Doliczenie dochodów małoletniego dziecka (wynikających z wystawionego na wnioskodawcę jako opiekuna prawnego przez ZUS PIT-11A) z tytułu renty rodzinn... - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.317.2022.2.DA

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 23 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.317.2022.2.DA

Temat interpretacji

Doliczenie dochodów małoletniego dziecka (wynikających z wystawionego na wnioskodawcę jako opiekuna prawnego przez ZUS PIT-11A) z tytułu renty rodzinnej do limitu dochodów uprawniających do zastosowania ulgi prorodzinnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 marca 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 13 czerwca 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

7 grudnia 2020 r. zmarł Pani ojciec (matka zmarła wcześniej), pozostawiając jedną niepełnoletnią córkę … urodzoną … sierpnia 2006 r.

Od śmierci ojca zaopiekowała się Pani niepełnoletnią siostrą, która zamieszkała z Panią. 25 maja 2021 r. została Pani rodziną zastępczą (Postanowienie Sądu Rejonowego w … Wydział Rodzinny i Nieletnich, sygn. akt …), natomiast od 5 sierpnia 2021 r. jest Pani opiekunem prawnym (Zaświadczenie z Sądu Rejonowego w … Wydział Rodzinny i Nieletnich, sygn. akt … z dnia 5 sierpnia 2021 r.).

Jednocześnie, Pani małoletniej siostrze Zakład Ubezpieczeń Społecznych (dalej: ZUS) przyznał 13 kwietnia 2021 r., na podstawie decyzji nr …, rentę rodzinną wraz z dodatkiem dla sieroty zupełnej. Wysokość przyznanej renty rodzinnej od 7 grudnia 2020 r. wynosi 1 845 zł 4 gr + dodatek 432 zł 12 gr, po waloryzacji od 1 marca 2021 r. renta rodzinna wynosi 1 923 zł 27 gr + dodatek 450 zł 44 gr. Pierwsza wypłata renty rodzinnej wraz z wyrównaniem od 7 grudnia 2020 r. nastąpiła wraz ze świadczeniem za kwiecień 2021 r. Po zakończonym roku 2021 został wystawiony przez ZUS PIT-11A, w którym to ZUS wskazał jako podatnika Panią, jako opiekuna prawnego. Jeżeli byłaby Pani rodzicem, ZUS wskazałby małoletnią w informacji PIT-11A. W przypadku jednak, gdy opiekę nad małoletnią przejmuje inny członek rodziny niż rodzic, PIT-11A wystawiany jest na opiekuna.

Składając zeznanie podatkowe PIT-37 chciałaby Pani zastosować ulgę prorodzinną na małoletnią siostrę, dla której od 25 maja 2021 r. jest Pani rodziną zastępczą.

Pozostaje Pani cały rok w związku małżeńskim z …, którego dochód za 2021 r. po odliczeniu składek na ubezpieczenie społeczne wyniósł 50 516 zł 13 gr, natomiast Pani dochód po odliczeniu składek na ubezpieczenie społeczne wyniósł 49 874 zł 4 gr. Co daje łącznie 100 390 zł 17 gr dochodu. Uzyskane w 2021 r. dochody Pani i Pani męża opodatkowane są wg skali podatkowej. Niestety, wg przepisów ZUS po wskazaniu Pani, jako podatnika do renty małoletniej siostry, otrzymała Pani PIT-11A za 2021 r., na którym dochód wyniósł 26 912 zł 54 gr, co wpłynęło na przekroczenie limitu dochodów do skorzystania z ulgi prorodzinnej 112 000 zł. Gdyby ta sama renta była przyznana Pani małoletniej siostrze, ale opiekunem byłby rodzic, ZUS wskazałby jako podatnika małoletnią, jej dochód nie byłby liczony do limitu dochodów uprawniających do skorzystania z renty rodzinnej.

W uzupełnieniu wniosku wskazuje Pani, że:

-wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy roku 2021 (stan faktyczny);

-małoletnia siostra zamieszkuje z Panią od 8 grudnia 2020 r.;

-małoletnia siostra jest na Pani utrzymaniu od 8 grudnia 2020 r., od tego czasu podjęła Pani wszelkie czynności związane z jej wychowaniem, dbając o jej potrzeby fizyczne oraz emocjonalne. Jest Pani jej pośrednikiem ze szkołą, służbą zdrowia itp.;

-Pani małoletnia siostra nie została nigdy umieszczona na podstawie orzeczenia sądu w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;

-nieznane są Pani przepisy prawa, na podstawie których Sąd wydał postanowienie o ustanowieniu Pani jako rodziny zastępczej dla Pani małoletniej siostry;

-Sąd ustanowił również Pani męża rodziną zastępczą oraz opiekunem prawnym Pani małoletniej siostry;

-Pani małoletnia siostra nie jest dzieckiem przysposobionym przez Panią; Sąd ustanowił Panią i Pani męża rodziną zastępczą spokrewnioną;

-w 2021 r. Pani małoletnia siostra uczyła się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświaty lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, tj. zakończyła naukę w szkole podstawowej … w …, a następnie od września podjęła naukę w szkole ponadpodstawowej …;

-osobą uprawnioną do renty rodzinnej zgodnie z decyzją ZUS z dnia 13 kwietnia 2021 r., …, jest Pani małoletnia siostra, wypłata natomiast następuje na Pani rachunek bankowy;

-nie jest Pani opiekunem prawnym innych dzieci oraz nie posiada Pani innych dzieci;

-dochody w 2021 r. zarówno Pani, jak i Pani męża uzyskiwane są wyłącznie z umowy o pracę, opodatkowane wg skali podatkowej, od których następuje pobranie zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych przez płatnika, tj. zakłady pracy, w których Pani i Pani mąż są zatrudnieni;

-w 2021 r. nie prowadziła Pani działalności gospodarczej;

-w 2021 r. w stosunku do Pani i Pani małoletniej siostry nie miały zastosowanie przepisy: art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo w ustawie z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych;

-w 2021 r. Pani małoletnia siostra nie otrzymywała zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego i renty socjalnej - została przyznana tylko renta rodzinna oraz dodatek dla sieroty zupełnej;

-w 2021 r. Pani małoletnia siostra osiągnęła dochody z tytułu umowy o pracę (umowy o naukę zawodu), dla których ma zastosowanie art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ale które zostały zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ww. ustawy („ulga dla młodych”). Wysokość przychodów uzyskanych w 2021 r. przez Pani małoletnią siostrę wynosi 971 zł 20 gr.

Pytanie

Czy kwotę renty rodzinnej przyznanej Pani małoletniej siostrze, która wypłacana jest Pani, jako opiekunowi prawnemu ze względu na małoletniość uprawnionej do renty, a co za tym idzie na Panią, jako podatnika wystawiona jest informacja PIT-11A z ZUS, należy wliczyć do limitu dochodów uprawniających do zastosowania ulgi prorodzinnej?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, renta rodzinna Pani małoletniej siostry, której jest Pani opiekunem prawnym, pomimo że ZUS wystawia PIT-11A na Panią, jako podatnika, ale renta jest świadczeniem przyznanym Pani małoletniej siostrze, nie powinna być liczona do limitu uprawniającego do zastosowania ulgi prorodzinnej. W związku z czym, za 2021 r. powinna przysługiwać Pani ulga prorodzinna w kwocie 92,67x 8 (od 25 maja 2021 r. jest Pani rodziną zastępczą i opiekuje się małoletnią siostrą, która mieszka z Panią), tj. 741 zł 36 gr. Tak samo jak za kolejne lata, w których małoletnia pozostanie pod Pani opieką.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że renta została przyznana Pani małoletniej siostrze, i pomimo że PIT-11A został wystawiony na Panią, to według Pani przychód z tytułu renty rodzinnej nie powinien być wliczany do limitu przychodów uprawniających do skorzystania z ulgi prorodzinnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy:

Instytucja opiekuna prawnego dziecka określona została w art. 94 § 3 i art. 145 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 2020 r. poz. 1359 ze zm.).

Zgodnie z art. 94 § 3 ww. Kodeksu:

Jeżeli żadnemu z rodziców nie przysługuje władza rodzicielska albo jeżeli rodzice są nieznani, ustanawia się dla dziecka opiekę.

W myśl natomiast art. 145 ww. Kodeksu:

§ 1 Opiekę ustanawia się dla małoletniego w wypadkach przewidzianych w tytule II niniejszego kodeksu.

§ 2 Opiekę ustanawia sąd opiekuńczy, skoro tylko poweźmie wiadomość, że zachodzi prawny po temu powód.

Z kolei uregulowania prawne w zakresie rodzin zastępczych uregulowane zostały w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 447 ze zm.). Rodzina zastępcza to forma rodzinnej pieczy zastępczej dla dziecka pozbawionego całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej. Jest formą zastępczego środowiska rodzinnego, która nie stanowi stałej, a tylko czasową formę opieki nad dzieckiem.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że jeżeli podatnik stanowi rodzinę zastępczą dla małoletniego dziecka czy też jest jego opiekunem prawnym, to nie ma do niego zastosowania art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podatnik nie ma więc obowiązku do swoich dochodów doliczyć dochodów uzyskanych przez małoletnie dziecko, nad którym sprawuje opiekę prawną.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że 25 maja 2021 r. postanowieniem Sądu została Pani ustanowiona rodziną zastępczą dla swojej małoletniej siostry, która zamieszkała z Panią po śmierci ojca (matka zmarła wcześniej), natomiast od 5 sierpnia 2021 r. jest Pani (wraz z mężem) opiekunem prawnym dla małoletniej. 13 kwietnia 2021 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyznał Pani małoletniej siostrze rentę rodzinną wraz z dodatkiem dla sieroty zupełnej. Zgodnie z ww. decyzją Zakładu Ubezpieczeń Społecznych osobą uprawnioną do renty rodzinnej, która wpływa na Pani rachunek bankowy, jest Pani małoletnia siostra.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz opisany we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że brak jest podstaw prawnych do doliczenia w zeznaniu podatkowym za 2021 r. przez Panią do własnych przychodów uzyskanych w 2021 r. przychodów Pani małoletniej siostry (wynikających z wystawionego na Panią przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych PIT-11A) z tytułu renty rodzinnej.

W myśl art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1)wykonywał władzę rodzicielską;

2)pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3)sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Natomiast, zgodnie z art. 27f ust. 2 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

1)jednego małoletniego dziecka – kwota 92 zł 67 gr, jeżeli dochody podatnika:

a)pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,

b)niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a);

2)dwojga małoletnich dzieci – kwota 92 zł 67 gr na każde dziecko;

3)trojga i więcej małoletnich dzieci – kwota:

a)92 zł 67 gr odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,

b)166 zł 67 gr na trzecie dziecko,

c)225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

Zgodnie z art. 27f ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a.

Stosownie do art. 27f ust. 2b ww. ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.

W myśl art. 27f ust. 2c ww. ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1)na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych,

2)wstąpiło w związek małżeński.

Zgodnie z art. 27f ust. 3 ww. ustawy:

W przypadku, gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.

Na mocy art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r., nadanym na podstawie art. 70 pkt 1 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) i mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2021 r.:

Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim - kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.

Zgodnie z art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.):

Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.

Na podstawie art. 27f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów – imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1)odpis aktu urodzenia dziecka;

2)zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3)odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4)zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Natomiast, zgodnie z art. 27f ust. 7 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021r.:

Przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.

Zgodnie z art. 6 ust. 8 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2021 r.:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Na podstawie art. 6 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązującego do 31 grudnia 2021 r.:

Zasada określona w ust. 8 nie dotyczy osób, o których mowa w art. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, niekorzystających jednocześnie z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej na zasadach określonych w art. 30c, w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo w ustawie z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Podkreślić należy, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

W konsekwencji, mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że dochodów Pani małoletniej siostry nie należy wliczać do limitu dochodów uprawniających do zastosowania ulgi prorodzinnej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawiła Pani i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy podkreślić, że zakres przedmiotowy pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wydawanej w trybie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) wyznacza pytanie przedstawione przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. W związku z powyższym, informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Pani, tj. doliczenia dochodów Pani małoletniej siostry (wynikających z wystawionego na Panią przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych PIT-11A) z tytułu renty rodzinnej do limitu dochodów uprawniających do zastosowania ulgi prorodzinnej. Zatem, kwestia możliwości skorzystania przez Panią z ulgi prorodzinnej nie była przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Z uwagi na to, że wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został złożony przez Panią – jednego z opiekunów prawnych, zaznacza się, że interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla Pani męża.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).