Temat interpretacji
Możliwość opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 marca 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Wniosek został uzupełniony w dniu 27 kwietnia 2022 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą. Podstawowy przedmiot działalności gospodarczej stanowi pośrednictwo komercyjne, tj. pośrednictwo w interesach, w tym między innymi organizowanie sprzedaży, zaopatrzenia dla Pani klientów. Przedmiot Pani działalności polega na odpłatnym pośredniczeniu przy znajdywaniu kontrahentów (dostawców, nabywców, usługodawców, usługobiorców) dla swoich klientów. Czynności, jakie Pani podejmuje w ramach wykonywanych usług pośrednictwa komercyjnego obejmują w szczególności:
‒znajdywanie kontrahentów dla Pani klientów, kojarzenie podmiotów gospodarczych, aktywne poszukiwanie kontrahentów dla klientów,
‒nawiązywanie kontaktu z potencjalnymi kontrahentami i przedstawianie im oferty klienta, negocjowanie warunków współpracy i umowy dla klienta z potencjalnymi kontrahentami,
‒udział w rozmowach między potencjalnym kontrahentem, a klientem, utrzymywanie kontaktu z potencjalnymi kontrahentami.
Innymi słowy na zlecenie klienta, podejmuje Pani czynności zmierzające do pozyskania kontrahenta i doprowadza do zawarcia umowy. Nie jest Pani stroną umów między Pani klientami a ich kontrahentami. Podejmuje Pani czynności zmierzające do zawarcia umowy, nawiązania relacji handlowej między podmiotami (osobami) trzecimi, kojarzenia kontrahentów i z tego tytułu uzyskuje wynagrodzenie. Każdorazowo stronami umowy są natomiast podmioty trzecie (nie jest Pani stroną tych umów, lecz łączy Panią inny stosunek zobowiązaniowy z klientem, na rzecz którego podjęła się prowadzenia pośrednictwa i z tytułu pośrednictwa otrzymuje wynagrodzenie za świadczenie profesjonalnych usług pośrednictwa). Klientami Pani są inne podmioty prowadzące działalność gospodarczą, w szczególności zajmujące się świadczeniem profesjonalnych usług lub działalnością handlową.
Podstawowy przedmiot Pani działalności stanowi „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana”, zaklasyfikowana według Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) do grupowania 74.90.Z.
Wybrała Pani formę opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tj. Dz.U. Dz.U.2021.1993 ze zm., dalej: „ustawa o ryczałcie”, „ustawa”). W tym celu złożyła Pani oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według Pani miejsca zamieszkania, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnie Pani pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnęła w grudniu roku podatkowego (tj. oświadczenie o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy). Jednocześnie, do działalności jaka jest i będzie wykonywana przez Panią nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ryczałcie. Nie jest Pani podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej, nie korzysta Pani z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie prowadzi apteki, nie sprzedaje, ani nie kupuje wartości dewizowych oraz nie handluje częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Nie wytwarza Pani, również wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Zastosowania nie znajdzie także art. 8 ust. 1 pkt 5 oraz ust. 2 ww. ustawy.
Podstawowy przedmiot Pani działalności gospodarczej stanowi pośrednictwo komercyjne, tj. pośrednictwo w interesach. Tego rodzaju działalność to „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana”, zaklasyfikowana według Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) do grupowania 74.90.Z. Zgodnie natomiast z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) przedmiot usług, które są przez Panią wykonywane w ramach jej podstawowej działalności objęty jest grupowaniem 74.90.12.0.
Jednocześnie wskazuje Pani, że przedstawiona klasyfikacja PKWiU nie jest wiążąca dla Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Zgodnie z treścią orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 października 2017 r. sygn. akt II FSK 2412/15:
„W postępowaniu interpretacyjnym organy podatkowe mogą wprawdzie wspomagać się klasyfikacją PKWiU. Jednakże różnicowanie w ustawach podatkowych przedmiotów opodatkowania, stawek podatkowych, czy zwolnień podatkowych poprzez odpowiednie klasyfikacje statystyczne nakłada na organy podatkowe uprawnienie, a zarazem obowiązek weryfikowania, prawidłowości obranej klasyfikacji statystycznej. W tym zakresie organy podatkowe nie są związane ewentualną klasyfikacją dokonaną przez organ właściwy z zakresu statystyki publicznej ani też klasyfikacją dokonaną przez podatnika (por. wyrok NSA z dnia 15 października 2008 r., I FSK 1114/07; wyroki WSA w Warszawie: z dnia 12 maja 2010 r., III SA/Wa 2325/09 oraz z dnia 11 stycznia 2008 r., III SA/Wa 1349/07)”.
Wskazuje Pani, że zgodnie z objaśnieniami do PKWiU 2015 Grupa usług związanych z pośrednictwem w sprzedaży hurtowej (46.1) obejmuje :
‒usługi agentów komisowych, maklerów i innych sprzedawców hurtowych, którzy działają na rachunek innych jednostek,
‒usługi polegające na organizowaniu wspólnych spotkań sprzedawców i nabywców lub realizowaniu transakcji handlowych w imieniu innych zleceniodawców, także za pośrednictwem Internetu,
‒usługi w zakresie handlu hurtowego realizowane przez domy aukcyjne oraz Internet.
Ponadto, grupa ta nie obejmuje: handlu hurtowego na własny rachunek, sklasyfikowanego w odpowiednich grupowaniach grup 46.2 - 46.9.
W ramach prowadzonej działalności nie działa Pani jako agent komisowy. WPani opinii, zakres działań odpowiada PKWiU 74.90.12.0. Przy czym, zgodnie z dostępnymi na stronie https://stat.gov.pl/Klasyfikacje/ precedensami do PKWiU 74.90.12.0 (z tym, że do poprzedniej wersji PKWiU z 2008 r.), to PKWiU obejmuje usługi:
‒świadczone na zlecenie sprzedawcy produktów, polegające na wykonywaniu czynności pośrednictwa handlowego, obejmującego m.in. przyjmowanie zamówień od klientów, przekazywanie ofert cenowych do klientów, przestrzeganie warunków płatności, przyjmowanie reklamacji, dokonywanie rewizji dokumentów związanych ze sprzedażą produktów, monitorowanie rynku i jego rozwoju (bez wykonywania sprzedaży produktów i bez zawierania umów handlowych we własnym imieniu) - precedens z 17 listopada 2011 r.;
‒usługi przedstawicielskie świadczone na rzecz podmiotu zagranicznego, polegające m.in. na wspieraniu sprzedaży produktów, poszukiwaniu nowych, potencjalnych klientów, nawiązywaniu nowych kontaktów, zapewnieniu odpowiedniego fachowego wsparcia technicznego dla istniejących i potencjalnych klientów (bez wykonywania sprzedaży produktów i bez zawierania umów handlowych we własnym imieniu), tworzenie dokumentacji w języku polskim, itp. - precedens z 4 czerwca 2009 r.
Mając na uwadze powyższe precedensy GUS oraz wyjaśnienia do PKWIU, opisane we wniosku o interpretację usługi pośrednictwa komercyjnego, które świadczy Pani na rzecz kontrahentów nie odpowiadają PKWIU 46.1, ale powinny być zakwalifikowane do PKWiU 74.90.12.0.
Zatem nie osiąga Pani przychodów ze świadczenia usług związanych z pośrednictwem w sprzedaży hurtowej.
Informuje Pani, że w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskała przychodów z działalności gospodarczej w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro.
Ponadto, w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskała Pani przychodów z działalności prowadzonej w formie spółki.
Pytania
1.Czy działalność, która jest i ma być wykonywana przez Panią może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?
2.Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym do opisanych usług powinna Pani zastosować stawkę 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy?
Pani stanowisko w sprawie
Ad. 1
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy, reguluje ona opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jak precyzuje art. 6 ust. 1 ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych. Jak stanowi art. 6 ust. 2 ustawy o ryczałcie podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Podatnicy, którzy planują skorzystać z opodatkowania ich przychodów w formie ryczałtu, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, powinni złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego. Ustawa zawiera także przesłanki negatywne stosowania ryczałtu do opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej.
Mianowicie, w świetle art. 8 ust. 1 ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b (przychody z tytułu najmu i podnajmu itp., które można opodatkować w formie ryczałtu również przez nw. podatników), nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona),
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona),
e)(uchylona),
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Dodatkowo, w rozumieniu ustawy o ryczałcie (art. 4 ust. 1 pkt 1) za działalność usługową rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU).
Mając na uwadze powyższe, w Pani ocenie, jest Pani uprawniona do wyboru zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych na podstawie ustawy jako formy opodatkowania przychodów osiągniętych z prowadzonej działalności gospodarczej stanowiącej działalność usługową w postaci pośrednictwa komercyjnego. W szczególności żadna z negatywnych przesłanek z wyżej przytoczonego art. 8 ust. 1 ustawy nie znajdzie zastosowania w analizowanym stanie faktycznym.
Ad. 2
W art. 12 ust. 1 ustawy zostały określone stawki podatkowe mające zastosowanie do poszczególnych kategorii działalności opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Z kolei, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Z uwagi na fakt, że przychody, jakie są i będą osiągane przez Panią z prowadzenia działalności usługowej w zakresie pośrednictwa komercyjnego, która według Pani powinna zostać zaliczona do PKWIU 74.90.12.0 zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, nie zostały wymienione w żadnym podpunkcie tego przepisu, to do działalności, która jest prowadzona przez Panią objętej przedmiotowym wnioskiem, zastosowanie powinna znaleźć ww. stawka podatkowa w wysokości 8,5%.
Pani stanowisko potwierdzają interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, przykładowo:
‒interpretacja indywidualna z dnia 7 maja 2021 r., sygn. akt 0113- KDIPT2-1.4011.131.2021.2.MD, w której organ podatkowy uznał, że „świadczone w 2021 r. przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12, mogą być opodatkowane, zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki do opodatkowania w tej formie. Wobec powyższego, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby, Wnioskodawca może zastosować stawkę zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%”;
‒interpretacja indywidualna z dnia 7 lipca 2021 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.293.2021.2.MST, w której organ podatkowy uznał, że należy „zgodzić się ze stanowiskiem Zainteresowanych, że przychody przez nich uzyskiwane ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej – w formie spółki jawnej - usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem 8,5% stawki wynikającej z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.
W związku z powyższym jest Pani uprawniona w przedstawionym stanie faktycznym do opodatkowania ryczałtem przychodów osiągniętych z prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa komercyjnego, zakwalifikowanego według Pani do PKWIU 74.90.12.0 według stawki 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.)
ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
‒prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie
określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy
opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
‒jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
‒w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
‒8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazała, Pani że:
1.W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wykonuje Pani następujące czynności: znajdywanie kontrahentów dla Pani klientów, kojarzenie podmiotów gospodarczych, aktywne poszukiwanie kontrahentów dla klientów; nawiązywanie kontaktu z potencjalnymi kontrahentami i przedstawianie im oferty klienta, negocjowanie warunków współpracy i umowy dla klienta z potencjalnymi kontrahentami; udział w rozmowach między potencjalnym kontrahentem, a klientem, utrzymywanie kontaktu z potencjalnymi kontrahentami.
2.Zakres świadczonych przez Panią usług sklasyfikowany jest wg PKWiU w grupowaniu - 74.90.12.0. - ,,Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
3.Nie osiąga Pani przychodów ze świadczenia usług związanych z pośrednictwem w sprzedaży hurtowej.
4.Do wykonywanej przez Panią działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
5.Nie jest Pani podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej, nie korzysta Pani z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie prowadzi apteki, nie sprzedaje, ani nie kupuje wartości dewizowych oraz nie handluje częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Nie wytwarza Pani, również wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym.
6.W roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskała Pani przychodów z działalności gospodarczej w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro. Ponadto, w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskała Pani przychodów z działalności prowadzonej w formie spółki.
7.Złożyła Pani oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjowaniach.
Mając na względzie powołane przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem 8,5% stawki wynikającej z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
‒Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
‒Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
‒Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
‒Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).