W świetle powyższego zasadnym jest uznanie, że zgodnie z brzmieniem obowiązującego art. 10 ust. 4 ww. ustawy, przychód Wnioskodawcy z tytułu otrzyma... - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.474.2019.4.LS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.01.2020, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.474.2019.4.LS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

W świetle powyższego zasadnym jest uznanie, że zgodnie z brzmieniem obowiązującego art. 10 ust. 4 ww. ustawy, przychód Wnioskodawcy z tytułu otrzymania kwoty rozliczenia pieniężnego, uzyskanej w następstwie nieodpłatnego nabycia akcji fantomowych stanowiących pochodne instrumenty finansowe należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2019 r. (data wpływu 23 września 2019 r.) uzupełnione pismem z dnia 13 listopada 2019 r. (data nadania 14 listopada 2019 r., data wpływu 19 listopada 2019 r.), w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 5 listopada 2019 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.474.2019.1.LS (data doręczenia 12 listopada 2019 r.) oraz pismem z dnia 23 grudnia 2019 r. (data nadania 23 grudnia 2019 r., data wpływu 30 grudnia 2019 r.), w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 5 grudnia 2019 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.474.2019.3.LS (data doręczenia 18 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa w programie motywacyjnym jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa w programie motywacyjnym.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 5 listopada 2019 r. (data nadania 5 listopada 2019 r., data doręczenia 12 listopada 2019 r.) Nr 0114-KDIP3-2.4011.474.2019.1.LS oraz pismem z dnia 5 grudnia 2019 r. (data nadania 5 grudnia 2019 r., data doręczenia 18 grudnia 2019 r.) Nr 0114-KDIP3-2.4011.474.2019.3.LS, tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych.

Pismem z dnia 13 listopada 2019 r. (data nadania 14 listopada 2019 r., data wpływu 19 listopada 2019 r.) oraz pismem z dnia 23 grudnia 2019 r. (data nadania 23 grudnia 2019 r., data wpływu 30 grudnia 2019 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będzie uczestnikiem programu motywacyjnego (dalej: Program), którym objęci zostaną członkowie Kadry Zarządzającej, a także wybrani pracownicy i współpracownicy (tj. osoby prowadzące działalność gospodarczą, ewentualnie zleceniobiorcy) A. Sp. z o.o. (dalej: Spółka) Program będzie organizowany i wdrażany przez spółkę - matkę, funkcjonującą w oparciu o regulacje prawa duńskiego, A. A/S (odpowiednik polskiej spółki akcyjnej) (dalej: Spółka matka). Pracownicy i współpracownicy docelowo objęci Programem nie są w żaden sposób powiązani ze spółką duńską (nie posiadają jej akcji ani nie zarządzają spółką). Wnioskodawca współpracuje ze spółką polską w oparciu o umowę o świadczenie usług.

Zasady wdrażania i funkcjonowania Programu zostaną zawarte w przyjętym przez Spółkę regulaminie. Celem Programu będzie zaś zmotywowanie uczestników do podejmowania działań zmierzających do utrzymania i poprawy wyników finansowych Spółek z Grupy, a tym samym, ich pozycji rynkowej. Działania te w sposób pośredni przełożą się na wyniki finansowe i pozycję rynkową spółki duńskiej A. A/S (jedyny wspólnik Spółki). Mając to na względzie, Spółka matka zamierza uzależnić wysokość możliwych do otrzymania przez Wnioskodawcę w ramach Programu kwot od osiąganych wyników finansowych Spółki matki.

Aby zrealizować Program, oprócz wdrożenia stosownego regulaminu, Spółka matka zamierza zawrzeć z Wnioskodawcą pisemną umowę, której treścią będzie przyznanie mu określonej w umowie liczby akcji fantomowych, których wartość nominalna w momencie przyznania będzie wynosiła 1 zł (za jedną akcję fantomową). Umowa będzie umową cywilnoprawną, odrębną od dotychczas zawartych umów. Akcje fantomowe zostaną przekazane Wnioskodawcy nieodpłatnie. Każda z osób po objęciu Programem (w tym Wnioskodawca) będzie w okresie 5 lat uprawniona do otrzymania do max. 0,5% wartości akcji spółki duńskiej A. A/S w sposób liniowy (vesting scheme) tzn. jeśli docelowo uczestnik Programu ma otrzymać uprawnienie do uzyskania 0,5% wartości akcji, na początku każdego roku uzyskiwać będzie uprawnienie do żądania dodatkowego 0,1% wartości aż do osiągnięcia górnej granicy (0,5%). Po osiągnięciu górnej granicy, po każdorazowym wykupie akcji, uczestnik Programu będzie mógł nabyć tylko akcje do ww. górnej granicy.

Zgodnie z zasadami Programu, akcje fantomowe nie będą stanowiły akcji w rozumieniu ustawy z dnia 15 września 2000 roku Kodeks Spółek Handlowych ani w rozumieniu przepisów prawa duńskiego, nie będą akcjami notowanymi na giełdzie i nie dadzą ich nabywcom żadnych praw akcyjnych czy udziałowych w stosunku tak do Spółki, Spółki matki jak i innych spółek z Grupy, a zatem posiadacz akcji fantomowych nie będzie uważany za akcjonariusza czy udziałowca z tytułu posiadania tych akcji, w szczególności nie będzie mu przysługiwało prawo głosu.

Spółka matka uprawniona będzie do wykupu akcji w celu realizacji przez Wnioskodawcę przyznanego mu prawa. Zgodnie z zasadami Programu. Wnioskodawca nabywając akcje fantomowe uzyska prawo do otrzymania w przyszłości kwoty rozliczenia pieniężnego (dalej: Kwota Rozliczenia), a Spółka matka zobowiąże się do wypłaty tej kwoty. Okres wyczekiwania będzie obejmował okresy roczne. Zgodnie z zakładanymi zasadami Programu, wartość akcji fantomowych ustalana po zakończeniu okresu wyczekiwania (Kwota Rozliczenia), uzależniona będzie od wartości określonego wskaźnika finansowego, tj. od wartości dywidendy wypłacanej w danym roku rzeczywistym akcjonariuszom Spółki matki, a także od pozostawania w zatrudnieniu w całym okresie wyczekiwania (tj. Wnioskodawca, gdy w okresie wyczekiwania rozwiąże umowę ze Spółką A. sp. z o.o. zostanie pozbawiony prawa do otrzymania Kwoty Rozliczenia). W tym sensie, przyznane Wnioskodawcy w oparciu o akcje fantomowe prawo do otrzymania Kwoty Rozliczenia w przyszłości jest prawem warunkowym (uzależnione jest zarówno od pozostawania w zatrudnieniu, jak również od samego faktu wypłaty dywidendy akcjonariuszom Spółki matki oraz wysokości tej dywidendy). Kwota Rozliczenia stanowić będzie iloczyn wartości posiadanych akcji fantomowych oraz wartości dywidendy wypłacanej rzeczywistym akcjonariuszom.

Dodatkowo, uzyskane akcje fantomowe przyznawać będą osobom objętym programem prawo do uzyskania części zysków w przypadku sprzedaży Spółki matki przez jej właścicieli. W takiej sytuacji, osoby objęte programem uzyskiwać będą wynagrodzenie w wysokości uzależnionej od wartości określonego wskaźnika finansowego, tj. ceny sprzedaży przedsiębiorstwa. Zaznaczyć należy, że osoby objęte programem będą całkowicie pozbawione bezpośredniego wpływu na wysokość ceny sprzedaży Spółki matki, a jedynym sposobem jej podwyższenia będzie rozwój podmiotu polskiego, który pośrednio może (lecz nie musi) wpłynąć na wartość Spółki matki.

Przyznawane Wnioskodawcy akcje fantomowe będą zbywalne, z zastrzeżeniem prawa pierwszeństwa wykupu przez Spółkę matkę. Spółka matka będzie miała także zagwarantowane prawo pierwokupu akcji w przypadku kiedy osoby objęte programem zakończą współpracę ze Spółką - w takiej sytuacji wartość ich akcji ustalona będzie w oparciu o obiektywny wskaźnik rynkowy: wartość EBITDA x 2 na bazie ostatniego, dostępnego raportu audytora i % posiadanych akcji fantomowych.

Szczegółowy sposób wyliczenia Kwoty Rozliczenia ustalony zostanie indywidualnie w Umowie zawartej pomiędzy Spółką matką a Wnioskodawcą. Zgodnie z zasadami Programu, osobami uprawnionymi do uczestnictwa w Programie mogą być jedynie członkowie kadry zarządzającej, a także wybrani pracownicy i współpracownicy Spółek z Grupy. Akcje fantomowe nie są zatem oferowane przez Spółkę matkę żadnym innym podmiotom, niż Osoby Uprawnione, jednak Osoby te uprawnione będą do ich dalszego obrotu, z zastrzeżeniami dotyczącymi prawa pierwszeństwa ich nabycia przez Spółkę matkę. Konkludując, akcje fantomowe mogą być, co do zasady, przedmiotem rynkowego obrotu (zbywalne).

Prawo do otrzymania w przyszłości Kwoty Rozliczenia pieniężnego w związku z realizacją wszystkich wyżej opisanych uprawnień wynikających z akcji fantomowych, przyznanych na podstawie pisemnej umowy, stanowi instrument pochodny zbieżny z definicją instrumentu finansowego zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, do którego odnoszą się przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wyjaśnić należy, że program zostanie utworzony na podstawie uchwały spółki duńskiej (która zostanie podjęta po uzyskaniu interpretacji), a przyjęty będzie docelowo tylko przez spółkę duńską. Wypłaty rozliczeń pieniężnych także dokonywane będą przez spółkę duńską, bezpośrednio z beneficjentem. Spółka polska nie będzie w ogóle stroną (ani płatnikiem) świadczeń pieniężnych dla beneficjenta.

Spółka duńska jest jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 5 listopada 2019 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.474.2019.1.LS Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie, że:

Ad. 1) Akcje fantomowe jako pochodne instrumenty finansowe

Zdaniem Wnioskodawcy, udziały fantomowe kwalifikują się zarówno jako instrument pochodny w rozumieniu art. 3 pkt 28a u.o.i.f. ze względu na to, że są prawami majątkowymi, których wartość zależy od wartości firmy spółki duńskiej, jak również jako instrument finansowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c) u.o.i.f.. dla którego instrumentem bazowym są udziały spółki duńskiej i który jest wykonywany przez rozliczenie pieniężne.

Zgodnie z zasadami Programu wdrażanego przez spółkę duńską, uczestnik z tytułu posiadania akcji fantomowych jest uprawniony do uzyskania świadczenia, zaś Wnioskodawca będzie zobowiązany do realizacji zobowiązania, w określonym terminie i na określonych warunkach.

Tym samym udziały fantomowe posiadają wszystkie elementy charakterystyczne dla pochodnych instrumentów finansowych oraz (odpowiednio) nabywcy i wystawcy instrumentów finansowych.

Ad. 2) Akcja fantomowa a prawo do otrzymania kwoty rozliczenia pieniężnego

Wnioskodawca otrzyma od spółki duńskie bezpośrednio akcje fantomowe. Fakt posiadania akcji fantomowych jest jednak nierozłącznie związany z istnieniem warunkowego prawa do otrzymania kwoty rozliczenia pieniężnego, tj. osoby nieposiadające akcji fantomowych nie mogłyby otrzymać rozliczenia pieniężnego.

Ad. 3) Zbywalność akcji

Akcje fantomowe są zbywalne. Nie będą stanowiły akcji w rozumieniu przepisów Kodeksu spółek handlowych, jednak prawa wynikające z akcji fantomowej można będzie zbyć na rzecz dowolnie wybranych osób trzecich.

Zbycie akcji może nastąpić na rzecz dowolnie wybranych przez posiadacza akcji osób trzecich, z tym zastrzeżeniem, że Spółce będzie przysługiwać prawo pierwszeństwa wykupu akcji w oparciu o wartości obiektywnych wskaźników rynkowych: wartość EBITDA x 2 na bazie ostatniego dostępnego raportu uprawnionego audytora i % posiadanych akcji. Skorzystanie z prawa pierwszeństwa przez Spółkę ograniczone zostanie terminem, po upływie którego posiadacz dobrowolnie może przenieść akcje na osoby trzecie. Nadto, prawo do zbywania lub obciążania akcji wymaga uzyskania pisemnej zgody Spółki.

Wprowadzenie wyżej opisanego mechanizmu ma na celu wyłącznie zachowanie po stronie Spółki prawa kontroli nad obrotem akcjami, bowiem akcje te uprawniają do uzyskania - w dużym uproszczeniu - dodatkowego, premiowego wynagrodzenia dla menadżerów przyczyniających się do rozwoju Spółki.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 5 grudnia 2019 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.474.2019.3.LS Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie, że:

Ad. 1) Czy będzie można określić wartość rynkową akcji fantomowych na moment ich przyznania Wnioskodawcy, z uwagi na to, że akcje te będą zbywalne i będą miały co do zasady być przedmiotem rynkowego obrotu, natomiast w momencie przyznania ich wartość nominalna będzie wynosiła 1 zł?

W ocenie Wnioskodawcy będzie to możliwe z uwzględnieniem planowanego sposobu wykupu, przyznawanych premii, itd., których założenia opisane są w regulacjach wewnętrznych opisujących mechanizm funkcjonowania programu.

Na chwilę złożenia wniosku o interpretację nie jest możliwe dokonanie wyceny, jednak istnieją obiektywne czynniki, które pozwalają oszacować wartość rynkową akcji w każdym momencie funkcjonowania programu.

Ad. 2) Czy już w momencie otrzymania akcji fantomowych będę zbywalne?

Akcje fantomowe są zbywalne już w momencie ich przyznania. Jak wskazywano już w uprzednich pismach, zbycie akcji może nastąpić na rzecz dowolnie wybranych przez posiadacza akcji osób trzecich, z tym zastrzeżeniem, że Spółce będzie przysługiwać prawo pierwszeństwa wykupu akcji w oparciu o wartości obiektywnych wskaźników rynkowych: wartość EBITDA x 2 na bazie ostatniego dostępnego raportu uprawnionego audytora i % posiadanych akcji. Skorzystanie z prawa pierwszeństwa przez Spółkę ograniczone zostanie terminem, po upływie którego posiadacz dobrowolnie może przenieść akcje na osoby trzecie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu po stronie Wnioskodawcy będącego pracownikiem/członkiem zarządu Spółki, z tytułu nabycia i realizacji praw wynikających z programu motywacyjnego, niezależnie od tego, że przekazanie akcji fantomowych Wnioskodawcy nastąpi nieodpłatnie, powstanie tylko w momencie wypłaty mu Kwoty Rozliczenia i stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 Ustawy o PIT, podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej zgodnie z art. 30b ust. 1 Ustawy PIT, który powinien zostać rozliczony wyłącznie w rocznym zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 30b ust. 6 Ustawy PIT?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Prawo do otrzymania Kwot Rozliczenia (niezależnie od sytuacji opisanych powyżej, tj. czy to w przypadku wykupu akcji przez Spółkę matkę po upływie okresu wyczekiwania, czy to w przypadku sprzedaży Spółki matki, itd.) w związku z realizacją uprawnień wynikających z akcji fantomowych wypełnia przesłanki do uznania go za pochodny instrument finansowy w rozumieniu art. 5a pkt 13 Ustawy PIT, a tym samym przychód z uczestnictwa w Programie powstanie po stronie Wnioskodawcy tylko i wyłącznie w momencie wypłaty Kwoty Rozliczenia i stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 Ustawy o PIT, podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej zgodnie z art. 30b ust. 1 Ustawy PIT, który będzie podlegał rozliczeniu wyłącznie w rocznym zeznaniu podatkowym, jak to wynika z treści art. 30b ust. 6 Ustawy PIT. Zgodnie z treścią art. 5a pkt 13 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych - oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, z wyłączeniem tytułów uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania oraz instrumentów rynku pieniężnego. W powołanym przepisie Ustawy o obrocie wymienione są (w ppkt c) tego przepisu) - opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności, uprawnienie do emisji lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne, z wyłączeniem instrumentów pochodnych, o których mowa w art. 10 rozporządzenia 2017/565.

W uzupełnieniu do powyższej definicji należy wskazać, że zgodnie z art. 3 pkt 28a Ustawy o obrocie, przez instrumenty pochodne rozumie się opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne prawa majątkowe, których cena lub wartość zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości instrumentów finansowych, walut, stóp procentowych, rentowności, indeksów finansowych, wskaźników finansowych, towarów, zmian klimatycznych, stawek frachtowych, poziomów emisji, stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, a także innych aktywów, praw, zobowiązań, indeksów lub wskaźników, oraz instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego.

Z kolei, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych, instrument pochodny to taki, którego:

  1. wartość jest zależna od zmiany wartości instrumentu bazowego, to jest określonej stopy procentowej, ceny papieru wartościowego lub towaru, kursu wymiany walut, indeksu cen lub stóp, oceny wiarygodności kredytowej lub indeksu kredytowego albo innej podobnej wielkości i
  2. nabycie nic powoduje poniesienia żadnych wydatków początkowych albo wartość netto tych wydatków jest niska w porównaniu do wartości innych rodzajów kontraktów, których cena podobnie zależy od zmiany warunków rynkowych, i
  3. rozliczenie nastąpi w przyszłości.

Z powyższych definicji należy wywieść, iż cechą pochodnych instrumentów finansowych jest fakt, iż ich wartość uzależniona jest od wartości instrumentów bazowych, czyli np. wartości akcji, obligacji, wartości indeksu giełdowego, wartości wskaźników finansowych itp.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, prawo do otrzymania Kwoty Rozliczenia w związku z realizacją praw wynikających z akcji fantomowych przez Wnioskodawcę kwalifikuje się zarówno:

  • jako instrument finansowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 Ustawy o obrocie, gdyż jest instrumentem pochodnym, którego instrumentem bazowym jest wskaźnik finansowy i jest wykonywany przez rozliczenie pieniężne, jak również
  • jako instrument pochodny w rozumieniu art. 3 pkt 28a Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, ze względu na to, że prawa przyznawane w ramach Programu są prawami majątkowymi, których cena zależy bezpośrednio od wartości wskaźnika finansowego.

Dodatkowo, należy wskazać, że Wnioskodawca będzie miał prawo do uzyskania świadczenia, zaś Spółka matka będzie zobowiązana do jego spełnienia, w określonym terminie i na określonych warunkach, co jest charakterystyczne dla (odpowiednio) nabywcy i wystawcy instrumentów finansowych. Zgodnie z Ustawą o obrocie, realizacja pochodnego instrumentu finansowego może nastąpić poprzez rozliczenie pieniężne i w takiej formie są właśnie realizowane nabyte przez Wnioskodawcę prawa wynikające z akcji fantomowych nabyte w ramach Programu.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, zgodnie z Ustawą o obrocie, prawo do otrzymania Kwoty Rozliczenia pieniężnego na zasadach określonych w Programie należy uznać za pochodny instrument finansowy, którego cena zależy bezpośrednio od wartości wskaźnika finansowego. Dodatkowo, należy podkreślić, iż zdaniem Wnioskodawcy, niezależnie od tego, że otrzyma on akcje fantomowe nieodpłatnie, przychód polegający opodatkowaniu powstanie wyłącznie w momencie ewentualnej wypłaty przez Spółkę matkę świadczenia pieniężnego na jego rzecz, a nie na żadnym wcześniejszym momencie i będzie on stanowić przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 Ustawy PIT, podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 30b ust. 1 Ustawy PIT tj. z zastosowaniem 19% stawki podatkowej. Należy bowiem podkreślić, iż samo przyznanie Wnioskodawcy akcji fantomowych nie rodzi jeszcze skutku w postaci powstania przychodu, gdyż w momencie ich uzyskania nie można stwierdzić czy realizacja wynikających z nich praw przyniesie Wnioskodawcy wymierne korzyści ekonomiczne, a tym bardziej oszacować wartości tej korzyści. Uzyskanie przez Wnioskodawcę akcji fantomowych nieodpłatnie stwarza bowiem jedynie potencjalną możliwość uzyskania w przyszłości korzyści majątkowych, a tym samym nie można twierdzić, że już na tym etapie Wnioskodawca uzyskał jakiekolwiek przysporzenie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie z art. 11 ust. 1 Ustawy PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. Ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających. Stosownie do treści art. 17 ust. 1b ww. Ustawy PIT za datę powstania przychodu z tytułu realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych uważa się moment realizacji tych praw. Stosownie natomiast do art. 30b ust. 2 pkt 3 ww. Ustawy PIT, dochodem z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających jest różnica miedzy sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a.

Na podatniku, który uzyskał dochód, (poniósł stratę) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ciąży obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru (formularz PIT-38), w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 w związku z art. 30b ust. 6 Ustawy PIT). W tym samym terminie jest obowiązany do wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. Ustawy PIT).

Zgodnie jednak z art. 39 ust. 3 Ustawy PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-8C). Mając to na względzie, Spółka matka nie będzie pełnić funkcji płatnika w odniesieniu do kwot wypłacanych Osobom Uprawnionym w związku z realizację praw wynikających z akcji fantomowych, jednakże będzie zobowiązana do wykazania niniejszych kwot na formularzu PIT- 8C, który będzie podstawą do przygotowania przez Wnioskodawcę zeznania podatkowego PIT-38.

Podsumowując powyższe rozważania należy stwierdzić, iż planowane przyznanie Wnioskodawcy akcji fantomowych spowoduje powstanie po stronie Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu dopiero w momencie realizacji praw wynikających z akcji fantomowych (a nie na żadnym wcześniejszym etapie), który w konsekwencji stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 Ustawy PIT, podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej zgodnie z art. 30b ust. 1 Ustawy PIT i w związku z tym Wnioskodawca będzie zobowiązany do jego samodzielnego rozliczenia na formularzu PIT-38 na podstawie, informacji PIT-8C wystawionej przez Spółkę matkę.

Wskazane stanowisko znajduje uznanie w praktyce organów podatkowych, co potwierdza m.in.:

  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 4 czerwca 2014 r., sygn. ILPB2/415-274/14-2/WS: (...) w momencie realizacji praw wynikających z akcji fantomowych powstaje przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej, zgodnie z art. 30b ust. 1 ww. ustawy. Do rozliczenia uzyskanego przychodu z ww. tytułu, w tym złożenia zeznania i zapłaty zryczałtowanego 19% podatku zobowiązani są wyłącznie pracownicy Wnioskodawcy, których prawa wynikające z akcji fantomowych zostaną zrealizowane.
  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 30 lipca 2014 r., sygn. IPTPB2/415-308/14-2/JR: (...) po stronie Wnioskodawcy, z tytułu nabycia i realizacji warunkowego prawa stanowiącego pochodny instrument finansowy w postaci prawa do otrzymania rozliczenia pieniężnego powstanie przychód podlegający opodatkowaniu w momencie realizacji nabytego prawa, który będzie stanowił przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten będzie podlegał opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki 19% zgodnie z art. 30b ust. 1 ww. ustawy.
  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 29 sierpnia 2014 r., sygn. ITPB2/415-677/14/IB: Mając na uwadze zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku, w szczególności zaś wobec nabywania przez pracowników Akcji Fantomowych stanowiących pochodne instrumenty finansowe za cenę odpowiadającą ich wartości rynkowej, w momencie ich nabywania pracownicy nie uzyskują przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast z chwilą realizacji praw wynikających z ww. pochodnych instrumentów finansowych, powstaje przychód w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy i dochód podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 1387): opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 tej ustawy: przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Jednocześnie, stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a ww. ustawy: wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: źródłami przychodów są inne źródła.

Na podstawie art. 20 ust. 1 o podatku dochodowym od osób fizycznych: za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użyty przez ustawodawcę zwrot w szczególności pozwala stwierdzić, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca będzie uczestnikiem programu motywacyjnego, którym objęci zostaną członkowie Kadry Zarządzającej, a także wybrani pracownicy i współpracownicy (tj. osoby prowadzące działalność gospodarczą, ewentualnie zleceniobiorcy) A. Sp. z o.o. Program będzie organizowany i wdrażany przez spółkę - matkę, funkcjonującą w oparciu o regulacje prawa duńskiego (odpowiednik polskiej spółki akcyjnej) (Spółka matka). Pracownicy i współpracownicy docelowo objęci Programem nie są w żaden sposób powiązani ze spółką duńską (nie posiadają jej akcji ani nie zarządzają spółką). Wnioskodawca współpracuje ze spółką polską w oparciu o umowę o świadczenie usług. Zasady wdrażania i funkcjonowania Programu zostaną zawarte w przyjętym przez Spółkę regulaminie. Celem Programu będzie zmotywowanie uczestników do podejmowania działań zmierzających do utrzymania i poprawy wyników finansowych Spółek z Grupy, a tym samym, ich pozycji rynkowej. Działania te w sposób pośredni przełożą się na wyniki finansowe i pozycję rynkową spółki duńskiej (jedyny wspólnik Polskiej Spółki). Spółka matka zamierza uzależnić wysokość możliwych do otrzymania przez Wnioskodawcę w ramach Programu kwot od osiąganych wyników finansowych Spółki matki. Aby zrealizować Program, oprócz wdrożenia stosownego regulaminu, Spółka matka zamierza zawrzeć z Wnioskodawcą pisemną umowę, której treścią będzie przyznanie określonej w umowie liczby akcji fantomowych, których wartość nominalna w momencie przyznania będzie wynosiła 1 zł (za jedną akcję fantomową). Umowa będzie umową cywilnoprawną, odrębną od dotychczas zawartych umów. Akcje fantomowe zostaną przekazane Wnioskodawcy nieodpłatnie. Zgodnie z zasadami Programu, akcje fantomowe nie będą stanowiły akcji w rozumieniu ustawy Kodeks Spółek Handlowych, ani w rozumieniu przepisów prawa duńskiego, nie będą akcjami notowanymi na giełdzie i nie dadzą ich nabywcom żadnych praw akcyjnych czy udziałowych w stosunku tak do Spółki, Spółki matki, jak i innych spółek z Grupy, a zatem posiadacz akcji fantomowych nie będzie uważany za akcjonariusza, czy udziałowca z tytułu posiadania tych akcji, w szczególności nie będzie mu przysługiwało prawo głosu. Spółka matka uprawniona będzie do wykupu akcji w celu realizacji przez Wnioskodawcę przyznanego mu prawa. Wnioskodawca nabywając akcje fantomowe uzyska prawo do otrzymania w przyszłości kwoty rozliczenia pieniężnego (Kwota Rozliczenia), a Spółka matka zobowiąże się do wypłaty tej kwoty. Przyznawane Wnioskodawcy akcje fantomowe będą zbywalne, z zastrzeżeniem prawa pierwszeństwa wykupu przez Spółkę matkę. Spółka matka będzie miała także zagwarantowane prawo pierwokupu akcji w przypadku kiedy osoby objęte programem zakończą współpracę ze Spółką - w takiej sytuacji wartość ich akcji ustalona będzie w oparciu o obiektywny wskaźnik rynkowy. Szczegółowy sposób wyliczenia Kwoty Rozliczenia ustalony zostanie indywidualnie w Umowie zawartej pomiędzy Spółką matką a Wnioskodawcą. Akcje fantomowe nie są oferowane przez Spółkę matkę żadnym innym podmiotom, niż Osoby Uprawnione. Osoby te uprawnione będą do ich dalszego obrotu, z zastrzeżeniami dotyczącymi prawa pierwszeństwa ich nabycia przez Spółkę matkę. Akcje fantomowe mogą być, co do zasady, przedmiotem rynkowego obrotu (zbywalne). Prawo do otrzymania w przyszłości Kwoty Rozliczenia pieniężnego w związku z realizacją wszystkich wyżej opisanych uprawnień wynikających z akcji fantomowych, przyznanych na podstawie pisemnej umowy, stanowi instrument pochodny zbieżny z definicją instrumentu finansowego zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Program zostanie utworzony na podstawie uchwały spółki duńskiej i przyjęty będzie docelowo tylko przez spółkę duńską. Wypłaty rozliczeń pieniężnych także dokonywane będą przez spółkę duńską, bezpośrednio z beneficjentem. Spółka polska nie będzie w ogóle stroną (ani płatnikiem) świadczeń pieniężnych dla beneficjenta. Spółka duńska jest jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości. Udziały fantomowe kwalifikują się zarówno jako instrument pochodny w rozumieniu art. 3 pkt 28a u.o.i.f. ze względu na to, że są prawami majątkowymi, których wartość zależy od wartości firmy spółki duńskiej, jak również jako instrument finansowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c) u.o.i.f.. dla którego instrumentem bazowym są udziały spółki duńskiej i który jest wykonywany przez rozliczenie pieniężne. Wnioskodawca otrzyma od spółki duńskie bezpośrednio akcje fantomowe. Fakt posiadania akcji fantomowych jest jednak nierozłącznie związany z istnieniem warunkowego prawa do otrzymania kwoty rozliczenia pieniężnego, tj. osoby nieposiadające akcji fantomowych nie mogłyby otrzymać rozliczenia pieniężnego. Akcje fantomowe są zbywalne. Nie będą stanowiły akcji w rozumieniu przepisów Kodeksu spółek handlowych, jednak prawa wynikające z akcji fantomowej można będzie zbyć na rzecz dowolnie wybranych osób trzecich. Zbycie akcji może nastąpić na rzecz dowolnie wybranych przez posiadacza akcji osób trzecich, z tym zastrzeżeniem, że Spółce będzie przysługiwać prawo pierwszeństwa wykupu akcji w oparciu o wartości obiektywnych wskaźników rynkowych. Skorzystanie z prawa pierwszeństwa przez Spółkę ograniczone zostanie terminem, po upływie którego posiadacz dobrowolnie może przenieść akcje na osoby trzecie. Prawo do zbywania lub obciążania akcji wymaga uzyskania pisemnej zgody Spółki. Wprowadzenie wyżej opisanego mechanizmu ma na celu wyłącznie zachowanie po stronie Spółki prawa kontroli nad obrotem akcjami, bowiem akcje te uprawniają do uzyskania - w dużym uproszczeniu - dodatkowego, premiowego wynagrodzenia dla menadżerów przyczyniających się do rozwoju Spółki. Będzie to możliwe z uwzględnieniem planowanego sposobu wykupu, przyznawanych premii, itd., których założenia opisane są w regulacjach wewnętrznych opisujących mechanizm funkcjonowania Programu. Na obecną chwilę nie jest możliwe dokonanie wyceny, jednak istnieją obiektywne czynniki, które pozwalają oszacować wartość rynkową akcji w każdym momencie funkcjonowania programu. Akcje fantomowe są zbywalne już w momencie ich przyznania. Zbycie akcji może nastąpić na rzecz dowolnie wybranych przez posiadacza akcji osób trzecich, z tym zastrzeżeniem, że Spółce będzie przysługiwać prawo pierwszeństwa wykupu akcji w oparciu o wartości obiektywnych wskaźników rynkowych. Skorzystanie z prawa pierwszeństwa przez Spółkę ograniczone zostanie terminem, po upływie którego posiadacz dobrowolnie może przenieść akcje na osoby trzecie.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia określenia źródła przychodu w związku z nabyciem i realizacją praw wynikających z akcji fantomowych poprzez otrzymanie kwoty rozliczenia pieniężnego, w związku z uczestnictwem w programie motywacyjnym utworzonym i w całości finansowanym przez Spółkę duńską.

Odnosząc się do skutków podatkowych związanych z nieodpłatnym nabyciem przez Wnioskodawcę akcji fantomowych stanowiących pochodne instrumenty finansowe, organ podatkowy stwierdza co następuje.

Nieodpłatne przyznanie Wnioskodawcy akcji fantomowych przez Spółkę matkę w ramach Programu motywacyjnego stanowiących pochodne instrumenty finansowe stanowi nieodpłatne świadczenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, że akcje fantomowe, stanowiące pochodne instrumenty finansowe są zbywalne już w momencie ich przyznania oraz będzie możliwe określenie wartości rynkowej akcji fantomowych z uwzględnieniem planowanego sposobu wykupu, przyznawanych premii, itd., oraz istnieć będą obiektywne czynniki, które pozwalają oszacować wartość rynkową akcji w każdym momencie funkcjonowania programu, w konsekwencji w przedstawionym zdarzeniu przyszłym możliwe będzie ustalenie przychodu zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego samo nieodpłatne przyznanie zbywalnych akcji fantomowych Wnioskodawcy przez Spółkę matkę w ramach Programu motywacyjnego stanowiących pochodne instrumenty finansowe, spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ przedmiotowe akcje fantomowe Wnioskodawca otrzyma od Spółki duńskiej, a nie od Polskiej Spółki. Wnioskodawca jako osoba oferująca nieodpłatne akcje fantomowe, uprawniające w przyszłości do otrzymania kwoty rozliczenia pieniężnego, uzyskuje przysporzenie, aby bowiem czerpać korzyść z tych akcji Wnioskodawca musiałby nabyć je za określoną cenę rynkową, a oferując je nieodpłatnie nie poniesie żadnych wydatków.

Z uwagi na to, że Wnioskodawca otrzyma akcje fantomowe od Spółki Matki (której siedziba mieści się w Danii), należy dodatkowo powołać się na konwencję między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzoną w Warszawie dnia 6 grudnia 2001 r. (Dz. U. z 2010 r. nr 241, poz. 1613).

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. konwencji, dochody osoby mającej miejsca zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, gdzie są osiągane, a nieobjęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

W związku z powyższym dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu nieodpłatnego otrzymania akcji fantomowych będą podlegały opodatkowaniu tylko w Polsce, jako przychód z innych źródeł o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powołanym powyżej.

W odniesieniu natomiast do skutków podatkowych związanych z realizacją praw wynikających z akcji fantomowych poprzez otrzymanie przez Wnioskodawcę kwoty rozliczenia pieniężnego, w związku z uczestnictwem w programie motywacyjnym utworzonym i w całości finansowanym przez Spółkę matkę wyjaśnić należy, że:

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów są m.in. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)c).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Stosownie do art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i, ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;

Jak stanowi art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub z pochodnych instrumentów finansowych, uzyskane w następstwie objęcia lub nabycia tych praw jako świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie, są zaliczane do tego źródła przychodów, w ramach którego to świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie zostało uzyskane.

Wyżej wymieniony przepis art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został wprowadzony ustawą z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 2175).

Z powyższego wynika, że stosowanie przepisu art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest uzależnione od tego, kiedy został/zostanie osiągnięty przychód z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, uzyskanych w następstwie objęcia lub nabycia tych praw jako świadczenie w naturze lub nieodpłatne świadczenie.

Konieczne jest zatem przypisanie nieodpłatnego świadczenia do stosownego źródła przychodów, a następnie dokonanie kwalifikacji do tego źródła również przychodów z realizacji praw wynikających z akcji fantomowych stanowiących pochodne instrumenty finansowe i otrzymania przez Wnioskodawcę płatności z tytułu ich realizacji.

W niniejszej sprawie istotne jest bowiem który podmiot dokonuje świadczenia, tj. Polska Spółka czy Spółka matka z siedzibą w Danii. Z uwagi na fakt, że Program motywacyjny zostanie utworzony i będzie finansowany przez Spółkę matkę, tj. spółkę duńską należy przyjąć, że Wnioskodawca otrzymuje świadczenie od Spółki matki, tj. Spółki duńskiej.

Kwalifikację źródła przychodu należy ustalić w zależności od rodzaju stosunku prawnego łączącego Wnioskodawcę ze Spółką matką, od której uzyskał świadczenie. Regulacja art. 10 ust. 4 ww. ustawy wyłącza w takich przypadkach przychody z realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub z innych praw pochodnych ze źródła z kapitałów pieniężnych i wiąże zaliczenie źródła przychodów z realizacji takich praw ze źródłem przychodów, w ramach którego zostały uzyskane te pochodne instrumenty finansowe lub prawa pochodne, jako nieodpłatne świadczenie.

W świetle powyższego przychody Wnioskodawcy, który będzie uczestniczyć w programie motywacyjnym z tytułu otrzymania kwoty rozliczenia pieniężnego, w związku z realizacją praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych w kontekście art. 10 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie stanowią, wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w ww. art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy.

Przychody Wnioskodawcy, który będzie uczestniczyć w programie motywacyjnym organizowanym i finansowanym przez Spółkę duńską z tytułu otrzymania kwoty rozliczenia pieniężnego, w związku z realizacją praw wynikających z akcji fantomowych stanowiących pochodne instrumenty finansowe, należy na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązujących od 1 stycznia 2018 r., zakwalifikować również jako przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazać bowiem należy, że kwota rozliczenia pieniężnego, uzyskana w następstwie nieodpłatnego nabycia akcji fantomowych stanowiących pochodne instrumenty finansowe od podmiotu duńskiego, stanowić będzie świadczenie od podmiotu trzeciego, tj. Spółki duńskiej i winna być zaliczona do tego źródła przychodów, w ramach którego zostały uzyskane pochodne instrumenty finansowe.

Spółka matka zamierza zawrzeć z Wnioskodawcą pisemną umowę cywilnoprawną, w ramach której przyznane zostaną akcje fantomowe.

W świetle powyższego zasadnym jest uznanie, że zgodnie z brzmieniem obowiązującego art. 10 ust. 4 ww. ustawy, przychód Wnioskodawcy z tytułu otrzymania kwoty rozliczenia pieniężnego, uzyskanej w następstwie nieodpłatnego nabycia akcji fantomowych stanowiących pochodne instrumenty finansowe należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł.

W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do art. 20 ust. 1 ww. konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Danii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzoną w Warszawie dnia 6 grudnia 2001 r. (Dz. U. z 2010 r. nr 241, poz. 1613), dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu otrzymania kwoty rozliczenia pieniężnego, uzyskanej w następstwie nieodpłatnego nabycia akcji fantomowych, będą podlegały opodatkowaniu tylko w Polsce.

Wypłaty dokonane przez Spółkę duńską z tytułu realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych w ramach programu motywacyjnego powinny zostać samodzielnie rozliczone przez Wnioskodawcę w zeznaniu rocznym.

W myśl art. 45 ust. 1 ww. ustawy: podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

W związku z powyższym przychód ten podlega uwzględnieniu w stosownym zeznaniu podatkowym składanym przez podatnika o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym, w termin do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym zostanie osiągnięty przedmiotowy przychód, zgodnie z treścią art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, mając na uwadze rozstrzygnięcie zawarte powyżej, organ podatkowy nie odniósł się w niniejszej interpretacji do stanowiska Wnioskodawcy odnośnie spoczywającego na Spółce duńskiej obowiązku wystawienia dla Wnioskodawcy informacji PIT-8C, ponieważ zagadnienie to nie stanowi indywidualnej sprawy Wnioskodawcy, a tym samym organ podatkowy nie jest uprawniony do oceny stanowiska Wnioskodawcy ww. zakresie.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych wyjaśnić należy, że interpretacje organów podatkowych wydawane są w indywidualnych sprawach podatników na podstawie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez podatnika. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tutejszy organ nie jest nimi związany przy dokonywaniu oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej