Temat interpretacji
Ulgi na zabytki.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 11 lutego 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 11 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 25 kwietnia 2022 r. (wpływ 25 maja 2022 r.), z 2 maja 2022 r. (wpływ 2 maja 2022 r.) oraz z 10 maja 2022 r. (wpływ 11 maja 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przeważającym przedmiotem jest kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (PKD 68.10.Z). W 2015 r. i 2016 r. powód nabył odpłatnie dwa lokale w budynku wielolokalowym, który to budynek wpisany jest do rejestru zabytków województwa na podstawie decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 11 czerwca 2015 r. jako budynek w dawnym zespole koszar. Wpis budynku do rejestru nastąpił przed nabyciem przez Wnioskodawcę omawianych lokali.
Budynek ten wymaga licznych remontów oraz modernizacji, które teoretycznie w większości pozostają w gestii wspólnoty mieszkaniowej tworzonej przez właścicieli lokali położonych w tym budynku. Wspólnota jednak, z powodu braku środków, nie podejmuje żadnych działań w kierunku konserwacji, restauracji, modernizacji czy remontu budynku.
W związku z powyższym Wnioskodawca, jako właściciel dwóch lokali w budynku, planuje przeprowadzić w 2022 r. na swój koszt prace polegające na dokonaniu zewnętrznej obroki okien należących do jednego z lokali (tego zakupionego w 2016 r.) oraz wykonaniu instalacji klimatyzacyjnej wraz z montażem modułu zewnętrznego w jednym lub obu lokalach, co związane jest z kwestią zarządzania ciepłem w budynku wybudowanym w latach 1896-1898.
Celem wykonania obu zakładanych rodzajów prac (tj. zewnętrznej obróbki okien oraz wykonania instalacji klimatyzacji wraz z modułem zewnętrznym) Wnioskodawca zobowiązany jest do uzyskania pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków i wykonania prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych zgodnie z tym pozwoleniem. Planowane przez Wnioskodawcę prace stanowić będą prace konserwatorskie, prace restauratorskie lub roboty budowlane.
Powyższe nieruchomości lokalowe zakupione przez Wnioskodawcę nie podlegają amortyzacji.
W pismach stanowiących uzupełnienie wniosku wskazał Pan następujące informacje:
Wnioskodawca opodatkowuje dochody podatkiem liniowym.
Wnioskodawca nabył dwa lokale wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej, która to nieruchomość wspólna obejmuje budynek wpisany do rejestru zabytków, tj. oba lokale wchodzą w skład zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków. Tym samym Wnioskodawca jest wyłącznym właścicielem dwóch lokali stanowiących przedmiot odrębnej własności oraz jest współwłaścicielem nieruchomości budynkowej wpisanej do rejestru zabytków.
Wnioskodawca oświadcza, że wykonanie instalacji planowane jest w obu lokalach. Wnioskodawca jest na etapie przygotowania odpowiedniego wniosku do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Pytania
1.Czy w opisanej sytuacji Wnioskodawcy przysługuje prawo do skorzystania z odliczenia wydatków z 2016 r. na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku określonych w art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli dokona on w 2022 r. wydatków na cele obróbki okien, które to wydatki stanowić będą wydatki określone w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2.Czy w opisanej sytuacji Wnioskodawcy przysługuje prawo do skorzystania z odliczenia wydatków z lat 2015-2016 na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku określonych w art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli dokona on w 2022 r. wydatków na cele wykonania instalacji klimatyzacji wraz z modułem zewnętrznym, które to wydatki stanowić będą wydatki określone w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy zarówno w zakresie pytania 1 i 2 będzie przysługiwało mu prawo do skorzystania z odliczenia wydatków z lat 2015-2016 na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku określonych w art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który wszedł w życie dnia 1 stycznia 2022 r., w sposób wyraźny dokonuje dyferencji czasowej dokonania wydatków celem umożliwienia dokonania ich odliczenia na podstawie tego przepisu.
I tak, w odniesieniu do wskazanych w ust. 1 pkt 1 i 2 wydatków ustawodawca zastrzegł, iż wydatki te, aby mogły podlegać odliczeniu od podstawy obliczenia podatku, muszą zostać poniesione w danym roku podatkowym. Jednakże w zakresie wydatków określonych w ust. 1 pkt 3, tj. wydatków na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, ustawodawca nie zawarł wskazania, iż wydatek ten musi zostać poniesiony w danym roku podatkowym.
W tymże roku podatkowym musi zostać poniesiony jedynie wydatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 tego artykułu. Na tej też podstawie Wnioskodawca wnioskuje, iż dokonując w 2022 r. wydatków, o których mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na lokale znajdujące się w budynku wpisanym do rejestru zabytków nieruchomych, przysługuje mu prawo do odliczenia od podstawy obliczenia podatku wydatków na odpłatne nabycie udziału w tym budynku poniesionych przez niego w 2015 r. i 2016 r.
Powyższe potwierdza również fakt, iż w ust. 7 ust. 2 omawianego przepisu wskazano, iż odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy na rzecz nabytego zabytku nieruchomego poniesiono wydatki określone w ust. 1 pkt 2. Tym samym po raz kolejny ustawodawca zrezygnował z obwarowania prawa do odliczenia wydatków wskazanych w ust. 1 pkt 3 cezurą czasową, a jedynie wskazał, iż ich odliczenie może nastąpić w roku podatkowym, w którym zostały na nieruchomość dokonane nakłady, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Z dniem 1 stycznia 2022 r. ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105) został dodany art. 26hb do ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128 ze zm.).
Zgodnie z art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:
1)poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;
2)poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków;
3)na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek, o którym mowa w pkt 2.
W myśl art. 26hb ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie.
Stosownie do art. 26hb ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w ust. 1 pkt 3 uznaje się dzień nabycia własności.
Zgodnie natomiast z art. 26hb ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie może przekroczyć iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu.
Stosownie do art. 26hb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy na rzecz nabytego zabytku nieruchomego poniesiono wydatki określone w ust. 1 pkt 2.
W myśl art. 26hb ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.
Zwracamy uwagę, że zgodnie z art. 26hb ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;
3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich;
4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Stosownie natomiast do art. 26hb ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Przy czym, jak stanowi art. 26hb ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:
1)powierzchni użytkowej – oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2021 r. poz. 1043);
2)pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
3)pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
4)robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
5)zabytku nieruchomym – oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
W odniesieniu do powyższych przepisów wskazujemy, że z ulgi mogą skorzystać członkowie wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych, którzy są współwłaścicielami zabytku oraz indywidualni właściciele nieruchomości.
Ulga jest skierowana do podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, którzy płacą podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Ponadto z ulgi tej mogą skorzystać podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych będący właścicielami lub współwłaścicielami zabytków nieruchomych, którzy ponieśli wydatki na:
·wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków.
·prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków.
·odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem, że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek o charakterze remontowo – konserwatorskim.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym. W 2015 r. i 2016 r. nabył Pan dwa lokale wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej w budynku wielolokalowym – wpisanym do rejestru zabytków na podstawie decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Jest Pan zatem wyłącznym właścicielem dwóch lokali stanowiących przedmiot odrębnej własności oraz jest współwłaścicielem nieruchomości budynkowej wpisanej do rejestru zabytków. Jak Pan wskazał, wpis budynku do rejestru nastąpił przed nabyciem przez Pana omawianych lokali. W 2022 roku planuje Pan przeprowadzić prace polegające na dokonaniu zewnętrznej obróbki okien należących do lokalu zakupionego w 2016 r. oraz wykonaniu instalacji klimatyzacyjnej wraz z montażem modułu zewnętrznego w obu lokalach. Planowane prace będą stanowić prace konserwatorskie, prace restauratorskie lub roboty budowlane.
W związku z tym powziął Pan wątpliwość, czy może Pan w ramach wskazanej ulgi odliczyć wydatki:
·z 2016 r. na nabycie nieruchomości, w sytuacji gdy poniesie Pan w 2022 r. wydatki na obróbkę okien w lokalu zakupionym w 2016 r., które to wydatki stanowić będą wydatki określone w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
·z lat 2015-2016 na nabycie nieruchomości, w sytuacji gdy poniesie Pan w 2022 r. wydatki na wykonanie w obu lokalach instalacji klimatyzacji wraz z modułem zewnętrznym, które to wydatki stanowić będą wydatki określone w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.
W odniesieniu do powyższego zaznaczamy, że odliczenie wydatków z tytułu ww. ulgi na zabytki dotyczy wydatków poniesionych po 31 grudnia 2021 roku.
W związku z faktem, że poniósł Pan wydatki na nabycie wskazanych we wniosku nieruchomości w latach 2015 i 2016, nie będzie mógł Pan skorzystać z odliczenia tych wydatków, na podstawie art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Reasumując – poniesienie przez Pana w 2022 r. wydatków na obróbkę okien oraz wykonanie instalacji klimatyzacji wraz z modułem zewnętrznym, tj. wydatków, o których mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uprawnia Pana do skorzystania, na podstawie art. 26hb ust. 1 pkt 3 ww. ustawy., z odliczenia od podstawy obliczenia podatku wydatków poniesionych w 2015 i 2016 r. na nabycie dwóch lokali w wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej w budynku wielolokalowym wpisanym do rejestru zabytków.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).