Temat interpretacji
Zwolnienie przedmiotowe – sprzedaż premiowa.
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzeń przyszłych
Sp. z o.o. (dalej „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest podmiotem świadczącym usługi zarządzania najmami (dalej „Usługi”).
Działalność Spółki polega na dokonywaniu w imieniu właścicieli lokali wszelkich zleconych przez nich czynności związanych z wynajmowaniem tych lokali, ich przystosowaniem dla potrzeb wynajmu, rozliczeniami i wszelkimi kontaktami z najemcami, odbiorami lokali i ich przekazaniami itd. Z tytułu świadczenia Usług Spółka pobiera wynagrodzenie, które stanowi jej przychód podlegający opodatkowaniu PDOP.
W celu zwiększenia liczby klientów, a tym samym zwiększenia przychodów z tytułu świadczenia Usług, Spółka planuje zorganizować program partnerski (dalej „Program”).
Program kierowany jest do osób („Partnerów”), które mogą znać właścicieli nieruchomości na wynajem, mając kontakty np. w branży nieruchomości, finansowej, budowlanej, architektonicznej i in.
Do Programu będą mogli przystąpić Partnerzy będący jedynie konsumentami, tzn. osoby fizyczne, które wysyłając Spółce formularz zgłoszeniowy do Programu potwierdzą, iż nie występują w tym zakresie jako prowadzący działalność gospodarczą oraz zaakceptują regulamin Programu. Partnerami nie będą mogły zostać osoby, które mając podpisaną ze Spółką umowę o świadczenie Usług zawarły ją w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, ani osoby dla których uczestnictwo w Programie odbywałoby się z związku z taką działalnością. Po zaakceptowaniu zgłoszenia przez Spółkę, Partnerzy otrzymają Unikalny Identyfikator Partnera.
W ramach Programu Spółka przekaże zarejestrowanym Partnerom materiały reklamowe dla potencjalnych klientów Spółki. Partnerzy będą mogli je wykorzystywać podczas kontaktów z potencjalnymi klientami, przedstawiając im zakres Usług Spółki. Partnerzy przekazywać będą potencjalnym klientom Spółki dane kontaktowe Spółki lub Spółce dane kontaktowe do tych potencjalnych klientów. Jeśli w wyniku bezpośredniego kontaktu Spółki z potencjalnym klientem – właścicielem lokalu wskazanym przez Partnera dojdzie do podpisania z nim przez Spółkę umowy o świadczenie Usług („skuteczne polecenie”), Partnerowi wypłacona zostanie nagroda („Nagroda”) w wysokości 300 zł. Nagroda ta może zostać określona w innej wysokości, niemniej jednak jej jednorazowa wysokość nie będzie przekraczać 2.000 zł.
Nagroda dla Partnera za pojedyncze skuteczne polecenie będzie miała postać przelewu na wskazany przez niego rachunek bankowy. Kwota Nagrody za pojedyncze skuteczne polecenie w żadnym wypadku nie przekroczy kwoty 2.000 zł. W przypadku, gdyby Partner dokonał większej liczby skutecznych poleceń w danym okresie (miesiąc, rok podatkowy), zostaną mu przekazane Nagrody za każde skuteczne polecenie. W tym wypadku suma Nagród może przekroczyć kwotę 2.000 zł.
Przystąpienie do Programu będzie miało charakter całkowicie dobrowolny. Program nie będzie miał charakteru konkursu, nie będzie zawierał elementów rywalizacji, losowości, przyznanie Premii nie będzie wynikiem przypadku. Każdy zarejestrowany Partner, który spełni warunki określone w regulaminie Programu, otrzyma Nagrodę.
Fundatorem Nagród przekazywanych w ramach Programu będzie Spółka.
Pytania
1.Czy wartość Nagrody przekazanej przez Wnioskodawcę Partnerowi w wyniku skutecznego polecenia stanowi nagrodę ze sprzedaży premiowej, która podlega zwolnieniu z PDOF na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 UPDOF?
2.Czy na Wnioskodawcy będą ciążyć obowiązki płatnika PDOF, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz 42 ust. 1 i 1a UPDOF, od wypłacanych Nagród?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1.
Zdaniem Wnioskodawcy, Nagrody przekazywane Partnerom z tytułu skutecznego polecenia Usług Wnioskodawcy będą stanowić nagrody związane ze sprzedażą premiową, które na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 UPDOF korzystają ze zwolnienia z PDOF.
Ad. 2.
Zdaniem Wnioskodawcy, na Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika PDOF, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 i 1 a UPDOF, od wypłacanych Nagród.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 UPDOF, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Art. 10 ust. 1 UPDOF, określa źródła przychodów, wśród których wymienia między innymi przychody z tzw. innych źródeł.
W myśl art. 20 ust. 1 za przychody z innych źródeł, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Jak wynika z powyższego przepisu, przychodami z innych źródeł są wszelkie przychody, które nie mieszczą się w źródłach przychodów zdefiniowanych wprost przez inne przepisy UPDOF (np. w przychodach ze stosunku pracy, przychodach z działalności gospodarczej, itp.), w tym nagrody i premie. Oznacza to, iż nagrody, które podatnik uzyskuje w ramach sprzedaży premiowej traktowane powinny być jak przychody z innych źródeł.
Wartość takich nagród podlega co do zasady opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% nagrody, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 UPDOF.
Stanowi on, że od przychodów z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Jednakże, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 68 UPDOF, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2.000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Wobec powyższego, aby wartość Nagrody przekazanej Partnerowi w ramach Programu mogła korzystać ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 UPDOF, a co za tym idzie – aby w związku z przekazaniem Nagrody Spółka nie była zobowiązana potrącać zryczałtowanego 10% podatku dochodowego, zdaniem Spółki muszą zostać spełnione łącznie następujące trzy warunki:
- nagroda przekazana Partnerowi musi być nagrodą przekazaną w ramach sprzedaży premiowej towarów lub usług,
- jednorazowa wartość Nagrody nie będzie mogła przekroczyć kwoty 2.000 zł,
- nagroda nie będzie mogła być przekazana Partnerowi w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą i stanowić przychodu z tej działalności.
Zdaniem Wnioskodawcy wszystkie powyższe warunki zostaną w przedstawionym w opisie zdarzeniu przyszłym spełnione.
A. Pojęcie sprzedaży premiowej.
Pomimo tego, że ustawodawca posłużył się w UPDOF wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to nie sformułował definicji tego pojęcia ani w samej UPDOF, ani w żadnej innej ustawie podatkowej. W tej sytuacji, zgodnie z zasadami wykładni, w celu zdefiniowania tego pojęcia w pierwszej kolejności należy posłużyć się wykładnią językową.
Zgodnie z Wielkim Słownikiem Języka Polskiego (www.wsjp.pl), pojęcie „sprzedaż” oznacza „oddawanie towarów lub usług za określoną sumę pieniędzy”, natomiast pojęcie „premia” oznacza „nagrodę”. Zgodnie natomiast ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl) „sprzedaż” oznacza „odstępowanie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującemu za określoną sumę”, a pojęcie „premia”, „premiowy” oznacza „nagrodę za coś, często mającą zachęcić do czegoś osobę nagradzaną”.
W konsekwencji za sprzedaż premiową uznać należy taką sprzedaż towarów lub usług, w związku z którą osoba, która zachowała się w sposób zgodny z regulaminem sprzedaży premiowej, ma prawo do otrzymania nagrody. Oznacza ona zatem oddawanie towarów lub świadczenie usług w zamian za wynagrodzenie, z którą to czynnością związana jest dla tej osoby określona nagroda.
Zgodnie z art. 535 Kodeksu cywilnego, za sprzedaż uznaje się taką umowę, w ramach której sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Jak wynika z powyższego przepisu, cywilnoprawna definicja sprzedaży dotyczy wprost jedynie rzeczy, nie dotyczy natomiast usług. Tymczasem zgodnie z przepisami UPDOF, za sprzedaż premiową uznaje się nie tylko sprzedaż rzeczy, ale także sprzedaż usług. Oznacza to, iż pojęcie sprzedaży zostało uregulowane w przepisach podatkowych w sposób autonomiczny w stosunku do prawa cywilnego, obejmując tym pojęciem szerszy zakres czynności (nie tylko sprzedaż rzeczy, ale także sprzedaż usług).
Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem, prawo podatkowe jest autonomiczną gałęzią prawa, do której nie można automatycznie przenosić pojęć zdefiniowanych dla potrzeb innych gałęzi prawa, o ile nie wynika to wyraźnie z ustawy podatkowej.
W konsekwencji brak jest podstaw do zawężania zakresu pojęcia sprzedaży premiowej wyłącznie do sprzedaży towarów. Stanowisko to znajduje uzasadnienie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 lipca 2013 r. (sygn. III SA/Wa 381/13), który wskazał, że sprzedaż premiowa w rozumieniu przepisów podatkowych jest pojęciem szerszym niż sprzedaż w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego, który ponadto, jak trafnie wskazała Strona, nie zna pojęcia „sprzedaży premiowej”.
Powyższe ma zastosowanie także do kwestii ustalenia osoby, która w związku ze sprzedażą premiową określoną w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy może otrzymać nagrodę. Z żadnego przepisu UPDOF nie wynika, że nagrodzonym musi być osoba, która dokonała zakupu towaru lub usługi. Zdaniem Wnioskodawcy nagrodzonym w rozumieniu powyższego przepisu może być też inna osoba, która przyczyniła się do zawarcia przez niego umowy sprzedaży rzeczy lub usługi. Wystarczy, aby została nagrodzona w związku z zawarciem przez Wnioskodawcę jako organizatora sprzedaży premiowej umowy sprzedaży rzeczy lub usługi.
Za takim sposobem interpretacji przemawia również sama konstrukcja przedmiotowego przepisu. Zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 UPDOF ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Ustawodawca zwalnia z podatku „wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową", a nie „nabywcę” lub „nagrodę dla nabywcy”. Kluczową przesłanką zwolnienia jest zatem związek pomiędzy przyznaną nagrodą, a dokonaną sprzedażą. Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towaru lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez tego sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu; także inna, niż nabywca towaru lub usługi. Zdaniem Wnioskodawcy osobą taką może być również osoba polecająca towary lub usługi sprzedawcy (Partner), która spełniła warunki określone w regulaminie ogłoszonego przez sprzedawcę Programu mającej za zadanie premiowanie sprzedaży Usług (dokonała skutecznego polecenia Usługi, i która za to skuteczne polecenie otrzymuje od Wnioskodawcy przyrzeczoną w regulaminie Programu nagrodę.
Analizując zakres stosowania zwolnienia z opodatkowania nagród związanych ze sprzedażą premiową należy również odnieść się do celu, jaki ma realizować to zwolnienie. Rolą sprzedaży premiowej jest zmotywowanie potencjalnego nabywcy do dokonania określonego w regulaminie akcji zakupu. Taki cel realizować może nie tylko akcja skierowana bezpośrednio do nabywców (kup towar/usługę, a otrzymasz dodatkową nagrodę), ale również do innych osób, których działania mogą się przyczynić do sprzedaży promowanego produktu.
Zdaniem Wnioskodawcy należy zatem uznać, iż organizowany Program spełnia wskazane powyżej cechy sprzedaży premiowej. Jego celem jest zwiększenie liczby sprzedanych przez Wnioskodawcę Usług Nagroda w ramach Programu będzie miała na celu skłonienie Partnera do określonego działania, to znaczy do namówienia innej osoby do zawarcia umowy nabycia Usług Wnioskodawcy. Podstawowym warunkiem przyznania Nagrody Partnerowi będzie zakup usług oferowanych przez Wnioskodawcę przez poleconego klienta (tj. zawarcie umowy o świadczenie Usług pomiędzy Wnioskodawcą i poleconym klientem).
W konsekwencji – zdaniem Wnioskodawcy – Nagrody przekazane Partnerom stanowić będą nagrody ze sprzedaży premiowej.
B. Jednorazowa wartość Nagrody
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 UPDOF, wolna od podatku dochodowego jest wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług, jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 2.000 zł.
Ustawodawca – definiując limit zwolnienia podatkowego - odniósł się do „jednorazowej” wartości nagród przekazanych w ramach sprzedaży premiowej, a nie łącznej wartości wszystkich nagród przekazanych w związku ze sprzedażą premiową w danym okresie (np. w roku podatkowym). Oznacza to, że każdorazowe przekazanie nagrody w związku z dokonaniem danej sprzedaży usługi będzie skutkować zwolnieniem takiej nagrody z PDOF, o ile wartość takiej nagrody nie przekroczy kwoty 2.000 zł. W takim wypadku zwolnienie podatkowe będzie obowiązywać także wtedy, gdy polecony klient dokona zakupu od jednego sprzedawcy kilku premiowanych usług lub też poleconych zostanie kilku klientów, którzy zakupią od sprzedawcy jego usługi, i w związku z każdym zakupem zostanie przekazana określona w regulaminie sprzedaży premiowej nagroda, a suma wartości nagród przekroczy kwotę 2.000 zł.
W ramach planowanego przez Wnioskodawcę Programu chce on nagradzać Partnera za każdą skutecznie zawartą z jego polecenia umowę świadczenia Usług. Partner, który skutecznie poleci Wnioskodawcę jednego klienta (z którym Wnioskodawca zawrze umowę o świadczenie Usług), otrzyma jedną Nagrodę o wartości 300 zł (zawsze poniżej 2.000 zł). Partner, który w okresie trwania Programu skutecznie poleci kilku klientów (z którymi Wnioskodawca zawrze umowy o świadczenie Usług), będzie uprawniony do otrzymania kilku Nagród (po jednej za każde skuteczne polecenie).
Ponieważ wartość pojedynczej Nagrody w żadnym wypadku nie będzie mogła przekroczyć kwoty 2.000 zł, zdaniem Wnioskodawcy wszystkie te Nagrody przekazane w ramach Programu będą korzystać ze wskazanego zwolnienia. Zwolnienie to będzie miało zastosowanie nawet w sytuacji, gdy suma ich wartość przekroczy 2.000 zł.
C. Przekazanie Nagrody bez związku z działalnością gospodarczą
Wskazane zwolnienie od PDOF nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności. Wolne od podatku są zatem jedynie nagrody przekazane podatnikowi w związku ze sprzedażą premiową, jeżeli podatnik nie otrzymuje tej nagrody w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jeżeli podatnik uczestniczyłby w programie sprzedaży premiowej jako prowadzący działalność gospodarczą, takie przekazanie nie korzystałoby ze zwolnienia od PDOF, a beneficjent nagrody byłby zobowiązany wykazać jej wartość jako przychód z działalności gospodarczej.
Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego Partnerami nie będą mogły zostać osoby, które mając podpisaną ze Spółką umowę o świadczenie Usług zawarły ją w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, ani osoby dla których uczestnictwo w Programie odbywałoby się z związku z taką działalnością. Oznacza to, iż wszystkie osoby biorące udział w Programie będą w nim występować jako osoby nieprowadzące działalności gospodarczej, a zatem będą mogły korzystać ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 UPDOF.
W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy:
1.Nagrody przekazywane Partnerom z tytułu skutecznego polecenia Usług Wnioskodawcy będą stanowić nagrody związane ze sprzedażą premiową, które na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 UPDOF korzystają ze zwolnienia z opodatkowania PDOF.
2.Na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika PDOF, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 i la UPDOF, od wypłacanych Nagród.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm):
płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:
- obliczenie,
- pobranie,
- wpłacenie
– podatku, zaliczki.
Z kolei stosownie do art. 30 § 1 ww. ustawy:
płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 Ordynacji podatkowej, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.
Przechodząc na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy wskazać, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W świetle powyższego przepisu podatkiem dochodowym nie są objęte wyłącznie dochody wymienione w art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.
Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie w pkt 9 wymieniono:
inne źródła.
Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy, w tym również premie przyznawane w związku z uczestnictwem w różnego rodzaju akcjach, czy programach.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy:
zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.
Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
W myśl natomiast art. 41 ust. 1 cyt. ustawy:
osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 1 ww. ustawy:
płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Na mocy art. 42 ust. 1a omawianej ustawy:
w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.
Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że są Państwo podmiotem świadczącym usługi zarządzania najmami. Działalność Państwa polega na dokonywaniu w imieniu właścicieli lokali wszelkich zleconych przez nich czynności związanych z wynajmowaniem tych lokali, ich przystosowaniem dla potrzeb wynajmu, rozliczeniami i wszelkimi kontaktami z najemcami, odbiorami lokali i ich przekazaniami itd. W celu zwiększenia liczby klientów, a tym samym zwiększenia przychodów z tytułu świadczenia usług, planują Państwo zorganizować program partnerski (dalej „Program”). Program kierowany jest do osób („Partnerów”), które mogą znać właścicieli nieruchomości na wynajem, mając kontakty np. w branży nieruchomości, finansowej, budowlanej, architektonicznej i in. Do Programu będą mogli przystąpić Partnerzy będący jedynie konsumentami, tzn. osoby fizyczne, które wysyłając Spółce formularz zgłoszeniowy do Programu potwierdzą, iż nie występują w tym zakresie jako prowadzący działalność gospodarczą oraz zaakceptują regulamin Programu. Partnerami nie będą mogły zostać osoby, które mając podpisaną z Państwem umowę o świadczenie Usług zawarły ją w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, ani osoby dla których uczestnictwo w Programie odbywałoby się z związku z taką działalnością. W ramach Programu przekażą Państwo zarejestrowanym Partnerom materiały reklamowe dla potencjalnych klientów. Partnerzy będą mogli je wykorzystywać podczas kontaktów z potencjalnymi klientami, przedstawiając im zakres Państwa Usług. Partnerzy przekazywać będą potencjalnym klientom dane kontaktowe Państwa lub Państwu dane kontaktowe do tych potencjalnych klientów. Jeśli w wyniku bezpośredniego kontaktu Państwa z potencjalnym klientem – właścicielem lokalu wskazanym przez Partnera dojdzie do podpisania z nim przez Państwo umowy o świadczenie Usług („skuteczne polecenie”), Partnerowi wypłacona zostanie nagroda („Nagroda”) w wysokości 300 zł. Nagroda ta może zostać określona w innej wysokości, niemniej jednak jej jednorazowa wysokość nie będzie przekraczać 2.000 zł. Kwota Nagrody za pojedyncze skuteczne polecenie w żadnym wypadku nie przekroczy kwoty 2.000 zł. W przypadku, gdyby Partner dokonał większej liczby skutecznych poleceń w danym okresie (miesiąc, rok podatkowy), zostaną mu przekazane Nagrody za każde skuteczne polecenie. W tym wypadku suma Nagród może przekroczyć kwotę 2.000 zł. Przystąpienie do Programu będzie miało charakter całkowicie dobrowolny. Program nie będzie miał charakteru konkursu, nie będzie zawierał elementów rywalizacji, losowości, przyznanie Premii nie będzie wynikiem przypadku. Każdy zarejestrowany Partner, który spełni warunki określone w regulaminie Programu, otrzyma Nagrodę. Fundatorem Nagród przekazywanych w ramach Programu będą Państwo.
Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że po stronie Polecającego z tytułu przyznawanych premii powstaje przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednakże fakt, że uczestnik akcji promocyjnej uzyskuje przychód podatkowy, nie musi automatycznie oznaczać konieczności zapłaty podatku dochodowego. W niektórych sytuacjach ma bowiem zastosowanie zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku odchodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest:
wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem aby:
- otrzymana nagroda była związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
- jednorazowa wartość nagród nie przekroczyła kwoty 2000 zł,
- nagroda z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie została otrzymana w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Pomimo, że ustawodawca posłużył się w omawianym zwolnieniu wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie, wskazał jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.
W związku z powyższym, dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.
Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.
Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740 ze zm.).
Zgodnie z treścią art. 535 ww. kodeksu:
przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.
Z kolei za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś – internetowy Słownik języka polskiego (www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.
Analizując zakres stosowania zwolnienia z opodatkowania dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie sposób nie odnieść się do celu jaki ma realizować to zwolnienie. Rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie kontrahenta do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty przedsiębiorcy, wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedawcy przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami. Te cele realizują niewątpliwie wszelkiego rodzaju akcje promocyjne, które zmierzają do zachęcania uczestników danej akcji do polecania innym oferty sprzedawcy, a tym samym do zwiększania przychodów ze sprzedaży usług.
Dodatkowo należy zauważyć, że zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 omawianej ustawy ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Ustawodawca w treści powyższego przepisu, jak i w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy posługuje się pojęciem „nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie premią z tytułu sprzedaży. Zatem ustawodawca zwalnia z podatku „wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie „nabywcę” lub „nagrodę dla nabywcy”. Kluczową przesłanką zwolnienia jest zatem związek pomiędzy przyznaną nagrodą, a dokonaną sprzedażą. Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towaru lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, także inna, niż nabywca towaru lub usługi. Podkreślenia wymaga, że istotne z punktu widzenia zastosowania zwolnienia dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie są cechy podmiotu wydającego i otrzymującego nagrodę, a jedynie to, czy istnieje związek pomiędzy przyznaną nagrodą a sprzedażą.
W analizowanym przypadku taki związek niewątpliwie istnieje. Celem programu jest zwiększenie liczby sprzedanych przez Państwo Usług. Nagroda w ramach Programu będzie miała na celu skłonienie Partnera do określonego działania, to znaczy do namówienia innej osoby do zawarcia umowy nabycia Państwa Usług. Podstawowym warunkiem przyznania Nagrody Partnerowi będzie zakup usług oferowanych przez Państwo przez poleconego klienta (tj. zawarcie umowy o świadczenie Usług pomiędzy Państwem i poleconym klientem). Istotne z punktu widzenia zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wystąpienie sprzedaży i związku między sprzedażą i nagrodą. Oba te elementy w analizowanym sprawie bezsprzecznie istnieją, bowiem sprzedaż usług wystąpi między Państwem i osobą Poleconą, która dokona zakupu usługi w wyniku działania osoby Polecającej. Ponadto z punktu widzenia możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku wypłaty nagród w ramach sprzedaży premiowej znaczenie ma fakt, czy jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy 2.000 zł.
Poprzez pojęcie „jednorazowa wartość nagrody”, o którym mowa w powołanym powyżej przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy rozumieć wartość każdej odrębnie wydanej nagrody. Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych w ciągu roku (czy innego okresu) nagród oraz łączna ich wartość. Zatem, wartość nagrody pieniężnej określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania stanowi jednorazową wartość nagrody w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy.
Wobec powyższego stwierdzić należy, że świadczenia pieniężne dokonywane przez Państwo na rzecz Partnerów w związku z opisanym programem stanowią nagrody uzyskane w ramach sprzedaży premiowej towarów lub usług w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie tego przepisu. Tym samym na Państwie nie ciążą obowiązki płatnika.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).