Temat interpretacji
Stawka ryczałtu z tytułu świadczonych usług.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 lipca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 20 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 września 2022 r. (wpływ 12 września 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (przedstawiony we wniosku i jego uzupełnieniu)
Wnioskodawca jest obywatelem Polski, prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, z przeważającą działalnością gospodarczą według kodu PKD 62.02.Z „Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki".
Usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki.
W roku poprzedzającym złożenie wniosku, Wnioskodawca nie osiągnął przychodów przekraczających 2 000 000 EURO. W 2022 r. Wnioskodawca wybrał rozliczanie się według zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca wykonuje zadania, takie jak, na przykład:
-wsparcie przy implementacji oraz integracji systemów IT,
-doradzanie przy tworzeniu długoterminowej wizji i planów strategii i architektury systemów IT,
-rekomendowanie usprawnień procesów zgodnie z roadmapą,
-analizę ryzyk operacyjnych i rekomendowanie działań zapobiegawczych,
-zarządzanie i doradztwo zespołowi oraz bezpośrednią współpracę z kadrą zarządzającą firmy,
-doradzanie i wsparcie kluczowych klientów wewnętrznych w identyfikowaniu i dostarczaniu usprawnień, w ramach narzędzi i systemów IT.
Wykonywana przez Wnioskodawcę działalność nie polega na programowaniu lecz na doradzaniu i nadzorowaniu procesów IT (informatycznych). Nie świadczy klasycznych usług programistycznych, nie pisze kodu.
Świadczone usługi nie dotyczą przychodów ze świadczenia usług określonych w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
a)reprodukcji komputerowych nośników informacji (PKWiU 18.20.30.0),
b)pośrednictwa w sprzedaży motocykli oraz części i akcesoriów do nich (PKWiU 45.40.40.0),
c)pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1),
d)magazynowania i przechowywania cieczy i gazów (PKWiU 52.10.12.0), magazynowania i przechowywania towarów w strefach wolnocłowych (PKWiU ex 52.10.19.0), parkingowych (PKWiU 52.21.24.0), obsługi centrali wzywania radiotaxi (PKWiU ex 52.21.29.0), pilotowania na wodach morskich i przybrzeżnych (PKWiU ex 52.22.13.0), pilotowania na wodach śródlądowych (PKWiU ex 52.22.14.0),
e)licencyjnych związanych z:
- nabywaniem praw do książek, broszur, ulotek, map, itp. (PKWiU 58.11.60.0),
- nabywaniem praw do korzystania z wykazów i list (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.30.0),
- nabywaniem praw do czasopism i pozostałych periodyków (PKWiU 58.14.40.0),
- nabywaniem praw do pozostałych wyrobów drukowanych (PKWiU 58.19.30.0),
- nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0),
- nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0),
f)związanych ze sprzedażą miejsca reklamowego w wykazach i listach (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.40.0),
g)(uchylona)
h)związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60),
i)przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99),
j)finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
k)związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3),
l)prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
m)firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
n)(uchylona)
o)reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73),
p)(uchylona)
q)fotograficznych (PKWiU 74.2),
r)tłumaczeń pisemnych i ustnych (PKWiU 74.3), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
s)związanych z zatrudnieniem (PKWiU dział 78),
t)przez organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostałych usług rezerwacji i usług z nią związanych (PKWiU dział 79),
u)detektywistycznych i ochroniarskich (PKWiU dział 80), z wyjątkiem robót związanych z instalowaniem systemów przeciwpożarowych i przeciwwłamaniowych z późniejszym monitoringiem,
v)obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (cali center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30),
w)(uchylona)
x)w zakresie pomocy społecznej bez zakwaterowania (PKWiU ex dział 88), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, z wyłączeniem usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie odwiedzania i pomocy domowej świadczonych osobom niepełnosprawnym (PKWiU 88.10.14), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej świadczonych osobom dorosłym niepełnosprawnym (PKWiU 88.10.15), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi, z wyłączeniem opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi (PKWiU 88.91.11), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną (PKWiU 88.91.12), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania świadczonych przez opiekunki do dzieci (PKWiU 88.91.13), pozostałych usług pomocy społecznej bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 88.99.19),
y)kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90),
z)związanych ze sportem, rozrywką i rekreacją (PKWiU dział 93).
W piśmie z 12 września 2022 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że prowadzona przez Niego JDG (jednoosobowa działalność gospodarcza) jest to działalność usługowa - pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności/zadania zaliczone do usług zgodnie z PKWiU.
Zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług został sklasyfikowany przez Główny Urząd Statystyczny pismem z 25 maja 2022 r. wg symbolu PKWiU 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki.
Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) - wersja z 25 marca 2019 r., świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach prowadzonej JDG zawierają się w PKWiU pod nazwami końcowymi usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego (62.02.20.0) i usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (62.02.10.0).
W ramach działalności gospodarczej, Wnioskodawca wykonuje zadania/czynności, takie jak:
-zadania związane z doradztwem w zakresie informatyki,
-wsparcie przy implementacji oraz integracji systemów IT,
-doradzanie przy tworzeniu długoterminowej wizji i planów strategii i architektury systemów IT,
-rekomendowanie usprawnień procesów w obszarze informatyki w obszarze oprogramowania komputerowego,
-analizę ryzyk i doradzanie działań zapobiegawczych w obszarze oprogramowania komputerowego,
-koordynowanie i doradztwo zespołom IT zespołom specjalistów ds. inżynierii oprogramowania oraz bezpośrednia współpraca z kadrą zarządzającą firm-klientów,
-doradzanie i wsparcie firm w zakresie IT w ramach narzędzi i systemów i zespołów IT,
-projektowanie, wykonywanie, wdrażanie, utrzymywanie, dokumentowanie, testowanie oraz rozwijanie systemów informatycznych i oprogramowania, konkretnie doradztwo w zakresie dotyczącym wszystkich wcześniej wymienionych obszarów,
-nadzorowanie projektów/kierowanie projektami IT.
Usługi Wnioskodawcy kończą się na doradztwie. Ich efektem są rekomendacje działań, plany pracy, zalecenia, propozycje postępowania dla zespołów IT i firm - klientów. Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone przez Niego oprogramowanie w sensie pisania kodu.
Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z samodzielnym programowaniem. Nie pisze kodu, nie analizuje kodu oprogramowania. Nie świadczy usług, które by polegały na programowaniu samemu. Usługi są świadczone przez Wnioskodawcę w ramach podpisanych umów z firmami -klientami.
W ocenie Wnioskodawcy uzyskuje On przychody z tytułu PKWiU 62.02.20.0 i 62.02.10.0.
Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów z tytułu świadczenia usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWIU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów związanych z kodami PKWIU grupowanie 62.01, 62.03, 62.09, 62.02.30.0.
Według Jego wiedzy, nie mają miejsca wyłączenia opodatkowania ryczałtem , o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym korzysta z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ani w żadnym innym, Wnioskodawca nie uzyskał przychodów przekraczających 2 mln euro.
Oświadczenie o wyborze opodatkowania na 2022 r. przychodów ryczałtem ewidencjonowanym, Wnioskodawca złożył 7 lutego 2022 r. do Urzędu Skarbowego.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi, które Główny Urząd Statystyczny sklasyfikował wg symbolu PKWiU 62.02, zaś Wnioskodawca zgodnie z najlepszą wiedzą klasyfikuje według symboli PKWiU 62.02.20.0 oraz 62.02.10.0 - mogą być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Rozliczenie 12% stawką ryczałtu jest prawidłowe dla usług, z których Wnioskodawca osiąga przychody sklasyfikowane wg symboli PKWiU 62.02.20.0 oraz 62.02.10.0, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro;
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 omawianej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Z opisu sprawy wynika, że zakres świadczonych przez Pana usług został sklasyfikowany przez Główny Urząd Statystyczny wg symbolu PKWiU 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki. Biorąc pod uwagę wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) - wersja z 25 marca 2019 r., świadczone przez Pana usługi w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej zawierają się w PKWiU pod nazwami końcowymi - usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego (62.02.20.0) i usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (62.02.10.0).
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że świadczone przez Pana usługi sklasyfikowane wg symbolu PKWiU 62.02.10.0, jako usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, mogą być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Odnosząc się do możliwości opodatkowania przychodów z usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.20.0 - należy wskazać, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02) objęte są 12% stawką opodatkowania. Przy czym, zgodnie z art. 4 ust. 4 ww. ustawy, oznaczenie „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Należy wskazać, że dział 62 – usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane – obejmuje:
-dostarczanie ekspertyz w zakresie technologii informatycznych,
-pisanie, modyfikowanie, badanie i wspomaganie oprogramowania, planowanie i projektowanie systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i sprzęt komunikacyjny,
-zarządzanie i obsługa systemów komputerowych i/lub urządzeń przetwarzania danych należących do klienta w miejscu ich zainstalowania,
-pozostałe profesjonalne i techniczne usługi związane z informatyką.
Natomiast grupowanie PKWiU 62.02 - usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki – swym zakresem obejmuje usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego (PKWiU 62.02.20.0). Tym samym 12% stawkę ryczałtu, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) należy stosować do usług objętych w grupowaniu 62.02., które są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, co ma miejsce w sprawie będącej przedmiotem zapytania.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że świadczone przez Pana usługi, sklasyfikowane wg symbolu PKWiU 62.02.20.0, jako usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego, należy opodatkować 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 12% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych wg symboli PKWiU 62.02.10.0 oraz 62.02.20.0 jest prawidłowe, dopóki spełnione są ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Zaznaczyć należy, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jesteśmy związani wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Pana oraz Pana stanowiskiem w sprawie, tym samym dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różnić się będzie od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).