Skutki podatkowe sprzedaży udziału w nieruchomości nabytej w spadku. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.858.2021.1.DJ

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 26 października 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.858.2021.1.DJ

Temat interpretacji

Skutki podatkowe sprzedaży udziału w nieruchomości nabytej w spadku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2021 r. (data wpływu 14 września 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży udziału w nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży udziału w nieruchomości.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na mocy decyzji Burmistrza Miasta (...) z dnia (...) 2000 roku Pan A oraz Pani B nabyli we wspólności majątkowej małżeńskiej prawo własności nieruchomości położonej w (...), dla której Sąd Rejonowy w (...) prowadzi księgę wieczystą o numerze (...).

W dniu (...) 2005 roku zmarła Pani B. Spadek po niej na podstawie ustawy nabyli A, C oraz Wnioskodawczyni w udziałach wynoszących po 1/3 części każdy z nich - zgodnie z Aktem Poświadczenia Dziedziczenia z dnia (...) 2018 roku, Repetytorium A nr (...)/2018 Kancelarii Notarialnej notariusz (...), zarejestrowanym w Rejestrze Spadkowym pod numerem (...).

W związku ze śmiercią Pani B współwłaścicielami ww. nieruchomości stali się: Pan A w udziale wynoszącym 3/6 części z tytułu ustania wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej na skutek śmierci żony oraz w udziale wynoszącym 1/6 części z tytułu dziedziczenia po żonie B, Pani C oraz Wnioskodawczyni w udziałach wynoszących po 1/6 części każda z nich z tytułu dziedziczenia po matce B.

W dniu (...) 2021 roku na mocy umowy sprzedaży sporządzonej przez notariusz (...), prowadzącą Kancelarię Notarialną (...), Repetytorium A nr (...)/2021 Pan A oraz Pani C i Wnioskodawczyni sprzedali ww. nieruchomość za cenę (...).

Podkreślić należy, iż ww. sprzedaż nie została wykonana w ramach działalności gospodarczej.

W tym miejscu wskazać należy, iż w związku z przedmiotową sprzedażą nieruchomości Wnioskodawczyni otrzymała kwotę (...), co odpowiadało jej udziałowi wynoszącemu 1/6 części.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w świetle obowiązujących przepisów podatkowych, w szczególności zaś art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a oraz art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. 2021 poz. 1128) odpłatne zbycie udziału (1/6) w ww. nieruchomości (...) przez Wnioskodawczynię stanowi źródło przychodu w myśl przywołanej wyżej ustawy a tym samym stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni, odpłatne zbycie jej udziału wynoszącego 1/6 w ww. nieruchomości, z uwagi na upływ terminu wskazanego w treści art. 10 ust 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nadto braku związku powyższej transakcji z wykonywaniem działalności gospodarczej, nie stanowi w myśl tej ustawy źródła przychodu stanowiącego przedmiot opodatkowania, a tym samym nie będzie ono podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 przywołanej na wstępie ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ponad powyższe w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem dochodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości, o których mowa w lit. a przedmiotowego przepisu przed upływem pięciu (5) lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie zostaje dokonane w wykonaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, jeżeli sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpi po upływie wskazanego okresu (pięciu lat liczonych od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie), wówczas nie jest źródłem przychodu w rozumieniu wskazanego wyżej przepisu prawa, a co za tym idzie, kwota uzyskana z takiego zbycia w ogóle nie podlega opodatkowaniu - w ocenie Wnioskodawczyni w omawianym stanie faktycznym mamy do czynienia właśnie z taką sytuacją.

Biorąc pod uwagę, iż w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części, lub udziału w nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment i sposób jej nabycia należy szczególną uwagę zwrócić również na treść art. 10 ust. 5 omawianej ustawy. Użyte w treści wspomnianego art. 10 ust. 1 pkt 8 pojęcie "nabycie" nie zostało zdefiniowane w ustawie. Ustawodawca określił natomiast jak należy liczyć przedmiotowy "okres" w przypadku składników majątkowych nabytych w drodze spadku.

Zgodnie z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości - art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a, okres o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości przez spadkodawcę.

Skoro Wnioskodawczyni nabyła udział w wysokości 1/6 części ww. nieruchomości w drodze spadkobrania po zmarłej matce, ważnym w niniejszej sprawie jest określenie daty nabycia tego udziału przez jej spadkodawcę Panią B. W tym miejscu wskazać należy, iż nabyła ona swoje udziały również na mocy przywołanej wyżej decyzji Burmistrza Miasta (...), a więc już w 2000 roku.

W związku z powyższym okres, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w omawianym stanie faktycznym, należy liczyć od końca 2000 roku.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż odpłatne zbycie udziału wynoszącego 1/6 części w ww. nieruchomości przez Wnioskodawczynię nastąpiło po upływie okresu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, i jako niezwiązane z wykonywaniem działalności gospodarczej, nie stanowi źródła przychodu w rozumieniu przywołanego przepisu prawa. Mając przeto na względzie powyższe stanowisko stwierdzić należy, iż przedmiotowa transakcja odpłatnego zbycia nieruchomości jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub prawa przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 tej ustawy, a kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Zatem, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment i sposób ich nabycia.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że na mocy decyzji Burmistrza Miasta (...) z dnia (...) 2000 roku Pan A oraz Pani B nabyli we wspólności majątkowej małżeńskiej prawo własności nieruchomości położonej w (...) przy (...). W dniu (...) 2005 roku zmarła Pani B. Spadek po niej na podstawie ustawy nabyli A, C oraz Wnioskodawczyni w udziałach wynoszących po 1/3 części każdy z nich. W związku ze śmiercią Pani B współwłaścicielami ww. nieruchomości stali się: Pan A w udziale wynoszącym 3/6 części z tytułu ustania wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej na skutek śmierci żony oraz w udziale wynoszącym 1/6 części z tytułu dziedziczenia po żonie B, Pani C oraz Wnioskodawczyni w udziałach wynoszących po 1/6 części każda z nich z tytułu dziedziczenia po matce B. W dniu (...) 2021 roku Pan A oraz Pani C i Wnioskodawczyni sprzedali ww. nieruchomość. Ww. sprzedaż nie została wykonana w ramach działalności gospodarczej.

Wątpliwość Wnioskodawczyni budzi kwestia, czy odpłatne zbycie ww. udziału w nieruchomości stanowi dla niej źródło przychodu, a w związku z tym czy będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego z rzeczonej sprzedaży.

Przejście majątku, a więc praw i obowiązków majątkowych zmarłego, na inne osoby fizyczne i prawne reguluje Księga IV Kodeksu Cywilnego.

Zgodnie z treścią art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.), prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej. W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Zatem dniem nabycia spadku przez spadkobiercę jest data śmierci spadkodawcy.

Jednakże, ustawą z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2159) dodano art. 10 ust. 5, który stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 r.

Zgodnie z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę.

Mając więc na względzie powołane wyżej przepisy istotna dla przedmiotowej sprawy będzie data nabycia nieruchomości przez spadkodawczynię (tj. matkę Wnioskodawczyni), aby ustalić czy sprzedaż przez Wnioskodawczynię udziału w nieruchomości powinna podlegać opodatkowaniu.

Jak wynika z treści wniosku, spadkodawczyni (matka Zainteresowanej) z mężem nabyli prawo własności ww. nieruchomości w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej na mocy decyzji Burmistrza Miasta (...) z dnia (...) 2000 roku.

Wobec powyższego uznać należy, że 5-letni okres o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku Wnioskodawczyni niewątpliwie minął, bowiem – jak wynika z treści wniosku – od daty nabycia udziału w nieruchomości przez matkę Zainteresowanej (spadkodawczynię) do momentu sprzedaży odziedziczonego udziału w tejże nieruchomości przez spadkobierczynię, (tj. Wnioskodawczynię) upłynęło ponad 5 lat.

Zatem odpłatne zbycie przez Wnioskodawczynię w 2021 r. udziału w nieruchomości nie stanowi dla Wnioskodawczyni źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ odpłatne zbycie ww. udziału nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie przez spadkodawczynię. Rzeczony okres należy bowiem liczyć od końca roku 2000, a zatem w przypadku sprzedaży dokonanej w 2021 roku mamy do czynienia z jego upływem.

W konsekwencji, analizowana sprzedaż nie skutkuje po stronie Zainteresowanej powstaniem obowiązku zapłaty podatku dochodowego, jako że nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo, nadmienić należy, że w związku z załączeniem przez Wnioskodawczynię do wniosku dokumentów należy zaznaczyć, że Organ wydając interpretację w trybie art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie dokonuje analizy i oceny załączonych do wniosku dokumentów, a jedynie opiera się na przedstawionym we wniosku opisie sprawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.