możliwość uznania planowanej hodowli ślimaków jadalnych za działalność rolniczą niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.605.2019.1.MAP

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.01.2020, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.605.2019.1.MAP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

możliwość uznania planowanej hodowli ślimaków jadalnych za działalność rolniczą niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 17 listopada 2019 r. - identyfikator poświadczenia przedłożenia ePUAP-) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie uznania planowanej hodowli ślimaków jadalnych za działalność rolniczą niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2019 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, który zamierza prowadzić działalność w zakresie hodowli ślimaka jadalnego. Klasyfikacja statystyczna przyszłych świadczonych usług hodowli ślimaka jadalnego według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług to 01.49.23.0 - ślimaki, świeże, schłodzone, zamrożone, suszone, solone, w solance, z wyłączeniem ślimaków morskich. Powyższe usługi sklasyfikowano pod symbolem PKD 01.49.Z - chów i hodowla pozostałych zwierząt. Wnioskodawca nie posiada gospodarstwa rolnego (ziemi rolnej o powierzchni minimum 1 ha). W chwili obecnej nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, ani podatnikiem VAT zwolnionym. Na początku marca 2020 r. Wnioskodawca planuje rozpocząć jednoosobową działalność, która polegać będzie na hodowli i sprzedaży ślimaka afrykańskiego (jadalnego). Hodowlę planuje prowadzić na własnej działce o powierzchni 4 080 m2, pod nieogrzewanymi tunelami foliowymi o powierzchni całkowitej 1 000 m2. Ślimaki do celów hodowlanych zostaną zakupione z gospodarstwa rolnego prowadzącego tego typu hodowlę. Będą to tzw. ślimaki mateczniki, czyli takie, które będą składały jaja. Cykl produkcyjny ślimaków jadalnych od momentu rozmnożenia do momentu ewentualnej sprzedaży będzie trwać około 9 miesięcy (marzec-kwiecień - etap rozmnażania, maj-wrzesień - odchów i tucz właściwy, wrzesień-październik - zbiór i sprzedaż wyhodowanych ślimaków). Po zbiorach ślimaki zostaną zahibernowane, a następnie Wnioskodawca planuje część ślimaków pozostawić w hodowli (na kolejny sezon). Natomiast pozostałą część zamierza sprzedać innym hodowcom lub firmom, np. zajmującym się przetwórstwem lub skupem w kraju lub za granicą. Ślimaki pozostawione w hodowli na kolejny sezon w okresie od listopada do lutego następnego roku będą pozostawać w stanie hibernacji. Zakupione ślimaki będą dokarmiane, pielęgnowane itp. Osiągnięcie przez ślimaki rozmiarów umożliwiających ich ewentualną sprzedaż jest ściśle związane z warunkami klimatycznymi oraz innymi czynnikami (np. szkodnikami). Przychody z hodowli będą osiągane raz w roku, pod warunkiem powodzenia hodowli. Jeżeli warunki nie będą korzystne, to ślimaki będą tuczone w nowym sezonie, zatem nie przyniesie to dochodów w bieżącym cyklu hodowli. W przypadku powodzenia hodowli przewidywany przychód ze sprzedaży, maksymalnej możliwej do wyhodowania ilości ślimaków, prawdopodobnie nie przekroczy kwoty 350 000 zł w pierwszym roku funkcjonowania hodowli.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy działalność w zakresie hodowli i sprzedaży ślimaka afrykańskiego (jadalnego) pod nieogrzewanymi tunelami foliowymi jest zaliczana do działalności rolniczej, wyłączonej z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, hodowla ślimaka jadalnego pod nieogrzewanymi tunelami foliowymi jest działalnością rolniczą wyłączoną z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Definicję działalności rolniczej dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych zawiera art. 2 ust. 2 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem, działalnością rolniczą jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  • miesiąc w przypadku roślin,
  • 16 dni w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  • 6 tygodni w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  • 2 miesiące w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Przychodami z działalności rolniczej są więc tylko te przychody, które pochodzą z działalności rolniczej w rozumieniu zdefiniowanym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 2 ust. 3 ww. ustawy, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin in vitro, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Ponadto, w myśl art. 2 ust. 3a tej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym Załącznikiem nr 2, a obecnie określonych mocą rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 11 grudnia 2019 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2019 r., poz. 2420).

Informacje zawarte w wyżej wymienionym Załączniku mają znaczenie w zakresie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w treści Załącznika, to należy uznać, że ta uprawa, hodowla, czy też chów jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej.

Natomiast uprawa określonych roślin oraz hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, gdy ich rozmiary przekraczają wielkości określone w ww. Załączniku.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność w zakresie hodowli ślimaka afrykańskiego (jadalnego). Klasyfikacja statystyczna przyszłych świadczonych usług hodowli ślimaka jadalnego według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług to 01.49.23.0 - ślimaki, świeże, schłodzone, zamrożone, suszone, solone, w solance, z wyłączeniem ślimaków morskich. Powyższe usługi sklasyfikowano pod symbolem PKD 01.49.Z - chów i hodowla pozostałych zwierząt. Wnioskodawca nie posiada gospodarstwa rolnego. Ślimaki do celów hodowlanych zostaną zakupione z gospodarstwa rolnego prowadzącego tego typu hodowlę. Cykl produkcyjny ślimaków jadalnych od momentu rozmnożenia do momentu ewentualnej sprzedaży będzie trwać około 9 miesięcy (marzec-kwiecień - etap rozmnażania, maj-wrzesień - odchów i tucz właściwy, wrzesień-październik - zbiór i sprzedaż wyhodowanych ślimaków). W przypadku powodzenia hodowli przewidywany przychód ze sprzedaży, maksymalnej możliwej do wyhodowania ilości ślimaków, prawdopodobnie nie przekroczy kwoty 350 000 zł w pierwszym roku funkcjonowania hodowli.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że do działów specjalnych produkcji rolnej nie zalicza się hodowli ślimaków, bowiem w Załączniku, o którym wyżej mowa, w specyfice rodzajowej tego typu hodowla nie została wymieniona. Oznacza to, że hodowla ślimaków jadalnych jest działalnością rolniczą, a dochody z niej uzyskiwane nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, działalność w zakresie hodowli ślimaków afrykańskich (jadalnych), których hodowla trwa około 9 miesięcy, jest zaliczana do działalności rolniczej, wyłączonej z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.

Należy przy tym zastrzec, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.

Zaznaczyć zatem należy, że rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie, czy przedstawiony we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej