Wnioskodawca podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.508.2022.1.TR

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 20 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.508.2022.1.TR

Temat interpretacji

Wnioskodawca podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 czerwca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 21 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanów faktycznych

W okresie od 1 stycznia 2021 roku do 31 grudnia 2021 roku Wnioskodawca przebywał na terytorium Haszymidzkiego Królestwa Jordanii wspólnie ze współmałżonką nie mniej niż 300 dni. Nie posiadają dzieci. W Jordanii posiada rezydencję wydaną przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Haszymidzkiego Królestwa Jordanii oraz pozwolenie na pracę wydane przez Ministerstwo Pracy Haszymidzkiego Królestwa Jordanii.

W 2021 roku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej Wnioskodawca przebywał 23 dni w celach turystycznych odwiedzając rodzinę.

Głównym źródłem dochodu Wnioskodawcy w 2021 roku, jak i gospodarstwa domowego prowadzonego wspólnie ze współmałżonką na terytorium Jordanii, było wynagrodzenie otrzymywane w ramach umowy o pracę na czas nieokreślony z jordańską X, gdzie Wnioskodawca zatrudniony był od 24 listopada 2020. Wynagrodzenie to stanowiło ponad 70% dochodów (w przeliczeniu na PLN według kursu walut z 29 maja 2022 roku) całego gospodarstwa domowego prowadzonego w Jordanii w roku 2021. Zatrudnienie ma formę pracy biurowej w wymiarze 8 godzin dziennie od niedzieli do czwartku z obowiązkową obecnością w biurze firmy zlokalizowanym w Jordanii.

Comiesięczna pensja przelewana jest na konto jordańskiego banku. Od wynagrodzenia Wnioskodawca odprowadza podatek dochodowy zgodnie z regulacjami Haszymidzkiego Królestwa Jordanii.

W Jordanii Wnioskodawca jest zarejestrowanym płatnikiem podatku dochodowego i posiada jordański numer identyfikacji podatkowej. Na terytorium Jordanii przebywał razem ze współmałżonką. Współmałżonka posiada rezydencję wydaną przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Haszymidzkiego Królestwa Jordanii.

Współmałżonka Wnioskodawcy w 2021 roku była zatrudniona przez Ambasadę RP w Jordanii na stanowisku referenta ds. obsługi sekretariatu oraz dyplomacji publicznej i kulturalnej od dnia 22 listopada 2020 roku. Współmałżonka Wnioskodawcy odprowadza podatek dochodowy zgodnie z regulacjami prawa polskiego.

Za rok podatkowy 2021 współmałżonka złożyła indywidualne zeznanie PIT-37.

Zdecydowana większość aktywności małżonków: towarzyskich, społecznych, kulturalnych, sportowych w okresie w 2021 roku podejmowanych było na terenie Jordanii. Wizyty na terytorium Polski miały charakter czysto turystyczny/rodzinny i nie miały na celu prowadzenia w Polsce aktywności społeczno-gospodarczych. W Jordanii małżonkowie wynajmują długoterminowo mieszkanie w okresie od 1 lutego 2021 r. do 31 stycznia 2023 r. W Jordanii Wnioskodawca wraz ze współmałżonką posiadają ubezpieczenie zdrowotne, długoterminowy kontrakt na usługi internetowe zawarty z firmą oraz konto bankowe w banku.

W Jordanii małżonkowie wynajmują długoterminowo samochód.

W jordańskim banku na koncie oszczędnościowym zdeponowana jest zdecydowana większość oszczędności Wnioskodawcy – powyżej 80% wszystkich oszczędności ulokowanych w instrumentach finansowych (w przeliczeniu na PLN według kursu walut z 29 maja 2022 roku). W tym samym banku Wnioskodawca posiada również kartę debetową oraz kredytową.

W okresie od 16 marca 2020 r. do 31 sierpnia 2021 r. Wnioskodawca prowadził jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Polsce jako konsultant marketingowy.

31 sierpnia 2021 działalność została zawieszona.

Działalność firmy w okresie od listopada 2020 r. do sierpnia 2021 r. była w całości prowadzona zdalnie z terytorium Jordanii. W okresie od grudnia 2020 r. do sierpnia 2021 r., działalność firmy była związana z kontrahentami z Polski oraz nie była związana z aktywnością zawodową Wnioskodawcy prowadzoną w Jordanii. W tym czasie Wnioskodawca nieprzerwanie wykonywał pracę na rzecz Jordańskiego pracodawcy.

Dochód uzyskany z działalności gospodarczej zarejestrowanej w Polsce stanowił mniej niż 10% dochodu całego gospodarstwa domowego prowadzonego w Jordanii w roku 2021 (w przeliczeniu na PLN według kursu walut z 29 maja 2022 roku). Od przychodów uzyskanych przez jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Polsce w roku 2021 odprowadzony został podatek dochodowy zgodnie z regulacjami prawa polskiego.

Za rok podatkowy 2021 Wnioskodawca złożył indywidualne zeznanie PIT-36.

W Polsce Wnioskodawca posiada rachunek bankowy w polskim banku, na którym zdeponowane są oszczędności z okresu prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce oraz rachunek maklerski w innym polskim banku, w ramach którego w grudniu 2020 roku zakupił obligacje Skarbu Państwa. Suma oszczędności zgromadzonych w Polsce nie przekracza 20% wszystkich oszczędności ulokowanych w instrumentach finansowych (w przeliczeniu na PLN według kursu walut z 29 maja 2022 roku). Współmałżonka Wnioskodawcy jest właścicielem mieszkania w Warszawie, uzyskanego jako darowizna przed powstaniem małżeńskiej wspólności majątkowej. Mieszkanie nie jest użytkowane przez cały okres pobytu małżonków w Jordanii.

Pytania

1)Czy w 2021 r. Wnioskodawca miał status rezydenta podatkowego RP na podstawie art. 3 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2)Czy jako osoba fizyczna Wnioskodawca podlegał w roku 2021 obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy) na podstawie art. 3 ust. 2a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowiska w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

W 2021 r. Wnioskodawca nie miał statusu rezydenta podatkowego RP na podstawie art. 3 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 2.

Jako osoba fizyczna Wnioskodawca podlegał w roku 2021 obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy) na podstawie art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uzasadnienie własnego stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 3 ust. 1, 1a ustawy PIT, osoby fizyczne podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej . Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W 2021 roku Wnioskodawca nie spełnia żadnego z dwóch kryteriów art. 3 ust. 1a ustawy PIT, które pozwalają za uznanie Wnioskodawcy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W okresie od 1 stycznia 2021 roku do 31 grudnia 2021 roku Wnioskodawca przebywał na terytorium Haszymidzkiego Królestwa Jordanii nie mniej niż 300 dni.

W 2021 roku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej Wnioskodawca przebywał 23 dni w celach turystycznych odwiedzając rodzinę.

Centrum interesów osobistych Wnioskodawcy w 2021 roku znajdowało się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Współmałżonka Wnioskodawcy przebywała w 2021 roku wspólnie z Wnioskodawcą na terytorium Haszymidzkiego Królestwa Jordanii nie mniej niż 300 dni.

Współmałżonka Wnioskodawcy zatrudniona była przez Ambasadę RP w Jordanii i całość jej aktywności zawodowej odbywała się na terytorium Jordanii. Większość aktywności małżonków: towarzyskich, społecznych, kulturalnych, sportowych w 2021 roku podejmowanych było na terenie Jordanii.

Zarówno Wnioskodawca, jak i współmałżonka Wnioskodawcy, posiadają rezydencje pobytu wydane przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Haszymidzkiego Królestwa Jordanii.

Wnioskodawca, jako osoba zatrudniona przez jordańską firmę, posiada pozwolenie na pracę wydane przez Ministerstwo Pracy Haszymidzkiego Królestwa Jordanii. W Jordanii małżonkowie wynajmują długoterminowo mieszkanie, posiadają ubezpieczenie zdrowotne zawarte, długoterminowy kontrakt na usługi internetowe zawarty z firmą oraz konto bankowe w banku.

Centrum interesów gospodarczych Wnioskodawcy w 2021 roku znajdowało się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ponad 70% dochodów (w przeliczeniu na PLN według kursu walut z 29 maja 2022 roku) całego gospodarstwa domowego prowadzonego w Jordanii w roku 2021 pochodziło z wynagrodzenia otrzymywanego w ramach umowy o pracę z jordańską firmą. Od wynagrodzenia Wnioskodawca odprowadza podatek dochodowy zgodnie z regulacjami Haszymidzkiego Królestwa Jordanii. Mniej niż 10% dochodów (w przeliczeniu na PLN według kursu walut z 29 maja 2022 roku) gospodarstwa domowego prowadzonego w Jordanii wspólnie z współmałżonką w 2021 roku wygenerowane zostało przez działalność gospodarczą zarejestrowaną w Polsce, którą Wnioskodawca prowadził do 31 sierpnia 2021 r.

W 2021 roku, działalność była w całości prowadzona zdalnie z terytorium Jordanii.

Od przychodów uzyskanych przez jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Polsce w roku 2021 odprowadzony został podatek dochodowy. Za rok podatkowy 2021 Wnioskodawca złożył indywidualne zeznanie PIT-36. Powyższe fakty nie pozwalają uznać działalności gospodarczej zarejestrowanej w Polsce w 2021 roku za centralną dla interesów gospodarczych Wnioskodawcy, zarówno osobistych jak i gospodarstwa domowego. Zdecydowana większość dochodów pochodziła z pensji uzyskiwanej w ramach umowy o pracę na terytorium Jordanii.

Dodatkowo, działalność firmy zarejestrowanej w Polsce prowadzona była całkowicie zdalnie z terytorium Jordanii. Stanowisko to jest spójne z uzasadnieniami w opublikowanych objaśnieniach z dnia 29 kwietnia 2021 r. (REZYDENCJA PODATKOWA ORAZ ZAKRES OBOWIĄZKU PODATKOWEGO OSÓB FIZYCZNYCH W POLSCE), gdzie w analogicznym stanie faktycznym uznano, że dodatkowe źródło dochodu na terytorium Polski nie oznacza istnienia centrum interesów gospodarczych w Polsce w sytuacji, w której główne źródło dochodu oraz silne powiązania gospodarcze znajdują się w innym kraju (rozdział 2.1, sekcja - Centrum Interesów Gospodarczych, Przykład 6).

Dodatkowo, stanowisko analogiczne do przedstawionego przez Wnioskodawcę zajął tut. organ w interpretacji indywidualnej o sygnaturze 0113-KDIPT2-2.4011.894.2021.2.AKU wydanej w analogicznym stanie faktycznym. Wnioskodawczyni w okresie od stycznia 2021 r. do 31 marca 2021 r. wykonywała umowę o pracę na 1/2 etatu na rzecz działalności gospodarczej prowadzonej przez swojego ojca, za co pobierała wynagrodzenie w walucie PLN. Umowa o pracę polegała na byciu asystentką osoby zarządzającej, a Wnioskodawczyni świadczyła pracę na odległość poprzez home office, przebywając na stałe w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (ZEA). Z tego tytułu odprowadzane były składki na ubezpieczenie społeczne oraz na podatek dochodowy. W tym czasie nieprzerwanie Wnioskodawczyni wykonywała pracę jako stewardessa na rzecz spółki mającej swoją siedzibę w ZEA. Okoliczności te nie przesądziły o zmianie centrum interesów gospodarczych ze ZEA na Polskę.

Analogiczne stanowisko zajął tut. organ również w interpretacji indywidualnej o sygnaturze 0113-KDIPT2-2.4011.364.2022.2.AKU. Wnioskodawca posiada stałą umowę o pracę będącą głównym źródłem utrzymania w Norwegii. W Polsce posiada dom. W budynku tym są lokale handlowo-usługowe, które wynajmuje firmom na działalność gospodarczą. Oprócz tego, posiada dwie kawalerki, które nabył jako lokatę kapitału. Te lokale również wynajmuje, a uzyskane przychody z tytułu wynajmu rozlicza przed urzędem skarbowym w formie ryczałtu. Są one dodatkowym dochodem. Organ interpretujący nie uznał tych przesłanek za wystarczające do uznania Polski za centrum interesów gospodarczych wnioskodawcy, w szczególności okoliczność, że wnioskodawca posiadał ściślejsze powiązania ekonomiczne (stała umowa o pracę będąca głównym źródłem utrzymania), jak i osobiste (najbliższa rodzina, ugruntowane środowisko zawodowe, towarzyskie i koleżeńskie). Fakt posiadania w Polsce rachunku, na którym zdeponowana jest część moich oszczędności oraz rachunku maklerskiego, w ramach którego w grudniu 2020 roku zakupiłem obligacje Skarbu Państwa nie jest przesłanką decydującą o posiadaniu centrum interesów gospodarczych w Polsce. Suma oszczędności zgromadzonych w Polsce nie przekracza 20% wszystkich oszczędności ulokowanych w instrumentach finansowych (w przeliczeniu na PLN według kursu walut z 29 maja 2022 roku). Potencjalne zyski kapitałowe nie zmieniają struktury uzyskiwanych dochodów. Sam fakt przeniesienia kapitału pochodzącego z opodatkowanego uprzednio przychodu nie jest czynnikiem decydującym o zmianie centrum interesów gospodarczych.

Analogiczne stanowisko zajął tut. organ również w interpretacji indywidualnej o sygnaturze 0115-KDIT2.4011.727.2021.3.ENB, z której wynika, że sam fakt posiadania w Polsce kont bankowych, maklerskich czy walutowych, na których lokowana jest część środków pieniężnych uzyskanych z tytułu pracy wykonywanej poza terytorium Polski nie przesądza o podleganiu w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Powyższe okoliczności są spójne z kryteriami uznania osoby fizycznej za osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, w przypadku Wnioskodawcy Jordanii, zawartymi w art. 4 ust. 1 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską i Jordanią. Kryteria te stanowią, że uznanie za osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania. W Jordanii Wnioskodawca posiada stałe miejsce zamieszkania i w związku z tym podlega obowiązkowi podatkowemu. Dodatkowo zgodnie z art. 15 ust. 1 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje za pracę najemną, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. W Jordanii zatrudniony Wnioskodawca jest w formie umowy pracę, za którą otrzymuje miesięczną pensję. Praca ta wykonywana jest na terytorium Jordanii, spełnia więc przesłanki art. 15 ust. 1 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską i Jordanią i podlega opodatkowaniu tylko w Jordanii.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, Wnioskodawca nie spełnia żadnej z przesłanek art. 3 ust. 1a ustawy PIT do uznania Wnioskodawcy za polskiego rezydenta podatkowego w 2021 roku.

W 2021 roku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej Wnioskodawca przebywał mniej niż 183 dni oraz centrum interesów osobistych i gospodarczych Wnioskodawcy znajdowało się w 2021 roku poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Oznacza to, że Wnioskodawca nie posiadał w 2021 statusu rezydenta podatkowego RP.

Zgodnie z art. 2 ust. 2a ustawy PIT, jako osoba fizyczna Wnioskodawca podlega obowiązkowi podatkowemu w roku 2021 tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) – w wersji obowiązującej na 31 grudnia 2021 r.:

osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Art. 3 ust. 2b ww. ustawy stanowi, że:

za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1)pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

2)działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

3)działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;

4)położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;

5)papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;

6)tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;

6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;

7)tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;

8)niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.

Na podstawie art. 4a ww. ustawy:

przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W odniesieniu do przedstawionego we wniosku zdarzenia zastosowanie znajdą odpowiednie uregulowania umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Haszymidzkiego Królestwa Jordanii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Ammanie dnia 4 października 1997 r. (Dz. U. z 1999 r. Nr 61, poz. 654).

Należy przy tym wskazać, że zarówno Polska, jak i Jordania notyfikowały ww. umowę polsko-jordańską do objęcia Konwencją wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, sporządzoną w Paryżu dnia 24 listopada 2016 r. (Dz. U. z 2018 r., poz. 1369) – Konwencję MLI. Dniem wejścia w życie postanowień Konwencji MLI dla Polski jest 1 lipca 2018 r., natomiast dla Jordanii 1 stycznia 2021 r.

Przepisy Konwencji MLI stosowane są równolegle z przepisami umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (Konwencja MLI nie działa jak protokół zmieniający). W praktyce przepisy Konwencji MLI mają pierwszeństwo przed regulacjami umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (tzn. jeśli przepisy umowy będą sprzeczne z przepisami Konwencji MLI, to przepisy Konwencji MLI będą miały zastosowanie jako akt późniejszy). Dla celów stosowania prawa, postanowienia Konwencji MLI muszą być interpretowane równolegle z Umową z uwzględnieniem stanowisk Umawiających się Państw w zakresie przyjęcia Konwencji MLI.

Stosownie do art. 4 ust. 1 ww. umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Haszymidzkiego Królestwa Jordanii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu:

w rozumieniu niniejszej umowy określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, miejsce pobytu, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Określenie to nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie jedynie w odniesieniu do dochodu ze źródeł położonych w tym Państwie.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast jeśli podatnik ma miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce płaci podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).

Przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem "lub", co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a co za tym idzie - podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.

Jako pierwszy warunek pozwalający na uznanie osoby za mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP przepis wskazuje posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych). Przesłanka ta została skonstruowana w bardzo szeroki sposób, jeśli chodzi o zakreśloną grupę osób, które na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych posiadają w Polsce ośrodek interesów życiowych. Wynikać może to z użycia w powołanym powyżej przepisie spójnika "lub" w sformułowaniu "centrum interesów osobistych lub gospodarczych" dla doprecyzowania kiedy uznaje się daną osobę za mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP. Tym samym określona osoba, która ma ścisłe powiązania biznesowe czy też gospodarcze w Polsce, a całą rodzinę i znajomych w innym państwie, może w takiej sytuacji podlegać opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów.

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej uważa się również osobę fizyczną, która przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W świetle art. 3 ust. 1a analizowany warunek stanowi samodzielną podstawę do uznawania określonej kategorii osób za rezydentów, niezależną od omówionego powyżej posiadania na terytorium RP centrum interesów życiowych.

Wymienione powyżej kryteria stosuje się z uwzględnieniem art. 4 ww. polsko-jordańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Z opisu zdarzenia wynika, że w okresie od 1 stycznia 2021 roku do 31 grudnia 2021 roku Wnioskodawca przebywał na terytorium Haszymidzkiego Królestwa Jordanii wspólnie ze współmałżonką nie mniej niż 300 dni. Nie posiadają dzieci. W Jordanii Wnioskodawca posiada rezydencję wydaną przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Haszymidzkiego Królestwa Jordanii oraz pozwolenie na pracę wydane przez Ministerstwo Pracy Haszymidzkiego Królestwa Jordanii. W 2021 roku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej Wnioskodawca przebywał 23 dni w celach turystycznych odwiedzając rodzinę.

Głównym źródłem dochodu Wnioskodawcy w 2021 roku, jak i gospodarstwa domowego prowadzonego wspólnie ze współmałżonką na terytorium Jordanii, było wynagrodzenie otrzymywane w ramach umowy o pracę na czas nieokreślony z jordańską firmą, gdzie Wnioskodawca był zatrudniony od 24 listopada 2020 r. Wynagrodzenie to stanowiło ponad 70% dochodów całego gospodarstwa domowego prowadzonego w Jordanii w roku 2021. Comiesięczna pensja przelewana jest na konto jordańskiego banku. Od wynagrodzenia Wnioskodawca odprowadza podatek dochodowy zgodnie z regulacjami Haszymidzkiego Królestwa Jordanii.

W Jordanii Wnioskodawca jest zarejestrowanym płatnikiem podatku dochodowego i posiada jordański numer identyfikacji podatkowej. Na terytorium Jordanii Wnioskodawca przebywał razem ze współmałżonką, która również posiada rezydencję wydaną przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Haszymidzkiego Królestwa Jordanii.

Zdecydowana większość aktywności małżonków: towarzyskich, społecznych, kulturalnych, sportowych w okresie w 2021 roku podejmowanych było na terenie Jordanii. Wizyty na terytorium Polski miały charakter czysto turystyczny/rodzinny i nie miały na celu prowadzenia w Polsce aktywności społeczno-gospodarczych. W Jordanii małżonkowie wynajmują długoterminowo mieszkanie w okresie od 1 lutego 2021 r. do 31 stycznia 2023 r. W Jordanii Wnioskodawca wraz ze współmałżonką posiadają ubezpieczenie zdrowotne, długoterminowy kontrakt na usługi internetowe oraz konto bankowe w banku. W Jordanii małżonkowie wynajmują długoterminowo samochód.

W jordańskim banku na koncie oszczędnościowym zdeponowana jest zdecydowana większość oszczędności Wnioskodawcy – powyżej 80% wszystkich oszczędności ulokowanych w instrumentach finansowych. W tym samym banku Wnioskodawca posiada również kartę debetową oraz kredytową.

W okresie od 16 marca 2020 r. do 31 sierpnia 2021 r. Wnioskodawca prowadził jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Polsce jako konsultant marketingowy. 31 sierpnia 2021 działalność została zawieszona. Działalność firmy w okresie od listopada 2020 r. do sierpnia 2021 r. była w całości prowadzona zdalnie z terytorium Jordanii. W okresie od grudnia 2020 r. do sierpnia 2021 r., działalność firmy była związana z kontrahentami z Polski oraz nie była związana z aktywnością zawodową Wnioskodawcy prowadzoną w Jordanii. W tym czasie Wnioskodawca nieprzerwanie wykonywał pracę na rzecz jordańskiego pracodawcy. Dochód uzyskany z działalności gospodarczej zarejestrowanej w Polsce stanowił mniej niż 10% dochodu całego gospodarstwa domowego prowadzonego w Jordanii w roku 2021. Od przychodów uzyskanych przez jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Polsce w roku 2021 odprowadzony został podatek dochodowy zgodnie z regulacjami prawa polskiego.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że na gruncie opisanego we wniosku zdarzenia w roku 2021 Wnioskodawca nie miał statusu rezydenta podatkowego Rzeczypospolitej Polskiej oraz nie ciążył na nim za tenże rok nieograniczony obowiązek podatkowy, tj. od całości dochodów (przychodów) Wnioskodawcy bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów – o którym mowa art. 3 ust. 1 i ust. 1a ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji – na podstawie cyt. art. 3 ust. 2a ww. ustawy – na gruncie opisanego we zdarzenia za rok 2021 Wnioskodawca podlegał w Polsce obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tj. posiadał w Polsce ograniczony obowiązek podatkowy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanów faktycznych, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzeń.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).