Temat interpretacji
Ulga na zabytki.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 sierpnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 3 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 listopada 2022 r. (wpływ 25 listopada 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca nie prowadzi zarejestrowanej działalności gospodarczej, ani nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Wnioskodawca posiada tytuł prawny, tj. jest właścicielem lokalu mieszkalnego przy ulicy (…). Wnioskodawca jest członkiem Wspólnoty Mieszkaniowej. Budynek blok, z lokalami mieszkalnymi przy ulicy (…) jest wpisany do wykazu zabytków (…). Wykaz zabytków ujętych w gminnej ewidencji zabytków.
Wspólnota Mieszkaniowa przeprowadzała zgodnie z planem remontów; w roku 2022 r.: 1. remont w okresie styczeń 2022 r.: poziomów wodno-kanalizacyjnych , 2. W chwili obecnej trwa remont elewacji zewnętrznej budynku, zgodnie z wytycznymi i zgodą Wojewódzkiego Konserwatora Zabytku. Na posiadane prace, Konserwator wydał zaświadczenie.
Zgodnie z art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, w ramach ulgi można odliczyć wydatki poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane. W zakresie definicji tych pojęć, ustęp 12 odsyła do ustawy o ochronie zabytków. Artykuł 3 pkt 6, 7 i 8 ustawy o ochronie zabytków: - prace konserwatorskie - działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz udokumentowanie tych działań: - prace restauratorskie - działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz udokumentowanie tych działań; - roboty budowlane - roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku (art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 z późn. zm.: budowa, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego). Wspólnota mieszkaniowa, o której mowa ma rachunek bankowy dedykowany wyłącznie wpłatom na fundusz remontowy. Jeśli zatem Wnioskodawca, w roku podatkowym 2022 , dokonywać będzie wpłat na fundusz remontowy Wspólnoty Mieszkaniowej, następnie posiadając dowód wpłaty dokonanych wpłat lub zaświadczenie o wysokości wpłat w roku podatkowym będzie miał prawo do skorzystania z ulgi na zabytek, jeśli wysokość dokonanych przez niego wpłat będzie równa udziałowi jaki posiada w częściach nieruchomości wspólnej. Wnioskodawca posiada jak każdy inny właściciel mieszkania, udział w nieruchomości wspólnej, gdzie przyjmuje się, że udział w nieruchomości wspólnej współwłaściciela lokalu w częściach ułamkowych odpowiada iloczynowi wielkości jego udziału we współwłasności lokalu i wielkości udziału we współwłasności nieruchomości wspólnej przypadającej na ten lokal. Zatem, w tym procencie Wnioskodawca partycypuje w kosztach remontu, ten procent określa koszt poniesiony przez Wnioskodawcę, w koszcie remontu przeprowadzonego przez Wspólnotę Mieszkaniową. Zatem Wnioskodawca odliczy 50 % ulgi na zabytki podstawy od należnego podatku dochodowego PIT w roku 2023 za rok podatkowy 2022.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano, że:
1)Wydatki były ponoszone przez cały rok 2022. Remonty były prowadzone etapami i płatności były dokonywane od stycznia i będą jeszcze dokonane w grudniu br.
2)Nieruchomość jest zabytkiem nieruchomym o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 13 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
3)W momencie odliczania przedmiotowego wydatku Wnioskodawca będzie współwłaścicielem przedmiotowej nieruchomości.
4)W momencie ponoszenia przedmiotowych wydatków Wnioskodawca był/jest/będzie współwłaścicielem przedmiotowej nieruchomości.
5)Wszystkie wydatki zostaną udokumentowane fakturami – wystawionymi przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
6)Kwota odliczenia znajdzie pokrycie w rocznym dochodzie osiągniętym w roku poniesienia przedmiotowych wydatków.
7)Wydatki nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zostaną uwzględnione w celu uzyskania „ulgi na zabytek”, ale nie z tytułu żadnej innej ulgi. Wydatki nie będą wykraczały poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków i zaleceniach konserwatorskich. Wspólnota stara się o dofinansowanie tych prac od (Konserwatora Zabytków oraz Marszałka Województwa.
Pytanie
Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania ulgi z art. 26hb ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.), jeśli dokona wpłat w roku 2022 , w wysokości równej swojemu udziałowi w nieruchomości wspólnej, na fundusz remontowy we wspólnocie mieszkaniowej, z zastrzeżeniem, iż wysokość odpisu od z tego tytułu, podatku PIT dla osób fizycznych, nie będzie przekraczała wysokości udziału w kosztach remontu jaki Wnioskodawca posiada w nieruchomości wspólnej, przy założeniu , że wydatki są poniesione przez Wspólnotę Mieszkaniową, której członkiem jest Wnioskodawca na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane na budynku, który jest zabytkiem?
Pana stanowisko w sprawie
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca nie prowadzi zarejestrowanej działalności gospodarczej, ani nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Wnioskodawca posiada tytuł prawny, tj. jest właścicielem lokalu mieszkalnego przy ulicy (…). Wnioskodawca jest członkiem Wspólnoty Mieszkaniowej. Budynek blok, z lokalami mieszkalnymi przy ulicy (…) jest wpisany do wykazu zabytków. Wykaz zabytków ujętych w gminnej ewidencji zabytków, obiekt budowlany przy ulicy (…):
(…). Wspólnota Mieszkaniowa przeprowadzała zgodnie z planem remontów; w roku 2022: 1. remont w okresie styczeń 2022: poziomów wodno-kanalizacyjnych, 2. w chwili obecnej trwa remont elewacji zewnętrznej budynku, zgodnie z wytycznymi i zgodą Wojewódzkiego Konserwatora Zabytku. Na posiadane prace, Konserwator wydał zaświadczenie. Zgodnie z art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, w ramach ulgi można odliczyć wydatki poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane. W zakresie definicji tych pojęć, ustęp 12 odsyła do ustawy o ochronie zabytków. Artykuł 3 pkt 6, 7 i 8 ustawy o ochronie zabytków: - prace konserwatorskie - działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz udokumentowanie tych działań; - prace restauratorskie - działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz udokumentowanie tych działań; - roboty budowlane - roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku (art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 z późn. zm.: budowa, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego). Wspólnota mieszkaniowa, o której mowa ma rachunek bankowy dedykowany wyłącznie wpłatom na fundusz remontowy. Jeśli zatem Wnioskodawca, w roku podatkowym 2022 , dokonywać będzie wpłat na fundusz remontowy Wspólnoty Mieszkaniowej, następnie posiadając dowód wpłaty dokonanych wpłat lub zaświadczenie o wysokości wpłat w roku podatkowym będzie miał prawo do skorzystania z ulgi na zabytek, jeśli wysokość dokonanych przez niego wpłat będzie równa udziałowi jaki posiada w częściach nieruchomości wspólnej.
Wnioskodawca posiada jak każdy inny właściciel mieszkania, udział w nieruchomości wspólnej, gdzie przyjmuje się, że udział w nieruchomości wspólnej współwłaściciela lokalu w częściach ułamkowych odpowiada iloczynowi wielkości jego udziału we współwłasności lokalu i wielkości udziału we współwłasności nieruchomości wspólnej przypadającej na ten lokal. Zatem, w tym procencie Wnioskodawca partycypuje w kosztach remontu, ten procent określa koszt poniesiony przez Wnioskodawcę, w koszcie remontu przeprowadzonego przez Wspólnotę Mieszkaniową. Zatem Wnioskodawca odliczy 50% ulgi na zabytki podstawy od należnego podatku dochodowego PIT w roku 2023 za rok podatkowy 2022 . Przykład: Koszt remontu przeprowadzonego przez wspólnotę w roku 2022 : 2.000.000 zł Udział Wnioskodawcy jaki posiada w częściach nieruchomości wspólnej to 1% we wspólnocie mieszkaniowej zatem koszt remontu przypadający wnioskodawcy, we wspólnocie to 20000 zł Wnioskodawca wpłacił 15000 zł na fundusz remontowy wspólnoty w roku 2022 r., wpłata na fundusz remontowy nie przekracza kwoty wynikającej, z jego udziału w częściach wspólnych we wspólnocie i jego kosztu w remoncie. Wnioskodawca ma podstawę do opodatkowania z tytułu PIT od os. fiz. za rok 2022 r. 100 000 zł, korzystając z ulgi na zabytek, będzie mógł ją pomniejszyć o kwotę 7500 zł (tj. 50% od 15 000 zł ) tym samym jego podstawa opodatkowania wyniesie 92 500 zł.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 26hb ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:
1)poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;
2)poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków;
3)na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek, o którym mowa w pkt 2.
W myśl art. 26hb ust. 2 ustawy:
Odliczenie, o którym mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;
2)ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie:
a)pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych - w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,
b)zalecenia konserwatorskie - w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków;
3)ust. 1 pkt 3, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie.
Stosownie do art. 26hb ust. 3 ww. ustawy:
Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w:
1) ust. 1 pkt 1 uznaje się dzień zapłaty należności;
2) ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury;
3) ust. 1 pkt 3 uznaje się dzień nabycia własności.
Jak stanowi art. 26hb ust. 4 ustawy:
Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych:
1)dowodem wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej lub zaświadczeniem o wysokości wpłat w roku podatkowym wystawionym przez wspólnotę mieszkaniową lub spółdzielnię mieszkaniową;
2)fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 26hb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.):
Odliczenia wydatków, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1 i 2, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki.
2)ust. 1 pkt 3, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy na rzecz nabytego zabytku nieruchomego poniesiono wydatki określone w ust. 1 pkt 2.
Stosownie do art. 26hb ust. 8 ustawy:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.
W myśl art. 26hb ust. 9 ustawy:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:
1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;
2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;
3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich;
4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Jak stanowi art. 26hb ust. 10 ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Zgodnie z art. 26hb ust. 12 przedmiotowej ustawy:
Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:
1)powierzchni użytkowej – oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043);
2)pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
3)pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
4)robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
5)zabytku nieruchomym – oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji zabytku nieruchomego, dlatego też w tym przypadku ustawodawca odwołuje się do definicji sformułowanych w innych aktach prawnych, w szczególności w przepisach ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840 ze zm.).
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
1. Ochronie i opiece podlegają, bez względu na stan zachowania:
1) zabytki nieruchome będące, w szczególności:
a) krajobrazami kulturowymi,
b) układami urbanistycznymi, ruralistycznymi i zespołami budowlanymi,
c) dziełami architektury i budownictwa,
d) dziełami budownictwa obronnego,
e) obiektami techniki, a zwłaszcza kopalniami, hutami, elektrowniami i innymi zakładami przemysłowymi,
f) cmentarzami,
g) parkami, ogrodami i innymi formami zaprojektowanej zieleni,
h) miejscami upamiętniającymi wydarzenia historyczne bądź działalność wybitnych osobistości lub instytucji.
Z opisu sprawy wynika, że:
§jest Pan osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym,
§nie prowadzi Pan zarejestrowanej działalności gospodarczej, ani nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym,
§posiada Pan tytuł prawny, tj. jest właścicielem lokalu mieszkalnego przy ulicy (….)
§jest Pan członkiem Wspólnoty Mieszkaniowej,
§budynek – blok, z lokalami mieszkalnymi przy ulicy (…) jest wpisany do wykazu zabytków;
§posiada Pan jak każdy inny właściciel mieszkania, udział w nieruchomości wspólnej, gdzie przyjmuje się, że udział w nieruchomości wspólnej współwłaściciela lokalu w częściach ułamkowych odpowiada iloczynowi wielkości jego udziału we współwłasności lokalu i wielkości udziału we współwłasności nieruchomości wspólnej przypadającej na ten lokal,
§Wspólnota Mieszkaniowa przeprowadzała zgodnie z planem remontów w roku 2022 :1. remont w okresie styczeń 2022 : poziomów wodno-kanalizacyjnych, 2. w chwili obecnej trwa remont elewacji zewnętrznej budynku, zgodnie z wytycznymi i zgodą Wojewódzkiego Konserwatora Zabytku. Na posiadane prace, Konserwator wydał zaświadczenie,
§Wspólnota mieszkaniowa, posiada rachunek bankowy dedykowany wyłącznie wpłatom na fundusz remontowy.
§w roku podatkowym 2022 , dokonywać będzie wpłat na fundusz remontowy Wspólnoty Mieszkaniowej,
§wydatki były ponoszone przez cały rok 2022. Remonty były prowadzone etapami i płatności były dokonywane od stycznia i będą jeszcze dokonane w grudniu br.,
§nieruchomość jest zabytkiem nieruchomym o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 13 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,
§w momencie odliczania przedmiotowego wydatku Wnioskodawca będzie współwłaścicielem przedmiotowej nieruchomości,
§w momencie ponoszenia przedmiotowych wydatków Wnioskodawca był/jest/będzie współwłaścicielem przedmiotowej nieruchomości,
§wszystkie wydatki zostaną udokumentowane fakturami – wystawionymi przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku,
§kwota odliczenia znajdzie pokrycie w rocznym dochodzie osiągniętym w roku poniesienia przedmiotowych wydatków,
§wydatki nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz zacytowany stan prawny stwierdzić należy, że jeśli w 2022 roku, dokonywał Pan wpłat na fundusz remontowy Wspólnoty Mieszkaniowej ma Pan prawo do skorzystania – w zeznaniu podatkowym składanym za 2022 r. – z ulgi na zabytek, o której mowa w art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w wysokości nieprzekraczającej 50% – przy założeniu, że wysokość dokonanych przez Pana wpłat będzie równa udziałowi jaki posiada Pan w częściach nieruchomości wspólnej – udokumentowanych dowodem wpłaty lub zaświadczeniem o wysokości wpłat wystawionym przez wspólnotę mieszkaniową.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Końcowo wskazać należy, że wyliczenia zaprezentowane przez Pana we wniosku nie podlegały weryfikacji i analizie w ramach postępowania o wydanie niniejszej interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pan sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).