Skutki podatkowe sprzedaży udziału w nieruchomości - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.9.2020.4.KR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 15.04.2020, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.9.2020.4.KR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Skutki podatkowe sprzedaży udziału w nieruchomości

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2020 r. (data wpływu 9 stycznia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 marca 2020 r. (data wpływu 17 marca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży udziału w nieruchomości jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2020 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży udziału w nieruchomości.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 3 marca 2020 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.9.2020.1.KR, wezwano Wnioskodawcę, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 3 marca 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 9 marca 2020 r.). W dniu 17 marca 2020 r. (nadano w dniu 13 marca 2020 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 30 września 2011 r. na podstawie aktu notarialnego A i B (Wnioskodawca) dokonali zakupu od Skarbu Państwa Agencji Nieruchomości Rolnych nieruchomości gruntowej, położonej w , objętej księgą wieczystą prowadzoną przez Sąd Rejonowy , w skład której wchodzi między innymi działka gruntu nr 1 w udziałach po 1/2. Przedmiotem sprzedaży, zgodnie z treścią aktu notarialnego była działka gruntu o powierzchni 46,2747 ha, co stanowi 53,4152 ha przeliczeniowych.

W dniu nabycia ww. działki, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego , zatwierdzonym uchwałą z 2002 r., działka nr 1, oznaczona była odpowiednio:

  • w części symbolem RP tereny użytków rolnych, dla którego to terenu ustala się zakaz lokalizacji obiektów kubaturowych, niezwiązanych z produkcją rolną, dopuszcza się natomiast prowadzenie sieci napowietrznej i podziemnej infrastruktury technicznej, lokalizację zabudowy rolniczej (mieszkaniowej i gospodarczej), jeżeli powierzchnia gospodarstwa rolnego związanego z tą zabudową przekracza aktualną średnią powierzchnię gospodarstwa rolnego w ;
  • w części symbolem RL tereny zieleni leśnej, dla których ustala się zakaz lokalizacji obiektów kubaturowych z wyjątkiem obiektów związanych z prowadzoną gospodarką leśną oraz ustala się ochronę terenów zalesionych i zadrzewionych przed zmianą sposobu użytkowania, w tym przed wycinką drzewostanu i przeznaczeniem terenu na cele nie leśne.

Współwłaściciele nieruchomości dążąc do sprzedaży części nieruchomości na cele inne niż rolnicze, złożyli wniosek o zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru . dla części działek nr 1, położonych w . Uchwałą . z 2017 r. w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru dla części działek nr 1, nr x, położonych w obrębie , dokonano zmian planu zagospodarowania przestrzennego dla części działek jw. Dla terenu oznaczonego na rysunku planu miejscowego symbolem . ustaliła nowe przeznaczenie, tj. teren aktywności gospodarczej.

W dniu 18 października 2018 r. A i Wnioskodawca zawarli w formie aktu notarialnego przedwstępną umowę sprzedaży powierzchni 31,5000 ha działki nr 1 Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.

Zgodnie z § 2 umowy przedwstępnej sprzedaży, przedmiotem sprzedaży będzie część nieruchomości oznaczona w rejestrze gruntów symbolami RIVa, RIVb, W i Lzr-ŁIII, a część nieruchomości oznaczona symbolem LsV nie będzie przedmiotem sprzedaży.

W myśl przedmiotowej umowy, nieruchomość jest objęta obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego uchwalonym uchwałą opublikowaną w Dzienniku Urzędowym z 2017 r., zgodnie z którym przedmiot sprzedaży położony będzie na terenach oznaczonych symbolami aktywność gospodarcza oraz symbolem teren drogi publicznej klasy autostrada (rezerwa terenu), w związku z czym nieruchomość nie stanowi nieruchomości rolnej w rozumieniu ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego oraz art. 461 Kodeksu cywilnego.

Kupujący jest spółką z ograniczona odpowiedzialnością należycie zawiązaną i zarejestrowaną, legalnie działającą zgodnie z prawem polskim. Kupujący jest cudzoziemcem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców, jednakże w związku z faktem, że Kupujący jest przedsiębiorcą państwa członkowskiego Europejskiego Obszaru Gospodarczego, to zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy, nabycie przez Kupującego Nieruchomości nie wymaga zezwolenia ministra właściwego do spraw wewnętrznych.

Ostateczny termin dokonania sprzedaży wyznaczono w terminie do dnia 31 października 2020 r.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że opisaną we wniosku nieruchomość nabył w 2011 r. jako nieruchomość rolną w celu powiększenia gospodarstwa rolnego. Na ww. nieruchomości rolnej prowadzi produkcję rolną. Ww. nieruchomość wchodzi w skład Jego gospodarstwa rolnego o powierzchni 66 ha gruntów ornych, położonych w miejscowościach .. Wnioskodawca jest rolnikiem indywidualnym. Nie wykorzystywał i nie wykorzystuje nieruchomości do prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. Na ww. nieruchomości nie były prowadzone żadne działania w celu zwiększenia jej wartości. Przez cały ten okres Wnioskodawca stara się utrzymywać w dobrej kulturze rolnej. Nieruchomość była przez okres od dnia 1 września 2012 r. do dnia 30 września 2018 r. dzierżawiona przez Jego syna w celu prowadzenia działalności rolniczej. Gospodarstwo rolne Wnioskodawcy składa się z kilkunastu działek. W przyszłości te działki planuje On przekazać synowi. Wnioskodawca od chwili przejęcia gospodarstwa rolnego po rodzicach w 1986 r. nie sprzedawał żadnych działek, tylko powiększał swoje gospodarstwo. Przedstawiciel nabywcy skontaktował się z współwłaścicielem nieruchomości z ofertą zakupu części nieruchomości. Wnioskodawca nie planuje sprzedaży pozostałej części nieruchomości.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z planowaną sprzedażą nieruchomości nabytej w 2011 r., Wnioskodawca będzie zobowiązany:

  1. odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 19% uzyskanego dochodu w terminie do 30 kwietnia 2021 r.,
  2. wykazać dochód ze sprzedaży nieruchomości w PIT 39,
  3. należny podatek z PIT 39 wpłacić na konto Urzędu Skarbowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu, albowiem zbycie nastąpi po upływie pięciu lat od dnia nabycia, gdyż nabycie nastąpiło w dniu 30 września 2011 r., natomiast zbycie nieruchomości planowane jest do 31 października 2020 r.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), dalej jako ustawa o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem tych wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast, stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodu jest z zastrzeżeniem ust. 2 odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Tak więc, w przypadkach jak w stanie faktycznym niniejszej sprawy, wobec sprzedaży nieruchomości niewykorzystywanej do działalności gospodarczej po upływie pięciu lat od jej zakupu, sprzedaż ta nie będzie stanowiła źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie jeżeli nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Odrębnym źródłem przychodów jest, wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, pozarolnicza działalność gospodarcza. Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie bowiem działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Za takim rozumieniem pojęcia zorganizowany przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000, organizować to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek.

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza ona jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności, (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, nie powiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Zatem sprzedaż, nawet wielokrotna, przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, w celu zakwalifikowania na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych działań podjętych przez Wnioskodawcę do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości, o których mowa we wniosku.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w dniu 30 września 2011 r. na podstawie aktu notarialnego A i B (Wnioskodawca) dokonali zakupu od Skarbu Państwa Agencji Nieruchomości Rolnych nieruchomości gruntowej (działki) o powierzchni 46,2747 ha, w skład której wchodzi między innymi działka nr 1, w udziałach po 1/2.

W dniu nabycia ww. działki, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego , zatwierdzonym uchwałą z 2002 r., działka nr 1, oznaczona była odpowiednio:

  • w części symbolem RP tereny użytków rolnych, dla którego to terenu ustala się zakaz lokalizacji obiektów kubaturowych, niezwiązanych z produkcją rolną, dopuszcza się natomiast prowadzenie sieci napowietrznej i podziemnej infrastruktury technicznej, lokalizację zabudowy rolniczej (mieszkaniowej i gospodarczej), jeżeli powierzchnia gospodarstwa rolnego związanego z tą zabudową przekracza aktualną średnią powierzchnię gospodarstwa rolnego w ;
  • w części symbolem RL tereny zieleni leśnej, dla których ustala się zakaz lokalizacji obiektów kubaturowych z wyjątkiem obiektów związanych z prowadzoną gospodarką leśną oraz ustala się ochronę terenów zalesionych i zadrzewionych przed zmianą sposobu użytkowania, w tym przed wycinką drzewostanu i przeznaczeniem terenu na cele nie leśne.

Współwłaściciele nieruchomości dążąc do sprzedaży części nieruchomości na cele inne niż rolnicze, złożyli wniosek o zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru dla części działek nr 1. Uchwałą z dnia 2017 r. w sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru i dla części działek nr 1, nr x, dokonano zmian planu zagospodarowania przestrzennego. Dla terenu oznaczonego na rysunku planu miejscowego symbolem . ustaliła nowe przeznaczenie, tj. teren aktywności gospodarczej.

W dniu 18 października 2018 r. A i Wnioskodawca zawarli, w formie aktu notarialnego przedwstępną umowę sprzedaży powierzchni 31,5000 ha działki nr 1 Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Zgodnie z § 2 umowy przedwstępnej sprzedaży, przedmiotem sprzedaży będzie część nieruchomości oznaczona w rejestrze gruntów symbolami RIVa, RIVb, W i Lzr-ŁIII, a część nieruchomości oznaczona symbolem LsV nie będzie przedmiotem sprzedaży.

W myśl przedmiotowej umowy, nieruchomość jest objęta obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego uchwalonym uchwałą opublikowaną w Dzienniku Urzędowym z 2017 r., zgodnie z którym przedmiot sprzedaży położony będzie na terenach oznaczonych symbolami aktywność gospodarcza oraz symbolem teren drogi publicznej klasy autostrada (rezerwa terenu).

Ostateczny termin dokonania sprzedaży wyznaczono w terminie do dnia 31 października 2020 r.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że opisaną we wniosku nieruchomość nabył w 2011 r. jako nieruchomość rolną w celu powiększenia gospodarstwa rolnego. Na ww. nieruchomości rolnej prowadzi produkcję rolną. Ww. nieruchomość wchodzi w skład Jego gospodarstwa rolnego o powierzchni 66 ha gruntów ornych, położonych w miejscowościach . Wnioskodawca jest rolnikiem indywidualnym. Nie wykorzystywał i nie wykorzystuje nieruchomości do prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. Na ww. nieruchomości nie były prowadzone żadne działania w celu zwiększenia jej wartości. Przez cały ten okres Wnioskodawca stara się utrzymywać w dobrej kulturze rolnej. Nieruchomość była przez okres od dnia 1 września 2012 r. do dnia 30 września 2018 r. dzierżawiona przez Jego syna w celu prowadzenia działalności rolniczej. Gospodarstwo rolne Wnioskodawcy składa się z kilkunastu działek. W przyszłości te działki planuje On przekazać synowi. Wnioskodawca od chwili przejęcia gospodarstwa rolnego po rodzicach w 1986 r. nie sprzedawał żadnych działek, tylko powiększał swoje gospodarstwo. Przedstawiciel nabywcy skontaktował się z współwłaścicielem nieruchomości z ofertą zakupu części nieruchomości. Wnioskodawca nie planuje sprzedaży pozostałej części nieruchomości.

W odniesieniu do planowanej sprzedaży udziału w nieruchomości (działce nr 1) z opisu zdarzenia wynika, że przedmiotowa nieruchomość nie była wykorzystywana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. Została zakupiona w celu powiększenia gospodarstwa rolnego i jest wykorzystywana rolniczo. Opisane we wniosku okoliczności nie wskazują również, by sprzedaż udziału w przedmiotowej nieruchomości miała nastąpić w ramach działalności handlowej wykonywanej w sposób zorganizowany i ciągły.

Treść wniosku przemawia więc za tym, że planowana sprzedaż udziału w nieruchomości nie nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej, a zatem nie spowoduje powstania przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, skutki podatkowe planowanego odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości, należy rozpatrywać w kontekście przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości, jeżeli nie jest dokonywane w wykonywaniu działalności gospodarczej i następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie skutkuje powstaniem przychodu kwalifikowanego do źródła, o którym mowa w tym przepisie. Zatem, powstanie przychodu podatkowego z tytułu sprzedaży nieruchomości (działki) uzależnione jest od daty jej nabycia, które należy utożsamiać z chwilą przeniesienia własności w rozumieniu cywilnoprawnym.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca nabył (zakupił) udział w przedmiotowej nieruchomości (działce nr 1) w dniu 30 września 2011 r.

Zatem, planowana transakcja sprzedaży udziału w nieruchomości (działce nr 1) nabytej w 2011 r. w świetle powołanych wyżej przepisów, nie będzie stanowić źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z upływem okresu pięciu lat, liczonego od końca roku, w którym nastąpiło nabycie udziału w nieruchomości, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Na Wnioskodawcy nie będzie ciążył więc obowiązek zapłaty podatku dochodowego z tego tytułu.

Zauważyć należy, że Wnioskodawca we własnym stanowisku wskazał, że cyt. () sprzedaż nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu, albowiem zbycie nastąpi po upływie pięciu lat od dnia nabycia, gdyż nabycie nastąpiło w dniu 30 września 2011 r. (). Podkreślić należy, że pięcioletni termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych winien być liczony od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, tj. od końca 2011 r., a nie od daty 30 września 2011 r. W związku z tym, że w przedmiotowej sprawie nie powstanie zobowiązanie podatkowe, powyższe nie wpływa na rozstrzygnięcie niniejszej sprawy.

Końcowo wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku nie prowadzi postępowania dowodowego. Należy wskazać, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie się różniło od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego.

Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są wyłącznie na wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy. W związku z tym, zaznacza się, że interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Wnioskodawcy i nie ma zastosowania do współwłaściciela nieruchomości.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 ze zm.) dodany przez art. 1 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568)).

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej