W zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4011.218.2022.2.OK/KW

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 31 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4011.218.2022.2.OK/KW

Temat interpretacji

W zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 lutego 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 15 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 maja 2022 r. (data wpływu 20 maja 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prosi o wydanie interpretacji dotyczącej ulgi termomodernizacyjnej od podatku od osób fizycznych.

Wnioskodawca jest współwłaścicielem budynku jednorodzinnego w (…) przy ulicy (…). Jest to budynek wybudowany i zamieszkały od lat 50-tych XX wieku. Wnioskodawca otrzymał go od rodziców w formie darowizny w roku 2009 r. W 2012 r. podjął decyzję o remoncie w/w budynku. Po wykonaniu projektu i złożeniu wniosku o pozwolenie na budowę starosta (…) wydał pozwolenie na zmianę sposobu użytkowania poddasza na cele mieszkaniowe oraz zmianę konstrukcji dachu budynku mieszkalnego jednorodzinnego i budowę schodów zewnętrznych w (…) na działce (…), gmina (…). Kserokopie pozwolenia Wnioskodawca dołączył do wniosku. W 2016 r. na podstawie umowy darowizny Wnioskodawca przekazał 3/10 w w/w budynku bratu (…).

Prace budowlane objęte w/w pozwoleniem są już na ukończeniu. W 2021 r. Wnioskodawca rozpoczął z bratem prace związane z wykończeniem izolacji termicznej całego domu.

Wobec zaistniałej sytuacji Wnioskodawca prosi o odpowiedź.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Sformułowane we wniosku pytanie dotyczy roku 2021.

W 2021 roku Wnioskodawca zapłacił podatek dochodowy od osób fizycznych.

Decyzja wydana przez Starosta (…). Decyzja nr (…) „Zatwierdzam projekt budowlany i udzielam inwestorowi panu (…), zamieszkały (…) pozwolenia na zmianę sposobu użytkowania poddasza na cele mieszkaniowe oraz zmianę konstrukcji dachu budynku mieszkalnego jednorodzinnego i budowę schodów zewnętrznych w (…) na dz. nr (…), gmina (…).” Wnioskodawca zacytował z pozwolenia na budowę, tak więc pozwolenie dotyczy wyłącznie poddasza, dachu i schodów zewnętrznych. Pozwolenie nie obejmuje parteru budynku.

Parter budynku był oddany do użytku wcześniej i zamieszkały.

Termomodernizacja parteru budynku polegała na wykonaniu docieplenia ścian zewnętrznych przy użyciu styropianu.

Ww. prace rozpoczęte były w lipcu 2021 r.

Użyto w ww. pracach następujących materiałów budowlanych: styropian, zaprawa klejąca do styropianu i warstwy zbrojącej. Siatka podtynkowa, profile narożnikowe z siatką, preparat do gruntowania ścian, tynk.

Prace Wnioskodawca wykonywał we własnym zakresie. Nie nabywał usług.

Współwłaścicielem budynku jest brat (…) na podstawie umowy darowizny z 24.05.2016 r. Współwłasność: (…).

Wydatki będące przedmiotem pytania zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu artykułu 2 pkt 2 ustawy z dnia 21.11.2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Termomodernizacja ma za zadanie ograniczenie energii potrzebnej do ogrzewania budynku mieszkalnego.

Wydatki, o których mowa we wniosku, Wnioskodawca poniósł samodzielnie bez dofinansowania, Wnioskodawca nie zaliczał ich do kosztów uzyskania przychodu i nie korzystał z ulg podatkowych.

Nieruchomość, której dotyczy przedsięwzięcie termomodernizacyjne jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym.

Materiały użyte do termomodernizacji pokrywają się z załącznikiem do rozporządzenia ministra inwestycji i rozwoju z dnia 21.12.2018 r. (Dz. U. 2018 r. pozycja 2489).

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostanie zakończone w okresie trzech kolejnych lat licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek na ten cel.

W wyniku przeprowadzenia inwestycji zmniejszy się zużycie węgla potrzebnego do ogrzania budynku mieszkalnego.

Wydatki zostały udokumentowane fakturą VAT wystawioną przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Faktury zostały wystawione na nazwisko Wnioskodawcy.

Wydatki nie zostaną Wnioskodawcy zwrócone w innej formie.

Przedmiotowe przedsięwzięcie nie zostało jeszcze zakończone. Zostanie zakończone w okresie trzech kolejnych lat licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek.

Wydatki na termomodernizację parteru budynku nie przekroczą kwoty 53 000 zł.

Wnioskodawca nie posiada więcej budynków, w których dokonuje termomodernizacji.

Wnioskodawca pozostaje w związku małżeńskim. Wyżej wymieniony budynek nie należy do majątku wspólnego z żoną.

Budynek, o którym mowa we wniosku, służy do realizacji własnych potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawcy.

Wnioskodawca w odpowiedzi na wezwanie ostatecznie sformułował pytanie mające być przedmiotem interpretacji.

Ponadto Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie oceny prawnej w odniesieniu do ostatecznie przeformułowanego pytania.

Pytanie

Czy Wnioskodawca może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, jeżeli wykonuje termomodernizację parteru budynku mieszkalnego jednorodzinnego zamieszkałego, jeżeli zostało wydane pozwolenie na budowę, które dotyczy zmiany sposobu użytkowania poddasza na cele mieszkaniowe oraz zmianę konstrukcji dachu i budowę schodów zewnętrznych?

Pana stanowisko w sprawie

W urzędzie skarbowym Wnioskodawca otrzymał informację że jeżeli pozwolenie na budowę dotyczyło tylko poddasza i dachu ora schodów a nie parteru, który był oddany do użytkowania wcześniej i przez cały czas zamieszkały to Wnioskodawca może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej na wydatki związane z termomodernizacją parteru zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Ulga termomodernizacyjna odnosi się do sytuacji, gdy wykonujemy termomodernizację budynku oddanego do użytku. Parter w/w budynku mieszkalnego jednorodzinnego jest cały czas zamieszkały.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.)

W świetle art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o: przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 554 ze zm.) użyte w ustawie określenia oznaczają:

Przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489):

1. Materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

2. Usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

W rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 30 listopada 2021 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz.U. 2021 r. poz. 2214) ust. 1 pkt 6 załącznika otrzymał następujące brzmienie:

6) kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2021 r. poz. 133, 694, 1093 i 1642), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) – jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 1973 i 2127);.

Ulga termomodernizacyjna dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w efekcie których zaoszczędzona jest energia potrzebna do ogrzania budynku mieszkalnego.

Jak wynika z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Z kolei art. 26h ust. 3 powołanej ustawy stanowi:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Według art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Na podstawie art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Ponadto art. 26h ust. 7 cytowanej ustawy wskazuje, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Następnie art. 26h ust. 8 ww. ustawy stanowi:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Art. 26h ust. 9 ww. ustawy wskazuje, że:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Zatem z punktu widzenia zastosowania ulgi termomodernizacyjnej istotna jest data poniesienia wydatku. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

1.Jest Pan współwłaścicielem wolnostojącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Jest to budynek wybudowany i zamieszkały od lat 50-tych XX wieku.

2.W 2012 r. podjął Pan decyzję o remoncie w/w budynku. Po wykonaniu projektu i złożeniu wniosku o pozwolenie na budowę starosta Bielski wydał pozwolenie na zmianę sposobu użytkowania poddasza na cele mieszkaniowe oraz zmianę konstrukcji dachu budynku mieszkalnego jednorodzinnego i budowę schodów zewnętrznych.

3.Parter budynku był oddany do użytku wcześniej i zamieszkały. Pozwolenie nie obejmuje parteru budynku.

4.W lipcu 2021 r. rozpoczął Pan z bratem (współwłaścicielem budynku) prace związane z wykończeniem izolacji termicznej całego domu.

5.Użył Pan w ww. pracach następujące materiały budowlane: styropian, zaprawa klejąca do styropianu i warstwy zbrojącej, siatka podtynkowa, profile narożnikowe z siatką, preparat do gruntowania ścian, tynk.

6.Wydatki będące przedmiotem pytania zostały przez Pana poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu artykułu 2 pkt 2 ustawy z dnia 21.11.2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Wydatki, o których mowa we wniosku, poniósł Pan samodzielnie bez dofinansowania i nie zaliczał ich Pan do kosztów uzyskania przychodu i nie korzystał z ulg podatkowych.

7.Materiały użyte do termomodernizacji pokrywają się z załącznikiem do rozporządzenia ministra inwestycji i rozwoju z dnia 21.12.2018 r. (Dz. U. 2018 r. pozycja 2489).

8.Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostanie zakończone w okresie trzech kolejnych lat licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek na ten cel.

9.W wyniku przeprowadzenia inwestycji zmniejszy się zużycie węgla potrzebnego do ogrzania budynku mieszkalnego.

10.Wydatki na termomodernizację parteru budynku nie przekroczą kwoty 53 000 zł.

11.Wnioskodawca nie posiada więcej budynków, w których dokonuje termomodernizacji.

W katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 1 zostały wskazane m.in. materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych wchodzące w skład systemów dociepleń. Natomiast w części 2 w punkcie 5 wskazano m.in. docieplenie przegród budowlanych.

Ulga termomodernizacyjna dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego. Odliczeniu w ramach tej ulgi nie mieszczą się wydatki związane z budową budynku mieszkalnego ani też wydatki związane z termomodernizacją nowo budowanego budynku mieszkalnego. Podatnik nie może odliczyć wydatków poniesionych na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym będącym w budowie.

Poniesione wydatki muszą być związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego budynku, który już istnieje. Jeżeli podatnik ponosi wydatki termomodernizacyjne, które tylko w części dotyczą budynku istniejącego, to tylko ta część brana jest pod uwagę przy ustalaniu kwoty odliczenia na zasadach określonych w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe, należy zauważyć, że część dokonanych prac budowlanych dotyczących opisanego we wniosku przedsięwzięcia dotyczy również istniejącej i zamieszkałej już części budynku, takich jak wykonana elewacja wraz z ociepleniem parteru ww. budynku. Zatem materiały budowlane wykorzystane do wykonania elewacji wraz z ociepleniem w części dotyczącej istniejącego już budynku może Pan odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej na zasadach określonych w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile jak Pan wskazuje, przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostanie zakończone w okresie trzech kolejnych lat licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek na ten cel.

Ponadto ulga będzie miała zastosowanie w przypadku w przypadku uzyskiwania przez Pana dochodów opodatkowanych według skali podatkowej lub według jednolitej 19% stawki podatku lub przychodów opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Tym samym stanowisko Pana jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju nie zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych, a jedynie wskazuje, ogólnie na materiały budowlane wykorzystane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest modernizacja istniejącego budynku polegająca na wykonaniu docieplenia i modernizacji systemu grzewczego. Na to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące w zakres omawianej ulgi. Natomiast interpretacja indywidualna wydawana jest jedynie w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja opiera się na opisie stanu faktycznego, który przedstawił Pan we wniosku – nie potwierdza natomiast, czy opisane okoliczności rzeczywiście miały miejsce.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).