Możliwość opodatkowania działalności gospodarczej podatkiem liniowym. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.1060.2021.1.MM

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 14 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.1060.2021.1.MM

Temat interpretacji

Możliwość opodatkowania działalności gospodarczej podatkiem liniowym.

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 14 grudnia 2021 r. wpłynął Pana wniosek z 1 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan zatrudniony w oparciu o umowę o pracę na 1/8 etatu jako pracownik służby bhp w firmie Pana pracodawcy.

W ramach umowy o pracę wykonuje Pan następujące czynności zgodne z § 2 ust. 1 ROZPORZĄDZENIA RADY MINISTRÓW z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (ostatnia zmiana: Dz.U. z 2004 r., Nr 246, poz. 2468):

1)przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, ze szczególnym uwzględnieniem stanowisk pracy, na których są zatrudnione kobiety w ciąży lub karmiące dziecko piersią, młodociani, niepełnosprawni, pracownicy wykonujący pracę zmianową, w tym pracujący w nocy, oraz osoby fizyczne wykonujące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę,

2)bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń,

3)sporządzanie i przedstawianie pracodawcy, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy,

4)udział w opracowywaniu planów modernizacji i rozwoju zakładu pracy oraz przedstawianie propozycji dotyczących uwzględnienia w tych planach rozwiązań techniczno-organizacyjnych zapewniających poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,

5)udział w ocenie założeń i dokumentacji dotyczących modernizacji zakładu pracy albo jego części, a także nowych inwestycji, oraz zgłaszanie wniosków dotyczących uwzględnienia wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w tych założeniach i dokumentacji,

6)udział w przekazywaniu do użytkowania nowo budowanych lub przebudowywanych obiektów budowlanych albo ich części, w których przewiduje się pomieszczenia pracy, urządzeń produkcyjnych oraz innych urządzeń mających wpływ na warunki pracy i bezpieczeństwo pracowników,

7)zgłaszanie wniosków dotyczących wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy w stosowanych oraz nowo wprowadzanych procesach produkcyjnych,

8)przedstawianie pracodawcy wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy,

9)udział w opracowywaniu zakładowych układów zbiorowych pracy, wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w ustalaniu zadań osób kierujących pracownikami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,

10)opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy,

11)udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz w opracowywaniu wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków,

12)prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy,

13)doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,

14)udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą,

15)doradztwo w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe, oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej,

16)współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników,

17)współpraca z laboratoriami upoważnionymi, zgodnie z odrębnymi przepisami, do dokonywania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych, występujących w środowisku pracy, w zakresie organizowania tych badań i pomiarów oraz sposobów ochrony pracowników przed tymi czynnikami lub warunkami,

18)współpraca z laboratoriami i innymi jednostkami zajmującymi się pomiarami stanu środowiska naturalnego, działającymi w systemie państwowego monitoringu środowiska, określonego w odrębnych przepisach,

19)współdziałanie z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, a w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich pracowników,

20)współdziałanie ze społeczną inspekcją pracy oraz z zakładowymi organizacjami związkowymi przy:

a)podejmowaniu przez nie działań mających na celu przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w trybie i w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach,

b)podejmowanych przez pracodawcę przedsięwzięciach mających na celu poprawę warunków pracy,

21)uczestniczenie w konsultacjach w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, a także w pracach komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz innych zakładowych komisji zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy,

22)inicjowanie i rozwijanie na terenie zakładu pracy różnych form popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii.

Zadania te stanowią zamknięty katalog, a pracownicy służby bhp są zobowiązani do wykonywania tych zadań. W katalogu tym nie ma jednak żadnej wzmianki o możliwości prowadzenia przez pracowników służby bhp szkoleń okresowych bhp.

Ponadto zgodnie z §2 ust. 2 ROZPORZĄDZENIA RADY MINISTRÓW z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (ostatnia zmiana: Dz.U. z 2004 r., Nr 246, poz. 2468):

Służba bhp nie może być obciążana innymi zadaniami niż wymienione w ust. 1.

(Zadania te zostały wymienione na poprzedniej stronie)

Cele działań służby bhp zostały określone w przepisach Kodeksu pracy, wskazując, że komórka ta pełni funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, nie zaś funkcje szkoleniowe (art. 237(11). § 1).

Przepisy wskazują także, że organizacja i rozkład czasu pracy pracownika służby BHP powinny zapewniać pełną realizację zadań służby bhp. Dlatego też pracodawca nie może wydać takiemu pracownikowi polecenia przeprowadzenia szkoleń okresowych w czasie jego pracy – czyli w czasie pełnienia zadań pracownika służby bhp (§ 2 ust. 3 ROZPORZĄDZENIA RADY MINISTRÓW z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy).

Powołując się na § 2 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy, jej pracownicy mają jedynie obowiązek współpracy z właściwymi komórkami lub osobami w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu takich szkoleń. Pracownicy służby BHP mają obowiązek służyć radą i pomocą organizatorowi ww. szkoleń m.in. w zakresie ustalenia optymalnego programu szkoleń, uwzględnienia wszystkich zagrożeń zawodowych i specyfiki pracy zakładu.

W związku z powyższym nie może Pan prowadzić szkoleń okresowych BHP dla Pana pracodawcy w ramach umowy o pracę, ponieważ byłoby to niezgodne z ww. przepisami prawa.

Oprócz dochodów uzyskiwanych z tytułu umowy o pracę dodatkowo prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą związaną z tematyką BHP.

W ramach ww. działalności gospodarczej rozlicza się Pan wg art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 30c (podatek liniowy).

Pytanie

Czy jeżeli w przyszłości będzie Pan w ramach swojej działalności gospodarczej (umowa cywilnoprawna B2B) wykonywał dla Pana obecnego bądź byłego pracodawcy wyłącznie:

-szkolenia okresowe bhp,

zachowa Pan równocześnie prawo do korzystania rozliczania się podatkiem liniowym?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie – jeżeli w przyszłości będzie Pan prowadził szkolenia okresowe BHP dla swojego obecnego bądź byłego pracodawcy w ramach mojej działalności gospodarczej (umowa cywilnoprawna B2B), nie będzie to miało związku ze stosunkiem pracy (umową o pracę).

Dlatego nie ma zastosowania przepis prawa: „art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

Prowadzenie szkoleń okresowych bhp w świetle obowiązujących przepisów prawa nie leży w obowiązkach służby bhp (czyli Pana jako pracownika zatrudnionego w oparciu umowy o pracę).

Dlatego uważa Pan, że może prowadzić szkolenia okresowe BHP dla Pana obecnego bądź byłego pracodawcy w ramach Pana działalności gospodarczej (umowa cywilnoprawna B2B), zachowując równocześnie prawo do korzystania z rozliczania się podatkiem liniowym w ramach ww. indywidualnej działalności gospodarczej.

Podstawa prawna:

1.Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r.- Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1320 z późn. zm.).

2.Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2004 r., nr 180, poz. 1860 z późn. zm.).

3.Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. 1997 r., nr 109, poz. 704 z późn. zm.).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl natomiast art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Z kolei, stosownie do treści art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) (uchylony)

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Na podstawie art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zatem podatnik, deklarując wybór 19% podatku liniowego, musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie powyższego możliwość opodatkowania „podatkiem liniowym” jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał bądź wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pan zatrudniony na podstawie umowy o pracę na 1/8 etatu jako pracownik służby bhp w firmie Pana pracodawcy. W ramach tej umowy wykonuje Pan czynności zgodne z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy, szczegółowo wymienione w opisie sprawy. Zadania te stanowią zamknięty katalog, a pracownicy służby bhp są zobowiązani do wykonywania tych zadań. W katalogu tym nie jest wskazana możliwość prowadzenia przez pracowników służby bhp szkoleń okresowych bhp. Wskazał Pan, że na podstawie obowiązujących przepisów nie może Pan prowadzić szkoleń okresowych BHP dla Pana pracodawcy w ramach umowy o pracę, ponieważ byłoby to niezgodne z ww. przepisami prawa. Oprócz dochodów uzyskiwanych z tytułu umowy o pracę dodatkowo prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą związaną z tematyką BHP. W ramach tej działalności rozlicza się Pan podatkiem liniowym.

Pana wątpliwości budzi kwestia, czy jeżeli w przyszłości będzie Pan w ramach swojej działalności gospodarczej (umowa cywilnoprawna B2B) wykonywał dla Pana obecnego bądź byłego pracodawcy wyłącznie szkolenia okresowe bhp, zachowa Pan równocześnie prawo do korzystania rozliczania się podatkiem liniowym.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że zakres czynności wykonywanych przez Pana w ramach działalności gospodarczej, tj. szkolenia okresowe bhp, nie będzie pokrywał się z Pana obowiązkami wynikającymi z umowy o pracę.

Zatem, skoro będzie Pan wykonywał dla Pana obecnego bądź byłego pracodawcy wyłącznie szkolenia okresowe bhp w ramach prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej i nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, prowadzona przez Pana działalność będzie mogła być opodatkowana tzw. podatkiem liniowym według stawki 19%.

Reasumując – jeżeli w przyszłości będzie Pan w ramach swojej działalności gospodarczej (umowa cywilnoprawna B2B) wykonywał dla Pana obecnego bądź byłego pracodawcy wyłącznie szkolenia okresowe bhp, zachowa Pan równocześnie prawo do korzystania rozliczania się podatkiem liniowym.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).