
Temat interpretacji
Kwalifikacja wynagrodzeń do źródła przychodów.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest państwową jednostką budżetową powołaną do obsługi administracyjnej i finansowej ...Komisji…, co wynika z art. ... ustawy z dnia .... Biuro jest finansowane ze środków ustalonych w części budżetu państwa, której dysponentem jest Minister ….
Wybrani kandydaci na członków Komisji … zostali powołani przez ministra właściwego do spraw ... na mocy art. ... ww. ustawy, na podstawie aktu powołania na czas trwania czteroletniej kadencji 2020-2023, która zgodnie z art. ... ww. ustawy rozpoczyna się w dniu 1 stycznia.
Zgodnie z art. ... ww. ustawy, Komisja … działa poprzez swoje organy. Organami Komisji …są Przewodniczący i Prezydium. Ponadto na podstawie art. ... w skład Komisji… wchodzą: zespoły działające w ramach dziedzin i zespół do spraw kształcenia nauczycieli; zespół odwoławczy.
Na podstawie § ... ust. 1 rozporządzenia Ministra ... z dnia ... r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra ... w sprawie wysokości wynagrodzenia przysługującego członkom instytucji, organów i zespołów oraz ekspertom i rzecznikom dyscyplinarnym działającym w ... (Dz. U. ...), Przewodniczącemu Komisji… przysługuje miesięczne wynagrodzenie w wysokości … zł, a Sekretarzowi Komisji…w wysokości … zł.
Z kolei wynagrodzenie członków Komisji… przysługuje za każdy dzień udziału w posiedzeniach zespołów działających w ramach dziedzin ... i, Zespołu …i oraz Zespołu …, które określa § ... ww. rozporządzenia, stanowiący, iż członkowie Komisji… otrzymują wynagrodzenie w wysokości … zł. (Przewodniczący wchodzący w skład Komisji… zespołów) oraz w wysokości …zł (pozostali członkowie tych zespołów).
Członkowie Komisji… nie sprawują władzy wykonawczej, sądowniczej oraz ustawodawczej, a także nie pełnią funkcji społecznych i obywatelskich jako: parlamentarzyści, posłowie, senatorowie, czy radni.
Do zadań Komisji … należy:
1)wyrażanie opinii w sprawie wpisu ...;
2)wyrażanie opinii w sprawie spełnienia warunków ...;
3)przeprowadzanie oceny programowej;
4)przeprowadzanie oceny kompleksowej;
5)prowadzenie działalności analitycznej, szkoleniowej oraz upowszechnianie dobrych praktyk w zakresie ...;
6)współpraca z krajowymi i międzynarodowymi instytucjami i organizacjami działającymi w obszarze ...;
7)wydawanie opinii w innych sprawach przedstawionych przez ministra.
Obsługa administracyjna i finansowa Komisji…przez jej Biuro polega na:
1)prowadzeniu dokumentacji spraw skierowanych do Komisji;
2)organizowaniu i protokołowaniu posiedzeń plenarnych, Prezydium Komisji, zespołów działających w ramach dziedzin, zespołów roboczych oraz Zespołu …, a także udział w tych posiedzeniach;
3)zapewnieniu warunków organizacyjnych przeprowadzania wizytacji i dokonywania przez Komisje ...;
4)prowadzeniu dokumentacji związanej z realizacją ustaleń podjętych przez organy Komisji oraz na posiedzeniach plenarnych i zespołów, o których mowa w pkt 2;
5)zapewnieniu warunków organizacyjnych oraz uczestniczeniu w pracach związanych z prowadzoną przez Komisję współpracą międzynarodową;
6)współpracy z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw ... oraz z urzędami obsługującymi innych właściwych ministrów, w tym nadzorujących ...;
7)prowadzeniu spraw związanych z powoływaniem ekspertów Komisji oraz organizowaniu ich pracy na rzecz Komisji;
8)prowadzeniu baz danych niezbędnych do wykonywania przez Komisje jej ustawowych zadań, opracowywaniu materiałów statystycznych oraz promocyjno-informacyjnych o działaniu Komisji, w tym prowadzaniu strony internetowej Komisji i zamieszczaniu uchwał w Biuletynie Informacji Publicznej;
9)wykonywaniu operacji finansowych, do których zobowiązana jest państwowa jednostka budżetowa.
Pytanie
Czy wynagrodzenia członków Komisji … z tytułu wykonywania zadań związanych z aktem powołania, w tym Jej Przewodniczącego i Sekretarza należy zaliczyć do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. „przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych”?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, odnośnie wynagrodzeń dla członków Komisji … z tytułu wykonywania zadań związanych z aktem powołania należy zakwalifikować ww. wynagrodzenia do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. „przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych”.
Z tego wynika, iż powinni Państwo, jako podmiot wypłacający wynagrodzenie zastosować również przepisy, które stanowią ww. wynagrodzenie, jako podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne na podstawie art. 66 ust. 1 pkt 35a ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2021 poz. 2105).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera w art. 10 ust. 1 katalog źródeł przychodów, z których dochody podlegają opodatkowaniu według zasad określonych dla danego źródła przychodów oraz wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy:
źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje działalności wykonywanej osobiście przez określenie jej cech, lecz wskazuje w art. 13, jakiego rodzaju przychody kwalifikują się do tej działalności. Są to m.in. przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, przychody z uprawiania sportu, przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych, przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło przy spełnieniu dodatkowych warunków, przychody menedżerów z tytułu umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze.
Stosownie do art. 13 pkt 6 powołanej ustawy:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.
Przy czym należy nadmienić, że użycie przez ustawodawcę w art. 13 pkt 6 ww. ustawy, słowa „zleca” nie oznacza, że bezwzględnie mamy tutaj do czynienia z umową zlecenia. Zlecenie dokonania czynności ma bowiem swoje źródło w stosownych przepisach prawa.
Aby określony przychód mógł być uznany za przychód z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w cytowanym art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powinny zostać spełnione przesłanki określone w tym przepisie, tj. przychód winien wystąpić w związku z wykonywaniem czynności:
1)zleconych na podstawie właściwych przepisów,
2)zleconych przez jeden z następujących podmiotów:
·organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej albo
Stosownie do art. ... ustawy z dnia ...:
Komisja … jest instytucją działającą niezależnie na rzecz ....
Zgodnie z art. ... powyższej ustawy:
W skład Komisji … wchodzą:
1)zespoły działające w ramach dziedzin i zespół do spraw ...:
2)zespół odwoławczy.
Odnosząc powołane przepisy prawne do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznać należy, że wynagrodzenia członków Komisji… z tytułu wykonywania zadań związanych z aktem powołania, w tym Jej Przewodniczącego i Sekretarza, nie można zakwalifikować do źródła przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 7 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, gdyż nie stanowi ono przychodów otrzymywanych przez osoby należące do składu komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.
Komisja … jest bowiem podmiotem nieposiadającym osobowości prawnej, a zatem nie są spełnione przesłanki do zakwalifikowania powyższych przychodów do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 7 ww. ustawy.
Skoro z członkami Komisji…, w tym jej Przewodniczącym i Sekretarzem, nie są zawierane żadne umowy, a zostali oni powołani na podstawie aktu powołania przez ministra właściwego do spraw ... na mocy art. ... ustawy ... to należy skonstatować, że osiągają oni przychody z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 6 w związku art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej.
Zatem wynagrodzenie, które wypłaca Wnioskodawca stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 6 w związku art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to – zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy – Wnioskodawca ma obowiązek odprowadzania od tych świadczeń zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Zgodnie, bowiem z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Stosownie do treści art. 42 ust. 1 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w prawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Jak wynika z art. 42 ust. 1a ww. ustawy:
W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.
Tym samym, w ocenie Organu, za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Państwa przedstawione we wniosku, że członkowie Komisji …, w tym Jej Przewodniczący i Sekretarz, otrzymują wynagrodzenie z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 7 ww. ustawy.
Dodatkowe informacje
Nadmienić przy tym należy, Organ interpretacyjny, opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych do wniosku dokumentów, jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego i stanowiskiem przedstawionym przez Państwa.
Ponadto, Organ podatkowy w niniejszej interpretacji prawa podatkowego zajmuje stanowisko jedynie w kwestii, która była przedmiotem Państwa zapytania i nie odnosi się do innych zagadnień przedstawionych przez Państwa we własnym stanowisku.
Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.
Pełna weryfikacja prawidłowości stanowiska Państwa może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.– Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).