Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu przekazywania spłat Wierzytelności do In... - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.438.2022.5.MZ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 24 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.438.2022.5.MZ

Temat interpretacji

Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu przekazywania spłat Wierzytelności do Inwestorów za pośrednictwem Operatora.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązków płatnika z tytułu przekazywania środków pieniężnych w związku z transakcjami realizowanymi na platformie pożyczkowej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 22 lipca 2022 r. (wpływ 28 lipca 2022 r.) oraz pismem z dnia 11 sierpnia 2022 r. (wpływ 17 sierpnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką kapitałową z siedzibą w Polsce (dalej: „Wnioskodawca”). W ramach swojej podstawowej działalności gospodarczej Wnioskodawca udziela pożyczek.

Pożyczkobiorcy pożyczek udzielanych przez Wnioskodawcę są zobowiązani dokonywać spłat pożyczek w terminach określonych w zawartych z nimi umowach pożyczek. Kwota zobowiązania z tytułu pożyczki do spłaty przez pożyczkobiorcę (dalej: „Wierzytelność") zawiera oprócz kapitału pożyczki elementy takie jak np. naliczone prowizje, odsetki (dalej: „Opłaty"). W przypadku zalegania ze spłatą Wierzytelności, pożyczkobiorca ma obowiązek zapłacić odsetki za opóźnienie.

W celu poprawy swojej płynności finansowej i pozyskania dodatkowego źródła finansowania Wnioskodawca zamierza nawiązać współpracę ze spółką kapitałową, która posiada siedzibę i zarząd na terytorium Estonii (dalej: „Operator"). Operator prowadzi platformę internetową (dalej: „Platforma"), dzięki której osoby fizyczne lub osoby prawne (dalej: „Inwestorzy") mają możliwość inwestowania w wierzytelności pożyczkowe należące od firm pożyczkowych współpracujących z Operatorem. Współpraca Wnioskodawcy z Operatorem zostanie uregulowana w umowie o współpracy (dalej: „Umowa o Współpracy").

Inwestorami będą mogli być zarówno polscy jak i zagraniczni rezydenci podatkowi prowadzący lub nieprowadzący działalności gospodarczej. Inwestorzy będą rejestrować się na Platformie i otrzymywać indywidualny numer identyfikacyjny Inwestora. Podczas rejestracji, Inwestor będzie zawierał z Operatorem stosowną umowę oraz akceptował regulamin korzystania Platformy. Posiadając konto na Platformie Inwestorzy będą wybierali Wierzytelności, w które chcą inwestować (dalej: „Inwestycja”). Pojedyncza Inwestycja będzie realizowana poprzez zawarcie trójstronnej umowy cesji Wierzytelności (dalej: „Umowa Cesji"). Stronami Umowy Cesji będą każdorazowo Wnioskodawca, Inwestor oraz Operator działający jako reprezentant Wnioskodawcy. Umowa Cesji będzie zawierana na odległość a jej egzemplarz będzie generowany automatycznie.

Na podstawie Umowy Cesji Inwestorzy będą mogli nabywać od Wnioskodawcy wyłącznie część Wierzytelności. W jedną Wierzytelność (w jej części) będzie mogło inwestować wielu Inwestorów. Pożyczkobiorcy nie będą informowani o dokonanej cesji. W konsekwencji po zawarciu Umowy Cesji Wnioskodawca nadal będzie występował wobec pożyczkobiorcy w charakterze wierzyciela z tytułu udzielonej pożyczki. Wnioskodawca nadal będzie zarządzał Wierzytelnością-w tym w szczególności będzie mógł prowadzić czynności windykacyjne wobec pożyczkobiorcy. Zgodnie z warunkami Umowy Cesji Inwestor nie będzie mógł dochodzić spłaty Wierzytelności bezpośrednio od pożyczkobiorcy ani nawet podejmować czynności zmierzających do skontaktowania się z nim (zasadniczo Inwestor nie otrzyma danych umożliwiających identyfikację pożyczkobiorcy).

Przedmiotem Inwestycji nie będą Wierzytelności trudne - przeterminowane. Inwestorzy będą nabywali Wierzytelności przed terminem ich spłaty. Z tytułu cesji Wierzytelności Inwestor będzie obowiązany uiścić wynagrodzenie na rzecz Wnioskodawcy.

Umowa Cesji będzie się składać zasadniczo z dwóch części. Pierwsza część Umowy Cesji będzie zawierała podstawowe informacje dotyczące konkretnej Inwestycji, w szczególności:

Określenie umowy pożyczki, z której wynika Wierzytelność,

Czas trwania Umowy Cesji,

Wynagrodzenie z tytułu cesji,

Określenie jaka kwota kapitału pożyczki jest przedmiotem cesji,

Określenie jaka część Opłat jest przedmiotem cesji (przy czym wartość Opłat będących przedmiotem cesji określana są jako procent w skali roku od kwoty głównej pożyczki).

Druga część Umowy Cesji będzie natomiast zawierała ogólne warunki i zasady rozliczania Inwestycji. Idea Inwestycji sprowadza się to tego, że Inwestor będzie nabywał daną Wierzytelność (jej część) spodziewając się określonej stopy zwrotu.

Oprócz cesji Wierzytelności i zapłaty wynagrodzenia Inwestor nie będzie wykonywał na rzecz Wnioskodawcy żadnych innych świadczeń. W szczególności Inwestor nie będzie świadczył na rzecz Wnioskodawcy usług ściągania długów. Wynagrodzenie należne od Inwestora z tytułu cesji Wierzytelności będzie równe kwocie kapitału pożyczki udzielonej przez Wnioskodawcę, w którą Inwestor inwestuje w momencie zawarcia Umowy Cesji. Zysk Inwestora z tytułu Inwestycji będą stanowiły nabyte przez niego Opłaty - przy czym jak wskazano wyżej, ich wartość będzie określana jako procent w skali roku od kwoty głównej pożyczki.

W związku z zawarciem Umowy Cesji Wnioskodawca będzie zobowiązany odseparowywać otrzymywane przez niego środki pieniężne pochodzące ze spłat Wierzytelności od swoich własnych środków pieniężnych. Zgodnie bowiem z warunkami Umowy Cesji środki pieniężne pochodzące ze spłat Wierzytelności nie będą należały do Wnioskodawcy, lecz do Inwestora (w zakresie w jakim dotyczą Inwestycji). Niezwłocznie po otrzymaniu środków pieniężnych tytułem spłaty Wierzytelności, Wnioskodawca będzie obowiązany poinformować o tym fakcie Operatora. Na podstawie uzyskanych informacji Operator obliczy kwoty należne poszczególnym Inwestorom i informuje Wnioskodawcę o kwocie, jaką Wnioskodawca powinien przekazać do Operatora. Środki pieniężne przekazane przez Wnioskodawcę do Operatora będą następnie przekazywane przez Operatora na indywidualne konta Inwestorów (w proporcji w jakiej Inwestorzy partycypują w danej Wierzytelności).

Inwestor będzie nabywał Wierzytelność z zastrzeżeniem cesji zwrotnej (dalej: „Cesja Zwrotna"). Cesja Zwrotna będzie polegała na powrotnym przeniesieniu praw do Wierzytelności na Wnioskodawcę. Przesłanką dokonania Cesji Zwrotnej będzie zwłoka pożyczkobiorcy w spłacie Wierzytelności lub zakończenie podstawowego okresu, na który zawarta została Umowa Cesji. Cesja Zwrotna będzie się odbywała na podstawie i na warunkach określonych w Umowie Cesji. W tym zakresie nie będzie zawierana żadna dodatkowa umowa. Wykonanie Cesji Zwrotnej będzie skutkowało automatycznym rozwiązaniem Umowy Cesji. Z tytułu Cesji Zwrotnej Inwestor będzie uprawniony do otrzymania określonej kwoty środków pieniężnych od Wnioskodawcy. Zasady obliczania tej kwoty będą szczegółowo określone w Umowie Cesji i w oparciu o parametry Inwestycji w niej zawarte (np. kwota należna z tytułu Cesji Zwrotnej będzie pomniejszana o kwoty, które Inwestor już otrzymał tytułem spłaty Wierzytelności).

Operator będzie występował w roli pośrednika pomiędzy Wnioskodawcą a Inwestorami w zakresie zawieranych cesji z wykorzystaniem funkcjonalności Platformy. W tym celu Wnioskodawca udzieli Operatorowi stosownego pełnomocnictwo do działania w imieniu Wnioskodawcy. Ponadto, Operator będzie odpowiedzialny za rozliczanie Inwestycji. W szczególności Operator będzie przekazywał Wnioskodawcy wynagrodzenie z tytułu cesji, przyjmował od Wnioskodawcy spłaty Wierzytelności, przeliczał je i przekazywał odpowiednie kwoty na konta uprawnionych Inwestorów. Nie będzie dochodzić do bezpośrednich rozliczeń pieniężnych pomiędzy Wnioskodawcą a Inwestorami (w szczególności Wnioskodawca nie będzie dokonywał bezpośrednich przelewów kwot na rachunki bankowe Inwestorów).

Wnioskodawca nie będzie miał możliwości dokonywania tych rozliczeń ani nawet kontaktowania się Inwestorami, gdyż nie będzie dysponował on danymi identyfikującymi Inwestorów. W przypadku każdej Inwestycji Wnioskodawca uzyska wyłącznie informację o indywidualnym numerze identyfikacyjnym Inwestora i nie będzie mu przysługiwało prawo do żądania od Operatora przekazania jakichkolwiek danych umożliwiających identyfikację Inwestora (identyfikację imienia, nawiązka, nazwy, adresu itp.). W rozliczeniach pomiędzy Wnioskodawcą a Inwestorami będzie zawsze pośredniczył Operator.

W momencie zawierania Umowy Cesji rzeczywista ekonomiczna wartość danej Wierzytelności nie będzie weryfikowana. Każda ze stron Umowy Cesji będzie bowiem realizowała własne założenia biznesowe. Celem Inwestora będzie osiągnięcie określonej stopy zwrotu z Inwestycji niezależnie od rzeczywistej ekonomicznej wartości Wierzytelności natomiast celem Wnioskodawcy będzie pozyskanie dodatkowego finansowania. Rzeczywista ekonomiczna wartość Wierzytelności nie będzie również weryfikowana w przypadku Cesji Zwrotnej.

W przypadku Cesji Zwrotnej strumień pieniędzy do Inwestora będzie bowiem obliczany zgodnie z metodologią określona w Umowie Cesji, przy czym należna Inwestorowi kwota zasadniczo nie ma odzwierciedlać rzeczywistej ekonomicznej wartości Wierzytelności, lecz ma gwarantować Inwestorowi określoną stopę zwrotu.

Wnioskodawca będzie obowiązany płacić na rzecz Operatora wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez Operatora usług pośrednictwa w oferowaniu Inwestorom należących do Wnioskodawcy Wierzytelności poprzez Platformę. Wynagrodzenie Operatora będzie obliczane jako określony procent od łącznej kwoty Wierzytelności, które za pośrednictwem Operatora i z wykorzystaniem Platformy zostały przeniesione przez Wnioskodawcę na Inwestora wdanym okresie rozliczeniowym.

Pytania

1. Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany jako płatnik do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z przekazywaniem spłat Wierzytelności do Inwestorów za pośrednictwem Operatora?

2. Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany jako płatnik do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych w związku z przekazywaniem spłat Wierzytelności do Inwestorów za pośrednictwem Operatora?

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on zobowiązany jako płatnik do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z przekazywaniem spłat Wierzytelności do Inwestorów za pośrednictwem Operatora.

Płatnikiem, na podstawie art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z póżn. zm.) jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia, pobrania, i wpłacenia podatku we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepisami prawa podatkowego zobowiązującymi do obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku są m in.:

‒   art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT, z którego wynika, iż płatnicy (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej) są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych wart. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

‒   oraz art. 42 ust. 1 Ustawy o PIT zgodnie z którym płatnicy przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

 

Tytułem do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego jest m. in.:

  -   art. 30a ust. 1 pkt 1 Ustawy o PIT zgodnie z którym od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a z          odsetek od pożyczek, z wyjątkiem, gdy udzielanie pożyczek jest przedmiotem działalności gospodarczej, lub

‒   art. 29 ust. 1 pkt 1 Ustawy o PIT zgodnie z którym, że podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 oraz z odsetek innych niż wymienione w art. 30a ust. 1 (...) pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

Z powyższych regulacji wynika, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych m. in. z tytułu odsetek.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, w związku z zawarciem z Wnioskodawcą Umowy Cesji Inwestor stanie się podmiotem uprawnionym do Wierzytelności a zatem uzyska prawo do otrzymywania spłat pożytków z Wierzytelności. Wierzytelność będzie miała swoje źródło z zawartej przez Wnioskodawcę umowie pożyczki a zatem Inwestor w wyniku cesji praw z Wierzytelności stanie się podmiotem uprawnionym m. in. do odsetek oraz innych opłat stanowiących formę wynagrodzenia z tytułu korzystania z kapitału, które zostały przewidziane w umowie pożyczki.

Po zawarciu Umowy Cesji rozliczenie spłaty Wierzytelności będzie polegało na tym, że:

‒   pożyczkobiorca będąc dłużnikiem z Wierzytelności będzie spłacał zadłużenie tylko i wyłącznie do Wnioskodawcy, niezależnie od zawartej przez Wnioskodawcę Umów Cesji,

‒   Wnioskodawca nie będzie mógł swobodnie dysponować spłatami otrzymanymi od pożyczkobiorcy. Będzie on miał obowiązek odseparowywać otrzymywane od pożyczkobiorców środki pieniężne od swoich własnych środków pieniężnych i niezwłocznie informować Operatora o fakcie otrzymania spłaty,

‒   Na podstawie uzyskanych od Wnioskodawcy informacji oraz w oparciu o parametry Inwestycji Operator obliczy kwoty należne poszczególnym Inwestorom i poinformuje Wnioskodawcę o kwocie należności Inwestorów, jaką Wnioskodawca powinien przekazać do Operatora.

‒   Środki pieniężne przekazane przez Wnioskodawcę do Operatora będą następnie przekazywane przez Operatora do Inwestorów.

Zdaniem Wnioskodawcy charakter zawieranych transakcji oraz mechanizm ich rozliczania powoduje, że Wnioskodawca nie będzie zobowiązany jako płatnik do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z przekazywaniem spłat Wierzytelności do Inwestorów, nawet jeżeli w ramach przekazywanych spłat część kwot będą stanowić odsetki lub inne pożytki zbliżone swym charakterem do odsetek. Zdaniem Wnioskodawcy przekazywane przez niego spłaty nie będą się bowiem mieścić się w katalogu przychodów wymienionych wart. 30a ust. 1 pkt 1 oraz art. 29 ust. 1 pkt 1 Ustawy o PIT.

Powyższe wynika z faktu, iż Wnioskodawca będzie wyłącznie pośredniczył w przekazywaniu kwot pomiędzy pożyczkobiorcami a Inwestorami. Wnioskodawca nie będzie miał możliwości dokonania bezpośredniego przelewu na konta Inwestorów, gdyż model biznesowy Platformy opiera się na braku możliwości pozyskania przez Wnioskodawcę wiedzy na temat danych Inwestora. Wnioskodawcy znany będzie wyłącznie indywidualny numer identyfikacyjny Inwestora.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca poprzez przekazywanie środków pieniężnych do Operatora w realizacji swoich obowiązków wynikających z Umowy Cesji oraz Umowy o Współpracę nie będzie dokonywał płatności znajdujących się w katalogu przychodów wymienionych w art. 30a ust. 1 pkt 1 oraz art. 29 ust. 1 pkt 1 Ustawy o PIT (podlegających obowiązkowi pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych). Wnioskodawca będzie wyłącznie pośredniczył w przekazywaniu spłat Wierzytelności.

Wnioskodawca nie będzie działał w imieniu własnym, nie będzie dłużnikiem Inwestora z tytułu Wierzytelności. W konsekwencji bez znaczenia pozostaje również rodzaj przekazywanej przez Wnioskodawcę należności wynikającej z Wierzytelności (czy będzie to kapitał pożyczki czy Opłaty, w tym odsetki), gdyż w katalogu świadczeń w stosunku do których płatnik ma obowiązek pobrać zryczałtowany podatek dochodowy nie znajdują się świadczenia wynikające z pośrednictwa w przekazywaniu spłat.

Należy zauważyć, iż przepisy Ustawy o PIT nakładają na podmioty pośredniczące obowiązek pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego wyłącznie w ściśle określonych przypadkach. Obowiązek taki wynika z art. 41 ust. 10 Ustawy o PIT i dotyczy ściśle określonych kategorii przychodów tj. w zakresie papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych, wśród których znajdują sięm.in. odsetki i dyskonta od papierów wartościowych, dywidendy, czy też dochody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych. Należy więc uznać, że w pozostałych przypadkach (niewymienionych w tym przepisie), podmiot pośredniczący w wypłacie świadczenia nie jest obciążony obowiązkiem poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych. W szczególności przepis ten nie będzie miał zastosowania do Wnioskodawcy, który będzie pośredniczył w przekazywaniu spłat należności z tytułu Wierzytelności pomiędzy pożyczkobiorcami a Inwestorami.

Skoro więc płatności dokonywane przez Wnioskodawcę w wykonaniu obowiązku wynikającego z postanowień Umowy Cesji nie znajdą się w katalogu przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, to Wnioskodawca nie wystąpi w roli płatnika tego podatku na podstawie art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT.

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie powyższej kwestii znajduje potwierdzenie w orzecznictwie organów podatkowych:

‒  Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 23 listopada 2020 r. (sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.737.2C20.3.KS),

‒  Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 21 września 2018 r. (sygn. 0114-KDIP3-2.4011.423.2018.1 MG),

‒  Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 31 sierpnia 2017 r. (sygn. 0114-KDIP3-2.4011.183.2017.1.MM)

Niezależnie od powyższego, skoro Wnioskodawcy nie będzie znana tożsamość Inwestorów to nie będzie on miał możliwości określenia ich statusu dla potrzeb podatkowych - kwestii, która w ocenie Wnioskodawcy jest niezbędna do prawidłowego rozliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego. Wnioskodawca nie będzie bowiem w stanie ustalić, czy dany Inwestor jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych czy też podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ponadto, Wnioskodawca nie będzie miał wiedzy na temat rezydencji podatkowej Inwestorów. Powyższe kwestie mogą mieć kluczowe znaczenie dla prawidłowego rozliczenia podatku (np. zastosowania właściwy stawki podatku). Z uwagi na brak posiadania i brak możliwości pozyskania danych umożliwiających ustalenie powyższych cech Inwestorów, wątpliwości budzić może zasadność wykonywania obowiązków płatnika przez Wnioskodawcę. Zdaniem Wnioskodawcy, przepisów podatkowych (w niniejszym przypadku przepisów dotyczących obowiązku płatnika) nie można interpretować w taki sposób, aby nakładały obowiązek świadczenia niemożliwego.

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie powyższą kwestii znajduje potwierdzenie w orzecznictwie organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 20 marca 2018 r„ sygn. 0114-KDIP2-1.4010.347.2017.2.AJ, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbową wskazał, że „Jednak w przypadku, gdy emitentowi papierów wartościowych nie jest znana tożsamość podatnika, otrzymującego przychód z papierów wartościowych, ani jego status pozwalający na określenie, czy jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, czy podatku dochodowego od osób prawnych, wątpliwości budzi podstawa prawna nałożenia obowiązków płatnika na polski podmiot (emitenta). Biorąc bowiem pod uwagę, że obowiązki płatnika nie są kształtowane autonomicznie, a są następstwem istnienia podatku - w przypadku braku możliwości ustalenia obowiązku podatkowego w konkretnym podatku nie można także stwierdzić o istnieniu obowiązków płatnika. Tak więc emitent papierów wartościowych nie ma obowiązków płatnika od wypłacanych świadczeń od wyemitowanych przez siebie papierów wartościowych, w przypadku, gdy nie można ustalić statusu podatnika."

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy nie będzie on zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu przekazywania spłat Wierzytelności do Inwestorów za pośrednictwem Operatora.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa  (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny Państwa stanowiska.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

‒   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

‒   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Macie Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

‒   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

‒   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).