Temat interpretacji
Obowiązki płatnika.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku płatnika opodatkowania podatkiem dochodowym osoby przyjmujące nieodpłatnie zakupiony wyłącznie z bezzwrotnych środków zagranicznych sprzęt w postaci komputerów, laptopów bądź tabletów.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 marca 2022 r. (wpływ 22 marca 2022 r.).
Zakres wniosku jest następujący:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto na prawach powiatu to jednostka samorządu terytorialnego; dalej: Wnioskodawca.
… w terminie do 5 listopada bieżącego roku prowadziło nabór wniosków od jednostek samorządu terytorialnego na granty na zakup sprzętu komputerowego dla dzieci z rodzin byłych pracowników, w ramach konkursu grantowego „…”. Zakupiony z grantu sprzęt komputerowy finansowany będzie w 100% z środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu …. Celem tego programu jest wsparcie rodzin popegeerowskich z dziećmi w zakresie dostępu do sprzętu komputerowego oraz dostępu do Internetu, co ma przyczynić się do wyeliminowania ograniczeń w rozwoju cyfrowym w tym również realizację obowiązków szkolnych przez dzieci.
Program skierowany jest do uczniów szkół podstawowych i średnich spełniających łącznie wszystkie warunki:
1)uczeń zamieszkuje miejscowość, w której funkcjonowało niegdyś zlikwidowane państwowe przedsiębiorstwo gospodarki rolnej … lub występowało na terenie gminy mienie/nieruchomość …, w tym nieruchomości zamieszkiwane przez byłych pracowników …;
2)uczeń jest członkiem rodziny (krewnym w linii prostej, tj. rodzicie, dziadkowie, pradziadkowie/opiekun prawny) osoby, która pracowała niegdyś w zlikwidowanym państwowym przedsiębiorstwie gospodarki rolnej i zamieszkiwała w miejscowości lub gminie objętej …;
3)uczeń nie otrzymał na własność lub w drodze użyczenia, w ostatnim roku oraz roku poprzedzającym rok złożenia wniosku (tj. w roku 2020 i 2021), sprzętu komputerowego zakupionego ze środków publicznych lub środków organizacji pozarządowych lub zwrotu kosztów, lub dofinansowania zakupu tych rzeczy;
4)otrzymany w ramach konkursu i przekazany na własność sprzęt komputerowy zostanie przeznaczony do wyłącznego użytku ucznia na potrzeby nauki szkolnej (w tym nauki zdalnej).
W związku z powyższym Miasto … jako miejscowość, na terenie której funkcjonowały kiedyś gospodarstwa … złożyło w ramach Programu …, wniosek aplikacyjny dla projektu grantowego pn.: „…”.
Wniosek Miasta … nie został jeszcze wybrany do dofinansowania. Dofinansowanie w ramach grantów dla poszczególnych gmin zostanie określone jako iloczyn ilości dzieci z rodzin po … razy maksymalna stawka za jednostkę komputera określoną w dokumentacji konkursowej, tj. …zł za każdy komputer lub laptop lub … zł za tablet.
Z załączonego do regulaminu konkursu wzoru umowy o powierzenie grantu wynika, że będzie ona zawarta pomiędzy Skarbem Państwa, w imieniu którego działa … a grantobiorcą, którym będzie podmiot będący jednostką samorządu terytorialnego, wybrany w drodze otwartego naboru. Ponadto, jak to wynika ze wzoru umowy o powierzenie grantu, obowiązkiem grantobiorcy jest zakup sprzętu zgodnie z zatwierdzonym wnioskiem o dofinansowanie grantu i przekazanie zakupionego sprzętu na własność oraz usług oprogramowania nieodpłatnie na podstawie stosunku prawnego. Zatem, zakupiony przez Miasto … sprzęt IT wraz z oprogramowaniem zostanie nieodpłatnie przekazany osobom, które potwierdzą warunek zakwalifikowania się do wsparcia, tzn. będą członkami rodzin byłych pracowników … i przekażą otrzymany sprzęt dzieciom uczącym się w szkołach podstawowych i średnich. Miasto … nie będzie zatem właścicielem zakupionego sprzętu.
Projekt ma być zrealizowany w ciągu dziesięciu miesięcy od podpisania umowy o powierzenie grantu.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że Program … jest jednym z niewielu monotematycznych programów finansowanych z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych, który ma na celu jeszcze większe skupienie interwencji publicznej.
W ramach tego programu określono trzy główne priorytety finansowania:
-likwidacja różnic w dostępie do szybkiej sieci szerokopasmowej;
-poprawa jakości i dalsza cyfryzacja usług publicznych;
-doskonalenie umiejętności cyfrowych Polaków.
Za zarządzanie Programem … odpowiada Instytucja Zarządzająca, znajdująca się w strukturze Ministerstwa ….
Środki na realizację projektu przekazane będą Miastu … na podstawie umowy o powierzenie grantu. Umowa ta zawarta została pomiędzy Skarbem Państwa, w imieniu którego działa …, a Gminą …. W budżecie miasta dofinansowanie zaklasyfikowane będzie jak dotacja.
Pytanie
Czy Miasto … jako grantobiorca dofinansowania w ramach Programu … w związku realizacją projektu pn. "…", ma obowiązek jako płatnik do opodatkowania podatkiem dochodowym osoby przyjmujące nieodpłatnie zakupiony wyłącznie z bezzwrotnych środków zagranicznych sprzęt w postaci komputerów, laptopów bądź tabletów?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w oparciu o treść art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na to, że środki finansowe otrzymane będą przez uczestnika projektu w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych będzie miało miejsce zwolnienie przedmiotowe od podatku dochodowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że:
-… do 5 listopada 2021 roku prowadziło nabór wniosków od jednostek samorządu terytorialnego na granty na zakup sprzętu komputerowego dla dzieci z rodzin byłych pracowników, w ramach konkursu grantowego „…”;
-zakupiony z grantu sprzęt komputerowy finansowany będzie w 100% z środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu …;
-celem programu jest wsparcie rodzin … z dziećmi w zakresie dostępu do sprzętu komputerowego oraz dostępu do Internetu, co ma przyczynić się do wyeliminowania ograniczeń w rozwoju cyfrowym w tym również realizację obowiązków szkolnych przez dzieci;
-obowiązkiem grantobiorcy jest zakup sprzętu zgodnie z zatwierdzonym wnioskiem o dofinansowanie grantu i przekazanie zakupionego sprzętu na własność oraz usług oprogramowania nieodpłatnie na podstawie stosunku prawnego;
-zakupiony przez Miasto … sprzęt IT wraz z oprogramowaniem zostanie nieodpłatnie przekazany osobom, które potwierdzą warunek zakwalifikowania się do wsparcia, tzn. będą członkami rodzin byłych pracowników … i przekażą otrzymany sprzęt dzieciom uczącym się w szkołach podstawowych i średnich.
Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii czy jako grantobiorca dofinansowania w ramach Programu … w związku realizacją projektu pn. „…”, ma obowiązek jako płatnik do opodatkowania podatkiem dochodowym osoby przyjmujące nieodpłatnie zakupiony wyłącznie z bezzwrotnych środków zagranicznych sprzęt w postaci komputerów, laptopów bądź tabletów.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Stosownie natomiast do treści art. 11 ust. 2a cyt. ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4)w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Dla celów podatkowych przyjmuje się – co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie – że pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
Natomiast na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 cytowanej ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.
Z analizy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnienie to ma zastosowanie w przypadku otrzymania przez podatnika:
-nieodpłatnego świadczenia, świadczenia częściowo odpłatnego lub świadczenia rzeczowego (w naturze),
-świadczenie to jest finansowane lub współfinansowane ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,
-świadczenie zostało przekazane w ramach rządowych programów.
Wszystkie te trzy warunki muszą być spełnione łącznie. Opisany we wniosku projekt spełnia te wymogi.
Krajowe i regionalne programy operacyjne, o których mowa w ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2018 r. poz. 1431 ze zm.) stanowiące wraz z Umową Partnerstwa (opracowywaną, zatwierdzaną oraz negocjowaną z Komisją Europejską na szczeblu rządowym) spójny system dokumentów strategicznych i programowych na perspektywę finansową 2014-2020, pośrednio mieszczą się w pojęciu „program rządowy” użytym w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Programy operacyjne, zgodnie z art. 14i ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, muszą realizować cele zgodne z Umową Partnerstwa z uwzględnieniem uwarunkowań krajowych lub regionalnych.
Program …jest jednym z 6 krajowych programów operacyjnych zarządzanych przez Ministerstwo … w ramach perspektywy na lata 2014-2020 (www......pl.)
W ramach V osi tego programu „…jest realizowany projekt: …”.
Z informacji przedstawionych na rządowej stronie internetowej www......pl wynika, że:
-dofinansowanie będzie można otrzymać na:
1)sprzęt komputerowy z urządzeniami peryferyjnymi i akcesoriami oraz niezbędnym oprogramowaniem, umożliwiających pracę zdalną, w tym niezbędne akcesoria i oprogramowanie dla osób z niepełnosprawnościami;
2)ubezpieczenie zakupionego sprzętu komputerowego;
3)usługę zapewniającą dostęp do Internetu na sprzęcie komputerowym zakupionym w ramach projektu, w przypadku gdy opiekun prawny w oświadczeniu wskaże na brak możliwości zapewnienia usługi dostępu do Internetu;
– projekt „…” ma zapewnione finansowanie do kwoty … zł ze środków unijnych.
Jeżeli ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia z podatku dane świadczenie, to znaczy, że jego otrzymanie stanowi w pierwszej kolejności przychód na gruncie tej ustawy.
W związku z tym należy uznać, że otrzymanie sprzętu w postaci komputerów, laptopów bądź tabletów rodzi przychód po stronie osoby, która go otrzymuje. Natomiast przychód ten jest wolny od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz przytoczone przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w przedstawionej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 cytowanej ustawy.
W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek płatnika poboru podatku dochodowego od osób przyjmujących nieodpłatnie zakupiony z bezzwrotnych środków zagranicznych sprzęt w postaci komputerów, laptopów bądź tabletów.
W związku z powyższym nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w oparciu o treść art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na to, że środki finansowe otrzymane będą przez uczestnika projektu w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych będzie miało miejsce zwolnienie przedmiotowe od podatku dochodowego.
Powyższy przepis dotyczy bowiem zwolnienia otrzymanych przez uczestnika programu środków finansowych podczas gdy według opisanego zdarzenia przyszłego odbiorcy sprzętu i oprogramowania otrzymają świadczenia w naturze, a nie środki finansowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwo i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, z późn. zm.).