W zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej. - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.382.2022.3.MJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.382.2022.3.MJ

Temat interpretacji

W zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 marca 2022 r. wpłynął do tutejszego organu Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 czerwca 2022 r. (data wpływu 7 czerwca 2022 r.) oraz pismem z 27 czerwca 2022 r. (data wpływu 4 lipca 2022 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Nie mieszka Pani wspólnie ze swoimi dziećmi i ich ojcem, od 5 września 2020 roku. W międzyczasie został orzeczony rozwód z ojcem dzieci bez orzekania o winie, zostały zasądzone alimenty na rzecz dzieci, które płaci Pani regularnie. Sytuacja rodzinna i rozwód nie ma żadnego wpływu na Pani kontakty z dziećmi, cały czas macie ze sobą kontakt osobisty i telefoniczny, dzieci regularnie Panią odwiedzają, oprócz tego kupuje Pani w miarę swoich możliwości finansowych różne drobne rzeczy dla dzieci. Nie zostały Pani odebrane ani ograniczone prawa rodzicielskie. Uczestniczy Pani we wszystkich urodzinach, świętach itd. z Pani dziećmi.

Córka O. przychodzi do Pani czasami na noc, kiedy tylko dzieci chcą to Panią odwiedzają, przychodzą do Pani na obiady i inne przekąski. Reasumując, cały czas uczestniczy Pani w wychowywaniu swoich dzieci i sprawuje władzę rodzicielską, łoży na ich utrzymanie i współdecyduje w ważnych sprawach ich życia.

Nadmienia Pani, iż posiada dowody na to, iż łoży na utrzymanie dzieci i cały czas wykonuje władzę rodzicielską nad swoimi dziećmi.

Za rok 2020 złożyła Pani zeznanie podatkowe PIT 37 i skorzystała z ulgi prorodzinnej w połowie tak jak mówią przepisy. Za rok 2021 również złożyła Pani zeznanie PIT 37 i również skorzystała z ulgi prorodzinnej w połowie o czym powiadomiła Pani byłego męża. Niestety on odpisał Pani, że musi Pani oddać te pieniądze, które dostała Pani z Urzędu Skarbowego, gdyż w 2021 roku zmieniły się przepisy i nie może Pani już skorzystać z tej ulgi, gdyż może skorzystać z niej tylko rodzic, z którym dzieci mieszkają. W tej sytuacji zadzwoniła Pani do Urzędu Skarbowego w Ś., gdzie poinformowano Panią, że w 2021 roku w rozliczeniach za 2020 rok, za dużo osób skorzystało z ulgi na dzieci, Panie miały bardzo dużo postępowań i dlatego za 2021 rok nie może Pani już skorzystać z ulgi na dzieci tylko może skorzystać ojciec, ponieważ z nim mieszkają dzieci.

Postanowiła Pani zadzwonić do Izby Skarbowej w W. i tam została Pani poinformowana, że skoro czynnie uczestniczy Pani w życiu dzieci, współdecyduje i jest faktycznie tak jak wspomniała Pani na początku tego pisma, to jest Pani uprawniona do skorzystania z ulgi na dzieci w połowie.

Uzupełnienie stanu faktycznego

1.Oczekuje Pani interpretacji indywidualnej za rok podatkowy 2021.

2.Rozwód został orzeczony 12 sierpnia 2021 roku.

3.Pani stan cywilny od momentu rozwodu nie uległ zmianie. Cały czas jest Pani osobą rozwiedzioną i tak też było w 2021 roku, nie wychowuje Pani samotnie dzieci.

4.W roku 2021 nie posiadała Pani statusu osoby samotnie wychowującej dzieci.

5.W roku 2021 córka O. miała 12 lat, natomiast syn H. osiągnął pełnoletność we wrześniu 2021 roku.

6.Cały czas przed i po osiągnięciu pełnoletności syna H. płaciła i płaci Pani dla niego alimenty. Cały czas czynnie uczestniczy Pani w wychowaniu obojga dzieci.

7.Dzieci w 2021 roku nie osiągały własnych dochodów.

8.Dzieci nie mieszkały z Panią w 2021 roku, natomiast ma Pani stały kontakt z dziećmi, córka O. przychodzi do Pani co drugi weekend na noc, oprócz tego codziennie macie kontakt telefoniczny. Jeśli chodzi o syna H., to jest u Pani niemalże codziennie, w zależności od tego jak przypada Pani służba w pracy.

9.W roku 2021 córka O. uczyła się w szkole podstawowej, natomiast syn H. uczęszczał do technikum logistycznego.

10.Od momentu zapadnięcia wyroku rozwodowego posiada Pani pełną władzę rodzicielską i tak też było w 2021 roku.

11.Sąd nie ustalił terminów spotkań, z tego względu, że pracuje Pani w ochronie i nie zna Pani swojego grafiku służb z wyprzedzeniem rocznym itp., co miesiąc otrzymuje Pani nowy grafik służb i wówczas ustala Pani z dziećmi w jakie weekendy córka będzie u Pani nocowała, gdzie i kiedy się spotykacie, co wspólnie będziecie robić itd.

12.Niestety nie zostało zawarte porozumienie pomiędzy Panią i ojcem dzieci w sprawie wysokości ulgi prorodzinnej.

13.Cały rok podatkowy 2021 osiągała Pani dochody tylko i wyłącznie ze stosunku pracy.

14.Pani dochód za rok 2021 to 59608,67 zł.

15.Dzieci mieszkają, od czasu Pani wyprowadzki, z ojcem. Nie ma Pani ograniczonej władzy rodzicielskiej i cały czas uczestniczy w życiu swoich dzieci. Córka O. co najmniej dwa weekendy spędza w Pani mieszkaniu, a także przychodzi do Pani w różne dni tygodnia, wówczas rozmawiacie na wszystkie tematy związane z wychowaniem i nauką córki, zabiera Pani córkę do kina, na wycieczki, na basen, chodzicie na lody, spędzacie wspólny czas w taki sposób, aby być razem i mieć czas na wspólne pasje i aby Pani mogła być na bieżąco w sprawach, które dotyczą Pani córki. Chodzicie wspólnie na zakupy wówczas kupuje Pani niezbędne rzeczy dla córki – są to np. bielizna, odzież, kosmetyki. Oczywiście posiada Pani paragony potwierdzające te zakupy. Syn H. przychodzi do Pani niemalże codziennie, w zależności od Pani służb w pracy. Syn zwierza się Pani ze swoich spraw bieżących, a także sercowych. Uczestniczyła Pani w zorganizowaniu 18-tych urodzin syna w restauracji. W każdej sytuacji dzieci mogą na Panią liczyć. Jeśli była by taka ich wola również mogą zamieszkać z Panią. Oprócz płacenia alimentów na rzecz dzieci, bardzo często daje im Pani dodatkowo kieszonkowe, nie są to jakieś wielkie kwoty bo rzędu 10 czy 20 złotych tygodniowo lub częściej, niestety nie stać Pani na większe wydatki. Bardzo kocha Pani swoje dzieci i jest Pani pewna, że One Panią również kochają. Staracie się spędzać ze sobą jak najwięcej czasu. Ojciec dzieci w zasadzie to tylko jest w domu, gdyż dzieci opowiadają, że same sprzątają, przygotowują sobie posiłki, a Ojciec robi tylko zakupy, żeby dzieci nie wydały za dużo.

16.Dzieci nigdy nie były umieszczone w żadnych instytucjach opiekuńczych.

17.W żadnym okresie i także w 2021 nie miały zastosowania przepisy art.30c.

18.W roku 2021 Pani dzieci nie otrzymywały zasiłku/dodatku pielęgnacyjnego ani renty socjalnej.

19.Nie jest Pani matką ani opiekunem prawnym żadnych innych dzieci oprócz swoich własnych.

20.Pani aktualne nazwisko to: M. W.

21.Dzieci nie mieszkały z Panią w 2021 roku, natomiast macie stały kontakt z dziećmi, córka O. przychodzi do Pani co drugi weekend na noc, oprócz tego codziennie mamy kontakt telefoniczny. Jeśli chodzi o syna H. to jest u mnie niemalże codziennie, w zależności od tego jak przypada mi służba w pracy.

22.Pani ilość kontaktów osobistych z dziećmi jest uzależniona od Pani pracy, gdyż pracuje Pani w ochronie, w systemie trzy zmianowym. W 2021 roku kupowała Pani Córce niezbędne przybory szkolne, a także okładki do zeszytów itp., gdyż Ojciec powiedział Córce, że ma iść do matki to Jej kupi.

23.W roku podatkowym 2021 nie miały zastosowania do Pani i Pani dzieci, przepisy: ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub w ustawie z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Pytanie

Czy za 2021 rok przysługiwało Pani prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej na dzieci?

Pani stanowisko w sprawie

Należy się Pani ulga prorodzinna, gdyż nie tylko płaci alimenty na rzecz swoich dzieci, ale także cały czas uczestniczy Pani w życiu dzieci, spędza z nimi czas, pomaga w różnych sprawach życiowych, doradza i ogólnie wypełnia obowiązki jakie należą do obowiązków matki.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Prawo do ulgi prorodzinnej na dziecko w 2021 r.

Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1)wykonywał władzę rodzicielską;

2)pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3)sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Na mocy art. 27f ust. 2 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

1)jednego małoletniego dziecka - kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:

a.pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł;

b.niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 27ea, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;

2)dwojga małoletnich dzieci - kwota 92,67 zł na każde dziecko;

3)trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota:

a)92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,

b)166,67 zł na trzecie dziecko,

c)225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

Jak wynika z art. 27f ust. 2a ww. ustawy:

Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a.

Na podstawie art. 27f ust. 2b powołanej ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.

Stosownie do treści art. 27f ust. 2c ww. ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1)na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;

2)wstąpiło w związek małżeński.

Ponadto, jak wynika z art. 27f ust. 3 ww. ustawy:

W przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.

Z kolei art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r., stanowi, że:

Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.

Na mocy art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r., nadanym ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.) i mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2021 r.:

Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim - kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.

Stosownie do art. 26 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.)

§ 1. Miejscem zamieszkania dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską jest miejsce zamieszkania rodziców albo tego z rodziców, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej.

§ 2. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje na równi obojgu rodzicom mającym osobne miejsce zamieszkania, miejsce zamieszkania dziecka jest u tego z rodziców, u którego dziecko stale przebywa. Jeżeli dziecko nie przebywa stale u żadnego z rodziców, jego miejsce zamieszkania określa sąd opiekuńczy.

Na podstawie art. 27f ust. 5 ww. ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1)odpis aktu urodzenia dziecka;

2)zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3)odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4)zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Stosownie do przepisu art. 27f ust. 6 cyt. ustawy:

Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 27ea ust. 1 pkt 2 lit. b i c, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Zgodnie z art. 27f ust. 7 ww. ustawy:

Przepisy art. 6 ust. 8 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 8 ww. ustawy w brzmieniu do 31 grudnia 2021 r.:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Stosownie do art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu przepisu zmienionym przez art. 1 pkt 2 lit. d) ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków:

1)stosuje przepisy:

a)art. 30c lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

- w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Zgodnie z art. 70 ust. 2 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw:

W przypadku opodatkowania dochodów uzyskanych w 2021 r., o którym mowa w art. 6 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2021 r., przepis art. 6 ust. 8 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się odpowiednio do osoby samotnie wychowującej dzieci i jej dziecka.

Zgodnie z art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.):

Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.

Zgodnie zatem z ogólną zasadą wynikającą z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnikom, jeżeli wykonują władzę rodzicielską, przysługuje ulga na dzieci małoletnie.

Zgodnie z art. 92 ww. ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2020 r., poz. 1359):

Dziecko pozostaje aż do pełnoletności pod władzą rodzicielską.

W myśl art. 93 § 1 ww. ustawy:

Władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom.

Stosownie do art. 95 § 1 tejże ustawy:

Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka, z poszanowaniem jego godności i praw.

Natomiast stosownie do art. 97 § 1 tejże ustawy:

Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania. W rozumieniu przepisów prawa rodzinnego władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowywania dziecka, z poszanowaniem jego godności i praw (art. 95 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego).

Podkreślenia przy tym wymaga, że separacja bądź rozwód rodziców nie są równoznaczne z utratą przez rodzica prawa do wykonywania władzy rodzicielskiej. Sąd rodzinny, ogłaszając separację bądź rozwiązując związek małżeński określa także prawa rodzicielskie. Jeżeli zatem nie pozbawia tego prawa jednego z rodziców, to uznaje, że rodzice są zdolni do porozumienia w sprawach dotyczących dziecka. Jednakże, jeżeli dobro dziecka za tym przemawia Sąd może powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do dziecka.

Przy czym należy podkreślić, że w stosunku do małoletniego dziecka wykonywanie władzy rodzicielskiej to nie to samo co jej posiadanie. Nie można utożsamiać pojęcia „wykonywanie władzy rodzicielskiej” z pojęciem „przysługiwanie władzy rodzicielskiej”.

W pierwszej kolejności – przystępując do oceny możliwości zastosowania ulgi prorodzinnej – wskazać należy, że wysokość odliczenia kwoty z tytułu ulgi na dzieci, o której mowa w art. 27f ustawy, została określona na dziecko, przy czym rodzicom dziecka ustawodawca przyznał jeden wspólny limit. W konsekwencji, jeżeli w stosunku do danego dziecka obojgu rodzicom przysługuje władza rodzicielska, to w określonych przypadkach każdy z rodziców ma prawo do odliczenia, w granicach przysługującej kwoty ulgi. Powyższe oznacza, że suma miesięcznych odliczeń dokonanych przez oboje rodziców względem tego samego dziecka nie może przekroczyć kwoty obliczonej zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy.

Co istotne, kwotę tę rodzice dziecka mogą odliczyć od podatku:

a)w dowolnej proporcji przez nich ustalonej,

b)w równych częściach w przypadku braku porozumienia między rodzicami, którzy:

  • zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub
  • gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim.

Natomiast w przypadkach innych niż wyżej wymienione odliczenie w wysokości 100% stosuje ten z rodziców, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.

Z przedstawionego we wniosku opis stanu faktycznego wynika, że: 

  • oczekuje Pani interpretacji indywidualnej za rok podatkowy 2021,
  • rozwód został orzeczony 12 sierpnia 2021 roku,
  • Pani stan cywilny od momentu rozwodu nie uległ zmianie. Cały czas jest Pani osobą rozwiedzioną i tak też było w 2021 roku, nie wychowuje Pani samotnie dzieci,
  • w roku 2021 córka O. miała 12 lat, natomiast syn H. osiągnął pełnoletność we wrześniu 2021 roku,
  • cały czas przed i po osiągnięciu pełnoletności syna H. płaciła i płaci Pni dla niego alimenty,
  • cały czas czynnie uczestniczy Pani w wychowaniu obojga dzieci,
  • dzieci w 2021 roku nie osiągały własnych dochodów,
  • dzieci nie mieszkały z Panią w 2021 roku, natomiast ma Pani stały kontakt z dziećmi, córka O. przychodzi do Pani co drugi weekend na noc, oprócz tego codziennie macie kontakt telefoniczny. Jeśli chodzi o syna H. , to jest u Pani niemalże codziennie, w zależności od tego jak przypada Pani służba w pracy,
  • w roku 2021 córka O. uczyła się w szkole podstawowej, natomiast syn H. uczęszczał do technikum logistycznego,
  • od momentu zapadnięcia wyroku rozwodowego posiada Pani pełną władzę rodzicielską i tak też było w 2021 roku,
  • Sąd nie ustalił terminów spotkań, z tego względu, że pracuje Pani w ochronie i nie zna Pani swojego grafiku służb z wyprzedzeniem rocznym itp., co miesiąc otrzymuje Pani nowy grafik służb i wówczas ustala Pani z dziećmi w jakie weekendy córka będzie u Pani nocowała, gdzie i kiedy się spotykacie, co wspólnie będziecie robić itd.
  • nie zostało zawarte porozumienie pomiędzy Panią i ojcem dzieci w sprawie wysokości ulgi prorodzinnej,
  • cały rok podatkowy 2021 osiągała Pani dochody tylko i wyłącznie ze stosunku pracy.
  • Pani dochód za rok 2021 to 59608,67 zł.
  • dzieci mieszkają, od czasu Pani wyprowadzki, z ojcem. Nie ma Pani ograniczonej władzy rodzicielskiej i cały czas uczestniczy w życiu swoich dzieci. Córka O. co najmniej dwa weekendy spędza w Pani mieszkaniu, a także przychodzi do Pani w różne dni tygodnia, wówczas rozmawiacie na wszystkie tematy związane z wychowaniem i nauką córki, zabiera Pani córkę do kina, na wycieczki, na basen, chodzicie na lody, spędzacie wspólny czas w taki sposób, aby być razem i mieć czas na wspólne pasje i aby Pani mogła być na bieżąco w sprawach, które dotyczą Pani córki. Chodzicie wspólnie na zakupy wówczas kupuje Pani niezbędne rzeczy dla córki – są to np. bielizna, odzież, kosmetyki. Oczywiście posiada Pani paragony potwierdzające te zakupy. Syn H. przychodzi do Pani niemalże codziennie, w zależności od Pani służb w pracy. Syn zwierza się Pani ze swoich spraw bieżących, a także sercowych. Uczestniczyła Pani w zorganizowaniu 18-tych urodzin syna w restauracji. W każdej sytuacji dzieci mogą na Panią liczyć. Jeśli była by taka ich wola również mogą zamieszkać z Panią. Oprócz płacenia alimentów na rzecz dzieci, bardzo często daje im Pani dodatkowo kieszonkowe, nie są to jakieś wielkie kwoty bo rzędu 10 czy 20 złotych tygodniowo lub częściej, niestety nie stać Pani na większe wydatki. Bardzo kocha Pani swoje dzieci i jest Pani pewna, że One Panią również kochają. Staracie się spędzać ze sobą jak najwięcej czasu. Ojciec dzieci w zasadzie to tylko jest w domu, gdyż dzieci opowiadają, że same sprzątają, przygotowują sobie posiłki, a Ojciec robi tylko zakupy, żeby dzieci nie wydały za dużo,
  • dzieci nigdy nie były umieszczone w żadnych instytucjach opiekuńczych,
  • w roku 2021 Pani dzieci nie otrzymywały zasiłku/dodatku pielęgnacyjnego ani renty socjalnej,
  • nie jest Pani matką ani opiekunem prawnym żadnych innych dzieci oprócz swoich własnych,
  • dzieci nie mieszkały z Panią w 2021 roku, natomiast macie stały kontakt z dziećmi, córka O. przychodzi do Pani co drugi weekend na noc, oprócz tego codziennie mamy kontakt telefoniczny. Jeśli chodzi o syna H. to jest u Pani niemalże codziennie, w zależności od tego jak przypada mi służba w pracy,
  • w 2021 roku kupowała Pani Córce niezbędne przybory szkolne, a także okładki do zeszytów itp., gdyż Ojciec powiedział Córce, że ma iść do matki to Jej kupi,
  • w roku podatkowym 2021 nie miały zastosowania do Pani i Pani dzieci, przepisy: ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub w ustawie z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

W świetle zacytowanych wyżej przepisów – na tle przedstawionego stanu faktycznego – uznać należy, że w stosunku do małoletnich dzieci Pani również w 2021 roku sprawowała faktycznie władzę rodzicielską, tzn. cały czas uczestniczyła Pani w życiu swoich dzieci, w każdej sytuacji dzieci mogły na Panią liczyć, to Pani także przysługuje prawo do dokonania odliczeń w ramach ulgi prorodzinnej. W związku z brakiem porozumienia z ojcem dzieci co do wysokości ulgi prorodzinnej do odliczenia w zeznaniu, przysługuje Pani prawo do dokonania odliczeń w wysokości 50 % kwoty ulgi ustalonej zgodnie z art. 27f ust. 2 w zw. z art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do dzieci: córki za cały 2021 r., natomiast w odniesieniu do syna prawo do ulgi w wymiarze, o którym mowa wyżej przysługuje Pani za 9 miesięcy, tj. za miesiące od stycznia do ukończenia 18 roku życia włącznie z tym miesiącem, w którym dziecko kończy 18 lat i przestaje być małoletnim (w tym momencie ustaje władza rodzicielska).

Należy przy tym zaznaczyć, że decyzję o sposobie podziału przysługującej kwoty ustawodawca pozostawił rodzicom dziecka, zaznaczając jedynie, że kwota ulgi na dziecko dotyczy łącznie obojga rodziców. Natomiast, jeżeli rodzice takich proporcji nie ustalili, bądź nie są w stanie dojść do porozumienia w tej kwestii, to należy przyjąć, że ulga przysługuje każdemu z nich w częściach równych. Istotne jest, aby nie dochodziło do przekroczenia kwoty ulgi.

Zauważyć również należy, że zgodnie z zacytowanymi przepisami ulga prorodzinna, przy spełnieniu określonych wymogów, przysługuje również podatnikowi utrzymującemu pełnoletnie dziecko/dzieci, w związku z wykonywaniem ciążącego na nim obowiązku alimentacyjnego.

Natomiast obowiązek alimentacyjny względem dzieci pełnoletnich, o których mowa w art. 27 ust. 6 i art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynika wprost z przepisów ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy - art. 128 i następne.

Zgodnie z definicją zawartą w Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym, obowiązek alimentacyjny to obowiązek dostarczania środków utrzymania, a w miarę potrzeby także środków wychowania. Istotą tak określonego obowiązku jest to, że jedna strona ma prawo żądać dostarczenia tak wskazanych środków, a druga osoba ma obowiązek je dostarczyć.

Z ww. ustawy wynika, że rodzice obowiązani są do świadczeń alimentacyjnych względem dziecka, które nie jest jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie, chyba, że dochody z majątku dziecka wystarczają na pokrycie kosztów jego utrzymania i wychowania.

Zakres obowiązku alimentacyjnego rodziców wobec dzieci zależy od usprawiedliwionych potrzeb uprawnionego oraz od zarobkowych i majątkowych możliwości zobowiązanego.

Dostarczanie środków utrzymania to zaspokajanie normalnych, bieżących potrzeb uprawnionego w postaci: pożywienia, ubrania, mieszkania, opału, niezbędnych przedmiotów umożliwiających przebywanie w środowisku i w rodzinie, leków, itp. Dostarczanie środków wychowania obejmuje natomiast powinność starań o zdrowie uprawnionego, o jego rozwój fizyczny i umysłowy, stworzenie możliwości zdobycia wykształcenia, zapewnienie dostępu do dóbr kultury, itp.

Z informacji wskazanych we wniosku wynika, że w 2021 roku płaciła Pani alimenty również na syna, który we wrześniu 2021 roku uzyskał pełnoletność. Zatem prawo do ulgi będzie przysługiwało obojgu rodzicom na syna od października 2021 r. (od miesiąca następnego po miesiącu uzyskania przez syna pełnoletności), z uwagi na pełnienie obowiązku alimentacyjnego przez obojga rodziców.

Odliczenia należy dokonać w proporcji ustalonej z ojcem dziecka, z tym, że łączna kwota odliczenia, dokonana przez oboje rodziców nie może przekroczyć kwoty odliczenia przysługującego względem jednego dziecka.

Jak wynika z treści wniosku, nie zawierała Pani porozumienia z ojcem syna. Zatem w 2021 roku za okres od października do 31 grudnia zgodnie z art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przysługuje Pani odliczenie w wysokości 50% kwoty ulgi na dziecko pełnoletnie.

Zatem, za 2021 rok przysługuje Pani prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej na dzieci.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).