w zakresie opodatkowania dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej preferencyjną stawką podatkową - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.581.2019.2.SJ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.01.2020, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.581.2019.2.SJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie opodatkowania dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej preferencyjną stawką podatkową

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2019 r. (data wpływu 17 października 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 grudnia 2019 r. (data wpływu 23 grudnia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z preferencyjnego opodatkowania dochodów generowanych przez prawa własności intelektualnej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z preferencyjnego opodatkowania dochodów generowanych przez prawa własności intelektualnej.

Z uwagi na braki formalne wniosku, Organ podatkowy pismem z dnia 13 grudnia 2019 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.581.2019.1.SJ (doręczonym dnia 18 grudnia 2019 r.) wezwał Wnioskodawcę na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. W odpowiedzi na ww. wezwanie w dniu 23 grudnia 2019 r. złożono osobiście uzupełnienie wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Jest przedsiębiorcą prowadzącym indywidualną działalność gospodarczą, której przedmiotem jest działalność związana z oprogramowaniem (PKD 62.01.Z) tworzenie oprogramowania komputerowego. Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, na podstawie umowy o współpracę, od lutego 2019 r. świadczy usługi na rzecz X. X jest firmą technologiczną, która tworzy autorskie rozwiązania w zakresie łączności maszyn od wytwarzania własnych urządzeń łączących się z magistralą CAN maszyn, poprzez dostarczanie infrastruktury pozwalającej na połączenie maszyn z chmurą obliczeniową (internet rzeczy) oraz do tworzenia oprogramowania przetwarzającego dane z własnościowego protokołu komunikacyjnego i prezentującego je w przystępny dla użytkowników sposób pod postacią portalu internetowego. Czołowi producenci maszyn (. .) korzystają z dostarczonych urządzeń aby połączyć swoje maszyny z tworzonymi przez X serwisami. X projektuje i wytwarza własny sprzęt, pozwalający na coraz lepsze pozyskiwanie danych od flot pojazdów. Produkty są wytwarzane pod indywidualne potrzeby klienta (w celu zwiększenia dokładności sygnału GPS, lepszego pomiaru poziomu paliwa), zebrane za pomocą modułów dane z urządzeń są następnie przesyłane własnościowym protokołem do centrów obliczeniowych X i tam zbierane oraz analizowane przez serwisy.

Producenci maszyn oraz osoby z nich korzystające (np. dzierżawcy) używają wytworzonych przez X serwisów między innymi do:

  1. lokalizowania swojej floty pojazdów/maszyn,
  2. zbierania danych telemetrycznych,
  3. monitorowania aktualnego stanu pojazdów/maszyn,
  4. sprawdzania czy urządzenie pracuje w warunkach zgodnych z zasadami jego użytkowania (odpowiedni stopień wilgotności, temperatura pracy, czas ciągłej pracy) w przypadku stwierdzenia niezgodności zebrane dane mogą np. stanowić podstawę odmówienia naprawy gwarancyjnej,
  5. wykrywania usterek dzięki ciągłemu pobieraniu i przetwarzaniu danych z podłączonych urządzeń można wykryć kiedy praca danego komponentu odbiega od normy,
  6. wykrywaniu czy pojazdy/maszyny pracują w przeznaczonej do tego lokalizacji oprogramowanie pozwala na zdefiniowanie obszarów geograficznych, w których dane pojazdy mogą przebywać i zgłosić alarm po jego przekroczeniu,
  7. zbierania statystyk z błędów raportowanych przez urządzenia pozwala to wykryć między innymi awaryjność urządzeń, co dla jego producentów () jest istotne podczas tworzenia ich nowych wersji,
  8. wykrywania nadużyć ludzkich podczas pracy z połączonymi do systemu X pojazdami (np. nagły spadek paliwa z pojazdu może oznaczać przeciekający bak lub próbę kradzieży tego paliwa).

Zgodnie z umową z dnia 27 grudnia 2018 r., Wnioskodawca świadczy na rzecz X usługi polegające na tworzeniu oprogramowania komputerowego.

Oprogramowanie tworzone przez Wnioskodawcę stanowi przedmiot ochrony praw autorskich, m.in. oprogramowanie, kod źródłowy, pomysły, metody know-how, procesy, produkty, odkrycia, idee i wszelkie modyfikacje, ulepszenia, które mogą zostać zastrzeżone oraz wprowadzone do obrotu gospodarczego. Wytworzone przez Niego prawa autorskie są na mocy zawartej umowy przenoszone na X z prawem do modyfikacji, tłumaczenia na dowolny język, edytowania, publikacji, przedstawienia, reprodukcji, adaptacji, rozpowszechnienia, zastosowania transmisji i/lub ujawnienia, udzielenia licencji i/lub przeniesienia na rzecz osób trzecich i/lub praw, w tym jako części innych prac zorganizowanych przez osoby trzecie. X w każdym czasie, bezwarunkowo może zastosować je we wszelkich procesach, sposobach i technikach takich jak reprodukcja, fotografia, wideofotografia, fonografia, telekomunikacja za pomocą kabla, transmisja (radio i telewizja), przez satelitę oraz wszelkimi innymi kanałami komunikacji, zarówno cyfrowymi, elektromagnetycznymi lub nie, w tym bieżącą komunikację dostępną w internecie. Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie zgodnie z umową m.in. za przenoszenie praw autorskich do stworzonego przez siebie oprogramowania komputerowego, świadcząc usługi na rzecz X.

Wnioskodawca tworzy oprogramowanie komputerowe w zakresie jej działalności np.:

  1. tworzy oprogramowanie komputerowe do obsługi własnościowego protokołu przesyłu informacji i uzyskiwanie z niego dodatkowych danych o wysokości geograficznej i kierunku, w którym jest zwrócony dany pojazd, co pozwala klientom na sprawdzenie warunków pracy pojazdów. Innowacyjność pracy Wnioskodawcy polega na stworzeniu oprogramowania pozwalającego na dostosowanie rozwiązania, które musi spełniać zarówno warunki poprawności przetwarzania danych jak i niskiego czasu ich przetwarzania,
  2. tworzy oprogramowanie komputerowe do zbierania błędów generowanych przez pojazdy/maszyny i tworzenie z tych danych raportów dla właścicieli maszyn/pojazdów. Dzięki temu ekipy serwisowe klientów otrzymują informacje o niezbędnym serwisie urządzenia (nawet jeśli obsługująca go osoba nie zauważyła awarii). Skutkiem czego ich producent wie, które z nich są najbardziej awaryjne i wymagają zmian konstrukcyjnych. Ekipa serwisowa jest w stanie naprawić pojazd/urządzenie przed powstaniem nieodwracalnych szkód,
  3. rozbudowuje API zgodnie ze standardem ISO 15143 o nowe metryki, dzięki którym to zmianom więcej firm jest w stanie integrować się z rozwiązaniami X,
  4. rozwija oprogramowanie X w celu zwiększenia jego zgodności, szybkości i łatwości rozbudowy o nowe funkcjonalności. Skutkiem działań Wnioskodawcy wykryto problem z nadmierną ilością zapytań od zewnętrznych serwisów, zastąpiono je autorskim rozwiązaniem, skutkiem czego zmniejszono obciążenie portalu X i jego koszty,
  5. poprawia stabilność oprogramowania komputerowego X skutkiem czego zwiększa się jego efektywność i zmniejszana jest ilość błędów,
  6. prowadzi prace rozwojowe nad integracją i korzystaniem z obecnych rozwiązań udostępnionych przez dostawców chmur obliczeniowych w celu poprawności wydajności przetwarzania danych zbieranych z obsługiwanych urządzeń i zmniejszenia złożoności systemu X, co pozwala na łatwiejsze dodawanie do niego nowych funkcjonalności.

Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę jest działalnością twórczą, obejmującą prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększania zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. W ramach swojej działalności Wnioskodawca opracowuje nowe, innowacyjne oprogramowanie komputerowe, które nie było dotychczas wytworzone przez Niego oraz istotnie różni się od Jego dotychczasowych rozwiązań.

Wnioskodawca prowadzi ewidencję kosztów prowadzonej przez siebie działalności zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: u.p.d.o.f.). Wnioskodawca nie korzysta z odliczenia z art. 26e u.p.d.o.f. i nie wyodrębnia kosztów kwalifikowanych działalności badawczo-rozwojowej z art. 24a ust. 1b u.p.d.o.f. Autorskie prawa do programów komputerowych oraz do części programów komputerowych podlegają ochronie prawnej z art. 74 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1231).

Wnioskodawca rozdziela swoje wynagrodzenie (przychód) na:

  1. przychód ze zbycia autorskiego prawa do programu komputerowego lub jego części wytworzonych samodzielnie przez Niego w ramach prac badawczo-rozwojowych,
  2. pozostały przychód.

W związku z prowadzoną działalnością, Wnioskodawca ponosi następujące koszty związane bezpośrednio z tworzeniem oprogramowania komputerowego: zakup sprzętu komputerowego i niezbędnej specjalistycznej literatury. Pod pojęciem sprzętu komputerowego Wnioskodawca rozumie: komputer; monitor, klawiaturę, myszkę komputerową, urządzenia służące do prowadzenia telekonferencji za pośrednictwem programów zainstalowanych na komputerze. Rzeczy te są wykorzystywanie wyłącznie do tworzenia innowacyjnego oprogramowania komputerowego.

Wnioskodawca obok prowadzonej przez siebie księgi przychodów i rozchodów prowadzi dodatkową ewidencję, w której:

  1. wyodrębnia każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej,
  2. ustala przychód, koszt uzyskania przychodów i dochód (stratę), przypadający na każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej,
  3. wyodrębnia koszty, o których mowa w art. 30ca ust. 4 u.p.d.o.f., przypadające na każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej, w sposób zapewniający określenie kwalifikowanego dochodu,
  4. dokonuje w niej zapisów w sposób zapewniający ustalenie łącznego dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej,
  5. dokonuje zapisów w sposób zapewniający ustalenie dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej w odniesieniu do świadczonych przez siebie usług w zakresie tworzenia oprogramowania komputerowego.

Wnioskodawca jako formę opodatkowania wybrał opodatkowanie podatkiem liniowym. Wniosek odnosi się do stanu prawnego i faktycznego od lutego 2019 r.

W uzupełnieniu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Wnioskodawca wskazał, że oprogramowanie rozwijane przez Niego od lutego 2019 r., o którym mowa we wniosku z dnia 14 października 2019 r., stanowi utwory podlegające ochronie na podstawie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Wnioskodawca w trakcie rozwijania i poprawiania oprogramowania komputerowego, będącego własnością X, o którym mowa we wniosku, posiada prawo do jego użytkowania na podstawie licencji wyłącznej.

Autorskie prawo do programu komputerowego zostało rozwinięte przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez Niego działalności badawczo-rozwojowej, jak opisano we wniosku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy prawo autorskie do oprogramowania komputerowego lub jego części wytwarzanych samodzielnie przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez Niego indywidualnej działalności gospodarczej w Polsce jest kwalifikowanym prawem własności intelektualnej w rozumieniu art. 30ca ust. 2 u.p.d.o.f.?

  • Czy działalność gospodarcza Wnioskodawcy polegająca na tworzeniu oprogramowania komputerowego stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 30ca ust. 2 w zw. z art. 5a pkt 38-40 u.p.d.o.f.?
  • Czy ponoszone przez Wnioskodawcę koszty związane bezpośrednio z tworzeniem oprogramowania komputerowego można uznać za koszty prowadzonej bezpośrednio przez Niego działalności badawczo-rozwojowej, związanej z oprogramowaniem z art. 30ca ust. 4 u.p.d.o.f.?
  • Czy dochód ze zbycia prawa autorskiego do oprogramowania komputerowego jest kwalifikowanym dochodem z art. 30ca ust. 4 w zw. z art. 30ca ust. 7 u.p.d.o.f.?
  • Czy wydatki na zakup: komputera, monitora, klawiatury, myszki komputerowej, urządzeń służących do prowadzenia telekonferencji za pośrednictwem programów zainstalowanych na komputerze, niezbędnej specjalistycznej literatury, można uznać za koszty prowadzonej bezpośrednio przez Wnioskodawcę działalności badawczo-rozwojowej związanej z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej w rozumieniu art. 30ca ust. 4 u.p.d.o.f.?
  • Czy u Wnioskodawcy, który prowadzi obok podatkowej księgi przychodów i rozchodów dodatkową ewidencję, w której uwzględnia informacje o każdym kwalifikowanym prawie własności intelektualnej, przychodzie, koszcie uzyskania przychodów i dochodzie (stracie) przypadającym na każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej, kosztach, o których mowa w art. 30ca ust. 4 u.p.d.o.f., przypadających na każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej, w sposób zapewniający określenie kwalifikowanego dochodu, łącznym dochodzie z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, dochodzie z kwalifikowanych praw własności intelektualnej w odniesieniu do świadczonych przez siebie usług w zakresie tworzenia oprogramowania komputerowego, spełnia przesłanki z art. 30cb u.p.d.o.f ?

  • Zdaniem Wnioskodawcy,

    Ad. 1

    Prawo autorskie do oprogramowania komputerowego lub jego części wytwarzanych samodzielnie przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez Niego indywidualnej działalności gospodarczej w Polsce jest kwalifikowanym prawem własności intelektualnej z art. 30ca ust. 2 u.p.d.o.f.

    Ad. 2

    Działalność gospodarcza Wnioskodawcy polegająca na tworzeniu oprogramowania komputerowego, stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 30ca ust. 2 w zw. z art. 5a pkt 38-40 u.p.d.o.f.

    Ad. 3

    Ponoszone przez Wnioskodawcę koszty związane bezpośrednio z tworzeniem oprogramowania komputerowego można uznać za koszty prowadzonej bezpośrednio przez Niego działalności badawczo-rozwojowej związanej z oprogramowaniem z art. 30ca ust. 4 u.p.d.o.f.

    Ad. 4

    Dochód ze zbycia prawa autorskiego do oprogramowania komputerowego jest kwalifikowanym dochodem z art. 30ca ust. 4 w zw. z art. 30ca ust. 7 u.p.d.o.f.

    Ad. 5

    Wydatki na zakup komputera, monitora, klawiatury, myszki komputerowej, urządzeń służących do prowadzenia telekonferencji za pośrednictwem programów zainstalowanych na komputerze, niezbędnej specjalistycznej literatury, można uznać za koszty prowadzonej bezpośrednio przez Wnioskodawcę działalności badawczo-rozwojowej związanej z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej w rozumieniu art. 30ca ust. 4 u.p.d.o.f.

    Ad. 6

    Wnioskodawca, który prowadzi obok podatkowej księgi przychodów i rozchodów dodatkową ewidencję, w której uwzględnia informacje: o każdym kwalifikowanym prawie własności intelektualnej; przychodzie, koszcie uzyskania przychodów i dochodzie (stracie), przypadającym na każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej; koszcie, o którym mowa w art. 30ca ust. 4 u.p.d.o.f., przypadającym na każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej w sposób zapewniający określenie kwalifikowanego dochodu; łącznym dochodzie z kwalifikowanych praw własności intelektualnej; dochodzie z kwalifikowanych praw własności intelektualnej w odniesieniu do świadczonych przez siebie usług w zakresie tworzenia oprogramowania komputerowego spełnia przesłanki z art. 30cb u.p.d.o.f.

    Na podstawie przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, stoi On na stanowisku, że od lutego 2019 r. może opodatkować osiągane przez siebie w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej kwalifikowane dochody z kwalifikowanych praw własności intelektualnej stawką podatku w wysokości 5%, zgodnie z art. 30ca ust. 1 u.p.d.o.f.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

    Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

    Zgodnie z art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności badawczo-rozwojowej oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

    Definicje badań naukowych i prac rozwojowych zostały zawarte w art. 5a pkt 39 i 40 powoływanej ustawy.

    I tak, w myśl art. 5a pkt 39 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych &− oznacza to:

    1. badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668),
    2. badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

    Z kolei w definicji prac rozwojowych zawartej w art. 5a pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazano, że oznaczają one prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

    Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.), badania naukowe są działalnością obejmującą:

    1. badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;
    2. badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

    Stosownie do art. 4 ust. 3 ww. ustawy: prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

    Zatem z pracami badawczo-rozwojowymi mamy do czynienia wówczas, gdy wykorzystuje się dostępną wiedzę z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do tworzenia nowych lub ulepszania istniejących produktów/usług oraz procesów i technologii produkcji.

    Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy, podkreślić wyraźnie należy, że w celu stwierdzenia czy Wnioskodawca prowadzi działalność badawczo-rozwojową, należy przeprowadzić analizę nakierowaną na zidentyfikowanie przejawów działalności gospodarczej, które mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową (tj. tych aktywności podatnika, które spełniają definicję wskazane w art. 5a pkt 38-40 ww. ustawy).

    Ustawodawca wprowadził definicję działalności badawczo-rozwojowej w art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którą (jak już wyżej wskazano) przez działalność badawczo-rozwojową, należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

    Z ustawowej definicji wynika zatem, że taka działalność musi mieć charakter twórczy. Posłużenie się tym sformułowaniem wskazuje, że działalność badawczo-rozwojowa to taka aktywność, która nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru. Po drugie, z art. 5a pkt 38 ww. ustawy wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi być podejmowana w systematyczny sposób. Najbardziej właściwą definicją systematyczności prowadzenia działalności B+R jest definicja obejmująca prowadzenie działalności w sposób uporządkowany, według pewnego systemu. Zatem słowo systematycznie odnosi się również do działalności prowadzonej w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. To oznacza, że działalność badawczo-rozwojowa jest prowadzona systematycznie niezależnie od tego, czy podatnik stale prowadzi prace badawczo-rozwojowe, czy tylko od czasu do czasu, a nawet incydentalnie, co wynika z charakteru prowadzonej przez niego działalności oraz potrzeb rynku, klientów, sytuacji mikro i makroekonomicznej. Z powyższego wynika, że spełnienie kryterium systematyczności danej działalności nie jest uzależnione od ciągłości tej działalności, w tym od określonego czasu przez jaki działalność taka ma być prowadzona, ani też od istnienia planu, co do prowadzenia przez podatnika podobnej działalności w przyszłości. Wystarczające jest, aby podatnik zaplanował i przeprowadził chociażby jeden projekt badawczo-rozwojowy, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby. Taka działalność może być uznana za działalność systematyczną, tj. prowadzoną w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. Nie ma również wymogu ciągłego lub długotrwałego prowadzenia działalności przez podatnika, by uznać daną działalność za działalność spełniającą kryterium systematyczności, albo też by podatnik musiał planować tego rodzaju działalność na przyszłość. Podobnie, nie ma wymogu, aby podatnik otworzył działalność na przykład na okres trzech miesięcy lub nawet jednego miesiąca lub jednego tygodnia lub jednego dnia w celu przeprowadzenia określonego projektu badawczo-rozwojowego, jeżeli takie działania są uzasadnione charakterem i planowanym rezultatem działalności badawczo-rozwojowej. W każdym z powyższych przypadków zostanie bowiem spełnione kryterium systematyczności działalności prowadzonej przez podatnika. Po trzecie, taka działalność musi mieć określony cel, tj. powinna być nakierowana na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań.

    Kluczowe, jest zawarte w definicji działalności badawczo-rozwojowej rozróżnienie, które wskazuje, że taka działalność obejmuje dwa rodzaje aktywności, tj.: (i) badania naukowe (zdefiniowane w art. 5a pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) oraz (ii) prace rozwojowe (o których mowa w art. 5a pkt 40 ww. ustawy).

    Należy zwrócić uwagę na podkreślone wyłączenie zawarte w art. 5a pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogące odnosić się do wielu przejawów aktywności podatnika. Zastrzeżenie zostało wprowadzone w celu wyeliminowania z zakresu ulgi na działalność badawczo-rozwojową tych przejawów aktywności podatnika, które pomimo ulepszenia istniejących usług oraz innych operacji w toku z uwagi na swoją cykliczność (okresowość) oraz brak innowacyjnego charakteru (rutynowość) nie mogą stanowić prac rozwojowych.

    Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji wynika, że Wnioskodawca świadczy na rzecz X usługi polegające na tworzeniu oprogramowania komputerowego. Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę jest działalnością twórczą, obejmującą prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększania zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. W ramach swojej działalności Wnioskodawca opracowuje nowe, innowacyjne oprogramowanie komputerowe, które nie było dotychczas wytworzone przez Niego oraz istotnie różni się od Jego dotychczasowych rozwiązań. Autorskie prawo do programu komputerowego zostało rozwinięte przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez Niego działalności badawczo-rozwojowej.

    Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz cytowane wyżej przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, że przedstawione we wniosku działania, spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, w rozumieniu art. 5a pkt 38-40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż są podejmowane w sposób systematyczny, mają twórczy charakter, podejmowane są w celu zwiększana zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. Ponadto Wnioskodawca opracowuje nowe lub ulepszone produkty niewystępujące dotychczas w praktyce gospodarczej Wnioskodawcy.

    Rozpatrując z kolei kwestię uznania kosztów związanych bezpośrednio z tworzeniem oprogramowania komputerowego za koszty prowadzonej bezpośrednio przez Wnioskodawcę działalności badawczo-rozwojowej, związanej z oprogramowaniem oraz wydatków na zakup: komputera, monitora, klawiatury, myszki komputerowej, urządzeń służących do prowadzenia telekonferencji za pośrednictwem programów zainstalowanych na komputerze, niezbędnej specjalistycznej literatury, za koszty prowadzonej bezpośrednio przez Niego działalności badawczo-rozwojowej związanej z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej, Organ wskazuje, że określenie działalności badawczo-rozwojowej jest pojęciem szerszym niż działalność badawczo-rozwojowa skutkująca wytworzeniem kwalifikowanego IP. To oznacza, że zakres działalności badawczo-rozwojowej będzie zawsze obejmować całość działań podatnika zmierzających do wytworzenia kwalifikowanego IP oraz że działania te nigdy nie będą wykraczać poza działalność badawczo-rozwojową. Jeżeli zatem podatnik realizuje działalność badawczo-rozwojową to niewątpliwie projekty realizowane przez niego związane z powstaniem kwalifikowanego prawa własności intelektualnej, chronionego prawem autorskim, stosownie do art. 74 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1231, z późn. zm.), stanowią jej część.

    Należy zatem przyjąć, że jeżeli podatnik poniósł rzeczywiście wydatki, które kwalifikują się jako koszty prowadzonej przez niego działalności badawczo-rozwojowej to wydatki związane z wytworzeniem w ramach tej działalności kwalifikowanego IP należy uznać za koszty faktyczne poniesione przez podatnika na prowadzoną bezpośrednio przez niego działalność badawczo-rozwojową związaną z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej, z zastrzeżeniem art. 30ca ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Zgodnie z art. 30ca ust. 4 ww. ustawy, wysokość kwalifikowanego dochodu z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej ustala się jako iloczyn dochodu z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej osiągniętego w roku podatkowym i wskaźnika obliczonego według wzoru:

    (a+b) x 1,3 / (a+b+c+d)

    w którym poszczególne litery oznaczają koszty faktycznie poniesione przez podatnika na:

    1. prowadzoną bezpośrednio przez podatnika działalność badawczo-rozwojową związaną z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej,
    2. nabycie wyników prac badawczo-rozwojowych związanych z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej, innych niż wymienione w lit. d, od podmiotu niepowiązanego w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 3,
    3. nabycie wyników prac badawczo-rozwojowych związanych z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej, innych niż wymienione w lit. d, od podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4,
    4. nabycie przez podatnika kwalifikowanego prawa własności intelektualnej.

    W odniesieniu do powyższego należy zauważyć, że zgodnie z art. 30ca ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty poniesione faktycznie przez podatnika, uwzględniane pod literą a we wzorze na wyliczenie wskaźnika, przez który przemnażany jest dochód z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej osiągnięty w roku podatkowym to koszty związane z prowadzoną bezpośrednio przez podatnika działalnością badawczo-rozwojową związaną z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej, a nie koszty działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 26e ustawy, zawężone do tzw. kosztów kwalifikowanych.

    Z art. 30ca ust. 5 ww. ustawy wynika, że do kosztów, o których mowa w art. 30ca ust. 4, nie zalicza się kosztów, które nie są bezpośrednio związane z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej, w szczególności odsetek, opłat finansowych oraz kosztów związanych z nieruchomościami.

    Zgodnie natomiast z akapitem 39 Raportu OECD BEPS Plan Działania nr 5, koszty kwalifikowane winny być uwzględniane we wskaźniku niezależnie od metody ich ujmowania w kosztach podatkowych, zgodnie z ogólnymi zasadami podatkowymi. Dlatego też koszty dla celów kalkulacji wskaźnika należy rozumieć szerzej (funkcjonalnie w kontekście ww. Raportu OECD), niż w odniesieniu do ustalania kosztów uzyskania przychodów na gruncie pozostałych przepisów ustawy o ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Podejście nexus koncentruje się na wykazaniu związku między:

    • wydatkami poniesionymi przez podatnika w związku wytworzeniem/ rozwojem/ulepszeniem kwalifikowanych IP w ramach prowadzonej przez podatnika działalności badawczo-rozwojowej,
    • kwalifikowanymi IP,
    • dochodami uzyskanymi z kwalifikowanych IP.

    Koncentrując się zatem na wykazaniu powyższego związku, dokonując oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego należy ocenić to, czy wydatki ponoszone przez podatnika, przy zachowaniu właściwej proporcji, mogą zostać uznane za koszty faktycznie poniesione na działalność badawczo-rozwojową związaną z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej (art. 30ca ust. 4 ustawy litera a wzoru określającego wysokość kwalifikowanego dochodu), abstrahując w tym przypadku od kwalifikacji tych kosztów do celów ustalania dochodu w świetle ustawy o podatku dochodowym.

    Podkreślenia wymaga, że ta szczególna metoda ujmowania kosztów we wskaźniku ma zastosowanie jedynie dla celu jakim jest kalkulacja tego wskaźnika i nie zmienia zasad traktowania kosztów dla innych celów, w tym do obliczania dochodu, który jest przemnażany przez ten wskaźnik.

    Jak wskazuje Wnioskodawca we wniosku, w ramach prowadzonej działalności badawczo -rozwojowej ponosi koszty związane bezpośrednio z tworzeniem oprogramowania oraz wydatki na zakup sprzętu komputerowego i akcesoriów, które są Mu niezbędne do wykonania Oprogramowania wytwarzania przedmiotów kwalifikowanych praw własności intelektualnej. Bezpośredni związek z działalnością badawczo-rozwojową ma również zakup specjalistycznej literatury.

    Wobec powyższego, za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, ponoszone przez Wnioskodawcę koszty związane bezpośrednio z tworzeniem oprogramowania komputerowego można uznać za koszty prowadzonej bezpośrednio przez Niego działalności badawczo-rozwojowej związanej z oprogramowaniem oraz wydatki na zakup komputera, monitora, klawiatury, myszki komputerowej, urządzeń służących do prowadzenia telekonferencji za pośrednictwem programów zainstalowanych na komputerze, niezbędnej specjalistycznej literatury, można uznać za koszty prowadzonej bezpośrednio przez Wnioskodawcę działalności badawczo-rozwojowej związanej z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej w rozumieniu art. 30ca ust. 4 u.p.d.o.f.

    Dodać należy, że ww. wydatki w zakresie w jakim przeznaczane były/będą na wytworzenie lub ulepszenie Oprogramowania, przy zachowaniu właściwej proporcji, należy uznać za koszty prowadzonej bezpośrednio przez Wnioskodawcę działalności badawczo-rozwojowej związanej z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej w rozumieniu art. 30ca ust. 4 ustawy o PIT. Proporcja powinna zostać ustalona jako stosunek przychodów ze zbycia ww. Oprogramowania do ogólnej kwoty przychodów z działalności gospodarczej uzyskanych przez Wnioskodawcę w roku podatkowym.

    Wątpliwości Wnioskodawcy budzi również kwestia kwalifikacji dochodu ze zbycia praw autorskich do oprogramowania oraz obowiązków podatnika w związku art. 30cb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Zauważyć należy, że przedsiębiorcy osiągający dochody generowane przez prawa własności intelektualnej od dnia 1 stycznia 2019 r. mogą korzystać z preferencyjnej stawki w podatku dochodowym. Na podstawie art. 1 pkt 25 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193), w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dodano art. 30ca i art. 30cb.

    Zgodnie z art. 30ca ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek od osiągniętego przez podatnika w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej kwalifikowanego dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej wynosi 5% podstawy opodatkowania.

    W myśl art. 30ca ust. 2 ww. ustawy, kwalifikowanymi prawami własności intelektualnej są:

    1. patent,
    2. prawo ochronne na wzór użytkowy,
    3. prawo z rejestracji wzoru przemysłowego,
    4. prawo z rejestracji topografii układu scalonego,
    5. dodatkowe prawo ochronne dla patentu na produkt leczniczy lub produkt ochrony roślin,
    6. prawo z rejestracji produktu leczniczego i produktu leczniczego weterynaryjnego dopuszczonych do obrotu,
    7. wyłączne prawo, o którym mowa w ustawie z dnia 26 czerwca 2003 r. o ochronie prawnej odmian roślin (Dz. U. z 2018 r., poz. 432),
    8. autorskie prawo do programu komputerowego

    - podlegające ochronie prawnej na podstawie przepisów odrębnych ustaw lub ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, oraz innych umów międzynarodowych, których stroną jest Unia Europejska, których przedmiot ochrony został wytworzony, rozwinięty lub ulepszony przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności badawczo-rozwojowej.

    Podstawę opodatkowania stanowi suma kwalifikowanych dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej osiągniętych w roku podatkowym (art. 30ca ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

    Zgodnie natomiast z art. 30ca ust. 7 ww. ustawy, dochodem (stratą) z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej jest obliczony zgodnie z art. 9 ust. 2 dochód (strata) z pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie, w jakim został osiągnięty:

    1. z opłat lub należności wynikających z umowy licencyjnej, która dotyczy kwalifikowanego prawa własności intelektualnej;
    2. ze sprzedaży kwalifikowanego prawa własności intelektualnej;
    3. z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej uwzględnionego w cenie sprzedaży produktu lub usługi;
    4. z odszkodowania za naruszenie praw wynikających z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej, jeżeli zostało uzyskane w postępowaniu spornym, w tym postępowaniu sądowym albo arbitrażu.

    Powyższe przepisy wprowadzają korzystne rozwiązania podatkowe dla przedsiębiorców, którzy uzyskują dochody z komercjalizacji wytworzonych lub rozwiniętych przez nich praw własności intelektualnej, tzw. Innovation Box.

    W tym zakresie wpisują się one w realizację Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Strategii na rzecz doskonałości naukowej, nowoczesnego szkolnictwa wyższego, partnerstwa z biznesem i społecznej odpowiedzialności nauki oraz Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w obszarze innowacyjności. Znowelizowane przepisy mają prowadzić do wzrostu zainteresowania pracami badawczo-rozwojowymi prowadzonymi w Polsce oraz stanowić swoiste zamknięcie łańcucha wartości związanego z procesem tworzenia i komercjalizacji innowacyjnych rozwiązań będących efektem prac badawczo-rozwojowych.

    Wskazać także należy, że powyższe regulacje polegają na preferencyjnym opodatkowaniu 5% stawką podatkową dochodów uzyskiwanych przez podatnika z praw własności intelektualnej, których podatnik jest właścicielem, współwłaścicielem, użytkownikiem lub posiada prawa do korzystania z nich na podstawie umowy licencyjnej i które są chronione na podstawie obowiązującego prawa krajowego lub międzynarodowego przez m.in. patent, dodatkowe prawo ochronne na wzór użytkowy czy prawo z rejestracji wzoru przemysłowego, zwane kwalifikowanymi prawami własności intelektualnej.

    Możliwość skorzystania z ulgi Innovation Box ma miejsce również w sytuacji, gdy podatnik dokona zakupu kwalifikowanych praw własności intelektualnej, o których mowa powyżej, pod warunkiem że następnie poniesie on koszty związane z rozwojem lub ulepszeniem nabytego prawa.

    Dochodem kwalifikującym się do ulgi Innovation Box jest dochód uzyskany z tytułu należności/opłat licencyjnych lub innych należności związanych z wykorzystywaniem kwalifikowanego prawa własności intelektualnej, dochód ze sprzedaży kwalifikowanego prawa własności intelektualnej, jak również, co istotne, dochód z tego aktywa uwzględniony w cenie sprzedaży lub usługi określany na zasadzie ceny rynkowej.

    Warunkiem koniecznym dla skorzystania z omawianej preferencji jest wymóg prowadzenia przez podatnika działalności badawczo-rozwojowej bezpośrednio związanej z wytworzeniem, komercjalizacją, rozwojem lub ulepszeniem kwalifikowanego prawa własności intelektualnej, co stanowi wyraz realizacji zasady nexus. Poziom dochodu kwalifikowanego do zastosowania preferencyjnej stawki opodatkowania będzie wyliczany przy zastosowania formuły (wzoru) wynikającej z raportu nr 5 BEPS. Przewidziano także możliwość zlecenia wykonania prac badawczo-rozwojowych innym podmiotom zarówno niepowiązanym, jak i powiązanym.

    Biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdzić należy, że kwalifikowane prawo własności intelektualnej to prawo własności spełniające łącznie trzy warunki:

    • zostało wytworzone, rozwinięte lub ulepszone przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności badawczo-rozwojowej;
    • należy do jednej z kategorii wymienionych w katalogu w art. 30ca ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
    • podlega ochronie prawnej na podstawie przepisów odrębnych ustaw lub ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczypospolita Polska, oraz innych umów międzynarodowych, których stroną jest Unia Europejska.

    Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że oprogramowanie definiowane jako ogół informacji w postaci zestawu instrukcji, zaimplementowanych interfejsów i zintegrowanych danych przeznaczonych dla komputera do realizacji wyznaczonych celów podlega ochronie jak utwór literacki z art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1231, z późn. zm.). Stąd oprogramowanie komputerowe może być uznane za kwalifikowane IP, w świetle art. 30ca ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli jego wytworzenie, rozszerzenie lub ulepszeniem jest wynikiem prac badawczo-rozwojowych.

    Zgodnie z art. 74 ust. 2 ww. ustawy, ochrona przyznana programowi komputerowemu obejmuje wszystkie formy jego wyrażenia.

    Na podstawie powyższych informacji należy stwierdzić, że autorskie prawo do oprogramowania komputerowego lub jego części wytwarzane/rozwinięte przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej jest kwalifikowanym prawem własności intelektualnej w rozumieniu art. 30ca ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Dochód ze zbycia tego prawa lub jego części stanowi kwalifikowany dochód w rozumieniu art. 30ca ust. 4 w związku z art. 30ca ust. 7 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Należy podkreślić także, że stosowanie ulgi IP Box (niższej stawki podatku do kwalifikowanych dochodów) jest prawem, a nie obowiązkiem podatnika. Jest to o tyle istotne, gdyż z korzystaniem z ulgi wiążą się, bądź co bądź, dodatkowe obowiązki po stronie podatników, w szczególności obowiązek prowadzenia ewidencji pozwalającej na monitorowanie i śledzenia efektów prac badawczo-rozwojowych.

    W myśl bowiem art. 30cb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy podlegający opodatkowaniu na podstawie art. 30ca są obowiązani:

    1. wyodrębnić każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej w prowadzonych księgach rachunkowych,
    2. prowadzić księgi rachunkowe w sposób zapewniający ustalenie przychodów, kosztów uzyskania przychodów i dochodu (straty), przypadających na każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej,
    3. wyodrębnić koszty, o których mowa w art. 30ca ust. 4, przypadające na każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej, w sposób zapewniający określenie kwalifikowanego dochodu,
    4. dokonywać zapisów w prowadzonych księgach rachunkowych w sposób zapewniający ustalenie łącznego dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej w przypadku gdy podatnik wykorzystuje więcej niż jedno kwalifikowane prawo własności intelektualnej, a w prowadzonych księgach rachunkowych nie jest możliwe spełnienie warunków, o których mowa w pkt 2 i 3,
    5. dokonywać zapisów w prowadzonych księgach rachunkowych w sposób zapewniający ustalenie dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej w odniesieniu do tego produktu lub tej usługi albo do tych produktów lub tych usług w przypadku gdy podatnik wykorzystuje jedno kwalifikowane prawo własności intelektualnej lub większą liczbę tych praw w produkcie lub usłudze albo w produktach lub usługach, a w prowadzonych księgach rachunkowych nie jest możliwe spełnienie warunków, o których mowa w pkt 2-4.

    Na podstawie art. 30cb ust. 2 ww. ustawy, podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów wykazują informacje, o których mowa w ust. 1, w odrębnej ewidencji.

    Stosownie do art. 30cb ust. 3 cytowanej ustawy, w przypadku gdy na podstawie ksiąg rachunkowych lub ewidencji, o której mowa w ust. 2, nie jest możliwe ustalenie dochodu (straty) z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, podatnik jest obowiązany do zapłaty podatku zgodnie z art. 27 lub art. 30c.

    W uzasadnieniu do projektu ustawy wprowadzającej preferencyjne opodatkowanie dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej (druk 2860) wskazano, że Podatnik, który będzie chciał skorzystać z projektowanej preferencji będzie zobowiązany prowadzić szczegółową ewidencję rachunkową w sposób umożliwiający obliczenie podstawy opodatkowania, w tym powiązanie ponoszonych kosztów prac badawczo-rozwojowych z osiąganymi dochodami z praw IP powstałymi w wyniku przeprowadzenia tych prac. Należy podkreślić, że stosowanie tej ulgi (niższej stawki podatku do kwalifikowanych dochodów) będzie prawem, a nie obowiązkiem podatnika. Jest to o tyle istotne, gdyż z korzystaniem z ulgi wiążą się, bądź co bądź, dodatkowe obowiązki po stronie podatników, w szczególności wspomniany wyżej obowiązek prowadzenia ewidencji pozwalającej na monitorowanie i śledzenie efektów prac B+R.

    W przypadku podatników nieprowadzących ksiąg rachunkowych wymóg zapewnienia wyodrębnionej dla projektu dotyczącego kwalifikowanego IP ewidencji może być spełniony przez sporządzanie kumulatywnego, comiesięcznego zestawienia dokumentów potwierdzających poniesione wydatki dotyczące projektu kwalifikowanego IP na koniec danego miesiąca. Zestawienie kumulatywne obejmuje wydatki od początku realizacji działalności badawczo-rozwojowej prowadzącej do wytworzenia kwalifikowanego IP do końca danego miesiąca kalendarzowego. Zestawienie to sporządzane jest przez narastające ujęcie wydatków dotyczących poszczególnych zadań. Należy je sporządzać na podstawie zestawienia dokumentów potwierdzających poniesione wydatki.

    Reasumując wskazać należy, że:

    • prawo autorskie do oprogramowania komputerowego lub jego części wytwarzanych samodzielnie przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez Niego indywidualnej działalności gospodarczej w Polsce jest kwalifikowanym prawem własności intelektualnej w rozumieniu art. 30ca ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
    • działalność gospodarcza Wnioskodawcy polegająca na tworzeniu oprogramowania komputerowego stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 30ca ust. 2 w zw. z art. 5a pkt 38-40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
    • ponoszone przez Wnioskodawcę koszty związane bezpośrednio z tworzeniem oprogramowania komputerowego można uznać za koszty prowadzonej bezpośrednio przez Niego działalności badawczo-rozwojowej, związanej z oprogramowaniem z art. 30ca ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
    • dochód ze zbycia prawa autorskiego do oprogramowania komputerowego jest kwalifikowanym dochodem z art. 30ca ust. 4 w zw. z art. 30ca ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
    • wydatki na zakup: komputera, monitora, klawiatury, myszki komputerowej, urządzeń służących do prowadzenia telekonferencji za pośrednictwem programów zainstalowanych na komputerze, niezbędnej specjalistycznej literatury, można uznać za koszty prowadzonej bezpośrednio przez Wnioskodawcę działalności badawczo-rozwojowej związanej z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej w rozumieniu art. 30ca ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
    • Wnioskodawca, który prowadzi obok podatkowej księgi przychodów i rozchodów dodatkową ewidencję, w której uwzględnia informacje o każdym kwalifikowanym prawie własności intelektualnej, przychodzie, koszcie uzyskania przychodów i dochodzie (stracie) przypadającym na każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej, kosztach, o których mowa w art. 30ca ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przypadających na każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej, w sposób zapewniający określenie kwalifikowanego dochodu, łącznym dochodzie z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, dochodzie z kwalifikowanych praw własności intelektualnej w odniesieniu do świadczonych przez siebie usług w zakresie tworzenia oprogramowania komputerowego, spełnia przesłanki z art. 30cb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej.

    Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

    Zgodnie z przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są wyłącznie na wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy. W związku z tym, zaznacza się, że niniejsza interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Wnioskodawcy, jako osoby występującej z wnioskiem, natomiast nie chroni pozostałych wspólników.

    Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy Ordynacja podatkowa.

    Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej