Temat interpretacji
Opodatkowanie renty wdowiej z Irlandii.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 października 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 3 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty wdowiej z Irlandii. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 listopada 2022 r. (wpływ 28 listopada 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Otrzymuje Pani rentę wdowią z Irlandii po zmarłym mężu, opłacającym składki w Irlandii przez 8 lat. Będąc rezydentem Irlandii otrzymywała Pani na konto ustaloną kwotę renty wdowiej po zmarłym mężu, od 23 maja 2014 r. decyzją wydaną przez Urząd Pomocy Społecznej – Wydział Ochrony Socjalnej w Irlandii.
Po powrocie do Polski, na Pani prośbę rentę ma Pani wypłacaną od 26 sierpnia 2022 r. na konto walutowe w banku (…). Bank z tej kwoty pobiera Pani podatek dochodowy w wysokości 17%.
Świadczenie rodzinne „renta wdowia” przyznana została Pani dożywotnio.
Zwraca się Pani z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej Pani przypadku. Prosi Pani o wyjaśnienie, czy bank w Polsce słusznie pobiera zaliczkę na podatek dochodowy od otrzymywanego przez Panią świadczenia.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że prosi Pani o wydanie interpretacji za 2022 r. oraz za kolejne lata podatkowe (2023, 2024 itd.). Posiada Pani obywatelstwo polskie.
Nie posiadała Pani przez dłużej niż 183 dni interesów osobistych lub gospodarczych w 2022 r., natomiast zamierza Pani pozostać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na stałe przez resztę lat.
Renta wdowia jaką Pani otrzymuje jest świadczeniem rodzinnym przyznanym na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Irlandii.
Bank pobiera zaliczki od pierwszych wypłat świadczenia, tj. od 26 sierpnia 2022 r.
Oprócz renty wdowiej otrzymuje Pani również wypracowaną w Polsce emeryturę wypłacaną przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Po podjęciu decyzji pozostania na stałe na terenie Rzeczypospolitej Polskiej niezwłocznie poinformowała Pani irlandzkie organy o zmianie adresu zamieszkania.
Pytania
1.Czy pobierając rentę wdowią wypłacaną na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Irlandii, powinna Pani być zwolniona z opodatkowania polskim podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2.Czy powinna Pani odprowadzać z ww. tytułu zaliczki na podatek dochodowy?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, z Pani sytuacji przedstawionej we wniosku i z postanowień Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu wynika, że renta wdowia otrzymywana przez Panią z Irlandii podlega opodatkowaniu tylko w Polsce.
Jednocześnie, jeżeli, jak wskazała Pani we wniosku, otrzymywana renta wypłacana jest na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Irlandii, to jest ona zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym nie ciąży na Pani w 2022 r. i w latach następnych obowiązek odprowadzania z tego tytułu zaliczek na podatek dochodowy, od otrzymywanej z Irlandii renty wdowiej. Powyższe ustalenia będą miały również zastosowanie do ww. świadczenia wypłacanego w latach kolejnych, o ile nie ulegnie zmianie stan faktyczny i prawny.
Uważa Pani, że zgodnie z postanowieniami umowy między Polską a Irlandią o unikaniu podwójnego opodatkowania, świadczenie rodzinne przyznane Pani po zmarłym mężu – renta wdowia, są zwolnione z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uważa Pani, że Polska nie powinna opodatkować tego świadczenia.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Jak stanowi art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W myśl art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do treści art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu opisu sprawy wynika, że otrzymuje Pani rentę wdowią z Irlandii po zmarłym mężu, opłacającym składki w Irlandii przez 8 lat. Będąc rezydentem Irlandii decyzją wydaną przez Urząd Pomocy Społecznej – Wydział Ochrony Socjalnej w Irlandii otrzymywała Pani od 23 maja 2014 r. na konto ustaloną kwotę renty wdowiej po zmarłym mężu. Po powrocie do Polski, na Pani prośbę rentę ma Pani wypłacaną od 26 sierpnia 2022 r. na konto walutowe w banku (…). Po podjęciu decyzji pozostania na stałe na terenie Rzeczypospolitej Polskiej niezwłocznie poinformowała Pani irlandzkie organy o zmianie adresu zamieszkania.
Nie posiadała Pani przez dłużej niż 183 dni interesów osobistych lub gospodarczych w 2022 r., natomiast zamierza Pani pozostać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na stałe przez resztę lat. Posiada Pani obywatelstwo polskie.
W przedmiotowej sprawie zastosowanie znajduje Umowa zawarta między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzona w Madrycie dnia 13 listopada 1995 r. (Dz. U. z 1996 r., Nr 29, poz. 129), zmodyfikowana przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, podpisanej przez Polskę i Irlandię w dniu 7 czerwca 2017 r. („Konwencja MLI”).
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. Umowy:
W rozumieniu niniejszej umowy określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, pobytu, siedzibę, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Jednakże określenie to nie obejmuje żadnej osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie z tytułu dochodu osiąganego ze źródeł położonych tylko w tym Państwie.
Stosownie natomiast do treści art. 4 ust. 2 ww. Umowy:
Jeżeli stosownie do postanowień ustępu 1 osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach to jej status będzie określony w następujący sposób:
a)osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania; jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, z którym ma ona silniejsze powiązania osobiste lub gospodarcze (ośrodek interesów życiowych);
b)jeżeli nie można ustalić, w którym Państwie osoba ma ośrodek interesów życiowych albo jeżeli nie posiada ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Państw, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, w którym zwykle przebywa;
c)jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obydwu Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, to uważa się, że ma ona miejsce zamieszkania w tym Państwie, którego jest obywatelem;
d)jeżeli jest ona obywatelem obydwu Państw lub nie jest obywatelem żadnego z nich, to właściwe władze Umawiających się Państw rozstrzygną sprawę w drodze wzajemnego porozumienia.
W myśl art. 18 ust. 1 ww. Umowy:
z uwzględnieniem postanowień artykułu 19 ustęp 2, emerytury i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu jej wcześniejszego zatrudnienia oraz każda renta wypłacana takiej osobie podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
Stosownie do art. 18 ust. 2 ww. Umowy:
Określenie „renta” oznacza określoną kwotę wypłacaną okresowo w ustalonych terminach dożywotnio lub przez konkretny lub dający się wymierzyć okres, jako spełnienie zobowiązania dokonywania płatności w zamian za uprzednio w pełni wykonane świadczenie pieniężne lub w równoważniku pieniężnym.
Jak stanowi art. 22 ust. 1 ww. Umowy:
Części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd są one osiągane, a które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
Mając zatem na uwadze zacytowane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że jeżeli w trakcie roku podatkowego osoba fizyczna zmieni miejsca zamieszkania dla celów podatkowych, to w tym też momencie następuje zmiana zakresu jej obowiązku podatkowego, któremu podlega w nowym miejscu zamieszkania, tj. z ograniczonego obowiązku podatkowego na nieograniczony obowiązek podatkowy.
Skoro zatem otrzymywała Pani od 23 maja 2014 r. na konto ustaloną kwotę renty wdowiej po zmarłym mężu będąc rezydentem Irlandii, to dochody uzyskane przez Panią w 2022 r. przed dniem zmiany miejsca zamieszkania na Polskę w rozumieniu art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu renty wdowiej otrzymywanej przez Panią z Irlandii, nie podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast, w odniesieniu do ww. renty wdowiej z Irlandii, którą otrzymuje Pani po zmianie w 2022 r. miejsca zamieszkania na Polskę w rozumieniu art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazane przepisy Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, jednoznacznie regulują, że emerytury, renty i podobne świadczenia wypłacane z Irlandii rezydentowi podatkowemu Polski podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.
Oznacza to, że renta wdowia otrzymywana przez Panią z Irlandii po zmianie w 2022 r. miejsca zamieszkania na Polskę w rozumieniu art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlega opodatkowaniu tylko w Polsce.
Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są:
stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Jak stanowi art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe, a także powołane wyżej przepisy prawa, stwierdzić należy, że renta wdowia otrzymywana przez Panią z Irlandii w 2022 r. przed dniem zmiany miejsca zamieszkania na Polskę w rozumieniu art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast, w odniesieniu do ww. renty wdowiej z Irlandii, którą otrzymuje Pani po zmianie w 2022 r. miejsca zamieszkania na Polskę w rozumieniu art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, renta ta podlega i będzie podlegała opodatkowaniu tylko w Polsce.
Jednocześnie, jeżeli jak wskazała Pani we wniosku, otrzymywana renta wypłacana jest na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Irlandii to jest ona zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tym samym, nie ciąży na Pani w 2022 r. obowiązek odprowadzania z tego tytułu zaliczek na podatek dochodowy oraz nie będzie występował obowiązek wykazywania ww. świadczenia w zeznaniu rocznym za 2022 r. Nie powinna Pani również w kolejnych latach odprowadzać zaliczek na podatek dochodowy od otrzymywanej z Irlandii renty wdowiej oraz wykazywać ww. świadczenia w zeznaniach rocznych, o ile nie zmieni się stan faktyczny lub nie ulegną zmianie przepisy prawa podatkowego w tym zakresie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości Pani stanowiska może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy Ordynacja podatkowa.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).