Temat interpretacji
Obowiązki płatnika w sytuacji pośredniczenia w przekazywaniu płatności pomiędzy odbiorcą a twórcą.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika związanych z przekazywaniem twórcom środków pieniężnych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 listopada 2022 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w A. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest podmiotem podlegającym w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów niezależnie od miejsca ich osiągania (polski rezydent podatkowy).
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej rozwija portal internetowy pod nazwą „XYZ” (dalej: Portal) przeznaczony dla osób tworzących (dalej: Twórcy) twórczość cyfrową, w tym przede wszystkim (...) (dalej: Treści), chcących udostępnić ją użytkownikom Portalu (dalej: Fani). Co do zasady, dostęp do Treści będzie z perspektywy Fanów odpłatny, aczkolwiek Twórcy będą mogli udostępnić część Treści w sposób nieodpłatny.
Portal będzie stanowić platformę internetową pozwalającą Twórcom publikować tworzone lub udostępniane przez nich Treści i osiągać z tego tytułu przychody, a jednocześnie pozwalającą Fanom wybrać oraz uzyskać dostęp do interesujących ich Treści.
Twórcą może być zarówno osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, jak i osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą. Twórcy mogą posiadać status polskich rezydentów podatkowych w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, dalej: „ustawa o PIT”) lub być rezydentami podatkowymi innych państw. Przedmiotem niniejszego wniosku jest wyłącznie uzyskanie interpretacji indywidualnej w zakresie Twórców, będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej.
Zgodnie z założeniami biznesowymi funkcjonowania Portalu, Twórcy będą poprzez Portal udostępniać Treści bezpośrednio na rzecz Fanów, świadcząc usługi elektroniczne. Fan będzie mógł uzyskać dostęp do interesujących go Treści na Portalu w formie:
1)dostępu do Treści w sposób nieodpłatny,
2)dostępu do ogółu Treści publikowanych przez wybranego Twórcę w danym okresie (usługa abonamentowa),
3)dostępu do wybranych Treści publikowanych przez wybranego Twórcę.
Po rejestracji na Portalu, Fani będą mieli możliwość uzyskania dostępu do Treści w powyższych formułach. Uzyskanie dostępu do odpłatnych Treści będzie odbywać się poprzez złożenie przez Fana zamówienia w wybranej przez niego formule. Stroną realizującą zamówienie będzie dany Twórca, przy czym jego realizacja nastąpi z wykorzystaniem Portalu.
Ponadto, Fan będzie miał możliwość wpłacenia na rzecz Twórcy wynagrodzenia niezwiązanego z uzyskaniem dostępu do konkretnych Treści ani innych świadczeń, tzw. tipów (dalej: Tipy). Tym samym Twórca będzie mógł uzyskiwać wynagrodzenie od Fanów z tytułu udostępnienia Fanowi Treści (w dowolnej formule) lub z tytułu wpłacenia przez Fana Tipów (dalej razem jako: Wynagrodzenie).
Wnioskodawca zawrze z Twórcami umowy (dalej: Umowa), na podstawie których Spółka będzie świadczyć na rzecz Twórców usługi, polegające na zapewnieniu Twórcom możliwości świadczenia usług (w postaci udostępnienia Treści) na rzecz Fanów. W ramach świadczonych usług, Spółka m. in. udostępni Twórcom infrastrukturę Portalu (w tym techniczne możliwości publikowania Treści i zarządzania publikowanymi Treściami, a także rozwiązania pozwalające dostosować zasięg Treści do powiązanych preferencji konsumenckich Fanów), zapewni obsługę zamówień pomiędzy Fanem a Twórcą (w tym zapewni techniczne możliwości złożenia zamówienia za pośrednictwem Portalu oraz udostępni wzory formularzy zamówienia) oraz zapewni obsługę płatności od Fana na rzecz Twórcy. Zawarcie Umów nastąpi w formie elektronicznej za pośrednictwem Portalu, poprzez zaakceptowanie przez Twórcę warunków współpracy (np. poprzez akceptację regulaminu i/lub warunków świadczenia usług).
Wysokość wynagrodzenia Wnioskodawcy za usługi świadczone na rzecz Twórcy będzie obliczana procentowo od Wynagrodzenia Twórcy za usługi świadczone na rzecz Fanów.
Spółka w ramach świadczonej usługi będzie pośredniczyć w przekazaniu Twórcy Wynagrodzenia od Fana, korzystając przy tym z podwykonawstwa dostawcy usług płatniczych. Po złożeniu zamówienia, Fan wpłaci odpowiednią kwotę Wnioskodawcy za pośrednictwem dostawcy usług płatniczych. Po otrzymaniu kwoty wniesionej przez Fana, Wnioskodawca przekaże Wynagrodzenie Twórcy, pomniejszone o wynagrodzenie Wnioskodawcy z tytułu usług świadczonych na rzecz Twórcy. Innymi słowy, Spółka przekaże Twórcy kwotę należnego mu od Fana Wynagrodzenia po potrąceniu m.in. kwoty wynagrodzenia należnego Spółce od Twórcy. W każdym przypadku, ciężar ekonomiczny kwot przekazywanych na rzecz Twórcy ponosić będzie Fan.
Potrącona przez Wnioskodawcę kwota będzie obejmować także (oprócz wynagrodzenia należnego Spółce) koszty świadczenia usług (w szczególności koszty przypadające na wynagrodzenie dostawcy usług płatniczych), czy ewentualne należności publicznoprawne.
Spółka będzie pełniła wyłącznie rolę usługodawcy wobec Twórcy, który nie będzie w szczególności świadczył żadnych usług na rzecz Wnioskodawcy. Twórcy i Wnioskodawcy nie będzie łączył stosunek zlecenia, pracy ani umowa o dzieło. Przedmiotem umowy zawartej pomiędzy Twórcą a Wnioskodawcą jest świadczenie przez Spółkę wskazanych usług na rzecz Twórcy, w tym zapewnienie Twórcy możliwości udostępniania Treści Fanom.
W związku z usługami realizowanymi na rzecz Twórców, w szczególności wobec funkcji pośrednika w przekazie Wynagrodzenia pomiędzy Fanami a Twórcami, Wnioskodawca może funkcjonować w formule Małej Instytucji Płatniczej (dalej: MIP) uregulowanej w ustawie o usługach płatniczych z dnia 19 sierpnia 2011 r. (tj. Dz.U. z 2021 r. poz. 1907), służącej prowadzeniu działalności w zakresie świadczenia usług płatniczych, wymagającej uzyskania wpisu do prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego rejestru dostawców usług płatniczych i wydawców pieniądza elektronicznego lub we współpracy z podmiotem, który będzie miał status MIP.
Mając na uwadze, że złożony Wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego, Spółka nie ma możliwości przekazania Organowi wyczerpującej listy państw, w których wskazani w pytaniu Twórcy będą mieli miejsce zamieszkania. Spółka nie ma możliwości przewidzenia, z jakich państw pochodzić będą Twórcy. Wnioskodawca zakłada, że Twórcy mogą mieć miejsce zamieszkania zarówno w państwach, które zawarły z Polską umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania, jak i w państwach, które takiej umowy z Polską nie zawarły. Twórcy mogą mieć miejsce zamieszkania w USA, Niemczech oraz Argentynie. Spółka nie wyklucza jednak, że podejmie współpracę z Twórcami mającymi miejsce zamieszkania w jakimkolwiek innym państwie.
Pytania
1)Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przedstawionym zdarzeniu przyszłym na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika w rozumieniu ustawy o PIT z tytułu przekazania Twórcom (będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej) środków pieniężnych w kwocie poniżej 200 PLN, które stanowią Wynagrodzenie od Fanów dla Twórców?
2)Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przedstawionym zdarzeniu przyszłym na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika w rozumieniu ustawy o PIT z tytułu przekazania Twórcom (będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej) środków pieniężnych w kwocie powyżej 200 PLN, które stanowią Wynagrodzenie od Fanów dla Twórców?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem – w zakresie pytania nr 1 – prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika z tytułu przekazania Twórcom (będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej) środków pieniężnych w kwocie poniżej 200 PLN, które stanowią Wynagrodzenie od Fanów dla Twórców.
Państwa zdaniem – w zakresie pytania nr 2 – prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika z tytułu przekazania Twórcom (będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej) środków pieniężnych w kwocie powyżej 200 PLN, które stanowią Wynagrodzenie od Fanów dla Twórców.
Zgodnie z art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, jednym ze źródeł przychodów wymienionych w ustawie o PIT jest działalność wykonywana osobiście.
W myśl art. 13 pkt 2 ustawy o PIT za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, przychody z tytułu udziału w badaniach i eksperymentach prowadzonych przez podmioty tworzące system szkolnictwa wyższego i nauki, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych. Działalność Twórców prowadzona za pośrednictwem Portalu polega na udostępnianiu Treści (w tym przede wszystkim (...)). Wnioskodawca stoi zatem na stanowisku, że przychody uzyskiwane przez Twórców będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej stanowią dla Twórców w istocie przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, a więc działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o PIT. Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i 5-9, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł - w wysokości 12% przychodu. W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Stosownie do treści art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21. Z powyższych przepisów wynika, że osoby prawne (takie jak Wnioskodawca) pełnią funkcję płatnika w odniesieniu do osób fizycznych będących polskimi rezydentami podatkowymi, osiągających przychody z tytułu działalności wykonywanej osobiście, określonej w art. 13 pkt 2 ustawy o PIT, wówczas, gdy:
a)dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o PIT (stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1),
b)dokonują wypłat lub stawiają do dyspozycji podatnika pieniądze lub wartości pieniężne z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o PIT, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł (pobierając zryczałtowany podatek dochodowy).
Odnosząc sytuację Wnioskodawcy do powyższych przepisów należy wskazać, że Spółka nie będzie dokonywała na rzecz Twórców wypłat świadczeń z tytułu działalności artystycznej wykonywanej osobiście. Podobnie, Spółka nie będzie dokonywała wypłat lub stawiała do dyspozycji Twórców pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu działalności artystycznej wykonywanej osobiście. Za podmioty dokonujące świadczeń lub dokonujące wypłat lub stawiające do dyspozycji Twórców pieniądze lub wartości pieniężne z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o PIT należy uznać Fanów, którzy wypłacają Twórcom Wynagrodzenie za świadczone usługi elektroniczne. Spółka, przekazując Twórcy środki pieniężne z tytułu wykupienia przez Fana dostępu do Treści, będzie jedynie pośredniczyć w przekazaniu środków od Fana, na którym ciążyło zobowiązanie do zapłaty Twórcy Wynagrodzenia (czyli z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o PIT). W trakcie procesu przekazania środków od Fana do Twórcy Wnioskodawca nie stanie się ich właścicielem, lecz będzie jedynie pełnił funkcję podmiotu świadczącego usługę, której elementem jest pośredniczenie w transferze Wynagrodzenia należnego od Fana. Za świadczoną usługę Wnioskodawca będzie pobierał wynagrodzenie, które rozliczane będzie poprzez dokonanie przez Spółkę określonego potrącenia. Jako, że Twórca nie będzie świadczył na rzecz Spółki usług polegających na udostępnieniu Treści, lecz będzie świadczył takie usługi na rzecz Fanów wykorzystując do tego Portal, przekazane pieniądze nie będą miały charakteru wynagrodzenia należnego od Spółki i wypłacanego przez Spółkę. Zamówienie na wykonanie usług polegających na udostępnieniu Treści składać będą, korzystając z Portalu, bezpośrednio Fani. Po złożeniu danego zamówienia, Twórca (korzystając z infrastruktury Portalu) udostępni Fanowi Treści, w zamian za co Fan wypłaci Wynagrodzenie Twórcy (wykona świadczenie zwrotne), stanowiące dla Twórcy przychód z działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o PIT. Zdaniem Wnioskodawcy, z przytoczonych przepisów ustawy o PIT nie wynika, żeby dokonanie wypłat (świadczeń) bądź pozostawienie pieniędzy lub wartości pieniężnych do dyspozycji określonej osobie powinno nastąpić bezpośrednio przez podmiot, który jest płatnikiem. Takie stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie m.in. w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 18 marca 2022 r. o sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.914.2021.1.SJ wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, w której organ podatkowy stwierdził, że: „żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi, że dokonanie świadczenia, postawienie pieniędzy lub wartości pieniężnych do dyspozycji określonej osobie powinno nastąpić bezpośrednio przez podmiot, który jest płatnikiem. Płatnikiem jest podmiot, który zleca zorganizowanie danego przedsięwzięcia i ponosi ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród.” Zgodnie z powyższym stanowiskiem, płatnikiem jest podmiot, który zleca zorganizowanie danego przedsięwzięcia i ponosi ekonomiczny ciężar, niezależnie od tego, czy dokonanie wypłaty środków nastąpi bezpośrednio. Taki pogląd został potwierdzony również w interpretacji przepisów prawa podatkowego o sygn. 0113- KDIPT2-3.4011.1105.2021.2.MS wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 marca 2022 r. Organ wskazał w niej, że płatnikiem podatku dochodowego jest podmiot zlecający przedsięwzięcie i finansujący przekazywane środki. Jak wynika z interpretacji: „Wnioskodawca będzie jedynie organizatorem akcji promocyjnej i przekazującym nagrody, zaś Zleceniodawca będzie zlecającym przeprowadzenie i zrealizowanie akcji promocyjnej, będzie również fundatorem nagród oraz zobowiązanym do zapłaty wynagrodzenia Wnioskodawcy za przeprowadzenie akcji promocyjnej. Zatem, powyższe okoliczności dowodzą, że ekonomiczny (finansowy) ciężar organizacji przedsięwzięć będzie ponosił Zleceniodawca. Wobec tego nie można uznać, że na Wnioskodawcy jako podmiocie organizującym na zlecenie akcje promocyjne będą ciążyły obowiązki płatnika wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem w efekcie Wnioskodawca nie ponosi ekonomicznego ciężaru wydawanych nagród w akcjach promocyjnych, a jedynie działa na zlecenie Zleceniodawcy. Tym samym nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że ciężar poboru podatku od nagród spoczywa na podmiocie, który odpowiada przed uczestnikiem za przekazanie nagrody zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie. W konsekwencji opinia, że płatnikiem podatku dochodowego w opisanym zdarzeniu przyszłym jest Wnioskodawca, ponieważ to On zgodnie z zapisami regulaminu jest podmiotem wydającym nagrodę oraz jako organizator akcji promocyjnych odpowiada względem uczestników za jej prawidłowe przeprowadzenie, wyłonienie osób uprawnionych do otrzymania nagród i wydania nagród jest błędna. ”
Organ w przytoczonej powyżej interpretacji indywidualnej podkreślił przy tym, że obowiązku płatnika wynikającego z przepisu ustawy nie można przenieść na inny podmiot w drodze umowy cywilnoprawnej. Wnioskodawca pragnie jeszcze raz podkreślić, że pełnienie przez niego funkcji polegającej na przekazywaniu Twórcom Wynagrodzenia od Fanów jest elementem wchodzącym w zakres usług, które Spółka świadczy na rzecz Twórców. Rola Wnioskodawcy sprowadza się do umożliwiania Twórcom wykonywania usług w postaci udostępniania Treści. Spółka dostarcza Twórcom „narzędzie” w postaci Portalu, aby umożliwić im przeprowadzenie transakcji. Elementem usług świadczonych przez Spółkę na rzecz Twórców jest obsługa płatności, których dokonują Fani na rzecz Twórców. Z perspektywy Spółki, podstawą (tytułem) przekazania otrzymanych od Fanów środków pieniężnych na rzecz Twórców jest realizacja usługi określonej w umowie pomiędzy Twórcą a Spółką, w której Spółka występuje jako usługodawca. Z kolei z perspektywy Fana, wypłata Wynagrodzenia stanowi świadczenie zwrotne wobec Twórcy za spełnione zamówienie. Ekonomiczny ciężar Wynagrodzenia Twórcy ponosi Fan.
Podobnie, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie będzie płatnikiem z tytułu przekazywanych przez nią Tipów (stanowiących możliwe Wynagrodzenie dla Twórcy od Fana). Ciężar ekonomiczny Tipów każdorazowo ponosić będą Fani. Z perspektywy relacji pomiędzy Spółką a danym Twórcą, przekazanie Tipów na rzecz Twórcy stanowić będzie jedynie element realizacji usługi, którą Spółka świadczy na rzecz Twórcy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z jego treścią:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie natomiast z art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa:
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:
1)obliczenie,
2)pobranie,
3)wpłacenie
–podatku, zaliczki.
Konkretyzacja tych obowiązków znalazła swój wyraz w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która wprowadza system poboru podatku przez płatnika w przypadkach wskazanych m.in. w art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy w brzmieniu mającym zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 lipca 2022 r.:
Od dochodów (przychodów) z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i 5-9, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 12% przychodu.
Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
W myśl natomiast art. 41 ust. 4 ustawy:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Zaznaczyć zatem należy, że w przypadku gdy podmiot występuje z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej jako potencjalny płatnik lub podmiot na którym mogą ciążyć obowiązki informacyjne, to z tej perspektywy (indywidualnej sprawy wnioskodawcy jako potencjalnego płatnika bądź podmiotu na którym będą ciążyły obowiązki informacyjne) ocena sytuacji faktycznych w pierwszej kolejności wymaga ustalenia, czy dany wnioskodawca jest świadczeniodawcą świadczeń, w odniesieniu do których rozważa swoje obowiązki,
–a jeśli tak – kolejnym krokiem powinno być ustalenie, czy świadczenia realizowane przez danego wnioskodawcę mieszczą się w kategorii przychodów (dochodów) w odniesieniu do których na świadczeniodawcy ciążą obowiązki płatnika podatku lub obowiązki informacyjne;
–natomiast jeśli nie – indywidualna sprawa wnioskodawcy jest wyjaśniona (kwestia kwalifikacji podatkowej świadczeń po stronie ich odbiorców nie jest indywidualną sprawą wnioskodawcy, więc nie może być przedmiotem wydanej dla niego interpretacji indywidualnej).
Z opisu zdarzenia wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej rozwija portal internetowy przeznaczony dla osób tworzących (dalej: Twórcy) twórczość cyfrową, w tym przede wszystkim (...) (dalej: Treści), chcących udostępnić ją użytkownikom Portalu (dalej: Fani). Portal będzie stanowić platformę internetową pozwalającą Twórcom publikować tworzone lub udostępniane przez nich Treści i osiągać z tego tytułu przychody, a jednocześnie pozwalającą Fanom wybrać oraz uzyskać dostęp do interesujących ich Treści.
Twórcą może być zarówno osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, jak i osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą. Twórcy mogą posiadać status polskich rezydentów podatkowych w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub być rezydentami podatkowymi innych państw. Przedmiotem niniejszego wniosku jest wyłącznie uzyskanie interpretacji indywidualnej w zakresie Twórców, będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej.
Zgodnie z założeniami biznesowymi funkcjonowania Portalu, Twórcy będą poprzez Portal udostępniać Treści bezpośrednio na rzecz Fanów, świadcząc usługi elektroniczne. Fan będzie mógł uzyskać dostęp do interesujących go Treści na Portalu w formie:
1)dostępu do Treści w sposób nieodpłatny,
2)dostępu do ogółu Treści publikowanych przez wybranego Twórcę w danym okresie (usługa abonamentowa),
3)dostępu do wybranych Treści publikowanych przez wybranego Twórcę.
Po rejestracji na Portalu, Fani będą mieli możliwość uzyskania dostępu do Treści w powyższych formułach. Uzyskanie dostępu do odpłatnych Treści będzie odbywać się poprzez złożenie przez Fana zamówienia w wybranej przez niego formule. Stroną realizującą zamówienie będzie dany Twórca, przy czym jego realizacja nastąpi z wykorzystaniem Portalu.
Ponadto, Fan będzie miał możliwość wpłacenia na rzecz Twórcy wynagrodzenia niezwiązanego z uzyskaniem dostępu do konkretnych Treści ani innych świadczeń, tzw. tipów (dalej: Tipy). Tym samym Twórca będzie mógł uzyskiwać wynagrodzenie od Fanów z tytułu udostępnienia Fanowi Treści (w dowolnej formule) lub z tytułu wpłacenia przez Fana Tipów (dalej razem jako: Wynagrodzenie).
Wnioskodawca zawrze z Twórcami umowy (dalej: Umowa), na podstawie których Spółka będzie świadczyć na rzecz Twórców usługi, polegające na zapewnieniu Twórcom możliwości świadczenia usług (w postaci udostępnienia Treści) na rzecz Fanów. W ramach świadczonych usług, Spółka m. in. udostępni Twórcom infrastrukturę Portalu (w tym techniczne możliwości publikowania Treści i zarządzania publikowanymi Treściami, a także rozwiązania pozwalające dostosować zasięg Treści do powiązanych preferencji konsumenckich Fanów), zapewni obsługę zamówień pomiędzy Fanem a Twórcą (w tym zapewni techniczne możliwości złożenia zamówienia za pośrednictwem Portalu oraz udostępni wzory formularzy zamówienia) oraz zapewni obsługę płatności od Fana na rzecz Twórcy. Zawarcie Umów nastąpi w formie elektronicznej za pośrednictwem Portalu, poprzez zaakceptowanie przez Twórcę warunków współpracy (np. poprzez akceptację regulaminu i/lub warunków świadczenia usług).
Spółka w ramach świadczonej usługi będzie pośredniczyć w przekazaniu Twórcy Wynagrodzenia od Fana, korzystając przy tym z podwykonawstwa dostawcy usług płatniczych. Po złożeniu zamówienia, Fan wpłaci odpowiednią kwotę Wnioskodawcy za pośrednictwem dostawcy usług płatniczych. Po otrzymaniu kwoty wniesionej przez Fana, Wnioskodawca przekaże Wynagrodzenie Twórcy, pomniejszone o wynagrodzenie Wnioskodawcy z tytułu usług świadczonych na rzecz Twórcy. Innymi słowy, Spółka przekaże Twórcy kwotę należnego mu od Fana Wynagrodzenia po potrąceniu m.in. kwoty wynagrodzenia należnego Spółce od Twórcy. W każdym przypadku, ciężar ekonomiczny kwot przekazywanych na rzecz Twórcy ponosić będzie Fan.
Spółka będzie pełniła wyłącznie rolę usługodawcy wobec Twórcy, który nie będzie w szczególności świadczył żadnych usług na rzecz Wnioskodawcy. Twórcy i Wnioskodawcy nie będzie łączył stosunek zlecenia, pracy ani umowa o dzieło. Przedmiotem umowy zawartej pomiędzy Twórcą a Wnioskodawcą jest świadczenie przez Spółkę wskazanych usług na rzecz Twórcy, w tym zapewnienie Twórcy możliwości udostępniania Treści Fanom.
W związku z usługami realizowanymi na rzecz Twórców, w szczególności wobec funkcji pośrednika w przekazie Wynagrodzenia pomiędzy Fanami a Twórcami, Wnioskodawca może funkcjonować w formule Małej Instytucji Płatniczej (dalej: MIP) uregulowanej w ustawie o usługach płatniczych z dnia 19 sierpnia 2011 r. (tj. Dz.U. z 2021 r. poz. 1907), służącej prowadzeniu działalności w zakresie świadczenia usług płatniczych, wymagającej uzyskania wpisu do prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego rejestru dostawców usług płatniczych i wydawców pieniądza elektronicznego lub we współpracy z podmiotem, który będzie miał status MIP. Twórcy mogą mieć miejsce zamieszkania w USA, Niemczech oraz Argentynie. Spółka nie wyklucza jednak, że podejmie współpracę z Twórcami mającymi miejsce zamieszkania w jakimkolwiek innym państwie.
W świetle powyższego stwierdzić należy, że w sytuacji gdy Wnioskodawca w istocie jedynie będzie pośredniczył w przekazywaniu płatności pomiędzy Fanem a Twórcą i w każdym przypadku ciężar ekonomiczny kwot przekazywanych na rzecz Twórcy ponosił będzie Fan to nie można uznać, że na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem nie będzie On ponosił ekonomicznego ciężaru przekazywanych świadczeń pieniężnych.
W konsekwencji w związku z przekazywaniem twórcom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej wskazanych we wniosku środków pieniężnych tytułem wynagrodzeń i Tipów – niezależnie od kwalifikacji na tle źródeł przychodów świadczeń uzyskiwanych przez Twórców – na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 5a, lub art. 41 ust. 1 lub ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przy czym podkreślić należy, że na brak obowiązków płatnika po stronie Wnioskodawcy nie ma wpływu również okoliczność czy przekazywana kwota przekroczy wartość 200 zł czy też jej nie przekroczy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; (dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).