Możliwość skorzystania z ulgi na zabytki. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.350.2022.3.JK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 18 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.350.2022.3.JK

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania z ulgi na zabytki.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 kwietnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 29 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 1 lipca 2022 r. (wpływ 5 lipca 2022 r.) oraz z 11 lipca 2022 r. (wpływ 13 lipca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzeń przyszłych

Jest Pani osobą fizyczną i podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wspólnie z innymi osobami fizycznymi (osoby niespokrewnione) zamierza Pani kupić od firmy (...) zabudowaną nieruchomość położoną w (…).

Na podstawie decyzji administracyjnej z dnia (…) 2020 r. nr (…) Konserwator Zabytków orzekł o wpisaniu przedmiotowej nieruchomości do rejestru zabytków nieruchomych pod numerem (…).

Z decyzji tej wynika, iż wpis do rejestru zabytków nieruchomych (…) obejmuje historyczny zespół budowlany (…)

Wpis do rejestru zabytków obejmuje historyczny zespół budowlany, obejmujący budynki sklasyfikowane (…) jako pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej nie wymienione.

Po przeprowadzonym zakupie nieruchomości zabytkowej wspólnie z pozostałymi współwłaścicielami zamierza Pani dokonać rozbudowy, nadbudowy i zmiany sposobu użytkowania na cele mieszkaniowo-usługowe wraz z przebudową i remontem elewacji zabudowy (…) (inwestycja realizowana etapowo).

Następnie wyodrębnione w budynkach lokale mieszkalne będą własnością każdego ze współwłaścicieli, którzy wspólnie zakupią wyżej wymienioną nieruchomość zabytkową. Koszt rozbudowy, nadbudowy, remontu, modernizacji przedmiotowej nieruchomości zostanie rozliczony każdemu współwłaścicielowi według udziału w nieruchomości. Współwłaściciele nabytej nieruchomości zamierzają zlecić realizowanie robót budowlanych firmie (...), która (…) jest czynnym podatnikiem VAT.

Ponadto w uzupełnieniach wniosku odpowiedziała Pani na następujące pytania:

Kiedy planuje Pani ponieść wydatki, o których mowa we wniosku? Należy podać przybliżoną datę, np. miesiąc i rok (dot. zarówno wydatków na nabycie jak i na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane).

W miesiącu wrześniu 2022 roku, jako jeden z potencjalnych współwłaścicieli, planuje Pani ponieść wydatek na zakup nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków. Po nabyciu nieruchomości planuje Pani ponosić wydatki dotyczące prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych w okresie do maja 2024 roku.

Czy na nabytą nieruchomość poniesie Pani wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w rozumieniu, o którym mowa poniżej:

a) pod pojęciem prac konserwatorskich rozumie się prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

b) pod pojęciem prac restauratorskich rozumie się prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

c) pod pojęciem robót budowlanych rozumie się roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Wydatki na nabycie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków planuje Pani ponieść we wrześniu 2022 roku. Od daty nabycia nieruchomości w okresie od września 2022 roku do maja 2024 roku planuje Pani ponosić wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym.

Czy pod pojęciem zabytku nieruchomego, o którym mowa we wniosku, rozumie Pani zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami?

Pod pojęciem zabytku nieruchomego rozumie Pani zabytek, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Czy w momencie odliczania wydatku na nabycie zabytku nieruchomego, o którym mowa we wniosku będzie Pani jego właścicielem lub współwłaścicielem?

W momencie odliczania wydatku na nabycie zabytku nieruchomego będzie Pani jednym ze współwłaścicieli zabytku nieruchomego.

Czy w momencie ponoszenia wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane będzie Pani właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa we wniosku oraz będzie Pani posiadała sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych?

(…) obecnie jest właścicielem zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków i posiada pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych w zabytku, którego dotyczy wniosek o interpretację.

Przy sprzedaży nieruchomości w akcie notarialnym Spółka przeniesie prawo własności nieruchomości oraz przeniesie na Panią jako nabywcę, współwłaściciela nieruchomości prawo wynikające z pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich przypisane do tej nieruchomości. Nabycie prawa własności nieruchomości pociąga zatem za sobą przypisanie z mocy prawa nabywcy własności statusu posiadania pozwolenia na prowadzenie tych prac.

Czy wszystkie wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane zostaną udokumentowane fakturą – wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku – na Pani imię i nazwisko?

Wydatki ponoszone na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych będą udokumentowane fakturą na Pani nazwisko wystawioną przez czynnego podatnika VAT, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Czy którekolwiek z wymienionych przez Panią we wniosku wydatków:

a) zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

b) zostaną uwzględnione przez Panią w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;

c) będą wykraczały poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich;

d) zostaną sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone Pani w jakiejkolwiek formie?

Planowane wydatki:

a)nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

b)nie zostaną uwzględnione z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;

c)nie będą wykraczały poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich;

d)nie zostaną sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone w jakiejkolwiek formie.

Czy jest Pani podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, opłacającym podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych?

Aktualnie jest Pani udziałowcem spółki z o.o. w branży (…), analizuje Pani rynek i wkrótce podejmie Pani decyzję w sprawie prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, dla której wybierze Pani opodatkowanie dochodu według skali podatkowej.

Czy zarówno na moment ponoszenia wydatków, o których mowa we wniosku, jak i na moment ewentualnego odliczania ulgi, o której mowa w art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie Pani podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, opłacającym podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych?

Rozważa Pani zakup zabudowanej nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków. W związku z tym jednoznacznie potwierdza Pani, że na moment ponoszenia wydatków na nabycie zabytku nieruchomego jak i na moment ewentualnego odliczania ulgi, o której mowa w art. 26hb ustawy podatku dochodowego od osób fizycznych będzie Pani podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych opłacającym podatek według skali podatkowej.

Pytania

1)Czy dokonując zakupu przez Panią jako jednego ze współwłaścicieli nieruchomości położonej (…) wpisanej do rejestru zabytków, może Pani skorzystać z ulgi na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków, nie więcej niż 500 zł razy liczba metrów kwadratowych, z górną granicą 500 tys. zł?

2)Czy w związku z wykonywaniem prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych przedstawionych w opisie przyszłego zdarzenia w zabytku (…) wpisanym do rejestru zabytków, może Pani odliczyć 50% poniesionych wydatków udokumentowanych fakturą VAT?

Pani stanowisko w sprawie

Uważa Pani, że w świetle obowiązującego stanu prawnego, jeżeli dokona Pani zakupu nieruchomości zabytkowej przy ul. (...), wpisanej do rejestru zabytków, jako jeden ze współwłaścicieli może Pani skorzystać z odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wydatku na nabycie zabytku, nie więcej niż 500 zł razy liczba metrów kwadratowych, z górną granicą 500 tys. zł.

Jeżeli będzie Pani współwłaścicielem zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków w (...) przy ul. (...) to może Pani odliczyć od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych 50% kwoty poniesionych wydatków na planowane roboty budowlane opisane we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji.

Prace budowlane będą wykonywane przez (...) Spółkę, która jest czynnym podatnikiem VAT i zostaną udokumentowane fakturą.

Uzasadnienie

Ad. 1)

W ramach Polskiego Ładu do ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych z dniem 1 stycznia 2022 roku wprowadzono w art. 26hb ustawy ulgę podatkową nazywaną „ulgą na zabytki”. Do ulgi są uprawnieni podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych będący właścicielami lub współwłaścicielami zabytków nieruchomych, opłacający podatek według skali podatkowej, 19-procentowej stawki podatku lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, którzy ponieśli wydatki na:

1)wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytkowego budynku mieszkalnego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w wojewódzkiej bądź gminnej ewidencji zabytków;

2)prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków bądź znajdującym się w ewidencji zabytków;

3)odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w zabytkowym budynku pod warunkiem, że podatnik poniósł na ten zabytek wydatek o charakterze remontowo-konserwatorskim.

Ulga na zabytki pozwala na odliczenia od podstawy opodatkowania wydatki poniesione na odpłatne nabycie zabytku wpisanego do rejestru zabytków, nie więcej niż kwota odpowiadająca iloczynowi 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej tego zabytku; limit odliczenia na wszystkie inwestycje podatnika z tego tytułu nie może przekroczyć 500 000 zł. Ulga daje prawo do odliczenia wydatków na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków pod warunkiem, że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym.

Odliczeń w przypadku tych wydatków – w wysokości nieprzekraczającej iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu – dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy na rzecz nabytego zabytku nieruchomego poniesiono wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane (art. 26hb ust.7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z opisu przyszłego zdarzenia wynika, iż zamierza Pani wspólnie z innymi osobami kupić zabudowaną nieruchomość położoną w (...) przy ul. (...) wpisaną do rejestru zabytkowego i poniesie Pani wydatek na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym.

Uwzględniając obowiązujący stan prawny będą spełnione warunki do odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, wydatku poniesionego na zakup zabytku nieruchomego opisanego we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.

Ad. 2)

Ulga na zabytki określona w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala na odliczenia od podstawy opodatkowania wydatki poniesione w roku podatkowym na m.in. roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków.

Zgodnie z art. 26hb ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ulga przysługuje jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, oraz posiada sporządzone na piśmie:

a)pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych – w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

b)zalecenia konserwatorskie – w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków.

W przypadku tych prac odliczeniu podlegać będzie 50% wydatków. Dokumentem dającym prawo do odliczenia jest wyłącznie faktura wystawiona przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Gdy podatnik odlicza w całości VAT to ulga przysługuje od kwoty netto (art. 26hb ust. 4 pkt 2 ustawy). Za datę poniesienia wydatku uznaje się dzień wystawienia faktury.

Odliczenia nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych fakturą. Zgodnie z art. 26hb ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w części w jakiej wydatki wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora nie będą one uwzględnione w uldze. Biorąc pod uwagę powyższe, każdorazowo zakres zastosowania ulgi wyznacza pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków/zalecenia konserwatorskie.

Wyłącznie wydatki poniesione na zakres prac opisanych w powyższych dokumentach mogą zostać zakwalifikowane do ulgi.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki. Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.

Podsumowując, planowane wydatki na prace budowlane opisane we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej uprawniać Panią będą do odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych 50% wydatków udokumentowanych fakturą.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Z dniem 1 stycznia 2022 r. ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) został dodany art. 26hb do ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.).

Jednocześnie zauważam, że ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265), która wchodzi w życie 1 stycznia 2023 r. zmieniła niektóre rozwiązania dotyczące ulgi na zabytki.

Zgodnie z przepisem art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.):

Stosownie do przepisu art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.):

Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:

1)poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;

2)na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków;

3)(uchylony).

W myśl art. 26hb ust. 2 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.):

Odliczenie, o którym mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;

2)ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie:

a)pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych - w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

b)zalecenia konserwatorskie - w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków;

3)ust. 1 pkt 3, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie.

Art. 26hb ust. 2 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.) stanowi, że:

Odliczenie, o którym mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;

2)ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku oraz po poniesieniu tego wydatku uzyskał zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót.

3)(uchylony).

Stosownie do art. 26hb ust. 3 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.):

Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w:

1) ust. 1 pkt 1 uznaje się dzień zapłaty należności;

2) ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury;

3) ust. 1 pkt 3 uznaje się dzień nabycia własności.

Z art. 26hb ust. 3 tejże ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.) wynika, że:

Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w:

1) ust. 1 pkt 1 uznaje się dzień zapłaty należności;

2) ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury.

3) (uchylony).

Jak stanowi art. 26hb ust. 4 ustawy:

W myśl art. 26hb ust. 5 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.):

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie może przekroczyć iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu.

Zauważam, że art. 26hb ust. 5 uchylono wspomnianą wyżej ustawą z dnia 9 czerwca 2022 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265), która wchodzi w życie 1 stycznia 2023 r.

Zgodnie z art. 26hb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.):

Jak natomiast można wywieść art. 26hb ust. 7 tejże ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.):

Odliczenia wydatków, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1 - dokonuje się w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki;

2)ust. 1 pkt 2 - dokonuje się w zeznaniu składanym po otrzymaniu zaświadczenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.

Stosownie do art. 26hb ust. 8 ustawy:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.

W myśl art. 26hb ust. 9 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.):

Tenże art. 26hb ust. 9 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.) stanowi, że:

1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;

3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zostały wykonane niezgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków;

4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jak stanowi art. 26hb ust. 10 ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Zgodnie z art. 26hb ust. 12 przedmiotowej ustawy:

Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:

1)powierzchni użytkowej – oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043);

2)pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

3)pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

4)robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

5)zabytku nieruchomym – oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, czy zabytku nieruchomego, dlatego też w tym przypadku ustawodawca odwołuje się do definicji sformułowanych w innych aktach prawnych, w szczególności w przepisach ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840 ze zm.):

Zgodnie z art. 3 pkt 6, 7 i 8 przywołanej ustawy określenia te oznaczają:

prace konserwatorskie – działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań (pkt 6);

prace restauratorskie – działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań (pkt 7);

roboty budowlane – roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku (pkt 8).

Z kolei zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

1. Ochronie i opiece podlegają, bez względu na stan zachowania:

1) zabytki nieruchome będące, w szczególności:

a) krajobrazami kulturowymi,

b) układami urbanistycznymi, ruralistycznymi i zespołami budowlanymi,

c) dziełami architektury i budownictwa,

d) dziełami budownictwa obronnego,

e) obiektami techniki, a zwłaszcza kopalniami, hutami, elektrowniami i innymi zakładami przemysłowymi,

f) cmentarzami,

g) parkami, ogrodami i innymi formami zaprojektowanej zieleni,

h) miejscami upamiętniającymi wydarzenia historyczne bądź działalność wybitnych osobistości lub instytucji.

W myśl art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Z kolei w art. 3 pkt 8 ustawy wskazano, że ilekroć w ustawie jest mowa o:

remoncie - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Zgodnie z art. 5 pkt 2 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami:

Opieka nad zabytkiem sprawowana przez jego właściciela lub posiadacza polega, w szczególności, na zapewnieniu warunków: prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytku.

Pod pojęciem remontu należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Istotą remontu jest zatem przywrócenie (odtworzenie) pierwotnego stanu technicznego rzeczy, nie zmieniające jego charakteru i funkcji, następujące w trakcie eksploatacji i wynikające z tej eksploatacji. Remont polega zatem na wykonaniu robót niezbędnych do utrzymania obiektu w odpowiednim stanie technicznym, by nie uległ on pogorszeniu z powodu eksploatacji. Za remont nie mogą być więc uznane prace, w wyniku których powstają nowe elementy.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pani osobą fizyczną i podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. W miesiącu wrześniu 2022 roku, jako jeden z potencjalnych współwłaścicieli, planuje Pani ponieść wydatek na zakup nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków. Od daty nabycia nieruchomości w okresie od września 2022 roku do maja 2024 roku zamierza Pani ponosić wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym. Pod pojęciem zabytku nieruchomego rozumie Pani zabytek, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. W momencie odliczania wydatku na nabycie zabytku nieruchomego będzie Pani jednym ze współwłaścicieli zabytku nieruchomego. Przy sprzedaży nieruchomości w akcie notarialnym Spółka przeniesie prawo własności nieruchomości oraz przeniesie na Panią jako nabywcę, współwłaściciela nieruchomości prawo wynikające z pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich przypisane do tej nieruchomości. Nabycie prawa własności nieruchomości pociąga zatem za sobą przypisanie z mocy prawa nabywcy własności statusu posiadania pozwolenia na prowadzenie tych prac. Wydatki ponoszone na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych będą udokumentowane fakturą na Pani nazwisko wystawioną przez czynnego podatnika VAT, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Planowane wydatki: nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym; nie zostaną uwzględnione z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej; nie będą wykraczały poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich; nie zostaną sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone w jakiejkolwiek formie. Na moment ponoszenia wydatków na nabycie zabytku nieruchomego jak i na moment ewentualnego odliczania ulgi, o której mowa w art. 26hb ustawy podatku dochodowego od osób fizycznych będzie Pani podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych opłacającym podatek według skali podatkowej.

Mając na względzie przywołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że będzie Pani uprawniona do skorzystania, na podstawie art. 26hb ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, z odliczenia od podstawy obliczenia podatku wydatków poniesionych w 2022 roku na nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków, o którym mowa we wniosku. Jednocześnie nadmienić należy, że zgodnie z art. 26hb ust. 5, ww. odliczenie nie może przekroczyć iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu. Również będzie Pani przysługiwała możliwość odliczenia wydatków poniesionych w 2022 roku w związku z wykonywaniem prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych w przedmiotowym zabytku, wpisanym do rejestru zabytków w kwocie nieprzekraczającej 50% wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Dodać ponadto należy, że kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.

Wskazać bowiem w tym miejscu należy, że - co prawda - ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265) zmieniła niektóre rozwiązania dotyczące ulgi na zabytki. W wyniku wprowadzonych zmian została wyłączona, np. możliwość odliczenia wydatków na nabycie zabytku nieruchomego. Ponadto, zakresem ulgi zostały objęte wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie oraz roboty budowlane wyłącznie przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków. Dodatkowo, odliczenie wydatków będzie możliwe w zeznaniu podatkowym dopiero po otrzymaniu zaświadczenia wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzającego wykonanie prac zgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Jednakże podkreślić należy, że zmiany w zakresie modyfikacji ulgi na zabytki wchodzą w życie 1 stycznia 2023 r., natomiast na mocy przepisu przejściowego (art. 20 ustawy z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw), wydatki poniesione do 31 grudnia 2022 r. będą odliczane w ramach ulgi na zabytki na dotychczasowych zasadach. Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z 9 czerwca 2022 r. zagwarantowała bowiem zachowanie praw nabytych w odniesieniu do ww. wydatków poniesionych do 31 grudnia 2022 r.

Oznacza to, że w ramach paw nabytych odliczeniu nadal podlegają wydatki, jakie podatnik, będący właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków, poniósł w 2022 r. na nabycie takiej nieruchomości lub udziału w niej pod warunkiem, że na nabytą nieruchomość poniósł również wydatek o charakterze remontowo-konserwatorskim.

W takim przypadku odliczeniu podlega kwota wydatku na nabycie zabytku wpisanego do rejestru zabytków, nie więcej jednak niż kwota odpowiadająca iloczynowi 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej tego zabytku. Należy również pamiętać, że limit odliczenia na wszystkie inwestycje podatnika z tego tytułu nie może przekroczyć 500 000 zł. Również na zasadzie praw nabytych z ulgi tej skorzystają ci podatnicy (właściciele lub współwłaściciele zabytków nieruchomych), którzy do końca 2022 r. ponieśli wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym znajdującym się w ewidencji zabytków, jeżeli w momencie poniesienia tych wydatków będą posiadać sporządzone na piśmie zalecenia konserwatorskie. Odliczenie w takim przypadku nie może przekroczyć 50% kwoty udokumentowanych poniesionych wydatków.

Odnosząc się natomiast do możliwości odliczenia w ramach tzw. „ulgi na zabytki” planowanych wydatków, które zostaną poniesione przez Panią w latach: 2013 i 2024 w związku z wykonywaniem prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych w zabytku, o którym mowa we wniosku na mocy przytoczonych wyżej przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2023 roku należy wskazać co następuje.

W przypadku prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych podatnik musi:

·być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego w momencie ponoszenia wydatku,

·posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac,

·uzyskać zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie tych prac lub robót,

·posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Odliczenia wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane dokonuje się w zeznaniu podatkowym składanym po otrzymaniu zaświadczenia potwierdzającego wykonanie tych robót lub prac.

W przypadku, gdy kwota rocznego dochodu/przychodu jest niższa niż kwota przysługującego odliczenia, podatnik może odliczać kwotę nieznajdującą pokrycia w rocznym dochodzie/przychodzie maksymalnie przez sześć kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia po raz pierwszy.

Jeżeli podatnik po zakończonym roku podatkowym, w którym dokonał odliczeń otrzyma zwrot wydatków, musi je doliczyć do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Podatnik nie może skorzystać z ulgi, jeżeli:

·dokonał już odliczenia w ramach ulgi tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł wydatek na zabytek, np. gdy złożył PIT-28 i skorzystał z ulgi na zabytki nie może odliczyć tych samych wydatków w PIT-37,

·odliczył poniesione wydatki w ramach innej ulgi, np. w uldze termomodernizacyjnej,

·poniesione wydatki wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków, albo zostały wykonane niezgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków,

·wydatki zostały mu w jakikolwiek sposób zwrócone.

Zatem, w niniejszej sprawie będzie Pani przysługiwała również możliwość odliczenia wydatków poniesionych w 2023 roku oraz w 2024 roku w związku z wykonywaniem prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych w zabytku, o którym mowa we wniosku wpisanym do rejestru zabytków w kwocie nieprzekraczającej 50% wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku przy założeniu, że będzie Pani posiadała zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie tych prac lub robót. Zaznaczyć bowiem należy, że odliczenia przedmiotowych wydatków (poniesionych w 2023 roku i w 2024 roku) na ww. prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane dokonuje się w zeznaniu podatkowym składanym po otrzymaniu zaświadczenia potwierdzającego wykonanie tych robót lub prac. Dodać ponadto należy, że zgodnie z art. 26hb ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania podatkowego organ podatkowy uzna, że zdarzenie przyszłe opisane we wniosku różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła.

Z uwagi na to, że wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, został złożony przez Panią jako jednego z potencjalnych współwłaścicieli zabytku, zaznaczamy, że interpretacja nie wywiera skutków prawnych dla innych współwłaścicieli, którzy chcąc uzyskać interpretację indywidualną, powinni wystąpić z odrębnymi wnioskami o jej wydanie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).