Dotyczy skutków podatkowych stosowania promocyjnych warunków cenowych wobec klientów banku oraz związanych z tym obowiązków płatnika. - Interpretacja - 1462-IPPB4.4511.1235.2016.2022.S.15.MJ

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 23 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 1462-IPPB4.4511.1235.2016.2022.S.15.MJ

Temat interpretacji

Dotyczy skutków podatkowych stosowania promocyjnych warunków cenowych wobec klientów banku oraz związanych z tym obowiązków płatnika.

Interpretacja indywidualna po wyroku sądu

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo:

1)ponownie rozpatruję Państwa sprawę z wniosku z 27 października 2016 r. o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 14 czerwca 2022 r. sygn. akt III SA/Wa 2930/21 i

2)stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 listopada 2016 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 października 2016 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych stosowania promocyjnych warunków cenowych wobec klientów banku oraz związanych z tym obowiązków płatnika.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Bank (…) (dalej: Bank) w ramach prowadzonej działalności wykonuje szereg czynności bankowych, o których mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2012 r. poz. 1376 ze zm.). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, prowadzi akcje promocyjne dla klientów Banku będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (dalej: klienci).

Wśród różnego rodzaju działań, które mają na celu uatrakcyjnienie oferowanych usług, Bank stosuje również promocyjne warunki cenowe mające na celu utrzymywanie dotychczasowych klientów Banku.

Oferta Banku dotycząca zastosowania promocyjnych warunków cenowych zwykle przyjmuje postać sformalizowaną w postaci ustalonego przez Bank regulaminu promocji, oferty specjalnej lub programu retencyjnego. Jest ona dostępna dla wszystkich potencjalnych klientów spełniających warunki, na jakich można skorzystać z promocji (np. posiadanie określonych rodzajów rachunków, kart lub nabywanie innych usług objętych promocją). Klienci Banku mogą uzyskać możliwość:

obniżenia opłaty za prowadzenie rachunku, wydanie karty lub wykonanie innej usługi,

zwolnienia z opłaty za powyższe czynności przez ustalony okres czasu,

obniżenia oprocentowania kredytu na karcie kredytowej,

skorygowania wysokości pobranej opłaty rocznej lub zwrotu części lub całości kwoty pobranych przez Bank prowizji.

Ponadto, zastosowanie powyższych szczególnych warunków cenowych może zostać ustalone w wyniku przeprowadzonych indywidualnych negocjacji z klientami.

Pytania

1.Czy przyznanie klientom, na podstawie obowiązujących regulacji promocyjnych, szczególnych warunków cenowych, będzie generowało po stronie klientów powstanie przychodu podlegającego opodatkowaniu, a w konsekwencji Bank będzie zobowiązany do sporządzenia i przekazania Informacji PIT-8C?

2.Czy przyznanie klientom indywidualnie przez nich wynegocjowanych szczególnych warunków cenowych, będzie generowało po stronie klientów powstanie przychodu podlegającego opodatkowaniu, a w konsekwencji Bank będzie zobowiązany do sporządzenia i przekazania Informacji PIT-8C?

Państwa stanowisko w sprawie

Zastosowanie w stosunku do klientów szczególnych warunków cenowych w stosunku do nabywanych od Banku usług, nie prowadzi po stronie klientów do powstania przysporzenia majątkowego, które mogłoby być uznane za przychód podlegający opodatkowaniu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Banku, opisane w stanie faktycznym zastosowanie szczególnych warunków cenowych stanowi w istocie przyznanie przez Bank uprzedniej lub następczej obniżki standardowych cen usług Banku, zawartych tradycyjnie w tabeli prowizji i opłat bankowych.

W szczególności, skorygowanie wysokości pobranych opłat rocznych lub zwrot części lub całości kwoty pobranych przez Bank prowizji, stanowi następczą obniżkę standardowej ceny usługi, rodzaj rabatu potransakcyjnego. Jest on przyznawany w związku ze spełnieniem się określonych przesłanek, np. kontynuacją nabywania przez klientów określonych usług, terminowym realizowaniem płatności (w zależności od regulaminu promocyjnego).

Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia rabatu, należy odwołać się do reguł języka polskiego, zgodnie z którymi terminy „bonifikata, rabat, opust, upust” oznaczają zniżkę ceny dóbr lub usług, przyznawaną przez sprzedającego (wykonawcę usługi) po dokonaniu transakcji. „Rabat”, zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia oznacza „zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towarów jednorazowo lub w określonym czasie, upust” (Słownik Języka Polskiego PWN R-Z, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996). W praktyce udzielenie rabatu polega więc na obniżeniu ceny zakupu usług.

Należy mieć na uwadze, że Bank traktuje udzielanie rabatu jako element prowadzonej działalności gospodarczej, zorientowanej na osiąganie dodatnich wyników finansowych. Możliwość zastosowania szczególnych warunków cenowych w odniesieniu do pewnego rodzaju usług oferowanych klientom z założenia uwzględnia również przychody, jakie Bank uzyska z innych usług oferowanych tymże klientom. W opisanej we wniosku sytuacji, skutkiem udzielenia rabatu jest skorygowanie ceny zakupu określonych usług, a nie przekazanie nieodpłatnego (częściowo nieodpłatnego) świadczenia. W konsekwencji zatem, po stronie klientów nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu.

Należy zwrócić uwagę na fakt, że możliwość skorzystania ze specjalnych warunków cenowych, opisanych w stanie faktycznym, dostępna jest dla wszystkich klientów, którzy spełnią określone regulacjami promocyjnymi warunki lub podejmą negocjacje cenowe z Bankiem, które zakończą się sukcesem. Skorzystanie z promocji lub wynegocjowanie promocyjnych warunków spowoduje, że w efekcie cena, jaką klienci płacą na rzecz Banku za określone usługi ulegnie obniżeniu.

W ujęciu ekonomicznym oba rodzaje rabatu, tj. zarówno udzielonego przed, jak i po transakcji mają tożsamy skutek, powodują zmniejszenie kwoty wynagrodzenia należnego Bankowi z tytułu świadczonej usługi. Takie podejście, znajduje potwierdzenie w argumentacji zawartej w uchwale siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 czerwca 2012 r., (sygn. akt I FPS 2/12). Choć powyższa uchwała dotyczyła kwestii opodatkowania premii pieniężnych na gruncie podatku od towarów i usług, to zawarte w niej tezy dotyczące oceny charakteru ekonomicznego rabatu mają zdaniem Banku uniwersalne znaczenie.

Podsumowując, przyznanie przez Bank klientom rabatów opisanych w stanie faktycznym, stanowiące obniżenie ceny, jaką klienci płacą za świadczone przez Bank usługi w okresie trwania umowy, nie oznacza że klient otrzymuje od Banku jakiekolwiek świadczenie, które mogłoby stanowić dla niego źródło przysporzenia. Powyższe podejście, zgodnie z którym sam fakt przyznania rabatu klientowi przez dostawcę towaru lub usługi nie powoduje powstania przychodu po stronie klienta potwierdzają liczne indywidualne interpretacje prawa podatkowego wydawane przez Ministra Finansów oraz orzeczenia sądów administracyjnych.

Kwalifikacja ofert promocyjnych, polegających na obniżeniu prowizji z tytułu świadczonych usług w tym otrzymania zwrotu części prowizji czy odsetek jako obniżenia ceny usług świadczonych przez Bank wynika z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 3 czerwca 2015 r. (ITPB2/4511-368/15/ENB).

Podobny argument pojawił się w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 7 kwietnia 2015 r. (IPPB4/415-1059/14-4/JK), w której podkreślono, że „w odniesieniu do świadczeń oferowanych przez Bank w ramach tzw. polityki cenowej, tj. podwyższenie oprocentowania lokat/obniżenie oprocentowania kredytów/obniżenie lub brak opłat za prowadzenie rachunku/obniżenie prowizji za udzielenie kredytu, należy zauważyć, że świadczenia te będą neutralne podatkowo w sytuacji, gdy krąg uprawnionych do ich otrzymania jest potencjalnie nieograniczony. Jeśli zatem grono beneficjentów - podmiotów korzystających z usług na warunkach atrakcyjniejszych będzie dedykowana szerokiemu gronu adresatów (klientów), to przyznane im świadczenie nie będzie miało indywidualnego charakteru. Świadczenie usług będzie w takiej sytuacji czynnością obojętną podatkowo. Nie powstanie przychód z tytułu otrzymania nieodpłatnych świadczeń dla klientów korzystających ze świadczeń w ramach polityki cenowej. W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek płatnika od tych świadczeń”.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualnej interpretacji z 11 września 2014 r. sygn. IPPB2/415-488/14-2/MG potwierdził, że „skutkiem udzielenia rabatu jest obniżenie ceny, które nie wiąże się z otrzymaniem przez kupującego nieodpłatnego świadczenia ani powstaniem po jego stronie przychodu do opodatkowania”. Podobne stanowisko prezentują w tej kwestii także sądy administracyjne, przykładowo Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 14 stycznia 2010 r, sygn. akt III SA/Wa 1683/09 stwierdził, że „nie mamy do czynienia z żadnym trwałym przysporzeniem majątku osoby, która ewentualnie skorzysta z programu „R”. Brak takiego przysporzenia wynika właśnie z tego faktu, że „korzyść”, jaką nabywca odniesie z nabycia określonej ilości towaru za mniejszą cenę, albo większej ilości towaru za cenę stosowaną poza programem rabatowym, będzie pozorna”.

Wnioskodawca zwrócił także uwagę na interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 5 sierpnia 2011 r. (ILPB1/415-671/11-2/AO), w której promocję, polegającą na obniżeniu prowizji za udzielenie pożyczki, potraktowano jako rabat – obniżenie ceny usług banku, a co za tym idzie – jako zdarzenie niestanowiące przychodu po stronie klienta (także w odniesieniu do prowizji pobranych, a następnie zwracanych – interpretacja z tego samego dnia - ILPB1/415-671/11-3/AO).

Na powyższą kwalifikację w ocenie Państwa nie wpływa wprowadzenie do ustawy updof art. 30 ust. 1 pkt 4b, na mocy którego, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych od banków, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych lub instytucji finansowych w rozumieniu odrębnych przepisów, w związku z promocjami oferowanymi przez te podmioty – w wysokości 19% świadczenia. Zdaniem Państwa, w przedstawionym stanie faktycznym, powyższy przepis nie będzie mieć zastosowania, ponieważ w związku z opisanymi promocjami kierowanymi przez Bank do klientów, klienci ci nie otrzymują żadnych świadczeń, które mogłyby zostać opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy updof wskazuje bowiem wyłącznie sposób opodatkowania oraz stawkę dla nieodpłatnych świadczeń (częściowo odpłatnych świadczeń), o których mowa w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Skoro zatem klienci nie otrzymują świadczeń, o których mowa w art. 11, to art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy nie powinien znaleźć zastosowania do promocji opisanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Również, w ocenie Banku w niniejszym stanie faktycznym nie znajduje zastosowania art. 20 w związku z art. 10 updof. Zasadą jest bowiem, że w przypadku przychodów z innych źródeł, podatek rozliczany jest bez udziału płatnika, przez samą osobę uzyskującą przychód. Niemniej, na podstawie art. 42a ustawy updof podmioty, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości uzyskanych przychodów i przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu (informacja na druku PIT-8C). Ponieważ w opisanym stanie faktycznym nie ma mowy o nieodpłatnym przekazywaniu świadczeń przez Bank (nabywanie usług od Banku odbywa się na zasadach odpłatności), powyższe przepisy nie znajdują zastosowania i na Banku nie ciąży obowiązek sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C z tytułu udzielania klientom rabatów poprzez zastosowanie szczególnych warunków cenowych.

Interpretacja indywidualna

Rozpatrzyłem Państwa wniosek – 27 stycznia 2017 r. wydałem interpretację indywidualną znak 1462-IPPB4.4511.1235.2016.1.MS1, w której uznałem Państwa stanowisko zakresie skutków podatkowych stosowania promocyjnych warunków cenowych wobec klientów banku oraz związanych z tym obowiązków płatnika za prawidłowe w części dotyczącej niepowstania przychodu podlegającego opodatkowaniu u klientów, którym przyznano szczególne warunki cenowe na podstawie obowiązujących regulacji promocyjnych oraz nieprawidłowe w pozostałej części.

W interpretacji tej stwierdziłem, że korzystanie na jednakowych warunkach, tj. na podstawie obowiązujących regulacji promocyjnych, ze szczególnych warunków cenowych – rabatów przez nieograniczone grono klientów, nie powoduje powstania przychodu z nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym w przedstawionej sytuacji nie ciążą na Państwu obowiązki płatnika.

Natomiast w sytuacji, gdy warunki skorzystania z rabatów polegających na obniżeniu odpłatności ponoszonej za nabycie i korzystanie z usług oferowanych przez Państwa zostaną przyznane w ramach indywidualnych negocjacji, to u osób, które na tej podstawie uzyskają rabaty – szczególne warunki cenowe, powstanie przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przyznanie klientom indywidualnie przez nich wynegocjowanych szczególnych warunków cenowych, będzie generowało po ich stronie powstanie przychodu podlegającego opodatkowaniu, bowiem nie będą to wówczas rabaty dostępne dla wszystkich na jednakowych warunkach, lecz indywidualnie wynegocjowane warunki dla każdego z klientów.

W wyniku powyższego, w takiej sytuacji, na Państwu jako płatniku ciąży obowiązek wynikający z art. 41 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie z którym Państwo jesteście obowiązani pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 19% świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy, w odniesieniu do przyznanych klientom świadczeń indywidualnie wynegocjowanych. Ponadto stosownie do art. 42 ust. 1a ww. ustawy, zobowiązani jesteście Państwo do sporządzenia deklaracji rocznej PIT-8AR.

Interpretację doręczono Państwu 30 stycznia 2017 r.

Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa

13 lutego 2017 r. wnieśliście Państwo wezwanie do usunięcia naruszenia prawa. Pismem z 22 lutego 2017 r. znak 1462-IPPB4.4511.1235.2016.2.MS1 stwierdziłem brak podstaw do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Odpowiedź doręczono Państwu 27 lutego 2017 r.

Skarga na interpretację indywidualną

27 marca 2017 r. wnieśliście Państwo skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Skarga wpłynęła do mnie 30 marca 2017 r.

Wnieśliście Państwo o uchylenie interpretacji w części dotyczącej przyznanych klientom szczególnych warunków cenowych wynegocjowanych indywidualnie (odpowiedź na pyt. 2 we wniosku o interpretację).

Postępowanie przed sądami administracyjnymi

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił skarżoną interpretację w części uznającej Państwa stanowisko za nieprawidłowe – wyrokiem z 28 maja 2018 r. sygn. akt III SA/Wa 1618/17.

Wniosłem skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Naczelny Sąd Administracyjny – wyrokiem z 22 stycznia 2021 r. sygn. akt II FSK 2956/18 oddalił skargę kasacyjną.

Wyrok, który uchylił interpretację indywidualną, stał się prawomocny od 22 stycznia 2021 r.

Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku 

Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.):

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wykonałem obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:

‒  uwzględniłem ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w ww. wyroku;

‒  ponownie rozpatrzyłem Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej – w interpretacji indywidualnej z 18 października 2021 r. znak 1462-IPPB4.4511.1235.2016.2021.S.9.AK stwierdziłem, że Państwa stanowisko w zakresie skutków podatkowych stosowania promocyjnych warunków cenowych wobec klientów banku oraz związanych z tym obowiązków płatnika jest:

prawidłowe – w części dotyczącej nie powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu u klientów, którym przyznano szczególne warunki cenowe na podstawie obowiązujących regulacji promocyjnych,

nieprawidłowe – w pozostałej części.

Skarga na interpretację indywidualną

17 listopada 2021 r. wnieśliście Państwo skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Skarga wpłynęła do mnie 17 listopada 2021 r.

Wnieśliście Państwo o uchylenie interpretacji w zaskarżonej części.

Postępowanie przed sądem administracyjnymi

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił skarżoną interpretację w części uznającej Państwa stanowisko za nieprawidłowe – wyrokiem z 14 czerwca 2022 r. sygn. akt III SA/Wa 2930/21.

Wyrok, który uchylił interpretację indywidualną, stał się prawomocny od 3 września 2022 r.

Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku 

Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.):

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:

uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w ww. wyroku;

ponownie rozpatruję Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej – stwierdzam, że stanowisko, które Państwo przedstawiliście we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 2032):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle powyższego, za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych uznaje się natomiast, że nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

W art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określono, że:

1.Źródłem przychodów są:

9)inne źródła

W myśl art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy:

Za przychody z innych źródeł, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzonego z dniem 1 stycznia 2015 r. ustawą z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2014 r. poz. 1328):

Od dochodów z tytułu świadczeń otrzymanych od banków, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych lub instytucji finansowych w rozumieniu odrębnych przepisów, w związku z promocjami oferowanymi przez te podmioty pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 19% świadczenia.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

W myśl art. 41 ust. 7 pkt 2 ustawy:

Jeżeli przedmiotem świadczeń, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4 i 4b, nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

W myśl art. 42 ust. 1 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują m.in. kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Na mocy art. 42 ust. 1a ww. ustawy:

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Z treści wniosku wynika, że jesteście Państwo bankiem z siedzibą w Polsce, wykonującym w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czynności bankowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz. U. z 2012 r. poz. 1376 ze zm.).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, prowadzicie Państwo akcje promocyjne dla klientów banku będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Bank podejmuje różnego rodzaju działania, które mają na celu uatrakcyjnienie oferowanych usług. Wśród różnego rodzaju działań, które mają na celu uatrakcyjnienie oferowanych usług, Bank stosuje również promocyjne warunki cenowe mające na celu utrzymywanie dotychczasowych klientów Banku. Oferta Banku przyjmuje postać regulaminu promocji i jest ona dostępna dla wszystkich potencjalnych klientów spełniających warunki na jakich można skorzystać z promocji.

W ramach oferty banku klienci zawierający umowę rachunku bankowego, umowę kredytu, umowę pożyczki lub umowę lokaty terminowej, mogą uzyskać możliwość:

        obniżenia opłaty za prowadzenie rachunku, wydanie karty lub wykonanie innej usługi,

zwolnienia z opłaty za powyższe czynności przez ustalony okres czasu,

obniżenia oprocentowania kredytu na karcie kredytowej,

skorygowania wysokości pobranej opłaty rocznej lub zwrotu części lub całości kwoty pobranych przez Bank prowizji.

Ponadto, zastosowanie powyższych szczególnych warunków cenowych może zostać ustalone w wyniku przeprowadzonych indywidualnych negocjacji z klientami.

Rabat, zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia oznacza zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru lub usługi, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie (Słownik Języka Polskiego PWN R-Z, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996). W praktyce udzielenie rabatu polega więc na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów.

Natomiast ceną, zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2013 r. poz. 385) jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę.

W sytuacji zatem, gdy cena towarów lub usług ulega zmniejszeniu, zapłacona kwota uwzględniająca przysługujący rabat, dla nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu towarów lub usług. Przy czym wyjaśnić należy, że w przypadku rabatu nie zawsze występuje przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rabat jest bowiem neutralny podatkowo w sytuacji, gdy krąg uprawnionych do zakupów z rabatem jest potencjalnie nieograniczony. Nie istnieje bowiem wtedy możliwość przypisania przychodu określonej osobie.

Gdy warunki skorzystania z rabatów polegających na obniżeniu odpłatności ponoszonej za nabycie i korzystanie z usług oferowanych przez Państwa są dostępne dla wszystkich potencjalnych klientów spełniających określone w regulaminach warunki, to przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych u osób biorących udział w takich akcjach promocyjnych nie powstanie.

Bowiem jeśli grono beneficjentów – podmiotów korzystających z usług na warunkach atrakcyjniejszych jest dedykowana szerokiemu gronu adresatów (klientów), to przyznane im świadczenia nie będą miały indywidualnego charakteru. Świadczenie usług będzie w takiej sytuacji czynnością obojętną podatkowo, a na Państwu nie będą ciążyć obowiązki płatnika.

W konsekwencji, korzystanie na jednakowych warunkach, tj. na podstawie obowiązujących regulacji promocyjnych, ze szczególnych warunków cenowych - rabatów przez nieograniczone grono klientów nie powoduje powstania przychodu z nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym w przedstawionej sytuacji nie ciążą Na Państwu obowiązki płatnika.

W tej części Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do sytuacji, w której warunki skorzystania z rabatów polegających na obniżeniu odpłatności ponoszonej za nabycie i korzystanie z usług oferowanych przez Państwa zostaną przyznane w ramach indywidualnych negocjacji, zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie w wyroku z dnia 14 czerwca 2022 r. sygn. akt III SA/Wa 2930/21 należy wziąć pod uwagę charakter Państwa działalności i znane powszechnie mechanizmy rynkowe, w tym w szczególności w odniesieniu do cen stosowanych wobec klientów (w tym zwłaszcza zmienności tych cen w czasie). Jedną z takich okoliczności stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) jest wskazana przez Państwa w opisie we wniosku możliwość negocjowania ceny (i uzyskania obniżki), która jest zawsze otwarta dla każdego Klienta. Możliwość negocjacji ceny nie dotyczy jednoznacznie sprecyzowanego klienta, czy też osoby, a pewnej kategorii osób co do których Państwo stworzyliście możliwość wynegocjowania określonych warunków.

Jak wskazał Sąd, otwarta możliwość negocjowania ceny oznacza, że każdy Klient, także formalnie nie objęty jakąś konkretną promocją, może w wyniku indywidualnych negocjacji otrzymać taki sam poziom obniżki (czy też zbliżony, ustalony na zasadach analogicznych do obowiązujących w promocji), jak Klienci objęci promocją. W efekcie poziom uzyskanej obniżki będzie taki sam, a jedyna różnica pomiędzy Klientem, który otrzymał obniżkę w ramach promocji, a Klientem, który otrzymał obniżkę w wyniku indywidualnych negocjacji, polega tylko na tym, z czyjej inicjatywy doszło do obniżenia ceny: czy z inicjatywy Banku (co ma miejsce zawsze w ramach zorganizowanych promocji), czy z inicjatywy klienta (przy czym niekiedy ta inicjatywa polega najpierw na zgłoszeniu zastrzeżeń do poziomu ceny, czy wręcz zgłoszenia zamiaru rezygnacji z usługi, co następnie przekształca się w negocjacje obejmujące cenę usługi). Produkty z opcją negocjacji ich warunków skierowane są do bliżej nieokreślonej otwartej grupy stanowiącej dla Państwa grupę perspektywiczną lub korzystającej z wielu produktów bankowych.

Kolejną ważną okolicznością stanu faktycznego – według Sądu – jest wskazana w opisie we wniosku okoliczność, że dokonywane obniżki (w każdej sytuacji) są związane z zamiarem uatrakcyjnienia usługi i spowodowania, że klienci nie zrezygnują ze świadczenia usług, oraz że obniżki przyznawane w ramach indywidualnych negocjacji dokonywane jest na zasadach analogicznych do tych, które dotyczą promocji (w opisie we wniosku jest zdanie: „zastosowanie powyższych szczególnych warunków cenowych może zostać ustalone w wyniku przeprowadzonych indywidualnych negocjacji z Klientami”). Powoduje to, że przyznanie obniżki (czy to w ramach promocji, czy to w ramach indywidualnych negocjacji) musi być rozpatrywane w kontekście relacji pomiędzy Bankiem a klientem, która trwa, i w której obie strony mają swoje cele: Bank chce utrzymać relację, uczynić ją trwałą (dla zachowania w przyszłości źródła przychodów), natomiast klient z reguły dąży do optymalnej ceny, jako odpowiadającej konkretnej usłudze. Szczegółowe powody, dla których z perspektywy klienta cena powinna być obniżona, zatem bierze udział w indywidualnych negocjacjach (z reguły je inicjując) są bardzo zróżnicowane. To może być spowodowane okolicznościami dotyczącymi tylko Klienta (np. subiektywna ocena jakości usług, zamknięcie ulubionego oddziału położonego w sąsiedztwie miejsca zamieszkania itp.), lub okolicznościami natury obiektywnej (np. opłaty ponoszone przez Klienta przez dłuższy czas okazują się być wyższe, niż wynika z pojawiających się konkurencyjnych ofert usług, co z kolei jest wynikiem zmian cen usług na rynku). Ta różnorodność powodów (które zresztą nie muszą być ujawniane przez klienta) powoduje, że faktycznie cena w konkretnej relacji ma dla klienta inne znaczenie. W każdym jednak przypadku - i to jest tu kluczową okolicznością (wynikającą z opisu we wniosku) - klient godzi się na kontynuowanie usługi, co jest zgodne z intencją Banku (i powodem wejścia w negocjacje). Zatem usługa trwa nadal, jest wykonywana na warunkach rynkowych, a zmienia się jedynie jej cena, zaś poziom obniżki jest analogiczny do tego, który występuje w promocjach.

Sąd podkreślił, że ze stanu faktycznego nie wynikało także, że Bank oferując swoje produkty po procesie negocjacji ich warunków rezygnuje ze swojego zysku, czy też warunki przykładowo zaproponowanego kredytowania rażąco odbiegają od warunków rynkowych i mogą stanowić element nieuczciwej konkurencji, czy też stanowić obiekt zainteresowania służb ścigania.

Zdaniem Sądu w świetle opisanego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) w każdej z sytuacji chodzi jedynie o parametr świadczenia trwającej usługi, jakim jest cena, nie dochodzi zaś do dokonania jakiegokolwiek dodatkowego świadczenia dla klienta. Uzyskanie obniżki ceny ma związek wyłącznie ze świadczeniem usługi na określonych warunkach, i to świadczenie usług trwa nadal po dokonaniu obniżki. Z kolei powody przyznania obniżki, ich cel i zakres, pozostają w ścisłym związku z powszechną praktyką rynkową, w której strony (klient i usługodawca) dążą do osiągnięcia optymalnego dla siebie skutku, i w tym celu mogą wpływać na warunki świadczenia usługi, w tym cenę.

Na tle zaprezentowanego przez Państwa stanu faktycznego – według Sądu – nie znajdą zastosowania przepisy art. 10 ust. 1 pkt 9, art. 11 ust 1 i ust. 2a i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na to, że po stronie grupy klientów negocjujących cenę i warunki nabycia produktów bankowych nie powstanie przychód.

Skoro więc w analizowanej sprawie powody przyznania obniżki, ich cel i zakres, pozostają w ścisłym związku z powszechną praktyką rynkową, w której strony (klient i usługodawca) dążą do osiągnięcia optymalnego dla siebie skutku, i w tym celu mogą wpływać na warunki świadczenia usługi, w tym cenę, to po stronie grupy klientów negocjujących cenę i warunki nabycia produktów bankowych nie powstanie przychód.

W ocenie Sądu ze stanu faktycznego w żaden sposób nie wynika, że cena otrzymanego przez klientów produktów bankowych wykracza poza ramy przyjętej przez Bank zyskowności, nie wynika też że przedmiotowe produkty bankowe są przeznaczone do wąskiej wskazanej indywidualnie przez kierownictwo banku grupy osób, a ich warunki rażąco odbiegają od cen rynkowych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe, a także uzasadnienie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 14 czerwca 2022 r. sygn. III SA/Wa 2930/21 przyznanie klientom indywidualnie przez nich wynegocjowanych szczególnych warunków cenowych, nie będzie generowało po ich stronie powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu. W wyniku powyższego, w takiej sytuacji, na Państwu jako płatniku nie będzie ciążył obowiązek wynikający z art. 41 ust. 4 ww. ustawy.

Wobec powyższego również w tej części należało Państwa stanowisko uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie wydania pierwotnej interpretacji, bowiem niniejsza interpretacja stanowi ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 czerwca 2022 r., sygn. akt III SA/Wa 2930/21.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Macie Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).