Temat interpretacji
Możliwość skorzystania z rozliczenia za 2022 r. w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 lipca 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 23 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 września 2022 r. (wpływ 14 września 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prosi Pani o wydanie interpretacji podatkowej za 2022 r. (od 1 lipca 2022 r. po wprowadzeniu Polskiego Ładu 2.0).
19 maja 2022 r. Sąd Okręgowy … rozwiązał małżeństwo pomiędzy ..... i powierzył wykonywanie władzy rodzicielskiej nad synem ..... (lat 9) matce z jednoczesnym ograniczeniem ojcu ..... do współdecydowania o istotnych sprawach dziecka. Sąd ustalił kontakty ojca z dzieckiem na 1 weekend w miesiącu, 1 tydzień podczas ferii zimowych, 2 tygodnie w wakacje i przyznał alimenty na syna. Orzeczenie Sądu podlega wykonaniu jako prawomocne od dnia 27 maja 2022 r.
Po rozwodzie Pani stan cywilny pozostaje bez zmian: rozwódka (w okresie którego dotyczy wniosek Pani stan cywilny - rozwódka).
Syn nie otrzymuje zasiłku pielęgnacyjnego ani renty.
Syn uczy się i uczęszcza do Szkoły Podstawowej … – obecnie trzecia klasa.
Syn mieszka z matką (Panią). Pani wraz z synem mieszkacie sami przy ul. ….
Ojciec dziecka mieszka w innym mieście (…, gmina …, stan na lipiec 2022).
Oprócz terminów wyznaczonych przez Sąd oraz opłacania alimentów, ojciec dziecka nie odwiedza syna, nie interesuje się nim.
Ojciec dziecka nie uczestniczy w codziennym życiu syna, nie zawozi ani nie odbiera go ze szkoły, nie pomaga w lekcjach, nie uczestniczy w życiu szkolnym ani pozaszkolnym syna, nie dba o kontakty z rówieśnikami, nie dba o rozwój emocjonalny ani fizyczny, nie opiekuje się synem w chorobie (nie przebywa z nim podczas zwolnień lekarskich, nie zabezpiecza wizyt lekarskich), nie dba o zabezpieczanie jego potrzeb medycznych, zdrowotnych jak szczepienia, testy alergiczne, leki na alergie (syn jest alergikiem), nie organizuje ani nie zabezpiecza zajęć dodatkowych zgodnie z potrzebami syna. Nie rozwija żadnych jego zainteresowań. Nie bierze udziału w żadnych ważnych wydarzeniach w życiu syna (zakończenie/rozpoczęcie roku szkolnego, egzaminy na wyższe pasy w klubie Taekwondo, występy/koncerty gry na pianinie w szkole muzycznej). Nie pomaga w jego wychowaniu. Nie spędza czasu z dzieckiem (poza sporadycznymi terminami wyznaczonymi przez sąd). Ojciec nie uczestniczy w wychowaniu dziecka ani nie ma wpływu na wychowanie dziecka.
Od 1 lipca 2022 r. ojciec spędził z synem 2 tygodnie wakacji, w sierpniu nie odwiedził syna, we wrześniu (stan na 14 września 2022 r.) nie odwiedził syna.
W roku podatkowym 2022 (od 1 lipca 2022 r.) w stosunku do Pani ani do Pani syna Piotra nie miały zastosowania przepisy: art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnej produkcji rolnej podatkiem liniowym); ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem dochodów z prywatnego najmu; ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów osób duchownych; ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym oraz ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Jest Pani osobą pracującą (umowa na czas nieokreślony) i w roku podatkowym 2022 osiągnęła Pani dochody opodatkowane według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Za rok podatkowy objęty wnioskiem (od 1 lipca 2022 r.) zamierza Pani złożyć wniosek, wyrażony w zeznaniu podatkowym, o preferencyjne rozliczenie dochodów w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko w terminie, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym.
Pytanie
Czy w zaistniałej sytuacji za rok 2022 (od 1 lipca 2022 r.) przysługuje Pani prawo do skorzystania z możliwości rozliczania się jako rodzic samotnie wychowujący dziecko?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, jako osoba sprawująca stałą, codzienną, faktyczną opiekę nad synem ....., mieszkająca z nim na co dzień, dbająca o jego edukację, wykonująca wszystkie obowiązki, dzięki którym dziecko będzie wychowywane w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój (fizyczny, emocjonalny), zdrowie – ma Pani prawo rozliczać się na zasadach przewidzianych dla osób samotnie wychowujących dzieci......, dbająca o jego rozwój emocjonalny, fizyczny, medyczny, edukację, ma Pani prawo rozliczać się na zasadach przewidzianych dla osób samotnie wychowujących dzieci.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), który to przepis stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2022 r.:
Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
1) małoletnie,
2) pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
3) pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie
- podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.
Stosownie do art. 6 ust. 4d ww. ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.
Art. 6 ust. 4f ww. ustawy stanowi:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2019 r. poz. 2407 oraz z 2021 r. poz. 1162, 1981 i 2270).
W myśl art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:
1) stosuje przepisy:
a) art. 30c lub
b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
- w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2) podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Z powyższego wynika, że ustawodawca uzależnił prawo do skorzystania z preferencyjnych zasad obliczania podatku dochodowego dla osób samotnie wychowujących dzieci od spełnienia łącznie następujących warunków:
·posiadania statusu osoby samotnie wychowującej dzieci (dziecko),
·wychowywania samotnie w roku podatkowym dzieci (dziecka),
·nieuzyskiwania przez rodzica i dzieci (dziecko) przychodów/dochodów, do których zastosowanie mają przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego – w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych,
·nieuzyskiwania przez pełnoletnie dzieci (dziecko) dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148, w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek określonej w art. 27 ust. 1b pkt 1 oraz stawki podatku, określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej.
Przepis art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może być odczytywany w ten sposób, że każda osoba mająca dzieci i znajdująca się w stanie wolnym określonym w tym przepisie jest osobą samotnie wychowującą dziecko.
Z istoty pojęcia „osoby samotnie wychowującej dziecko” wynika, że jest to osoba, która w określonej sytuacji, w określonym czasie, tj. w roku podatkowym, zupełnie sama (bez udziału drugiej osoby), zajmuje się wychowywaniem dziecka. Jak wynika z powyższego, ustawodawca uzależnił prawo do skorzystania z preferencyjnych zasad rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych od spełnienia m.in. warunku samotnego wychowywania w roku podatkowym dzieci (dziecka) wymienionych w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. Przepis ten wymienia enumeratywnie osoby, którym przysługuje status osób samotnie wychowujących dzieci, odwołując się zarówno do statusu cywilnoprawnego osoby wychowującej dzieci, jak również do tego, że osoba ta w roku podatkowym musi faktycznie wychowywać dzieci samotnie, tj. bez wsparcia drugiego z rodziców.
Z uwagi na to, że ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawarł definicji pojęcia „wychowywać”, należy odwołać się do jego definicji słownikowych. „Wychowywać” w słownikowym rozumieniu oznacza: zapewniając byt doprowadzić do osiągnięcia pełnego rozwoju psychicznego i fizycznego. Wychowywanie polega na stałym troszczeniu się o byt materialny dziecka oraz o jego rozwój emocjonalny.
Z opisu sprawy wynika, że 19 maja 2022 r. sąd rozwiązał Pani małżeństwo i powierzył wykonywanie władzy rodzicielskiej nad dziewięcioletnim synem Pani, z jednoczesnym ograniczeniem ojcu do współdecydowania o istotnych sprawach dziecka. Sąd ustalił kontakty ojca z dzieckiem na 1 weekend w miesiącu, 1 tydzień podczas ferii zimowych, 2 tygodnie w wakacje i przyznał alimenty na syna. Orzeczenie sądu podlega wykonaniu jako prawomocne od dnia 27 maja 2022 r.
Po rozwodzie Pani stan cywilny pozostaje bez zmian: rozwódka.
Syn nie otrzymuje zasiłku pielęgnacyjnego ani renty.
Syn uczy się i uczęszcza do szkoły podstawowej.
Syn mieszka z matką (Panią). Ojciec dziecka mieszka w innym mieście.
Oprócz terminów wyznaczonych przez sąd oraz opłacania alimentów ojciec nie odwiedza syna, nie interesuje się nim.
Ojciec nie uczestniczy w codziennym życiu syna, nie zawozi ani nie odbiera go ze szkoły, nie pomaga w lekcjach, nie uczestniczy w życiu szkolnym ani pozaszkolnym syna, nie dba o kontakty z rówieśnikami, nie dba o rozwój emocjonalny ani fizyczny, nie opiekuje się synem w chorobie (nie przebywa z nim podczas zwolnień lekarskich, nie zabezpiecza wizyt lekarskich), nie dba o zabezpieczanie jego potrzeb medycznych, zdrowotnych jak szczepienia, testy alergiczne, leki na alergie (syn jest alergikiem), nie organizuje ani nie zabezpiecza zajęć dodatkowych zgodnie z potrzebami syna. Nie rozwija żadnych jego zainteresowań. Nie bierze udziału w żadnych ważnych wydarzeniach w życiu syna (zakończenie/rozpoczęcie roku szkolnego, egzaminy na wyższe pasy w klubie Taekwondo, występy/koncerty gry na pianinie w szkole muzycznej). Nie pomaga w jego wychowaniu. Nie spędza czasu z dzieckiem (poza sporadycznymi terminami wyznaczonymi przez sąd). Ojciec nie uczestniczy w wychowaniu dziecka ani nie ma wpływu na wychowanie dziecka.
Od 1 lipca 2022 r. ojciec spędził z synem 2 tygodnie wakacji, w sierpniu nie odwiedził syna, we wrześniu (stan na 14 września 2022 r.) nie odwiedził syna.
W roku podatkowym 2022 (od 1 lipca 2022 r.) w stosunku do Pani ani do Pani syna nie miały zastosowania przepisy: art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnej produkcji rolnej podatkiem liniowym); ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem dochodów z prywatnego najmu; ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów osób duchownych; ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym oraz ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Jest Pani osobą pracującą (umowa na czas nieokreślony) i w roku podatkowym 2022 osiągnęła Pani dochody opodatkowane według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Za 2022 r. zamierza Pani złożyć wniosek, wyrażony w zeznaniu podatkowym, o preferencyjne rozliczenie dochodów w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko w terminie, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym.
W tym miejscu należy jednoznacznie podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78 poz. 483 ze zm.), stanowiącego, że:
Każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie.
Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Co więcej, zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy.
Stąd też, korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich przesłanek wymaganych do jej zastosowania.
Niezbędną przesłanką w przedmiotowej sprawie jest, jak już wcześniej zaznaczono, aby osoba, która chce skorzystać z preferencyjnego opodatkowania dochodów w trakcie roku podatkowego faktycznie samotnie, tj. bez wsparcia drugiego z rodziców wychowywała dziecko. Podkreślić należy, że wychowywanie dziecka nie sprowadza się jedynie do „jego utrzymania” czy też czasowego (doraźnego) przebywania z nim, lecz obejmuje ogół czynności zmierzających do należytego ukształtowania człowieka w sferze duchowej i psychicznej oraz zapewnienia mu materialnych podstaw rozwoju.
Z istoty pojęcia „osoba samotnie wychowująca dzieci” należy wyprowadzić taki stan, w którym nie wystąpi konkurencja wspomnianych w analizowanym przepisie art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osób.
Użycie określenia „osoba samotnie wychowująca dzieci” oznacza zatem, że intencją ustawodawcy było przyznanie prawa do rozliczenia dochodów jako osoba samotnie wychowująca dziecko jednemu z rodziców lub opiekunów prawnych, który faktycznie wychowuje dziecko.
W przypadku, gdy żadne z rodziców nie jest pozbawione władzy rodzicielskiej, rodzic który faktycznie w roku podatkowym dziecko wychowuje, czyli sprawuje nad nim ciągłą opiekę, stale troszczy się o byt materialny i rozwój emocjonalny dziecka, ma prawo do przedmiotowej preferencji podatkowej. Nie jest przy tym konieczne, aby drugi z rodziców był całkowicie wyeliminowany z opieki i wychowania dziecka. W sytuacji, gdy dziecko zamieszkując wraz z jednym rodzicem, pozostaje pod jego stałą, codzienną opieką, a drugi rodzic jest zobowiązany do płacenia alimentów oraz zajmowania się dzieckiem doraźnie (w określonych, ustalonych przez sąd przedziałach czasowych, np. niektóre święta, tydzień ferii, miesiąc wakacji, co drugi weekend każdego miesiąca oraz ściśle określone dni powszednie), status samotnego rodzica ma ten, przy którym dziecko zamieszkuje i który wykonuje wszystkie obowiązki, dzięki którym dziecko będzie wychowywane w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój. Fakt utrzymywania kontaktów pomiędzy dzieckiem i drugim rodzicem, nie pozbawia pierwszego rodzica (przy którym dziecko mieszka) prawa do opodatkowania swoich dochodów na zasadach określonych w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pojęcie wychowywania dziecka uszczegółowił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 31 maja 2011 r., sygn. akt II FSK 30/10, w uzasadnieniu którego znalazło się następujące stwierdzenie: „Wychowanie dziecka można określić jako kształtowanie osobowości dziecka poprzez kształtowanie jego samodzielności, obowiązkowości, rozwijanie predyspozycji intelektualnych i umiejętności praktycznych, kształtowanie światopoglądu oraz systemu wartości oraz postaw emocjonalnych”.
Podstawową kwestią jest zatem ustalenie, który z rodziców faktycznie wychowuje dziecko, gdy rodzice nie pozostają w związku małżeńskim i żadnemu z rodziców sąd nie ograniczył władzy rodzicielskiej, a jednocześnie ojciec (matka) dziecka częściowo wypełnia postanowienia wyroku sądowego w zakresie realizacji kontaktów z dzieckiem/świadczeń alimentacyjnych. Jednakże wychowywanie dziecka nie sprowadza się jedynie do łożenia na jego utrzymanie oraz do czasowego (doraźnego) z nim przebywania. Wychowywanie dziecka obejmuje bowiem ogół czynności zmierzających do należytego ukształtowania człowieka w sferze duchowej, emocjonalnej i psychicznej wraz z materialną podstawą rozwoju. Oznacza to, że wykonywanie władzy rodzicielskiej polega na tym, że rodzic osobiście zajmuje się sprawami małoletniego dziecka, czyli podejmuje trud wykonywania wszystkich obowiązków, dzięki którym dziecko będzie wychowywane w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój.
Zatem, prawo do omawianej preferencji podatkowej będzie przysługiwało jedynie temu z rodziców, czy opiekunów prawnych, który będąc osobą stanu wolnego (za wyjątkiem ściśle w ustawie określonym) faktycznie w roku podatkowym samotnie dziecko wychowuje, czyli sprawuje nad nim samodzielnie ciągłą opiekę, bez udziału drugiego rodzica w procesie wychowawczym.
Jednocześnie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależniają prawa podatnika do preferencyjnego opodatkowania jego dochodów od tego, czy przez cały rok był osobą samotnie wychowującą dziecko. Wystarczające jest zatem, aby taki stan zaistniał w ciągu roku, a nie trwał przez cały rok.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego i powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro w prawomocnym orzeczeniu rozwodu, w maju 2022 r. sąd powierzył wykonywanie władzy rodzicielskiej nad synem Pani z jednoczesnym ograniczeniem ojcu do współdecydowania o istotnych sprawach dziecka oraz to Pani sprawuje faktyczną opiekę nad małoletnim synem bez udziału ojca dziecka, który nie uczestniczy w wychowaniu dziecka, nie spędza czasu z synem poza terminami wyznaczonymi przez sąd, nie uczestniczy w życiu szkolnym ani pozaszkolnym syna, nie dba o jego rozwój emocjonalny ani fizyczny, nie zabezpiecza jego potrzeb medycznych i zdrowotnych, nie bierze udziału w żadnych ważnych wydarzeniach w życiu syna, a także przez cały 2022 r. w stosunku do Pani lub Pani syna nie miały i nie będą miały zastosowania przepisy: art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego – w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń; ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, to mając na uwadze przedstawiony przez Panią opis sprawy, spełnia Pani warunki określone w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem, biorąc pod uwagę powyższe zastrzeżenia oraz jeżeli nie zmieni się stan faktyczny przedstawiony przez Panią we wniosku i jego uzupełnieniu lub nie ulegną zmianie przepisy prawa podatkowego w tym zakresie, to pomimo, że Pani rozwód uprawomocnił się w trakcie roku podatkowego 2022 (w maju 2022 r.), będzie przysługiwać Pani prawo do skorzystania z preferencyjnego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za 2022 r. według zasad określonych w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci. Jak wskazano wyżej, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależniają prawa podatnika do preferencyjnego opodatkowania jego dochodów od tego, czy przez cały rok był osobą samotnie wychowującą dziecko. Wystarczające jest, aby taki stan zaistniał w ciągu roku, a nie trwał przez cały rok.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości Pani stanowiska może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy Ordynacja podatkowa.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).