Możliwość skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.519.2022.3.EC

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 6 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.519.2022.3.EC

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 maja 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej. Uzupełniła go Pani– w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 lipca 2022 r. (wpływ 27 lipca 2022 r.) oraz pismem (wpływ   5 sierpnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W związku z chorobą onkologiczną i podjętym leczeniem Wnioskodawczyni posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności, wydane przez Miejski Zespół  ds. orzekania o niepełnosprawności w …., wydane do dnia 31 sierpnia 2022 r. Niepełnosprawność istnieje od 24 listopada 2020 r., symbol przyczyny niepełnosprawności 11-I. W trakcie diagnostyki i leczenia w ....Centrum .... w …, badania histopatologiczne zmiany nowotworowej nie dały jednoznacznego wskazania  co do sposobu leczenia. W związku z powyższym w lipcu 2021 r. na podstawie zalecenia  i w porozumieniu z lekarzem prowadzącym - specjalistą onkologii klinicznej i radioterapii, Wnioskodawczyni zakupiła badanie - test …. Celem badania było określenie dalszego sposobu leczenia, tzn. wskazanie czy jest konieczna chemioterapia przy tej zmianie nowotworowej. Test … „testem genomowym, dostarczającym informacji o unikalnej biologii inwazyjnego raka piersi we wczesnym stadium, wskazującego ekspresję receptorów estrogenowych (ER+) bez ekspresji receptorów czynnika wzrostu naskórka (HER2-ujemnego), opracowanym przez ....., Inc.; w celu ustalenia i wyboru najlepszego sposobu leczenia” - (....., Test ….). Test .. jest testem wykonywanym w ramach odpłatnych świadczeń przez podmioty komercyjne. Usługę obsługi testu … Wnioskodawczyni nabyła od podmiotu …. Sp. z o.o., z siedzibą …, ………, KRS: …. - faktura VAT: ..... - kwota brutto: 6 500 zł - stawka podatku VAT 23% - data sprzedaży 12 lipca 2021 r. Leczenie Wnioskodawczyni było przeprowadzone zgodnie  z wynikiem niniejszego testu. W ramach rozliczenia podatku dochodowego za 2021 r.,  w związku z posiadanym orzeczeniem o niepełnosprawności, Wnioskodawczyni skorzystała  z przysługującej tzw. ulgi rehabilitacyjnej, tj. odliczenia wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni informuje, że w roku podatkowym 2021 r. otrzymywała dochody od jednego pracodawcy (praca na etat), w rozumieniu Kodeksu pracy. W okresie od 30 sierpnia 2021 r. do końca 2021 r. Wnioskodawczyni otrzymywała świadczenie rehabilitacyjne.

Powyższe zostało wykazane w PIT-37 odpowiednio: poz. nr 42 – 24 552 zł 28 gr oraz pozycja nr 66 – 44 263 zł 64 gr.

Wydatek na zakup testu …. został poniesiony ze środków własnych (lipiec 2021 r.).

W sierpniu 2021 r. (16 sierpnia 2021 r.) Wnioskodawczyni wnioskowała do pracodawcy w sprawie przyznania zapomogi z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych - zapomoga została Jej przyznana we wrześniu 2021 r.

W złożonym wniosku Wnioskodawczyni wskazywała ogólne pogorszenie sytuacji finansowej, w związku z przebywaniem na długotrwałym zwolnieniu lekarskim i planowanym świadczeniem rehabilitacyjnym (świadczenie rozpoczęte od 30 sierpnia 2021 r.). Wskazane zostały zwiększone wydatki na cele lecznicze, konieczność zakupu specjalistycznej bielizny protetycznej, specjalistycznych plastrów na blizny oraz planowany zakup peruki. Do wniosku dołączone były dowody zapłaty: za test …, za bieliznę protetyczną, za plastry silikonowe na blizny. Zapomoga została wypłacona 30 czerwca 2021 r. w kwocie 6 000 zł, jako ogólna kwota na 2021 r., bez wskazania stopnia dofinansowania poszczególnych wydatków już poniesionych, bądź przyszłych.

W rozliczeniach z Urzędem Skarbowym do dnia dzisiejszego Wnioskodawczyni nie stosowała podatku liniowego i nie planuje wskazanego wydatku na test …. ująć w kosztach uzyskania przychodu. Wnioskodawczyni wnioskuje o możliwość ujęcia tego wydatku  w tzw. „uldze rehabilitacyjnej”. Wydatek na test …. Wnioskodawczyni chciałaby odliczyć od dochodu za 2021 r. - tj. wykazać go w PIT/O w poz. 27, gdzie jest wykazywana łączna kwota wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatki związane z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych. Kwota ta ujęta zostałaby w poz. 112 PIT - 37. W związku  z tym, że jest to łączna kwota, która może obejmować szerokie spektrum wydatków począwszy od leków, wyrobów medycznych, zabiegów, aż po publikacje i wydawnictwa, w ocenie Wnioskodawczyni badanie medyczne/test …, którego wynik zdeterminował leczenie Wnioskodawczyni i tym samym Jej stan zdrowia, kondycję fizyczną i psychiczną oraz wiąże się z chorobą, która przyczyniła się do powstania niepełnosprawności Wnioskodawczyni, powinien również podlegać odliczeniu w tej kategorii.

Wydatek na zakup badania został poniesiony jednorazowo przed rozpoczęciem chemioterapii. Test ten był wykonany jako niezbędny do ustalenia przebiegu leczenia,  tzn. dał odpowiedź czy w przypadku Wnioskodawczyni zasadnym będzie zastosowanie chemioterapii. Leczenie zostało podjęte w oparciu o wynik tego testu. Sam test nie wpłynął na zmianę stanu zdrowia Wnioskodawczyni, ale jego wynik przełożył się na zastosowane leczenie i tym samym na stan zarówno fizyczny, jak i psychiczny, z uwagi na to że leczenie cytostatykami (chemioterapia) jest leczeniem długotrwałym i bardzo obciążającym dla całego organizmu, a skutki uboczne tego leczenia odczuwane są jeszcze długo po jego zakończeniu. Chemioterapia trwająca od 3 sierpnia 2021 r. do 28 grudnia 2021 r. w sposób znaczny wpłynęła na stan ogólny i sprawność fizyczną Wnioskodawczyni.

W złożonym przez Wnioskodawczynię wniosku mowa jest o jednym teście genomowym, był to zakup jednorazowy (data sprzedaży na fakturze 12 lipca 2021 r.). Niepełnosprawność Wnioskodawczyni jest wynikiem leczenia raka inwazyjnego gruczołu piersiowego. Test …. nie wpływa bezpośrednio na stan zdrowia, można jedynie wskazać wpływ pośredni, tzn. - test ten dostarczył informacji o biologii raka (badanie przeprowadzono  z komórek Wnioskodawczyni pobranych w trakcie zabiegu chirurgicznego) w celu ustalenia  i wyboru sposobu leczenia, tj. ustalenia czy obciążające leczenie w postaci chemioterapii  ma szanse przynieść pożądane korzyści i tym samym czy będzie zasadne podanie Wnioskodawczyni tak obciążającego leczenia. Wnioskodawczyni nie ma wiedzy medycznej, czy istnieją jakiekolwiek inne testy, które byłyby w stanie określić biologię raka i dać wskazanie co do sposobu leczenia i oceny zasadności zastosowania chemioterapii w leczeniu. Test … został zalecony i zakupiony w porozumieniu z lekarzem prowadzącym. Próbka do badań została przekazana z laboratorium szpitalnego, za zgodą Wnioskodawczyni,  ale bez Jej bezpośredniego udziału.

Zdaniem Wnioskodawczyni, należałoby wziąć pod uwagę, że w PIT/O wykazywana jest łączna kwota wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatki związane z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych. Odliczeniu mogą podlegać wydatki poniesione zarówno bezpośrednio na leczenie, tj. leki, wyroby medyczne, zabiegi, ale również wydatki wspomagające obejmujące używanie samochodu czy publikacje i wydawnictwa.

W ocenie Wnioskodawczyni wynik testu …… można by zaliczyć do kategorii wydawnictw i pomocy, ponieważ jest to badanie spersonalizowane, dotyczące wyłącznie Jej osoby, oceniające aktywność genów w Jej próbce pobranej z guza. Wynik podany jest w skali punktowej tzw. „wynik nawrotu”, którego wartość determinuje czy zalecana jest chemioterapia. W udostępnionym wyniku przedstawione są analizy w postaci wykresów dotyczących zrandomizowanych danych przebadanych pacjentek w kontekście oceny ryzyka nawrotu w zależności od grupy wiekowej. Przygotowana analiza przedstawia na wykresach szacowaną korzyść z chemioterapii, w zależności od wartości wspomnianego „wyniku nawrotu”. Reasumując, zaprezentowana analiza zrandomizowanych wyników oraz podany indywidualny „wynik nawrotu” Wnioskodawczyni zdeterminowały leczenie i tym samym  Jej stan zdrowia, kondycję fizyczną i psychiczną. Analiza aktywności genów w próbce pobranej z guza, który bezpośrednio wiąże się z chorobą, która przyczyniła się do powstania Jej niepełnosprawności.

Wnioskodawczyni prosi o uwzględnienie powyższej analizy  i możliwość odliczenia w ramach tzw. ulgi rehabilitacyjnej poniesionego wydatku na test …...

Pytanie

Czy w rozliczeniu podatku za 2021 r., w ramach przysługującej ulgi rehabilitacyjnej Wnioskodawczyni może ująć i odliczyć wydatki poniesione na obsługę testu     - faktura wystawiona przez: … Sp. z o.o. - faktura VAT: ….. - kwota brutto: 6 500 zł - stawka podatku VAT: 23% - data sprzedaży 12 lipca 2021 r. - opis towaru: Obsługa testu ….?

Pani stanowisko w sprawie

Przepisy podatkowe wskazują bardzo szerokie spektrum wydatków ponoszonych przez osoby niepełnosprawne, które są kwalifikowane do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Za wydatki na cele rehabilitacyjne oraz wydatki związane z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych (objęte ulgą rehabilitacyjną) ponoszone przez podatnika, będącego osobą niepełnosprawną, uważa się m.in. wydatki poniesione na zakup zarówno wyrobów medycznych i leków, jak również wydatki poniesione na zakup wydawnictw i pomocy szkoleniowych. ….. …. zalecone było przez lekarza specjalistę onkologii klinicznej i radioterapii. Na podstawie wyników tego testu zostały podjęte decyzje dotyczące leczenia choroby, która stanowi podstawę powstania niepełnosprawności i tym samym tytułu prawnego do stosowania ulgi rehabilitacyjnej. Wynik testu miał bezpośredni wpływ na decyzję dotyczącą przyjętego leczenia  i w konsekwencji miał bezpośredni wpływ na sprawność fizyczną i psychiczną w trakcie terapii. Biorąc powyższe pod uwagę, a przede wszystkim wpływ przeprowadzonego testu …. na sytuację życiową Wnioskodawczyni w 2021 r., uważa Ona, że powinna mieć możliwość odliczenia kosztów tego testu w ramach przysługującej ulgi rehabilitacyjnej  za 2021 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb i art. 30da–30f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.

Rodzaje wydatków na cele rehabilitacyjne uprawniające do odliczeń od dochodu przed opodatkowaniem zawiera art. 26 ust. 7a ww. ustawy, zaś zasady i warunki dokonywania tych odliczeń określone zostały w ust. 7 i 7b-7g tego artykułu.

Przepis art. 26 ust. 7a ww. ustawy stanowi, że:

Wydatkami, które uprawniają do skorzystania z przedmiotowej ulgi są wydatki poniesione na:

1)adaptację i wyposażenie mieszkań oraz budynków mieszkalnych stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności;

2)przystosowanie pojazdów mechanicznych do potrzeb wynikających z niepełnosprawności;

2a)zakup, naprawę lub najem wyrobów medycznych wymienionych w wykazie wyrobów medycznych określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 523, 1292, 1559 i 2054) oraz wyposażenia umożliwiającego ich używanie zgodnie z przewidzianym zastosowaniem, z wyjątkiem pieluchomajtek, pieluch anatomicznych, chłonnych majtek, podkładów i wkładów anatomicznych;

3)zakup, naprawę lub najem indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, oraz wyposażenia umożliwiającego ich używanie zgodnie z przewidzianym zastosowaniem, niewymienionych w wykazie, o którym mowa w pkt 2a, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego;

3a)pieluchomajtki, pieluchy anatomiczne, chłonne majtki, podkłady, wkłady anatomiczne, w kwocie nieprzekraczającej w roku podatkowym 2280 zł;

4)zakup wydawnictw i materiałów (pomocy) szkoleniowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności;

5)odpłatność za pobyt na turnusie rehabilitacyjnym;

6)odpłatność za pobyt w zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego, zakładzie rehabilitacji leczniczej, zakładzie opiekuńczo-leczniczym, zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym;

6a)odpłatność za pobyt opiekuna osoby niepełnosprawnej zaliczonej do I grupy inwalidztwa lub dzieci niepełnosprawnych do lat 16, przebywającego z osobą niepełnosprawną na turnusie rehabilitacyjnym, w zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego lub zakładzie rehabilitacji leczniczej;

6b)     odpłatność za zabiegi rehabilitacyjne lub leczniczo-rehabilitacyjne;

7)opłacenie przewodników osób niewidomych I lub II grupy inwalidztwa oraz osób z niepełnosprawnością narządu ruchu zaliczonych do I grupy inwalidztwa, w kwocie nieprzekraczającej w roku podatkowym 2 280 zł;

8)utrzymanie psa asystującego, o którym mowa w ustawie o rehabilitacji zawodowej, w kwocie nieprzekraczającej w roku podatkowym 2 280 zł;

9)opiekę pielęgniarską w domu nad osobą niepełnosprawną w okresie przewlekłej choroby uniemożliwiającej poruszanie się oraz usługi opiekuńcze świadczone dla osób niepełnosprawnych zaliczonych do I grupy inwalidztwa;

10)opłacenie tłumacza języka migowego;

11)kolonie i obozy dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz dzieci osób niepełnosprawnych, które nie ukończyły 25. roku życia;

12)leki, o których mowa w ustawie z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1977) – w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy faktycznie poniesionymi wydatkami w danym miesiącu a kwotą 100 zł, jeżeli lekarz specjalista stwierdzi, że osoba niepełnosprawna powinna stosować stale lub czasowo te leki;

13)odpłatny przewóz:

a)osoby niepełnosprawnej – karetką transportu sanitarnego,

b)osoby niepełnosprawnej, zaliczonej do I lub II grupy inwalidztwa, oraz dzieci niepełnosprawnych do lat 16 – również innymi środkami transportu niż wymienione w lit. a);

14)używanie samochodu osobowego, stanowiącego własność (współwłasność) osoby niepełnosprawnej lub podatnika mającego na utrzymaniu osobę niepełnosprawną albo dziecko niepełnosprawne, które nie ukończyło 16. roku życia – w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2 280 zł;

15)odpłatne przejazdy środkami transportu publicznego związane z pobytem:

a)na turnusie rehabilitacyjnym,

b)w zakładach, o których mowa w pkt 6,

c)na koloniach i obozach dla dzieci i młodzieży, o których mowa w pkt 11,

d)opiekuna osoby niepełnosprawnej zaliczonej do I grupy inwalidztwa lub dzieci niepełnosprawnych do lat 16, przebywającego z osobą niepełnosprawną na turnusie rehabilitacyjnym lub w zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego, lub zakładzie rehabilitacji leczniczej.

Stosownie do 26 ust. 7e ww. ustawy:

Przepisy ust. 7a-7d i ust. 7g stosuje się odpowiednio do podatników, na których utrzymaniu pozostają następujące osoby niepełnosprawne: współmałżonek, dzieci własne i przysposobione, dzieci obce przyjęte na wychowanie, pasierbowie, rodzice, rodzice współmałżonka, rodzeństwo, ojczym, macocha, zięciowie i synowe, jeżeli w roku podatkowym dochody tych osób niepełnosprawnych nie przekraczają dwunastokrotności kwoty renty socjalnej określonej  w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz.U. z 2020 r. poz. 1300,), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego. Do dochodów, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie zalicza się alimentów na rzecz dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4, świadczenia uzupełniającego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 100a, oraz zasiłku pielęgnacyjnego.

Zgodnie natomiast przepisem art. 26 ust. 7f ww. ustawy – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2022 r., który ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2021 r. :

Ilekroć w przepisach ust. 7a jest mowa o osobach zaliczonych do:

1) I grupy inwalidztwa – należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:

a) całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji albo

aa) niezdolność do samodzielnej egzystencji, albo

b) znaczny stopień niepełnosprawności;

2) II grupy inwalidztwa – należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:

a) całkowitą niezdolność do pracy albo

b) umiarkowany stopień niepełnosprawności.

Ponadto, zgodnie z art. 26 ust. 7g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, może być dokonane również w przypadku, gdy osoba, której dotyczy wydatek, posiada orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez właściwy organ na podstawie odrębnych przepisów obowiązujących do dnia 31 sierpnia 1997 r.

Stosownie do treści art. 26 ust. 7 pkt 4 ww. ustawy:

Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty – w przypadkach innych niż wymienione w pkt 1-3.

Na podstawie art. 26 ust. 7b ww. ustawy:

Wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.

Zauważyć należy, że odliczeniu od dochodu podlegają co do zasady wydatki poniesione od daty uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności, chyba że w orzeczeniu tym wskazano, że niepełnosprawność datowana jest wcześniej niż data wydania orzeczenia. W takiej sytuacji podatnik może odliczyć wydatki poniesione po dniu wskazanym w orzeczeniu jako data ustalenia niepełnosprawności.

Natomiast w myśl art. 26 ust. 13a ww. ustawy:

Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Należy zaznaczyć, że katalog ulg wymienionych w art. 26 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest katalogiem zamkniętym, co oznacza, że odliczeniu podlegają jedynie wydatki enumeratywnie w nim wymienione. Rozszerzająca interpretacja przepisu art. 26 ust. 7a ww. ustawy jest niedozwolona. Zgodnie bowiem z zasadą przyjętą w orzecznictwie sądów administracyjnych, jak i w doktrynie prawa podatkowego, ulgi podatkowe są wyjątkiem od zasady równości i powszechności opodatkowania. Tak więc przepisy regulujące prawo do ulgi winny być interpretowane ściśle; niedopuszczalna jest ich interpretacja rozszerzająca.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni posiada orzeczenie  o znacznym stopniu niepełnosprawności, wydane przez Miejski Zespół ds. orzekania o niepełnosprawności w …, wydane do dnia 31 sierpnia 2022 r. Niepełnosprawność istnieje od 24 listopada 2020 r., symbol przyczyny niepełnosprawności 11-I. W lipcu 2021 r. na podstawie zalecenia i w porozumieniu z lekarzem prowadzącym - specjalistą onkologii klinicznej i radioterapii Wnioskodawczyni zakupiła badanie - test …, którego celem było określenie dalszego sposobu leczenia. Zakupiony test jest testem genomowym, dostarczającym informacji o unikalnej biologii inwazyjnego raka piersi we wczesnym stadium. Wydatek na zakup testu został poniesiony ze środków własnych. Wnioskodawczyni wnioskowała do pracodawcy w sprawie przyznania zapomogi z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych - zapomoga została Jej przyznana we wrześniu 2021 r. Wydatek  na zakup badania został poniesiony jednorazowo przed rozpoczęciem chemioterapii.  Test ten był wykonany jako niezbędny do ustalenia przebiegu leczenia, tzn. dał odpowiedź czy w przypadku Wnioskodawczyni zasadnym będzie zastosowanie chemioterapii. Leczenie zostało podjęte w oparciu o wynik tego testu. Sam test nie wpłynął na zmianę stanu zdrowia Wnioskodawczyni, ale jego wynik przełożył się na zastosowane leczenie i tym samym na stan zarówno fizyczny, jak i psychiczny, z uwagi na to że leczenie cytostatykami (chemioterapia) jest leczeniem długotrwałym i bardzo obciążającym dla całego organizmu, a skutki uboczne tego leczenia odczuwane są jeszcze długo po jego zakończeniu.

W zamkniętym katalogu wydatków uprawniających do skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej  nie mieszczą się wydatki na ww. opisane badanie, które nawet jeśli jest zlecone przez lekarzy prowadzących i stanowi nieodłączny element leczenia – nie może zostać zaliczone  do zabiegów rehabilitacyjnych. Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku  z 28 listopada 2013 r., sygn. akt II FSK 2853/11 (…) nie każda wizyta u lekarza specjalisty jest jednocześnie zabiegiem leczniczo-rehabilitacyjnym i nie ulega wątpliwości, że wizyty kontrolne u lekarza, czy też badania lekarskie nie są tożsame z określeniem „zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne”. Twierdzenie przeciwne (…) jest oczywiście bezzasadne  i to nie tylko z racji elementarnych reguł językowych, ale też ze względów wynikających   z zasad wiedzy oraz doświadczenia życiowego”.

Zatem nie wszystkie wydatki, które ponosi osoba niepełnosprawna będą podlegały odliczeniu w ramach przywołanego przepisu a tylko te, które są w nim wymienione. Odliczenie od dochodu wydatków możliwe będzie tylko wówczas, gdy mieszczą się one   w katalogu art. 26 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W art. 26 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wśród wydatków podlegających odliczeniu od dochodu w ramach tzw. ulgi rehabilitacyjnej ustawodawca  nie wymienił wydatków poniesionych przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną  na wykonanie badań genetycznych. W przepisie tym nie mieszczą się wydatki poniesione  na wykonanie jakichkolwiek badań. Tym samym w ramach ww. ulgi podatkowej nie mieszczą się z pewnością wydatki poniesione na wykonanie badań genetycznych, tj. testem genomowym, dostarczającym informacji o unikalnej biologii inwazyjnego raka piersi  we wczesnym stadium. Oznacza to, że poniesienie przez Wnioskodawczynię wydatków  na badania genetyczne, tj. testem genomowym, nie uprawnia  do odliczenia od dochodu, jako wydatków poniesionych na cele wskazane w art. 26  ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wydatki na badania genetyczne nie mieszczą się  w dyspozycji wyżej wskazanego przepisu.

Wobec tego stanowisko Wnioskodawczyni uznano za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).