Zwolnienie z opodatkowania należności otrzymanych z instytucji Unii Europejskiej. - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.32.2020.2.ENB

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.03.2020, sygn. 0115-KDIT2.4011.32.2020.2.ENB, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Zwolnienie z opodatkowania należności otrzymanych z instytucji Unii Europejskiej.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2020 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 2 marca 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 2 marca 2020 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

W styczniu 2016 r. Wnioskodawczyni podpisała pierwszy kontrakt z Komisją Europejską, tj. R. jako ekspert do recenzji projektów badawczych (grantów) w ramach Programu Horyzont 2020 - podprogram Marie Skłodowska-Curie. Za pracę Wnioskodawczyni otrzymała wynagrodzenie w kwocie 2 250 Euro. Wnioskodawczyni zawierała również kolejne kontrakty z Komisją Europejską, tj. R. jako ekspert do recenzji projektów badawczych (grantów) w ramach Programu Horyzont 2020 - podprogram Marie Skłodowska-Curie:

  • w październiku 2016 r. z wynagrodzeniem w kwocie 1 350 Euro,
  • w styczniu 2017 r. z wynagrodzeniem w kwocie 1 350 Euro.
  • w październiku 2017 r. z wynagrodzeniem w kwocie 1 665 Euro,
  • w lutym 2018 r. z wynagrodzeniem w kwocie 1 485 Euro,
  • w październiku 2018 r. z wynagrodzeniem w kwocie 1 665 Euro.

Zgodnie z uzyskanym potwierdzeniem w właściwym dla miejsca zamieszkania Urzędzie Skarbowym, iż wynagrodzenia wypłacane przez Unię są zwolnione z krajowych podatków od dochodów, dochody uzyskane z tytułu pracy wykonywanej na rzecz Komisji Europejskiej, jak powyżej, nie zostały wykazane w rozliczeniach dochodów za rok 2016, 2017 i 2018. We wrześniu 2019 r. Wnioskodawczyni podpisała kolejny kontrakt z Komisją Europejską, tj. R. jako ekspert do recenzji projektów badawczych (grantów) w ramach Programu Horyzont 2020 - podprogram Marie Skłodowska-Curie. Za pracę tę otrzymała wynagrodzenie w kwocie 3 195 Euro. Na chwilę składania niniejszego wniosku Wnioskodawczyni nie złożyła jeszcze rozliczenia podatkowego za 2019 r. Ponadto w lutym 2020 r. Wnioskodawczyni planuje podpisanie kolejnego kontraktu z Komisją Europejską tj. R. jako ekspert do wykonania recenzji projektów badawczych (grantów) w ramach Programu Horyzont 2020 - podprogram Marie Skłodowska-Curie.

W przesłanym uzupełnieniu wyjaśniono, że do przychodu uzyskanego w związku z wykonywaniem pracy w zakresie oceny merytorycznej projektów mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiające warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4.03.1968, z późn. zm.). Zgodnie z art. 1 Rozporządzenia, podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu. W art. 2 Rozporządzenia określono kategorie osób podlegające opodatkowaniu na rzecz Unii Europejskiej, tj. m.in. osoby objęte regulaminem pracowniczym urzędników lub warunkami zatrudnienia innych pracowników Wspólnot. Zgodnie z art. 12 (dawniej 13) Protokołu (nr 7) w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4, z późn. zm.), urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzeń zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię. Przepisy Unii Europejskiej nie definiują pojęcia pracownika, jednak zgodnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości wyróżnia się następujące cechy decydujące o powstaniu stosunku pracy:

  • świadczenie na rzecz innej osoby/organu,
  • podporządkowanie pracownika, istnienie hierarchii służbowej,
  • dyspozycyjność pracownika,
  • świadczenie pracy za wynagrodzeniem.

Wszystkie z powyższych warunków zostały spełnione, gdyż:

  • Wnioskodawczyni świadczyła pracę na rzecz R., w postaci opracowań oceny merytorycznej każdego z przydzielonych projektów na etapach określonych w kontrakcie jako R.,
  • w czasie pracy podlegała nadzorowi osoby z ramienia R., z obowiązkiem składania raportów w wyznaczonych przez niego terminach, które były uzupełnieniem harmonogramu prac zawartego w kontrakcie, z włączeniem konsultacji z ekspertem przygotowującym raport końcowy obejmujących: wyjaśnianie uwag wniesionych w przesyłanych raportach oraz odpowiedziach na postawione pytania; sporządzanie szczegółowych wyjaśnień dotyczących wybranych projektów; obowiązkowe uczestnictwo w dyskusjach analizujących sporządzane raporty w kontrakcie określanych jako C.,
  • w terminach określonych w kontrakcie musiała pozostawać do dyspozycji R.,
  • za wykonaną pracę otrzymywała wynagrodzenie bezpośrednio od instytucji Unii Europejskiej.

W następstwie obecności na liście ekspertów Komisji Europejskiej współpracujących przy ocenie wniosków, istnieje prawdopodobieństwo, że Wnioskodawczyni będzie otrzymywać od Instytucji Unii Europejskiej kolejne zaproszenia do udziału w ocenie wniosków w konkursach projektowych, stąd przedstawione stanowisko ma również zastosowanie do zdarzeń przyszłych przy zachowaniu powyższych warunków oraz przy założeniu braku zmian w przepisach podatkowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy od uzyskanych za pracę (recenzowanie) dla Komisji Europejskiej dochodów należało zapłacić podatek przy rozliczeniu dochodów za 2016, 2017 i 2018 r.?
  2. Czy od uzyskanego za pracę (recenzowanie) dla Komisji Europejskiej dochodu należy zapłacić podatek przy rozliczeniu dochodów za 2019 r.?
  3. Czy dochody, które nie podlegały opodatkowaniu z tytułu pracy wykonywanej na rzecz Komisji Europejskiej należało wykazywać? Jeśli tak, to w jaki sposób?
  4. Czy w latach przyszłych (zakładając brak zmian w przepisach), od uzyskanego za pracę (recenzowanie) dla Komisji Europejskiej dochodu należy zapłacić podatek?
  5. Czy dochody, które nie podlegają opodatkowaniu z tytułu pracy wykonywanej na rzecz Komisji Europejskiej należy wykazywać? Jeśli tak, to w jaki sposób?

Zdaniem Wnioskodawczyni, dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego są na terenie Rzeczypospolitej Polskiej zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Ponadto, z uwagi na fakt, iż dochody z tytułu pracy wykonywanej na rzecz Komisji Europejskiej nie podlegają opodatkowaniu na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, stąd nie należy ich wykazywać w deklaracji podatkowej. Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 46a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056, z 4 marca 1968 r. ze zm.). W myśl art. 1 wymienionego powyżej rozporządzenia Rady (EWG, EURATOM, EWWIS) nr 260/68, podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu. Zgodnie z art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4 ze zm.) urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzenia zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię.

Biorąc pod uwagę omówione powyżej uregulowania prawne, przedstawiony we wniosku stan faktyczny i przyszły oraz stwierdzenie, że do przychodu uzyskanego w związku z wykonywaniem pracy w zakresie oceny merytorycznej projektów mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiające warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4.03.1968, z późn. zm.) uznać należy, że zostały spełnione warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem uzyskany dochód z tytułu wynagrodzenia za pracę korzysta ze zwolnienia z opodatkowania.

Stanowisko oparte jest o analizę rozstrzygnięć interpretacji indywidualnych o podobnym do niniejszego wniosku zakresie (przykładowe sygnatury: 1462-IPPB4.4511.104.2017.1.JK2, 2461- IBPB-2-2.4511.153.2017.2.IN, 0461-ITPB2.4511 805.2.IB).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Jednakże, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46a ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 04.03.1968, z późn. zm.).

W myśl art. 1 wymienionego powyżej rozporządzenia Rady (EWG, EURATOM, EWWIS) Nr 260/68, podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu.

Stosownie natomiast do art. 2 ww. rozporządzenia, opodatkowaniu podlegają m.in. osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego.

Powyższe zwolnienie ma wąski zakres i dotyczy wynagrodzenia i dodatków urzędników i innych pracowników Wspólnot oraz osób, wobec których również znajduje zastosowanie art. 13 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, którego odpowiednikiem jest aktualnie art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90 poz. 864/4, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4, z późn. zm.), Urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzeń zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię.

Z przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że w styczniu 2016 r. Wnioskodawczyni podpisała pierwszy kontrakt z Komisją Europejską, tj. R. jako ekspert do recenzji projektów badawczych (grantów) w ramach Programu Horyzont 2020 - podprogram Marie Skłodowska-Curie. Za pracę Wnioskodawczyni otrzymała wynagrodzenie w kwocie 2 250 Euro. Wnioskodawczyni zawierała również kolejne kontrakty z Komisją Europejską, tj. R. jako ekspert do recenzji projektów badawczych (grantów) w ramach Programu Horyzont 2020 - podprogram Marie Skłodowska-Curie:

  • w październiku 2016 r. z wynagrodzeniem w kwocie 1 350 Euro,
  • w styczniu 2017 r. z wynagrodzeniem w kwocie 1 350 Euro.
  • w październiku 2017 r. z wynagrodzeniem w kwocie 1 665 Euro,
  • w lutym 2018 r. z wynagrodzeniem w kwocie 1 485 Euro,
  • w październiku 2018 r. z wynagrodzeniem w kwocie 1 665 Euro.

Zgodnie z uzyskanym potwierdzeniem w właściwym dla miejsca zamieszkania Urzędzie Skarbowym, iż wynagrodzenia wypłacane przez Unię są zwolnione z krajowych podatków od dochodów, dochody uzyskane z tytułu pracy wykonywanej na rzecz Komisji Europejskiej, jak powyżej, nie zostały wykazane w rozliczeniach dochodów za rok 2016, 2017 i 2018. We wrześniu 2019 r. Wnioskodawczyni podpisała kolejny kontrakt z Komisją Europejską, tj. R. jako ekspert do recenzji projektów badawczych (grantów) w ramach Programu Horyzont 2020 - podprogram Marie Skłodowska-Curie. Za pracę tę otrzymała wynagrodzenie w kwocie 3 195 Euro. Na chwilę składania niniejszego wniosku Wnioskodawczyni nie złożyła jeszcze rozliczenia podatkowego za 2019 r. Ponadto w lutym 2020 r. Wnioskodawczyni planuje podpisanie kolejnego kontraktu z Komisją Europejską tj. R. jako ekspert do wykonania recenzji projektów badawczych (grantów) w ramach Programu Horyzont 2020 - podprogram Marie Skłodowska-Curie,.

W przesłanym uzupełnieniu wyjaśniono, że do przychodu uzyskanego w związku z wykonywaniem pracy w zakresie oceny merytorycznej projektów mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiające warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4.03.1968, z późn. zm.). Przepisy Unii Europejskiej nie definiują pojęcia pracownika, jednak zgodnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości wyróżnia się następujące cechy decydujące o powstaniu stosunku pracy:

  • świadczenie na rzecz innej osoby/organu,
  • podporządkowanie pracownika, istnienie hierarchii służbowej,
  • dyspozycyjność pracownika,
  • świadczenie pracy za wynagrodzeniem.

Wszystkie z powyższych warunków zostały spełnione, gdyż:

  • Wnioskodawczyni świadczyła pracę na rzecz R., w postaci opracowań oceny merytorycznej każdego z przydzielonych projektów na etapach określonych w kontrakcie jako R.,
  • w czasie pracy podlegała nadzorowi osoby z ramienia R., z obowiązkiem składania raportów w wyznaczonych przez niego terminach, które były uzupełnieniem harmonogramu prac zawartego w kontrakcie, z włączeniem konsultacji z ekspertem przygotowującym raport końcowy obejmujących: wyjaśnianie uwag wniesionych w przesyłanych raportach oraz odpowiedziach na postawione pytania; sporządzanie szczegółowych wyjaśnień dotyczących wybranych projektów; obowiązkowe uczestnictwo w dyskusjach analizujących sporządzane raporty w kontrakcie określanych jako C,
  • w terminach określonych w kontrakcie musiała pozostawać do dyspozycji R.,
  • za wykonaną pracę otrzymywała wynagrodzenie bezpośrednio od instytucji Unii Europejskiej.

W następstwie obecności na liście ekspertów Komisji Europejskiej współpracujących przy ocenie wniosków, istnieje prawdopodobieństwo, że Wnioskodawczyni będzie otrzymywać od Instytucji Unii Europejskiej kolejne zaproszenia do udziału w ocenie wniosków w konkursach projektowych, stąd przedstawione stanowisko ma również zastosowanie do zdarzeń przyszłych przy zachowaniu powyższych warunków oraz przy założeniu braku zmian w przepisach podatkowych.

Biorąc pod uwagę omówione powyżej uregulowania prawne oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe, w szczególności fakt, że do przychodu uzyskanego w związku z wykonywaniem pracy w zakresie oceny merytorycznej projektów mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiające warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4.03.1968, z późn. zm.), stwierdzić należy, że zostały spełnione warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem wskazane we wniosku dochody uzyskane w latach 2016-2019 korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Dochodów tych nie należało zatem wykazywać w zeznaniach podatkowych składanych za te lata.

Powyższe będzie miało również zastosowanie do opodatkowania opisany we wniosku wynagrodzeń uzyskanych w latach następnych, o ile nie ulegnie zmianie stan faktyczny i prawny.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie jednak w przedmiotowej sprawie zaznaczyć należy, że zgodnie z linią orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości decyzja instytucji wspólnotowej określająca status członka jej personelu i warunki, na jakich jest zatrudniony, ma charakter wiążący wobec krajowych władz administracyjnych i sądowych, tak że w związku z tym nie mogą one przystąpić do samodzielnej kwalifikacji rozpatrywanego stosunku zatrudnienia. Oznacza to, że w niniejszej interpretacji przedmiotem oceny organu interpretacyjnego nie mogła być i nie była ocena, czy praca Wnioskodawczyni (eksperta) w zakresie recenzji projektów badawczych w ramach programów, z tytułu wykonywania której Wnioskodawczyni otrzymywała wypłaty wynagrodzeń, odbywała się w charakterze innego pracownika Wspólnot, do którego zastosowanie znajdują przepisy rozporządzenia Rady (EWG, EURATON, EWWIS) nr 260/68. Powyższe stanowiło wyłącznie okoliczność faktyczną podaną przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej