Temat interpretacji
Opodatkowanie świadczenia małżeńskiego otrzymywanego ze Stanów Zjednoczonych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 lipca 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczenia wdowiego otrzymywanego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 21 września 2022 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Pani mąż … urodził się … października 1939 r. W latach 1978-2005 Pani mąż zamieszkiwał i pracował na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki nabywając tam prawo do świadczeń emerytalnych. Po tym czasie Pani mąż wrócił do Polski. Pani - jako jego małżonka - po osiągnięciu wieku emerytalnego, otrzymała rentę małżeńską w wysokości połowy emerytury męża wypłacaną przez Social Security Administration. Świadczenie to przesyłane było na rachunek bankowy w Banku ….
1 listopada 2020 r. zmarł Pani mąż. Po jego śmierci, w dniu 6 grudnia 2020 r. zgłosiła Pani ten fakt do Biura Świadczeń Federalnych w Generalnym Konsulacie Amerykańskim w …. Równocześnie przesłała Pani wymagane dokumenty do otrzymania świadczenia po zmarłym mężu.
W styczniu 2021 r. z Social Security Administration otrzymała Pani informację o przyznaniu Jej wnioskowanego świadczenia, jego wysokości oraz należnym wyrównaniu. Świadczenie to wypłacane jest Pani do Polski przez amerykańskie Social Security Administration na ten sam rachunek bankowy w Banku … co świadczenie poprzednie. Od wypłacanego Pani z USA świadczenia Bank nalicza i odprowadza zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składki do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych od świadczeń zagranicznych.
W lutym 2021 r. z Banku … otrzymała Pani pismo oraz formularz do wypełnienia dotyczący rozliczanego świadczenia. Z uwagi na informację zawartą w tym piśmie, która obligowała Panią do przedstawienia rodzaju wypłacanego Jej świadczenia przez amerykańskie Social Security Administration, zwróciła się Pani do Biura Świadczeń Federalnych w Generalnym Konsulacie Amerykańskim w … z pytaniami dotyczącymi rodzaju przyznanego Jej świadczenia oraz czy od wypłacanego Pani do Polski świadczenia pobierany jest podatek federalny.
Pismem z 3 marca 2021 r. Biuro Świadczeń Federalnych poinformowało Panią, że po pierwsze - Zarząd Ubezpieczeń Społecznych USA (Social Security Administration) wypłaca Pani świadczenie wdowie, a po drugie - od wypłacanego Pani do Polski tego świadczenia wdowiego amerykański federalny podatek dochodowy nie jest potrącany.
Wypełnione pismo wraz z załącznikami, tj. z odpowiedzią z 3 marca 2021 r. otrzymaną z Biura Świadczeń Federalnych oraz z informacją z amerykańskiego Social Security Administration dotyczącą wysokości wypłacanego mi świadczenia złożyła Pani w dniu 18 marca 2021 r. w … oddziale Banku ….
Do dnia złożenia wniosku Bank ... pobiera od wypłacanego Pani świadczenia wdowiego zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składki do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych od świadczeń zagranicznych.
Ponadto wskazała Pani, że Pani wątpliwości nie dotyczą kwestii czy wypłacane Pani przez amerykańskie Social Security Administration świadczenie wdowie może być uznane za świadczenie rodzinne na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych. Celem złożenia wniosku o interpretację indywidualną jest uzyskanie jedynie rozstrzygnięcia czy świadczenie wdowie wypłacane Pani z USA, ze względu na swój socjalny charakter, niezwiązany i nieuzależniony od nabycia przez daną osobę uprawnień emerytalno-rentowych podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na terenie Polski.
W związku z przedstawionym powyżej zaistniałym stanem faktycznym wnosi Pani o rozpatrzenie zagadnienia będącego przedmiotem niniejszego wniosku - od początku przyznania Pani świadczenia wdowiego z USA. Informuje Pani, że pierwsza wypłata tego świadczenia do Polski nastąpiła w styczniu 2021 r. z wyrównaniem od listopada 2020 r.
W uzupełnieniu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazuje Pani, że dotyczy on zarówno 2021 r. (1 stan faktyczny), jak również kolejnych lat (1 zdarzenie przyszłe).
Ponadto informuje Pani i oświadcza, że posiada tylko obywatelstwo polskie.
W okresie obejmującym przedmiotowy wniosek posiadała Pani/będzie posiadała miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce, tj. nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.).
Na stałe mieszka Pani w Polsce - jest to Pani jedyne miejsce zamieszkania. W dniu 4 kwietnia 2008 r. wróciła Pani z USA do Polski i od tego czasu na stałe mieszka w … przy ul. … i prowadzi tam swoje gospodarstwo domowe.
Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej od 2008 r. posiada Pani centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych):
-ognisko domowe: ma Pani tylko jedno miejscu zamieszkania, tj. pod wskazanym wyżej adresem w Polsce w …(mieszkanie własnościowe);
-rodzina: Pani córka wraz z mężem i wnukami mieszkają w Polsce, zaś synowie za granicą (w … oraz …);
-miejsce położenia źródeł dochodów: renta rodzinna po zmarłym Pani mężu wypłacana w Polsce z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na podstawie decyzji z 15 marca 2021 r. oraz świadczenie wdowie wypłacane z USA;
-majątek nieruchomy; mieszkanie własnościowe w … przy ul. …,
-ruchomości: wyposażenie mieszkania własnościowego w Polsce;
-polisy ubezpieczeniowe: brak.
Wskazane we wniosku świadczenie wdowie zostało Pani przyznane w styczniu 2021 r. na czas nieoznaczony (pismo z Social Security Administration z 10 stycznia 2021 r. o przyznaniu Pani przedmiotowego świadczenia, jego wysokości oraz należnym wyrównaniu). Wyżej wymienione świadczenie zostało przyznane Pani na stałe.
Przyznane Pani przedmiotowe świadczenie wdowie wypłacane przez Social Security Administration jest świadczeniem rodzinnym przyznanym na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych Ameryki.
Pytania
1.Czy świadczenie wdowie wypłacane do Polski przez amerykańskie Social Security Administration osobie zamieszkującej w Polsce podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
2.Jeżeli odpowiedź na pytanie pierwsze jest twierdząca, to czy świadczenie wdowie wypłacane przez amerykańskie Social Security Administration ze względu na swój socjalny charakter, niezwiązany i nieuzależniony od nabycia przez daną osobę uprawnień emerytalno-rentowych podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na terenie Polski?
Pani stanowisko w sprawie
Ad 1
W Pani przekonaniu, wypłacane Pani do Polski świadczenie wdowie przez amerykańskie Social Security Administration podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).
Przedmiotem przedmiotowego wniosku o interpretację indywidualną są konsekwencje podatkowe w związku z otrzymywaniem przez Panią i wypłacaniem Jej do Polski świadczenia wdowiego przez amerykańskie Social Security Administration.
Biorąc pod uwagę powyższe, Pani zdaniem należy uznać, że w przedmiotowej sprawie znajduje zastosowanie umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o unikaniu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w Waszyngtonie w dniu 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31 poz. 178).
Wskazana wyżej umowa nie zawiera odrębnego artykułu dotyczącego opodatkowania opisanych świadczeń. Oznacza to, że tego rodzaju dochód podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z postanowieniami art. 5 ww. umowy („Ogólne zasady opodatkowania”).
W myśl art. 5 ust. 1 ww. umowy, osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.
Jednocześnie, stosownie do art. 5 ust. 2 tej umowy, postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:
a)prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub
b)przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.
W myśl art. 5 ust. 3 ww. umowy, bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artkułu 4), tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.
Z powyższych przepisów wynika, że Polska ma prawo opodatkować dochód z tytułu świadczenia wypłacanego ze Stanów Zjednoczonych osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Prawo to wynika z zapisu art. 5 ust. 3 przedmiotowej umowy, zgodnie z którym państwu rezydencji przysługuje pełne prawo do opodatkowania dochodów osoby mającej na jego terytorium miejsce zamieszkania.
Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
Biorąc zatem pod uwagę opisany we wniosku zaistniały stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny należy uznać, że zgodnie z postanowieniami umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, otrzymywane przez Panią z USA świadczenie wdowie podlega opodatkowaniu w Polsce.
Ad 2
Jednocześnie uważa Pani, że otrzymywane przez Nią z USA świadczenie wdowie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na terenie Polski, z uwagi na swój socjalny charakter, niezwiązany i nieuzależniony od nabycia przez daną osobę uprawnień emerytalno-rentowych, a zatem w Pani przypadku nie występuje obowiązek odprowadzania podatku dochodowego od wyżej wymienionego świadczenia oraz uwzględniania go w zeznaniu podatkowym.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Jedną z kategorii świadczeń zwolnionych od podatku dochodowego od osób fizycznych są wszelkiego rodzaju świadczenia o charakterze zasiłkowym i pomocowym.
Można wskazać na dwa główne motywy zwolnienia tego rodzaju świadczeń od podatku. Po pierwsze - świadczenia te wypłacane są osobom znajdującym się w trudnej sytuacji majątkowo-osobistej, a zatem ich opodatkowanie byłoby nieuzasadnione w sensie społecznym. Po drugie - za ich zwolnieniem przemawia także to, że świadczenia, o których mowa, są wypłacane ze środków budżetowych.
Z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów oraz zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów.
Nie ma wątpliwości, że świadczenie wdowie nabyte po Pani zmarłym 1 listopada 2020 r. mężu ma charakter rodzinny - gdyby bowiem nie była Pani żoną … - czyli rodziną zmarłego, przedmiotowe świadczenie by Pani nie przysługiwało.
Częścią wspólną regulacji polskich i amerykańskich jest zwolnienie od podatku świadczeń rodzinnych, które ze swojej natury mają wspomóc członków rodziny w obliczu kryzysu (w tym wypadku po śmierci członka rodziny, który w dużym stopniu ponosił ciężar finansowego utrzymania rodziny). Pomoc finansowa jest niezbędna do podtrzymania egzystencji rodziny.
Przepis art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uznaje za wolne od podatku dochodowego świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych. Przepisy prawa amerykańskiego nie są częścią polskiego systemu prawnego, wobec czego interpretując wyżej wymienioną normę według wykładni systemowej, można uznać to źródło dochodu za niepodlegające przepisowi art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Niemniej jednak kierując się wykładnią językową oraz wykładnią teleologiczną, należy z pełnym przekonaniem stwierdzić, że świadczenie wdowie jest zwolnione od podatku w Polsce.
Reasumując zatem uważa Pani, że otrzymywane przez Nią z USA świadczenie wdowie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na terenie Polski, z uwagi na swój socjalny charakter, niezwiązany i nieuzależniony od nabycia przez daną osobę uprawnień emerytalno-rentowych, a zatem w niniejszym przypadku nie występuje obowiązek odprowadzania podatku dochodowego od wyżej wymienionego świadczenia oraz uwzględniania go w zeznaniu podatkowym.
Powyższy pogląd o zwolnieniu z opodatkowania w Polsce świadczeń socjalnych, przekazywanych z USA do Polski zaprezentowano np. w interpretacji indywidualnej z 21 lipca 2016 r., nr IBPB-2-1/4511-282/16/HK, w interpretacji indywidualnej z 20 lutego 2018 r., nr 0114-KDIP3-3.4011.578.2017.2.JK2, czy też w interpretacji indywidualnej z 4 grudnia 2018 r., nr 0112-KDIL3-2.4011.392.2018.1.MK.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Zgodnie z art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Ustawodawca przesądził zatem, że zgodnie z zasadą nieograniczonego obowiązku podatkowego osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Stąd też do tej kategorii osób mają zastosowanie ogólne reguły podatkowe korygowane wyłącznie treścią umów międzynarodowych w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu.
Z wniosku wynika, że posiada Pani obywatelstwo polskie. Po śmierci męża Social Security Administration w USA przyznała Pani 10 stycznia 2021 r. świadczenie rodzinne – rentę wdowią. Przedmiotowe świadczenie zostało przyznane Pani na stałe. Otrzymuje je Pani od stycznia 2021 r. z wyrównaniem od listopada 2020 r. W okresie obejmującym przedmiotowy wniosek posiadała Pani/będzie posiadała miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce, tj. nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przyznane Pani przedmiotowe świadczenie wdowie wypłacane przez Social Security Administration jest świadczeniem rodzinnym przyznanym na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych Ameryki.
Wątpliwości Pani budzi kwestia, czy powyższe świadczenie jest w Polsce zwolnione z opodatkowania, skoro jest to świadczenie rodzinne, przyznane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w USA.
Biorąc powyższe okoliczności pod uwagę należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie zastosowanie znajduje Umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w Waszyngtonie 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178).
Powyższa Umowa nie zawiera odrębnego artykułu dotyczącego opodatkowania świadczeń małżeńskich – wypłacanych ze Stanów Zjednoczonych Ameryki.
Oznacza to, że tego rodzaju dochód podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z postanowieniami art. 5 ww. Umowy („Ogólne zasady opodatkowania”).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. Umowy:
Osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł tego drugiego Umawiającego się Państwa i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.
Stosownie do art. 5 ust. 2 ww. Umowy:
Postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:
a)prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub
b)przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.
W myśl art. 5 ust. 3 ww. Umowy:
Bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artykułu 4), tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.
Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że Polska ma prawo opodatkować dochód uzyskany z tytułu świadczenia małżeńskiego wypłacanego ze Stanów Zjednoczonych osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Prawo to wynika z zapisu art. 5 ust. 3 ww. Umowy, zgodnie z którym państwu rezydencji przysługuje pełne prawo do opodatkowania dochodów, w tym m.in. świadczenia małżeńskiego, osobie mającej na jego terytorium miejsce zamieszkania.
Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem, wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.
Przepis art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy stanowi, że:
Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe oraz przedstawiony powyżej stan prawny należy zatem stwierdzić, że zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, świadczenie małżeńskie otrzymywane przez Panią z USA podlega opodatkowaniu w Polsce.
Jednakże, jak wskazała Pani we wniosku, otrzymywana renta wdowia stanowi świadczenie rodzinne przyznane na podstawie regulacji o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Stanach Zjednoczonych Ameryki. W związku z tym, świadczenie to jest zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie ma Pani obowiązku wykazywania w Polsce dochodu z ww. świadczenia w zeznaniu podatkowym. Powyższe ustalenia będą miały również zastosowanie do przedmiotowego świadczenia wypłacanego w latach kolejnych, o ile nie ulegnie zmianie stan faktyczny i prawny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).