Temat interpretacji
Obowiązki płatnika w związku z wypłatą stypendiów stażowych finansowanych ze środków europejskich.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą stypendiów stażowych finansowanych ze środków europejskich.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Starostwo X w związku z realizacją uchwały Rady Powiatu w X z 2020 r. w sprawie ustalenia regulaminu przyznawania stypendiów w ramach projektów realizowanych przez Powiat X ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Y na lata 2014-2020 z uwzględnieniem zmian wprowadzonych uchwałą Rady Powiatu X z 2022 r. w sprawie zmiany uchwały z 2020 r. w sprawie ustalenia regulaminu przyznawania stypendiów w ramach projektów realizowanych przez Powiat X ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Y na lata 2014-2020 zamierza po przeprowadzeniu w okresie wakacyjnym (lipiec, sierpień) 2022 r. staży zawodowych dla uczniów szkół średnich, przyznać jednorazowo stypendium stażowe w wysokości 1 800 zł brutto/osoba stażystom, którzy spełnili wymogi. Ponadto w związku z realizacją ww. uchwały od listopada 2022 r. do czerwca 2023 r. będą wypłacane stypendia dla uczniów szczególnie zdolnych w wysokości 250 zł brutto/osoba/miesiąc. Stypendium dla uczniów szczególnie zdolnych uczeń będzie miał obowiązek przeznaczyć na wydatki związane z celami edukacyjnymi.
W 2022 r. stypendium stażowe zostanie wypłacone w wysokości 1 800 zł brutto/osoba stażystom, którzy spełnili wymogi określone w uchwale Rady Powiatu X z 2020 r. w sprawie ustalenia regulaminu przyznawania stypendiów w ramach projektów realizowanych przez Powiat X ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Y na lata 2014-2020 z uwzględnieniem zmian wprowadzonych uchwałą Rady Powiatu X z 2022 r. w sprawie zmiany uchwały z 2020 r. w sprawie ustalenia regulaminu przyznawania stypendiów w ramach projektów realizowanych przez Powiat X ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Y na lata 2014-2020. Na podstawie ww. uchwały zostaną również wypłacone stypendia dla uczniów szczególnie zdolnych od listopada 2022 r. do czerwca 2023 r. w wysokości 250 zł brutto/osoba/miesiąc. Stypendia dla uczniów szczególnie zdolnych uczeń ma obowiązek przeznaczyć na wydatki związane z celami edukacyjnymi. Starostwo X z uwagi na wątpliwości związane z podatkiem dochodowym od osób fizycznych, pobierze od stypendystów dane do wystawienia PIT-11. W rozliczeniu rocznym za 2022 r. uczniowie którzy będą otrzymywać stypendium stażowe zostaną rozliczeni z osiągniętego przychodu z wykorzystaniem, limitu rocznego do kwoty 3 800 zł.
Wsparcie stypendialne udzielane na podstawie ww. uchwał jest finansowe ze środków Unii Europejskiej, o których mowa w ustawach o finansach publicznych i szkolnictwie wyższym oraz w ramach przyjętego programu stypendialnego ze środków Powiatu X.
Pytanie
Czy do wypłaty stypendiów stażowych oraz stypendiów dla uczniów szczególnie zdolnych może zostać zastosowana ulga na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Państwa stanowisko w sprawie
Wypłaty stypendiów stażowych oraz stypendium dla uczniów szczególnie zdolnych finansowane są z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Y dlatego powinny być zwolnione z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku finansowaniem ww. zadań ze środków unijnych o których mowa w ustawach o finansach publicznych na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek wystawienia informacji rocznej na PIT-11, o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodów z kapitałów pieniężnych. Wnioskodawca uważa że do wypłaty stypendium stażowego oraz stypendium dla uczniów szczególnie zdolnych należy zastosować zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 tej ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenie otrzymane przez podatnika.
Zatem przychodem będą również wypłacane przez Państwo stypendystom świadczenia pieniężne.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy:
wolne od podatku są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3 800 zł.
Stosownie natomiast do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1634 ze zm.):
przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5d.
Natomiast stosownie do art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4, 5a-5d ww. ustawy:
do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:
- środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
- niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
a) Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
b) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
c) Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy,
- środki na realizację wspólnej polityki rolnej,
- środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych 2014-2020,
- środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym i środki Europejskiego Funduszu Społecznego Plus przeznaczonego na zwalczanie deprywacji materialnej,
- środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę”, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz.Urz. UE L 348 z 20 grudnia 2013 r., str. 129, z późn. zm.)), oraz środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę” i uchylającym rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz. Urz. UE L 249 z 14 lipca 2021 r., str. 38),
- środki pochodzące z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, przeznaczone na wsparcie o charakterze bezzwrotnym, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. Urz. UE L 57 z 18 lutego 2021 r., str. 17, z późn. zm.).
Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) – wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych. Użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.
Natomiast przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.
Z ww. przepisu wynika zatem, że zwolnieniem objęte są jedynie świadczenia finansowe/pieniężne, współfinansowane ze środków europejskich, w tym z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zgodnie z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, w związku z realizacją uchwały Rady Powiatu, zamierzają Państwo po przeprowadzeniu w okresie wakacyjnym (lipiec, sierpień) 2022 r. staży zawodowych dla uczniów szkół średnich, przyznać jednorazowo stypendium stażowe w wysokości 1 800 zł brutto/os. stażystom, którzy spełnili wymogi. Ponadto w związku z realizacją ww. uchwały od listopada 2022 r. do czerwca 2023 r. będą wypłacane stypendia dla uczniów szczególnie zdolnych w wysokości 250 zł brutto/os./mc. Na podstawie uchwały zostaną również wypłacone stypendia dla uczniów szczególnie zdolnych od listopada 2022 r. do czerwca 2023 wysokości 250 zł brutto/osoba/miesiąc. W rozliczeniu rocznym za 2022 r. uczniowie którzy będą otrzymywać stypendium stażowe zostaną rozliczeni z osiągniętego przychodu z wykorzystaniem, limitu rocznego do kwoty 3 800 zł. Wsparcie stypendialne udzielane na podstawie ww. uchwał jest finansowe ze środków Unii Europejskiej o których mowa w ustawach o finansach publicznych i szkolnictwie wyższym oraz w ramach przyjętego programu stypendialnego ze środków Powiatu X.
Ustosunkowując się do kwestii będącej przedmiotem sformułowanego we wniosku pytania, należy wskazać, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.
Natomiast użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć, jako finansowanie lub współfinansowanie pomocy z tych środków.
Niewątpliwie, w rozpatrywanej sprawie, fundusze na stypendium pochodzą ze środków europejskich, o których mowa w przepisie statuującym rozpatrywane zwolnienie przedmiotowe. Natomiast stypendyści, jako uczestnicy projektu będą ostatecznie osobami, którym faktycznie udzielana jest pomoc w ramach projektu.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że wypłaty stypendiów stażowych oraz stypendiów dla uczniów szczególnie zdolnych korzystają ze zwolnienia z opodatkowania zgodnie z treścią przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 tej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na Państwu, jako płatniku, nie będzie ciążył obowiązek naliczania, poboru i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od stypendiów dla uczestników projektu, a także wystawienia PIT-11 – informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od wypłacanych stypendiów.
Wobec powyższego, Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).