Temat interpretacji
Zwolnienia przedmiotowe.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 lutego 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 24 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 czerwca 2022 r. (wpływ 8 czerwca2022 r.) oraz pismem z 9 czerwca 2022 r. (wpływ 9 czerwca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Zakupiła Pani wraz z mężem 9 sierpnia 2017 r. nieruchomość składającą się z działek ewidencyjnych nr (...) (zabudowaną domem mieszkalnym) i nr (...) (niezabudowaną – stanowiącą grunty orne). Przedmiotowe działki tworzą gospodarstwo rolne w miejscowości A nr Ksiąg Wieczystych (…) i (…). Teren na którym znajdują się Państwa nieruchomości zostały zarezerwowane na poczet użytku publicznego X. Dodatkowo X ma prawo pierwokupu – ustawa (…). Zgłosili się Państwo do Z w efekcie czego X zaoferował wykupienie Państwa nieruchomości. W dniu 1 stycznia 2023 r. mija 5 lat podatkowych od zakupu ww. nieruchomości.
W uzupełnieniu wniosku udzieliła Pani odpowiedzi na następujące pytania:
Czy uzyska Pani w związku z tym przychody z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami?
Nie uzyskała Pani przychodów z tytułu odszkodowania stosownie z przepisami o gospodarce nieruchomościami.
Czy zbycie przedmiotowej nieruchomości nastąpi na cele uzasadniające wywłaszczenie?
Zbycie przedmiotowej nieruchomości nie nastąpi na cele uzasadniające wywłaszczenie.
Czy sprzedaż nastąpi w związku z wykonaniem przez X prawa pierwokupu?
Sprzedaż nastąpi w związku z wykonaniem przez X prawa pierwokupu.
Czy podstawą prawną planowanej sprzedaży nieruchomości będą wyłącznie ogólne przepisy Kodeksu cywilnego?
Podstawą prawną będą ogólne przepisy Kodeksu cywilnego.
Pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy sprzedając wyżej wymienione nieruchomości przed 1 stycznia 2023 r. będzie musiała Pani zapłacić podatek dochodowy wynikający z różnicy kwoty sprzedaży nieruchomości X, a kwotą zakupu nieruchomości w 2017 r.?
W uzupełnieniu wniosku przedstawiła Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, nie będzie musiała Pani płacić podatku dochodowego. Pani zdaniem różnica kwot wynikająca ze sprzedaży nieruchomości X i kwoty zakupu nieruchomości nie powinna stanowić podstawy do opodatkowania podatkiem dochodowym, ponieważ w myśl art. 21 ust. 1 § 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: wolne od podatku są : przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu. Spełnia Pani te wymogi ze względu na to, iż nabywca X ma prawo pierwokupu na cele publiczne zgodnie z ustawą o (…).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d)innych rzeczy,
-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Podkreślić należy, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.
Zatem jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości następuje po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia w ogóle nie podlega opodatkowaniu.
Z powyższych uregulowań prawnych wynika, że w przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu przychodu, ma moment i sposób jej nabycia.
Z opisu sprawy wynika, że 9 sierpnia 2017 r. zakupiła Pani wraz małżonkiem nieruchomość składającą się z działek ewidencyjnych: nr (...) – zabudowaną domem mieszkalnymi nr (...) – niezabudowaną stanowiącą grunty orne. Działki tworzą gospodarstwo rolne, które zamierza Pani odpłatnie zbyć na rzecz X. W rozpatrywanej sprawie odpłatne zbycie nieruchomości ma nastąpić przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycia i tym samym będzie stanowiło źródło przychodu, o którym mowa w cytowanym wyżej przepisie.
Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
W myśl art. 30e ust. 2 ustawy:
Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.
Stosownie do art. 19 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.
Art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8lit. a-c, z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.
Jak wynika z powyższych przepisów, podstawą obliczenia podatku jest dochód, stanowiący różnicę między przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19 ustawy (tj. wartością wyrażoną w cenie określonej w umowie, pomniejszoną o koszty odpłatnego zbycia), a kosztami uzyskania przychodu ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak obliczony dochód będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych –
wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.
Z pierwszego zdania zacytowanego przepisu wynika zatem, że podstawowym warunkiem uprawniającym do skorzystania z tego zwolnienia jest, aby przychód był uzyskany:
·z tytułu odszkodowania wypłaconego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub
·z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami, lub
·z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami.
Natomiast w zdaniu drugim analizowanego przepisu zostały zawarte warunki dodatkowe – niniejsze zwolnienie nie będzie przysługiwało jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:
·nabycie zbywanej nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem,
·cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.
Zatem w przypadku, gdy spełniony zostanie tylko jeden z warunków albo żaden z nich nie zostanie spełniony, wówczas uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia.
Zasady ograniczania i pozbawiania praw do nieruchomości oraz przekazywania nieruchomości na cele publiczne zostały uregulowane w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2021 r., poz. 1899).
Zgodnie z art. 6 ww. ustawy o gospodarce nieruchomościami, celami publicznymi są m.in. wydzielanie gruntów pod drogi publiczne, wydzielenie gruntów pod linie kolejowe oraz ich budowa i utrzymanie, wydzielanie gruntów pod lotniska, urządzenia i obiekty do obsługi ruchu lotniczego, w tym rejonów podejść, oraz budowa i eksploatacja tych lotnisk i urządzeń.
Pani wątpliwości budzi kwestia, czy dokonując sprzedaży przedmiotowych nieruchomości – stanowiących gospodarstwo rolne przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym doszło do ich nabycia będzie Pani zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego wynikającego z różnicy pomiędzy kwotą zakupu nieruchomości a kwotą sprzedaży nieruchomości na rzecz X.
Kwestie dotyczące zarządzania przygotowaniem i realizacją inwestycji w zakresie X oraz innymi przedsięwzięciami z tym związanymi zostały określone przepisami ustawy z dnia (…) r.
(…)
(…)
Z zaprezentowanego przez Panią opisu sprawy wynika, że sprzedaż przedmiotowych nieruchomości nastąpi w wyniku wykonania przez X prawa pierwokupu z jednoczesnym zastosowaniem ogólnych przepisów Kodeksu cywilnego.
Z przywołanych zatem wcześniej przepisów wynika, że prawo pierwokupu realizowane przez X jest jedną z wymienionych w ustawie szczególnych zasad gospodarowania nieruchomościami.
Nie ulega też wątpliwości, że sprzedaż przez Panią przysługujących jej udziałów w nieruchomościach – wskazanych we wniosku – nastąpi w związku z realizacją inwestycji stanowiącej cel publiczny, co wynika z przepisu (…) ustawy (…).
Jak już wyżej wskazano w wyniku sprzedaży ww. nieruchomości przed 1 stycznia 2023 r.,tj. przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonała Pani nabycia nieruchomości wraz z małżonkiem dojdzie do powstania przychodu. Przychód ten jednak może zostać objęty zwolnieniem podatkowym po spełnieniu przesłanek, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Aby skorzystać z przedmiotowego zwolnienia przewidzianego w cytowanym wyżej art. 21ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wystarczy wyłącznie fakt, że nieruchomość zostanie odpłatnie zbyta w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami. Jak już wcześniej wskazano zwolnienie nie będzie przysługiwało jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki: nabycie zbywanej nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem oraz cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.
W analizowanej sprawie przedmiotowe nieruchomości nabyła Pani wraz mężem w 2017 r., a więc upłynął 2 letni okres od ich nabycia. Oznacza to, że nie została spełniona jedna z przesłanek wyłączająca ww. zwolnienie. W konsekwencji, w przypadku sprzedaży przez Panią przysługujących Pani udziałów w przedmiotowych nieruchomościach, tj. działce nr (...) i działce nr (...) przychód uzyskany ze sprzedaży będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podsumowując, w przypadku sprzedaży przez Panią przysługujących Pani udziałów do działki nr (...) i nr (...) przed 1 stycznia 2023 r. dojdzie do powstania przychodu w związku z odpłatnym zbyciem nieruchomości przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonała Pani nabycia.
Jednakże przychód ten będzie korzystał ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z niespełnieniem jednej z przesłanek wyłączającej przedmiotowe zwolnienie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ponadto, podkreślić należy, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z treści art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. W związku z tym, interpretacje te wywierają skutki prawne jedynie w stosunku do tego podmiotu, do którego są skierowane. Zatem, niniejsza interpretacja indywidualna jest wiążąca dla Pani jako osoby występującej z wnioskiem, natomiast nie wywołuje skutków prawnych dla drugiego współwłaściciela nieruchomości, będącej przedmiotem sprzedaży (tj. dla Pani małżonka).
Nie jesteśmy uprawnieni do analizowania i oceny dokumentów załączonych do wniosku o interpretację lub jego uzupełnienia. Wszystkie istotne dla sprawy informacje powinny znaleźć się w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).