Obowiązki płatnika w związku z organizacją akcji promocyjnej. - Interpretacja - 0112-KDIL3-2.4011.414.2018.9.MKA

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3-2.4011.414.2018.9.MKA

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika w związku z organizacją akcji promocyjnej.

Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo:

1)ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku z 22 października 2018 r. o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 10 kwietnia 2019 r. sygn. akt I SA/Po 145/19 oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 kwietnia 2022 r. sygn. akt II FSK 1741/19; i

2)stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 listopada 2018 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 października 2018 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika m.in. w zakresie zdarzenia przyszłego oznaczonego we wniosku jako nr 1. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) S.A. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) prowadzi działalność w zakresie hurtowej dystrybucji szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych (tzw. produktów FMCG). W ramach prowadzonej działalności, w związku z przyjętą strategią biznesową, Spółka podejmuje szereg działań nakierowanych na zwiększenie sprzedaży. W tym zakresie Spółka organizuje m.in. konkursy i akcje promocyjne polegające np. na sprzedaży premiowej (dalej łącznie: Akcje) skierowane do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (dalej: Uczestnicy). Zasady Akcji określające m.in. cel, warunki uczestnictwa, warunki zdobycia nagród, każdorazowo sformułowane są w odpowiednich regulaminach. Akcje będą realizowane przez Spółkę jako przyrzeczenie publiczne. Krąg uczestników będzie ograniczony do osób spełniających warunki zakwalifikowania się do udziału w Akcji, co jednak nie zmienia publicznego charakteru przyrzeczenia.

Uczestnicy mogą otrzymać zarówno nagrody rzeczowe jak i nagrody pieniężne (dalej łącznie: Nagrody). Wartość Nagród może być różna w zależności od rodzaju Akcji i może przekraczać kwotę 2 000 zł. W przypadku nagród rzeczowych, oprócz nagrody rzeczowej mogą być przewidziane również nagrody pieniężne przeznaczone na pokrycie podatku dochodowego.

Zdarza się, że w związku z organizacją Akcji Spółka korzysta z usług agencji marketingowych (dalej: Agencja), tj. podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w tym zakresie (w formie jednoosobowej działalności gospodarczej osoby fizycznej, osoby prawnej, jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej), których zadaniem może być np. opracowanie zasad Akcji, redakcja regulaminów i innych dokumentów związanych z Akcjami, zakup nagród, przekazanie nagród i wiele innych czynności. Zakres usług Agencji może być bardzo szeroki (kompleksowe przygotowanie Akcji, przeprowadzenie Akcji włącznie z zakupem i przekazaniem nagród), ale może też ograniczać się tylko do wybranych czynności (np. tylko przygotowanie regulaminów; tylko wyszukanie nagród, zakup nagród i przekazanie nagród).

Spółka wypłaca Agencji wynagrodzenie za świadczenie usług organizacji Akcji. Ponadto, w przypadku, gdy Agencja ponosi jakiekolwiek dodatkowe koszty związane z Akcją, np. koszty zakupu Nagród, Spółka jest zobowiązana do zwrotu tych kosztów na podstawie odrębnej faktury, lub też poprzez zapłatę ww. wynagrodzenia powiększonego o dodatkowe koszty. W każdym przypadku zaś to Spółka w całości ponosi koszty Akcji i jest ostatecznym finansującym. Regulamin może zawierać informację o tym, kto jest fundatorem Nagród, mogą zdarzyć się jednak również sytuacje, że regulamin nie będzie zawierał takiej informacji.

Uwzględniając powyższe, w odniesieniu do funkcji pełnionych przez Spółkę i przez Agencję w związku z organizacją Akcji oraz zapisów zawartych w regulaminie w tym zakresie, mogą zdarzyć się następujące sytuacje:

Zdarzenie przyszłe nr 1

Spółka ponosi koszt finansowy Akcji w całości, natomiast w regulaminie Akcji jako organizator i podmiot przyrzekający nagrodę występuje Agencja. Agencja dokonuje także zakupu i wydania/wypłaty Nagród z własnych środków i obciąża ich kosztami Spółkę.

Zdarzenie przyszłe nr 2

Spółka ponosi koszt finansowy Akcji w całości, w regulaminie Akcji występuje jako organizator i podmiot przyrzekający Nagrodę. Agencja dokonuje zakupu i wydania/wypłaty Nagród z własnych środków i obciąża ich kosztami Spółkę.

Zdarzenie przyszłe nr 3

Spółka ponosi koszt finansowy Akcji w całości, natomiast w regulaminie Akcji jako organizator występuje Agencja zaś podmiotem przyrzekającym Nagrodę jest Spółka. Agencja dokonuje także zakupu i wydania/wypłaty Nagród z własnych środków i obciąża ich kosztami Spółkę.

Pytania

1. Czy w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym nr 1, w przypadku, gdy nie znajdzie zastosowania zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PDOF, płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych od Nagród będzie Spółka?

2. Czy w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym nr 2, w przypadku, gdy nie znajdzie zastosowania zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PDOF, płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych od Nagród będzie Spółka?

3. Czy w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym nr 3, w przypadku, gdy nie znajdzie zastosowania zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PDOF, płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych od Nagród będzie Spółka?

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź w zakresie zdarzenia przyszłego nr 1, w zakresie zdarzenia przyszłego nr 2 oraz w zakresie zdarzenia przyszłego nr 3 zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia w dniu 22 listopada 2018 r. znak: 0112-KDIL3-2.4011.425.2018.l.MKA i 0112-KDIL3-2.4011.426.2018.1.MKA.

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do zdarzenia przyszłego nr 1

W opinii Wnioskodawcy, w odniesieniu do zdarzenia przyszłego nr 1 - płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych od Nagród, w przypadku wystąpienia obowiązku jego poboru, jest Agencja. Tym samym, Spółka nie będzie jako płatnik zobowiązana do poboru tego podatku.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PDOF, od dochodów z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, o ile przychód z tytułu tych nagród nie jest objęty zwolnieniem z podatku przewidzianym w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PDOF, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Na podstawie art. 41 ust. 1 i 4 ww. ustawy, płatnikami powyższego podatku są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat świadczeń z powyższych tytułów tj. podmioty te są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych, z tytułu m.in. nagród w konkursach lub nagród związanych ze sprzedażą premiową.

Zdaniem Spółki z literalnego brzmienia art. 41 ust. 4 Ustawy o PDOF wynika, że do poboru podatku (pełnienia funkcji płatnika) zobowiązany jest ten podmiot, który dokonuje wypłat (świadczeń) lub stawia do dyspozycji podatnika pieniądze lub wartości pieniężne z tytułu nagród. Zwrot „od dokonywanych wypłat (świadczeń)” dotyczy wypłat (świadczeń) dokonywanych przez ten sam podmiot, który jest zobowiązany do poboru podatku. Nie ma natomiast podstaw by z powołanego przepisu wnioskować, że obowiązek poboru podatku oraz przekazywanie wypłat (świadczeń) dotyczą różnych podmiotów.

Jak wynika więc z powyższego, wskazane wyżej przepisy Ustawy o PDOF nie odnoszą się do sytuacji, gdy faktycznie w organizację akcji promocyjnej/konkursu, zaangażowany jest więcej niż jeden podmiot i pomiędzy tymi podmiotami następuje określony podział funkcji, w tym przede wszystkim w zakresie finansowania i faktycznego wydania nagród.

W opinii Spółki, wobec braku szczególnych uregulowań w tym zakresie, aby ustalić który podmiot pełni rolę płatnika podatku od nagród należy odnieść się do pełnionych przez niego funkcji przy danej Akcji. W opinii Spółki ciężar poboru podatku od nagród spoczywa zatem na podmiocie, który faktycznie (tj. w świetle przepisów prawa) odpowiada przed uczestnikiem za przekazanie nagrody zgodnie zasadami określonymi w regulaminie. Ten bowiem podmiot jest pierwotnym źródłem, od którego uczestnik uzyskuje przychód w postaci nagrody i od którego ten przychód może egzekwować.

W związku z powyższym kluczowym staje się ustalenie, kto w okolicznościach przedstawionego zdarzenia przyszłego powinien zostać uznany za taki podmiot.

W opinii Spółki, w opisanym we Wniosku zdarzeniu przyszłym nr 1, to Agencja. jako podmiot przyrzekający nagrodę zgodnie z zapisami regulaminu jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ jako organizator Akcji odpowiada względem uczestników za jej prawidłowe przeprowadzenie, wyłonienie laureatów i osób uprawnionych do otrzymania nagród, ale także za wydanie Nagród i wszelkie reklamacje.

Zdaniem Spółki o tym, że w analizowanym przypadku to Agencja pełni funkcję płatnika przesądza wprost regulamin danej akcji. Wynika z niego, że wydawanie Nagród należy do zakresu odpowiedzialności Agencji jako podmiotu przyrzekającego nagrodę. To Agencja wydaje Nagrodę uczestnikowi Akcji, który spełni warunki wskazane w regulaminie i jako organizator czyni to przy tym we własnym imieniu - a nie w imieniu Spółki, która w tym przypadku jest tylko fundatorem, gdyż ponosi ekonomiczny ciężar całej Akcji w tym kosztów nagrody. Tym samym, przychód po stronie Uczestnika powstanie w związku z działaniem Agencji reklamowej, a nie Spółki.

Dla powstania tego przychodu nie ma zaś znaczenia działanie Spółki jako fundatora i zlecającego przeprowadzenie Akcji, która na podstawie dalszych rozliczeń zwróci Agencji m.in. równowartość wydanej Nagrody. Spółka nie ponosi bowiem przed Uczestnikami żadnej odpowiedzialności w tym zakresie. Roszczenie Uczestnika o przekazanie Nagrody może być skierowane w analizowanym przypadku jedynie do Agencji. Skoro więc za przekazanie nagrody w świetle prawa odpowiada Agencja, jako podmiot przyrzekający nagrodę, to tylko na niej powinien ciążyć obowiązek dokonania poboru podatku, czyli realizacji obowiązków płatnika. Natomiast Spółka jako fundator, w świetle prawa nie odpowiada przed uczestnikiem za wydanie Nagrody, nie ma więc ani obowiązku ani możliwości potrącenia z niej jakichkolwiek kwot.

Podsumowując, w ocenie Spółki, decydującym dla wskazania funkcji płatnika powinno być określenie, który podmiot w ujęciu prawnym dokonuje przyrzeczenia nagrody. W świetle regulaminu, w omawianym zdarzeniu przyszłym, przyrzeczenia Nagrody dokonuje Agencja. To Agencja, poprzez zapisy zawarte w regulaminie, przyrzeka Nagrodę w przypadku spełnienia wskazanych tam warunków i to Agencja zobowiązana jest tego przyrzeczenia dotrzymać. Co za tym idzie, roszczenia o przekazanie Nagrody mogą być kierowane wyłącznie do niej, nie zaś do Spółki jako fundatora, pomimo tego, że to Spółka finansuje daną Akcję w całości. Koresponduje to z postanowieniami regulaminu wskazującymi, że reklamacje dotyczące przebiegu Akcji, w zakresie niezgodności przeprowadzenia Akcji z regulaminem, mogą być zgłaszane przez uczestników do Agencji. Ponadto ostateczną decyzję o wynikach postępowania reklamacyjnego również podejmuje Agencja. Na Spółce jako fundatorze spoczywają jedynie obowiązek zrefinansowania wartości Nagród.

Spółka podkreśla, że przedstawione przez nią stanowisko znajduje potwierdzenie zarówno w interpretacjach organów podatkowych (np. interpretacja indywidualna z 14 maja 2012 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie; sygn. IPPB2/415-210/12-2/AS) jak i w orzecznictwie sądowym. Przykładowo, w wydanym 12 stycznia 2018 r. wyroku (sygn. akt I SA/Po 829/17) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wskazał, że to agencja jest płatnikiem, ponieważ to ona jest organizatorem, podmiotem przyrzekającym nagrodę oraz wydającym nagrodę z własnego majątku.

Uwzględniając powyższe, w ocenie Spółki, w opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym nr 1, płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego od Nagród, w przypadku braku możliwości zastosowania zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PDOF, będzie Agencja. W związku z powyższym Spółka nie będzie zobowiązana do poboru tego podatku.

Interpretacja indywidualna

Rozpatrzyłem Państwa wniosek – 22 listopada 2018 r. wydałem interpretację indywidualną znak 0112-KDIL3-2.4011.414.2018.1.MKA, w której uznałem Państwa stanowisko za nieprawidłowe.

Interpretację doręczono Państwu 7 grudnia 2018 r.

Skarga na interpretację indywidualną

7 stycznia 2019 r. wnieśli Państwo skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu. Skarga wpłynęła do mnie 11 stycznia 2019 r.

Wnieśli Państwo o:

-uchylenie zaskarżonej interpretacji na podstawie art. 146 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi,

-zasądzenie na rzecz Spółki zwrotu kosztów postępowania (kosztów sądowych) na podstawie art. 200 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

Postępowanie przed sądami administracyjnymi

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu uchylił skarżoną interpretację – wyrokiem  z 10 kwietnia 2019 r. sygn. akt I SA/Po 145/19.

Wniosłem skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Naczelny Sąd Administracyjny – wyrokiem z 13 kwietnia 2022 r. sygn. akt II FSK 1741/19 oddalił skargę kasacyjną.

Wyrok, który uchylił interpretację indywidualną stał się prawomocny od 13 kwietnia 2021 r.

Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku

Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.):

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:

uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraziły Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oraz Naczelny Sąd Administracyjny w ww. wyrokach;

ponownie rozpatruję Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej – stwierdzam, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, ustawodawca jako źródło przychodów wskazał inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

W ramach działań mających na celu zwiększenie sprzedaży organizujecie Państwo m.in. konkursy i akcje promocyjne polegające np. na sprzedaży premiowej (dalej łącznie: Akcje) skierowane do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (dalej: Uczestnicy). Zasady Akcji określające m.in. cel, warunki uczestnictwa, warunki zdobycia nagród, każdorazowo sformułowane są w odpowiednich regulaminach. Akcje będą realizowane przez Spółkę jako przyrzeczenie publiczne. Uczestnicy mogą otrzymać zarówno nagrody rzeczowe jak i nagrody pieniężne (dalej łącznie: Nagrody). Wartość Nagród może być różna w zależności od rodzaju Akcji i może przekraczać kwotę 2 000 zł.

Spółka w związku z organizacją Akcji może korzystać z usług agencji marketingowych (dalej: Agencja), których zadaniem może być np. opracowanie zasad Akcji, redakcja regulaminów i innych dokumentów związanych z Akcjami, zakup nagród, przekazanie nagród i wiele innych czynności. Spółka wypłaca Agencji wynagrodzenie za świadczenie usług organizacji Akcji oraz w przypadku, gdy Agencja ponosi dodatkowe koszty związane z Akcją Spółka jest zobowiązana do zwrotu tych kosztów.

W każdym przypadku zaś to Spółka w całości ponosi koszty Akcji i jest ostatecznym finansującym. Regulamin może zawierać informację o tym, kto jest fundatorem Nagród, mogą zdarzyć się jednak również sytuacje, że regulamin nie będzie zawierał takiej informacji.

Zgodnie z opisanym zdarzeniem przyszłym nr 1: Państwo ponosicie koszt finansowy Akcji w całości, natomiast w regulaminie Akcji jako organizator i podmiot przyrzekający nagrodę występuje Agencja. Agencja dokonuje także zakupu i wydania/wypłaty Nagród z własnych środków i obciąża ich kosztami Państwa.

W związku z powyższym, powzięli Państwo wątpliwość czy w przypadku, gdy nie znajdzie zastosowania zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych od Nagród będzie Spółka.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy:

Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy:

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

W oparciu o art. 42 ust. 1 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Na podstawie art. 42 ust. 1a ww. ustawy:

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 10 kwietnia 2019 r. sygn. akt I SA/Po 145/19 (wydanym w przedmiotowej sprawie) stwierdził, że:

Na mocy art. 41 ust. 1 u.p.d.o.f. obowiązki płatnika ciążą na podmiotach, które dokonują świadczeń. Przepis ten skorelowany jest z art. 8 O.p., zawierającym definicję legalną płatnika, zgodnie z którą płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. W doktrynie zaznacza się, że płatnikami w ustawach podatkowych ustanawia się takie podmioty, które w momencie powstania zobowiązania podatkowego dysponują środkami finansowymi podatnika lub dokonują czynności związanych z operacjami na jego majątku (por. M. Niezgódka-Medek, Komentarz do art. 8 ustawy - Ordynacja podatkowa, WKP 2017, wersja elektroniczna). W tym kontekście należy zauważyć, że w opisanym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zdarzeniu przyszłym skarżąca wskazała, że ponosi koszt finansowy Akcji w całości, natomiast w regulaminie Akcji jako organizator i podmiot przyrzekający nagrodę występuje Agencja. Agencja także dokonuje zakupu i wydania/wypłaty Nagród z własnych środków i obciąża ich kosztami Spółkę. W rezultacie, w świetle przedstawionych okoliczności, to Agencja będzie tym podmiotem, który w momencie powstania zobowiązania podatkowego dysponuje środkami finansowymi podatnika w postaci wydawanej lub wypłacanej mu nagrody.

Również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 13 kwietnia 2022 r. sygn. akt II FSK 1741/19 (dotyczącym przedmiotowej sprawy), wskazał na stanowisko zawarte w wyroku tegoż Sądu z 21 grudnia 2021 r. sygn. akt II FSK 930/19, które podziela i w którym stwierdzono że:

„W sensie prawnym Agencja jako organizator konkursu występuje wobec uczestników konkursu, w tym osób nagradzanych, we własnym imieniu, a nie jako pośrednik czy pełnomocnik Spółki. Z powyższego można zatem wnioskować, że pomiędzy uczestnikami konkursu a Spółką z racji przeprowadzenia konkursu i wydania nagród nie powstają żadne więzy prawne.”. „(...) w świetle art. 41 ust. 1 i 4 u.p.d.o.f., podmiotem dokonującym świadczeń - a co za tym idzie płatnikiem - jest Agencja, natomiast z przepisu tego nie wynika, że za płatnika może być uznany podmiot, który zlecił przeprowadzenie konkursu i ponosi ekonomiczny ciężar tego przedsięwzięcia.”.

W konsekwencji, uwzględniając stanowisko wyrażone w wyrokach Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 10 kwietnia 2019 r. sygn. akt I SA/Po 145/19 oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 kwietnia 2022 r. sygn. akt II FSK 1741/19 na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w powołanym powyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w opisanym zdarzeniu przyszłym nr 1.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).