Skutki podatkowe otrzymania nieodpłatnych świadczeń z fundacji. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.333.2022.3.SR

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 17 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.333.2022.3.SR

Temat interpretacji

Skutki podatkowe otrzymania nieodpłatnych świadczeń z fundacji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 marca 2022 r. złożył Pan wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń otrzymanych od fundacji. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

22 marca 2018 r. stojąc na chodniku został Pan potrącony przez karetkę pogotowia ratunkowego. W wyniku urazu mózgowo-czaszkowego, przez 6 tygodni był Pan leczony na oddziale intensywnej terapii Miejskiego Szpitala w …. Po wybudzeniu ze śpiączki powypadkowej i farmakologicznej rozpoczął Pan intensywną rehabilitację funkcjonalną w … w … (od dnia 7 maja 2018 r. do czerwca 2019 r.) i od czerwca 2019 r. kontynuuje Pan rehabilitację leczniczą w placówce rehabilitacyjnej … w …. Od daty wypadku do dzisiaj jest Pan osobą zupełnie niezdolną do pracy i samodzielnej egzystencji (niedowład czterokończynowy) z ustalonym znacznym stopniem niepełnosprawności (orzeczenie lekarza orzecznika ZUS z dnia 14 września 2020 r., nr akt …, decyzja Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania i Niepełnosprawności w … z dnia 2 listopada 2021 r., nr …). Z uwagi na koszty tej rehabilitacji poprosił Pan Fundację A o udzielenie pomocy społecznej w kwestii udostępnienia rachunku bankowego Fundacji w celu gromadzenia środków na Pana leczenie i rehabilitację.

Fundacja A powstała w … r., jest organizacją pożytku publicznego (KRS …). Została ona powołana w celu m.in. udzielania pomocy osobom znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej i materialnej, w szczególności osobom poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych oraz prowadzenia wszelkich działań na rzecz osób niepełnosprawnych, w tym udostępnianie konta Fundacji w celu pozyskiwania środków na leczenie i rehabilitację oraz finansowanie leczenia, rehabilitacji, zakup niezbędnego sprzętu medycznego i rehabilitacyjnego dla osób znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej i materialnej (§ 13 statutu Fundacji). Do przedmiotu działalności pożytku publicznego Fundacji określonego w § 14a statutu Fundacji należy m.in. pomoc społeczna w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057 ze zm.). W  ramach działalności Fundacja otrzymuje środki pochodzące m.in. z: darowizn, subwencji osób trzecich, ze zbiórek i imprez publicznych w różnych formach prawnych, umów darowizn celowych i 1% podatku dochodowego od osób fizycznych. Środki gromadzone na rzecz beneficjenta mogą być wydatkowane m.in. na opłaty za świadczenia medyczne, świadczenia rehabilitacyjne, zakup leków i środków medycznych, zakup sprzętu ortopedycznego i rehabilitacyjnego, zakup produktów medycznych niezbędnych do poprawy zdrowia. Decyzję o wypłacie środków podejmuje Zarząd Fundacji po spełnieniu warunków określonych w § 8 „Regulaminu udostępnienia konta fundacji”. W odniesieniu do środków, wpłacanych na konto Fundacji z przeznaczeniem dla beneficjenta, Fundacja opłaca poniesione koszty na podstawie faktur wystawionych na Fundację i przelewa te środki bezpośrednio na konto wystawców faktur za wykonane usługi lecznicze, rehabilitacyjne. Podstawą prawną tych czynności jest zawierana umowa udostępnienia konta Fundacji. Zgodnie z tą umową udostępnienie konta Fundacji A polega na umożliwieniu gromadzenia środków z darowizn celowych i 1 % podatku na pomoc społeczną beneficjentowi.

Pytania

1.Czy przy tak występującym opisanym wyżej stanie faktycznym, pomoc otrzymana od Fundacji podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn?

2.Czy pomoc z Fundacji można zakwalifikować jako przychód z tzw. innych źródeł (art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

3.W przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie nr 2, czy pomoc otrzymywana od Fundacji jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych​?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2 i nr 3 dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast w zakresie pytania nr 1 dotyczącego podatku od spadków i darowizn zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie

Na podstawie treści art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128) oraz art. 9 ust. 1, art. 10 ust. 1 pkt 9, art. 11 ust. 1, art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) nie można jednoznacznie ocenić, przepisy, której z tych ustaw powinny mieć zastosowanie do kwalifikacji przychodów osiąganych z tytuły pomocy społecznej uzyskanej od Fundacji.

W Pana ocenie, w przypadku spełniania przez Fundację opisanych wyżej świadczeń, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania przysporzeń (tytułem darmym) powinna mieć kwalifikacja formy prawnej świadczonej pomocy, a zatem treść konkretnej umowy wiążącej strony oraz treść statutu Fundacji. Decydujące więc znaczenie w tej kwestii powinno mieć to, czy czynności, na podstawie których Fundacja dokonuje świadczeń pieniężnych, mają charakter prawny darowizny, czy też stanowią świadczenia wynikające z innego stosunku prawnego.

Prawdą jest, że natura świadczeń dokonywanych przez organizacje pożytku publicznego (o.p.p.), co do zasady, przekazywana jest pod tytułem darmym, niemniej ostatecznie o charakterze prawnym tych świadczeń winien przesądzić sam podmiot, który podejmuje decyzję o świadczonej pomocy. Strony mogą przy tym dokonać wyboru rodzaju czynności prowadzonej do udzielenia pomocy, przy wykorzystaniu ogólnej zasady swobody zawierania umów czy postanowień statutu Fundacji. Finansowa pomoc, nie jest przekazywana beneficjentowi przez Fundację (o.p.p.) na podstawie umowy darowizny, w rozumieniu art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.), zawartej w formie prawnej określonej w Kodeksie cywilnym. Z tego powodu podlega przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i może stanowić dla beneficjenta przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.

Na taką możliwość wskazuje interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 13 czerwca 2014 r., nr ITPB2/415-315/IB, Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 13 lutego 2015 r., nr IBPBII/1/436-353/14/MCZ (http://sip.mf.gof.pl/) i odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów na interpelację nr 8004 z dnia 11 marca 2009 r. (sejm.gov.pl).

Zakwalifikowanie wsparcia (jak wyżej, jako dochodu z innego źródła ) od Fundacji jako świadczenia z pomocy społecznej korzysta ze zwolnienia od podatku. Tak stanowi przepis art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji pomocy społecznej, w związku z tym należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268 ze zm.). Przepis art. 2 ust. 1 tej ustawy stanowi, że pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, której celem jest umożliwienie osobom i rodzinie przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać, wykorzystując własne zasoby i możliwości. Pomoc społeczną organizują organy administracji państwowej, współpracując w tym zakresie na zasadzie partnerstwa , z organizacjami społecznymi, pozarządowymi, kościołami, związkami wyznaniowymi, osobami fizycznymi i prawnymi (art. 2 ust. 2 ww. ustawy). Zadania w zakresie pomocy społecznej, mogą wykonywać organizacje pozarządowe, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057 ze zm.).

W Pana ocenie, z przywołanych przepisów wynika, że również organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność w zakresie pomocy społecznej. Z tego powodu wartość pomocy udzielanej w ramach pomocy społecznej przez organizacje pozarządowe (o.p.p.) może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych (art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), gdyż statut organizacji przewiduje udzielanie pomocy społecznej.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Fundacja w ramach wykonywanych działań z zakresu opieki społecznej udostępnia konto, na którym gromadzone są środki dla Pana (beneficjenta) na cele ściśle określone (leczenie i rehabilitację). Następnie dofinansowanie Fundacja przekazuje bezpośrednio na konta świadczących dla Pana usługi rehabilitacyjne, lecznicze. Dofinansowanie może być realizowane do wysokości środków znajdujących się na subkoncie. Świadczenia te mają charakter pomocy społecznej, świadczonej na podstawie statutu Fundacji i nie mają charakteru prawnego darowizny. Jako świadczenia pomocy społecznej korzystają ze zwolnienia od podatku zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na taką możliwość wskazuje interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 13 lutego 2015 r., nr IPBBII/1/415-948/14/MCZ, oraz interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 13 lutego 2015 r., nr IBPBII/1/436-353/14/MCZ (http://sip.mf.gov.pl).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, z późn. zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:

Źródłem przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

W rozumieniu powyższych przepisów, finansowanie kosztów leczenia i rehabilitacji przez fundacje świadczącą pomoc będzie stanowiło dla beneficjenta przychód „z innych źródeł”.

Jednakże należy mieć na uwadze, że organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność w zakresie pomocy społecznej. Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji „pomocy społecznej” należy odnieść się w tym zakresie do przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268 ze zm.).

W myśl postanowień art. 2 ust. 1 ww. ustawy:

Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 2 ww. ustawy:

Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

Stosownie do art. 25 ust. 1 ww. ustawy:

Organy administracji rządowej i samorządowej, zwane dalej „organami”, mogą zlecać realizację zadania z zakresu pomocy społecznej, udzielając dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zleconego zadania organizacjom pozarządowym, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 tej ustawy, prowadzącym działalność w zakresie pomocy społecznej, zwanych dalej „podmiotami uprawnionymi”.

Z kolei na podstawie przywołanego art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r., poz. 1057):

Organizacjami pozarządowymi są:

1)niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2)niedziałające w celu osiągnięcia zysku

osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Natomiast na podstawie art. 25 ust. 5 ustawy o pomocy społecznej:

Do zlecania zadań, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:

Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób.

Natomiast zgodnie z art. 10 ust. 3 ww. ustawy:

Zakres prowadzonej działalności nieodpłatnej lub odpłatnej pożytku publicznego organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 określają w statucie lub w innym akcie wewnętrznym.

W związku z powyższym, organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność pożytku publicznego w sferze pomocy społecznej, która może być finansowana lub dofinansowana z dotacji bądź innych środków finansowych uzyskanych przez organizację z tytułu np. składek członkowskich, ofiarności publicznej.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są świadczenia z pomocy społecznej.

Wobec tego pomoc finansowa oraz wartość świadczeń udzielanych w ramach pomocy społecznej przez organizacje pozarządowe może korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile statut organizacji pozarządowej przewiduje udzielanie pomocy społecznej oraz istnieją jasno określone kryteria komu pomoc ta przysługuje.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że korzysta Pan z pomocy Fundacji A. Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego, a jednym z jej celów statutowych jest pomoc społeczna (§ 14a statutu Fundacji). W odniesieniu do środków, wpłacanych na konto Fundacji z przeznaczeniem dla beneficjenta, Fundacja opłaca poniesione koszty na podstawie faktur wystawionych na Fundację i przelewa te środki bezpośrednio na konto wystawców faktur za wykonane usługi lecznicze, rehabilitacyjne. Podstawą prawną tych czynności jest zawierana umowa udostępnienia konta Fundacji. Zgodnie z tą umową udostępnienie konta Fundacji A polega na umożliwieniu gromadzenia środków z darowizn celowych i 1 % podatku na pomoc społeczną beneficjentowi.

Decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania danej czynności podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w przypadku realizacji nieodpłatnych świadczeń przez daną fundację, ma kwalifikacja formy prawnej świadczonej pomocy, a zatem treść konkretnej umowy wiążącej strony oraz treść statutu fundacji. W sytuacji, gdy strony nie zawarły umowy darowizny w rozumieniu art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.), a statut (fundacji) nie przewiduje udzielania pomocy społecznej oraz nie istnieją jasno określone kryteria komu pomoc ta przysługuje, wówczas zgodnie z ww. przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych świadczenia na rzecz beneficjentów są przychodami „z innych źródeł”, podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem i nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

We wniosku wskazano, że Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego, a jednym z jej celów statutowych jest pomoc społeczna (§ 14a statutu Fundacji). Na podstawie zawartej umowy Fundacja opłaca poniesione koszty na podstawie faktur wystawionych na Fundację i przelewa te środki bezpośrednio na konto wystawców faktur za wykonane usługi lecznicze, rehabilitacyjne.

We wniosku wskazał Pan, że finansowa pomoc, nie jest przekazywana beneficjentowi przez Fundację na podstawie umowy darowizny, w rozumieniu art. 888 ustawy Kodeks cywilny.

Podstawą prawną opłacania przez Fundację faktur za wykonane usługi lecznicze oraz rehabilitacyjne ze środków wpłacanych na konto Fundacji z przeznaczeniem dla beneficjenta jest zawierana umowa udostępnienia konta Fundacji. Zgodnie z tą umową udostępnienie konta Fundacji A polega na umożliwieniu gromadzenia środków z darowizn celowych i 1 % podatku na pomoc społeczną beneficjentowi.

Z powyższego wynika, że jednym z celów statutowych Fundacji jest świadczenie pomocy społecznej. Zatem zwolnienie wynikające z powołanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie miało zastosowanie do świadczeń sfinansowanych (dofinansowanych) przez Fundację wymienionych w umowie i regulaminie przyznawania pomocy społecznej Fundacji.

Mając na uwadze opisany stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że przedmiotowe świadczenie pieniężne przekazywane przez Fundację tytułem zapłaty za usługi lecznicze oraz rehabilitacyjne stanowi dla Pana przychód z innych źródeł, określony w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).