Temat interpretacji
Obowiązki płatnika w związku z udzieleniem rabatu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka X S.A. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) zajmuje się świadczeniem usług w zakresie ... Spółka posiada kilkanaście obiektów ... na terenie całej Polski.
W wyniku kryzysu, który dotknął m.in. przemysł ... spowodowanego wybuchem pandemii Covid-19, Spółka postanowiła podjąć działania, których celem jest pozyskanie nowych klientów i dotarcie do maksymalnie szerokiego grona odbiorców.
Wielomiesięczne zamknięcie placówek ... Wnioskodawcy skutkowało istotnymi stratami finansowymi Spółki, jak również ubytkiem tzw. stałych klientów. Jednym z działań ukierunkowanych na zwiększenie zysków i odzyskanie grona tych stałych klientów jest wprowadzenie nowego programu odpłatnej sprzedaży biletów, umownie zwanych „rabatowymi” (dalej: Program).
W przeszłości Spółka udostępniała nieodpłatnie bilety dla swoich pracowników. Dotychczas promocja ograniczona była wyłącznie do pracowników Spółki, a od udzielanych świadczeń Spółka naliczała i odprowadzała odpowiednio zaliczkę na podatek i stosowne składki na ubezpieczenie społeczne.
Aktualnie możliwość zakupu takiego biletu w ... prowadzonych przez Spółkę w ramach Programu została rozszerzona do następujących kategorii osób:
-pracownicy zatrudnieni w Spółce (dalej: Pracownicy),
-inne osoby (dalej: inne osoby współpracujące), gdzie w skład tej kategorii wchodzą:
·pracownicy zatrudnieni w powiązanych ze Spółką kapitałowo innych spółkach z grupy,
·osoby delegowane do pracy w ... (prowadzonych przez Spółkę) przez agencje pracy tymczasowej (zleceniobiorcy) oraz
·osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą i świadczące usługi na rzecz Spółki.
Możliwość zakupu ograniczona jest do maksymalnie 10 biletów miesięcznie, przy czym, osoby uprawnione do zakupu deklarują wcześniej, jaką liczbę biletów będą kupować. Dostępne opcje do wyboru to: 4 lub 6 lub 10 biletów miesięcznie. Cena jednego biletu wynosi na moment złożenia wniosku ... złotych brutto. Przy zakupie biletu ..., osoba obowiązana będzie dodatkowo do zapłacenia kwoty dopłaty do ceny biletu (zgodnie z obowiązującym w momencie zakupu cennikiem takich dopłat).
Spółka szacuje przewidywaną liczbę sprzedawanych promocyjnie biletów w ramach Programu na liczbę maksymalnie 10 tysięcy biletów miesięcznie, przy założeniu, że wszyscy uprawnieni skorzystają z oferowanej promocji rabatowej i pełnej puli przysługujących im biletów. Wnioskodawca nie ma wiedzy ani możliwości przewidzieć, czy wszystkie osoby uprawnione w ramach Programu będą korzystać z oferowanych biletów.
Wprowadzany program sprzedaży biletów zwanych „rabatowymi” został szczegółowo uregulowany w dedykowanym regulaminie akcji promocyjnej, gdzie dokładnie zostały określone najważniejsze zasady oraz kwestie oferowanej zniżki.
Niezależnie od Programu, Spółka oferuje cyklicznie różnego rodzaju inne akcje promocyjne, gdzie klienci/konsumenci zewnętrzni mają możliwość nabycia biletu ... w okazyjnej cenie – zbliżonej lub niższej w stosunku do ceny biletów zwanych „rabatowymi” oferowanych w ramach Programu.
Dotychczas, przy okazji innych ofert promocyjnych, które w przeszłości były skierowanych wyłącznie do pracowników Spółki, Wnioskodawca obliczał i pobierał pełne zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wykorzystanych rabatów.
W związku z wprowadzeniem nowego Programu, w ramach którego istotnie rozszerzono grono uprawnionych odbiorców o inne osoby współpracujące (pkt 2 powyżej), Spółka planuje zaprzestanie traktowania nabycia biletów w cenie promocyjnej jako przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128; dalej: Ustawa o PIT).
Pytania
1.Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że dokonując w ramach Programu zakupu biletów w cenie promocyjnej Pracownicy Spółki nie będą uzyskiwać przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 Ustawy o PIT, ani przychodu z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT, a w konsekwencji Spółka nie będzie zobowiązana ani do pełnienia roli płatnika podatku (na podstawie art. 31 i art. 38 Ustawy o PIT) ani do sporządzania informacji podatkowej PIT-11 (na podstawie art. 42a Ustawy o PIT) w odniesieniu do kwot przyznanych rabatów z tytułu zakupu biletów w ramach Programu?
2.Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że dokonując w ramach Programu zakupu biletów w cenie promocyjnej, inne osoby współpracujące, nie będą uzyskiwać przychodu z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT, a w konsekwencji Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzania informacji podatkowej PIT-11 (na podstawie art. 42a Ustawy o PIT) w odniesieniu do kwot przyznanych rabatów z tytułu zakupu biletów w ramach Programu?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Zdaniem Wnioskodawcy, pracownik nie będzie uzyskiwał przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 Ustawy o PIT, ani przychodu z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT, a Spółka nie będzie tym samym zobowiązana do pełnienia roli płatnika podatku (na podstawie art. 31 i art. 38 Ustawy o PIT).
Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Jednocześnie w art. 11 ust. 1 Ustawy o PIT, ustawodawca wskazał, że przychodami (z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f) są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 Ustawy o PIT, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Na podstawie art. 31 Ustawy o PIT, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.
Z kolei w myśl art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Na podstawie art. 42a Ustawy o PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
W świetle powyższego, mając na względzie powołane przepisy należy uznać, że kwoty przyznanego w ramach Programu rabatu na nabycie biletów, które Wnioskodawca oferuje jednocześnie Pracownikom Spółki oraz innym osobom współpracującym, nie można zakwalifikować do przychodów ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 Ustawy o PIT czy też do przychodu z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT.
W opinii Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego powyżej opisu zdarzenia przyszłego, skutkiem uzyskania rabatu będzie zwyczajne obniżenie ceny zakupu biletu. „Rabat”, zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia oznacza: „zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie, upust” (słownik języka polskiego PWN R-Z, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996).
W praktyce udzielenie rabatu polega więc na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów. Ceną zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2014 r. poz. 915 ze zm.) jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. Skoro cena biletów – poprzez uzyskanie rabatu – ulega zmniejszeniu, nabywca za tę samą kwotę nabywa większą ilość biletów. W rezultacie, udzielony rabat nie powinien stanowić dla finalnego konsumenta dodatkowego przychodu.
Analiza art. 11 ust. 2b w kontekście ust. 2 i ust. 2a Ustawy o PIT pozwala stwierdzić, że nie może być mowy o częściowo odpłatnym świadczeniu w sytuacji, gdy cena oferowanego towaru nie odbiega od ceny rynkowej. W związku z tym, w opinii Wnioskodawcy, nie można mówić o cenie odbiegającej od wartości rynkowej w sytuacji, gdy Spółka w ramach innych promocji, będzie udzielać rabatów w wysokości porównywalnej, jak w przypadku rabatów na bilety nabywane w ramach Programu.
W tym miejscu Wnioskodawca chciałby podkreślić, iż mimo, że zniżka na bilety, którą zamierza zaoferować w ramach Programu jest znacząca, to nie będzie ona unikalna w skali oferowanych przez Spółkę innych ofert lub promocji. Podczas cyklicznych ofert promocyjnych takich jak akcja „...” bilety w obniżonych cenach – zbliżonych lub niższych niż cenach określonych w ramach Programu były i najprawdopodobniej również będą w przyszłości okazjonalnie dostępne również dla szerokiego grona zewnętrznych klientów. Najbardziej atrakcyjne ceny oferowane szerokiemu gronu klientów w ramach promocji osiągają nieco ponad ... zł za bilet.
Przyznanie omawianej zniżki szerszej kategorii osób, nie tylko Pracownikom Spółki, ale również innym osobom współpracującym, jak również przyznanie rabatów zbliżonych do rabatów określonych w Programie powszechnie dla szerokiego grona odbiorców podczas cyklicznych ofert promocyjnych, powoduje, iż w ocenie Wnioskodawcy, krąg odbiorców biletów po obniżonej cenie staje się potencjalnie nieograniczony. Ponownie, podkreślenia wymaga fakt, że ze zniżek na bilety, które Wnioskodawca zamierza zaoferować będą mogli skorzystać nie tylko bezpośredni Pracownicy Spółki ale również inne osoby współpracujące. W związku z tym, istotnej części osób z grona uprawnionych do korzystania zgodnie z Programem z rabatu nie będzie łączyć z Wnioskodawcą stosunek pracy w rozumieniu Kodeksu Pracy i Ustawy o PIT.
Podobnie do problemu ustosunkował się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 14 stycznia 2010 r., sygn. akt III SA/Wa 1683/09, gdzie stwierdził, że jeżeli pracownicy Spółki korzystają na podstawie pracowniczego programu rabatowego z takich samych rabatów, jak inni klienci w ramach programów rabatowych adresowanych dla nich – to skorzystanie w takiej sytuacji przez pracownika z rabatu oferowanego mu przez pracodawcę nie stanowi dla niego przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym. Zdaniem Sądu, możliwość uzyskania rabatu przez innych klientów nie musi koniecznie wynikać z tego samego programu lojalnościowego. Wystarczy jedynie, aby podobne rabaty były udzielane również innym grupom odbiorców w ramach tych samych bądź odrębnych programów lojalnościowych. O tym, czy dane świadczenie stanowi przychód ze stosunku pracy decyduje bowiem to, czy określone świadczenie może otrzymać wyłącznie pracownik, czy również inna osoba nie związana tego rodzaju stosunkiem prawnym (musi wystąpić związek prawny lub faktyczny danego świadczenia z istniejącym stosunkiem pracy).
W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, w myśl art. 12 ust. 1 oraz ust. 4 Ustawy o PIT, nie sposób zakwalifikować możliwości korzystania z biletów po obniżonych cenach, udostępnionych przez Wnioskodawcę w ramach Programu za przychody ze stosunku pracy, skoro bilety te będą przekazywane pracownikom Spółki oraz innym osobom współpracującym, a ponadto zbliżona zniżka/rabat będzie mogła potencjalnie trafić również okazjonalnie do szerokiego, powszechnego grona odbiorców w ramach innych cyklicznych ofert promocyjnych.
Bez względu na powyższą argumentację, Wnioskodawca pragnie również podkreślić, że traktowanie rabatu jako przychodu pracownika z tytułu stosunku pracy, przy szerokim gronie beneficjentów, o którym mowa powyżej, powodowałoby sytuację, w której Pracownicy Spółki byliby traktowani w sposób mniej korzystny z punktu widzenia obciążeń finansowych niż pozostałe osoby korzystające z rabatów, co stanowi dyskryminację pracownika względem innych konsumentów/klientów Spółki.
Również i w tym zakresie, Wnioskodawca pragnie poprzeć swoją argumentację przykładami z orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego.
W wyroku z 30 października 2014 r., sygn. akt II FSK 2451/12 NSA potwierdził prawidłowość stanowiska podatnika, że przyjęcie stanowiska prezentowanego przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 13 maja 2011 r., nr IPPB2/415-184/11-2/MG, a następnie przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w uzasadnieniu wyroku sygn. akt III SA/Wa 2500/11 prowadziłoby do sytuacji, w której „pracownicy Spółki korzystający z analogicznych programów rabatowych jak ogół klientów, byliby traktowani w mniej korzystny sposób z punktu widzenia obciążeń finansowych niż pozostałe osoby korzystające z takich akcji promocyjnych. Biorąc zatem pod uwagę fakt, że w porównaniu z innymi grupami klientów pracownicy nie uzyskują jakiejkolwiek dodatkowej korzyści, formalne kryterium statusu danej osoby jako pracownika Spółki nie może, w ocenie Sądu różnicować konsekwencji podatkowych omawianego zdarzenia. To naruszałoby bowiem nie tylko przepisy prawa materialnego podatkowego, ale także podstawowe zasady praworządności i sprawiedliwości społecznej wskazane w ustawie zasadniczej”.
Podsumowując, wobec powyższych rozważań, w ocenie Wnioskodawcy, Pracownicy Spółki dokonując w ramach Programu zakupu biletów w cenie promocyjnej, nie będą uzyskiwać przychodu ze stosunku pracy podlegającego opodatkowaniu na podstawie art. 12 ust. 4 Ustawy o PIT, a konsekwencji Spółka nie będzie zobowiązana ani do pełnienia roli płatnika podatku (na podstawie art. 31 i art. 38 Ustawy o PIT) ani do sporządzania informacji podatkowej PIT-11 (na podstawie art. 42a Ustawy o PIT) w odniesieniu do kwot przyznanych rabatów w ramach Programu.
Ad 2
Zdaniem Wnioskodawcy, również w odniesieniu do zakupów biletów w ramach programu przez inne osoby współpracujące, te osoby nie będą uzyskiwać przychodu z tytułu innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT, a Spółka nie będzie tym samym zobowiązana do sporządzania informacji podatkowej PIT-11 w odniesieniu do nabycia biletów.
Rabat udzielony przez Spółkę i określony w ramach Programu, który będzie mógł być wykorzystany w takim samym stopniu zarówno przez Pracowników, jak i inne osoby współpracujące powinien być neutralny podatkowo dla wszystkich uczestników programu.
Stanowisko to znajduje poparcie w licznych interpretacjach indywidualnych m.in.:
-Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 8 listopada 2013 r., nr ITPB2/415-753/13/RS uznał, iż „w sytuacji, gdy grono beneficjentów – podmiotów korzystających z rabatów nie będzie ograniczone wyłącznie do pracowników, to przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych u uczestników programu nie wystąpi”;
-analogicznie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 11 grudnia 2013 r., nr IBPBII/1/415-872/13/MK wskazał, że „przychód podatkowy po stronie pracowników nie powstanie, jeśli krąg osób uprawnionych do uzyskania rabatu nie będzie zawężony wyłącznie do pracowników i będzie potencjalnie nieograniczony”.
Zgodnie z powyższym, a także przywołując argumentację z uzasadnienie dla pytania nr 1, rabat udzielony w ramach Programu przez Spółkę, który będzie mógł być wykorzystany w takim samym stopniu zarówno przez Pracowników Spółki, jak i przez inne osoby współpracujące, będzie neutralny podatkowo dla wszystkich uczestników programu, a zatem również dla innych osób współpracujących określonych w Programie, które nie będą uzyskiwać przychodu z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT.
W świetle powyższego, Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzania informacji podatkowej PIT-11 w odniesieniu do kwot przyznanych rabatów.
W tym miejscu, należy zauważyć także, że oferowany przez Wnioskodawcę rabat ma na celu przede wszystkim zwiększenie atrakcyjności oferty Spółki, pozyskanie przez Nią grona nowych klientów i trafienie do szerszego grona potencjalnych nabywców. Obecnie przemysł ... boryka się z niemałymi trudnościami, będącymi w głównej mierze skutkiem pandemii Covid-19. Spółka przez wiele miesięcy zmuszona była do zamknięcia swoich placówek ... Sytuacja ta spowodowała nie tylko istotne straty finansowe, ale również utratę wielu tzw. „stałych klientów”. Podobnie jak w przypadku pozostałych akcji promocyjnych oferowanych przez Spółkę, głównym zamysłem obniżki cen biletów ... jest więc bezpośrednio zwiększenie sprzedaży towarów Wnioskodawcy.
Na poparcie swojego stanowiska, Wnioskodawca pragnie wskazać, że w odniesieniu do szerokiego kręgu osób uprawnionych wielokrotnie wypowiadały się już organy podatkowe:
-w odniesieniu do zniżek cenowych na bilety na zwiedzanie dla pracowników, współpracowników oraz zleceniobiorców spółek z grupy kapitałowej wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowe w interpretacji indywidualnej z 28 września 2021 r., nr 0112-KDIL2-1.4011.632.2021.1.MKA. Jak zauważa organ interpretujący: „Należy zauważyć, że opisana we wniosku akcja promocyjna nie ogranicza kręgu uprawnionych do zakupu biletów na zwiedzanie po zniżkowych cenach jedynie do pracowników Wnioskodawcy, gdyż z rabatów będą mogły skorzystać również osoby niebędące pracownikami Spółki, tj. osoby zatrudnione na podstawie umowy cywilnoprawnej, a także przedsiębiorcy świadczący usługi na rzecz Spółki. Zatem krąg uprawnionych do zakupu biletów po obniżonej cenie jest potencjalnie nieograniczony. Jeśli zatem grono beneficjentów – podmiotów korzystających z rabatów nie będzie ograniczone, a więc dotyczyć będzie szerokiego grona uczestników, to przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych u osób biorących udział w akcji promocyjnej nie powstanie”;
-jak podkreśla Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 2 grudnia 2013 r., nr IBPBII/1/415-829/13/BJ: „o tym, czy świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy decyduje okoliczność, czy może otrzymać je wyłącznie pracownik w rozumieniu art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych";
-spójne stanowisko w tej kwestii zajmuje Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 10 grudnia 2014 r., nr IPPB2/415-740/14-2/MK gdzie wskazuje, że: „korzystanie na jednakowych warunkach z programu rabatowego przez pracowników Spółki wraz z innymi uprawnionymi, także tymi niezwiązanymi ze Spółką, jest neutralne podatkowo dla pracowników Spółki. Zatem, po stronie pracowników Spółki nie powstanie przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu, a Spółka nie będzie zobowiązana w stosunku do swoich pracowników do obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych”.
-w tym tonie wypowiedział się także ponownie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 26 lutego 2017 r.,nr IBPB-2-2.4511.1091.2016.1.MMA: „opisany we wniosku stan faktyczny nie ogranicza kręgu uprawnionych do uczestnictwa w programie, gdyż zakupami premiowymi są i będą objęci nie tylko pracownicy ale również wybrani współpracownicy i firmy świadczące stałe usługi na rzecz Wnioskodawcy. (...) W konsekwencji, stwierdzić należy, że w omawianej sprawie po stronie pracowników oraz innych uprawnionych nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu uzyskania rabatu zarówno w aktualnie obowiązującym programie wpracowników Wnioskodawcy i osoby niebędące pracownikami będzie neutralne podatkowo dla wszystkich uczestników”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą Państwo zastosować się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako : „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.