Temat interpretacji
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka może dokonać odliczenia na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, kosztów wymienionych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, jako kosztów kwalifikowanych o których mowa w art. 18d ust. 2-3 ustawy o CIT, dotyczących działalności odbywającej się w ramach procesu realizacji projektu przedstawionego w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, jako działalności stanowiącej działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT (w części w jakiej te koszty ponoszone są z własnych środków Spółki)?
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 stycznia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka może dokonać odliczenia na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, kosztów wymienionych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, jako kosztów kwalifikowanych o których mowa w art. 18d ust. 2-3 ustawy o CIT, dotyczących działalności odbywającej się w ramach procesu realizacji projektu przedstawionego w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, jako działalności stanowiącej działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT (w części w jakiej te koszty ponoszone są z własnych środków Spółki).
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 marca 2022 r. (wpływ 16 marca 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
E Sp. z o.o. (dalej: jako „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest spółką z siedzibą i zarządem na terytorium Polski, polskim rezydentem podatkowym. E to spółka technologiczna, twórca innowacji pod nazwą Motywacyjny System Gospodarki Odpadami - Platformy (…) mającej na celu zachęcanie i nagradzanie mieszkańców za segregację odpadów przy użyciu aplikacji mobilnej (…). Celem jest zapewnienie efektywnego i prospołecznego sposobu segregacji odpadów „u źródła”, zmiana zachowań, ekoedukacja mieszkańców oraz optymalizacja rynku odpadowego i recyklingowego. Jest to nowoczesne uzupełnienie infrastruktury do segregacji odpadów przeznaczone dla Parterów Biznesowych programu - promocja marki/brand'u poprzez ekologię (CSR, Circular Economy, Zero Waste) oraz samorządów (osiąganie unijnych poziomów recyklingu). Całe rozwiązanie wpisuje się w krajowe i unijne wytyczne dotyczące Gospodarki w Obiegu Zamkniętym.
Rozwiązanie Spółki składa się z dwóch elementów: centralnego systemu informatycznego oraz sieci recyklomatów (inteligentnych koszy). Aby móc skorzystać z systemu na danym terenie wystarczy rozstawić recyklomaty, pobrać aplikację mobilną (…) ze sklepu Google Play lub AppStore. Recyklomat automatycznie sortuje odpady a centralny system rejestruje wszystkie dane o śmieciach oraz nagradza użytkownika za segregację przypisując do jego konta odpowiednią ilość ECO-Punktów. ECO-Punkty wymieniane są na nagrody, zniżki i rabaty u partnerów biznesowych lub w ramach usług miejskich. Istnieje możliwość integracji systemu z Kartą Miejską lub dowolnym systemem lojalnościowym Partnera Biznesowego.
Celem Spółki jest promowanie innowacji nie tylko w kraju ale również poza jego granicami. W lutym 2021 roku Wnioskodawca jako lider konsorcjum składającego się z polskiego producenta napojów M oraz P rozpoczął realizację projektu badawczego w ramach NCBR pn. „…”.
Celem projektu jest stworzenie kompleksowego systemu zbiórki i recyklingu odpadów składającego się z prototypowej sieci powiązanych ze sobą urządzeń oraz systemu w postaci:
1.Sieci urządzeń typu VM (ang. vending machine, automat vendingowy/automat sprzedający).
2.Sieci urządzeń typu RVM (ang. reverse vending machine, recyklomat).
3.Centralnego systemu informatycznego „Platforma EcoTech System” (platforma …).
Prototypowa, pilotażowa instalacja wpisywać się będzie w promowaną przez UE ideę Gospodarki o Obiegu Zamkniętym (GOZ) (z ang. circular economy), a także w koncepcję Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta (ROP). Kompleksowy system zbiórki i recyklingu odpadów będzie charakteryzował się pozytywną motywacją użytkownika systemu (programy lojalnościowe dla uczestników sytemu) nie zaś motywacją negatywną (funkcjonujące obecnie w Polsce opłaty za segregację śmieci).
W szczególności projekt polegać będzie na pracach zmierzających do:
1.Integracji urządzeń RVM i VM oraz stworzeniu pilotażowej sieci.
2.Stworzeniu rozwiązania do przyjmowania jednocześnie zarówno opakowań kaucyjnych jak i niekaucyjnych oraz do przyjmowania opakowań zniszczonych/pozbawionych kodu,
3.Opracowaniu mechanizmów odpowiedzialnych za identyfikację producenta danego opakowania/frakcji materiałowej,
4.Stworzeniu pozytywnych mechanizmów motywacyjnych na podstawie analizy danych zgromadzonych przez pilotażową sieć.
Rezultatem realizacji projektu będzie znacząco ulepszony produkt w postaci zintegrowanych urządzeń RVM i VM oraz systemu (…).
Z rezultatów projektu korzystać będzie szerokie spektrum uczestników (mieszkańcy, samorządy, przemysł recyklingowy oraz partnerzy biznesowi) - kluczowych z perspektywy wdrażania rozwiązań wpisujących się w idee Gospodarki o Obiegu Zamkniętym.
W ramach projektu powstanie pilotażowa instalacja składająca się z dwóch warstw:
1.Warstwa hardware. Pilotażowa sieć zintegrowanych automatów vendingowych (VM) oraz automatów do segregacji odpadów (recyklomatów - RVM).
2.Warstwa software. Platforma (…) - system informatyczny nadzorujący i zarządzający całym procesem odbioru surowców wtórnych wraz z wszystkimi usługami dodatkowymi, komunikujący się z urządzeniami vendingowymi oraz recyklomatami dzięki wykorzystaniu mechanizmów loT.
W skali laboratoryjnej uruchomiona zostanie prototypowa sieć 10 sztuk zintegrowanych urządzeń RVM i VM. Celem jest odwzorowujących z dużą wiernością warunki rzeczywiste lub w symulowanych warunkach operacyjnych oraz przejście z poziomu IV TRL (zweryfikowane zostaną komponenty technologii w warunkach laboratoryjnych i zostaną one zintegrowane „ad hoc” celem odwzorowania docelowego systemu) do poziomu VI TRL (demonstracja prototypu - sieci 10 szt. zintegrowanych urządzeń RVM i VM w warunkach zbliżonych do rzeczywistych). Fundamentalne znaczenie dla powodzenia projektu ma kwestia integracji urządzeń recykomatów (RVM) z automatami vendingowymi (VM). W ramach projektu zakłada się opracowanie modułu M2M (ang. machine-to-machine) umożliwiającego komunikację między zaangażowanymi typami urządzeń. Kluczowym aspektem będzie uniwersalizacja modułu M2M, tak by współdziałała z większością popularnych recyklomatów oraz maszyn vendingowych. Ponadto urządzenia zostaną także zintegrowane z centralnym systemem informatycznym (…) o funkcjonalnościach przeznaczonych dla poszczególnych uczestników kompleksowego systemu zbiórki i recyklingu odpadów.
Zważywszy na wymogi unijne w zakresie poziomów segregacji odpadów narzuconych na państwa członkowskie oraz koncepcję Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta konieczne jest ustanowienie mechanizmów umożliwiających identyfikację producenta danej frakcji surowców wtórnych. Recyklomaty bowiem przyjmować będą różne surowce wtórne/opakowania różnych producentów. W maszynach vendingowych sprzedawany jest różny asortyment, w tym produkty należące do Grupy X. Dlatego w ramach projektu wypracowane zostanie rozwiązanie umożliwiające identyfikację opakowań/surowców wtórnych, których producentem są spółki należące do Grupy X, którą reprezentuje jeden z Partnerów projektu. Będzie to prekursorskie podejście, które w przyszłości będzie można rozwinąć na innych producentów chcących identyfikować surowce wtórne pochodzące z ich własnych opakowań po produktach wprowadzanych na rynek (zgodnie z koncepcją Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta). Dla rozwiązania problemu zakłada się opracowanie algorytmów umożliwiających rozpoznanie producenta dla surowców wtórnych/opakowań wrzucanych do danego recyklomatu.
Kompleksowy System Zbiórki i Recyklingu Odpadów wykorzystany zostanie do stworzenia w polskich warunkach społeczno-gospodarczych wzorcowego modelu zbiórki i recykling odpadów wpisującego się w promowaną przez UE ideę Gospodarki o Obiegu Zamkniętym (ang. circular economy). Nadrzędną cechą opracowywanego rozwiązani będzie jego motywacyjny charakter, gdyż docelowo wszyscy jego uczestnicy osiągną korzyści na których im zależy, odrębne dla każdego typu uczestnika, a więc niekonkurencyjne wewnętrznie a motywujące do rozwoju systemu. System skierowany zostanie do takich uczestników rynku (użytkowników) jak:
·Mieszkańcy, którzy zamieniać będą śmieci na profity finansowe oraz programy rabatowe. Samorządy, spółdzielnie mieszkaniowe - system wspierał będzie osiąganie unijnych poziomów odzysku i recyklingu nałożonych na samorządy, co przełoży się na korzyści finansowe w postaci uniknięcia kar i obniżenia kosztów zbierania odpadów.
·Przemysł recyklingowy - dzięki rozwiązaniu przetwórcy odpadów pozyskiwać będą czyste, prawidłowo posegregowane surowce wtórne, co wpłynie na jakość usługi oraz obniży koszty działalności operacyjnej podmiotów.
·Partnerzy biznesowi - otrzymają narzędzie marketingowe służące dotarciu do nowych klientów, wzmocnieniu sprzedaży w rejonie lokalizacji automatu, zbudowaniu pozytywnego wizerunku marki w oparciu o wykreowany system lojalnościowy, uzyskaniu dostępu do danych o strukturze konsumpcji dla każdej lokalizacji automatu.
Zasadnicze funkcjonalności pilotażowego/prototypowego kompleksowego systemu zbiórki i recyklingu Odpadów:
·możliwość selektywnej zbiórki różnych frakcji surowców,
·możliwość identyfikacji producenta danego opakowania/frakcji oraz pomiar ilości i wagi wprowadzonego odpadu,
·modułowy charakter platformy (…) działającej w oparciu o motywację dodatnią (pozytywną) (motywacyjne angażowanie wszystkich uczestników rynku, którzy nie konkurują ze sobą, lecz współtworzą go i rozszerzają).
Na rynku nie istnieje tego typu kompleksowe i systemowe rozwiązanie do automatycznego odbioru surowców „u źródła”, które jest innowacją produktową w skali światowej. Projekt doprowadzi do powstania nowego odpowiedzialnego standardu dystrybucji produktów poprzez automaty vendingowe zintegrowanego z bezpośrednią zbiórką wprowadzanych do obrotu opakowań „on site”. Standard ten może stać się wymaganym przez większość właścicieli i administratorów obiektów, w których istnieje potrzeba konsumpcji produktów w opakowaniach mało i/lub jednoporcjowych i wiążący się z tym obowiązek usunięcia odpadów. Pozwoli to na osiągniecie efektu skali, potencjalnie obniżającego koszty produkcji, a w konsekwencji wprowadzenie na rynek dużej liczby kolejnych urządzeń do zbiórki opakowań, jako uzupełnienie do już funkcjonujących na rynku automatów do sprzedaży (szacunkowo na rynku polskim funkcjonuje ok 40.000 sztuk automatów vendingowych do sprzedaży nabojów i przekąsek). Technologia zastosowana w projekcie przyczynia się także do zmniejszenia objętości odpadów znacząco wpływając na ułatwienia logistyczne w ich zbiórce. Technologia w założeniu może umożliwić w przyszłości zbiórkę także kolejnych rodzajów odpadów poprzez odpowiednią rozbudowę urządzeń.
Rezultat projektu będzie rozwiązaniem mogącym wprost przyczynić się do ukształtowania efektywnego systemu gospodarowania odpadami w Polsce zgodnie z koncepcją Gospodarki o Obiegu Zamkniętym (GOZ, z ang. Circular Economy), może wspierać rozliczanie Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta a także wspierać obsługę systemu kaucyjnego w Polsce (dopiero rozpoczęte prace legislacyjne przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska). W związku z realizacją opisanego powyżej projektu Spółka ponosiła w 2021 r. następujące koszty:
-wynagrodzenia pracowników i zleceniobiorców stanowiących zespół badawczy pracujący nad projektem,
-zakup 10 sztuk recyklomatów do segregacji odpadów na potrzeby testowania wyników badań i platformy (…),
-opłata licencyjna za środowisko programistyczne do badań,
-opłata abonamentowa za usługę centrum przetwarzania danych.
W latach następnych Spółka ponosiła będzie tego samego rodzaju koszty, w związku z realizacją projektu, tj. koszty wynagrodzeń pracowników i zleceniobiorców stanowiących zespół badawczy pracujący nad projektem, koszty zakupu recyklomatów do segregacji odpadów na potrzeby testowania wyników badań i platformy (…); opłatę licencyjną za środowisko programistyczne do badań, opłatę abonamentową za usługę centrum przetwarzania danych.
Wyżej wymienione koszty są (i w kolejnych latach również będą) odpowiednio udokumentowane przez Spółkę. Dokumentacja potwierdzająca poniesienie wyżej wymienionych kategorii wydatków obejmuje następujące kategorie dokumentów - pełna dokumentacja projektu badawczego, przetargi na dostawy, podpisane umowy, protokoły odbioru, przelewy, umowy z pracownikami, przelewy na ZUS, ewidencja czasu pracy pracowników i zleceniobiorców z uwzględnieniem czasu pracy poświęconej na realizację projektu przez poszczególnych pracowników/zleceniobiorców.
Część wydatków ponoszonych przez Spółkę na realizację projektu pokrywana jest ze środków pochodzących z dofinansowania (NCBR), lecz pozostała część wydatków ponoszonych przez Spółkę na realizację projektu ponoszona jest przez Spółkę z jej własnych środków.
Prace badawcze będą realizowane przez Spółkę do końca stycznia 2022 r. W następnym etapie realizowane będą przez Spółkę prace rozwojowe nad projektem.
Spółka nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego. Jej siedziba nie znajduje się w specjalnej strefie ekonomicznej.
Tytułem uzupełnienia, pismem z 11 marca 2022 r., w ramach odpowiedzi na zadane pytania wskazali Państwo, że:
Ad. I.1.
(...) wykonywane prace opisane we wniosku mają charakter twórczy a ich celem jest zarówno zwiększenie zasobów wiedzy jak i wykorzystanie zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Ad. I.2.
(...) prowadzona działalność nie obejmuje działalności polegającej na badaniach naukowych.
Ad. I.3.
(...) prace opisane we wniosku to działalność obejmująca nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług.
Ad. I.4.
(...) Spółka nie korzysta ze zwolnienia podatkowego o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy.
Ad. I.5.
(...) Spółka wyodrębnia koszty kwalifikowane w odrębnej ewidencji rachunkowej określonej w art. 9 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Ad. I.6.
(...) Pracownicy zatrudnieni są na podstawie umowy o pracę. Składnikiem wynagrodzeń Pracowników są należności związane z realizacją projektów opisanych we wniosku. Wyżej wymienione wydatki stanowią należności Pracowników z tytułu o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ad. I.7.
(...) Zleceniobiorcy zatrudnieni są na podstawie umowy zlecenie. Składnikiem wynagrodzeń Zleceniobiorców są należności związane z realizacją projektów opisanych we wniosku. Wyżej wymienione wydatki stanowią należności Zleceniobiorców z tytułu o którym mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka może dokonać odliczenia na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, kosztów wymienionych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, jako kosztów kwalifikowanych o których mowa w art. 18d ust. 2-3 ustawy o CIT, dotyczących działalności odbywającej się w ramach procesu realizacji projektu przedstawionego w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, jako działalności stanowiącej działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT (w części w jakiej te koszty ponoszone są z własnych środków Spółki)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko zgodnie z którym, Spółka może dokonać odliczenia na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, kosztów wymienionych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, jako kosztów kwalifikowanych o których mowa w art. 18d ust. 2-3 ustawy o CIT, dotyczących działalności odbywającej się w ramach procesu realizacji projektu przedstawionego w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, jako działalności stanowiącej działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT (w części w jakiej te koszty ponoszone są z własnych środków Spółki). Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności badawczo-rozwojowej - oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. Zgodnie z nowelizacją art. 4a pkt 27 oraz pkt 28 ustawy o CIT, która weszła w życie z dniem 1 października 2018 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r. poz. 1669), badania naukowe definiowane w art. 4a pkt 27 ustawy o CIT, jako badania podstawowe i badania aplikacyjne należy rozumieć odpowiednio zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r. poz. 1668, dalej: „Prawo o SWiN”). W konsekwencji, na gruncie znowelizowanego art. 4a pkt 27 ustawy o CIT, badania naukowe to:
A. badania podstawowe - rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
B. badania aplikacyjne - rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzenie do nich znaczących ulepszeń.
Z kolei w myśl art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, znowelizowanego razem z art. 4a pkt 27 ustawy o CIT, prace rozwojowe oznaczają prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 Prawa o SWiN. Tym samym, prace rozwojowe na gruncie ustawy o CIT, oznaczają działalność obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
W krajach OECD do celów statystycznych w zakresie prac badawczo-rozwojowych stosowany jest ponadto Podręcznik Frascati Manual 2015 („The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities; Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experimental Development”, (dalej: „Podręcznik”). Podręcznik odnosi się bezpośrednio do szeregu czynności wykonywanych w ramach prowadzenia Działalności B+R w sektorze produkcyjnym, które znajdują odniesienie do profilu działalności Spółki.
Zgodnie z pkt 2.13 Podręcznika, wyróżnia się 5 podstawowych kryteriów umożliwiających identyfikację działalności B+R:
·jest ukierunkowana na nowe odkrycia (działalność nowatorska - umożliwia pozyskanie nowej wiedzy, w szczególności w kontekście rozwoju nowych koncepcji i pomysłów związanych z projektowaniem nowych produktów lub procesów),
·jest oparta na oryginalnych koncepcjach i hipotezach (działalność twórcza wykluczająca wszelkie rutynowe, odtwórcze działania związane np. z późn. zm. w produkcie),
·brak jest pewności co do jej wyniku końcowego (działalność w warunkach niepewności),
·jest zaplanowana formalnie i uwzględniona w budżecie (działalność systematyczna - przeprowadzana w sposób zaplanowany, przy użyciu określonych zasobów ludzkich i finansowych),
·prowadzi do uzyskania wyników, które mogą być powtórzone (działalność powtarzalna i/lub możliwa do odtworzenia).
Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych. Za koszty kwalifikowane uznaje się:
1) poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu,
1a) poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu,
2) nabycie materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową,
2a) nabycie niebędącego środkami trwałymi sprzętu specjalistycznego wykorzystywanego bezpośrednio w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, w szczególności naczyń i przyborów laboratoryjnych oraz urządzeń pomiarowych,
3) ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, świadczone lub wykonywane na podstawie umowy przez podmiot, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a także nabycie od takiego podmiotu wyników prowadzonych przez niego badań naukowych, na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej,
4) odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej wykorzystywanej wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli to korzystanie nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4,
4a) nabycie usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli zakup usługi nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4,
5) koszty uzyskania i utrzymania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy, prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, poniesione na:
a) przygotowanie dokumentacji zgłoszeniowej i dokonanie zgłoszenia do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedniego zagranicznego organu, łącznie z kosztami wymaganych tłumaczeń na język obcy,
b) prowadzenie postępowania przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedni zagraniczny organ, poniesione od momentu zgłoszenia do tych organów, w szczególności opłaty urzędowe i koszty zastępstwa prawnego i procesowego,
c) odparcie zarzutów niespełnienia warunków wymaganych do uzyskania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy lub prawa z rejestracji wzoru przemysłowego zarówno w postępowaniu zgłoszeniowym, jak i po jego zakończeniu, w szczególności koszty zastępstwa prawnego i procesowego, zarówno w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, jak i w odpowiednim zagranicznym organie,
d) opłaty okresowe, opłaty za odnowienie, tłumaczenia oraz dokonywanie innych czynności koniecznych dla nadania lub utrzymania ważności patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy oraz prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, w szczególności koszty walidacji patentu europejskiego.
2a. W przypadku wartości niematerialnych i prawnych w postaci kosztów prac rozwojowych, o których mowa w art. 16b ust. 2 pkt 3, za koszty kwalifikowane uznaje się dokonywane od tej wartości niematerialnej i prawnej odpisy amortyzacyjne w proporcji, w jakiej w jej wartości początkowej pozostają koszty wymienione w ust. 2 pkt 1-4a lub ust. 3a pkt 2.
3. Za koszty kwalifikowane uznaje się także dokonywane w danym roku podatkowym, zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, z wyłączeniem samochodów osobowych oraz budowli, budynków i lokali będących odrębną własnością.
Zgodnie z art. 18d ust. 5 ustawy o CIT, koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Z kolei stosownie do treści art. 18d ust. 7 ustawy o CIT - kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:
1)w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - 150% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a,
2)w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a -150% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a-3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5,
3)w przypadku pozostałych podatników -100% kosztów, o których mowa w ust. 2-3.
Zgodnie z art. 18d ust. 8 ustawy o CIT, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, w lutym 2021 r. Spółka rozpoczęła realizację projektu, którego celem jest stworzenie kompleksowego systemu zbiórki i recyklingu odpadów składającego się z prototypowej sieci powiązanych ze sobą urządzeń oraz systemu w postaci:
1.Sieci urządzeń typu VM (ang. vending machine, automat vendingowy/automat sprzedający).
2.Sieci urządzeń typu RVM (ang. reverse vending machine, recyklomat).
3.Centralnego systemu informatycznego „Platforma EcoTech System” (platforma …).
Na rynku nie istnieje tego typu kompleksowe i systemowe rozwiązanie do automatycznego odbioru surowców „u źródła”, które jest innowacją produktową w skali światowej. Projekt doprowadzi do powstania nowego odpowiedzialnego standardu dystrybucji produktów poprzez automaty vendingowe zintegrowanego z bezpośrednią zbiórką wprowadzanych do obrotu opakowań „on site”. Standard ten może stać się wymaganym przez większość właścicieli i administratorów obiektów, w których istnieje potrzeba konsumpcji produktów w opakowaniach mało i/lub jednoporjowych i wiążący się z tym obowiązek usunięcia odpadów. Pozwoli to na osiągniecie efektu skali, potencjalnie obniżającego koszty produkcji, a w konsekwencji wprowadzenie na rynek dużej liczby kolejnych urządzeń do zbiórki opakowań, jako uzupełnienie do już funkcjonujących na rynku automatów do sprzedaży. Rezultat projektu będzie rozwiązaniem mogącym wprost przyczynić się do ukształtowania efektywnego systemu gospodarowania odpadami w Polsce zgodnie z koncepcją Gospodarki o Obiegu Zamkniętym (GOZ, z ang. Circular Economy), może wspierać rozliczanie Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta a także wspierać obsługę systemu kaucyjnego w Polsce (dopiero rozpoczęte prace legislacyjne przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska).
W związku z powyższym nie ulega wątpliwości, że opisana w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym niniejszego wniosku spełnia wszystkie 5 podstawowych kryteriów umożliwiających identyfikację tej działalności, jako działalności B+R, w rozumieniu art. 4 pkt 26 ustawy o CIT, tj.:
·jest ukierunkowana na nowe odkrycia (działalność nowatorska - umożliwia pozyskanie nowej wiedzy, w szczególności w kontekście rozwoju nowych koncepcji i pomysłów związanych z projektowaniem nowych produktów lub procesów),
·jest oparta na oryginalnych koncepcjach i hipotezach (działalność twórcza wykluczająca wszelkie rutynowe, odtwórcze działania związane np. z późn. zm. w produkcie),
·brak jest pewności co do jej wyniku końcowego (działalność w warunkach niepewności),
·jest zaplanowana formalnie i uwzględniona w budżecie (działalność systematyczna - przeprowadzana w sposób zaplanowany, przy użyciu określonych zasobów ludzkich i finansowych),
·prowadzi do uzyskania wyników, które mogą być powtórzone (działalność powtarzalna i/lub możliwa do odtworzenia).
Jednocześnie, zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym, w związku z realizacją opisanego powyżej projektu Spółka ponosiła w 2021 r. następujące koszty:
-wynagrodzenia pracowników i zleceniobiorców stanowiących zespół badawczy pracujący nad projektem,
-zakup 10 sztuk recyklomatów do segregacji odpadów na potrzeby testowania wyników badań i platformy (…),
-opłatę licencyjną za środowisko programistyczne do badań,
-opłatę abonamentową za usługę centrum przetwarzania danych.
W latach następnych Spółka ponosiła będzie tego samego rodzaju koszty, w związku z realizacją projektu, tj. koszty wynagrodzeń pracowników i zleceniobiorców stanowiących zespół badawczy pracujący nad projektem, koszty zakupu recyklomatów do segregacji odpadów na potrzeby testowania wyników badań i platformy (…), opłatę licencyjną za środowisko programistyczne do badań, opłatę abonamentową za usługę centrum przetwarzania danych.
Wyżej wymienione koszty są (i w kolejnych latach również będą) odpowiednio udokumentowane przez Spółkę. Dokumentacja potwierdzająca poniesienie wyżej wymienionych kategorii wydatków obejmuje następujące kategorie dokumentów - pełna dokumentacja projektu badawczego, przetargi na dostawy, podpisane umowy, protokoły odbioru, przelewy, umowy z pracownikami, przelewy na ZUS, ewidencja czasu pracy pracowników i zleceniobiorców z uwzględnieniem czasu pracy poświęconej na realizację projektu przez poszczególnych pracowników/zleceniobiorców.
Część wydatków ponoszonych przez Spółkę na realizację projektu pokrywana jest ze środków pochodzących z dofinansowania (NCBR), lecz pozostała część wydatków ponoszonych przez Spółkę na realizację projektu ponoszona jest przez Spółkę z jej własnych środków.
W ocenie Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, że wyżej wymienione kategorie wydatków uznać należy za koszty kwalifikowane o których mowa w art. 18d ust. 2-3 ustawy o CIT, jako wydatki ściśle związane z realizacją projektu badawczego opisanego w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym niniejszego wniosku. Reasumując powyższe, w ocenie Wnioskodawcy za prawidłowe uznać należy stanowisko, zgodnie z którym Spółka może dokonać odliczenia na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, kosztów wymienionych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, jako kosztów kwalifikowanych o których mowa w art. 18d ust. 2-3 ustawy o CIT, dotyczących działalności odbywającej się w ramach procesu realizacji projektu przedstawionego w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, jako działalności stanowiącej działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT (w części w jakiej te koszty ponoszone są z własnych środków Spółki).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm., dalej: „updop”):
ilekroć w ustawie jest mowa o działalności badawczo-rozwojowej – oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Natomiast, w myśl art. 4a pkt 27 updop:
ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych − oznacza to:
a)badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
b)badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. − Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Z kolei w definicji prac rozwojowych zawartej w art. 4a pkt 28 updop wskazano, że oznaczają one prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2021 r., poz. 478, ze zm.):
badania naukowe są działalnością obejmującą:
1)badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;
2)badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
Stosownie do art. 4 ust. 3 Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce:
prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Zatem, z pracami badawczo-rozwojowymi mamy do czynienia wówczas, gdy wykorzystuje się dostępną wiedzę z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do tworzenia nowych lub ulepszania istniejących produktów/usług oraz procesów i technologii produkcji.
Z ustawowej definicji prac badawczo-rozwojowych wynika, że taka działalność musi mieć charakter twórczy. Posłużenie się tym sformułowaniem wskazuje, że działalność badawczo-rozwojowa to taka aktywność, która nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru. Po drugie, z art. 4a pkt 27 updop wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi być podejmowana w systematyczny sposób. Najbardziej właściwą definicją systematyczności prowadzenia działalności B+R jest definicja obejmująca prowadzenie działalności w sposób uporządkowany, według pewnego systemu. Zatem słowo „systematycznie” odnosi się również do działalności prowadzonej w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany.
Podsumowując, działalność badawczo-rozwojowa to zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia, w tym badań naukowych (nakierowanych na nową wiedzę i umiejętności) oraz prac rozwojowych (nakierowanych na wykorzystanie dostępnej wiedzy i umiejętności) w celu zwiększenia zasobów wiedzy do tworzenia nowych, zmienionych lub usprawnionych produktów, procesów lub usług (również w formie nowych technologii).
W myśl art. 18d ust. 1 updop:
podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Zgodnie z art. 18d ust. 2 updop, za koszty kwalifikowane uznaje się:
- poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu;
1a.poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu;
2.nabycie materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową;
2a.nabycie niebędącego środkami trwałymi sprzętu specjalistycznego wykorzystywanego bezpośrednio w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, w szczególności naczyń i przyborów laboratoryjnych oraz urządzeń pomiarowych;
3.ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, świadczone lub wykonywane na podstawie umowy przez podmiot, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a także nabycie od takiego podmiotu wyników prowadzonych przez niego badań naukowych, na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej;
- odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej wykorzystywanej wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli to korzystanie nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4;
4a.nabycie usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli zakup usługi nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4;
5.koszty uzyskania i utrzymania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy, prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, poniesione na:
a.przygotowanie dokumentacji zgłoszeniowej i dokonanie zgłoszenia do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedniego zagranicznego organu, łącznie z kosztami wymaganych tłumaczeń na język obcy,
b.prowadzenie postępowania przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedni zagraniczny organ, poniesione od momentu zgłoszenia do tych organów, w szczególności opłaty urzędowe i koszty zastępstwa prawnego i procesowego,
c.odparcie zarzutów niespełnienia warunków wymaganych do uzyskania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy lub prawa z rejestracji wzoru przemysłowego zarówno w postępowaniu zgłoszeniowym, jak i po jego zakończeniu, w szczególności koszty zastępstwa prawnego i procesowego, zarówno w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, jak i w odpowiednim zagranicznym organie,
d.opłaty okresowe, opłaty za odnowienie, tłumaczenia oraz dokonywanie innych czynności koniecznych dla nadania lub utrzymania ważności patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy oraz prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, w szczególności koszty walidacji patentu europejskiego.
Za koszty kwalifikowane uznaje się także dokonywane w danym roku podatkowym, zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, z wyłączeniem samochodów osobowych oraz budowli, budynków i lokali będących odrębną własnością (art. 18d ust. 3 updop).
Przy czym do kosztów kwalifikowanych stanowiących odpisy amortyzacyjne od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 nie stosuje się (art. 18d ust. 3k updop).
Natomiast zgodnie z art. 18d ust. 5 updop:
koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
W myśl art. 18d ust. 6 updop:
podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.
Z kolei stosownie do art. 18d ust. 7 updop, kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:
1)w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzędsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - 150% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a;
2)w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a - 150% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a-3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5;
3)w przypadku pozostałych podatników - 100% kosztów, o których mowa w ust. 2-3.
Z art. 18d ust. 7 updop w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. wynika, że kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:
1)w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzędsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - 200% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a;
2)w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a - 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a-3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5;
3)w przypadku pozostałych podatników - 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 2-5, ust. 2a i 3, oraz 200% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 1a.
Zgodnie natomiast z art. 18d ust. 8 updop:
odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.
Brzmienie art. 18d ust. 8 updop obowiązujące od 1 stycznia 2022 r. jest następujące:
odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia. Dokonując odliczenia, o którym mowa w zdaniu drugim, uwzględnia się kwoty pomniejszeń, o których mowa w art. 18db ust. 1.
Należy także zwrócić uwagę na brzmienie przepisu art. 9 ust. 1b updop, zgodnie z którym:
podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy zamierzają skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d, są obowiązani w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej.
W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z zasadą, przyjętą w orzecznictwie jak i w doktrynie prawa podatkowego, ulgi podatkowe, w tym ulga badawczo-rozwojowa, są wyjątkiem od zasady równości i powszechności opodatkowania, tak więc przepisy regulujące prawo do ulgi winny być interpretowane ściśle.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy, należy stwierdzić, że aby podatnikowi podatku dochodowego od osób prawnych przysługiwało prawo odliczenia w zeznaniu podatkowym kosztów kwalifikowanych poniesionych w danym roku podatkowym, powinny być łącznie spełnione następujące warunki:
- podatnik poniósł koszty na działalność badawczo-rozwojową,
- koszty na działalność badawczo-rozwojową stanowiły dla podatnika koszty uzyskania przychodów w rozumieniu updop,
- koszty na działalność badawczo-rozwojową mieszczą się w zamkniętym katalogu kosztów kwalifikowanych określonym przepisami art. 18d ust. 2-3,
- ww. koszty uzyskania przychodów stanowiły koszty kwalifikowane w rozumieniu updop, przy czym, jeżeli koszty kwalifikowane zostały poniesione w ramach badań podstawowych, badania te były prowadzone na podstawie umowy lub porozumienia z jednostką naukową w rozumieniu odrębnych przepisów,
- jeżeli w roku podatkowym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia/decyzji o wsparciu, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie zezwolenia/decyzji o wsparciu,
- w ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1b updop, podatnik wyodrębnił koszty działalności badawczo-rozwojowej,
- podatnik wykazał w zeznaniu podatkowym koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu,
- kwota odliczonych kosztów kwalifikowanych nie przekroczyła limitów określonych w updop,
- koszty kwalifikowane nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy, wyjaśnia się, że ustawodawca wprowadził definicję działalności badawczo-rozwojowej w art. 4a pkt 26 updop, zgodnie z którą (jak już wyżej wskazano) przez działalność badawczo-rozwojową, należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Z ustawowej definicji wynika zatem, że taka działalność musi mieć charakter twórczy. Posłużenie się tym sformułowaniem wskazuje, że działalność badawczo-rozwojowa to taka aktywność, która nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru. Po drugie, z art. 4a pkt 26 updop wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi być podejmowana w systematyczny sposób. Po trzecie, taka działalność musi mieć określony cel, tj. powinna być nakierowana na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań.
W tym miejscu wskazać należy, że w ramach prac rozwojowych następuje połączenie wyników prac badawczych z wiedzą techniczną w celu wprowadzenia do produkcji nowego lub zmodernizowanego wyrobu, nowej technologii czy nowego systemu organizacji. Innymi słowy, prowadzone systematyczne prace opierają się na istniejącej wiedzy, uzyskanej w wyniku działalności badawczej oraz/lub doświadczeń praktycznych i mają na celu wytworzenie nowych materiałów, produktów lub urządzeń, inicjowanie nowych i znaczące udoskonalenie już istniejących procesów, systemów i usług. Podmioty gospodarcze zajmujące się działalnością badawczo-rozwojową realizują ją obok swojej działalności podstawowej (np. przedsiębiorstwa przemysłowe dysponujące własnym zapleczem badawczo-rozwojowym, laboratoria, zakłady i ośrodki badawczo-rozwojowe, działy badawczo-technologiczne, biura konstrukcyjne i technologiczne, zakłady rozwoju technik, biura studiów i projektów itp.).
Prace rozwojowe obejmują nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług. Prace rozwojowe nie obejmują rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do istniejących produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, usług nawet jeśli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Zdaniem tut. Organu, prace prowadzone przez Spółkę, o których mowa we wniosku, spełniają przesłanki do uznania ich za działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu przepisów art. 4a pkt 26 updop.
Przedmiotem wątpliwości objętych zakresem pytania przedstawionego we wniosku jest także kwestia uznania ponoszonych w 2021 r. przez Spółkę kosztów związanych z realizacją opisanego we wniosku projektu jako koszty kwalifikowane na potrzeby stosowania ulgi na działalność badawczo-rozwojową, o których mowa w art. 18d ust. 2 i 3 updop, tj. kosztów:
-wynagrodzeń pracowników i zleceniobiorców stanowiących zespół badawczy pracujący nad projektem,
-zakupu 10 sztuk recyklomatów do segregacji odpadów na potrzeby testowania wyników badań i platformy (…),
-opłaty licencyjnej za środowisko programistyczne do badań,
-opłaty abonamentowej za usługę centrum przetwarzania danych.
W pierwszej kolejności odnosząc się do kosztów wynagrodzeń pracowników i zleceniobiorców realizujących czynności związane z projektem zwraca się uwagę, że ustawodawca w art. 18d ust. 2 pkt 1 ww. ustawy doprecyzował, że kosztami kwalifikowanymi są m.in. należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm., dalej: „updof”), oraz składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek, jeżeli te należności i składki dotyczą pracowników zatrudnionych w celu realizacji działalności badawczo-rozwojowej.
Z brzmienia art. 12 ust. 1 updof, wynika, że:
za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Przywołany powyżej art. 12 ust. 1 updof, odnosi się do tzw. „wynagrodzeń pracowniczych”, tj. świadczeń wypłacanych (wydawanych) osobom fizycznym z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy.
Od 1 stycznia 2018 r., przepisy podatkowe dają możliwość uznania za koszty kwalifikowane, poza należnościami z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 updof, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (w myśl art. 18d ust. 2 pkt 1 updop), również należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (w myśl art. 18d ust. 2 pkt 1a updop).
W tym miejscu należy zauważyć, że przepisy podatkowe dają możliwość uznania za koszty kwalifikowane również należności oraz składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek, związane z wynagrodzeniami pracowników, którzy realizują wskazany cel (tj. działalność badawczo-rozwojową). Należy zatem przyjąć, że to faktyczne wykonywanie określonych czynności w zakresie działalności badawczo-rozwojowej przesądza o tym, czy to wynagrodzenie (w całości lub w części) stanowi koszt kwalifikowany.
W przypadku więc, gdy pracownik w ramach świadczonej pracy wykonuje obowiązki nie tylko związane z działalnością badawczo-rozwojową, zasadne jest wyodrębnienie tej części wynagrodzenia, która nie jest związana z realizacją działalności badawczo-rozwojowej.
Dodatkowo należy podkreślić, że ustawodawca nie narzucił przedsiębiorcom formy takiego wyodrębnienia (podziału) części wynagrodzenia. Wybór sposobu udokumentowania tych wydatków pozostawiony został podatnikom, którzy prowadzą działalność badawczo-rozwojową. Dlatego wskazane jest, aby dla celów dowodowych, prowadzona była ewidencja czasu pracy pracowników zaangażowanych w działalność badawczo-rozwojową podatnika, co też Spółka czyni.
Dodatkowo wskazać należy, że w komunikacie Ministerstwa Finansów z 18 maja 2017 r. o Uldze B+R zostało wyraźnie wskazane, że (…) prowadzenie tego rodzaju ewidencji przewidziane jest wprost w propozycji legislacyjnej przedstawionej w «projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego działalności innowacyjnej». Ustawodawca proponuje tam, aby wynagrodzenia i składki stanowiły koszty kwalifikowane (stanowiące bazę do wyliczenia ulgi B+R) – w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracownika (...).
Przechodząc z kolei do pozostałych kosztów, które zostały poniesione podczas pracy przy projekcie jak już powyżej wskazano, zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 2 updop, za koszty kwalifikowane uznaje się nabycie materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową.
Jeżeli chodzi o pojęcie „surowce”, w związku z brakiem definicji przedmiotowego pojęcia na gruncie przepisów podatkowych i rachunkowych, dla celów ustalania zakresu zastosowania ulgi posłużyć należy się znaczeniem pojęcia „surowce” funkcjonującym na gruncie języka powszechnego, gdzie „surowce” to „materiały naturalne pochodzenia zwierzęcego, roślinnego lub mineralnego, służące do wytwarzania jakichś produktów lub energii” (www.sjp.pwn.pl).
Z kolei w zakresie interpretacji pojęcia „materiały”, odwołać należy się do interpretacji przedmiotowego pojęcia funkcjonującej na gruncie przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2021 r., poz. 217 ze zm.). W świetle art. 3 ust. 1 pkt 19 ustawy o rachunkowości, materiały to składniki majątku zużywane na własne potrzeby.
Powyższy pogląd znajduje również potwierdzenie w doktrynie, gdzie podkreśla się, że materiały to „składniki majątku inicjujące realizację całego cyklu operacyjnego, które jednostka nabywa w celu ich całkowitego zużycia na własne potrzeby, w tym m.in. na potrzeby wytwarzania produktów, świadczenia usług czy realizacji działalności ogólnoadministracyjnej. Do materiałów zaliczyć można także pewne składniki majątkowe wytwarzane przez jednostkę we własnym zakresie (zazwyczaj w ramach działalności pomocniczej), a także różnego rodzaju odzyski, posiadające wartość użytkową, a pochodzące np. z likwidowanych środków trwałych, inwentarz żywy przeznaczony do uboju, części zamienne, półfabrykaty obcej produkcji, paliwa, opakowania itp.” (Walińska Ewa (red.), Bek-Gaik Bogusława, Bojanowski Witold, Czajor Agnieszka, Czajor Przemysław, Gad Jacek, Idzikowska Gabriela, Janicka Anna, Jurewicz Anna, Kalinowski Jacek, Kuczyńska Iga, Mariański Adam, Michalak Marcin, Turzyński Mikołaj, Walińska Anna, Wencel Agnieszka, Wiatr Michał, Ustawa o rachunkowości. Komentarz, Wolters Kluwer, 2016).
Należy mieć na uwadze także cytowany już art. 18d ust. 3 updop, zgodnie z którym za koszty kwalifikowane uznaje się także dokonywane w danym roku podatkowym, zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, odpisy amortyzacyjne od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, z wyłączeniem samochodów osobowych oraz budowli, budynków i lokali będących odrębną własnością.
W myśl art. 15 ust. 6 updop, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.
Co do zasady odpisy amortyzacyjne dokonane od środków trwałych wykorzystywanych w działalności badawczo-rozwojowej, mogą być objęte omawianą ulgą badawczo-rozwojową przy spełnieniu warunków wskazanych w art. 18d updop.
Zatem, istnieje możliwość zaliczenia do kosztów kwalifikowanych, w rozumieniu art. 18d ust. 3 updop, w ramach limitów, odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, jeżeli są one rzeczywiście wykorzystywane do działalności badawczo-rozwojowej. Natomiast, jeżeli służą one bieżącej działalności, odpisy amortyzacyjne od tych środków trwałych nie stanowią kosztów kwalifikowanych.
Wyjaśnić zatem należy, że powyższe sformułowanie oznacza, że odpisy amortyzacyjne od środków trwałych, w całości stanowią koszt kwalifikowany, w myśl ww. przepisu, jeżeli składniki te są rzeczywiście wykorzystywane jedynie do działalności badawczo-rozwojowej. Natomiast, w sytuacji, gdy ww. składniki będą częściowo wykorzystywane do działalności badawczo-rozwojowej, a częściowo do bieżącej działalności, to w takim przypadku koszty odpisów amortyzacyjnych będą stanowić koszty kwalifikowane, tylko w takiej części, w jakiej środki trwałe będą służyć prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej.
W świetle powyższych przepisów, ww. koszty ponoszone przez Spółkę stanowią i będą stanowić dla Spółki koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 18d ust. 2 i 3 updop.
Tym samym, należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka może dokonać odliczenia na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, kosztów wymienionych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, jako kosztów kwalifikowanych o których mowa w art. 18d ust. 2-3 ustawy o CIT, dotyczących działalności odbywającej się w ramach procesu realizacji projektu przedstawionego w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, jako działalności stanowiącej działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT (w części w jakiej te koszty ponoszone są z własnych środków Spółki).
Reasumując, Państwa stanowisko uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
·Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
·Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).