Temat interpretacji
Dotyczy skutków podatkowych objęcia udziałów w spółce z o.o. w zamian za wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie:
-uznania składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa – jest prawidłowe.
-skutków podatkowych objęcia udziałów w spółce z o.o. w zamian za wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 marca 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy wskazania czy składniki majątku stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz skutków podatkowych aportu do spółki kapitałowej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
P. B.(dalej: Wnioskodawca lub Podatnik) jest polskim rezydentem podatkowym prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą na terytorium RP pod nazwą (...). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podatnikiem podatku dochodowego opodatkowanym rozliczającym się od 2022 roku wg zasad przewidzianych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do końca 2021 roku Podatnik rozliczał się wg zasad właściwych dla podatku liniowego, dla potrzeb którego prowadzona była podatkowa księga przychodów i rozchodów. Podatnik pozostaje w związku małżeńskim, w którym panuje ustawowa wspólność majątkowa. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest świadczenie usług medycznych (lekarskie). Dodatkowym przedmiotem działalności jest najem lokali użytkowych i zarządzanie nimi.
Wnioskodawca działalność medyczną prowadzi w placówkach zdrowia (prywatnych i publicznych) na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych. Wnioskodawca nie prowadzi własnego gabinetu lekarskiego, w którym posiadałby istotne składniki majątkowe. Dla potrzeb prowadzenia działalności medycznej Wnioskodawca wykorzystuje należący do niego i przypisany temu rodzajowi działalności gospodarczej komputer.
Dokumentację księgową, w tym ewidencję środków trwałych prowadzi, na zlecenie, doradca podatkowy. Wnioskodawca nie zatrudnia żadnych pracowników.
Dla części prowadzonej działalności gospodarczej polegającej na wynajmie i zarządzaniu nieruchomościami Podatnik wykorzystuje objęte wspólnotą małżeńską, dwa lokale użytkowe:
1)wyodrębniony lokal niemieszkalny położony we (…) o powierzchni użytkowej 105,78 m2 wraz z udziałem w prawie użytkowania wieczystego gruntu oraz w prawie własności wszelkich części budynku i innych urządzeń, które nie służą wyłącznie od użytku właściciela lokalu nabyty w dniu 25 maja 2017 r. Zakup nieruchomości został sfinansowany częściowo ze środków własnych (pochodzących z majątku wspólnego małżonków), a w pozostałej części kredytem inwestycyjnym udzielonym w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na zakup ww. lokalu. Sprzedaż lokalu została opodatkowana podatkiem VAT wg stawki 23%. Podatek naliczony zapłacony przy zakupie został odliczony w całości. Jeszcze przed wybudowaniem lokalu i jego oddaniem do użytkowania, w dniu 31 maja 2016 r. ze Spółką „(…)" Wnioskodawca podpisał umowę najmu. Najemca, po dostosowaniu lokalu do swoich potrzeb rozpoczął korzystanie z lokalu w czerwcu 2017 roku. Wynajmujący pierwszy czynsz otrzymał za czerwiec 2017 r.
2)wyodrębniony lokal niemieszkalny o powierzchni użytkowej 151,79 m2 wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej, wynoszący 15179/1082615 położony w (…). Nieruchomość została zakupiona na podstawie aktu notarialnego w dniu 8 czerwca 2018 r., w części za własne środki finansowe (pochodzące z majątku wspólnego małżonków), a w pozostałej części ze środków pochodzących z kredytu inwestycyjnego zaciągniętego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na zakup ww. lokalu. Zakup lokalu został opodatkowany podatkiem VAT wg stawki 23%. Podatek naliczony przy zakupie został odliczony w całości. Od grudnia 2018 lokal jest wynajmowany na rzecz „(…)" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Lokal do dnia dzisiejszego jest wynajmowany na rzecz „(…)" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Czynsz najmu opodatkowany jest wg podstawowej stawki podatku VAT. Od dnia nabycia do dnia złożenia niniejszego wniosku, Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie nieruchomości, które przekraczałyby 30% ich wartości początkowej.
Ww. lokale są częścią wspólnot mieszkaniowych, które posiadają umowy o zarządzenie nieruchomościami z profesjonalnymi podmiotami. Wnioskodawca, z tymi samymi podmiotami posiada odrębne od wspólnot umowy na zarządzanie nieruchomościami. Na ich podstawie wszelkie opłaty związane z użytkowaniem lokali, tj.: czynsze płacone do wspólnot mieszkaniowych, opłaty za wodę itp. opłaca Wnioskodawca.
Najemca, zgodnie z umowami najmu, zwraca Wnioskodawcy poniesione przez niego opłaty za wodę, odbiór ścieków (nieruchomość położona we (…)) i wywóz nieczystości stałych (nieruchomość położona we (…) i (…)). Stanowią one odrębne pozycje na wystawianych przez Podatnika fakturach z tytułu najmu.
Najemca z tytułu dostawy energii elektrycznej posiada odrębne umowy zawarte bezpośrednio z dostawcami. Wnioskodawca nie jest w tych przypadku stroną tych umów.
Na zakup obu ww. nieruchomości Wnioskodawca otrzymał faktury VAT wystawione na prowadzoną przez niego działalność gospodarczą.
Lokale są ujęte w ewidencji środków trwałych prowadzonej na potrzeby działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Odpisy amortyzacyjne, naliczone od wartości początkowej, stanowiły do końca 2021 roku koszt uzyskania przychodu w działalności gospodarczej Wnioskodawcy.
Najem nieruchomości jest niezależnym od działalności medycznej źródłem przychodów. Bez względu na to jaką Wnioskodawca w danym okresie wykazuje się aktywnością jako lekarz (przyjmując pacjentów czy też ich nie przyjmując), z tytułu posiadania ww. nieruchomości uzyskuje stały dochód. M. in. z tego powodu uznać należy, że najem nieruchomości jest całkowicie odrębny od działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług medycznych, tzn. jest wyodrębniony pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym.
Wyodrębnienie organizacyjne
Oba przedmioty działalności gospodarczej są prowadzone całkowicie niezależnie od siebie. Do każdej z nich został przydzielony określony, odrębny majątek (zespół składników materialnych i niematerialnych). Dla prowadzenia działalności medycznej opisanej powyżej nie jest wymagane, aby była ona prowadzona przy użyciu posiadanych lokali użytkowych z jednej strony, a z drugiej dla wygenerowania przychodów z najmu nie ma potrzeby korzystania z właściwych dla działalności medycznej atrybutów, w tym komputera, drobnego sprzętu medycznego czy wiedzy oraz uprawnień do wykonywania zawodu lekarza i umiejętności potwierdzonych stosownymi dokumentami. Powyższe wyodrębnienie organizacyjne nie zostało formalnie potwierdzone w statucie, regulaminie czy też innym akcie o podobnym charakterze. W tym przypadku mamy do czynienia z jednoosobową działalnością gospodarczą prowadzoną przez przedsiębiorcę będącego osobą fizyczną. Tworzenie w tych warunkach dodatkowych dokumentów wyłącznie dla potwierdzenia wyodrębnienia organizacyjnego, które jest faktem byłoby rozwiązaniem sztucznym i niepotrzebnym. Nie ma bowiem wątpliwości co do tego, że obydwa rodzaje prowadzonej działalności jako zupełnie od siebie odmienne, wykorzystujące niezależne od siebie składniki majątkowe i atrybuty stanowią odrębne od siebie struktury organizacyjne, gdzie każda z nich może stanowić odrębne i niezależne od siebie źródło generowania przychodów i zysków, którym przyporządkowane są również koszty i zobowiązania. W przypadku najmu są to środki trwałe w postaci ww. lokali usługowych, baza klientów w postaci aktualnych najemców, umowy kredytowe, podpisane na czas określony umowy najmu oraz inne umowy związane z tymi lokalami np. z zarządcami lokali. Żadnego z tych składników majątku Wnioskodawca nie wykorzystuje do prowadzenia działalności medycznej.
Wyodrębnienie finansowe
Pomimo, że obecnie Wnioskodawca prowadzi uproszczoną ewidencję dla potrzeb podatku dochodowego (ewidencję przychodów, a wcześniej księga przychodów i rozchodów) możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, oraz należności i zobowiązań odrębnie dla działalności leczniczej oraz wynajmu lokali użytkowych. Możliwe jest zatem ustalenie wyniku dla każdej z tych działalności. Jednocześnie każda z prowadzonych działalności gospodarczych ma zapewnione odrębne finansowanie, tzn. występują odrębne źródła uzyskiwania przychodów oraz pokrywania kosztów działalności. W przypadku najmu, zakup lokali użytkowych został w części sfinansowany kredytem inwestycyjnym przeznaczonym konkretnie na ten cel. Bieżące operacje finansowe związane z lokalami oraz rozliczanie spłaty kredytów odbywa się poprzez firmowe konto bankowe Wnioskodawcy. Dzięki temu możliwe jest przypisanie określonych transakcji finansowych oraz wszelkich należności czy zobowiązań do najmu nieruchomości. Źródłem przychodów są podpisane wieloletnie umowy najmu.
Działalność lecznicza z uwagi na swoją specyfikę i wysoką marżę, nie generuje znaczących kosztów w związku z tym w większości jest finansowana z bieżących przychodów z tej działalności. Przychody z tej działalności generują umowy o świadczenie usług medycznych z publicznymi zakładami opieki zdrowotnej oraz indywidualna praktyka lekarska. Zatem każda z prowadzonych działalności posiada samodzielność finansowania zadań gospodarczych tzn. że dany zespół składników majątku zdolny jest do samodzielności finansowej w sensie ekonomicznym. W przypadku braku przychodów z tytułu najmu, działalność medyczna nie jest zagrożona i odwrotnie.
Wyodrębnienie funkcjonalne
Usługi medyczne oraz najem lokali użytkowych świadczone przez Wnioskodawcę są od siebie całkowicie niezależne. Odrębność ta polega na tym, że najem lokali realizuje właściwe i przypisane tylko dla tych usług zadania i cele gospodarcze, odmienne od działalności leczniczej prowadzonej przez Wnioskodawcę. W takim kształcie w jakim najem funkcjonuje w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy może samodzielnie funkcjonować na rynku w oderwaniu od działalności leczniczej. Usługi lekarskie oraz najem lokali są od siebie zupełnie niezależne. Każda z nich realizuje inne zadania gospodarcze, które obecnie posiadają znaczący zakres wyodrębnienia w ramach funkcji przedsiębiorstwa.
Wnioskodawca planuje wnieść aport do istniejącej obecnie (nowopowstałej) spółki z.o.o. (dalej: Spółka) w zamian za udziały (dalej: Spółce). Udziały w Spółce zostaną objęte przez Wnioskodawcę i jego małżonkę, którzy już obecnie posiadają w Spółce udziały (każdy wspólnik posiada po 25 udziałów, w ogólnej liczbie 50 udziałów). Spółka jest już zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.
Po przeniesieniu majątku związanego działalnością w zakresie najmu i zarządzania nieruchomościami do Spółki, Wnioskodawca nie będzie mógł prowadzić działalności w tym zakresie ponieważ nie będzie dysponował majątkiem pozwalającym na prowadzenie takiej działalności. Zgodnie z założeniami Wnioskodawcy, po zbyciu nw. składników majątkowych, wyłącznie Spółka będzie prowadziła działalność gospodarczą w zakresie najmu i zarządzania nieruchomościami.
Zgodnie z KRS nr (…) Spółka prowadzić będzie działalność gospodarczą w następującym zakresie (wg PKD):
1) Przedmiot przeważającej działalności przedsiębiorcy:
-68.20.Z WYNAJEM I ZARZĄDZANIE NIERUCHOMOŚCIAMI WŁASNYMI LUB DZIERŻAWIONYMI,
2) Przedmiot pozostałej działalności przedsiębiorcy:
-41 - ROBOTY BUDOWLANE ZWIĄZANE ZE WZNOSZENIEM BUDYNKÓW
-43 - ROBOTY BUDOWLANE SPECJALISTYCZNE
-46 - HANDEL HURTOWY, Z WYŁĄCZENIEM HANDLU POJAZDAMI SAMOCHODOWYMI
-47 - HANDEL DETALICZNY, Z WYŁĄCZENIEM HANDLU DETALICZNEGO POJAZDAMI SAMOCHODOWYMI
-68.1 - KUPNO 1 SPRZEDAŻ NIERUCHOMOŚCI NA WŁASNY RACHUNEK
-68.3 - DZIAŁALNOŚĆ ZWIĄZANA Z OBSŁUGĄ RYNKU NIERUCHOMOŚCI WYKONYWANA NA ZLECENIE
-70.2- DORADZTWO ZWIĄZANE Z ZARZĄDZANIEM
-82.1 - DZIAŁALNOŚĆ ZWIĄZANA Z ADMINISTRACYJNĄ OBSŁUGĄ BIURA, WŁĄCZAJĄC DZIAŁALNOŚĆ WSPOMAGAJĄCĄ
W dniu 28 lutego 2022 roku Spółka podpisała umowę na zakup lokalu użytkowego w (…) (najemcą będzie również „(…)"). Ostatnią ratę za lokal Spółka ma uiścić do 31 marca 2022 roku. Sprzedawca (deweloper) zobowiązał się oddać lokal do 30 czerwca 2022 roku, a zgodnie z planami, pierwszy czynsz Spółka powinna otrzymać za październik 2022 roku.
W wyniku aportu Spółka przejmie:
1. ww. lokale (wraz z znajdującym się w nich lub na gruncie wyposażeniem),
2. prawa i obowiązki wynikające z umów najmu, których stroną jest Wnioskodawca (zarówno tych, które przejdą na Nabywcę z mocy prawa, na podstawie art. 678 § 1 Kodeksu cywilnego, jak i tych, dla których przeniesienia konieczna będzie cesja), w tym należności powstałe przed dniem wniesienia aportu a nie wyegzekwowane przez Wnioskodawcę. W zakresie najmu Spółka przejmie umowy podpisane z dotychczasowymi wynajmującymi na analogicznych zasadach. W tym zakresie zmieni się wyłącznie najemca jako strona umowy najmu.
3. zobowiązania, a także wierzytelności, które są związane z prowadzonym najmem, w tym w szczególności zobowiązania płatnicze, zobowiązania z innych umów związanych z działalnością, np. z umów o zarządzanie (np. woda, ścieki, czynsz do wspólnoty itd.), umów o świadczenie innych usług. Umowy te będą aneksowane w sposób odpowiadający warunkom rynkowym.
4. za zgodą banku Spółka przejmie zobowiązania z tytułu umów kredytów inwestycyjnych udzielonych na zakup nieruchomości,
5. kopię dokumentacji związaną z prowadzonym najmem, w szczególności umowy najmu, faktury i rachunki związane z tą działalnością, dokumentacje pozwalającą na określenie zasad amortyzacji nieruchomości oraz korekt kwot podatku naliczonego, o ile będzie taki obowiązek wynikający z przepisów podatkowych.
Na bazie wniesionych składników majątku (materialnych i niematerialnych) Spółka będzie prowadziła, a de facto kontynuowała najem opisanych lokali w niezmienionej formie. Majątek ten będzie bowiem wystarczający do samodzielnego wykonywania zadań i w konsekwencji, po wniesieniu do niej wkładu niepieniężnego będzie mogła samodzielnie prowadzić działalność w zakresie najmu i zarządzania nieruchomościami. Tym samym Spółka będzie samodzielnym i autonomicznym podmiotem, zdolnym do funkcjonowania w oparciu o wniesiony majątek. Spółka nie będzie musiała podejmować istotnych dodatkowych działań niezbędnych do prowadzenia działalności w zakresie najmu w oparciu o otrzymane składniki majątkowe. Ww. składniki jako ściśle związane z działalnością w zakresie najmu wykazują ze sobą wzajemne bardzo ścisłe relacje co wynika z ich natury. Wraz z przejściem własności lokali łączyć się będzie przejście zobowiązania do spłaty kredytów (oczywiście za zgodą banków, które wstępnie taką wolę wyraziły), konieczność zawarcia umów z dostawcami mediów i utrzymania nieruchomości we właściwym stanie, umów najmu z jednej strony, a z drugiej prawo czerpania korzyści z najmu.
Podatnik ma podpisane umowy z administratorami wspólnot mieszkaniowych dotyczące spraw czynszowych oraz dostawy mediów: woda, ścieki, CO itd. Umowy te zostaną przeniesione na Spółkę zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz warunkami rynkowymi narzuconymi przez zarządców obsługujących lokale i dostawców mediów w ramach standardowych procedur obowiązujących dla tego rodzaju usług i dostaw. Poza tymi, jak to ocenia Wnioskodawca, czysto formalnymi czynnościami (zmian stron umów), Spółka nie będzie musiała podejmować istotnych działań faktycznych lub prawnych pozwalających jej na kontynuowanie działalności w zakresie najmu w oparciu o nabyte składniki majątkowe.
Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a nabyte w ramach aportu nieruchomości będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Spółka ma siedzibę działalności na terytorium Polski. Spółka jest podatnikiem podatku CIT posiadającym na terytorium RP nieograniczony obowiązek podatkowy.
Pytania
1.Czy wnoszone do spółki składnik majątku wymienione w opisie zdarzenia przyszłego (środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne - lokale, należności i zobowiązania związane z przejęciem umów z nimi związanych) można uznać za zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2.Czy wniesienie do Spółki aportem składników majątku opisanych w zdarzeniu przyszłym będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania na postawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
Stanowisko w zakresie pytania nr 1.
Uważa Pan, że wniesione w drodze aportu do Spółki składniki majątku wymienione w opisie zdarzenia przyszłego (środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne - lokale, należności i zobowiązania związane z przejęciem umów z nimi związanych) na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych będą stanowiły zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa.
Zgodnie z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartą w art. 5a pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2021.1128 tj. z dnia 2021.06.24, dalej: ustawa o PIT) ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Do uznania określonego zbioru składników majątku za zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa wymagane jest jego wyodrębnienie w ramach przedsiębiorstwa na łącznie na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej. Wyodrębnienie organizacyjne polega na tym, że działalność zorganizowanej części przedsiębiorstwa dotyczy jednej ze sfer działalności, które są prowadzone odrębnie (niezależnie od siebie) oraz dla których działalności został przydzielony określony majątek (zespół składników materialnych i niematerialnych).
Na wyodrębnienie organizacyjne będą zatem miały wpływ takie działania jak np. alokacja określonych zasobów ludzkich oraz majątkowych do zadań wykonywanych w ramach działalności danego zespołu składników. Wyodrębnienie organizacyjne jest więc traktowane jako coś więcej niż wyłącznie wyodrębnienie składników majątku (np. aktywów rzeczowych) w ramach całego przedsiębiorstwa zbywcy. Nie jest bowiem wystarczające jakiekolwiek ich zorganizowanie w ramach majątku przedsiębiorstwa, ale takie, które pozwoli temu zespołowi składników na realizację określonych zadań gospodarczych.
Wyodrębnienie funkcjonalne zorganizowanej części przedsiębiorstwa sprowadza się do realizacji określonych zadań gospodarczych, wyodrębnionych w ramach funkcji przedsiębiorstwa. W powyższym zakresie, punktem odniesienia jest rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa i na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość. Kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego sprowadza się do ustalenia czy wyodrębniona organizacyjnie całość jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku jako odrębny podmiot. W konsekwencji, dany zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) powinien być zdolny do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej, po jego zbyciu na rzecz nabywcy, tak jakby był oddzielnym przedsiębiorstwem.
Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przesłanki warunkujące istnienie wyodrębnienia finansowego można podzielić na dwie grupy: ze względu na kryterium samodzielności finansowania zadań gospodarczych oraz z uwagi na kryterium rachunkowości.
Pierwsze kryterium opiera się na możliwości samodzielnego ustalania odrębnych celów oraz planów finansowych dla danego zespołu składników majątku (np. dysponowaniu własnymi zasobami finansowymi, rozliczaniu należności i zobowiązań czy możliwości dokonywania samodzielnej kontroli nad płynnością finansową). Kryterium rachunkowości dotyczy natomiast takiego prowadzenia rachunkowości, która pozwoli na ustalenie sytuacji majątkowej (aktywa i pasywa) oraz zyskowności zorganizowanej części przedsiębiorstwa (koszty i przychody).
W ramach planowanych czynności przeniesie Pan w drodze aportu wszystkie składniki majątku, które były wykorzystywane do działalności gospodarczej w postaci najmu lokali. W Pana ocenie przekazane Spółce składniki majątku są wystarczająco wyodrębnione pod względem organizacyjnym, funkcjonalnym oraz finansowym w dotychczas prowadzonej działalności gospodarczej. Stanowią pewną integralną całość, do której przypisane są określone składniki majątkowe materialne (lokale użytkowe) jak i niematerialne (umowy cywilnoprawne i związane z nimi należności i zobowiązania). Warto wskazać również, że organizacyjnie te same osoby w Spółce będą zarządzały przekazanym majątkiem, tym samym zachowana zostanie ciągłość personalna, niezbędna do obsługi przedsiębiorstwa.
W odmienny sposób są finansowane, ponoszą odrębne koszty działalności oraz czerpią przychody z innych źródeł. Księgi rachunkowe pozwalają na wyodrębnienie przychodów i kosztów i przypisania ich do każdego z tych dwóch rodzajów działalności gospodarczej. Aktywność gospodarcza w postaci najmu jest zdolna do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej przez Spółkę (kontynuowanie najmu lokali bez konieczności ponoszenia dodatkowych wydatków lub uzupełnienia substancji majątkowej tak zorganizowanej części przedsiębiorstwa). W Pana ocenie wnoszony do Spółki zespół składników majątkowych spełnia również kryterium samodzielności finansowania zadań gospodarczych przez co rozumie się, że będzie on zdolny do samodzielności finansowej w sensie ekonomicznym.
Najem lokali użytkowych nie jest w żaden sposób funkcjonalnie powiązany z Pana podstawową działalnością jaką jest świadczenie usług lekarskich. Są to dwie zupełnie różne od siebie usługi, które nie mają punktów wspólnych, wykorzystują odrębny majątek oraz są skierowane do różnych grup usługobiorców. W działalności Podatnika te dwa rodzaje świadczonych usług mogłyby funkcjonować jako dwa odrębne przedsiębiorstwa. Zatem wskazane składniki majątku, które będą wniesione do Spółki stanowią wyodrębniona organizacyjnie całość, która jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku jako niezależny podmiot. W konsekwencji, dany zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) powinien będzie zdolny do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej, po jego zbyciu na rzecz nabywcy, tak jakby był oddzielnym przedsiębiorstwem.
Podsumowując w Pana ocenie wnoszony do Spółki zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) w momencie zbycia będzie posiadał zdolność do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej w zakresie najmu lokali użytkowych bez potrzeby uzupełniania go o dodatkowe elementy (dodatkowy majątek), tzn. będzie zdatny do prowadzenia działalności w ramach tej samej roli, jaką pełnił w przedsiębiorstwie Podatnika. Spółka przejmując powyżej wskazany majątek oraz osoby nim zarządzające będzie kontynuować ten sam rodzaj działalność, co poprzedni właściciel. W związku z powyższym w ocenie Podatnika wnoszony do Spółki zespół składników majątkowych na moment zbycia będzie spełniał warunki do uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Jest organizacyjne, finansowo i funkcjonalnie wyodrębniony w działalności Wnioskodawcy i zdolny do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej.
Stanowisko w zakresie pytania nr 2.
W Pana ocenie wniesienie do Spółki aportem składników majątku opisanych w zdarzeniu przyszłym będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania na postawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na to, że aport obejmuje zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Wniesienie do Spółki aportu w zamian za udziały (aport) co do zasady podlega opodatkowaniu.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.
Prawa majątkowe wymienione w pkt 8 obejmują:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Jednocześnie ustawa o PIT w art. 10 ust. 2 pkt 2 wskazuje, że przepisów dotyczących sprzedaży nieruchomości nie stosuje się do odpłatnego zbycia w formie wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki lub spółdzielni środków obrotowych, środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.
Oznacza to, że u przyszłego wspólnika opodatkowaniu w takim przypadku podlega przychód z kapitałów pieniężnych, będący odrębnym źródłem przychodów do sprzedaży nieruchomości.
Zgodnie z ustawą o PIT (art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy) przychód ustala się w wartości wkładu określonej w statucie lub umowie spółki, a w razie jej braku wartości wkładu określonej w innym dokumencie o podobnym charakterze. Jeżeli jednak wartość ta będzie niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, za przychód uważa się wartość rynkową takiego wkładu określoną na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego (art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy).
Co do zasady przychód należy określić w wysokości rynkowej wartości nieruchomości będących przedmiotem aportu. Podatek z tytułu objęcia udziałów w Spółce wynosi 19% i naliczany jest od dochodu (zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o PIT).
Jednakże taki sposób opodatkowania nie dotyczy sytuacji, w której udziały obejmowane są w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.
Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9, jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. W takiej sytuacji po stronie wspólnika wnoszącego aport powstaje przychód, który jest zwolniony z opodatkowania. W związku z powyższym wniesienie aportu do Spółki będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 3 tej ustawy:
Przychodów (dochodów) opodatkowanych w formach zryczałtowanych nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł podlegającymi opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Powyższe przepisy wskazują, że opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych mogą podlegać przychody uzyskane przez podatników z pozarolniczej działalności gospodarczej. Przy czym, kwalifikacji uzyskiwanych przez podatników przychodów (niezależnie od wybranej formy opodatkowania) należy dokonywać na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji stwierdzić należy, że opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych mogą podlegać, po spełnieniu innych wymogów ustawowych, jedynie te przychody uzyskiwane przez podatnika, które w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mogą być zakwalifikowane do źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychodów tych nie łączy się z innymi przychodami, które podlegają opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym.
Przechodząc na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazać należy, że w myśl art. 5a pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa – oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Jak wynika z cytowanego przepisu, status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:
‒stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),
‒jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,
‒jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych,
‒mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.
Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.
Biorąc powyższe pod uwagę, należy wskazać, że jednym z podstawowych elementów istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).
Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze.
Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nie zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.
Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.
Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.
Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne (w tym zobowiązania) wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Aby zatem określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa (zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), musi odznaczać się pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie całość).
Jak wynika z opisu sprawy dla części prowadzonej działalności gospodarczej polegającej na wynajmie i zarządzaniu nieruchomościami, wykorzystuje Pan dwa lokale użytkowe, które planuje Pan wnieść aportem do istniejącej obecnie (nowopowstałej) spółki z.o.o. w zamian za udziały. Najem nieruchomości jest całkowicie odrębny od działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług medycznych, tzn. jest wyodrębniony pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym.
Jak wskazał Pan w opisie sprawy – w wyniku aportu Spółka przejmie:
1)ww. lokale (wraz z znajdującym się w nich lub na gruncie wyposażeniem),
2)prawa i obowiązki wynikające z umów najmu, których stroną jest Wnioskodawca (zarówno tych, które przejdą na Nabywcę z mocy prawa, na podstawie art. 678 § 1 Kodeksu cywilnego, jak i tych, dla których przeniesienia konieczna będzie cesja), w tym należności powstałe przed dniem wniesienia aportu a nie wyegzekwowane przez Wnioskodawcę. W zakresie najmu Spółka przejmie umowy podpisane z dotychczasowymi wynajmującymi na analogicznych zasadach. W tym zakresie zmieni się wyłącznie najemca jako strona umowy najmu.
3)zobowiązania, a także wierzytelności, które są związane z prowadzonym najmem, w tym w szczególności zobowiązania płatnicze, zobowiązania z innych umów związanych z działalnością, np. z umów o zarządzanie (np. woda, ścieki, czynsz do wspólnoty itd.), umów o świadczenie innych usług. Umowy te będą aneksowane w sposób odpowiadający warunkom rynkowym.
4)za zgodą banku Spółka przejmie zobowiązania z tytułu umów kredytów inwestycyjnych udzielonych na zakup nieruchomości,
5)kopię dokumentacji związaną z prowadzonym najmem, w szczególności umowy najmu, faktury i rachunki związane z tą działalnością, dokumentacje pozwalającą na określenie zasad amortyzacji nieruchomości oraz korekt kwot podatku naliczonego, o ile będzie taki obowiązek wynikający z przepisów podatkowych.
Na bazie wniesionych składników majątku (materialnych i niematerialnych) Spółka będzie prowadziła, a de facto kontynuowała najem opisanych lokali w niezmienionej formie. Majątek ten będzie bowiem wystarczający do samodzielnego wykonywania zadań i w konsekwencji, po wniesieniu do niej wkładu niepieniężnego będzie mogła samodzielnie prowadzić działalność w zakresie najmu i zarządzania nieruchomościami. Tym samym Spółka będzie samodzielnym i autonomicznym podmiotem, zdolnym do funkcjonowania w oparciu o wniesiony majątek. Spółka nie będzie musiała podejmować istotnych dodatkowych działań niezbędnych do prowadzenia działalności w zakresie najmu w oparciu o otrzymane składniki majątkowe. Ww. składniki jako ściśle związane z działalnością w zakresie najmu wykazują ze sobą wzajemne bardzo ścisłe relacje co wynika z ich natury. Wraz z przejściem własności lokali łączyć się będzie przejście zobowiązania do spłaty kredytów (oczywiście za zgodą banków, które wstępnie taką wolę wyraziły), konieczność zawarcia umów z dostawcami mediów i utrzymania nieruchomości we właściwym stanie, umów najmu z jednej strony, a z drugiej prawo czerpania korzyści z najmu. Ponadto ma podpisane umowy z administratorami wspólnot mieszkaniowych dotyczące spraw czynszowych oraz dostawy mediów: woda, ścieki, CO itd. Umowy te zostaną przeniesione na Spółkę zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz warunkami rynkowymi narzuconymi przez zarządców obsługujących lokale i dostawców mediów w ramach standardowych procedur obowiązujących dla tego rodzaju usług i dostaw. Ponadto, Spółka nie będzie musiała podejmować istotnych działań faktycznych lub prawnych pozwalających jej na kontynuowanie działalności w zakresie najmu w oparciu o nabyte składniki majątkowe.
Tym samym przedstawione przez Pana okoliczności sprawy, wskazują, że przekazywane składniki majątku stanowią organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczony do realizacji zadań gospodarczych, tak jak niezależne przedsiębiorstwo, i stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając na uwadze powyższe, skoro – jak wynika z treści wniosku – działalność w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami , która będzie stanowić przedmiot aportu, jest wyodrębniona pod względem organizacyjnym, finansowym oraz jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych i zarazem może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące to zadanie, to należy stwierdzić, że przedmiotem aportu – w świetle art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa.
Przechodząc do kwestii opodatkowania aportu do Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, wyjaśniamy, co następuje.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.
Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Katalog przychodów z kapitałów pieniężnych zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się wartość wkładu określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określoną w innym dokumencie o podobnym charakterze – w przypadku wniesienia do spółki albo do spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, za przychód uważa się wartość rynkową takiego wkładu określoną na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 19 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
Art. 5a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce – oznacza to:
a)spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),
b)spółkę kapitałową w organizacji,
c)spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
d)spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,
e)spółkę jawną będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych;
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 23 – jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część i spółka lub spółdzielnia otrzymująca wkład przyjęła dla celów podatkowych składniki majątku wchodzące w skład tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego wkład.
Zatem jeżeli do spółki, w rozumieniu art. 5a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wnoszony jest aport będący przedsiębiorstwem lub jego zorganizowaną częścią, to powstały z tego tytułu przychód jest zwolniony z opodatkowania.
W tej sprawie nastąpi wniesienie aportu do Spółki z o.o., który – w świetle art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Wobec tego w tej sprawie zastosowanie znajdzie ww. przepis art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a to oznacza brak obowiązku podatkowego po Pana stronie, z tytułu wynajmu i zarządzania nieruchomościami do Spółki z o.o.
W myśl art. 24 ust. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisów ust. 8 i 8a oraz art. 21 ust. 1 pkt 109 nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Zgodnie z art. 24 ust. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 19 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Z powyższego wynika, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie, gdy wniesienie wkładu niepieniężnego następuje z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Tak więc, gdy warunek ten nie zostanie spełniony, zwolnienie nie ma zastosowania. Jednak należy zauważyć, że weryfikacja ewentualnych przesłanek i celów wniesienia wkładu niepieniężnego jest możliwa dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego, które przeprowadzić może właściwy organ podatkowy.
Zespół składników materialnych i niematerialnych wydzielonych z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, który zostanie wniesiony do Spółki z o.o., będzie zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym wniesienie opisanego zespołu składników tytułem wkładu niepieniężnego do Spółki z o.o. będzie podlegało po Pana stronie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co w konsekwencji oznacza, że powyższa czynność nie będzie skutkować po Pana stronie powstaniem przychodu do opodatkowania na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy :
‒zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).