Temat interpretacji
Skutki podatkowe udzielenia bonifikaty
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
- prawidłowe – w części dotyczącej opodatkowania przychodu z tytułu udzielenia bonifikaty zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i obowiązków sporządzenia przez płatnika deklaracji PIT-8AR oraz
- nieprawidłowe – w części dotyczącej wysokości kwoty zwolnienia wynikającej z art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 6 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych nabycia nieruchomości z bonifikatą.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Zamierza Pan nabyć od Nadleśnictwa (…) lokal niezasiedlony (pustostan) w trybie art. 40a ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (dalej uol) i Rozporządzenia Ministra Środowiska z 1 października 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu sprzedaży lokali i gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie oraz kryteriów kwalifikowania ich jako nieprzydatne (...), a także trybu przeprowadzania przetargu ograniczonego. Jest Pan emerytowanym pracownikiem innej jednostki organizacyjnej (...) przepracował Pan ponad 48 lat.
Zgodnie z art. 40a ust. 1 uol, (...) mogą sprzedawać nieruchomości zabudowane budynkami mieszkalnymi i samodzielne lokale mieszkalne, zwane dalej "lokalami", oraz grunty z budynkami mieszkalnymi w budowie, nieprzydatne(...).
W myśl art. 40a ust. 2 ww. uol, ustalenie ceny nieruchomości przy sprzedaży, o której mowa w ust. 1, następuje na zasadach określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami.
Zgodnie z art. 40a ust. 9 uol, pracownicy i byli pracownicy (...) niebędący najemcami lokali przeznaczonych do sprzedaży, pozostających w zarządzie (...), mają pierwszeństwo nabycia lokali wolnych (pustostanów) lub gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie na warunkach określonych w art. 40a ust. 4 uol.
Zamiar nabycia lokalu oprócz Pana złożyły jeszcze dwie osoby. W związku z tym, Nadleśnictwo ogłosiło i przeprowadziło przetarg ograniczony, na który wpłynęły oprócz Pana jeszcze dwie oferty kupna lokalu wolnego (pustostanu). Wszystkie trzy oferty wpłynęły od osób uprawnionych na podstawie art. 40a ust. 9 uol, a przy zapłacie ceny ustalonej w przetargu ograniczonym powinien być stosowany odpowiednio art. 40a ust. 4 uol.
Z treści art. 40a ust. 4 uol wynika, że pracownicy i byli pracownicy (...) mający co najmniej trzyletni okres zatrudnienia w (...), z wyjątkiem osób, z którymi stosunek pracy rozwiązany został bez wypowiedzenia z winy pracownika, posiadają pierwszeństwo nabycia lokali, których są najemcami, i w których mieszkają. Cena sprzedaży lokalu podlega łącznemu obniżeniu o 6% za każdy rok zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych (...) i o 3% za każdy rok najmu tego lokalu, nie więcej jednak niż o 95%, a spłata należności może zostać rozłożona na 60 rat miesięcznych, przy czym oprocentowanie nie może przekraczać w stosunku rocznym stopy referencyjnej, określającej minimalne oprocentowanie podstawowych operacji otwartego rynku prowadzonych przez Narodowy Bank Polski, powiększonej o 2 punkty procentowe. Jeżeli osobą uprawnioną jest emeryt lub rencista, cena nabycia lokalu ustalona jest na 5% jego wartości.
Cena wywoławcza pustostanu była równa wartości wynikającej z wyceny rzeczoznawcy i wynosiła 74.300 zł.
Złożono 3 oferty z proponowanymi cenami:
‒pierwsza z ceną 76.920 zł;
‒druga z ceną 235.000 zł;
‒trzecia (Pana) z ceną 601.000 zł.
Zgodnie z ww. rozporządzeniem, wyłonionym nabywcą nieruchomości jest oferent, który zaproponował cenę 601.000 zł czyli Pan. Przysługuje Panu obniżka ceny nabycia w wysokości 95%.
Obniżka wyniesie 601.000 zł x 0,95 = 570.950 zł.
Cena za jaką Pan jako wygrywający przetarg nabędzie pustostan:
601.000 zł - 570.950 zł = 30.050 zł.
Pytania
1) W jaki sposób ustalić przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, stanowiący różnicę między wartością rynkową nabywanego lokalu a ceną zakupu? Czy przychodem będzie różnica pomiędzy wartością rynkową nieruchomości, tj. 74.300 zł a ceną jej sprzedaży, tj. 30.050 zł czyli 44.250 zł?
2) Jak należy zakwalifikować przychód osiągnięty przez Pana w związku z preferencyjnym nabyciem nieruchomości i czy Nadleśnictwo zbywające jest zobowiązane do wystawienia informacji PIT?
3) Czy uzyskany przez byłych pracowników (emerytów) dochód z tytułu częściowo odpłatnego świadczenia rzeczowego w postaci różnicy między wartością rynkową nieruchomości, a ceną faktycznie zapłaconą – korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy do wysokości 2.280 zł i czy nadwyżka ponad tę kwotę podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, pobieranym przez płatnika bez pomniejszania o koszty uzyskania przychodu?
Pana stanowisko w sprawie
Przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych stanowi różnicę między wartością rynkową nabywanego lokalu a ceną zakupu. W Pana przypadku, będzie różnica pomiędzy wartością rynkową nieruchomości, tj. 74.300 zł a ceną jej sprzedaży, tj. 30.050 zł czyli 44.250 zł. Właściwym sposobem ustalenia przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest wyliczenie różnicy pomiędzy ceną ustaloną przez rzeczoznawcę a ceną zapłaconą przez nabywającego, bez wzglądu na cenę oferty wygrywającej przetarg ograniczony. Pana zdaniem, cena ustalona przez rzeczoznawcę jest ceną rynkową, jaka kształtuje się w danym czasie w danej miejscowości, ustaloną na zasadach określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami. Zaś cena oferty wygrywającej przetarg ograniczony jest pochodną wielu czynników, m.in. liczby złożonych kontrofert, posiadanych przez oferentów uprawnień do obniżki ceny (każdy z nich w razie wygranej nabędzie pustostan po cenie niższej od proponowanej przez siebie ceny ofertowej) i determinacji uczestników przetargu, więc nie można jej traktować jako obiektywnej wielkości, obrazującej preferencje lokalnego rynku nieruchomości.
W przypadku, gdy nabywca nieruchomości jest byłym pracownikiem (emerytem) innej jednostki (...), różnica w cenie sprzedaży stanowi przychód, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zastosowanie tu znajdzie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy. W takiej sytuacji na Nadleśnictwie sprzedającym pustostan ciąży obowiązek wystawienia deklaracji rocznej PIT-8AR, w której winno zadeklarować pobrany zryczałtowany podatek dochodowy. Pana zdaniem, z analizy treści cytowanego art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że świadczenia otrzymywane przez emerytów i rencistów mają szeroki zakres i nie odnoszą się wyłącznie do świadczeń, jakie emeryci i renciści otrzymują od swoich byłych pracodawców. Dotyczą one bowiem wszystkich świadczeń otrzymywanych w związku z uprzednio łączącym emeryta i rencistę stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracą nakładczą i spółdzielczym stosunkiem pracy. Zastosowanie ww. przepisu nie jest więc uzależnione od tego, czy udzielającym świadczenie jest podmiot będący byłym zakładem pracy świadczeniobiorcy, czy też inny podmiot. Ważne jest jedynie, aby beneficjentem świadczenia była osoba, która posiada status emeryta lub rencisty oraz, aby udzielone tym osobom świadczenie wynikało z uprzednio łączącego ich stosunku służbowego czy stosunku pracy (stosunków pokrewnych).
Uzyskany przez byłych pracowników (emerytów) dochód z tytułu częściowo odpłatnego świadczenia rzeczowego w postaci różnicy między wartością rynkową nieruchomości, a ceną faktycznie zapłaconą – korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy do wysokości 2.280 zł, a nadwyżka ponad tę kwotę podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, pobieranym przez płatnika bez pomniejszania o koszty uzyskania przychodu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:
- prawidłowe – w części dotyczącej opodatkowania przychodu z tytułu udzielenia bonifikaty zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i obowiązku sporządzenia przez płatnika deklaracji PIT-8AR oraz
- nieprawidłowe – w części dotyczącej wysokości kwoty zwolnienia wynikającej z art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w tej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.
Z kolei stosownie do treści art. 11 ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”. Zatem przy zastosowaniu wykładni gramatycznej za „nieodpłatne świadczenie” uznać należy świadczenie „niewymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne” (Internetowy słownik języka polskiego, www.sjp.pwn.pl). Tym samym należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie (mający konkretny wymiar finansowy) kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu.
Z przepisu art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Zgodnie natomiast z art. 11 ust. 2a ustawy:
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1) jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2) jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
3) jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4) w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (art. 11 ust. 2b omawianej ustawy).
Jak Pan wskazał we wniosku:
‒ zamierza Pan nabyć od Nadleśnictwa (…)lokal niezasiedlony (pustostan) z bonifikatą w trybie art. 40a ustawy z 28 września 1991 r. o lasach i rozporządzenia Ministra Środowiska z 1 października 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu sprzedaży lokali i gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie oraz kryteriów kwalifikowania ich jako nieprzydatne(...), a także trybu przeprowadzania przetargu ograniczonego.
‒ Jest Pan emerytowanym pracownikiem innej jednostki organizacyjnej (...) i w (...)przepracował Pan ponad 48 lat.
‒ Nadleśnictwo ogłosiło i przeprowadziło przetarg ograniczony. Cena wywoławcza pustostanu była równa wartości wynikającej z wyceny rzeczoznawcy i wynosiła 74.300 zł.
‒ Wyłonionym nabywcą nieruchomości jest Pan, który zaproponował cenę 601.000 zł. Przysługuje Panu obniżka ceny nabycia w wysokości 95%. Obniżka wyniesie 601.000 zł x 0,95 = 570.950 zł. Cena za jaką Pan jako wygrywający przetarg nabędzie pustostan: 601.000 zł - 570.950 zł = 30.050 zł.
Zgodnie z treścią art. 40a ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1463 ze zm.):
(...) mogą sprzedawać nieruchomości zabudowane budynkami mieszkalnymi i samodzielne lokale mieszkalne, zwane dalej „lokalami”, oraz grunty z budynkami mieszkalnymi w budowie, nieprzydatne (...)
W myśl art. 40a ust. 2 ww. ustawy:
Ustalenie ceny nieruchomości przy sprzedaży, o której mowa w ust. 1, następuje na zasadach określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami.
Na podstawie art. 40a ust. 3 ustawy o lasach:
Łącznie z lokalami sprzedaje się grunty wraz z przynależnościami, niezbędne do korzystania z lokali. Grunty pod budynkami oraz grunty z budynkami związane, będące przedmiotem sprzedaży, uważa się za grunty wyłączone z produkcji rolnej i leśnej w rozumieniu przepisów o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Grunty te podlegają z urzędu ujawnieniu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz ewidencji gruntów i budynków jako grunty zabudowane.
Z treści art. 40a ust. 4 ww. ustawy wynika, że:
Pracownicy i byli pracownicy (...) mający co najmniej trzyletni okres zatrudnienia w (...), z wyjątkiem osób, z którymi stosunek pracy rozwiązany został bez wypowiedzenia z winy pracownika, posiadają pierwszeństwo nabycia lokali, których są najemcami i w których mieszkają. Cena sprzedaży lokalu podlega łącznemu obniżeniu o 6% za każdy rok zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych (...) i o 3% za każdy rok najmu tego lokalu, nie więcej jednak niż o 95%, a spłata należności może zostać rozłożona na 60 rat miesięcznych, przy czym oprocentowanie nie może przekraczać w stosunku rocznym stopy referencyjnej, określającej minimalne oprocentowanie podstawowych operacji otwartego rynku prowadzonych przez Narodowy Bank Polski, powiększonej o 2 punkty procentowe. Jeżeli osobą uprawnioną jest emeryt lub rencista, cena nabycia lokalu ustalona jest na 5% jego wartości.
Stosownie do treści art. 40a ust. 9 ustawy o lasach:
Pracownicy i byli pracownicy (...) niebędący najemcami lokali przeznaczonych do sprzedaży, pozostających w zarządzie (...), mają pierwszeństwo nabycia lokali wolnych (pustostanów) lub gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie na warunkach określonych w ust. 4.
Nieodpłatne świadczenie jest przychodem, gdy:
‒ świadczenie powoduje wystąpienie przysporzenia w postaci nabycia wymiernej korzyści majątkowej lub w postaci również wymiernego zaoszczędzenia wydatku,
‒ świadczenie zostało spełnione za zgodą nabywcy, tj. gdy nabywca skorzystał z niego w pełni dobrowolnie,
‒ świadczenie to zostanie spełnione w interesie nabywcy (a nie w interesie zbywcy) i przynosi nabywcy korzyść w postaci powiększenia jego aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść. W zakresie tego kryterium należy wskazać, że chodzi o realny charakter przysporzenia jego warunku objęcia nieodpłatnego świadczenia podatkiem dochodowym.
Zatem, nieodpłatne świadczenie jest Pana przychodem, gdyż zostało spełnione za Pana zgodą, tj. wyrażając chęć nabycia lokalu poprzez zgłoszenie się do przetargu skorzystał Pan z niego w pełni dobrowolnie. Ponadto przedmiotowa korzyść jest wymierna i przypisana indywidualnej osobie – nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów.
Zgodnie z powołanym powyżej art. 11 ww. ustawy, wartość pieniężną nieodpłatnych świadczeń ustala się na podstawie cen rynkowych. Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika. Zatem, w Pana przypadku takim przychodem jest różnica pomiędzy ceną rynkową nabytej nieruchomości określoną przez rzeczoznawcę majątkowego, a odpłatnością za tę nieruchomość poniesioną przez Pana.
Mając na uwadze wymienione powyżej cechy nieodpłatnego świadczenia jako elementu przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że zakup przez Pana nieruchomości po cenie preferencyjnej spełnia kryterium wystąpienia po Pana stronie przysporzenia majątkowego (korzyści). Gdyby bowiem nie możliwość zakupu po cenie preferencyjnej – wynikającej z art. 40a ust. 1-4 i ust. 9 ustawy o lasach, musiałby Pan ponieść koszty zakupu przedmiotowej nieruchomości w pełnej wysokości. Niewątpliwie zatem, dokonując zakupu z bonifikatą uzyskał Pan wymierną korzyść w postaci wymiernego zaoszczędzenia wydatku – 95% bonifikaty.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 – w wysokości 10% należności.
Z analizy treści cytowanego art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że świadczenia otrzymywane przez emerytów i rencistów mają szeroki zakres i nie odnoszą się wyłącznie do świadczeń, jakie emeryci i renciści otrzymują od swoich byłych pracodawców. Dotyczą one bowiem wszystkich świadczeń otrzymywanych w związku z uprzednio łączącym emeryta i rencistę stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracą nakładczą i spółdzielczym stosunkiem pracy. Zastosowanie ww. przepisu nie jest więc uzależnione od tego, czy udzielającym świadczenie jest podmiot będący byłym zakładem pracy świadczeniobiorcy, czy też inny podmiot. Ważne jest jedynie, aby beneficjentem świadczenia była osoba, która posiada status emeryta lub rencisty oraz, aby udzielone tym osobom świadczenie wynikało z uprzednio łączącego ich stosunku służbowego czy stosunku pracy (stosunków pokrewnych).
W myśl art. 30 ust. 3 ww. ustawy:
Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.
Natomiast zgodnie art. 30 ust. 8 cytowanej ustawy:
Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.
Jak stanowi art. 41 ust. 4 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.
Stosownie do treści art. 41 ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli przedmiotem świadczeń, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4 i 4b nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.
Należy przy tym zaznaczyć, że w myśl art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Zgodnie z art. 42 ust. 1a ww. ustawy,
W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.
Jednocześnie należy wskazać, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3000 zł.
W związku z preferencyjnym nabyciem nieruchomości uzyska Pan przychód w wysokości różnicy między ceną rynkową nieruchomości określoną przez rzeczoznawcę majątkowego a ceną faktycznie zapłaconą.
Uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy do wysokości 3.000 zł. Nadwyżka ponad kwotę 3.000 zł będzie podlegała opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, pobieranym przez płatnika bez pomniejszania o koszty uzyskania przychodu. Płatnik ma obowiązek wystawienia deklaracji PIT-8AR o wysokości pobranego zryczałtowanego podatku.
Pomimo możliwości skorzystania przez Pana ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy, nie możemy uznać Pana stanowiska za prawidłowe w tej części. We własnym stanowisku wskazał Pan, że uzyskany dochód z tytułu częściowo odpłatnego świadczenia rzeczowego w postaci różnicy między wartością rynkową nieruchomości, a ceną faktycznie zapłaconą – korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy do wysokości 2.280 zł. Przepis ten traktuje natomiast o zwolnieniu uzyskanego przychodu do wysokości 3.000 zł.
Dodatkowe informacje
Należy przy tym zastrzec, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest uprawniony do prowadzenia postępowania dowodowego, ani kontrolnego w oparciu o przedstawione dowody, nie dokonuje wyliczeń, ani nie odnosi się do kwot wskazanych we wniosku. Postępowanie dowodowe prowadzi właściwy urząd skarbowy i to on weryfikuje na podstawie przedstawionych dokumentów, czy przedstawione we wniosku informacje są zgodne.
Ponadto, należy wskazać, że na mocy art. 14b § 1ustawy Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej jest uprawniony do wydania interpretacji jedynie Zainteresowanemu w jego indywidualnej sprawie. Zatem, interpretacja może dotyczyć tylko Pana obowiązków podatkowych jako Zainteresowanego występującego z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej. Interpretacja nie może dotyczyć obowiązków podatkowych innych byłych pracowników z tytułu nabycia przez nich nieruchomości z bonifikatą.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒ w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒ w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).