1) Czy miesięczne wynagrodzenie członków Rady Uczelni ustalone przez Senat będzie przychodem w ramach art. 13 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od ... - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.43.2020.4.DW

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.07.2020, sygn. 0115-KDIT1.4011.43.2020.4.DW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

1) Czy miesięczne wynagrodzenie członków Rady Uczelni ustalone przez Senat będzie przychodem w ramach art. 13 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? 2) Czy uczelnia jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych jest zobowiązana do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wypłacanego członkom Rady Uczelni wynagrodzenia? 3) Czy w związku z powyższym należy uwzględnić przy poborze ww. zaliczki koszty uzyskania przychodu określone w art. 22 ust. 9 pkt 5 zarówno pracownikom uczelni (zatrudnionym już na umowę o pracę na stanowisku nauczyciela akademickiego), jak i członkom Rady spoza uczelni? 4) W jakiej pozycji PIT-11 Wnioskodawca powinien ująć osiągnięty przychód z tytułu członkostwa w Radzie Uczelni?

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2020 r., uzupełnionym w dniu 16 czerwca 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji członka rady uczelni jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji członka rady uczelni, uzupełniony w dniu 16 czerwca 2020 r.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na podstawie art. 17 ustawy z 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668 z późn. zm.) Rada Uczelni jest organem uczelni publicznej. Brak w ww. ustawie (odmiennie niż np. w ustawie o samorządzie terytorialnym) jednoznacznej definicji określającej czy organ ten jest organem stanowiącym. Pozostaje zatem dokonanie oceny charakteru tego organu tylko w oparciu o treść jego zadań.

Z zakresu zadań Rady, określonych generalnie w art. 18 oraz rozproszonych w kilku dalszych przepisach ww. ustawy i w statucie uczelni wynika, że większość zadań Rady to zadania opiniodawcze. Rada ma jednak również zadania władcze, tj. wskazywanie kandydatów na rektora (co mieści się także w uprawnieniach Uczelnianego Kolegium Elektorów), zatwierdzanie sprawozdania z wykonania planu rzeczowo-finansowego i zatwierdzanie sprawozdania finansowego.

Stosownie do treści art. 18 ww. ustawy, do zadań Rady Uczelni należy:

  1. opiniowanie projektu strategii uczelni;
  2. opiniowanie projektu statutu;
  3. monitorowanie gospodarki finansowej uczelni;
  4. monitorowanie zarządzania uczelnią;
  5. wskazywanie kandydatów na rektora po zaopiniowaniu przez senat;
  6. opiniowanie sprawozdania z realizacji strategii uczelni;
  7. wykonywanie innych zadań określonych w statucie.

W ramach monitorowania gospodarki finansowej Rada Uczelni:

  1. opiniuje plan rzeczowo-finansowy;
  2. zatwierdza sprawozdanie z wykonania planu rzeczowo-finansowego;
  3. zatwierdza sprawozdanie finansowe.

W ramach wykonywania zadań Rada Uczelni może żądać wglądu do dokumentów uczelni. Wykonując czynności związane z zadaniami, o których mowa w ust. 1 i 2, członkowie Rady Uczelni kierują się dobrem uczelni i działają na jej rzecz.

Rada Uczelni składa senatowi roczne sprawozdanie z działalności.

Członkostwa w Radzie Uczelni nie można łączyć z pełnieniem funkcji organu X lub innej uczelni, członkostwem w radzie innej uczelni ani zatrudnieniem w administracji publicznej.

Senat X zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy uchwalił wysokość miesięcznego wynagrodzenia dla członków Rady Uczelni. Powyższe wynagrodzenie jest wypłacane z dołu, nie później niż w ostatnim dniu miesiąca.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że Rada Uczelni pełni zarówno funkcje opiniotwórcze, jak i stanowiące, jest więc organem opiniotwórczo-stanowiącym uczelni publicznej zgodnie z art. 18 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy miesięczne wynagrodzenie członków Rady Uczelni ustalone przez Senat będzie przychodem w ramach art. 13 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy uczelnia jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych jest zobowiązana do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wypłacanego członkom Rady Uczelni wynagrodzenia?
  3. Czy w związku z powyższym należy uwzględnić przy poborze ww. zaliczki koszty uzyskania przychodu określone w art. 22 ust. 9 pkt 5 zarówno pracownikom uczelni (zatrudnionym już na umowę o pracę na stanowisku nauczyciela akademickiego), jak i członkom Rady spoza uczelni?
  4. W jakiej pozycji PIT-11 Wnioskodawca powinien ująć osiągnięty przychód z tytułu członkostwa w Radzie Uczelni?

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że:

  1. wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka Rady Uczelni zgodnie z art. 13 ust. 7 jest przychodem z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  2. zgodnie z art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uczelnia jako płatnik jest obowiązana do obliczenia i poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanego członkom Rady Uczelni wynagrodzenia;
  3. na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 5 przy poborze zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych uczelnia powinna zastosować koszty uzyskania przychodu pracownikom uczelni, jak i członkom Rady spoza uczelni określone w art. 22 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  4. przychód z tytułu członkostwa w Radzie Uczelni powinien być wykazany w PIT-11 w pozycji nr 6 "Działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2, 4, 6 (z wyjątkiem czynności wymienionych w wierszu 7) i 7-9 ustawy, w tym umowy zlecenie i o dzieło".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania, wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387 z późń. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Katalog źródeł przychodów został określony w art. 10 ust. 1 ww. ustawy. Jednym ze źródeł przychodów są tzw. inne źródła, określone w pkt 9 ust. 1 art. 10 ustawy, do których zalicza się te wszystkie przychody, które nie mogą być zakwalifikowane do ściśle określonej kategorii wymienionej w pkt 1-8b ww. przepisu.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Zwrot w szczególności użyty w art. 20 ust. 1 ustawy oznacza, że ustawodawca jedynie przykładowo wskazał, jakie przychody należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9. Katalog ten nie jest więc zamknięty. Oznacza to, że do innych źródeł należy zakwalifikować wszelkie przychody, których nie można zaliczyć do któregokolwiek z pozostałych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ustawy.

Zgodnie natomiast z treścią art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście. Za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się ściśle określone kategorie przychodów wymienione w art. 13 ww. ustawy.

W myśl postanowień art. 13 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in. wymienione w pkt 5, 7 i 8 tego przepisu przychody:

  1. otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 (pkt 5),
  2. otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (pkt 7),
  3. z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:


    1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
    2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
    3. przedsiębiorstwa w spadku
    • z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9 (pkt 8).

    Źródłem przychodów jest również wymieniony w art. 10 ust. 1 pkt 1 tej ustawy stosunek pracy, przy czym zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

    Odnosząc powyższe regulacje prawne na grunt omawianej sprawy stwierdzić należy, że skoro jak w opisie stanu faktycznego wskazał Wnioskodawca Rada Uczelni jest organem opiniotwórczo-stanowiącym to wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka Rady Uczelni stanowić będzie przychód z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 7 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Stosownie natomiast do treści art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

    Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy wskazać należy, że ustawodawca w przypadku uzyskiwania przychodu z działalności wykonywanej osobiście określił obowiązek pobierania z tego tytułu zaliczek na podatek dochodowy, wobec czego Wnioskodawca jest zobowiązany do jej poboru. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca ma również obowiązek uwzględnić przy poborze tej zaliczki koszty uzyskania przychodów określone na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy. Jednocześnie, Wnioskodawca powinien zamieścić informację o przychodzie z tytułu pełnienia funkcji członka Rady Uczelni w części właściwej dla tego rodzaju przychodów w obowiązującej w określonym czasie wersji formularza PIT-11.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała albo drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

    W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej