Temat interpretacji
Zakwalifikowanie wynagrodzenia z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych do przychodów z działalności twórczej w zakresie programów komputerowych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z dnia 28 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania wynagrodzenia z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych do przychodów z działalności twórczej w zakresie programów komputerowych. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzą Państwo centrum usług wspólnych na rzecz podmiotów funkcjonujących w ramach grupy (…) (dalej - „Grupa (…)”). Podmioty wchodzące w skład Grupy(…) funkcjonują na całym świście, a ich główna działalność polega na świadczeniu usług prawnych.
Usługi świadczone przez Państwa na rzecz podmiotów działających w ramach Grupy (…) polegają przede wszystkim na dostarczaniu wsparcia w obszarze księgowym i pomocniczym oraz informatycznym na rzecz spółek z Grupy (…).
Usługi wsparcia informatycznego obejmują m.in. następujące obszary:
-wsparcie w zakresie automatyzacji procesów biznesowych;
-zarządzanie projektami z zakresu technologii informatycznych;
-weryfikowanie poprawności funkcjonowania oprogramowania i systemów informatycznych;
-utrzymanie systemów informatycznych;
-badanie zgodności sposobu wykorzystywania udzielonych licencji z zakresem umów licencyjnych;
-dokonywanie różnorodnych analiz dotyczących oprogramowania i systemów informatycznych oraz raportowanie danych i wniosków w tym zakresie;
-monitorowanie wydajności i efektywności systemów informatycznych użytkowanych przez podmioty w Grupie (…);
-zarządzanie oraz wsparcie użytkowników końcowych w zakresie poczty elektronicznej;
-wsparcie w zakresie wdrażania oprogramowania/aplikacji użytkowanych przez podmioty z Grupy (…);
-wsparcie platformy SAP służącej zarządzaniu przedsiębiorstwem;
-wsparcie techniczne użytkowników oprogramowania/aplikacji w ich codziennej pracy (tzw. help desk);
-kontrola i zarządzanie procesami informatycznymi;
-wsparcie techniczne dla komputerów i urządzeń peryferyjnych;
-wsparcie techniczne dotyczące infrastruktury serwerowej;
-projektowanie i rozwój autorskich aplikacji Grupy (…);
-opracowywanie planów rozwoju szeroko rozumianej infrastruktury IT w Grupie (…).
Zatrudniają pracowników w ramach stosunków pracy na różnych stanowiskach służbowych o ściśle określonym zakresie obowiązków. W związku z okolicznością, że funkcjonują Państwo w międzynarodowym otoczeniu biznesowym, nazwy poszczególnych stanowisk w jego strukturze wewnętrznej występują i są używane w formie anglojęzycznej. Dlatego też nazwy poszczególnych stanowisk określone w niniejszym wniosku będą opierać się na formie anglojęzycznej tych stanowisk.
W ramach prowadzonej działalności oraz realizacji celów biznesowych zatrudniają Państwo oraz w przyszłości będą zatrudniać na podstawie umów o pracę specjalistów w dziedzinie IT (dalej - „Programiści”).
W wyniku pracy Programistów, w ramach wykonywania ich obowiązków służbowych, powstają utwory (lub ich części) w rozumieniu art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (dalej - „Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych”), wyrażone m.in. słowem, symbolami matematycznymi lub znakami graficznymi. Części utworów są natomiast rozumiane jako utwory w postaci ustalonej ale jeszcze nieukończonej, tj. w oparciu o art. 1 ust. 3 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Każdy utwór jest bowiem przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną. Utwory (lub ich części) tworzone są przez Programistów w procesie wytwarzania, wdrażania, modyfikacji, ulepszania, aktualizowania i innych podobnych czynności dotyczących programów komputerowych (oprogramowania komputerowego) w ramach Państwa działalności. Efektem końcowym tych prac jest powstanie programów komputerowych w rozumieniu Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Dodatkowo, zatrudniają Państwo oraz w przyszłości planują zatrudniać w ramach stosunków pracy również innych pracowników (dalej - „Pracownicy”), którzy także biorą udział w procesie wytwarzania, wdrażania, modyfikacji, ulepszania, aktualizowania i innych podobnych czynności dotyczących programów komputerowych (oprogramowania komputerowego) w tym również takich czynności jak ustalanie potrzeb zleceniodawcy, który składa zapotrzebowanie na utwór, przygotowywanie dokumentacji, wsparcie procesu testowania etc., w ramach Państwa działalności.
Pracownicy są oraz mogą być w szczególności zatrudnieni na stanowiskach takich jak:
1)RPA Business Analyst Team Leader,
2)RPA Business Analyst oraz
3)SAP Functional Consultant.
Skrót RPA oznacza robotic process automation, tj. zrobotyzowaną automatyzację procesów. Natomiast skrót SAP oznacza systems applications and products, tj. systemy, aplikacje i produkty. Oprogramowanie SAP to systemy oraz aplikacje tworzone do zarządzania przedsiębiorstwami i instytucjami.
Rola Pracowników zatrudnionych na wymienionych powyżej stanowiskach dotyczy przede wszystkim automatyzacji procesów i niektórych zadań w Grupie (…) oraz rozwoju narzędzi informatycznych w celu zwiększenia wydajności w różnych zespołach.
Do zadań i obowiązków Pracowników zatrudnionych na stanowisku RPA Business Analyst Team Leader należy w szczególności:
1)tworzenie technicznej dokumentacji architektury rozwiązań informatycznych,
2)tworzenie specyfikacji w celu usprawnienia istniejących procesów biznesowych oraz rozwiązań informatycznych,
3)tworzenie planów zmiany procesów, planów wdrożenia oraz testowania oprogramowania,
4)badanie istniejących procesów w celu ich usprawnienia lub dostosowania do wdrożenia nowych rozwiązań informatycznych,
5)badanie istniejących procesów w celu wyszukania zależności i wzorców działania użytkownika i tłumaczenie tychże na mapy procesów oraz procedury techniczne,
6)tworzenie prezentacji istniejących oraz proponowanych rozwiązań informatycznych,
7)tworzenie narzędzi umożliwiających badanie istniejących procesów pod kątem potencjału do usprawnienia bądź wdrożenia nowych rozwiązań informatycznych.
Do zadań i obowiązków Pracowników zatrudnionych na stanowisku RPA Business Analyst należą w szczególności analogiczne zadania i obowiązki jak opisane powyżej w stosunku do RPA Business Analyst Team Leader w punktach 1-5.
Stanowisko SAP Functional Consultant dzieli się na dwa podtypy w postaci:
1)SAP Matter Management Support Consultant,
2)SAP Financials Support Consultant.
Do zadań i obowiązków Pracowników zatrudnionych na stanowisku SAP Functional Consultant należy w szczególności:
1)rozwijanie nowych funkcjonalności systemu SAP FI (Financial Accounting/rachunkowość finansowa)/SD (Sales and Distribution/sprzedaż i dystrybucja) poprzez projekty i zmiany (CR - Change Reąuest/propozycja zmiany) wnioskowane przez użytkowników kluczowych w całej organizacji,
2)przeprowadzanie badań, analiz, projektowanie rozwiązań i udokumentowanie ich w specyfikacjach funkcjonalnych,
3)tworzenie konceptu i zdefiniowanie wymagań technicznych dla programisty w celu utworzenia nowych rozwiązań lub zmiany istniejących w systemie SAP,
4)zapewnienie wsparcia aplikacyjnego modułu FI/SD systemu SAP we wszystkich spółkach należących do Grupy (…),
5)współpraca z innymi konsultantami funkcjonalnymi w rozwiązywaniu problemów lub tworzeniu rozwiązań w obszarze FI/SD/PS (Project System/system projektowy))/HR (Humań Resources/zarządzanie zasobami ludzkimi),
6)przeprowadzanie testów jednostkowych, integracyjnych oraz regresyjnych,
7)prowadzenie dokumentacji w zakresie powierzonych obszarów.
W wyniku pracy Pracowników, w ramach wykonywania ich obowiązków służbowych, powstają utwory (lub ich części) w rozumieniu art. 1 ust. 2 pkt 1 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wyrażone m.in. słowem, symbolami matematycznymi lub znakami graficznymi. Utwory, które powstają w ramach wykonywania obowiązków służbowych Pracowników same w sobie nie są programami komputerowymi (to znaczy Pracownicy nie są zaangażowani w sam proces pisania kodu programu komputerowego), ale innymi utworami, które powstają w złożonym procesie jakim jest wytworzenie bądź też udoskonalenie finalnego produktu, tj. programu komputerowego i zapewnienie, żeby działał on w sposób prawidłowy oraz zgodnie z oczekiwaniami użytkowników.
Utworami, które nie są programami komputerowymi, ale mogą powstać w wyniku pracy Pracowników w ramach Państwa działalności są na przykład takie utwory jak: plany lub prototypy systemów, bazy oraz struktury danych, dokumentacja techniczna, publikacje naukowe, specyfikacje (w tym specyfikacje architektury projektowanych rozwiązań informatycznych), plany, analizy, raporty oraz rekomendacje, projekty graficzne (np. interfejs użytkownika), materiały audio-wideo, a także prezentacje (dalej - „Utwory”). Podkreślić należy, że wszystkie z przedstawionych powyżej utworów powstawać będą w ścisłym związku z pracami w zakresie programów komputerowych, tj. pracami w zakresie wytwarzania, wdrażania, modyfikacji, ulepszania, aktualizowania i innych podobnych czynności (w tym również takich czynności jak ustalanie potrzeb zleceniodawcy, który składa zapotrzebowanie na utwór), przygotowywanie dokumentacji, wsparcie procesu testowania, etc.) dotyczących programów komputerowych. Powyższe Utwory stworzone przez Pracowników łącznie umożliwiać będą osiągnięcie finalnego rezultatu, który będzie polegał na wytworzeniu, wdrożeniu, modyfikacji, ulepszeniu, zaktualizowaniu i innych podobnych czynnościach dotyczących programu komputerowego, w szczególności mając wpływ na jego treść, formę, funkcjonalności, a często również warunkując przeprowadzenie kolejnych etapów prac w tym zakresie.
Należy również wskazać, że w przyszłości nazwy stanowisk przyjęte obecnie przez Państwa w strukturze wewnętrznej mogą ulec zmianie. Natomiast, co do zasady, nie zmieni się zakres wykonywanych przez Pracowników czynności opisanych w niniejszym wniosku.
Poza obowiązkami związanymi z pracą twórczą, tj. pracą polegającą na wytwarzaniu Utworów (lub ich części), każdy z Pracowników wykonuje również obowiązki niezwiązane z pracą twórczą. Odpowiednio do zajmowanego stanowiska, na obowiązki te mogą składać się m.in. zarządzanie podległym personelem, czynności: administracyjne tj. raportowanie dot. wykonywanych zadań oraz prowadzenie dokumentacji, techniczne, organizacyjne etc., uczestniczenie w szkoleniach, uczestniczenie w spotkaniach wewnętrznych oraz zewnętrznych i inne.
Z racji specyfiki wykonywanej przez Pracowników pracy, tj. wykonywania przez nich pracy twórczej, w wyniku której powstają Utwory lub ich części w rozumieniu Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, planują w stosunku do Pracowników wprowadzenie systemu wynagradzania polegającego na podziale wynagrodzenia zasadniczego Pracowników na dwie części:
1)część wynagrodzenia z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych do stworzonych przez Pracowników utworów lub ich części w toku wykonywanej przez nich pracy na rzecz Państwa (szczegóły dotyczące kalkulacji oraz inne zasady związane z tą częścią wynagrodzenia zostały opisane poniżej),
2)część wynagrodzenia z tytułu wykonywania pozostałych, opisanych powyżej, obowiązków pracowniczych, tzw. nietwórczych.
Umowy o pracę zawarte z Pracownikami zawierać będą postanowienia określające opisany powyżej podział wynagrodzenia.
Ponadto zamierzają Państwo uregulować stosunki pracy z Pracownikami w taki sposób, iż obowiązki Pracowników ze stosunku pracy obejmują również działalność twórczą a przejście na Państwa autorskich praw majątkowych do stworzonych przez Pracowników utworów następować będzie z chwilą utrwalenia utworu, tj. w sposób wtórny, a nie pierwotny.
W konsekwencji zamierzają Państwo, jako płatnik, wyłącznie do części wynagrodzenia z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych za rzeczywiście wykonane prace twórcze przez Pracowników w procesie działalności twórczej w zakresie wytwarzania, wdrażania, modyfikacji, ulepszania, aktualizowania i innych podobnych czynności dotyczących programów komputerowych (oprogramowania komputerowego) powstałych w ramach Państwa działalności, stosować podwyższoną stawkę 50% kosztów uzyskania przychodu, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej - „Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych”).
W stosunku do pozostałej części wynagrodzenia z tytułu wykonywania obowiązków tzw. nietwórczych, w tym za czas urlopów i usprawiedliwionych nieobecności, będą Państwo stosować stawkę kosztów uzyskania przychodu wynikającą z zasad ogólnych, określonych w art. 22 ust. 2 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Należy dodać, że będziecie Państwo prowadzili ewidencję utworów i innych form twórczych wytworzonych przez Pracowników w ramach stosunku pracy (dalej - „Ewidencja”). Ewidencja służyć będzie do ewidencjonowania przez Pracowników utworów, ich części i innych form twórczych wytworzonych w ramach stosunków pracy i przenoszonych na Państwa (w sposób wtórny) na podstawie umowy o pracę. Ewidencja prowadzona będzie indywidualnie dla każdego Pracownika. Ewidencja stanowić będzie źródło informacji, co do twórców oraz jedno ze źródeł ewidencjonowania utworów i innych form twórczych przysługujących Państwu.
Ewidencja zawierać będzie między innymi następujące dane:
-imię i nazwisko Pracownika;
-dzień kalendarzowy, w którym praca twórcza została wykonana;
-identyfikację utworu;
-rodzaj wykonywanej pracy twórczej, w tym opis wytworzonego utworu.
Pracownicy zobowiązani będą do potwierdzania wpisów w Ewidencji swoim podpisem. Pracownicy zobowiązani będą również do rzetelnego dokonywania wpisów w Ewidencji. Pracownicy zostaną pouczeni, że wszystkie wpisy w Ewidencji powinny odpowiadać rzeczywistemu stanowi rzeczy i precyzyjnie oddawać ich przedmiot. Ponadto każdy z wpisów Pracownika będzie zweryfikowany, co do rzetelności i prawdziwości przez bezpośredniego przełożonego Pracownika. Fakt dokonanej weryfikacji oraz potwierdzenie prawdziwości i rzetelności wpisów potwierdzać będzie akceptacja bezpośredniego przełożonego Pracownika w formie jego podpisu. W czasie absencji bezpośredniego przełożonego akceptacji będzie mogła dokonać osoba wyznaczona jako zastępca na czas absencji. Powyższe uregulowania będą miały na celu zapewnienie rzetelności oraz prawdziwości prowadzonej Ewidencji.
Ewidencja może być prowadzona w formie elektronicznej w ramach udostępnionego przez Państwa narzędzia informatycznego, zaś podpisy i akceptacje mogą przybrać formę elektroniczną stosowaną w ramach danego narzędzia informatycznego i nie wymagają bezpiecznego certyfikatu.
Dodatkowo w ramach Ewidencji prowadzona będzie ewidencja czasu pracy poświęconego przez Pracowników na tworzenie utworów lub ich części w związku z wykonywaniem prac twórczych w danym okresie rozliczeniowym, tj. w konkretnym miesiącu.
Umowy o pracę określać będą kwotę wynagrodzenia zasadniczego przysługującego Pracownikowi miesięcznie.
Umowy będą przewidywać podział wynagrodzenia zasadniczego na:
-wynagrodzenie za prace twórcze - wyliczone jako iloczyn stawki godzinowej ustalanej indywidualnie i czasu pracy poświęconego na prace twórcze w danym miesiącu,
-pozostałe wynagrodzenie z tytułu wykonywania innych obowiązków w ramach stosunku pracy, które równe będzie w danym miesiącu różnicy pomiędzy wynagrodzeniem zasadniczym a wynagrodzeniem za prace twórcze w danym miesiącu.
W związku z powyższym pozostałe wynagrodzenie równe będzie różnicy pomiędzy wynagrodzeniem zasadniczym a wynagrodzeniem za prace twórcze w danym miesiącu, przy czym pozostałe wynagrodzenie może być ewentualnie powiększone o dodatki lub premie.
Podsumowując, obliczenie wynagrodzenia tytułem pracy twórczej w stosunku do Pracowników zamierzają Państwo oprzeć o liczbę faktycznie przepracowanych godzin spędzonych przez Pracownika na pracy o charakterze twórczym. Przy czym liczba faktycznie przepracowanych godzin na pracę o charakterze twórczym oznacza liczbę faktycznie przepracowanych godzin przez Pracownika spędzonych na pracy twórczej nad konkretnych projektem, tj. utworem lub jego częścią, która ma związek z programami komputerowymi. Godziny te będą ewidencjonowane przez Pracownika w Ewidencji, która będzie również uwzględniać liczbę przepracowanych godzin przypisanych do konkretnego projektu oraz identyfikację konkretnego, stworzonego utworu lub jego części w danym miesiącu.
Pracownik będzie miał obowiązek wysłać Ewidencję za konkretny miesiąc do końca dnia poprzedzającego dzień wyznaczony w danym miesiącu jako dzień kończący zbieranie danych do wypłaty, zgodnie z kalendarzem wypłaty wynagrodzeń u Państwa (jeśli będzie to dzień wolny od pracy, to w następującym bezpośrednio po nim najbliższym dniu roboczym) do pracowników kadr, celem kalkulacji wynagrodzenia przypadającego w danym miesiącu na przeniesienie praw do utworów lub ich części wytworzonych przez Pracownika w danym miesiącu i jego wypłaty.
Następnie, dział kadr dzięki przysłanym Ewidencjom, będzie znał liczbę przepracowanych godzin poświęconych na pracę nad stworzeniem utworów lub ich części (tj. w zakresie pracy twórczej) w danym miesiącu. Wynagrodzenie przypadające na pozostałą część pracy (tj. pracę inną niż praca twórcza) będzie opodatkowane zgodnie z art. 22 ust. 2 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W rezultacie należy zauważyć, że w każdym miesiącu liczba godzin poświęconych na pracę twórczą w stosunku do ogólnej liczby przepracowanych godzin będzie inna, ponieważ Pracownik w każdym miesiącu będzie spędzał różną liczbę godzin poświęconych pracy twórczej, co będzie wynikać z tego, nad jakimi konkretnie w danym miesiącu utworami lub ich częściami będzie pracować. Konsekwentnie, wysokość wynagrodzenia tytułem pracy twórczej może się od siebie różnić w poszczególnych miesiącach. Wynagrodzenie to nie będzie przysługiwać również w momencie, gdy Pracownik przebywa na urlopie czy zwolnieniu lekarskim, ponieważ nie spędza wówczas czasu na pracy twórczej dla Państwa. Wynagrodzenie to nie będzie wypłacane za miesiące, w których Pracownik, z różnych powodów nie wykona żadnych prac twórczych, nie wytworzy utworu ani jego części i w związku z tym nie dojdzie do przeniesienia na Państwo praw autorskich do utworu lub jego części w danym miesiącu. Wynagrodzenie to będzie wypłacane za przeniesienie praw autorskich do każdego stworzonego utworu lub jego części. Wynagrodzenie to nie będzie ustalane jedną kwotą niezależnie od ilości stworzonych w danym miesiącu utworów.
Należy przy tym zwrócić jeszcze uwagę na fakt, że wysokość wynagrodzenia zasadniczego (tj. zarówno dla pracy o charakterze twórczym, jak i pracy o charakterze nietwórczym) kalkulowane będzie osobno dla każdego Pracownika i uwzględniać będzie następujące czynniki: wykształcenie, wiedzę, doświadczenie Pracownika, rodzaj utworów wytwarzanych przez Pracownika, itp. Oznacza to, że inna wysokość wynagrodzenia będzie przewidziana dla Pracowników z różną wiedzą doświadczeniem, stażem, stanowiskiem.
Efektem ewidencjonowanych przez Pracowników prac twórczych będą między innymi, Utwory bądź ich elementy powstałe w procesie działalności twórczej w zakresie wytwarzania, wdrażania, modyfikacji, ulepszania, aktualizowania i innych podobnych czynności dotyczących programów komputerowych (oprogramowania komputerowego),w tym również takich czynności jak ustalanie potrzeb zleceniodawcy, który składa zapotrzebowanie na utwór, przygotowywanie dokumentacji, wsparcie procesu testowania, etc., powstałych w ramach Państwa działalności.
Planują Państwo wdrożyć opisany powyżej system wynagradzania w stosunku do Pracowników i stosować 50% koszty uzyskania przychodów w stosunku do wynagrodzenia za prace twórcze w związku z tworzeniem Utworów (tj. wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych do utworów lub ich części powstałych w związku z pracą twórczą Pracowników w danym miesiącu) dopiero po uzyskaniu interpretacji przepisów prawa podatkowego będącej przedmiotem niniejszego wniosku. W związku z powyższym niniejszy wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego a nie zaistniałego stanu faktycznego.
Dodatkowo, wskazują Państwo, że do zdarzenia przyszłego opisanego w przedmiotowym wniosku nie znajdzie zastosowania interpretacja ogólna wydana przez Ministra Finansów w dniu 15 września 2020 r., znak DD3.8201.1.2018 (dalej - „Interpretacja Ogólna”), jako że kwestia będąca przedmiotem niniejszego wniosku, w Państwa ocenie, nie została rozstrzygnięta w Interpretacji Ogólnej.
W związku z powyższym, wnoszą Państwo o wydanie interpretacji indywidualnej w tym zakresie i rozpatrzenie merytoryczne niniejszego wniosku.
Na marginesie należy dodać, że uzyskali Państwo indywidualną interpretację wydaną przez tutejszy Organ w dniu 21 września 2021 r. (0114-KDIP3-2.4011.796.2021.1.AK) (dalej - „Interpretacja”), w której zostało potwierdzone Państwa stanowisko, że w przypadku pracowników zatrudnionych przez Państwa na innych stanowiskach niż Pracownicy, ale również na stanowiskach związanych z programami komputerowymi, tj. w analogicznej sytuacji do zdarzenia przyszłego przedstawionego w niniejszym wniosku, w stosunku do tych pracowników, możecie Państwo zastosować podwyższone koszty uzyskania przychodu w wysokości 50%. Jednakże, w związku z okolicznością że stanowiska Pracowników oraz czynności przez nich wykonywane nie były bezpośrednio wskazane w Interpretacji, składają Państwo niniejszy wniosek w celu uniknięcia jakichkolwiek wątpliwości w tym zakresie.
Pytanie
Czy przychód, który będzie uzyskiwany przez Pracowników z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych do Utworów (lub ich części) na Państwa rzecz stanowi przychód uzyskiwany przez Pracowników z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych w rozumieniu art. 22 ust. 9b pkt 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z powyższym Państwo jako płatnik, przy obliczaniu należnej zaliczki na podatek dochodowy, może zastosować podwyższone koszty uzyskania przychodu w wysokości 50% do tej części wynagrodzenia zasadniczego, która przysługuje z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych do stworzonych przez Pracowników Utworów (lub ich części)?
Przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia jest odpowiedź na pytanie w zakresie Państwa wątpliwości dotyczących uznania przychodu uzyskiwanego przez Pracowników z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych do Innych Utworów (lub ich części) jako przychodu z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych. Natomiast w zakresie możliwości zastosowania przez płatnika 50% kosztów uzyskania przychodów zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, przychód, który będzie uzyskiwany przez Pracowników z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych do Utworów (lub ich części) na Państwa rzecz stanowi przychód uzyskiwany przez Pracowników z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych w rozumieniu art. 22 ust. 9b pkt 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji Państwo, jako płatnik, przy obliczaniu należnej zaliczki na podatek dochodowy, będą mogli zastosować 50% koszty uzyskania przychodów do tej części wynagrodzenia zasadniczego, która przysługuje z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych do stworzonych przez Pracowników Utworów (lub ich części).
Uzasadnienie Państwa stanowiska
Państwa zdaniem, przychód, który będzie uzyskiwany przez Pracowników z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych do Utworów (lub ich części) na Państwa rzecz stanowi przychód uzyskiwany przez Pracowników z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych w rozumieniu art. 22 ust 9b pkt 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji Państwo będą mogli, jako płatnik, przy obliczaniu należnej zaliczki na podatek dochodowy, zastosować 50% koszty uzyskania przychodów do tej części wynagrodzenia zasadniczego, która przysługuje z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych do stworzonych przez Pracowników Utworów (lub ich części).
Co do zasady, Państwa zdaniem, w zakresie dotyczącym Pracowników będą Państwo mieli możliwość zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów, w związku z okolicznością, że w przypadku Utworów zostaną spełnione wszystkie warunki konieczne w tym zakresie, tj.
-praca wykonywana przez Pracowników jest przedmiotem prawa autorskiego, a więc spełnia przesłanki utworu (chociażby miał postać nieukończoną) określone w Ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
-Pracownik jest twórcą w rozumieniu tej ustawy i uzyskiwanie przychodu przez Pracownika wynika z rozporządzania tymi prawami,
-umowa o pracę łącząca Pracownika i Państwa przewiduje zróżnicowanie wynagrodzenia należnego Pracownikowi za część związaną z rozporządzeniem prawami autorskimi i część związaną z wykonywaniem obowiązków nietwórczych,
-dochodzi do rozporządzenia prawami autorskimi tj. wtórnego, nie pierwotnego, nabycia przez Państwa autorskich praw majątkowych,
-prowadzona jest ewidencja przekazanych utworów lub ich części,
-utwory lub ich części są efektem działalności twórczej w zakresie programów komputerowych.
Okoliczność, że będą mogli Państwo zastosować w takim przypadku 50% koszty uzyskania przychodów, została również pośrednio potwierdzona w Interpretacji Ogólnej.
Niemniej jednak, w Państwa ocenie Interpretacja Ogólna nie odnosi się do sytuacji, która jest przedmiotem niniejszego wniosku, a zatem sytuacji, w której przedmiotem rozporządzenia prawami autorskimi przez Pracowników są Utwory, tj. utwory niebędące programami komputerowymi, ale powstałe w złożonym procesie jakim jest tworzenie (działalność twórcza w zakresie) programów komputerowych.
W związku z powyższym, w Państwa ocenie potwierdzenia w drodze interpretacji podatkowej wymaga okoliczność, że w przypadku Utworów konstatacja wynikająca z Interpretacji Ogólnej również znajdzie zastosowanie. Okoliczność ta nie jest potwierdzona przez i nie była przedmiotem Interpretacji Ogólnej, która w swojej treści odnosiła się wyłącznie do programów komputerowych tworzonych przez programistów, a nie do innych utworów powstałych w procesie tworzenia programów komputerowych.
Mając powyższe na uwadze, dodatkowego ustalenia wymaga to, czy spełniona jest ostatnia przesłanka warunkująca możliwość zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów, wymieniona w pkt 6 powyżej. W związku z tym należy rozważyć, czy utwory lub ich części wytwarzane przez Pracowników w ramach wykonywanych przez nich zadań i obowiązków w procesie wytwarzania, wdrażania, modyfikacji, ulepszania, aktualizowania i innych podobnych czynności dotyczących programów komputerowych (oprogramowania komputerowego), w ramach Państwa działalności, mieszczą się w kategorii „działalności twórczej w zakresie programów komputerowych”. Należy wskazać, że w uzasadnieniu do ustawy wprowadzającej przepis art. 22 ust. 9b punkt 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawodawca nie zawarł żadnych wskazówek dotyczących sposobu rozumienia oraz interpretacji rodzajów działalności wskazanych w tym przepisie. Również w samej Ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zostało wskazane co należy rozumieć pod pojęciem przychodów uzyskiwanych z tytułu „działalności twórczej w zakresie programów komputerowych". Brak jest także odpowiednich definicji w tym zakresie w przepisach prawa. Brak jest również jakiegokolwiek odniesienia się do tego pojęcia w Interpretacji Ogólnej.
W związku z powyższym, w Państwa opinii, należy dokonać interpretacji pojęcia „działalności twórczej w zakresie programów komputerowych” w oparciu o dominujący typ wykładni w prawie podatkowym, tj. w drodze wykładni językowej.
Sformułowanie użyte w Ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych - „działalność twórcza w zakresie programów komputerowych” - w Państwa ocenie jest bardzo pojemne i zdaje się wskazywać, że intencją ustawodawcy było przyznanie uprawnienia do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów szerokiemu gronu osób tworzących oraz współtworzących programy komputerowe. Literalne rozumienie tego pojęcia wskazywałoby zatem, że również osoby współpracujące w procesie tworzenia programów komputerowych powinny mieć prawo do 50% kosztów uzyskania przychodów, ponieważ wykonywana przez nich działalność twórcza jest również wykonywana „w zakresie programów komputerowych”. Bez ich wkładu bowiem, program komputerowy nie mógłby zostać finalnie wytworzony.
Praca twórcza każdego z Pracowników jest niezbędna, w przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego procesie wytwarzania programów komputerowych, tj. aby program komputerowy (oprogramowanie) mógł zostać poprawnie wytworzony przez Programistów w procesie programowania, potrzebna jest praca twórcza Pracowników, w ramach której powstają Utwory.
Praca twórcza wszystkich Pracowników jest zatem elementem koniecznym w zakresie wytworzenia programów komputerowych, tj. finalnego produktu dostosowanego do odpowiednich Państwa wymagań.
Głównym celem pracy twórczej Państwa Pracowników jest tworzenie programów komputerowych w procesie wytwarzania oprogramowania w ramach Państwa działalności. W związku z powyższym, dokonując wykładni językowej pojęcia „działalność twórcza w zakresie programów komputerowych”, należy dojść do wniosku, iż w Państwa przypadku działalność twórcza Pracowników, których wkład twórczy przyczynił się do powstania programu komputerowego (oprogramowania), powinna zostać uznana za działalność wchodzącą w skład działalności twórczej, o której mowa w przepisie art. 22 ust. 9b Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym wszelkiego rodzaju działalność twórcza (pod warunkiem, że jej efektem będzie wytworzenie utworu lub jego części tj. utworu w formie nieukończonej w rozumieniu przepisów Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych), powinna zostać uznana za „działalność twórczą w zakresie programów komputerowych” w rozumieniu przepisu art. 22 ust. 9b Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Efektem czynności podejmowanych przez Pracowników, w ramach wykonywanych przez nich zadań i obowiązków, jest wytworzenie, wdrożenie, modyfikacja, ulepszenie, aktualizowanie i inne podobne czynności dotyczące programów komputerowych (oprogramowania komputerowego). Uznać należy, iż praca twórcza, której efektem jest utwór lub jego część, w rozumieniu przepisów Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wykonana na każdym etapie wytworzenia, wdrożenia, modyfikacji, ulepszenia, aktualizowania i innych podobnych czynności dotyczących programów komputerowych (oprogramowania komputerowego), powinna wchodzić w skład pojęcia „działalności twórczej w zakresie programów komputerowych”.
Pragną Państwo wskazać, że powyższa interpretacja jest również zbieżna z wykładnią pojęcia „działalności twórczej w zakresie programów komputerowych” dokonaną przez tutejszy Organ w interpretacji indywidualnej z dnia 3 lutego 2021 r. (sygnatura 0113-KDWPT.4011.253.2020.5.NM), w której zostało wskazane, że:
„[...] z uwagi na fakt, że w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zostało zdefiniowane pojęcie „działalność twórcza”, to należy odwołać się do słownikowego znaczenia tego pojęcia. I tak - zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (wydanie internetowe): działalność oznacza: 1) „zespół działań podejmowanych w jakimś celu” 2) „funkcjonowanie czegoś lub oddziaływanie na coś”, natomiast twórczy oznacza: 1) „mający na celu tworzenie; też: będący wynikiem tworzenia” 2) „dotyczący twórców”.
Zatem użyty w art. 22 ust 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwrot „działalność twórcza w zakresie programów komputerowych” oznacza, że analizowany zwrot odnosi się do ogółu działań, które posiadają cechę nowości i są podejmowane w celu tworzenia programów komputerowych.
Należy mieć na uwadze, że sam proces tworzenia programów komputerowych składa się z całego szeregu czynności koniecznych do stworzenia końcowego produktu informatycznego (utworu). Na poszczególnych etapach tego procesu powstające efekty pracy z reguły posiadają cechę nowości.
Jak z powyższego wynika, sformułowanie „działalność twórcza w zakresie programów komputerowych”, zawarte w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy korzystania i rozporządzania prawami autorskimi do wszelkich utworów, które powstają w związku z działaniami podejmowanymi w celu stworzenia programów komputerowych. W tym znaczeniu, nie tylko kody źródłowe programów komputerowych wypełniają przesłanki wynikające z art. 22 ust. 9b pkt 1 omawianej ustawy, lecz także utwory powstałe w procesie tworzenia programu komputerowego, tj. kody źródłowe programów komputerowych lub aplikacji mobilnych lub webowych, plany lub prototypy systemów, bazy oraz struktury danych, strony internetowe, dokumentacja techniczna, publikacje naukowe, specyfikacje (w tym specyfikacje architektury projektowanych rozwiązań informatycznych), plany, analizy, raporty oraz rekomendacje, projekty graficzne (np. interfejs użytkownika), materiały reklamowe i marketingowe, materiały audio-wideo, a także prezentacje.
Zatem, w świetle art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, „działalność twórczą w zakresie programów komputerowych” należy rozumieć jako korzystanie i rozporządzanie prawami autorskimi do wszelkich utworów, które powstają w związku z ogółem działań podejmowanych w celu tworzenia programów komputerowych.”
W całości podzielają Państwo argumentację przedstawioną powyżej i przyjmują ją jako własną w zakresie uzasadnienia swojego stanowiska w odniesieniu do pytania 1. Dodatkowo, raz jeszcze pragną Państwo podkreślić, że kwestia prawna będąca przedmiotem pytania zaadresowanego w niniejszym wniosku, nie była przedmiotem Interpretacji Ogólnej, a zatem niniejszy wniosek nie powinien zostać uznany za bezprzedmiotowy przez tutejszy Organ, jako że do zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku nie znajdzie zastosowania Interpretacja Ogólna.
W związku z powyższym, wnoszą Państwo o potwierdzenie swojego stanowiska w sprawie w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego i wydanie takiej interpretacji przez tutejszy Organ. Państwa zdaniem przychód, który będzie uzyskiwany przez Pracowników z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych do Utworów (lub ich części) na Państwa rzecz, stanowi przychód uzyskiwany przez Pracowników z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych w rozumieniu art. 22 ust. 9b pkt 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji Państwo będą mogli, jako płatnik, przy obliczaniu należnej zaliczki na podatek dochodowy, zastosować 50% koszty uzyskania przychodów do tej części wynagrodzenia zasadniczego, która przysługuje z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych do stworzonych przez Pracowników utworów (lub ich części).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
W myśl art. 12 ust. 4 ww. ustawy :
Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.
W świetle art. 31 ww. ustawy:
Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.
Z treści przepisu art. 32 ust. 2 ww. ustawy wynika, że:
Za dochód, stanowiący podstawę obliczenia zaliczki, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody w rozumieniu art. 12 oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 albo 3 lub w ust. 9 pkt 1-3 oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b lub pkt 2a.
Koszty uzyskania przychodów zostały natomiast uregulowane w przepisach rozdziału 4 omawianej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jak wynika z art. 22 ust. 1 tej ustawy:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Osobom posiadającym status pracownika, uzyskującym przychody m. in. ze stosunku pracy przysługuje, co do zasady, zgodnie z przepisami art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczenie jednej pełnej miesięcznej normy kosztów uzyskania przychodów niezależnie od wymiaru czasu pracy.
Natomiast z art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy wynika, że koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami określa się:
w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a i 9b, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy podatkowej:
Koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami – w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a i 9b, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
Przy czym, w myśl art. 22 ust. 9a ww. ustawy:
W roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, nie mogą przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Stosownie do art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepis ust. 9 pkt 3 stosuje się do przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności twórczej w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, inżynierii budowlanej, urbanistyki, literatury, sztuk plastycznych, wzornictwa przemysłowego, muzyki, fotografiki, twórczości audialnej i audiowizualnej, programów komputerowych, gier komputerowych, teatru, kostiumografii, scenografii, reżyserii, choreografii, lutnictwa artystycznego, sztuki ludowej oraz dziennikarstwa.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęć użytych w art. 22 ust. 9 pkt 3 takich, jak „twórca”, „korzystanie przez twórców z praw autorskich” lub pojęć z nimi związanych, jak np. „utwór”, natomiast ustawodawca odsyła w tym względzie do odrębnych przepisów, przez które należy rozumieć ustawę z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1062 ze zm.).
Według art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
W świetle natomiast art. 1 ust. 2 tej ustawy, w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);
2) plastyczne;
3) fotograficzne;
4) lutnicze;
5) wzornictwa przemysłowego;
6) architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
7) muzyczne i słowno-muzyczne;
8) sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
9) audiowizualne (w tym filmowe).
W rozumieniu prawa autorskiego jako twórczy traktowany jest taki rezultat działalności, który na tyle związany jest z osobą twórcy, by było mało prawdopodobne, aby inna osoba podejmująca identycznie skierowany wysiłek twórczy uzyskała analogiczny lub zasadniczo zbliżony rezultat.
W myśl art. 74 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Programy komputerowe podlegają ochronie jak utwory literackie, o ile przepisy niniejszego rozdziału nie stanowią inaczej.
Zgodnie z art. 74 ust. 2 ww. ustawy:
Ochrona przyznana programowi komputerowemu obejmuje wszystkie formy jego wyrażenia. Idee i zasady będące podstawą jakiegokolwiek elementu programu komputerowego, w tym podstawą łączy, nie podlegają ochronie (art. 74 ust. 2 omawianej ustawy).
Jak stanowi art. 74 ust. 3 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Prawa majątkowe do programu komputerowego stworzonego przez pracownika w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy przysługują pracodawcy, o ile umowa nie stanowi inaczej.
Stosownie do treści art. 74 ust. 4 ww. ustawy:
Autorskie prawa majątkowe do programu komputerowego, z zastrzeżeniem przepisów art. 75 ust. 2 i 3, obejmują prawo do:
1) trwałego lub czasowego zwielokrotnienia programu komputerowego w całości lub w części jakimikolwiek środkami i w jakiejkolwiek formie; w zakresie, w którym dla wprowadzania, wyświetlania, stosowania, przekazywania i przechowywania programu komputerowego niezbędne jest jego zwielokrotnienie, czynności te wymagają zgody uprawnionego;
2) tłumaczenia, przystosowywania, zmiany układu lub jakichkolwiek innych zmian w programie komputerowym, z zachowaniem praw osoby, która tych zmian dokonała;
3) rozpowszechniania, w tym użyczenia lub najmu, programu komputerowego lub jego kopii.
Ustawodawca wyszczególniając przykładowe kategorie utworów posłużył się porządkującym kryterium przedmiotu twórczości i użytych w niej środków wyrazu. Oznacza to, że niektóre dzieła chronione mogą być przyporządkowane do więcej niż jednego przedziału klasyfikacyjnego. Utwory wyrażone w sposób określony w art. 1 ust. 2 pkt 1 omawianej ustawy stanowią niejednorodną grupę utworów będących przedmiotem prawa autorskiego. Grupa ta została wyodrębniona ze względu na stosowane przez twórcę techniczne środki wyrazu, czyli utwory wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi. W grupie tej wyodrębniono podkategorie według przedmiotu twórczości, czyli literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe.
Wobec tego należy stwierdzić, że w rozumieniu przepisów o prawie autorskim przedmiotem tego prawa są wszelkie przejawy działalności twórczej o indywidualnym charakterze bez względu na to, czy są to dzieła artystyczne, utwory naukowe lub literackie. Zatem praca polegająca na tworzeniu (projektowaniu) programów komputerowych jest pracą twórczą w rozumieniu prawa autorskiego, a programy komputerowe stanowią utwory.
Ponadto, programy komputerowe zostały wyraźnie potraktowane przez ustawodawcę jako utwory przez ich uwzględnienie w przykładowym wykazie kategorii utworów w art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz przez wprowadzenie w stosunku do nich szczególnego reżimu ochronnego w ramach Rozdziału 7 tej ustawy.
Jednocześnie z uwagi na fakt, że w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zostało zdefiniowane pojęcie „działalność twórcza”, to należy odwołać się do słownikowego znaczenia tego pojęcia.
I tak – zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (wydanie internetowe): działalność oznacza:
1) „zespół działań podejmowanych w jakimś celu”
2) „funkcjonowanie czegoś lub oddziaływanie na coś”,
natomiast twórczy oznacza:
1) „mający na celu tworzenie; też: będący wynikiem tworzenia”
2) „dotyczący twórców”.
Zatem użyty w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwrot „działalność twórcza w zakresie programów komputerowych” oznacza, że analizowany zwrot odnosi się do ogółu działań, które posiadają cechę nowości i są podejmowane w celu tworzenia programów komputerowych.
Należy mieć na uwadze, że sam proces tworzenia programów komputerowych składa się z całego szeregu czynności koniecznych do stworzenia końcowego produktu informatycznego (utworu). Na poszczególnych etapach tego procesu powstające efekty pracy z reguły posiadają cechę nowości. Jednak cecha ta nie jest warunkiem wystarczającym do uznania danej działalności za twórczą i zastosowania z tego tytułu 50% kosztów uzyskania przychodu. Wykładnia art. 22 ust. 9b i ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że działalność twórcza, musi obok cechy nowości posiadać również indywidualny charakter. Tylko rezultaty takiej działalności będą bowiem mogły być uznane za utwór.
Proces tworzenia programów komputerowych składa się z szeregu czynności koniecznych do stworzenia utworu. Na poszczególnych etapach tego procesu efekty pracy, które powstają, z reguły posiadają cechę nowości. Jednak cecha ta nie jest warunkiem wystarczającym do uznania danej działalności za twórczą i zastosowania z tego tytułu 50% kosztów uzyskania przychodów. Działalność twórcza musi obok cechy nowości posiadać również indywidualny charakter. Tylko rezultaty takiej działalności mogą być uznane za utwór.
Zatem użyty w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwrot „działalność twórcza w zakresie programów komputerowych” odnosi się do ogółu działań, które posiadają cechę nowości i są podejmowane w celu tworzenia programów komputerowych. W związku z powyższym, wskazaną w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „działalność twórczą w zakresie programów komputerowych” należy rozumieć jako korzystanie i rozporządzanie prawami autorskimi do wszelkich utworów, które powstają w związku z ogółem działań podejmowanych w celu tworzenia programów komputerowych.
Należy mieć na uwadze, że sam proces tworzenia programów komputerowych składa się z całego szeregu czynności koniecznych do stworzenia końcowego produktu informatycznego (utworu). Na poszczególnych etapach tego procesu powstające efekty pracy z reguły posiadają cechę nowości. Jednak cecha ta nie jest warunkiem wystarczającym do uznania danej działalności za twórczą i zastosowania z tego tytułu 50% kosztów uzyskania przychodu. Wykładnia art. 22 ust. 9b i ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że działalność twórcza, musi obok cechy nowości posiadać również indywidualny charakter. Tylko rezultaty takiej działalności będą bowiem mogły być uznane za utwór.
Jak z powyższego wynika, sformułowanie „działalność twórcza w zakresie programów komputerowych”, zawarte w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy korzystania i rozporządzania prawami autorskimi do wszelkich utworów, które powstają w związku z działaniami podejmowanymi w celu stworzenia programów komputerowych. W tym znaczeniu, nie tylko kody źródłowe programów komputerowych wypełniają przesłanki wynikające z art. 22 ust. 9b pkt 1 omawianej ustawy, lecz także utwory powstałe w procesie tworzenia programu komputerowego, tj. kody źródłowe programów komputerowych i/lub aplikacji mobilnych i/lub webowych, plany i/lub prototypy systemów, bazy oraz struktury danych, strony internetowe, dokumentacja techniczna, publikacje naukowe, specyfikacje (w tym specyfikacje architektury projektowanych rozwiązań informatycznych), plany, analizy, raporty oraz rekomendacje, projekty graficzne (np. interfejs użytkownika), materiały reklamowe i marketingowe, materiały audio-wideo, a także prezentacje.
Zatem, w świetle art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „działalność twórczą w zakresie programów komputerowych” należy rozumieć jako korzystanie i rozporządzanie prawami autorskimi do wszelkich utworów, które powstają w związku z ogółem działań podejmowanych w celu tworzenia programów komputerowych.
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że „Utwory” powstawać będą w ścisłym związku z pracami w zakresie programów komputerowych, tj. pracami w zakresie wytwarzania, wdrażania, modyfikacji, ulepszania, aktualizowania i innych podobnych czynności (w tym również takich czynności jak ustalanie potrzeb zleceniodawcy (który składa zapotrzebowanie na utwór), przygotowywanie dokumentacji, wsparcie procesu testowania, etc.) dotyczących programów komputerowych. Powyższe Inne Utwory stworzone przez Programistów oraz Innych Pracowników łącznie umożliwiać będą osiągnięcie finalnego rezultatu, który będzie polegał na wytworzeniu, wdrożeniu, modyfikacji, ulepszeniu, zaktualizowaniu i innych podobnych czynnościach dotyczących programu komputerowego, w szczególności mając wpływ na jego treść, formę, funkcjonalności, a często również warunkując przeprowadzenie kolejnych etapów prac w tym zakresie.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że przychód, który będzie uzyskiwany przez Pracowników z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych do Utworów (lub ich części) na rzecz Państwa będzie stanowić przychód uzyskiwany przez Pracowników z tytułu działalności twórczej w zakresie programów komputerowych w rozumieniu art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…),(…).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).