Temat interpretacji
Sposób opodatkowania zwrotu kwoty podatku od nieruchomości oraz opłaty za wieczyste użytkowanie.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie sposobu opodatkowania zwrotu kwoty podatku od nieruchomości oraz opłaty za wieczyste użytkowanie (pytanie Nr 3) jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 marca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 28 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 maja 2022 r. (wpływ 24 maja 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan (dalej również jako: „Wynajmujący”) polskim rezydentem podatkowym, osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Posiada Pan status czynnego podatnika VAT z powodu przekroczenia progu sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 Ustawy VAT. Wynajmujący jest właścicielem działki zabudowanej budynkiem magazynowo-warsztatowym z zapleczem socjalno-biurowym (dalej: „Nieruchomość”). Wynajął Pan Nieruchomość na rzecz … Sp. z o.o. (dalej: „Najemca” lub „Kontrahent) na cele prowadzonej przez Najemcę działalności gospodarczej. W zawartej umowie Wynajmujący i Najemca (dalej łącznie: „Strony”) postanowili, że Najemca ponosić będzie ciężar zapłaty podatku od nieruchomości (dalej: „PON") oraz prawa wieczystego użytkowania (dalej łącznie: „Należności”) od najmowanej Nieruchomości. Innymi słowy, to Wynajmujący będzie wpłacał wskazane Należności na rzecz odpowiednich urzędów, a Najemca będzie mu zwracał równowartość Należności. Powyższe zostało wyraźnie zastrzeżone w zawartej umowie.
Jako osoba fizyczna, otrzymany przychód opodatkowuje Pan - stosownie do przepisów obowiązujących od początku 2022 r. - stawką ryczałtu 8,5% (dla przychodów do 100 000 zł) i stawką 12,5% (dla przychodów powyżej 100 000 zł).
W piśmie z 19 maja 2022 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazał Pan, że przedmiotem Pana zapytania jest 2022 r. Dochody uzyskane z tytułu najmu budynku magazynowo-warsztatowego zalicza Pan do źródła wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „Ustawy PIT) najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze. Są to przychody niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Prowadzi Pan najem działki zabudowanej budynkiem magazynowo-warsztatowym z zapleczem socjalno-biurowym, który nie spełnia przesłanki działalności gospodarczej w myśl art. 5a pkt 6 Ustawy PIT. Nie prowadzi Pan pozarolniczej działalności gospodarczej. Nie złożył Pan Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej (i nie prowadził jej w 2021 r.), zatem nie dokonano ustalenia warunków wskazanych w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jest Pan udziałowcem w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Uzyskuje z tego tytułu przychody, o ile spółka wypłaca dywidendę.
Pytania
1.Czy w przedstawionym stanie faktycznym będzie Pan zobowiązany do wystawienia faktury VAT opiewającej na łączną kwotę zapłaty za najem (razem z równowartością Należności), czy też kwota Należności nie powinna zostać objęta opodatkowaniem VAT, a tym samym nie powinna być zawarta w kwocie wskazanej na fakturze?
2.Czy winien Pan na fakturze wyszczególnić Należność jako odrębną usługę i oddzielnie ją opodatkować, a jeśli tak, to jaką stawką?
3.Czy w przedstawionym stanie faktycznym przychód otrzymywany przez Pana z tytułu zwrotu Panu równowartości Należności przez Wynajmującego stanowi przychód do opodatkowania w podatku dochodowym?
4.Czy dla celów PIT dokumentem właściwym do rozliczeń w ramach podatku PIT może być zawarta umowa najmu lub wystawiona dla celów rozliczeń podatku VAT faktura?
5.Czy wystawiona dla celów VAT faktura za najem ma wpływ na rozliczenia Wnioskodawcy w PIT, w tym na wysokość przychodu do opodatkowania w PIT?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 3 dotyczące zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast w zakresie pytań Nr 4 i Nr 5, dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia. W zakresie pytań Nr 1 i Nr 2 dotyczących podatku od towarów i usług została wydana indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego.
Pana stanowisko w sprawie
Uważa Pan, że do zapłaty PON zobowiązany (i uprawniony) jest jedynie właściciel danej nieruchomości. Tym samym PON nie może być opłacony przykładowo przez posiadacza zależnego, którym może być chociażby najemca nieruchomości. Podobnie rzecz ma się z opłatą za użytkowanie wieczyste. Odnosząc powyższe do rozpatrywanej sprawy, do zapłacenia Należności od Nieruchomości zobowiązany (i uprawniony) jest jedynie Pan. Wskazanych opłat do stosownego organu nie może wnieść natomiast Najemca.
Jak wskazuje art. 659 ust. 1 Kodeksu cywilnego, przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Czynsz ten stanowi przysporzenie majątkowe podmiotu wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym. Do powstania po stronie wynajmującego przychodu konieczne jest jednak również zaistnienie przesłanki zawartej w art. 11 ust. Ustawy PIT, czyli otrzymanie lub pozostawienie czynszu do dyspozycji.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 6 Ustawy PIT, źródłami przychodów są najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „URycz”), osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 Ustawy PIT, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (choć nie jest to jedyna opcja w 2022 r.).
Jak wskazuje art. 6 ust. 1a URycz, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym (a zatem także przychody z tytułu wynajmu).
Art. 12 ust. 1 pkt 4 lit a) URycz wskazuje, że przychody m.in. z najmu opodatkowane są stawką 8,5% do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł.
Pana zdaniem, w przypadku zwrotu na Pana rzecz wartości PON przez Najemcę, po Pana stronie nie powstanie przychód do opodatkowania.
Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacji 0113-KDIPT2-1.4011.219.2020.2.MD z 19 maja 2020 r., gdzie Dyrektor KIS wskazał: „(...) należy uznać, że koszty związane z podatkiem od nieruchomości, do których ponoszenia zobowiązany jest - zgodnie z zawartą umową dzierżawy - dzierżawca, nie stanowią dla Wnioskodawczyni przysporzenia majątkowego. Jednocześnie należy zaznaczyć, że w takim przypadku na mocy umowy dzierżawy zostaje przeniesiony na dzierżawcę jedynie ciężar pokrycia kosztu dotyczącego podatku od nieruchomości. Nie następuje natomiast zmiana osoby zobowiązanej do zapłaty podatku od nieruchomości”. Uważa Pan, że powyższa interpretacja w całości potwierdza stanowisko zaprezentowane przez Pana; to Najemca pokrywa realny ciężar PON, a Wynajmujący dokonuje jedynie stosownej wpłaty do odpowiedniego urzędu. Wartość PON nie stanowi dla Pana przysporzenia podlegającemu opodatkowaniu. W powyższej interpretacji Organ podkreślił: „W przedstawionym zdarzeniu przyszłym otrzymana od dzierżawcy kwota zwrotu podatku od nieruchomości nie jest przychodem Wnioskodawczyni, podlegającym opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości wg stawki 8,5%”.
Zbliżone stanowisko zaprezentowane zostało także w interpretacji 0114-KDIP3-2.4011.125.2020.1 MJ z 7 maja 2020 r. Identyczne wnioski oraz uzasadnienie przedstawione zostało w interpretacji 0113-KDIPT2-1.4011.339.2020.2.ISL z 7 lipca 2020 r.
W Pana ocenie identyczne podejście należy zastosować także w odniesieniu do opłat za użytkowanie wieczyste. Podsumowując tę część, w Pana opinii, przychód otrzymywany przez Pana z tytułu zwrotu równowartości Należności nie stanowi dla Pana przychodu do opodatkowania w podatku dochodowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do uregulowań zawartych w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Źródłami przychodów są najem, podnajem, dzierżawa , poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art.25b, art.30ca, art.30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Oznacza to, że określenia wysokości przychodu z najmu zaliczanego do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc najmu niestanowiącego pozarolniczej działalności gospodarczej, należy dokonywać w oparciu o postanowienia wyżej powołanego art. 11 tejże ustawy.
Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. 2020 r. poz. 1740 ze zm.):
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Stosownie do art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:
Dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 1 pkt 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 poz. 1993 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne osiągające przychody osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.2)), zwanej dalej „ustawą o podatku dochodowym”;
Natomiast w myśl art. 2 ust. 1a ww. ustawy:
Osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do zapisu art. 6 ust. 1a ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a tej ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, do kwoty 100 000 zł; od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12,5% przychodów.
Z przytoczonych powyżej uregulowań prawnych wynika, że podstawą generowania przychodów z najmu jest fakt zawarcia stosownej umowy między stronami. Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym. Jednakże, aby powstał przychód po stronie wynajmującego muszą zaistnieć przesłanki określone w wyżej powołanym art. 6 ust. 1a ustawy, czyli czynsz musi zostać otrzymany lub postawiony do dyspozycji wynajmującego.
Składnikiem przychodu osiąganego z najmu przez wynajmującego nie będą natomiast ponoszone przez najemcę wydatki (opłaty) związane z przedmiotem najmu (przykładowo opłaty związane z lokalem takie jak: czynsz uiszczany w spółdzielni lub wspólnocie mieszkaniowej, opłaty za wodę, energię, gaz, itp.), jeżeli z umowy wynikać będzie, że najemca jest zobowiązany do ich ponoszenia. Dodatkowe opłaty ponoszone przez najemcę w związku z użytkowaniem lokalu mieszkalnego nie mieszczą się w pojęciu świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie powodują przysporzenia majątkowego po stronie wynajmującego.
Uwzględniając powyższe, uznać należy, że podstawą uzyskiwania przychodów z tytułu najmu jest umowa, w której strony określają wysokość czynszu. Czynsz stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym generuje przychód w rozumieniu podatkowym w przypadku otrzymania lub postawienia go do dyspozycji wynajmującego.
W zależności od różnego skonstruowania stosunku prawnego umowy najmu w zakresie pokrywania przez najemcę pewnych płatności (świadczeń) związanych z przedmiotem najmu, różne będą skutki podatkowe. Jeśli strony umowy najmu określiły wysokość wynagrodzenia z tytułu najmu (czynsz), to otrzymana przez wynajmującego kwota jest jego przychodem.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w zawarta umowa zawiera zapis, że Najemca ponosić będzie ciężar zapłaty podatku od nieruchomości oraz prawa wieczystego użytkowania od najmowanej Nieruchomości. Będzie Pan wpłacał wskazane Należności na rzecz odpowiednich urzędów, a Najemca będzie Mu zwracał równowartość powyższych Należności.
Reasumując, w świetle przedstawionego stanu faktycznego a także powołanych przepisów prawa, otrzymany przez Pana od najemcy zwrot zapłaconego podatku od nieruchomości i opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów - skoro do ich ponoszenia zobowiązany jest Najemca - nie będzie stanowił przychodu ze źródła, jakim jest najem i tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Opłaty te bowiem nie mieszczą się w pojęciu „świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń”, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani też nie powodują przysporzenia majątkowego po stronie wynajmującego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyOrdynacja podatkowa. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).