Ustalenie źródła przychodów - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4011.75.2022.1.JS

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 5 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4011.75.2022.1.JS

Temat interpretacji

Ustalenie źródła przychodów

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych (pytanie nr 1) jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 17 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia źródła przychodów w ramach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz możliwości opodatkowania tych przychodów ryczałtem ewidencjonowanym.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca posiada miejsce zamieszkania w Polsce w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie prowadzi samodzielnej działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca zamierza jednak w przyszłości zarejestrować indywidualną działalność gospodarczą w CEIDG. Wnioskodawca został powołany przez właściciela do pełnienia funkcji prezesa zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka”) z siedzibą w Polsce. Wnioskodawca zamierza zawrzeć ze Spółką umowę o świadczenie usług zarządzania przedsiębiorstwem (dalej: „Umowa”), tj. tą Spółką w ramach prowadzonej w przyszłości przez niego indywidualnej działalności gospodarczej. Obecnie Wnioskodawca pobiera wynagrodzenie prezesa zarządu na podstawie aktu powołania.

Obowiązki Wnioskodawcy jako prezesa zarządu określać będzie przede wszystkim Umowa zawarta pomiędzy Spółką i Wnioskodawcą, przepisy prawa, w tym Kodeks spółek handlowych, Akt Założycielski Spółki, uchwały podejmowane przez Zgromadzenie Wspólników Spółki, przepisy wewnętrzne obowiązujące w Spółce, w tym wytyczne korporacyjne Grupy. Wnioskodawca będzie zobowiązany do prowadzenia spraw Spółki i jej reprezentowania z najwyższą starannością i sumiennością ocenianą przy uwzględnieniu profesjonalnego charakteru działalności Wnioskodawcy.

W szczególności, zgodnie z Umową do obowiązków Wnioskodawcy będzie należało:

a)podejmowanie i realizowanie czynności i działań zmierzających do rozwoju działalności Spółki oraz osiągnięcia celów postawionych Spółce, w tym ustalonych w jej planach działalności gospodarczej;

b)podejmowanie i realizowanie czynności i działań zmierzających do osiągania przez Spółkę odpowiednich wyników gospodarczych, w tym finansowych, m.in. poprzez zarządzanie aktywami i zasobami Spółki;

c)podejmowanie i realizowanie czynności i działań - w tym poprzez współpracę z organami administracji państwowej i samorządowej oraz innymi - zmierzających do realizacji przez Spółkę zadań wynikających z przedmiotu jej działalności czy wyznaczonych przez przepisy prawa;

d)reprezentowanie Spółki wobec organów administracji publicznej sądów i osób trzecich;

e)opracowywanie i aktualizacja planów strategicznych Spółki w oparciu o plany i oczekiwania jedynego udziałowca Spółki i nadzór nad realizacją;

f)koordynacja działań poszczególnych jednostek organizacyjnych Spółki (zgodnie z przyjętym podziałem kompetencji) i nadzór nad realizacją przypisanych im zadań;

g)formułowanie i wdrażanie polityki kadrowej Spółki, ogólne nadzorowanie spraw pracowniczych;

h)poświęcania sprawom Spółki czasu i uwagi w stopniu wystarczającym, by zapewnić płynność, efektywność, terminowość w wykonywaniu powierzonych przez Spółkę obowiązków;

i)uczestniczenia w opracowaniu, a następnie przestrzegania regulaminów wewnętrznych, procedur, polityk, zarządzeń, wytycznych oraz innych zasad obowiązujących w Spółce;

j)dbania o mienie Spółki;

k)powstrzymywania się od podejmowania jakichkolwiek czynności, które mogłyby wyrządzić szkodę lub zagrozić wyrządzeniem szkody Spółce, naruszyć lub zagrozić interesom Spółki, jej dobrej reputacji, dobremu imieniu lub wiarygodności;

l)tworzenia planów budżetowych zgodnych z misją i strategią określoną przez Udziałowca Spółki;

m)dostosowania działań i strategii przedsiębiorstwa do bieżących uwarunkowań rynkowych w oparciu o wiarygodne dane i panujące trendy;

n)przestrzegania fundamentalnych wartości obowiązujących w Grupie i propagowania ich wśród pracowników i zapewnienie Udziałowcowi Spółki wiarygodnych informacji i danych o Spółce i rynku polskim.

Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy będą pokrywać się z obowiązkami członka zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością określonymi w Kodeksie spółek handlowych. W szczególności Wnioskodawca nie będzie świadczył usług doradczych na rzecz Spółki. Obowiązki Wnioskodawcy wykonywane będą co do zasady w siedzibie Spółki, zdalnie i podczas podróży służbowych. W okresie 20 dni w roku kalendarzowym Wnioskodawca będzie miał prawo wykonywać swoje obowiązki w innym miejscu pod warunkiem, że zapewni stałą możliwość komunikowania się z nim za pomocą telefonu komórkowego i poczty elektronicznej. Spółka zapewni Wnioskodawcy wyposażenie oraz infrastrukturę niezbędną do wykonywania czynności zarządzania, w tym powierzchnię biurową z wyposażeniem, komputer osobisty z dostępem do Internetu, telefon komórkowy oraz samochód. Spółka ponosi także inne koszty wynikające z wykonywania umówionych czynności m.in. koszty podróży Wnioskodawcy. Teoretycznie, na podstawie Umowy, Wnioskodawca będzie mógł korzystać z własnych urządzeń (telefonu i komputera) przy wykonywaniu czynności na rzecz Spółki.

Wnioskodawca zobowiązany będzie do osobistego wykonywania czynności zarządczych wynikających z Umowy i nie będzie mógł zlecić ich wykonania w żadnej części jakiejkolwiek osobie trzeciej. Umowa stanowić będzie jednak, że pomimo to Wnioskodawca może, na własny koszt i ryzyko, korzystać z usług osób działających w jego imieniu lub na jego rachunek ponosząc za ich działania lub zaniechania odpowiedzialność jak za swoje własne.

Na mocy Umowy Wnioskodawca będzie ponosić odpowiedzialność wobec Spółki za szkody wyrządzone w czasie wykonywania przez niego Umowy będące następstwem niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków wynikających z Umowy lub przepisów prawa.

Jednocześnie Spółka będzie ponosić odpowiedzialność za szkody poniesione przez osoby trzecie w efekcie nienależytego wykonywania Umowy przez Wnioskodawcę, w zakresie w jakim działał on będzie wobec osób trzecich jako członek zarządu Spółki. Spółka zastrzegła sobie jednak prawo do dochodzenia od Wnioskodawcy roszczeń regresowych, które powstaną w następstwie poniesienia przez Spółkę odpowiedzialności wobec jakiejkolwiek osoby trzeciej na skutek nienależytego wykonywania Umowy przez Wnioskodawcę.

Niezależnie od odpowiedzialności, o której mowa powyżej, Wnioskodawca ponosić będzie odpowiedzialność wobec Spółki, z tytułu pełnienia funkcji w zarządzie określonej przepisami KSH i innymi przepisami. Umowa określać będzie również wynagrodzenie Wnioskodawcy za wykonywanie określonych w Umowie czynności. Składać się ono będzie z wynagrodzenia stałego określonego kwotowo płatnego co miesiąc oraz wynagrodzenia zmiennego, którego wysokość uzależniona będzie od spełnienia określonych warunków.

Pytania

1.Czy przychody osiągane przez Wnioskodawcę w związku z jego powołaniem do pełnienia funkcji prezesa zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie umowy o zarządzanie tą spółką zawartej w ramach jego jednoosobowej, indywidualnej działalności gospodarczej będą stanowiły przychody ze źródła przychodów jakim jest działalność gospodarcza Wnioskodawcy, o którym mowa w art. 10 ust. 1 punkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2.Czy przychody z działalności usługowej świadczone na podstawie umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem zawartej w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, oznaczone wiodącym PKWiU 70.22.Z mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%? Jeżeli nie mogą być opodatkowane stawką 8,5%, to jaką stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych mogą być opodatkowane takie przychody z działalności usługowej?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody osiągane przez Wnioskodawcę w związku z jego powołaniem do pełnienia funkcji prezesa zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie umowy o zarządzanie tą spółką zawartej w ramach jego jednoosobowej, indywidualnej działalności gospodarczej będą stanowiły przychody ze źródła jakim jest działalność gospodarcza Wnioskodawcy, o którym mowa w art. 10 ust. 1 punkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 13 punkt 9) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z dnia 15 czerwca 2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128, dalej: „Ustawy o PIT”) za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 punkt 2 Ustawy o PIT, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzane przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w art. 13 punkt 7 Ustawy o PIT.

Stosowne do art. 13 punkt 7) Ustawy o PIT, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 punkt 2 Ustawy o PIT, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Z powyższych przepisów wynika zatem to, że przychody uzyskane z tytułu umów wymienionych w art. 13 punkt 9) Ustawy o PIT podlegają opodatkowaniu ze źródła jakim jest działalność wykonywana osobiście także wtedy, gdy umowy zostały zawarte w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Wyjątek natomiast stanowią przychody otrzymane przez osoby zasiadające w zarządach, radach nadzorczych, komisjach i innych organach stanowiących osób prawnych.

Zatem w opisanym we Wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie należał do zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie uchwały o powołaniu (jak dotychczas) z tym, że będzie pobierał wynagrodzenie z tytułu umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, którą zawrze z tą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę jednoosobowej działalności gospodarczej, którą zamierza rozpocząć.

W związku z takim zdarzeniem przyszłym, zdaniem Wnioskodawcy spełniony zostanie wyjątek, o którym mowa w przepisie art. 13 punkt 9) Ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem wyjątek, który znajdzie do niego zastosowanie dotyczy działalności gospodarczej członka zarządu powołanego do zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Przychody osiągane z tytułu umów o zarządzane przedsiębiorstwem zawarte nawet w ramach prowadzonej działalności gospodarczej stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście za wyjątkiem przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływane, należących do składu zarządów. In fine art. 13 ust. 1 punkt 9) Ustawy o PIT przychody osiągane przez osoby należące do składu zarządów na podstawie powołania, gdy podstawą jest umowa o zarządzanie przedsiębiorstwem zawarta w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej członka zarządu, nie stanowią przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Charakteru działalności wykonywanej osobiście nie ma bowiem pozarolnicza działalność gospodarcza, choćby była wykonywana przez podatnika jednoosobowo, tj. bez zatrudniana dodatkowych osób, i na rzecz wyłącznie jednego kontrahenta, o ile prowadzona jest w zakresie, w jakim podatnik jest przedsiębiorcą i w ramach stosunków cywilnoprawnych. Działalność gospodarcza może przybrać również formę stałego wykonywania rodzajowo jednej umowy (usługi) dla innego podmiotu na jego rachunek. Również zastrzeżenie w umowie o świadczeniu usług „wyłączności” dla tego kontrahenta - w ramach autonomii woli stron umowy (art. 353 KC) - nie odbiera im atrybutu świadczeń w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W wyroku z dnia 21 października 2020 roku o sygn. II FSK 1277/18 Naczelnego Sądu Administracyjnego wypowiedział się odnośnie rozumienia umów wymienionych w przepisie art. 13 ust. 1 punkt 9) Ustawy o PIT, iż Kontrakt menedżerski czy też umowa o zarządzenie należą do grupy umów nienazwanych. Nie definiuje ich również ustawa podatkowa. W świetle poglądów prezentowanych zarówno w piśmiennictwie, jak i w orzecznictwie, przyjmuje się jednak, że istota kontraktu menedżerskiego, nazywanego również umową o zarządzane przedsiębiorstwem bądź umową zarządu, polega na tym, że menedżer zobowiązuje się do prowadzenia za wynagrodzeniem przedsiębiorstwa drugiej strony lub jego części, na jej rachunek i ryzyko, przy czym prowadzi to przedsiębiorstwo bądź we własnym, bądź w cudzym imieniu. W charakterystyce kontraktów menedżerskich podkreśla się samodzielność menedżera (zarządcy) oraz cel umowy, którym jest przeniesienie prowadzenia przedsiębiorstwa (lub jego części) na menedżera z przyznaniem mu samodzielności w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem. Inną cechą kontraktów menedżerskich jest oczekiwanie, że menedżer wniesie też własne wartości niematerialne w postaci nowego sposobu zarządzania przedsiębiorstwem, swoje doświadczenia zawodowe, wiedzę handlową i organizacyjną reputację, klientów, wyrobione kontakty handlowe, a także swój image. Należy z całą mocą podkreślić, że wymienione cechy nie muszą być spełnione łącznie. W takim ujęciu kontrakt menedżerski należy wyłącznie do kategorii umów cywilnoprawnych (por. wyrok SN z 4 kwietnia 2002 r. sygn. IPKN 776/00, OSNP 2004/6/94 - tamże Z. Kubot, Rodzaje kontraktów menedżerskich, Przegląd Prawa Handlowego. 1999 nr 7, s. 12-13: Z. Kubot, Kwalifikacje prawne kontraktów menedżerskich członków zarządu spółek kapitałowych. PiZS 2000 nr 2, s. 2-4.R. Sadlik, Zatrudnienie członków zarządu w spółkach kapitałowych - Prawo Pracy 1999 nr 8, s. 14-15: wyrok NSA z 25 maja 2012 r„ sygn. II FSK 2199/10).”

Z powyższego wyroku wynika to, że przepis art. 13 ust. 1 punkt 9) Ustawy o PIT nie dotyczy przychodów z umów zawieranych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, choćby były to przychody z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnik pozarolniczej działalności gospodarczej.

Dlatego też umowa o zarządzanie przedsiębiorstwem może być realizowana w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez menedżera. Tym bardziej, gdy jako przedmiot tej działalności gospodarczej zgłoszono usługi w zakresie zarządzania przedsiębiorstwami, czy np. doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i usługi prowadzenia przedsiębiorstw.

Ponadto, jak uznał NSA w wyroku z 10 grudnia 2020 roku o sygn. II FSK 2238/18 „Przypisaniu przychodów do źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) nie stoi na przeszkodzie brak zgłoszenia w ewidencji działalności gospodarczej. O charakterze danej działalności jako gospodarczej nie przesądza bowiem formalny status przedsiębiorcy. Przy kwalifikacji działań podatnika decydujące znaczenie mają kryteria obiektywne z art. 5a pkt 6 ww. ustawy, nie zaś spełnienie jedynie warunków formalnych (np. zgłoszenie wykonywania działalności gospodarczej), czy też subiektywne przekonanie podatnika o charakterze prowadzonej działalności i uzyskiwanych przychodów. Niemożliwe jest jednoczesne zakwalifikowanie danego przychodu od dwóch różnych źródeł.” W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, przychody osiągane przez Wnioskodawcę w związku z jego powołaniem do pełnienia funkcji prezesa zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie umowy o zarządzanie tą spółką zawartej w ramach jego jednoosobowej, indywidualnej działalności gospodarczej będą stanowiły przychody ze źródła jakim jest działalność gospodarcza Wnioskodawcy, o którym mowa w art. 10 ust. 1 punkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy przychody z działalności usługowej świadczone na podstawie umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem zawartej w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, oznaczone wiodącym PKWiU 70.22.Z mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 punkt 2m) ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne tj. z dnia 14 października 2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 1993 - dalej: „Ryczałt”) ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania (tutaj: świadczenia usług firm centralnych (head Office) oraz usług doradztwa związanych z zarządzaniem). I tak, w interpretacjach:

1.z 21 maja 2021 r., znak 0115-KDIT1.4011.188.2021.1.MR organ uznał, że „W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazano, że wiodące PKWiU podatnika to 70.22.Z. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług POZOSTAŁE USŁUGI DORADZTWA ZWIĄZANE Z PROWADZENIEM DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ I USŁUGI ZARZĄDZANIA (symbol PKWiU 70.22) zostały sklasyfikowane w sekcji M  w dziale 70 Usługi firm centralnych (head Office), usługi doradztwa związane z zarządzaniem. Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że Wnioskodawca może wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22 będą mogły być opodatkowane - z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.) - 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”, oraz

2.z 30 czerwca 2021 r., znak 0112-KDIL2-2.4011.338.2021.3.MM organ uznał, że „Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m); 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a). Stąd należy stwierdzić, że właściwą do opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę z tytułu usług zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 jest stawka 15%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”, oraz

3.z 25 czerwca 2021 r. znak 0114-KDIP3-2.4011.325.2021.1.MG „Podkreślenia wymaga, że przy wskazaniu działu 70 PKWiU ponownie umieszczono wyrażenie „ex”, co - jak już wspominano - oznacza, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Wynika z tego, że stawką 15% mogą być opodatkowane tylko te usługi, które mieszczą się w definicji usług firm centralnych (head offices) oraz usług doradztwa związanych z zarządzaniem. Tym samym, nawet jeśli uzna się ustalenia OKiNUS, że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność mieści się w klasyfikacji PKWiU 70.22.1 należy ocenić, że nie może być ona rozumiana jako mieszcząca się w dziale 70, jako że działalność faktycznie przez Wnioskodawcę prowadzona nie obejmuje usług firm centralnych (head offices) ani usług doradztwa związanych z zarządzaniem, a jedynie konsultacje w zakresie wdrażania analityki internetowej.”

W związku z powyższym, zastosowanie stawki 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych znajdzie zastosowanie wyłącznie do świadczenia usług firm centralnych (head Office) oraz usług doradztwa związanych z zarządzaniem, natomiast na podstawie art. 12 ust. 1 punkt 5a) ryczałt, w przypadku przychodów z działalności usługowej (innej) ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów. Zatem, w świetle powyższych przepisów oraz interpretacji należy uznać, że Wnioskodawca będzie miał prawo do opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej, w tym z Umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem zawartej ze Spółką, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5% przychodów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie pytania ozn. we wniosku nr 1 jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, z późn. zm.)

opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy: źródłami przychodów są:

działalność wykonywana osobiście (pkt 2),

pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).

Stosownie do art. 13 pkt 7 i pkt 9 tej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

pkt 7 – przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych,

pkt 9 – przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy:

za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Co do zasady, należą do niego wszystkie przychody osiągane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem przychodów wymienionych w art. 14 ust. 3 tej ustawy.

Z opisu sprawy wynika, m.in. że:

1.Został Pan powołany przez właściciela do pełnienia funkcji prezesa zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka”) z siedzibą w Polsce.

2.Zamierza Pan zawrzeć ze Spółką umowę o świadczenie usług zarządzania przedsiębiorstwem, tj. tą Spółką w ramach prowadzonej w przyszłości przez Pana indywidualnej działalności gospodarczej.

3.Obecnie pobiera Pan wynagrodzenie prezesa zarządu na podstawie aktu powołania,

4.Ponadto, wskazał Pana, że czynności wykonywane przez Pana na podstawie Umowy będą pokrywać się z obowiązkami członka zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością określonymi w Kodeksie spółek handlowych, w szczególności nie będzie Pan świadczył usług doradczych na rzecz Spółki.

Mając powyższe na uwadze, przychody członka zarządu (Prezesa) spółki w przypadku zawarcia umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze (w tym również umowy o świadczenie usług zarządzania zawartej na czas pełnienia funkcji członka zarządu), stanowią przychody zaliczone do źródła określonego w art. 13 pkt 7 ustawy PIT (stanowi o tym "wyłączenie" określone w art. 13 pkt 9 ustawy PIT).

Należy bowiem mieć na uwadze, że jak wskazał Sad Najwyższy w uchwale z dnia 17 czerwca 2015 r. sygn. akt III UZP 2/15 "w spółkach kapitałowych zawarcie kontraktu menedżerskiego z członkiem zarządu kreuje wtórną podstawę powiazania menedżera ze spółka, bowiem podstawowe znaczenie ma powołanie go na członka zarządu tworzące stosunek członkostwa w zarządzie spółki regulowany przepisami Kodeksu spółek handlowych i innymi przepisami wewnętrznymi spółki”.

Także Naczelny Sad Administracyjny w wyroku I FSK 83/15 z dnia 16 czerwca 2016 r. podzielił pogląd wyrażany w piśmiennictwie, że "pozycja członka zarządu, z którym spółka zawarła kontrakt menedżerski (umowę o zarządzanie) jako przedsiębiorca, jest szczególna. W następstwie kontraktu menedżerskiego (umowy o zarządzanie) członek zarządu nie przejmuje zarządzania spółką we własnym imieniu i na własny rachunek. Zarządzanie spółką nadal jest realizowane przez członka zarządu w ramach członkostwa w zarządzie. Rola kontraktu menedżerskiego (umowy o zarządzanie) ograniczona jest do ustalenia wynagrodzenia za wykonywanie funkcji w zarządzie (czy jeszcze innych czynności określonych w umowie), szczególnych (kwalifikowanych i dodatkowych - w porównaniu z regulacja Kodeksu spółek handlowych i wewnętrznego prawa spółki) obowiązków dotyczących zarządzania spółką, zakazów w zakresie konkurencji oraz podejmowania dodatkowej działalności (Z. Kubot, Kwalifikacje prawne kontraktów menedżerskich członków zarządu spółek kapitałowych, PiZS 2002, nr 2, s. 2 i n).”

W związku z tym, przychody Prezesa/członka zarządu uzyskiwane na podstawie wskazanych umów powinny być kwalifikowane do przychodów określonych w art. 13 pkt 7 updof.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 tej ustawy, ilekroć w ustawie mowa jest o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

1)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

2)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

3)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy wskazać, że pełniąc funkcje Prezesa zarządu sp. z o.o. na podstawie umowy o zarządzanie (które będą pokrywać się z obowiązkami członka zarządu), nie będzie działał Pan we własnym imieniu, lecz w imieniu spółki z o.o., zatem prowadzona przez Pana działalność, w tym zakresie, nie będzie spełnia warunku określonego w art. 5a pkt 6 updof.

Tym samym, nie jest możliwe, aby Pan jako Prezes zarządu prowadzący działalność gospodarczą rozliczał przychody uzyskane na podstawie umowy o zarzadzanie, na zasadach określonych w art. 14 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 3 updof, tj. w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej.

Zatem, stanowisko Pana w zakresie pytania ozn. we wniosku nr 1 należało uznać za nieprawidłowe.

Tym samym, odpowiedz na pytanie ozn. we wniosku nr 2 stała się bezprzedmiotowa.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).