Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.459.2022.2.EC

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 27 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.459.2022.2.EC

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania  z ulgi termomodernizacyjnej jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 kwietnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 21 czerwca 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W budynku mieszkalnym, którego Wnioskodawczyni jest właścicielką na podstawie umowy darowizny z dnia 11 stycznia 2022 r. (akt notarialny Rep. A nr ….), zostało wykonane przedsięwzięcie termomodernizacyjne, polegające na zakupie i montażu paneli fotowoltaicznych. Przedmiotowe przedsięwzięcie zrealizowane zostało w sierpniu 2021 r., kiedy właścicielami budynku byli jeszcze rodzice Wnioskodawczyni. Przekazanie budynku nie było wcześniej planowane i zostało przyspieszone w wyniku nagłej, niespodziewanej śmierci brata Wnioskodawczyni w listopadzie 2021 r. i decyzją rodziców, dotyczącą jak najszybszego uregulowania stanu prawnego nieruchomości. Istotnym dla sprawy jest fakt, że przekazany budynek jest zamieszkiwany wspólnie przez 4 osobową rodzinę Wnioskodawczyni oraz Jej rodziców od kilku lat. Fakt wspólnego zamieszkiwania w domu mogą potwierdzić zarówno sąsiedzi, jak i Wnioskodawczyni przedkładając odpowiednią dokumentację (dwoje Jej dzieci uczęszcza do gminnego przedszkola w …., Wnioskodawczyni rozlicza z mężem podatki w Urzędzie Skarbowym w ….., opłaty za wywóz śmieci opłacane są na rzecz gminy …..itp.). Faktury związane z realizacją inwestycji wystawione zostały przez czynnego podatnika VAT i były związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, przy czym wystawione były na ówczesnych właścicieli nieruchomości, tj. rodziców Wnioskodawczyni. Środki na zapłatę pochodziły jednak  z oszczędności Wnioskodawczyni oraz Jej małżonka, ponieważ rodzice nie byli w stanie pokryć tak wysokich nakładów ze swoich oszczędności, z uwagi na niski dochód (rodzice  w podeszłym wieku, obydwoje posiadają dochód z tytułu niskich emerytur). Wydatki  na przedsięwzięcie termomodernizacyjne uszczupliły wspólny majątek małżonków, a zapłata za fakturę nastąpiła w całości przelewem z konta bankowego Wnioskodawczyni. Z uwagi  na zmianę właściciela nieruchomości rodzice nie mogą starać się o ulgę termomodernizacyjną, dlatego z przysługującej ulgi chce skorzystać Wnioskodawczyni, jako obecny właściciel nieruchomości. Z uwagi na powyższe, faktura VAT dotycząca przedsięwzięcia termomodernizacyjnego została skorygowana przez rodziców Wnioskodawczyni notą korygującą. Nota korygująca została zaakceptowana przez wystawcę faktury. Zaistniała sytuacja nie wynikała z chęci oszustwa czy wyłudzenia podatkowego

i Wnioskodawczyni działała wraz z rodzicami w dobrej wierze, nie zdając sobie sprawy  z zawiłości podatkowo-prawnych, które mogą w przyszłości nastąpić i były od Niej niezależne. Wnioskodawczyni chciałaby podkreślić, że głównym celem ustawodawcy udzielenia ulgi podatkowej na przedsięwzięcia termomodernizacyjne, miała być zachęta

do termomodernizacji budynków mieszkalnych. Cel ten został w przypadku Wnioskodawczyni osiągnięty, ponieważ rozwiązania zostały zastosowane w budynku, który zamieszkiwała w latach poprzednich (w tym w roku za jaki ulga przysługuje) i który będzie zamieszkiwała w przyszłości. Nakłady na przedmiotowe przedsięwzięcie termomodernizacyjne są w przypadku Wnioskodawczyni duże w porównaniu do dochodów wspólnego gospodarstwa domowego na jedną osobę oraz faktu, że małżonkowie pomagają równocześnie starszym rodzicom, których dochód jest niewielki. Środki ze zwrotu podatku planowali przeznaczyć na dalsze rozwiązania proekologiczne (budowa przydomowej oczyszczalni ścieków), które w przypadku braku zwrotu podatku znacznie się przesuną lub przy obecnej sytuacji geopolitycznej w ogóle nie dojdą do skutku.

W uzupełnieniu Wnioskodawczyni nadmienia, że na dzień dokonania odliczenia (lub na dzień złożenia korekty zeznania) Wnioskodawczyni będzie właścicielem budynku mieszkalnego. Budynek (dom), o którym mowa we wniosku jest „budynkiem mieszkalnym „jednorodzinnym”, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.). Przedmiotowe przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało zakończone. Wydatki związane z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym Wnioskodawczyni poniosła w sposób następujący: przelewem z Jej rachunku bankowego w dniu 16 sierpnia 2021 r. kwota 16 860 zł oraz przelewem z Jej rachunku bankowego w dniu 6 września 2021 r. kwota 20 020 zł, co daje łącznie kwotę  36 880 zł. W wyniku przeprowadzonej modernizacji zmniejszyło się zużycie nośników energii (np. węgiel, prąd, gaz) potrzebnych do ogrzania budynku mieszkalnego. Wydatki poniesione w związku z opisanym we wniosku przedsięwzięciem termomodernizacyjnym nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.  Na pytanie czy Wnioskodawczyni jest podatnikiem opłacającym podatek według skali podatkowej lub według jednolitej 19% stawki podatku, bądź opłaca ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, Wnioskodawczyni odpowiedziała twierdząco.

W ramach ulgi termomodernizacyjnej Wnioskodawczyni zamierza odliczyć instalację fotowoltaiczną wraz z jej montażem. Wydatki, które Wnioskodawczyni poniosła i chce odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej, zostały udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Korekty danych dotyczących nabywcy na fakturze dokonano na wniosek  J. i M. L., tj. rodziców Wnioskodawczyni. Nota korygująca wystawiona została w formie tabelarycznej i korygowała jedynie osobę/osoby nabywcy. Podane w niej zostało imię i nazwisko Wnioskodawczyni (pozostała treść bez zmian, ponieważ wszyscy zamieszkują budynek zlokalizowany pod tym samym adresem). Wydatki, które Wnioskodawczyni poniosła w związku z instalacją fotowoltaiczną nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej i nie zostały zwrócone Wnioskodawczyni w jakiejkolwiek formie. Wydatki poniesione przez Wnioskodawczynię w związku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy  o zryczałtowanym podatku dochodowym, uwzględnione przez Wnioskodawczynię w związku z korzystaniem z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej. Poniesione wydatki związane są z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów  (Dz. U. z 2018 r., poz. 966, z późn. zm.). Kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku, którego Wnioskodawczyni jest właścicielką, nie przekroczy kwoty 53 000 zł.

Pytanie

Czy w opisanej sytuacji Wnioskodawczyni może starać się o ulgę termomodernizacyjną  za przedsięwzięcie termomodernizacyjne ?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni, spełnia Ona obecnie wszelkie wymogi ustalone prawem  do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej ponieważ:

-ciężar ekonomiczny wydatku został poniesiony przez Wnioskodawczynię i uszczuplił Jej oszczędności,

-faktura po skorygowaniu jej notą korygującą i jej akceptacji przez wystawcę jest wystawiona na Wnioskodawczynię,

-Wnioskodawczyni jest właścicielką budynku mieszkalnego przed dniem dokonania odliczenia,

-nieruchomość ma status budynku mieszkalnego, zgodny z definicją określoną w art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.),

-zakup i montaż paneli fotowoltaicznych związany był z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2018 r., poz. 966),

-wydatek jest zgodny z katalogiem wydatków podlegających odliczeniu, w rozumieniu ustawy z dnia 21 grudnia 2018 r. (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489) w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych,

-ww. przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało zakończone,

-kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych nie przekroczy kwoty 53 000 zł,

-Wnioskodawczyni jest podatnikiem opłacającym podatek według skali podatkowej,

-poniesiony przez Wnioskodawczynię wydatek na przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie został sfinansowany (dofinansowany) ze środków NFOŚiGW ani z wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, nie został zwrócony w jakiejkolwiek formie, nie został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, nie został odliczony od podatku na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie został uwzględniony w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (chodzi o inne ulgi niż termomodernizacyjna), udokumentowany został fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, został poniesiony całkowicie ze środków Wnioskodawczyni we wrześniu 2021 r.

Jedyną wątpliwość budzi fakt korekty faktury w ten sposób, że zmieniony został nabywca. Wnioskodawczyni podkreśla, że zaistniały stan faktyczny nie wynikał z chęci oszustwa,  czy wyłudzenia podatkowego i Wnioskodawczyni działała wraz z rodzicami w dobrej wierze, nie zdając sobie sprawy z zawiłości podatkowo-prawnych, które mogą w przyszłości nastąpić i były od Niej niezależne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, ze zm.):

podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub  art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia  i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane:

ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym należy przez to rozumieć budynek wolnostojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Jak stanowi natomiast art. 3 pkt 6 przytoczonej wyżej ustawy:

ilekroć w ustawie jest mowa o  budowie ˗ należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i  remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021 r., poz. 554, z późn. zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:

użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489), które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,

6)kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100),

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,

11)pompa ciepła wraz z osprzętem,

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem,

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

2)wykonanie analizy termograficznej budynku,

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,

10)montaż pompy ciepła,

11)montaż kolektora słonecznego,

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,

13)montaż instalacji fotowoltaicznej,

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego oraz zamianę źródeł energii na źródła odnawialne.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku  od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Stosownie do art. 26h ust. 4 ww. ustawy:

jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Zgodnie z art. 26h ust. 6 ww. ustawy:

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu  w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego,  w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W myśl art. 26h ust. 9 ww. ustawy:

w przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Zatem z punktu widzenia zastosowania ulgi termomodernizacyjnej istotna jest data poniesienia wydatku.  Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień sprzedaży (datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi) określony na fakturze VAT, ponieważ na podstawie faktury ustala się wysokość poniesionych wydatków na termomodernizację budynku. W przypadku, gdy na fakturze VAT brak jest informacji o dniu sprzedaży przyjmuje się,  że dzień ten przypada na dzień, w którym wystawiono fakturę.

Należy również podkreślić, że w ramach omawianej ulgi odliczeniu podlegają wyłącznie wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, poniesione po  dniu 1 stycznia 2019 r.

Podatnik może skorzystać z odliczenia m.in. wtedy, gdy wynikiem realizowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku, lub

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii, lub

c)wykonanie przyłącza technicznego, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła, w tym również

d)zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji

– tj.  przedsięwzięcia, które powodują określone zmiany w dotychczasowym użytkowaniu budynku.

Zauważyć należy, że w katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 13 zostało wskazane „ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem”, natomiast w części 2 w punkcie 13 wskazano „montaż instalacji fotowoltaicznej”.

Analiza wyżej przytoczonych norm prowadzi do wniosku, że ulga termomodernizacyjna przysługuje podatnikowi, który:

-w roku podatkowym poniósł wydatki ściśle związane z termomodernizacją istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego,

-posiada tytuł prawny do tej nieruchomości – odpowiednio pełne prawo własności bądź prawo do określonej jej części na zasadzie współwłasności.

Dla celów zastosowania ulgi termomodernizacyjnej wymagane jest, by najpóźniej na dzień dokonania odliczenia (rozumianego jako dzień złożenia zeznania lub jego korekty) dany podatnik był właścicielem lub współwłaścicielem jednorodzinnego budynku mieszkalnego (przy jednoczesnym spełnieniu pozostałych przesłanek wynikających z art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni  jest właścicielką budynku mieszkalnego na podstawie umowy darowizny z dnia  11 stycznia 2022 r. W przedmiotowym budynku w sierpniu 2021 r. zostało wykonane przedsięwzięcie termomodernizacyjne, polegające na zakupie i montażu paneli fotowoltaicznych. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało wykonane w czasie,  gdy właścicielami nieruchomości byli rodzice Wnioskodawczyni. Faktury związane z realizacją inwestycji wystawione zostały przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług i były związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,  przy czym wystawione były na ówczesnych właścicieli nieruchomości, tj. rodziców Wnioskodawczyni. Środki na zapłatę pochodziły jednak z oszczędności Wnioskodawczyni oraz Jej małżonka, ponieważ rodzice nie byli w stanie pokryć tak wysokich nakładów  ze swoich oszczędności, z uwagi na niski dochód. Wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne uszczupliły wspólny majątek małżonków, a zapłata za fakturę nastąpiła w całości przelewem z konta bankowego Wnioskodawczyni. Faktura VAT dotycząca przedsięwzięcia termomodernizacyjnego została skorygowana przez rodziców Wnioskodawczyni notą korygującą. Nota korygująca została zaakceptowana przez wystawcę faktury. Korekty danych dotyczących nabywcy na fakturze dokonano na wniosek rodziców Wnioskodawczyni. Nota korygująca wystawiona została w formie tabelarycznej i korygowała jedynie osobę/osoby nabywcy. Podane w niej zostało imię i nazwisko Wnioskodawczyni.  W wyniku przeprowadzonej modernizacji zmniejszyło się zużycie nośników energii potrzebnych do ogrzania budynku mieszkalnego. Poniesione wydatki związane są z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów.

Wątpliwość Wnioskodawczyni budzi kwestia możliwości skorzystania przez Nią z ulgi termomodernizacyjnej w sytuacji, gdy faktura na zakup i montaż paneli fotowoltaicznych pierwotnie została wystawiona na rodziców Wnioskodawczyni, a następnie notą korygującą, dokonano korekty danych nabywcy na fakturze wskazując jako nabywcę Wnioskodawczynię.

Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.):

podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż pkt 1, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W myśl art. 2 pkt 31 ww. ustawy:

przez fakturę rozumie się dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Jak stanowi art. 106g ust. 1 ustawy:

faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.

Według art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy:

w przypadku gdy po wystawieniu faktury stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury – podatnik wystawia fakturę korygującą.

Zgodnie z art. 106j ust. 2 ustawy:

faktura korygująca powinna zawierać:

1)(uchylony)

2)numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2a) numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca - w przypadku faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej;

3) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a) określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5,

b) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;

4) (uchylony)

5) jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego   z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;

6) w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.

W myśl art. 106k ust. 1 i 2 ustawy:

ust. 1: nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą.

ust. 2: faktura, o której mowa w ust. 1, wymaga akceptacji wystawcy faktury.

Na podstawie ust. 3 wskazanego artykułu:

faktura, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać:

1)wyrazy „NOTA KORYGUJĄCA”;

2)numer kolejny i datę jej wystawienia;

3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy i numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, a także numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej;

4)dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura, o której mowa w ust. 1, określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6;

5)wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

Zgodnie z ust. 4 ww. artykułu:

przepisy ust. 1-3 nie naruszają przepisów dotyczących wystawiania faktur korygujących.

Wobec powyższego, w sytuacji, gdy w otrzymanej fakturze wszystkie dane będą dotyczyły innego nabywcy, korekta błędnych (nieprawidłowych) danych związana w tym przypadku  z całkowitą zmianą danych nabywcy, odbywa się poprzez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej lub poprzez wystawienie przez nabywcę noty korygującej.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni może odliczyć w zeznaniu rocznym, w ramach ulgi termomodernizacyjnej określonej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatki poniesione w 2021 r. na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, jakim jest zakup i montaż paneli fotowoltaicznych w budynku mieszkalnym, którego jest właścicielem od 11 stycznia 2022 r. w sytuacji, gdy Wnioskodawczyni posiada skorygowaną notą korygującą fakturę VAT, dokumentującą poniesienie przez Nią wydatków na zakup i montaż paneli fotowoltaicznych.

W odniesieniu do możliwości złożenia korekty za 2021 r. wskazać należy, że stosownie do art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r.  poz. 1540 ze zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy  i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji (art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej).

Jednocześnie podkreślić należy, że zgodnie z art. 3 pkt 5 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym – poprawnym już – wypełnieniu jej formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji. Podatnik może skutecznie skorygować wysokość zobowiązania podatkowego o ile zobowiązanie to nie uległo przedawnieniu. Okres przedawnienia wynosi pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, podatnik ma zatem prawo skorygować deklaracje za okres pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 ww. ustawy). Okoliczności skutkujące przerwaniem lub zawieszeniem biegu przedawnienia wymienione zostały w art. 70 i art. 70a ww. ustawy.

Wobec powyższego Pani stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo wskazać należy, że załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju nie  zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych i urządzeń, a  jedynie wskazuje ˗ ogólnie ˗ na materiały budowlane i urządzenia wykorzystane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest m.in. montaż paneli fotowoltaicznych. Na  to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące  w zakres omawianej ulgi. Interpretacja indywidualna wydawana jest w oparciu  o przedstawiony we wniosku stan faktyczny (lub zdarzenie przyszłe). Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej,  czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację  i zebrane dowody.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku  z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co  do  zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).