje się odpowiednio o czym stanowi art. 44 ust. 3e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

W myśl natomiast art. 45 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy, w terminie określonym w ust. 1, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) z pozarolniczej działalności lub działów specjalnych, opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c.

W celu ustalenia, w którym kraju będą podlegały opodatkowaniu dochody uzyskane przez Wnioskodawcę na terytorium Chin w 2019 r. należy poddać analizie przepisy właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, tj. Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Chińskiej Republiki Ludowej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Pekinie dnia 7 czerwca 1988 r. (Dz. U. 1989 r., Nr 13, poz. 65).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ww. Umowy, bez względu na postanowienia artykułów 14 i 15 dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu działalności artystycznej, na przykład artysty scenicznego, filmowego, radiowego lub telewizyjnego, jak też muzyka lub sportowca, z osobiście wykonywanej w tym charakterze działalności w drugim Umawiającym się Państwie, może być opodatkowany w tym drugim Państwie.

Stosownie do art. 17 ust. 2 powyższej Umowy, jeżeli dochód mający związek z osobistą działalnością wykonywaną przez takiego artystę lub sportowca nie jest wypłacany artyście lub sportowcowi, ale innej osobie, dochód taki - bez względu na postanowienia artykułów 7, 14 i 15 niniejszej umowy będzie opodatkowany w tym Umawiającym się Państwie, w którym działalność takiego artysty lub sportowca jest wykonywana.

W myśl art. 17 ust. 3 ww. Umowy, bez względu na postanowienia ustępów 1 i 2 niniejszego artykułu dochód uzyskany przez artystów lub sportowców, mających miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, z tytułu działalności prowadzonej w drugim Umawiającym się Państwie, wykonywanych w ramach programu wymiany kulturalnej lub sportowej, uzgodnionego między Rządami obu Umawiających się Państw, będzie zwolniony z opodatkowania w tym drugim Umawiającym się Państwie.

Zgodnie z Komentarzem do art. 17 Konwencji Modelowej OECD, chociaż nie ma dokładnej definicji określenia sportowiec, nie jest ono ograniczone tylko do uczestników tradycyjnych pokazów sportowych, jak biegi, skoki, pływanie. Obejmuje ono także graczy w golfa, dżokejów, piłkarzy, graczy w krykieta, tenisistów oraz rajdowców samochodowych.

Art. 17 ww. Umowy ma również zastosowanie do dochodu z innej działalności, która uważana jest powszechnie za rozrywkową, jak bilard, snooker, brydż i szachy. ().

Ustęp 1 ma zastosowanie do dochodu osiąganego, pośrednio lub bezpośrednio z występów, przez indywidualnego artystę lub sportowca. ().

Ustęp ma zastosowanie bez względu na to, kto dochód wypłaca. Na przykład obejmuje nagrody i wyróżnienia przyznane przez federację, stowarzyszenie lub ligę narodową ekipie lub osobie indywidualnej w związku z konkretną imprezą sportową. ()

Oprócz powyższych przykładów istnieje pewna liczba przypadków, w których trudno jest ustalić, czy konkretna część dochodu jest osiągnięta przez osoby z jej osobistej działalności jako artysty lub sportowca. Przy rozstrzyganiu takich sytuacji może być użyteczna następująca zasada: powołanie się na artystę lub sportowca obejmuje każdą osobę, która występuje w tym charakterze nawet w pojedynczym przypadku. Tak więc, art. 17 może mieć zastosowanie do amatora, który wygrywa pieniężną nagrodę sportową, lub osoby, która nie jest aktorem, ale uzyskuje honorarium za jedyne pokazanie się w filmie lub w telewizyjnej reklamie handlowej.

W dniu 22 czerwca 2015 r. podjęta została uchwała 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego o sygn. akt II FPS 1/15, w której wskazano, że zgodnie z art. 17 ust. 1 Modelu konwencji w sprawie opodatkowania dochodu i majątku, przyjętego przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju bez względu na postanowienia art. 7 i art. 15, dochód osoby mającej miejsce zamieszkania w umawiającym się państwie, uzyskany z tytułu działalności artystycznej, na przykład artysty scenicznego, filmowego, radiowego lub telewizyjnego, jak muzyka lub sportowca, osobiście wykonywanej w drugim umawiającym się państwie, może być opodatkowany w tym drugim państwie. Przepis ten dotyczy wszelkich dochodów, jakie osoba będąca sportowcem osiąga z wykonywanej osobiście działalności, przy czym działalność ta musi być wykonywana w roli sportowca (por. K.Tetlak, Opodatkowanie dochodów sportowców biorących udział w międzynarodowych imprezach sportowych, Warszawa 2012, s. 63). Tytuły prawne, z jakich sportowcy mogą uzyskiwać przychody są różne w różnych państwach. Mogą to być zarówno umowy o pracę (por. wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 15 grudnia 1995 r., C-415/93 Union Royale Belge de Sociétés de Football Association i inni przeciwko Jeanowi-Marcowi Bosmanowi, ECR I-4912), umowy cywilnoprawne, w tym także zawierane w ramach działalności gospodarczej (przykładowo w Austrii, por. W. Cajsel, Prawne aspekty zatrudniania sportowców w Polsce a prawo Unii Europejskiej (w:) Unia Europejska a sport. Implikacje członkostwa w Unii Europejskiej dla polskiego sportu, red. J. Foks, Warszawa 2006, s.80-81). W Modelu (na którym wzorowana jest większość umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych przez Polskę) określono zakres podmiotowo-przedmiotowy opodatkowania poprzez odwołanie się do działalności podatnika jako sportowca, niezależnie od formy tej jego aktywności i jego profesjonalizmu. Decydujące znaczenie ma w tym przypadku stwierdzenie, że dochód osiągnął sportowiec, działający w tym charakterze. W przepisach krajowych kryterium zaliczenia przychodu stanowi natomiast jego osiągnięcie z uprawiania sportu (decydujące jest kryterium przedmiotowe).

Stosownie do treści art. 22 ust. 1 Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, tj. Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Chińskiej Republiki Ludowej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej umowy i powstające w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie.

W myśl art. 22 ust. 2 ww. Umowy, jednakże części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, gdzie powstają, inne niż wymienione w ustępie 1 niniejszego artykułu, które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej umowy, będą opodatkowane tylko w tym Umawiającym się Państwie.

Art. 23 ust. 1 lit. a) i lit. d) ww. Umowy określa sposób postępowania w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu z zastosowaniem metody wyłączenia z progresją. Zgodnie z powołanym przepisem, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami umowy może być opodatkowany w Chinach, to Polska z zastrzeżeniem postanowień liter b)-d) niniejszego ustępu zwolni taki dochód od opodatkowania. Jeżeli zgodnie z postanowieniami umowy uzyskany dochód osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce jest zwolniony z opodatkowania w Polsce, to Polska może przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu tej osoby zastosować stawkę podatku, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był zwolniony od opodatkowania.

Powyższy zapis odpowiada w swej treści art. 23A ust. 3 Konwencji Modelowej OECD, który stanowi mianowicie, że jeżeli zgodnie z jakimkolwiek postanowieniem umowy, dochód osiągnięty lub majątek posiadany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie jest zwolniony od opodatkowania w tym Państwie, to jednak to Państwo może przy obliczeniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku takiej osoby wziąć pod uwagę zwolniony od podatku dochód i majątek.

Odnosząc powyższe do postanowień art. 17 ww. Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Chińskiej Republiki Ludowej, jeżeli działalność Wnioskodawcy na terenie Chin nie była wykonywana w ramach programu wymiany kulturalnej lub sportowej uzgodnionego między rządami Polski i Chin, to otrzymana przez Wnioskodawcę część nagrody wygranej podczas turnieju (...) może być opodatkowana zarówno w Polsce, jak i w Chinach stosownie do tego przepisu. Przy tym, w świetle postanowień ww. umowy w takim przypadku znajduje zastosowanie metoda wyłączenia z progresją określona w art. 23 ust. 1 lit. a) i d) ww. Umowy.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz obowiązujące przepisy prawa stwierdzić należy, że w przypadku wybranej przez Wnioskodawcę formy opodatkowania (podatku liniowego) dochody uzyskane przez Wnioskodawcę na terytorium Chin są zwolnione z opodatkowania w Polsce na podstawie art. 23 ust. 1 lit. a) ww. umowy. Nie podlegają tym samym łączeniu z pozostałymi dochodami osiągniętymi z działalności gospodarczej. Jednocześnie dochody uzyskane na terytorium Chin pozostają też bez wpływu na wysokość podatku od pozostałych dochodów Wnioskodawcy z tytułu tej działalności podlegających opodatkowaniu w Polsce.

Zauważyć należy, że w załączniku PIT/ZG dołączanym do zeznania PIT-36L, wykazywane są jedynie dochody z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej wykonywanej za granicą lub ze źródeł przychodów położonych za granicą, które podlegają opodatkowaniu w Polsce, zgodnie z art. 30c ust. 4 i 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. gdy dochód został uzyskany w państwie, z którym Polska nie zawarła umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania lub gdy dochody ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie są zwolnione od opodatkowania na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania co nie ma zastosowania w rozpatrywanej sprawie.

Tutejszy Organ zaznacza, że niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie w zakresie opodatkowania nagrody otrzymanej w turnieju w Chinach będącej przedmiotem zapytania Wnioskodawcy i nie odnosi się do dochodów uzyskanych z tytułu nagród otrzymanych w turniejach zdobytych przez Wnioskodawcę na terenie innych krajów oraz ryczałtowego wynagrodzenia za usługi pozostałe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID - 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 i 567) dodany przez art. 1 pkt 14 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu. W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Stanowisko

prawidłowe

Komentarz

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej