Temat interpretacji
Zwolnienie przedmiotowe z tytułu dofinansowania otrzymanego z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 czerwca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 1 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia przedmiotowego z tytułu dofinansowania otrzymanego z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 lipca 2022 r. (wpływ 28 lipca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki jawnej (dalej jako „Spółka”). W Spółce jest dwóch wspólników - osoby fizyczne, posiadające nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Wybraną przez obu wspólników formą opodatkowania PIT jest podatek liniowy. Ewidencja zdarzeń gospodarczych jest prowadzona za pomocą podatkowej księgi przychodów i rozchodów, metodą kasową. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jednym z głównych, wymienionych w KRS rodzajów działalności Spółki jest prowadzenie warsztatu naprawy samochodów ciężarowych.
Spółka na wniosek wspólników uzyskała dofinansowanie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (dalej jako: „Dofinansowanie”) do projektu dotyczącego utrzymania zdolności pracowników do pracy przez cały okres aktywności zawodowej, na podstawie art. 37 ust. 2 pkt 1 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (dalej jako: „Projekt”).
W związku z tym, że Spółka posiada status małego podatnika, Dofinansowanie zostało przyznane w wysokości 80% kwoty brutto Projektu. Dofinansowanie obejmowało środki pieniężne przeznaczone na działanie inwestycyjne oraz na działania doradcze.
Działanie inwestycyjne polegało na zakupie nowego środka trwałego - szynowego wyciągu spalin, zaliczonego według Klasyfikacji Środków Trwałych do grupy 652 (dalej jako: „Wyciąg spalin”).
Działania doradcze obejmowały sporządzenie oceny ryzyka zawodowego dla stanowisk pracy mechanika oraz serwisanta pojazdów, jak również badanie stężenia gazów toksycznych (dalej jako: „Działania doradcze”).
Zarówno Wyciąg spalin, jak i usługi polegające na wykonaniu Działań doradczych zostały nabyte i opłacone w całości u kontrahentów będących czynnymi, zarejestrowanymi podatnikami podatku VAT.
Środki przeznaczone na Dofinansowanie pochodzą z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (dalej jako: „FUS”), pokrywanego ze środków finansowych zgromadzonych w funduszu wypadkowym. Pierwsza transza, obejmująca 60% Dofinansowania została przekazana na rachunek bankowy Spółki w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy o realizację Projektu. Pozostała część Dofinansowania została wypłacona w ciągu 30 dni od daty zatwierdzenia oceny końcowej Projektu przez przedstawiciela Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
W piśmie z 28 lipca 2022 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca doprecyzował opis wskazując, że posiada On 50% udziałów w Spółce. Spółka prowadzi działalność od 2013 r. Wybraną przez Wnioskodawcę formą opodatkowania jest podatek liniowy. Ewidencja zdarzeń gospodarczych jest przez wspólników prowadzona za pomocą podatkowej księgi przychodów i rozchodów, metodą kasową.
Przeważającym rodzajem działalności Spółki jest transport drogowy towarów. Drugim pod względem wysokości dochodów rodzajem działalności Spółki jest konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych.
W dniu 28 sierpnia 2020 r. wspólnicy złożyli wniosek o dofinansowanie do ZUS w ramach konkursu na projekty dotyczące utrzymania zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowej na podstawie art. 37 ust. 2 pkt 1 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
Po korekcie wniosku 31 sierpnia 2021 r. wspólnicy otrzymali akceptację ZUS.
29 września 2021 r. między wspólnikami Spółki i ZUS została podpisana umowa do realizacji Projektu.
Wnioskodawca doprecyzował opis wskazując, że zarówno Wyciąg spalin, jak i usługi polegające na wykonaniu Działań doradczych zostały przez Wnioskodawcę nabyte w 2021 r. i opłacone w całości u kontrahentów będących czynnymi, zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług.
Środki przeznaczone na Dofinansowanie pochodzą z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (dalej jako: „FUS”), pokrywanego ze środków finansowych zgromadzonych w funduszu wypadkowym.
FUS, zgodnie z art. 51 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych jest państwowym funduszem celowym, powołanym w celu realizacji zadań z zakresu ubezpieczeń społecznych.
Środki zostały przekazane na rachunek bankowy Spółki przez ZUS. Pierwsza transza, obejmująca 60% Dofinansowania została przekazana na rachunek bankowy Spółki w terminie 14 dni od dnia zawarcia umowy o realizację Projektu - 12 października 2021 r. Pozostała część Dofinansowania została wypłacona na rachunek bankowy Spółki w ciągu 30 dni od daty zatwierdzenia oceny końcowej Projektu przez przedstawiciela ZUS 12 maja 2022 r.
Okres trwałości Projektu, w którym Wnioskodawca zobowiązany jest do utrzymania rezultatów Projektu wynosi 3 lata, liczone od następnego dnia po dniu zatwierdzenia przez przedstawiciela ZUS odbioru Projektu, który w ocenie końcowej otrzymał ocenę „zgodny z wnioskiem”.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy Wnioskodawca może rozpoznać uzyskane Dofinansowanie jako przychód wolny od podatku dochodowego, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: „Ustawa o pdof”), proporcjonalnie do Jego udziałów w zysku Spółki?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
W związku z tym, że FUS jest państwowym funduszem celowym, powołanym w celu realizacji zadań z zakresu ubezpieczeń społecznych, co wynika za art. 51 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, otrzymane środki zostały przez Wnioskodawcę zakwalifikowane na podstawie art. 29 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jako dotacja w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, otrzymana z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36 - art. 21 ust. 1 pkt 129 Ustawy o pdof.
Wnioskodawca rozpoznał w całości przyznane Dofinansowanie jako wolne od podatku dochodowego, proporcjonalnie do Jego udziałów w zysku Spółki.
W ewidencji VAT, Spółka ujęła podatek VAT naliczony, w całości w kwocie wykazanej na fakturach objętych Projektem. Kwota Dofinansowania, w części w jakiej odpowiadała kwocie netto poniesionych wydatków nie została przez Wnioskodawcę zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wyciąg spalin został przez Spółkę ujęty w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki w miesiącu, w którym dokonano jego zakupu. Jako kwotę podlegającą amortyzacji liniowej, Spółka rozpoznała kwotę nieobjętą Dofinansowaniem – 20% wartości netto środka trwałego, wynikającą z faktury.
Wnioskodawca odprowadził do Urzędu Skarbowego odpowiadającą Jego udziałom w Spółce część podatku dochodowego od osób fizycznych, nie uwzględniając w nim przychodu zwolnionego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 Ustawy o pdof oraz, w kolejnych miesiącach, obniżając podatek o przypadającą na dany okres rozliczeniowy kwotę amortyzacji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Definicję przychodów z ww. źródła zawiera art. 14 ust. 1 ustawy:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.
Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:
1) rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;
2) ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną
Stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy:
Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Z zacytowanego przepisu wynika, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:
- dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
- ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.
Niektóre dotacje (dofinansowania) korzystają jednak ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym.
I tak, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.
Aby wypłacone świadczenie (dotacja) korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych winno być uzyskane:
- z budżetu państwa lub
- z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Otrzymane z powyższych źródeł świadczenie musi ponadto stanowić dotację w rozumieniu przepisów ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634).
Oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, muszą zostać spełnione łącznie.
Na podstawie art. 37 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 20189 r. poz. 1205 ze zm.):
1. W planie finansowym Funduszu Ubezpieczeń Społecznych określa się corocznie kwotę wydatków na prewencję wypadkową, pokrywanych ze środków finansowych zgromadzonych w funduszu wypadkowym, w wysokości od 1,00% należnych składek na ubezpieczenie wypadkowe, przewidzianych w planie finansowym Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na dany rok budżetowy.
2. Środki, o których mowa w ust. 1, przeznacza się na finansowanie działalności związanej z zapobieganiem wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym, z uwzględnieniem zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowej w aspekcie jej wpływu na powstawanie tych zdarzeń, w szczególności na:
1) dofinansowanie działań skierowanych na utrzymanie zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowej, prowadzonych przez płatników składek.
Zgodnie z art. 51 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1009):
Fundusz Ubezpieczeń Społecznych jest państwowym funduszem celowym, powołanym w celu realizacji zadań z zakresu ubezpieczeń społecznych.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan wspólnikiem Spółki jawnej w której posiada Pan 50% udziałów, a wybraną przez Pana formą opodatkowania jest podatek liniowy. Spółka na wniosek wspólników uzyskała dofinansowanie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych do projektu dotyczącego utrzymania zdolności pracowników do pracy przez cały okres aktywności zawodowej, na podstawie art. 37 ust. 2 pkt 1 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Środki przeznaczone na Dofinansowanie pochodzą z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, pokrywanego ze środków finansowych zgromadzonych w funduszu wypadkowym. Dofinansowanie obejmowało środki pieniężne przeznaczone na działanie inwestycyjne, które polegało na zakupie nowego środka trwałego - szynowego wyciągu spalin, zaliczonego według Klasyfikacji Środków Trwałych do grupy 652 oraz na działania doradcze, które obejmowało sporządzenie oceny ryzyka zawodowego dla stanowisk pracy mechanika oraz serwisanta pojazdów, jak również badanie stężenia gazów toksycznych.
Mając na uwadze opis sprawy wskazać należy, że w omawianej sprawie nie będzie stanowiło przychodu z działalności gospodarczej dofinansowanie otrzymane z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych tylko w tej części, która została przeznaczona na zakup nowego środka trwałego – szynowego wyciągu spalin zaliczonego według Klasyfikacji Środków Trwałych do grupy 652. Tylko bowiem w tej części zastosowanie znajduje wyjątek, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Nie można natomiast zgodzić się z Panem, że w niniejszej sprawie znajdzie zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 129, który stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Przychody uzyskane przez Spółkę jawną, w której jest Pan wspólnikiem nie spełniają bowiem warunku wskazanego w tym przepisie. Z treści wskazanego przepisu jednoznacznie bowiem wynika, że aby dotacja, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, mogła korzystać ze zwolnienia, to winna być otrzymana z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Tym samym dla celów zastosowania tego zwolnienia nie wystarczy aby otrzymana dotacja była dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Koniecznym jest także, aby taka dotacja przyznana została przez budżet państwa albo jednostkę samorządu terytorialnego. Dotacja jaką otrzymała Spółka jawna, w której jest Pan wspólnikiem nie pochodzi ani z budżetu państwa, ani z budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Została ona otrzymana ze środków funduszu wypadkowego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Oznacza to, że w pozostałym zakresie, tj. w części, z której Spółka jawna, w której jest Pan wspólnikiem sfinansuje sporządzenie oceny ryzyka zawodowego dla stanowisk pracy mechanika oraz serwisanta pojazdów, jak również badanie stężenia gazów toksycznych, otrzymane środki finansowe stanowić będą przychód z działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu podatkiem liniowym, stosownie do posiadanego przez Pana udziału w Spółce jawnej.
Tym samym, stanowisko Pana uznano za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja dotyczy Pana, nie rozstrzyga o skutkach podatkowych drugiego wspólnika spółki jawnej.
Wskazać też należy, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie sformułowanego przez Pana pytania, nie rozstrzyga natomiast w zakresie kosztów uzyskania przychodów, obniżenia podatku o kwotę amortyzacji, gdyż kwestie te nie były przedmiotem Pana pytania. Ponadto interpretacja nie rozstrzyga o skutkach podatkowych w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).