Temat interpretacji
W zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi konkursami oraz loteriami promocyjnymi.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29
sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) oraz
art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy
wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej Dz. U. z 2016
r., poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej po
ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 września 2017 r., sygn. akt III
SA/Wa 3043/16 (data wpływu prawomocnego orzeczenia 16 października 2020
r.), stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca
2016 r. (data wpływu 6 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji
przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób
fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi
konkursami oraz loteriami promocyjnymi - jest
prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 czerwca 2016 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi konkursami oraz loteriami promocyjnymi.
Dotychczasowy przebieg postępowania.
W dniu 8 lipca 2016 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów wydał dla Wnioskodawcy interpretację indywidualną Nr IPPB1/4511-589/16-2/EC, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe. W uzasadnieniu interpretacji organ wskazał, że na Wnioskodawcy, jako płatniku, nie będzie ciążył obowiązek pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, z tytułu wygranych w konkursach oraz loteriach promocyjnych otrzymanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, bowiem osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą muszą opodatkować przychód z tytułu otrzymanej nagrody na tych samych zasadach co pozostałe przychody z prowadzonej przez te osoby działalności gospodarczej. Tym samym w tym przypadku Wnioskodawca nie będzie pełnił funkcji płatnika.
Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa wniesiono w dniu 15 lipca 2016 r. (data wpływu 18 lipca 2016 r.), zaś odpowiedzi na ww. wezwanie udzielono pismem z dnia 17 sierpnia 2016 r. Nr IPPB1/4511-1-69/16-2/EC (skuteczne doręczenie w dniu 22 sierpnia 2016 r.).
Wnioskodawca złożył na interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego z dnia 8 lipca 2016 r., znak: Nr IPPB1/4511-589/16-2/EC, skargę z dnia 21 września 2016 r. (data wpływu 26 września 2016 r.) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 20 września 2017 r., sygn. akt III SA/Wa 3043/16, uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną z dnia 8 lipca 2016 r., znak: Nr IPPB1/4511-589/16-2/EC.
Od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 września 2017 r., sygn. akt III SA/Wa 3043/16, Szef Krajowej Administracji Skarbowej złożył skargę kasacyjną w dniu 17 listopada 2017 r., do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie.
Wyrokiem z dnia 3 marca 2020 r. sygn. akt II FSK 773/18 Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną.
W dniu 16 października 2020 r. wpłynął do tut. Organu prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 września 2017 r., sygn. akt III SA/Wa 3043/16.
W myśl art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.), ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.
Wskutek powyższego, wniosek Strony w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi konkursami oraz loteriami promocyjnymi wymaga ponownego rozpatrzenia przez tut. organ.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca (dalej - Spółka) jest podmiotem świadczącym usługi marketingowe na rzecz A. S.A. (dalej - A. SA).
Spółka planuje organizowanie akcji promocyjnych w tym konkursów oraz loterii promocyjnych skierowanych do przedsiębiorców w celu intensyfikacji sprzedaży.
- Loterie promocyjne
Loteria zostanie przeprowadzona na podstawie przepisów ustawy o grach hazardowych z dnia 19 listopada 2009 r. (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 612 z późn. zm.; dalej: - ustawa o grach hazardowych). Organizacja loterii i jej zasady (sporządzone w formie regulaminu loterii) zostaną zatwierdzone przez właściwego Dyrektora Izby Celnej poprzez wydania zezwolenia na organizację przez Spółkę loterii. Loteria będzie obejmowała swoim zasięgiem terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Organizacja loterii ma na celu zwiększenie sprzedaży towarów przez Spółkę. W rezultacie przeprowadzania przez Spółkę loterii promocyjnych będzie dochodziło do wydawania nagród podmiotom wylosowanym.
Zasady i warunki udziału w loterii, sposób wyłaniania zwycięzców loterii, zakres przyznawanych nagród oraz tryb ich wydawania będzie określał regulamin loterii promocyjnej.
- Konkursy
Konkursy będą skierowane do wybranych klientów, którzy na zasadach określonych w regulaminie konkursu będą współzawodniczyli ze sobą w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu w celu zdobycia nagród. Efektem końcowym przeprowadzenia konkursów będzie wyłonienie zwycięzców oraz wydanie nagród laureatom.
Zasady uczestnictwa w konkursie, szczegółowe zasady współzawodnictwa, zakres wygranych w konkursie oraz tryb ich wydawania będzie określony w regulaminie konkursu.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy na Spółce, jako wypłacającym nagrody w loterii oraz wygrane w konkursach na rzecz uczestników prowadzących działalność gospodarczą będą wobec powyższego ciążyły obowiązki płatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. 1
W odniesieniu do pytania pierwszego Spółka stoi na stanowisku, że przychody z tytułu uzyskanych nagród w loterii promocyjnej oraz wygranych w konkursach, uzyskane przez kontrahentów będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą będą podlegały opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012, poz. 361 ze zm.) (Dalej - updof). Co za tym idzie, na Spółce będą ciążyły obowiązki płatnika w zakresie obliczenia, pobrania i wpłacenia zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 9 ust. 1 updof opodatkowaniu podlegają podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Katalog zwolnień od podatku dochodowego od osób fizycznych został umieszczony przez ustawodawcę w art. 21 updof, który przewiduje przypadki, w których dochody z tytułu wygranych w grach losowych, konkursach, sprzedaży premiowej nie podlegają opodatkowaniu takie jak:
- wygrane w kasynach gry oraz w grach bingo pieniężne i fantowe urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego;
- wygrane w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audioteksowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2280 zł;
- wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Jak wynika z opisu stanu faktycznego umieszczonego w części I, żaden ze szczególnych przypadków, w których dochody z tytułu wygranych w konkursach i loteriach promocyjnych byłyby zwolnione z opodatkowania nie będzie miał miejsca. Co za tym idzie, opodatkowanie przychodów stanowiących nagrody w loteriach promocyjnych oraz wygrane w konkursach będzie odbywało się na ogólnych zasadach przewidzianych dla tego typu dochodów tj. zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 updof, który stanowi, że od dochodów z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Ze względu na opodatkowanie dochodów z tytułu otrzymanych nagród w loteriach oraz wygranych w konkursach na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 updof na Spółce będą ciążyły obowiązki płatnika określone w art. 41 ust 4 updof.
Powyższe stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych organów podatkowych oraz w judykaturze. W wyroku z dnia 20 stycznia 2015 r. (sygn. akt II FSK 232/13), NSA uznał że ustawodawca dostrzega fakt, że sprzedaż premiowa może dotyczyć zarówno przedsiębiorców, jak i osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i stosownie do tego konstruuje opodatkowanie związanych z nią nagród, wprost uwzględniając przy tym związek nagród z działalnością gospodarczą podatnika - zdobywcy nagrody. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego taki sam wniosek dotyczy także nagród i wygranych otrzymanych w konkursach ujętych w tym samym art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. W konsekwencji za uprawniony należy uznać wniosek, że jeżeli Skarżąca Spółka organizuje przedsięwzięcie spełniający wymogi przypisane właśnie konkursowi, to otrzymane przez uczestników wygrane stanowią przychód z konkursu. Tego zaś rodzaju przychód podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym bez względu na fakt, czy uzyskał go przedsiębiorca, czy też osoba nieprowadząca działalności gospodarczej.
Analogiczne stanowisko wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z dnia 23 marca 2016 r. (sygn. akt I SA/Łd 85/16) stwierdzając, że w odniesieniu do nagród w konkursach ustawodawca nakazuje organizatorowi pełnienie funkcji płatnika i nie przewiduje w tym zakresie żadnych odstępstw, w tym zwłaszcza odstępstw dotyczących uczestników prowadzących działalność gospodarczą. W rozpoznawanej sprawie konkurs zorganizowany przez skarżącą posiada regulamin, w którym wskazane są kryteria wyłaniania zwycięzcy, a co za tym idzie, spełnione zostaną warunki dla zastosowania opodatkowania, przewidzianego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o pdf. W konsekwencji przychód z tytułu nagród, uzyskanych przez zwycięzców konkursu, tj. przez kontrahentów Spółki, będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1.
Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie również w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 kwietnia 2016 r. (sygn. IPPB1/4511-258/16-2/EC) Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy; że przyznana Wnioskodawcy nagroda za udział w konkursie dziennikarskim (spełniającym warunki konkursu wskazane powyżej) powinna zostać opodatkowana 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 30 ust 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w konsekwencji czego stanowisko zaprezentowane przez Zainteresowanego należało uznać za prawidłowe.
Powyższe stanowisko potwierdzone zostało również w innych interpretacjach i orzeczeniach:
- Wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 stycznia 2015 r., sygn. akt II FSK 202/13;
- Wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 1 grudnia 2015 r., sygn. akt II FSK 2075/13;
- Wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 stycznia 2016 r. sygn. akt III SA/Wa 523/15.
Ad. 2
W zakresie pytania drugiego Spółka stoi na stanowisku, że z uwagi na ciążące na Spółce obowiązki płatnika będzie zobowiązana do sporządzenia i przekazania podatnikowi, informacji według wzoru PIT-8AR do końca lutego następnego roku podatkowego.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Wyżej wskazany obowiązek wynika z brzmienia art. 42 ust. 1a updof i jest konsekwencją wypełniania prze Spółkę obowiązków płatnika co było przedmiotem uzasadnienia stanowiska Spółki odnośnie pytania pierwszego. W związku z tym, jeżeli Organ uzna stanowisko przedstawione we wniosku odnośnie pytania pierwszego za prawidłowe, na Spółce będzie ciążył obowiązek złożenia informacji PIT-8AR.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, bowiem niniejsza interpretacja stanowi ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 20 września 2017 r., sygn. akt III SA/Wa 3043/16.
Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W treści art. 10 ust. 1 pkt 3 i 9 ww. ustawy ustawodawca jako źródła przychodów wskazał pozarolniczą działalność gospodarczą oraz inne źródła.
Przepis art. 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tj. pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.
Jednocześnie wskazać należy, że w myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17.
Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.
Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.
Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) na rachunek urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.
Na mocy art. 42 ust. 1a ww. ustawy w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR).
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka jest podmiotem świadczącym usługi marketingowe na rzecz A S.A. Spółka planuje organizowanie akcji promocyjnych w tym konkursów oraz loterii promocyjnych skierowanych do przedsiębiorców w celu intensyfikacji sprzedaży. Konkursy i Loterie skierowane są wyłącznie do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.
Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 20 września 2017 r. sygn. akt. III SA/Wa 3043/16, przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. nie zawiera także żadnych ograniczeń podmiotowych, które uniemożliwiałyby objęcie jego zakresem osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Tym samym nie wyklucza on zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych do przychodów przedsiębiorców stanowiących nagrody i wygrane w konkursach (por. prawomocne wyroki WSA w Warszawie z 9 sierpnia 2012r. sygn. akt III SA/Wa 2988/11, z 3 grudnia 2014r. sygn. akt III SA/Wa 1114/14, oraz z 27 stycznia 2016r. sygn. akt III SA/Wa 523/15; dostępne na: http://orzeczenia.nsa.gov.pl).
Sąd podzielił w tym zakresie argumentację przedstawioną w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 4 sierpnia 2006r. sygn. akt II FSK 304/05 (dostępny j.w.), dotyczącym nagród związanych ze sprzedażą premiową. Jak wskazano w tym wyroku, art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. ma zastosowanie do wszystkich nagród zarówno tych mających związek z wykonywaną działalnością gospodarczą, jak i nie mających. Nie ma żadnych podstaw, aby z zakresu znaczeniowego zwrotu frazeologicznego "wygrane w konkursach wyłączyć nagrody związane z działalnością gospodarczą, co potwierdza wykładnia systemowa wewnętrzna przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazująca, iż art. 30 ust. 1 pkt 2 stanowi lex specialis w stosunku do zasad opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Gdyby z zakresu art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.of ustawodawca chciał wyłączyć nagrody i wygrane otrzymane w konkursach związanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez ich uczestników, uczyniłby to poprzez stosowny zapis w treści tego przepisu. Brak takiego zapisu oznacza, że związek konkursu z działalnością gospodarczą podatnika nie wpływa na sposób opodatkowania wygranej (nagrody). Sprzedaż premiowa związana z działalnością gospodarczą także objęta jest zryczałtowanym podatkiem dochodowym przewidzianym w art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f, jednakże nagrody związane ze sprzedażą premiową otrzymane przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiące przychód z tej działalności, wyłączone zostały jedynie ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f., nie zaś z zakresu zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. Dowodzi to, iż ustawodawca dostrzega fakt, że sprzedaż premiowa może dotyczyć zarówno przedsiębiorców, jak i osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i stosownie do tego konstruuje opodatkowanie związanych z nią nagród, wprost uwzględniając przy tym związek nagród z działalnością gospodarczą podatnika zdobywcy nagrody.
Zdaniem Sądu, powyższa argumentacja jest adekwatna również do nagród i wygranych otrzymanych w konkursach, ujętych w tym samym art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 1 grudnia 2015r. sygn. akt II FSK 2075/13; dostępny j.w.).
W konsekwencji za uprawniony należy uznać wniosek, że jeżeli Spółka organizuje przedsięwzięcie spełniające wymogi przypisane właśnie konkursowi, to otrzymane przez uczestników wygrane stanowią ich przychód z konkursu. Tego zaś rodzaju przychód podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym bez względu na fakt, czy uzyskał go przedsiębiorca, czy też osoba nieprowadząca działalności gospodarczej.
Nagrody wydawane w ramach organizowanej przez Spółkę akcji o charakterze konkursu/loterii promocyjnej adresowanej do określonej grupy osób przedsiębiorców, podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Innymi słowy, skoro Spółka organizuje konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f., to wygrane otrzymane przez laureatów tego konkursu stanowią przychód laureatów z tytułu udziału w konkursie, niezależnie od tego, jakie są pozostałe źródła ich przychodów.
Biorąc pod uwagę wskazane regulacje prawne potwierdzić należy prawidłowość stanowiska Spółki, że w odniesieniu do nagród wygranych w loterii/konkursie przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą zastosowanie znajdzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym Spółka zobowiązana będzie jako płatnik, na podstawie art. 41 ust. 4 ww. ustawy, pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od nagród wydawanych w konkursie/loterii promocyjnej, a w związku z tym sporządzić deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania pierwotnej interpretacji indywidualnej z dnia 8 lipca 2016 r., nr IPPB1/4511-589/16-2/EC.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 2, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej