Temat interpretacji
Forma opodatkowania jednoosobowej działalności gospodarczej. Stawka ryczałtu w odniesieniu do opodatkowania przychodów z tytułu działalności handlowej używanymi maszynami i urządzeniami przemysłowymi i produkcyjnymi.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2019 r. (data wpływu 8 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie:
- zmiany formy opodatkowania jednoosobowej działalności gospodarczej jest prawidłowe,
- stawki ryczałtu w odniesieniu do opodatkowania przychodów z tytułu działalności handlowej używanymi maszynami i urządzeniami przemysłowymi i produkcyjnymi jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony pismami z 23 grudnia 2019 r. (data wpływu 24 grudnia 2019 r. oraz 30 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zmiany formy opodatkowania jednoosobowej działalności gospodarczej oraz w zakresie stawki ryczałtu w odniesieniu do opodatkowania przychodów z tytułu działalności handlowej używanymi maszynami i urządzeniami przemysłowymi i produkcyjnymi.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest od 2018 roku komandytariuszem spółki komandytowej. Ponadto Wnioskodawca prowadzi indywidualną działalność gospodarczą. Obecnie głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest działalność organizatorów turystyki (PKD 79.12Z). Wnioskodawca prowadzi również działalność gospodarczą w zakresie działalności wydawniczej (PKD 58) oraz działalność reklamową (PKD 73).
Wnioskodawca uzyskuje zatem dochody z tytułu udziału w zysku spółki komandytowej oraz z tytułu prowadzenia indywidualnej działalności, które obecnie łącznie opodatkowuje podatkiem liniowym 19% - zgodnie z przepisem art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (podatnik złożył na podstawie art. 9a ust. 2a oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania dochodów).
Podatnik w 2020 roku zamierza zmienić profil działalności gospodarczej, której przedmiotem ma stać się handel używanymi maszynami i urządzeniami przemysłowymi i produkcyjnymi (kod PKD 46.69Z Sprzedaż hurtowa pozostałych maszyn i urządzeń). Sprzedawane towary będzie nabywał od podmiotu zewnętrznego. Wnioskodawca będzie nabywał maszyny i urządzenia w celu sprzedaży, a więc w celu prowadzenia działalności handlowej. Maszyny i urządzenia będą sprzedawane w stanie nieprzetworzonym - Wnioskodawca nie będzie w nie ingerował ani ich naprawiał (sprzeda je w stanie nabytym od dostawcy). Tym bardziej nie będzie świadczyć usług pośrednictwa w sprzedaży tych maszyn i urządzeń, a jego wynagrodzeniem nie będzie prowizja, lecz różnica pomiędzy ceną sprzedaży a ceną zakupu. Ponadto Wnioskodawca nie będzie prowadził działalności komisowej.
W związku ze zmianą profilu działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza dokonać zmiany wyboru formy opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez siebie z tytułu prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, wybierając opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W dalszym ciągu jednak chciałby opodatkowywać podatkiem liniowym 19% (na podstawie art. 30c ustawy o PIT) dochody uzyskiwane z tytułu udziału w spółce komandytowej.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem zapytania w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego są następujące usługi sklasyfikowane zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWIU pod następującymi symbolami:
- 46.69.15.0 Sprzedaż hurtowa elektrycznych profesjonalnych maszyn, urządzeń i aparatury,
- 46.69.19.0 Sprzedaż hurtowa pozostałych maszyn, urządzeń i aparatury o przeznaczeniu ogólnym i specjalistycznym,
- 46.62.12.0 Sprzedaż hurtowa obrabiarek do metalu,
- 46.62.19.0 Sprzedaż hurtowa obrabiarek do pozostałych materiałów,
- 46.69.12.0 Sprzedaż hurtowa akcesoriów przeznaczonych do maszyn i urządzeń,
- 46.69,15.0 Sprzedaż hurtowa elektrycznych profesjonalnych maszyn, urządzeń i aparatury,
- 46.69.19.0 Sprzedaż hurtowa pozostałych maszyn, urządzeń i aparatury o przeznaczeniu ogólnym i specjalistycznym.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
Czy Wnioskodawca może dokonać zmiany formy opodatkowania stosowanej w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych przez niego z tytułu prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej i wybrać opodatkowanie dla tej części dochodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych poprzez złożenie oświadczenia, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i jednocześnie kontynuować opodatkowanie dochodów uzyskiwanych z tytułu udziału w spółce niemającej osobowości prawnej, tj. spółce komandytowej zgodnie z przepisem art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. liniowo według stawki 19%?
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.
Zgodnie z przepisami Wnioskodawca może dokonać zmiany formy opodatkowania stosowanej do dochodów uzyskiwanych przez niego z tytułu jednoosobowej działalności gospodarczej i wybrać opodatkowanie tych dochodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych poprzez złożenie oświadczenia, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, i jednocześnie w dalszym ciągu opodatkować dochody z udziału w spółce komandytowej podatkiem liniowym na zasadach wynikających z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: PIT).
Stosowanie do art. 9a ust. 1 ustawy o PIT dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Z kolei, jak stanowi art. 9a ust. 2 ustawy o PIT, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c.
W myśl art. 30c ustawy o PIT podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Zgodnie z art. 9a ust. 5 ustawy o PIT, jeżeli podatnik:
- prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie i jest wspólnikiem spółki niebędącej osobą prawną
- jest wspólnikiem spółki niebędącej osobą prawną
&− wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy.
Z powyższego wynika, że wybór sposobu opodatkowania określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy wyłącznie form prowadzonej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Powołany przepis art. 9a ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyłącza natomiast rozwiązania, w ramach którego prowadzący działalność gospodarczą samodzielnie będzie korzystał z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a z działalności prowadzonej w formie spółki opłacał tzw. podatek liniowy.
W ocenie Wnioskodawcy nie ma przeszkód, aby dokonać zmiany formy opodatkowania do dochodów uzyskiwanych z prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej i opodatkowania ich podatkiem zryczałtowanym, natomiast do dochodów uzyskiwanych z tytułu udziału w spółce komandytowej pozostawić opodatkowanie zgodne z przepisem art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. liniowo wg stawki 19%.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.
W odniesieniu do handlu używanymi maszynami urządzeniami przemysłowymi i produkcyjnymi znajdzie zastosowanie ryczałt wynoszący 3%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, która to stawka została przewidziana dla przychodów osiąganych z działalności usługowej w zakresie handlu.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 4 ust 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne działalność usługowa w zakresie handlu to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.
Z powyższego wynika, że definicja zawarta w cyt. art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy dotyczy sprzedaży uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym, bez zmiany ich substancji czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu.
Działalność gospodarcza w zakresie zakupu i odsprzedaży maszyn i urządzeń prowadzona przez Wnioskodawcę spełniać będzie przesłanki zawarte w definicji działalności usługowej w zakresie handlu, bowiem będzie polegać na sprzedaży nabytych uprzednio produktów - maszyn i urządzeń w stanie nieprzetworzonym. W związku z tym zastosowanie znajdzie w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży maszyn i urządzeń stawka ryczałtu wynosząca 3%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:
- zmiany formy opodatkowania jednoosobowej działalności gospodarczej - jest prawidłowe,
- stawki ryczałtu w odniesieniu do opodatkowania przychodów z tytułu działalności handlowej używanymi maszynami i urządzeniami przemysłowymi i produkcyjnymi - jest prawidłowe.
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest komandytariuszem spółki komandytowej. Ponadto Wnioskodawca prowadzi indywidualną działalność gospodarczą. Wnioskodawca uzyskuje zatem dochody z tytułu udziału w zysku spółki komandytowej oraz z tytułu prowadzenia indywidualnej działalności, które obecnie łącznie opodatkowuje podatkiem liniowym 19%. Wnioskodawca w 2020 r. zamierza zmienić profil działalności gospodarczej, której przedmiotem ma stać się handel używanymi maszynami i urządzeniami przemysłowymi i produkcyjnymi. W związku ze zmianą profilu działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza dokonać zmiany wyboru formy opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez siebie z tytułu prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, wybierając opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W dalszym ciągu jednak chciałby opodatkowywać podatkiem liniowym dochody uzyskiwane z tytułu udziału w spółce komandytowej.
Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.) - źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy: dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
Przepis art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi natomiast, że: podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
W przypadku, jeżeli podatnik prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie i jest wspólnikiem spółki niebędącej osobą prawną lub jest wspólnikiem spółki niebędącej osobą prawną - to zgodnie z art. 9a ust. 5 omawianej ustawy - wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy.
Zatem wybór sposobu opodatkowania określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy wyłącznie form prowadzonej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zastosowanie przepisów tej ustawy oznacza opodatkowanie według skali podatkowej lub podatkiem liniowym. Zatem, jeżeli podatnik prowadzi działalność samodzielnie i w formie spółki niebędącej osobą prawną (należy do niej m.in. spółka komandytowa), to przychód z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie nie może być opodatkowany według skali podatkowej, a z działalności prowadzonej w formie spółki podatkiem liniowym, i odwrotnie.
Powołany przepis art. 9a ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyłącza natomiast rozwiązania, w ramach którego prowadzący działalność gospodarczą samodzielnie będzie korzystał z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a z działalności prowadzonej w formie spółki opłacał tzw. podatek liniowy.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 43, z późn. zm.): opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej spółką. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy: podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
- uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 250 000 euro, lub
- uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 250 000 euro.
Stosownie do art. 6 ust. 5 cytowanej ustawy: jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy prowadził działalność samodzielnie, a także w formie spółki, opłaca w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych:
- odrębnie z działalności wykonywanej samodzielnie i odrębnie z działalności wykonywanej w formie spółki, gdy spełnia warunki określone w ust. 4 pkt 1, albo
- z działalności wykonywanej samodzielnie, gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. a, a z działalności wykonywanej w formie spółki - gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. b.
Zgodnie z art. 8 ww. ustawy: opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
- opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
- korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
- osiągających w
całości lub w części przychody z tytułu:
- prowadzenia aptek,
- działalności w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw (prowadzenie lombardów),
- działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
- prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów innych niż określone w art. 4 ust. 1 pkt 11, świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy,
- działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
- samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
- w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
- samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie przewidują również, aby z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wyłączeni zostali podatnicy, którzy prowadzą inną pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach określonych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (na zasadach ogólnych, w formie podatku liniowego).
Zatem - w danym roku podatkowym możliwe jest opodatkowanie przychodów uzyskanych z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej:
- samodzielnie - zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
- w formie spółki komandytowej - podatkiem liniowym,
pod warunkiem wyboru odpowiednich form opodatkowania i o ile nie zachodzą inne, przewidziane w ustawach okoliczności, które spowodowałyby utratę prawa do opłacania podatku w ww. formach.
W zakresie stawki ryczałtu w odniesieniu do opodatkowania przychodów z tytułu działalności handlowej używanymi maszynami i urządzeniami przemysłowymi i produkcyjnymi Organ wskazuje, co następuje.
Zgodnie z przepisem art. 4 ust 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: działalność usługowa w zakresie handlu to - sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.
Z powołanego wyżej przepisu wynika, że działalność handlowa polega na sprzedaży (zbyciu) towarów uprzednio nabytych w stanie nieprzetworzonym.
Zgodnie natomiast z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu.
Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że skoro jak wskazano we wniosku w wyniku czynności, które Wnioskodawca zamierza wykonywać (maszyny i urządzenia zbywane będą w stanie nieprzetworzonym), to wykonywana przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza w tym zakresie będzie stanowiła działalność usługową w zakresie handlu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zatem przychody uzyskane z odsprzedaży zakupionych używanych maszyn i urządzeń opodatkowane będą 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Reasumując - Wnioskodawca może dokonać zmiany formy opodatkowania stosowanej w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych przez niego z tytułu prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej i wybrać opodatkowanie dla tej części dochodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przez złożenie oświadczenia, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i jednocześnie kontynuować opodatkowanie dochodów uzyskiwanych z tytułu udziału w spółce komandytowej zgodnie z przepisem art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. liniowo według stawki 19%.
Przychody uzyskiwane z tytułu działalności handlowej używanymi maszynami i urządzeniami przemysłowymi i produkcyjnymi Wnioskodawca może opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 3%, zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w () za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej